Kannattaako ottaa lapsivakuutus?

Tämä julkaisu on tehty kaupallisessa yhteistyössä If Vakuutus kanssa.

Olipa kerran jouluaaton aatto. Tarkemmin sanottuna olipa kerran viime jouluaaton aatto.

Lapsi numero yksi valitti korvakipua. Jaahas, se siitä piparien leipomisesta.

Tehtiin nettiajanvaraus tutulle lääkäriasemalle, saatiin aika saman tien. Korvatulehdushan se siellä. No, onneksi käynti sujui nopeasti, ja alle parissa tunnissa oltiin takaisin sopivasti sulaneen piparkakkutaikinan parissa. Kun sitten olimme syömässä pipareita, puhelin piippasi. If Lapsivakuutuksen korvauspäätös oli tullut: korvaus maksetaan tilille.

Olipa kerran sitten myös tapaninpäivä. Tarkemmin sanottuna olipa kerran sen saman joulun tapaninpäivä, eli kolme päivää myöhemmin.

Lapsi numero kaksi valitti korvakipua. Jaahas, se siitä luistelemaan lähtemisestä. Sama kuvio uudestaan – sillä erotuksella, että tällä kertaa vakuutuspäätös piippasi puhelimeen jo kotimatkalla.

Vähän myöhemmin tuli myös tiedustelu, että olemmeko korvauspäätöksen prosessiin tyytyväisiä. No arvaa hei! Viidestä tähdestä annan vähintäänkin seitsemän! Kaksi korvatulehdusta yhtenä jouluna, mutta kuitenkaan niistä ei ollut kuin pieni lääkäriasemalla käväisemisen vaiva.

Huomenta! Isin leipomia tuoreita sämpylöitä!

Aikoinaan, kun odotimme esikoista, oli vielä aikaa ja energiaa vertailla kaikenlaista. Että mitenkäs nämä vakuutusasiat vauvan suhteen hoidetaan. Otimme sitten esikoiselle Ifiltä sellaisen raskausajalla otettavan Syntymättömän lapsen vakuutuksen. Se osoittautuikin heti hyödylliseksi, kun vauva syntyi vähän etuajassa. Vauvan synnyttyä vakuutus muuttui itsestään lapsivakuutukseksi.

Sitten toista odottaessa – hupsis! Mitenkäs se vakuutuksen ottaminen nyt näin unohtui! Eikä se unohtunut ihan päivällä tai viikolla, vaan unohtui reilulla kahdella vuodella. Nuoremman lapsen If Lapsivakuutus me otettiin siis tasan neljä vuotta sitten, kun lapsi siinä vaiheessa oli jo 2,5-vuotias.

Molemmat vakuutukset ovat kuitenkin ”yhtä hyviä” eli sinänsä eroa noissa ei meidän kohdalla ollut.

Perheen letitysvastuuhenkilö.

”Siis just tällaisesta mä nii-iiin mielelläni maksan sitä vakuutusta!”, huokailin viimeksi elokuussa Flamingon parkkihallissa.

”Että kun sitten jotain sattuu, niin kaikki käytännöt hoituu sitten helposti. Tai siis kun on joku huoli päällä, niin voi vaan luottaa siihen, että kaikki sujuu!”

Joo joo, kuulostaa ihan mainoslauseelta, mutta tätä oon hokenut privaelämässäkin kavereille, ihan ilman mitään blogiyhteistöitäkin.

Takaisin siis sinne Flamingon parkkihalliin, tai oikeastaan kattotasanteelle. Oli lapsen ”mä hyppäsin” -tapaturman tikkien poiston aika, juuri ennen eskarin alkua. Yritimme ensin saada tikinpoistoaikaa omalta terveysasemalta, mutta vapaita aikoja ei ollut koko viikolla – olisi siis pitänyt mennä ihan sinne terveyskeskuksen päivystysajoille odottamaan ja jonottamaan. Näin korona-aikaan se ei tuntunut kovin houkuttavalta ajatukselta. Lisäksi just silloin oli kesän viimeiset aurinkopäivät ennen arjen alkamista: eijeijei, tahtoo viimeistä kesäpäivää viettämään eikä mihinkään terveyskeskuspäivystykseen odottelemaan!

Mutta vakuutuksen ansiosta pystyimme valitsemaan minkä vaan yksityisen lääkäriaseman, oman kesäreitin varrelta – me valittiin vieläpä sellainen, johon on suht suora sisäänkäynti ulkoa ja jossa ei hoideta hengitysinfektiopotilaita ollenkaan. Saatiin varattua just täydellinen aamuaika, mökkikamat oli pakattuna valmiiksi autoon. Poistossa meni 10 minuuttia, ja sitten suoraan siitä mökille lettuja syömään! Lapsille mansikkahillolla ja kermavaahdolla, minulle suolaisella täytteellä, kiitos! Nam ja kivaa kesäpäivää!

Eskarilaisen ja mun aamuihin kuuluu olennaisena ”välihalit”.

Aikoinaan, kun näiden lapsivakuutusten ottamista harkittiin, tuli tietysti mietittyä, että kannattaako se. Ja luettua monta lehtijuttua erilaisista vauvalehdistä. Koskaanhan sitä ei voi etukäteen tietää, kuinka paljon lapsi sairastaa (paitsi kröhöm flunssa-aikana öööö koko ajan) tai tuleeko vaikka jotain isompaa sairastamista. Joten aina se on vähän arvausta.

Meillä tätä vakuutusta on käytetty näinä vuosina paljon: ihan jo kaikki tavalliset korvatulehdukset, niitä meillä on ollut kaikkein eniten. Iho-oireiden takia ollaan käyty lääkärillä molempien lasten kanssa ja saatu hyviä rasvoja reseptillä. Siihen päälle infektioastman selvittelyt ja tutkimukset, sekä vielä yhdet korviin laitetut putket ja kitarisaleikkaus. Oi kyllä.

Mutta mitä pidempään tämän vakuutuksen kanssa on elellyt – toisella lapsella 8,5 vuotta ja toisella 4 vuotta – sitä enemmän antaa lisäarvoa konkreettisten korvauseurojen lisäksi just sille helppoudelle, helpotukselle ja luottamukselle. Että jos jotain sattuu, on sellainen vakaa varmuus taustalla, että kaikki sujuu: lääkäriin pääsee heti ja korvaukset tulevat (meidän kohdalla lähes sataprosenttisesti) saman tien, jopa ilman kuittien lähettelyä, mitään säätöjä tai kyselyjä.

On just se luottamus.

Jotenkin hassusti ajattelen, että ehkä se luottamus on myös molemminpuoleinen: me luotetaan Ifiin ja he meihin. Tosiaan korvauspäätökset ovat ainakin tähän asti meille tulleet ilman sen kummempia kyselyjä. Nopeimmillaan saman tien. Varmaan joskus jollain satunnaisotannalla tai erikoisemmissa tapauksissa tulee kuittien toimitustakin. Kuitit on varalta tallessa, toki – ja tietysti on ok, jos joskus sitten vähän tarkistelevatkin.

Ja tuohon päälle vielä aivan poskettoman ihana ja ihmisläheinen asiakaspalvelu sellaisissa tapauksissa, kun on pitänyt puhelimessa kysyä jotain. Siitä oon ihan erikseenkin laittanut joskus kiitosviestejä menemään Ifille, ja kiitän tässä julkisesti taas kerran. Kiitos! Mä itse koen, että juuri nämä on niitä pohjimmaisia syitä, miksi me ollaan näihin meidän lapsivakuutuksiin niin perinpohjin tyytyväisiä.

Ai niin! Kysymys kaikkien huulilla tänä syksynä: entä koronatestit?

Kun meillä oli se syksyn ensimmäinen flunssa, toimin jotenkin automaatiolla. Niin usein tuollaisessa tilanteessa toimii, putkiaivoilla. Niinpä jonotin koronapuhelimeen 2 h 40 minuuttia, sain testiajat kahden päivän päähän (jolloin oireet olivat jo ohi), ja tuloksia odoteltiin vielä siitä viisi päivää. Sehän osui juuri siihen kohtaan, jossa ruuhkat julkisella puolella taisivat olla pahimmillaan.

Kun sitten FB-statuksessani ähisin tulosten odottamista, kaveri kertoi vieneensä oman lapsensa aamulla yksityisen puolen testiin drive-iniin, ja illalla oli jo tulos valmiina. Whaaaaat! Ja meillä prosessissa meni yli viikko! Oi miksi miksi miksi mekin ei tehty noin?

Koska en vaan tajunnut.

Korvaakohan meidänkin If Lapsivakuutus tuollaisen?
”Sehän korvaa ai-van kaiken”, kommentoi kaveri.

Varmistin vielä myöhemmin asian Ifiltä, ja kyllä: lääkärin lähetteellä suoritettu koronavirustesti korvataan kyllä. Ja sen lähetteen puolestaan saa parhaiten etälääkäripalveluista, siis niistä lääkäriasemien chat-lääkäripalveluista.

Sen sijaan oireettomille henkilöille tehtyjä testejä ei korvata.

Tämän nyt painoin muistiini ensi kertaa (kop kop puuta) varten, eli seuraavalla kerralla ehdottomasti tuota kautta testiin! Vaikka testisuma on (onneksi) julkisella puolella jo helpottanut, mutta kun meillä kerran tuo vakuutuksen tuoma mahdollisuus on, niin sitä me kyllä ens kerralla käytetään! Voin sitten raportoida, millaisella vauhdilla prosessi sitä kautta meni, ha.

Kop kop puuta, nyt ollaan kuitenkin terveitä.

Ihme kyllä tämän syksyn flunssat ovat jääneet meillä toistaiseksi tuohon yhteen. Mutta jos syksy on yhtään samanlainen kuin aikaisemmat, niin eiköhän pian taas jollain nenä vuoda. Perus.

Pöpörumba on rasittavaa ja sotkee tehokkaasti arjen rytmin – etenkin kun pikkulapsiaikana (infektioastmalla vaikutuksensa) välillä tuntui, että sitä tasaista arkea ei eri pöpöjen väliin juuri ehdi tullakaan. Jossain vaiheessa ei ollut enää mitään käsitystä, onko kyseessä edellisen flunssan jälkitauti vai jo ihan uusi flunssa.

Toisaalta näinä aikoina tuntuu, että jos on ”pelkkä flunssa”, niin onnekkaaksi saa itsensä tuntea. Kovasti myös toivon, että perusflunssia olisi tänä vuonna vähemmän. Mutta aika näyttää. Myös sen, tarvitaanko toisellekin lapselle putket korviin.

Tuo ”meidän” If Lapsivakuutus on tarkoitettu 7 vrk – 14-vuotiaille lapsille, eli sen voi tosiaan ottaa vielä isommallekin lapselle. Ei siis ole vielä ollenkaan myöhäistä, vaikka lapsi olisi ohi taaperoiän! Vakuutus kattaa sairaudet ja tapaturmat ja se korvaa myös esimerkiksi lääkärikuluja ja lääkkeitä.

Täällä pääsee tosi hyvin laskemaan, että mikä olisi vakuutuksen hinta ja mitä se korvaa.

Meille koko If Lapsivakuutuksen isoin juttu on tosiaan ollut se, miten sujuvasti, luotettavasti ja nopeasti kaikki heidän kanssaan on aina hoitunut. Aina on vastassa ollut sellainen ystävällinen empatia, koskaan ei ole kysytty, että ”miten se nyt sieltä kalliolta noin hyppäsi”.

Haha. Lapset nyt hyppäävät. Koska ovat lapsia!

Joel tuosta sivusta sopivasti linjaa: Vakuutus ei ole meille mikään pelkkä taloudellinen rahansiirto-operaatio, vaan se tarjoaa luottamukseen siihen, että kun joutuu stressaavassa tilanteessa hoitamaan asioita, kaikki sujuu ongelmitta.

No, siinähän se tuli, just noin!

6

You Might Also Like

  • Kaakaliini
    29.9.2020 at 16:49

    Meilläkin lapsella vakuutus, joka on kyllä ollut pelastus. Hoitoon pääsee heti ja saa varata ajan heti lastenlääkärille. Meillä oli kans aluksi vakuutus If:llä mutta kun vaihdettiin kaikki muutkin vakuutukset Pohjolaan vaihtui lapsivakuutus myös sinne. Pohjolassa oli vielä puolet halvempi tuo lapsi vakuutus, vaikka edut olivat samat.

    • krista
      29.9.2020 at 16:58

      Mekin viime syksynä ”kilpailutettiin” – tai ei oltaisi edes kilpailutettu, mutta oli niin sitkeä vakuutusmyyjä toisessa paikassa, että lopulta en osannut sanoa sille vastaan :D Sanoin jo kyllä etukäteen, että meitä ei kuitenkaan saa Ifiltä mihinkään, me ollaan aivan liian tyytyväisiä lähteäksemme mihinkään :D Nooh, silti me sitten kiltisti laskettiin KAIKKI (uhh sentään, ei ollut mikään pieni operaatio) ja joka ikinen omavastuu ja summa syynättiin läpi – ja lopuksi todettiin, että alkuperäinen on meille paras. Mutta varmaan se riippuu vakuutuscomboistakin. Ja siis tulipahan kerran tehtyä, ihan heti ei uusiksi tehdä! :D

      Joo ja siis lapsivakuutukset on kyllä ihan vilpittömästi tuoneet helpottavuutta arkielämään sairasteluineen <3 Just nuo samat syyt kuin teillä! Ja aina on ollut niin, että on saanut valita just sen ajan, joka itselle sopii parhaiten - ja joskus on saatu aika just tasan niin, että puhelun jälkeen autoon ja suoraan lääkäriin. On kyllä niin hyvä!

  • A
    29.9.2020 at 17:39

    Kysymykseen kannattaako ottaa lapsivakuutus on vastaus mielestäni, että riippuu oman talouden kestokyvystä (ja siitä kuinka paljon lapsi sairastaa, mutta sitä nyt ei etukäteen tiedä). Meillä ei ole lapsella sairauskuluvakuutusta (tapaturvavakuutus on ja siihen mun mielestä yksikäsittäisesti vastaus on, että kaikilla kannattaa olla tapaturvavakuutus!) ja päätös tehtiin siltä pohjalta, että meidän talous sallii käyttää yksityistä tarvittaessa ja isot jutut hoitaa joka tapauksessa julkinen puoli (pohdinta siis oli ennen lapsen syntymää, että joku korvien putkitus omasta taskusta on ok).

    No, nyt lapsi on 8v. ja tähän mennessä voi todeta, että vakuutus ei olisi meillä kannattanut. Lapsi sairastui ekan kerran vasta 1,5 vuotiaana (päiväkodin aloituksen jälkeen, juunou) ja sen jälkeen oli sit korvatulehdusta, korvatulehdusta, silmätulehdusta ja allergiaselvittelyjä. Kaikki nää 90% yksityisellä ja ihan omasta kukkarosta. Poikkeuksena ne vkl aamut kun mentiin just klo 8 lasten sairaalan päivystykseen korvatulehduspotilaan kanssa (Mehiläiseltä sai aikoja vasta klo 10) ja saatiin ihan superia palvelua! Jostain 3v. iästä eteenpäin lapsi on sairastanut aika normisti ja lääkärissä on käyty jos on tarve ollut. Jossain 5 vuoden jälkeen tein laskelmat, että lapsen sairaskuluvakuutus olisi ollut paljon kalliimpi kuin meidän itse kaikki kulut itse maksaen -malli (vakuutus olisi tullut satoja euroja kalliimmaksi). Mutta tosiaan eri tavalla sairastavalla lapsella tilanne olisi voinut olla eri ja vakuutus tuo mielenturvaa, että lääkärikulut on rajoitettu vuositasolla. Mutta joo, sitä haluan mainostaa että saa sinne yksityiselle mennä omalla rahalla ilman vakuutustakin, eli valinta ei oo julkinen tai vakuutus plus yksityinen. Voi olla myös ”sekakäyttäjä” :D

    Sit pakko sanoa pari sanaa tapaturvavakuutuksesta. Se on halpa ja erittäin hyödyllinen jos tulee tapaturma. Kyllä, lapset on koulussa ja päiväkodissa vakuutettuja, mutta ne vakuutukset korvaa hoidon vain julkisella puolella. Ja jos sulla on esim. lapsi jolla on nilkka nyrjähtänyt, niin se et ehkä haluu viettää koko iltaa jossain päivystyksessä ja jonotella röntgeniin. Tai jos oot aikuinen ja kaadut fillarilla poks (oma vika), niin on ehkä tosi kiva mennä ortopedin tutkittavaksi. Kumpikin ehkä *kröhöm* omasta elämästä tuttuja tilanteita. Ekassa tapauksessa lasku olisi ollut ilman vakuutusta (joka maksaa siis jotain 25e/vuosi) 180 euroa, omavastuu nolla euroa, tokassa tapauksessa en ees tiedä itä lasku oli, koska menin vakuutusyhtiön sopimuslääkärille ja en ikinä ees saanut laskua, vahinkoilmoitus hoitui puhelimessa jutellen.

    Sit pakko vielä sanoa pari sanaa luottamuksesta, kun se postauksessa tuli mainittua. Nimittäin Ifiin en vakuutusyhtiönä henk.koht. luota pätkääkään. Sen luottamuksen menettää lupaamalla, että sairaskuluvakuutus on voimassa 65v. ikään asti (ja siitä ilosta sain maksaa melkein 1000 euroa vuodessa loppuaikoinan), mutta niin vaan kun sitä olin maksellut yli 30 vuotta, niin hupsis, vakuutus irtisanottiin ja 0 euron omavastuu olisi uudessa tilalle tarjotussa vakuutuksessa ollut 500 euroa. Eli se siitä luottamuksesta. Kaikille vanhemmille vinkkinä, että vaikka vakuutusyhtiönne lupaa että vakuutus olisi voimassa ties kuinka kauan, niin eipä se välttämättä ole. Koska itsellä tosiaan on takana yli kolmekymmentä vuotta Ifin (ja sen edeltäjien) asiakkaana, niin tosiaan korvausprosessit siellä hoidettiin oikein mallikkaasti, mutta eipä nykyisen vakuutuksen systeemit eroa käytettävyydestä Ifin järjestelmistä.

    • krista
      29.9.2020 at 18:24

      Kyllä, tuota sairasteluahan ei tosiaan voi etukäteen tietää, joten parhaimmillaankin se on aika arvailua! Tän takia itsekin aika monta vauva-lehden juttua luin aiheesta silloin Silvan ollessa vatsassa, enkä siihen yksiselitteistä vastausta saanut :D Koska sellaista ei voi kristallipallosta katsoa :D Mutta sitten, kun se vakuutus näin on, niin se tuntuu omalta kohdalta silleen ”totta kai kannattaa jeeeeeee” -tyyppiseltä. Sitten voi sanoa omalta kohdalta, että okei tyytyväisiä ollaan :D Jos joku kysyy joko blogissa tai livenä, että suosittelenko, niin ehdottomasti suosittelen.

      Samaa mieltä, tapaturmavakuutus kannattaa olla, sekä lapsilla että aikuisilla!

      Ja voi höh, että teille kävi tuollainen!

  • Tilia
    29.9.2020 at 17:54

    Täällä susirajan takana ei otettu esikoiselle vakuutusta, koska ei ollut yhtään päivystävää lastenlääkäriasemaa koko kaupungissa tuolloin, eli joka tapauksessa olisi oltu julkisen puolen varassa. Enkä tiedä, onko täällä vieläkään, kun ei ole ollut tarvetta asiaa selvittää. Kaksi lasta, yksi korvatulehdus on heillä yhteensä ollut. Eikä yhtään allergiaa. Yhdet kitarisat on poistettu julkisella. En muista, maksoiko se alaikäiseltä edes sitä yhden sairaalavuorokauden hintaa. Lapsen kanssa on päästy lääkäriin aina samana päivänä tuohon lähiterveyskeskukseen, kun on ollut tarvetta. Ja hinta siellä alaikäiselle lääkärikäynnistä on sen 0 euroa. Oikea päätös tehtiin aikanaan, kun ei vakuutuksia ruvettu maksamaan, hukkaan olisivat ne rahat meillä menneet.

    • krista
      29.9.2020 at 18:25

      Teidän tapauksessa kivasti siis mennyt just noin!

  • Eve/Pinkkiä piiperrystä
    29.9.2020 at 20:29

    Ideaalitilannehan olisi se, että meidän julkinen terveydenhuolto pelaisi niin hyvin, että näitä lasten vakuutuksia ei tarvittaisi. Valitettavasti kun tilanne on mikä on, niin kyllä hankin vakuutuksen jo raskaana ollessa jos lapsia joskus tulee. Kun itse on atooppinen allerginen astmaatikko, niin luotan siihen, että lapsenkin kanssa saisi lääkäriin jonottaa. Ja vaikka tikit poistaisin itse ja lääkäri on perheessä aina puhelimen päässä, niin kyllä haluan lapsen tarvittaessa kuvauksiin ja hoitoon ilman odottelua.

    • krista
      29.9.2020 at 20:37

      Kyllä! Omakohtaisesti julkisen terveydenhuollon laatupuolesta mulla ei ole mi-tään valitettavaa, me ollaan aina saatu aivan yhtä laadukas hoito (tosin julkisilla joskus vähän kiireiseltä henkilökunnalta, mikä on tietysti ymmärrettävää) niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella. Ja käsittääkseni usein lääkärit on ihan samat, joten ei mitään hätää ilman vakuutuksiakaan <3 MUTTA se ero tulee just siitä, miten sujuvasti ja nopeasti sinne hoitoon pääsee, ja se just helpottaa just tätä arkihärdelliä ihan merkittävästi, tai näin me on koettu!
      -
      Me on saatu muuten oikein hyvä hoito just siihen infektioastmaan, ja reseptit on voinut uusia virtuaalilääkärin kautta. Myös chat-lääkärin "käynnistä" (joskus on näytetty jotain näppylääkin) on muuten aina saanut vakuutuksesta korvauksen!
      -
      JAIKS olisitko poistanut tikit siis itse? Mä en ois IKINÄ uskaltanut, uijuijui!

      • Eve/Pinkkiä piiperrystä
        30.9.2020 at 22:02

        Oon ammatiltani sairaanhoitaja eikä olis ees eka perheenjäsen jolta poistan tikkejä. Mietin jo että oisko pitäny mainita alkuperäisessä kommentissa 😂

  • Päivi
    29.9.2020 at 21:20

    Meillä otettiin vauvavakuutus, joka jatkui sairaskuluvakuutuksena jo ennen vauvan syntymää ajatuksella ettei vauvan kanssa tarvitse odotella lääkäriin menoa ja kun ei koskaan tiedä mitä vaikkapa synnytyksessä tulee. Molemmilla lapsilla olikin vauvavuonna omat juttunsa ja yksityiselläkin käytiin surutta vakuutuksen turvin. Sittemmin vauvojen vaivat jäivät taakse ja muuttuivat peruskurkunpäätulehduksiksi, korvatulehduksiksi, atopiaksi yms. Neljä vuotta maksoimme vakuutuksia kunnes totesimme ettei kannata. kalliimmaksi tuli vakuutuksen vuosimaksut kuin satunnaiset käynnit yksityisellä. Ja isoissa jutuissa luotamme julkiseen. Joten nyt vaihdoimme tapaturmavakuutuksiin, jotka varmasti puoltavatkin paikkaansa poikiemme kanssa.

    • krista
      29.9.2020 at 21:53

      Tällainen muuten onkin fiksua, että pähkäilee sen vakuutustarpeen just sitten sen oman tarpeen mukaan – ja vaikka panostaa sit niihin asioihin, joissa arvelee, että itsellä on syytä olla panostusta. Monesti sitä vaan antaa olla kerran otetun vakuutuksen, esimerkiksi mulla aikoinaan oma vakuutus oli tällainen. Ja sit kävin ihan Ifin konttorilla juttelemassa (se oli sitä aikaa, kun hoidettiin livenäkin näitä) ja totesin, että mun kannattaa fiksata esimerkiksi pysyvän haitan määriä – ja samalla vuosikustannuksella sitten löytyi sellainen vakuutus, joka on itselle paljon istuvampi, JOS jotain tapahtuu.

      Hyvä, että jätitte tapaturmapuolen, kuulostaa järkevältä! Meillä taas tuota peruskorvatulehdusta on niin paljon, että se puoli on olennaista. Mutta vakutuusturva kannattaa ollakin just silleen mahdollisimman hyvin omalle perheelle suunniteltu! Että maksaa just siitä itselle kaikkein sopivammasta ja olennaisimmasta!

    • Tilia
      30.9.2020 at 08:22

      Kiinnostaisi kyllä ihan laskelmat, että montako kertaa vuodessa on lapsen kanssa yksityisellä käytävä, että vakuutuksesta jäisi saamapuolelle eikä maksaisi enemmän kuin ilman vakuutusta. Onhan nuo vakuutusmaksutkin ilmeisesti useita satasia vuodessa jo yhdeltä lapselta ja useimmissa vissiin vielä joku omavastuuosuuskin. Monen olen kuullut hehkuttavan, miten perusvoidetta saa vakuutuksen ansiosta ilmaiseksi, mutta en tiedä, miten monta kymmentä euroa lapsen perusvoiteisiin voi oikeasti saada vuodessa menemään. Eihän tuo bisnes edes kannattaisi, jos hirmu moni ei maksaisi vakuutusyhtiölle ns. ”turhasta”. Tai siis siitä ”luottamuksesta”.

      • krista
        30.9.2020 at 08:41

        Tuolta laskurista sitä voi laskea! :)

      • A
        30.9.2020 at 09:44

        Vakuutuksissa vaihtelee, että onko omavastuu per sairaus vai per vakuutuskausi. En tiedä mikä Ifin versio (koska sattuneesta syystä se vakuutusyhtiö on mun mustalla listalla maailman tappiin asti), mutta se kannattaa tsekata, jos vakuutusta harkitsee. Jos nyt laskee hypoteettisen vakuutuksen 300 euroa per vuosi ja 50 euron omavastuu per sairaus ja vaikkapa yhden korvatulehduksen (lastenlääkäri 30% korotetulla vkl-lisällä, koska tiettyhän kullanmuru sairastuu just vkl) 100 euroa+ 20 euroa antibiootit ja allergialääkärin rutiinireissun (150 euroa) plus lääkevoiteita 20 euroa. Itse maksettaen kulut 290 euroa, vakuutus olisi maksanut 400 euroa. Kaikki tämä hypoteettista (paitsi että tuo on meidän lapsen tyypillinen ”sairastusvuosi”), koska en ole lapsivakuutuksien hintoja ja ehtoja katsonut tarkemmin 2012 jälkeen :) Mutta tosiaan, vakuutusbisnes on kannattava bisnes, niin se tarkoittaa kyllä että ”talo voittaa” ja suurin osa ihmisistä maksaa mielenrauhasta ekstraa (ja se on ihan ok, koska se on vakuutuksen idea!)

        Näin omalla rahalla maksajana, olen kyllä myös huomannut sen, että taksoissa on eroa. Lääkärihän saa päättää itse taksansa ja esim. kun käytiin tutulla allergialääkärillä kolmatta kertaa vuoden sisään (ja joka kerta sama kysymys, meneekö vakuutukseen), niin hupsis, kolmannella kerralla lääkäri laskutti 20 minsan ajasta sen meidän käyttämän 40 minsaa sijasta. Itse taas, kun käyn perussairauteeni seurantalabroissa (ja erikoislääkärillä, ihan omalla rahalla koska työterveydestä en saisi kuin vaihtuvien työterveyslääkärien seurannan ja mä haluan pysyvän ”omalääkärin”), niin en mene lääkäriaseman kalliiseen labraan ( kaksi labrakoetta noin 60 euroa kpl), vaan menen HUS:in labraan (samat kokeet yhteensä 29 euroa). Jos mulla olisi edelleen vakuutus, niin silloin kävisin varmaan lääkäriaseman labrassa….ja tässä on selitys sille miksi vakuutukset terveydenhoidossa ei oo välttämättä hyvä asia…eli kun ”vakuutus korvaa”, voi taksat olla ihan mitä vaan.

        • krista
          30.9.2020 at 10:51

          Kyllä, tuo omavastuu on hyvä huomioida, että onko per sairaus vai per vakuutuskausi. Vakuutusehtojen kertominen ei kuulu mun ”oikeuksiin” (tai ehkä en uskalla, että en sano vaan jotain väärin :D ), mutta Ifin sivuilta löytyy ja muotoilen sen nyt vaikkapa niin, että Ifillä tämä on juuri niin kuin mun mielestä kannattaakin olla :)

          Samoin vakuutusten hinnat näkee laskurilla just siinä omassa tapauksessa eli sun esittämän hypoteettisen laskelman vuosihinta saattaa olla joissain tapauksissa aika yläkantissa :) Ja tosiaan ei ole per sairaus tässä, ja vuotuisen omavastuun voi myös itse määritellä. MUTTA tosiaan suosittelen siis jokaisen laskemaan itse sen tuolta, koska ”yleislaskukaava” voi mennä harhan! Linkki postauksessa!

          Ja siis kyllä, itse just tätä pitkään käyttäneenä just (niin kuin postauksessakin korostan) koen maksavani ”perusrahaliikenteen” lisäksi mielenrauhasta ja helpotuksesta, niin kuin vakuutuksissa yleensä. Me ollaan ”vakuutusten suosijoita” muutenkin elämässä, meillä on laajimmat mahdolliset kotivakuutukset sun muut.

          • Tilia
            30.9.2020 at 14:38

            Ei huvita kyllä yhtään edes kokeilla mitään laskureita, kun jo ensimmäiseen luukkuun pitää laittaa oma ja lapsen hetu.

            Minä olen kasvanut kodissa, jossa ei ollut ikinä edes kotivakuutusta. Mökillä oli joku 50-luvulta periytyvä palovakuutus, jossa mainittiin erikseen arvokkaana irtaimistona matkakirjoituskone. Ei kyllä ikinä sattunutkaan mitään, missä vakuutuksia olisi tarvittu.

          • krista
            30.9.2020 at 15:00

            <3 <3 <3

  • Miitu
    29.9.2020 at 23:00

    Hyvä, että on hyviä kokemuksia. Mikään itsestäänselvyys nuo vakuutukset ei kuitenkaan oo.
    .
    Mä en oo vakuutuskelpoinen If:n arvion mukaan. Henkivakuutuksen eväämisen ymmärrän vielä, mutta sitä en, että henkivakuutuksen kriteereillä evättiin myös tapaturmavakuutus – tapaturmavakuutukset ehdoissa olevia esteitä minulta ei löydy. Vauvavakuutusta ei näin ollen toki myönnetty, ja sen jälkeen en jaksanut enää edes yrittää. Kovin suurta luottoa ei ole sen suhteen, että vakuutus oikeasti korvaisi, jos jotain vakavampaa tapahtuisi. Otettiin sittemmin tapaturmavakuutukset muualta, missä ei asetettu niin suuria ehtoja vakuutukselle. Tuntui ihmisarvoisemmalta myös.
    .
    Julkinen täällä periferiassa toimii etenkin lasten osalta jouhevasti. Todennäköisesti aikaa menisi enemmän lähimmällä yksityisellä käydessä. Tk-käynnit on alaikäisille maksuttomia. Poliklinikkamaksuista toki pitää sitten jo jokunen kymppi pulittaa, mutta veikkaan, että vakuutusmaksuihin menisi vähintään saman verran. En siis toisaalta oikein osaa harmitella sitä, että henkivakuutukset puuttuu.

    • krista
      30.9.2020 at 08:41

      Ja siis onneksi meillä tosiaan on niin hyvä julkinen terveydenhoito, että vakuutuksista ”pois jääminen” syystä tai toisesta – joko eväämisen takia tai omasta halusta – ei ole mikään ongelma meillä vaan voi luottaa, että aivan yhtä hyvää hoitoa saa (tosin joskus jonottamalla, usein kuitenkin jouhevastikin). Kun siis esimerkiksi Jenkkeihin vertaa, sehän siinä aina tulee mieleen.

      Mulla puolestaan on 100 % luotto siihen, että jos jotain vakavaa tapahtuisi, vakuutus korvaisi. Vuosien aikana kokemusten rakentama :) Multa on korvattu (eri vakuutuksista) sellaisia sattumuksia mukisematta, että mulla ois sata tarinaa. Mm. ravintolasta pilkun aikaan varastettu käsilaukku ja Joelin vessanpöntöstä (vahingossa!) vetäisemä hammaskisko :D Nämä siis kotivakuutksesta, ja toki pienempiä vahinkoja, mutta tällaisiahan on just arki pullollaa – hupsis. Mutta oi, sata tarinaa vaan odottais päästä ulos musta :D

  • Lilah
    30.9.2020 at 15:44

    Meillä oli esikoisella ennen syntymää otettu vakuutus ekat kaksi vuotta. Eipä sairastanut sinä aikana kertaakaan (eka lääkärikäynti tuli korvatulehduksen vuoksi 5-vuotiaana) joten vaihdettiin tuo tapaturmavakuutukseksi. Kahden seuraavan kanssa tehtiin samoin eli otettiin ennen syntymää, mutta lopetettiin tuo lapsivakuutus on todettiin lapset erittäin perusterveiksi. Mun laskelma oli juurikin se, että jos tule monesti korvien putkitusta tai allergioita/atopiaa tmv, vakuutus kannattaa, mutta perusterveen kanssa ei. Neljännen kanssa kävi sitten joku moka vakuutusyhtiössä ja kun yhdistelivät meidän laskuja, ennen syntymää otetun vakuutuksen laskutus putosi pois vaikka varausmaksu oli maksettu. Niinpä kun yritin ilmoittaa lapsen nimeä ja hetua yhtiöön, vakuutusta ei ollutkaan. Todettiin sitten siinä jo, että antaa olla. Lääkärikäyntejä näihin kohta 14 lapsiperhevuoteen on meillä mahtunut yhteensä alle 10 neljän lapsen kanssa. Kerran käytiin keskussairaalassa hakemassa antibiootit korvatulehdukseen (paikallinen tk suljettu viikonloppuisin) ja toisella kertaa noukkimassa lego nenästä (tk ei onnistunut tuossa). Kaikki nämä lystit ilmaisia. Odottamaan on joskus jouduttu tovi, korkeintaan tunti. Sairaalassa oli lapsille oma jono joten päästiin kutakuinkin suoraan. Tapaturmavakuutukset on kaikilla mutta eipä olla niitäkään koskaan tarvittu. Niiden hinta on kuitenkin roimasti pienempi kuin lapsivakuutuksen. Muita vakuutuksia meillä on ihan normaalisti: pariin autoon kaskot, kotivakutuutus ihan kattava, matkavakuutukset ym. Kiitettävästi uppoaa noihinkin vuodessa rahaa.

    • krista
      30.9.2020 at 20:53

      Joo, ja näiden etukäteen arvionnissahan ei tosiaan tiedä, että kuinka perusterve lapsi sieltä on tulossa – ja siis VAU, vain kymmenen lääkärikäyntiä neljältä lapselta ikinä, mä en kestä miten tervettä lapsiporukkaa täällä on, ihan kateus iskee :D Meillä pik-ka-sen eritahtinen sairastelu, omg :D Eli siis onnekkaat te, kun olette noin vähällä sairastamisella päässeet!

      • Lilah
        1.10.2020 at 00:22

        Pakko lisätä, että me ei taideta ihan helposti lääkärissä käydä. Särkeviä korvia voidaan seurailla kotona päivä-kaks jos särkylääkkeellä olo on ok, flunssista ei käydä koskaan ellei korkea kuume kestäisi yli 3vrk (eipä tapahdu meillä kun kuume ei nouse sen enempää itsellä kuin lapsilla juuri millään) jne. Yleisvointi tietty ratkaisee ja perusterveillä se harvoin ihan äkkiä romahtaa. Vauvan vein joskus kun kuulosti niin tukkoiselta höyryhengityksestä huolimatta ja vaikutti vetämättömältä. Olikin sitten rs-virus joka tosin sekin sairastettiin kotona.
        Tuttavaperheessä kun on vakuutukset, lääkärissä rampataan joka aivastuksesta kun omavastuu on täynnä. Kukin tavallaan. Itse en halua lasten suoliston bakteeriflooraa pilata antibiooteilla ellei ole ihan pakko.

  • MildE
    30.9.2020 at 19:09

    Me lopetettiin lasten lapsivakuutukset muutama vuosi sitten ja tilalle otettiin tapaturmavakuutukset. 7-v oli viime vuonna pois koulusta 2 päivää ja 10-v tais olla mahakibun takia pois yhden päivän.

    • krista
      30.9.2020 at 20:54

      Superterveitä, mahtavaa! <3

  • Lilas
    1.10.2020 at 14:01

    Meillä 3:lapsella vakuutukset ja ovat kyllä maksaneet itsensä takaisin. Kerran vuodessa menee omavastuu 60€ ja vakuutusmaksu vuodessa vajaa 300€. Ovat voimassa 20-vuotiaaksi ja tällä hetkelläkin 17-vuotias siedätyshoidossa, jonka lääke maksaa kuukaudessa yli 100€. Toinen lapsi on ollut infektioastmaatikko ja korvakierteinen, risat ja kielijänne leikattu, tapaturmia käynyt jne, Kolmas sairastanut vähiten, mutta hänelläkin ollut tarvetta vakuutukselle. Neuvolalääkäri ei esim. huimannut lapsemme keltaisuutta vauvana, mutta heti kun astuimme tutun lastenlääkärin huoneeseen niin hän huomasi ja alkoi selvittelyt aiheesta äidinmaitokeltaisuus. Ja tätä ei tapahdu julkisella…lääkäri soitti joskus itse oma-aloitteisesti meille ja kysyi miten meillä menee ja mitä kuuluu, kun vauvan kanssa oli ollut huolta tuosta keltaisuudesta ja oli ollut munuaisaltaan tulehdusta jne, Jos mahdollista niin samalle lääkärille mennään, siellä on käyty jo 17.5 vuotta.

    • krista
      1.10.2020 at 14:51

      Oi, kiitos kun kerroit tarinasi! <3 Ja tämähän on just se, että ei voi etukäteen tietää, onko se oma lapsi "kymmenessä vuodessa kerran lääkärissä" -perusterve lapsi, vai onko lapsuuden varrella edessä pientä (jatkuvaa) tai jopa isompaa vaivaa. Esimerkiksi en mäkään olisi voinut ennustaa meille korvatulehduksia (mulla ei ollut lapsuudessa koskaan) tai infektioastmaa (ei kenelläkään suvussa), mutta niinpä vaan osui sitten meidän kohdalle nuo! Ja just jos tulee vaikka tuollaista siedätyshoitoa, niin sehän on aivan merkittävä juttu taloudelliseti. Plus se, että tosiaan pääsee hoitoon/tutkimuksiin sujuvammin. Mahtavaa, että teillä on ollut nuo vakuutukset!