Venyvää voimaa – joogan ihanuudesta (sisältää alekoodin)

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Yogaian kanssa.

Paluu virtuaalijoogasali Yogaian jäseneksi oli minulle se ensimmäinen orastava kotiliikunnan käynnistely, jonka tein heti koronatilanteen alkulamaannuksesta selvittyäni, joskus maaliskuun lopulla.

Mullahan on ollut aikuiselämäni aikana hyvinkin on-off -tyyppinen suhde joogaan. Aikoinani hurahdin astangajoogaan, vuosi on ollut ehkä 2003. Tai ehkä 2005? En nyt ole varma. Kävin joogassa paljon, mutta itseltäni se astanga meinasi mennä aina suorittamiseksi ja kalenteriin tehdyiksi aikataulumerkinnöiksi: että milloin pitää ehtiä joogaan. Lähinnä sitten ärsytti, kun töissä tulikin juuri joku iltapäivän kiire, enkä päässyt lähtemään ajoissa tunnille. Tai M-juna jätti vuoron väliin tai jumiutui välille Pasila – Helsinki, kun joogatunnin piti jo alkaa (myöhässä ei tietenkään saa mennä). Noooooouh! Muistan vieläkin sen tunteen. Ja pettyneenä sitten kantelin joogamattoa selässäni, varpaat märkinä (huonoissa kengissä) Annankadulla: taaskaan en ehtinyt sinne joogatunnille.

Ehkä juuri siksi se astanga-innostus aina noin puolen vuoden intoilun jälkeen ”unohtui”. Sitten lähti uudestaan. Ja unohtui. Uudestaan. Unohtui. Ja lasten saamisen jälkeen ”unohtui” pidemmäksi aikaa.

Se, mikä mulla oli jäänyt näiden viime vuosien varrella tajuamatta (varmasti myös siksi, että olin ajatellut joogaa niin astanga-lähtöisesti) oli, miten mielettömän monipuolista jooga voi olla!

Astangaa kun tehtiin aina se 100 % sama sarja, samat liikkeet, samalla tavalla. Jos joku pienenpieni käden asento muutettiin erilaiseksi, se oli tyyliin vuosisadan uutinen.

Joogan uudenlainen (?) monipuolisuus avautui mulle oikeastaan vasta syksyllä 2017, kun otin ensimmäistä kertaa Yogaian käyttööni. Ei hitsi! Jooga voi olla vaikka ja mitä! Erilaisia joogia erilaisiin päiviin, tarpeisiin ja fiiliksiin. Rentouttavaa tai virkistävää, lihaskuntoa vahvistavaa tai kroppaa hemmottelevaa. Pirteyttä aamuun tai hyvää unta iltaan.

Tai vaikka lasten satujoogaa Mimin ja Kukun kanssa!

Myös oman kropan kuuntelu oli mulle varsinainen ahaa-elämys – astangassa kun olin yrittänyt suorittaa vaikka väkisin, jotta edistyisin. Ihan hassu ajatus näin jälkikäteen!

Mutta kroppa voi antaa erilaisia viestejä – heh muutakin kuin ”nälkä” tai ”pissahätä” tai ”oispa yks siideri”. Joskus voi tuntua, että hitsi nyt voisin vähän tehdä lihaksilla jotain. Tai että voi miten kaipaan rauhaa ja rentoutusta. Ja joskus niin, että ah miltä tuntuisi nyt venyttää jotain kohtaa ihan kunnolla.

”Tänään ei jaksa” on kropan viesti muuten myös.

Nyt olen ollut siis ”uudella kierroksella” Yogaian jäsenenä kohta seitsemän viikkoa (kyllä, tsekkasin kalenterista) – ja arvatkaa, millaisia tunteja sieltä olen eniten tehnyt?

Tää oli nimittäin itselleni ylläri!

Tai no heh eniten sieltä on varmaan tehty sitä Mimin ja Kukun satujumppaa, mutta sen jälkeen eniten.

Viiden pisteen vihje on tämä kuva:

Kyllä, se on just sitä, miltä se näyttää: olen siis todella yllättänyt itseni tekemällä sieltä paljon suht perinteistä lihaskuntojumppaa.

Just sitä, joka on niin ”ei-mun-juttu” kuin ikinä voisin kuvitella! Kuulkaas piukat pakarat ja kehonpaino-core, sellaisia ovat olleet tuntien nimet. OMG. Mitä mulle on tapahtunut? Ufot ovat kaapanneet kroppani ja palauttaneet huonosti väärennetyn plagiaatti-Kristan takaisin puutaloon joogaamaan?

(loogisin selitys tapahtuneelle)

No, seuraavaksi loogisin selitys on tämä.

Mähän teen siis hullun lailla noita virtuaalitanssitunteja (niistä täällä), lähes päivittäin. Jotkut tunnit kestävät ”vain” 45 minuuttia ja niiden jälkeen en ole vielä ihan riittävässä rättipoikkiloppufinaalissa minulla on hyvä lämpö päällä ja sopivan virkeä olo, kroppa sutjakkaan tuntuinen.

Niinpä tanssitunnin jälkeen on ollut just sellainen oikeanlainen fiilis, että hei mäpäs teen tähän päälle vähän keskivartalon lihaskuntoa. Ja Yogaiassa on sellaisia omalla kehonpainolla tehtäviä 10 minuutin yksinkertaisia treenejä, jotka istuvat tähän tarpeeseen ihan just nappiin. Joskus oon tehnyt jopa ensin corea 10 minuuttia, ja sitten vielä toiset 10 minuuttia peppulihaksia.

Huh heijaa. Joo, en ois uskonut. Mä en ole lihaskuntotyyppiä nimittäin ollenkaan. Toisaalta tuo mun keskivartalo on (edelleen) lasten jälkeen sellaisessa kunnossa, että se kaipaa sellaista lempeää vahvistamista.

Ja katso – tässä jopa inhokkiliikkeeni…

…lankku. Oi kyllä.

Ja ei, se varmasti ei ole oikeaoppinen täydellinen lankku. Eikä varmasti mikään muukaan tämän postauksen kuvista ole jokaista pikkurilliä myöten ”oikein”. Mutta ei tarvitsekaan olla! Koska mä teen liikuntaa omalla kunnollani, omalla osaamisellani ja omalla kropallani, joka on arvokas sellaisenaan, ja sitä paitsi mun ainoa kroppa, joten aika tärkeä mulle.

Ja jotkut asennot jätän kokonaan tekemättä, jos ne tuntuvat ikäviltä. Tai jos mulla on asenneongelma, hah. (mä en punnerra. piste.)

Usein myös ohjaaja antaa variaatioita liikkeistä ja niistä saa valita itselleen just sinä päivänä sopivimman tuntuisen vaihtoehdon.

Noiden lihaskuntotäsmäjumppien lisäksi olen tehnyt Yogaiasta nyt kevään aikana pidempiä joogatuntia niinä päivinä, kun en ole tanssinut. Esimerkiksi noissa kuvissa, joissa on alussa persikanvärinen paita (ja lopussa riisuttu se pois, kun tuli niin kuuma), on käynnissä energisoiva flow.

Riikinkukkopöksykuvat puolestaan taitavat olla kaikki teho coresta.

Se kymmenen minuutin täsmätunti taisi alkaa tällaisellla: hyppy…

…ja tasapaino!

Hahaa, silloin vuonna 2017 muuten kirjoitin, että en ole vielä kokeillut joogaamista kamera päällä.

Enkä ole vieläkään. Jotenkin mä ujostelen sitä. Tanssia mä voisin kameran edessä mielin määrin enkä välitä yhtään, miltä näytän. Mutta joogassa (etenkin tietyissä asennoissa) tunnen itseni niin kömpelöksi, että tulisin vain kiusallisen tietoiseksi itsestäni. Silleen ”miltä tämä näyttää” -näkökulmasta. Ja se jotenkin häiritsisi siihen itse joogaamiseen ja hyvään oloon keskittymistä.

Mun kaltaisille ujoille (haha! mäkö muka ujo?) on siis ehkä tosi hyvä tietää, että Yogaian joogat voi tehdä livenä kamera päällä (jolloin saa ohjaajalta palautetta ja kannustusta) tai livenä ilman kameraa.

Tai sitten tallenteelta. Oon itse asiassa itse tehnyt nyt tänä keväänä yhtä lukuunottamattta kaikki tallenteelta. On niin hyvä, kun ei tarvitse katsoa kelloa, vaan voi aloittaa tasan silloin, kun tulee tässä perhe-elämässä se sopivan rauhallinen hetki. Yleensä se on minulla lasten päiväunien aikaan tai silloin, kun lapset leikkivät rauhassa yläkerrassa.

Ja hei sitten vielä pakko ihan erikseen hehkuttaa sitä Mimin ja Kukun satujumppaa, josta jo pari kertaa mainitsinkin. Se on Yogaiassa livelähetyksenä aina sunnuntaisin – ja sen jälkeen tallenteet jäävät tietysti Yogaiaan katsottavaksi koska tahansa.

Se on siis ihan jokaisen Mimi ja Kuku -fanin must, niin ihana että sanat loppuu! Meidän tytöt on siihen ihan hulluna, joka ainoa jumppa ollaan tehty!

Mä en muuten edes tiennyt, että siellä on sellainen satujumppa ennen kuin otin itseäni ajatellen tuon Yogaian uudestaan käyttöön. Mutta niin huippua, että tuolta löytyi lapsillekin tällainen aarre! Sanoisin, että ihan jo pelkästään tuon Mimin ja Kukun satujumpan takia kannattaa ottaa Yogaia!

…ja sitten ”siinä sivussa” innostua tekemään sitten itsekin. Siihen on helppo saada rutiini, koska siitä tulee vaan niiiiiin hyvä olo.

Ostin oman Yogaia-jäsenyyteni tutulta saadulta alekoodilla, ja nyt sain myös blogiin jaettavaksi vastaavan ihan oman alennuskoodin kolmen kuukauden paketteja. Tällä hetkellä ”muussa myynnissä” Yogaialla on 1 kk paketteja, vuoden jäsenyyksiä ja lifetime-jäsenyyksiä, joten tämä 3 kk paketti on tämän blogin lukijoille ihan uniikki.

Alennuskoodilla saa 7 vrk ilmaisen kokeilun ja 3 kk tilauksen tarjoushintaan 37,33 € (normaalihinta on 44,97 € joka 3. kuukausi jatkuvana). Hintaa tällä tarjouksella tulee siis vain noin 12e/kk tai viikoiksi ajateltuna (jos karusti neljällä jakaa) noin 3e/viikko. Menikö oikein mun matematiikka…? Toivottavasti!

Alennuskoodi on PUUTALOBABY. Jos menee Yogaian sivuille tämän postauksen linkkien kautta, koodi on todennäköisesti valmiiksi sinne syötettynä. Mutta voi mennä totta kai myös suoralla osoitteella niin, että syöttää koodin itse.

Koodi on voimassa kesäkuun loppuun asti uusille Yogaian tilaajille.

Onko linjoilla muita Yogaian faneja? Tai no entuudestaan Instan puolelta tiedänkin, että onhan teitä paljon :) Mutta mitkäs ovat teidän lempparitunnit?

Otan tosi mielelläni tuntisuosituksia vastaan! Millaiseen fiilikseen teette, millaisia tunteja ja kuinka usein?

12
Like
3

You Might Also Like

  • Tiia
    7.5.2020 at 14:02

    Mullekin on tapahtunut tänä keväänä jotain outoa lihaskunnon osalta: tilasin Anna Saivosalmen Vartti riittää -kotitreenikirjan ja oon jopa tehnyt niitä liikkeitä! Mun kahvakuulakin, joka on pölyttynyt makkarin nurkassa viimeiset 10 vuotta, pääsi vihdoin ja viimein käyttöön. Aiemmin oon vain juossut ja treenannut crosstrainerilla ja vältellyt kaikkea mahdollista lihaskuntojumppaa ärsyttävänä ja tylsänä, mutta mulle sopii tosi hyvin tuon kirjan ajatus siitä, että se vartti tosiaan riittää ja sit niitä kyykkyjä sun muita hohhoijaa-miten-tylsää -liikkeitä voi tehdä silloin tällöin vähän fiiliksen mukaan! Toissapäivänäkin jumppasin vahingossa 50 minuuttia, vaikka ajatus oli vetää just joku vartti. Välillä pyörittelin lisämausteena kuntovannetta, josta myös oon ruvennut tykkäämään kovasti. :)

    • krista
      7.5.2020 at 14:39

      No hitsi missäköhän asennossa tähdet on nyt taivaalla, kun mulla ihan sama ton lihaskunnon osalta! :D Ja just toi, kun ne on vain 10 minuuttia, niin tulee sellainen, että ”no kyllä mä nyt ton voin tehdä” ja sit tosiaan mäkin saatan päätyä tekemään useampia :D

      Mulla on myös se kuntovanne, Instassa näkynyt, muistaakseni ajalta ennen lapsia. Oon pari kertaa pyörittänyt, mutta se tuntuu jotenkin silleen ”tapahtuuko tässä nyt mitään” -liikunnalta :D Pyöritätkö saa vaan, vai onko siinä joku aika, mitä kannattaa pyörittää vai mitenköhän se toimi…?

      • Tiia
        11.5.2020 at 09:58

        Mä vaan pyöritän, 10 – 20 min/pv. Oon pyörittänyt sitä (lähes) päivittäin nyt reilun kuukauden, toistaiseksi vyötärö on pienentynyt vain yhden sentin. Ja sekin saattaa olla seurausta muista elintapamuutoksista, joita mulla on käynnissä tässä samaan aikaan. :D mutta tykkään kyllä pyörittää sitä, usein katson samalla hetken telkkaria tai sit tosiaan pyörittelen osana lihaskuntojumppaa. :)

  • Torey
    7.5.2020 at 14:14

    Mähän käytän Yogaiaa pääasiassa ihan vaan noiden lihaskuntotreenien takia. 😄 Rakastan niitä 10 minsan tehotreenejä. Ne on oikeasti tosi tehokkaita. Core, reidet, käsivarret, kaikki saa treenattua. Venytykset on ihania ja nyt hartiajumit on helpanneet kun teen päivittäin niitä 20 minuutin niska-hartia-harjoituksia.

    Jooga ei vieläkään noin yleisesti ole mun juttu. Pilates viehättää enemmän. Mutta kiva kun myös sitä löytyy. 😊

    https://naissanelioissa.wordpress.com/2020/05/06/opiskelemaan/

    • krista
      7.5.2020 at 14:44

      En ole siis selvästikään ainoa! :D Just tuo, että ne on vaan 10 minuuttia ja tosi yksinkertaisia (ainakin nämä mun tekemät) perusliikkeitä, mutta silti tuntuu tehokkailta. Ja siis voisihan niitä tietysti tehdä ihan itsekseenkin (olisi voinut tehdä kaikki nämä vuodet, haha), mutta jotenkin mulle on tärkeää, että siinä on ohjaaja, joka antaa liikkeet ja ajankin, että kuinka pitkään tehdään. Sitten tulee oikeasti tehtyäkin!

      Mäkin hei huomasin pilateksen siellä! Täytyypä testata sitäkin! Mä oon sen kanssa ihan vasta-alkaja, pääseeköhän siitä ihan tällainen tumpelo ekakertalainenkin (tai no kolmaskertalainen) kiinni, hengitykset ja muut…?

      • Torey
        7.5.2020 at 15:23

        Mua on ärsyttäny niiden pilateksessa vaan se, kun pitäisi olla kaikenmaailman tarvikkeita. Sillon kun mä kävin kaksi vuotta ihan salilla pilateksessa, niin ainoa mitä lähinnä käytettiin, oli pallo. Ja silti opettajalla oli välillä kolmekin eri tasoa samasta liikkeestä. Joten en oo tuolla sitä sitten jaksanu harrastaa. Mikä harmittaa.

        Mutta Erikan coret ja käsivarret kuntoon on mun vakkareita ollu jo kohta vuoden. 😊

        • krista
          7.5.2020 at 15:39

          Joo siis mäkään en halua ”välineurheilua”! Enkä siis edes omista mitään tarvikkeita enkä halua hankkia :D Oon katsonut aina siitä kuvakkeesta, että näyttääkö siltä, että on tarvikkeita mukana :)

          Tuota käsivarsitreeniä mäkin voisin kokeilla! Paitsi: punnerretaanko siinä…?

          • Torey
            7.5.2020 at 18:41

            Joskus punnerretaankin, ja käytetään käsipainoja. Mutta ne nyt voi korvata vaikka vesipulloilla.

  • A
    7.5.2020 at 16:24

    Hitsi, mä innostuin että voisi ottaa 3kk, mutta plääh, koska oon muinoin ottanut vuoden jäsenyyden, niin ei taida toimia (ja koska jumppasin alle 20 kertaa vuodessa, niin en ota toista kokonaista vuotta :D). Mulla on siis joku vamma, että jos mulla on joku kausikortti, niin aina jää käyttämättä…buaahhaa. Siis mä oikeasti tykkäsin tykkäsin niistä 10-15 vartin jumpista Yogaissa (suosikkiohjaajakin oli, ja käytännössä jumituin tekemään sen tunteja kun ne oli vaan niin hyviä liikkeitä). Joogat sun muut ei oo yhtään mun juttu.

    Ja aattelin että ei oo punnerruksetkaan, mutta hah, miehen yllyttämänä (se tekee lihaskuntoliikkeitä joka ilta), oon ennen iltapalaa tehnyt vähän vatsoja, selkiä ja tadaa, punnerruksia! Siis ihan oikeita punnerruksia, eikä mitään ”naisten” versioita. Aloitin yhdestä sellaisesta koukistan vähän käsiä ja peppukin oli pystyssä, mutta tadaa, nyt menee jo kuusi ihan kunnollista. Punnerrukset tuntuu ihanan nautinnollisesti koko kropassa, ihana liike ;) Mutta joo, siis mulle on jotenkin vapauttavaa tajuta, ettei mun tartte tehdä 45 minsan jumppaa tai ees varttia, vaan voin tehdä pikaisesti muutaman liikkeen (menee alle 5 minsaa) ja kroppa tykkää. Lenkillekin oon päässyt, nimittäin oon ottanut asiakseni pitää huolta lapsen (8v.) kunnosta (parka saa ihan liian vähän liikuntaa, verrattuna normiarkeen), joten mennään lapsen tahtia hölkötellen sellainen 2-3km lenkki, itse juoksisin ehkä hintsusti lujempaa ja vähän pidemmin, mutta parempi kunnei mitään ja eiköhän kohta hölkötellä pidemmin…

    • krista
      7.5.2020 at 20:02

      Mullakin kyllä usein jää, esimerkiksi eräskin Korkeasaaren kausikortti :D Mutta sitten taas joskus tulee käytettyä ihan valtavasti! Se on varmaan just siitä, että miten se rutiini tulee – ja sit yritän ajatella, että jos jotain ei ole vähän aikaan käyttänyt, niin välillä voi vaan irtisanoa ja ottaa sit uudestaan, kun siltä tuntuu! Esimerkiksi Yogaian käyttö jäi multa siinä vaiheessa tuossa pari vuotta sitten, kun kävin live-ryhmäliikuntatunneilla niin paljon. Silloin ”jätin sen rakkaudella” hetkeksi, mutta nyt taas oli sellainen ”jesh, takaisin!” -fiilis, kun oli taas elämäntilanteeseen (ja heh koronatilanteeseen) sopiva juttu <3
      -
      Toi on kyllä mahtava havainto, että vähänkin liikkeitä voi olla tehokasta. Meillä esimerkiksi metsäretkien jälkeen mulla on kans sellainen "vetreä" olo, että sitten tekee mieli tehdä päälle vaikka kyykkyjä tai jotain. Ihan tuntuu pöhköltä kirjoittaakin (kun on niin ei-mua), mutta niin mä vaan sitten kyykkäilen siellä jossain mökkirannassa :D Tuollaisen sun lenkkeilyn jälkeen varmaan kans just täsmäjumppa tuntuu hyvältä, kun on valmiiksi lämmin! Tai no siis mulla ainakin menee niin, että just silloin on hyvä fiilis ottaa pikalihasjumppa päälle <3

  • Minja
    7.5.2020 at 17:55

    Mä olen ollut tyytyväinen Yogaian käyttäjä jo pari vuotta. Menin oman lempijoogaohjaaja Janinan perässä ja Janinan flow-tunnit on edelleen suosikkeja! Tämä on tosi hyvä vaihtoehto ruuhkavuosissa viikkotuntien oheen ja olen saanut miehenkin innostumaan tekemään mun kanssa joogaa. Kesällä tietty ulkona ja mökillä laiturilla. Jonkun verran olen tehnyt englanninkielisiä tunteja kans, enemmän saisi olla myös hieman vaativampia tunteja, mutta olen kyllä tyytyväinen.

    • krista
      7.5.2020 at 20:06

      Kiva kuulla, ja hei kiitos ohjaaja- ja tuntivinkistä, mäkin kokeilen ehdottomasti siis tuota! <3
      -
      Mä jotenkin ihan näen jo itseni ulkojoogailemassa ens kesänä, vaikka mökillä <3 Ainakin ajatuksena ihana! Jos ei hyttyset syö, heh, no onneksi meidän mökkimaastossa ei ole hyttysiä, punkkeja sitäkin enemmän, mutta ei ne terassille tule :D
      -
      Joo siis kotitunneissa on kyllä tälleen perhe-elämään se valtava etu, että ei mene matkoihin mitään, ja kotiin vaan sit suihkuun. Oon nyt jotenkin niin tykästynyt näihin virtuaalitansseihinkin, että ihan toivon, että ne ei kaikki lopu tähän kevääseen! Mutta Yogaia onneksi ainakaan ei lopu, vaikka tanssit siirtyisivätkin pois netistä!

  • tanja
    7.5.2020 at 19:30

    Moikka! Miten Yogaian jäsenyys irtisanotaan? Sivuilla ei näy siihen mitään ohjetta tai linkkiä :)

    • krista
      7.5.2020 at 19:40

      Jaiks kerranhan mä sen tein silloin viime (noin vuoden) käytön jälkeen, mutta nyt lyö ihan tyhjää… Mutta menin katsomaan omasta Yogaiasta! Sitten, kun käyttää sitä Yogaiaa, niin asetuksista (settings) löytyy kohta membership ja siellä ”cancel membership” eli näyttää käyvän hyvin helposti. En uskaltanut klikata pidemmälle, että en peru omaani vahingossa :D Muistan myös viime kerrasta, että ei ollut mitään ongelmaa sen kanssa :)

  • Karina
    8.5.2020 at 16:20

    Jaksaiskohan alottaa… Mulla taas tän koronatilanteen alkuhuuman jälkeen on liikunnan ilo laskenut ku lehmän häntä ketutuksen noustessa samaa tahtia :D Nyt jos vielä joutuu kökkimään kotona ja lähiseudulla koko kesän nii ei paljo naurata…. Mutta jos tulee lämmin kesä, niin tuossa terassilla vois kyllä pistää joogat pystyyn (kun pensaisiin tulee sen verran lehtiä että naapurit ei näe…) :D
    Mä myös peruin joskus kauan sitten yogaian jäsenyyden ilman ongelmia, että ehkä sitä pitäis taas kokeilla!

    • krista
      8.5.2020 at 16:25

      No hei ehdottomasti! Mulle ainakin näistä tulee just sellainen virkeä olo kroppaan – ja mulla selvästi fyysinen hyvä olo ja henkinen hyvä olo menee käsi kädessä. Ja kolmantena puolena säätila (aurinko) ulkona, heh. Sen puolesta onneksi ollaan just kesää kohti menossa. Me oltiin tänään monta tuntia omalla pihalla ja tein taas vuohenputkijoogaa :D Tätä siis: https://www.puutalobaby.fi/vuohenputkijooga/