Hiilijalanjälkeni vuonna 2020

Korona teki temput meidän perheen kuluttamiselle – ja tämän postauksen jälkeenkin on jo nettishoppailtu mm. puutarhatarvikkeita sekä valtava kasa lautaa. Meidän perhe selvästikin pitää tässä suomalaisen talouden rattaita pyörimässä, haha.

Mutta mitä korona on tehnyt meidän hiilijalanjäljelle?

Siinähän sitä hiiltä syntyy?

Tästähän on jonkin verran näkynyt tosi hyviä näkemyksiä. Esimerkiksi täällä Ylen jutussa kerrotaan, että korona voi laskea päästöjä maailmanlaajuisesti kaksi miljardia tonnia kuluvana vuonna, eli noin Intian vuosikulutuksen verran. Samalla tähdennetään, että sekään ei riitä pysäyttämään ilmastonmuutosta. Lisäksi lopullisia ilmastovaikutuksia on vaikea arvioida vielä tässä vaiheessa – voi olla, että päästöjen pienentyminen jää niin lyhyeksi, että se lopulta on vain ”normaalia vaihtelua”.

Mua kiinnostaa aina jotenkin omalta kohdalta miettiä näitä – ja hoksasin, että mähän oon tehnyt hiilijalanjälkitestin (ja kirjoittanut siitä) vuonna 2013. Mahtava sauma siis verrata omia tuloksia seitsemän vuoden takaiseen tilanteeseen! Verratkaa te muutkin – ja siis vink vink moni ”vanha vakkari” on merkannut oman tuloksensa sinne vanhan postauksen kommenttikenttään. Siihen on hyvä verrata!

Alkuun oma oletus omasta tuloksestani nyt, kun en ole vielä tehnyt testiä. Arvioin, että oma hiilijalanjälkeni on jonkin verran laskenut tai ainakaan se ei ole noussut.

Huhtikuussa 2013 mun hiilijalanjälki on ollut 6323 kg eli jonkin verran sentään alle suomalaisen keskiarvon.
Sitran mukaan keskivertosuomalaisella hiilijalanjälki on noin 10 300 kg.

Silloin 2013 julkaistun HS:n mittarin (ei ole enää valitettavasti näkyvillä) mukaan tavoite vuonna 2050 olisi 5000 kg tietämillä. Myöhemmin on kuitenkin tullut tällainen laskelma (lähde Ympäristöministeriö täällä), että Pariisin sopimuksessa asetettu 1,5 asteen tavoite tarkoittaisi suomalaiselle vuonna 2030 noin 3 000 kg hiilijalanjälkeä vuodessa.

Että siinäpä tavoitetta meille kaikille!

Omalta osaltani mä uskon sellaiseen luonnolliseen henkilökohtaiseen kehitykseen. Oon tässä elämän varrella huomannut, että mulle itselleni ei oikein ”julistuspäätökset” toimi, oli sitten kyse ekologisuudesta, liikunnasta, painonpudotuksesta, siivoamisesta tai vaikka (heh) korona-ajan säästämisestä. Hassua kyllä, en ole esimerkiksi koskaan päättänyt alkaa kasvissyöjäksi, en siis edes silloin parikymppisenä. Vähitellen liha vaan jäi pois, kuten olen kertonutkin, ja lopulta sitä oli vain krapulapitsassa ja kesän yhdessä grillimakkarassa. Ja sitten nekin vaan itsestään tipahtivat pois. Jossain vaiheessa huomasin, että olen ollut vuoden syömättä lihaa. Muutaman vuoden kohdalla aloin kutsua itseäni kasvissyöjäksi, ja nyt siitä onkin jo tämä kepeät parikymmentä vuotta, haha.

Sori sivupolku. Mutta yritin siis sanoa, että mä uskon sellaisten syvien arvojen kautta tapahtuvaan hitaampaan muutokseen, joka ei ole välttämättä äkillinen, mutta sen sijaan se on kenties pysyvämpi kuin pikapäätökset ja uhoamiset.

Jaaba-jaaba-jaaba-jaa, nyt jaarittelu seis ja sen testin pariin!

Viimeksi tekemääni testiä ei valitettavasti enää löydy, mutta nyt tein tämän Ilmastodieetti-laskurin mukaisen testin. Tein sen tämän kuluneen vuoden ja loppuvuoden arvion perusteella, eli ajatuksena arvioida juuri tämän ”koronavuoden” hiilijalanjälkeä. Tein kuitenkin mahdollisimman tarkasti, eli esimerkiksi kaivoin meidän aidon sähkönkulutuksen tuohon.

Ja tulos tämän vuoden tiedoilla laskettuna: hiilijalanjälkeni on tänä vuonna…

EIKÄ! Siis vastaus on todellakin: hiilijalanjälkeni on tänä vuonna 2900 kg. OHO! Tulikohan joku virhe…?

Äääk voi hitto mä kuulostan nyt tekopyhältä, mutta oikeasti, oikeasti. En siis tiennyt tätä ennen kuin aloitin tämän postauksen kirjoittamisen – en olisi odottanut ihan nyt noin alhaista!

Näin se koostui: asumisen hiilijalanjälki 300 kg, ruoan hiilijalanjälki 1000 kg, liikenteen hiilijalanjälki 800 kg, tavarat ja palvelut 700 kg, jätteiden käsittely 100 kg.

Erityisesti asuminen oli massiivisesti pienempi kuin suomalaisilla keskimäärin, tätä jotenkin ihmettelin. Mutta johtuuko siitä, että meillä on suora sähkölämmitys (ja ilmalämpöpumppu) ja ekosähkö…? Myös meidän sähkönkulutus vuodessa oli yllättävän pieni; meillähän on patterit pois päältä tyyliin huhtikuusta syyskuuhun.

Liikenteeseen  tuli meidän viikoittaiset mökkikäynnit omalla autolla sekä yksi mahdollinen pidempi ajomatka (toivottavasti) Sotkamoon. Ja yhdet Euroopan-lennot, eli tammikuussa lennettiin Espanjaan ja maaliskuun puolivälissä takaisin. Laivamatka Pärnuun peruuntui, niisk. Luultavasti loppuvuosikin pysytään Suomessa.

Ruoassa vaikutti tietysti positiivisesti mun kasvissyönti, toisaalta juuston kohdalla piti vetää sitten kulutus tappiin asti eli se on se mun ”ekosyntisin” ruokajuttu. Jos laskuriin olisi laitettu koko perheen syömiset, tulos ei olisi ollut näin hyvä, sillä muu perhe on sekasyöjiä.

Tavarat ja palvelut oli mulla myös selvästi alle keskiverron (itse asiassa alle puolet keskiverrosta), vaikka siihen taisi nyt lukeutua mun henkilökohtaiseen piikkiin laitettuna kaikki meidän massiiviset kodinkunnostussuunnitelmat, jotka tietysti myös laskettiin mukaan. Ja palveluihin tuli mun kaikki online-tanssit ja -joogat.

Lasten ja perheen kulutusta tässä ei ollut erityisesti otettu huomioon, eli koko perheen todellisuus ei varmasti ole näin hyvä. Esimerkiksi tavaroiden ja palveluiden osalta vaikka itselle ei ostaisikaan vaatteita, lapsille kuitenkin pitää ostaa varuste sun toinenkin vuoden mittaan.

Ja haluan nyt antaa vielä disclaimerin tuohon alle kolmen tuhannen tulokseen, että tämä on tosiaan vuoden 2020 alun ja loppuvuosiarvion mukaan tehty. Totta kai olisi aivan superhienoa, jos hiilijalanjälkeni jatkossakin pysyisi näin alhaalla, mutta rehellisesti sanottuna kyllä tässä olisi ollut esimerkiksi se Viroon laivamatka ja mahdollisesti toiset Espanjan tai Kreikan ulkomaanlennotkin, jos koronatilanne ei olisi tämä.

Mutta toki tätä voi ajatella sellaisena henkilökohtaisena ”hei mä pystyn tällaiseen!” -tuloksena. Korona-ajan jälkeenkin voi sitten ajatella, että jos mä silloin pystyin, niin miksi en nyt.

Tämän postauksen julkaisussa on nyt riskinsä, koska aina, jos kirjoittaa jostain ekologisesta jutusta, osa porukasta (hyvin pieni osa) lukee blogia sitten ihan suurennuslasin kanssa, jotta pääsisi häh-häh-hää käräyttämään joka ikisen kuvankulmassa näkyvän muovipussin. Se on itse asiassa aika rasittavaa, koska en mitenkään halua näyttäytyä minään ekojeesuskuluttajana, pikemminkin aika tavallisena. (koska uskon, että pienet arkiset ekologiset ratkaisut on nykyään just sitä tavallista)

Mutta menköön. Tuo oli kuitenkin mun tulos just nyt vuonna 2020. Sanottakoon nyt sitten vielä tiiviiksi lopuksi, että kuluttajana tosiaan kuitenkin koen olevani aika keskiverto, en mitenkään täydellinen. Esimerkiksi meillä (mulla) on oma auto, ja niin edelleen.

Mutta hei miltä teidän hiilijalanjälki kuulostaa näin tämän vuoden 2020 perusteella laskettuna? Olisi kiinnostava kuulla muiltakin tämän vuoden vaikutuksista!

Mun tekemä testi oli siis tämä Ilmastodieetti.

15

You Might Also Like

  • Karina
    18.5.2020 at 15:43

    Heh, on se kyl hyvä että on tollasia kun sinä tasapainottamaan meitä muita… köh köh. No joo, mulla lähtee oma auto kohta pois, kun ei me oikeasti tarvita kuin yksi, ja kenkien ostamisen voisin jättää vähän vähemmälle… Mut hei! Alle suomalaisen keskiarvon ollaan kuitenkin, eli 8500kg. No tästä ei ole kuin yksi tie, eli alaspäin ;)

    • krista
      18.5.2020 at 15:49

      Mäkin olen siis oikeasti hyvin yllättynyt tuosta luvusta. Mutta paljon tekee tosiaan tuo asuminen eli ihan vaan se, että talossa on suora sähkö (ja ilmalämpöpumppu) ja ekosähkö.

      Mutta siis se on mun mielestä tosi tärkeä ajatus, että jokainen ”kilpailee” oikeastaan vaan itsensä kanssa eli vertailu omiin aiempiin lukuihin on se tärkeä! (vaikkapa siksi, että asumiseen ei välttämättä voi vaikuttaa itse) Siksi mä uskon, että tällaisten testien tekemisell, ja tekemisellä UUDESTAAN vaikka viiden vuoden päästä, on vaikutuksensa. Että ikään kuin laittaa sen asian mielessään ”työn alle” ja sitten parhaassa tapauksessa omat päivittäiset valinnat ”itsestään” vie sitä lukua alaspäin. Eli johtaa niihin parempiin valintoihin ja pysyviin muutoksiin.

      • Karina
        19.5.2020 at 09:36

        Tarkistin mieheltä meidän sähkönkulutuksen niin kun sain siihen oikean luvun, ja poistin miehen auton (olin vahingossa laittanut kaksi autoa… vai pitääkö laittaa?), mutta lisäsin pari lentoa koska potentiaalisesti olisin tänä vuonna lentänyt Eurooppaa kerran, niin mulla on 7400kg – on sekin parempi jo :D

        • krista
          19.5.2020 at 10:10

          Joo hei ja jos et aio tänä vuonna koronan takia lentää, niin (jos jaksat) kokeilepa, miltä sitten näyttää? Mähän tein tämän just silleen ”koronan takia toteutuman” mukaan eli esimerkiksi arvioiden, että loppuvuosi 2020 ollaan Suomessa eikä lennetä yhtään mihinkään täältä, vaikka ilman koronaa oltaisiin varmaan tehty syyspuolella Espanjan-kodissa käynti. Mutta nyt tosiaan laskin just niin, että miten korona tiputti hiilijalanjälkeä tänä vuonna.

          Hitsi mäpäs voisin arvioida vielä viime vuoden luvun, mäpäs lasken!

        • krista
          19.5.2020 at 10:15

          Laskin! Eli ennen koronaa olleena vuonna 2019 mulla on ollut hiilijalanjälki 4000 kg.

          • Karina
            19.5.2020 at 14:30

            Mulla on suurin osa hiilestä (43%) tavaroista ja palveluista. En ihan tajua sitä – shoppailenko mä ihan liikaa? Kyl musta satanen kuussa on ihan realistista vaatteisiin kun laskee kolmen ihmisen vaatteet. Ja laitoin lasten harrastukset siihen kanssa. Ja ähhh, tein sen silleen että en kirjautunut, ja joka kerta joudun nyt alottaan alusta :D

          • krista
            19.5.2020 at 14:55

            Heeeeei tuosta se johtuu, siihen piti laittaa vain henkilökohtainen kulutus, siksi sulla on varmasti niin iso! Eli siinä sanottiin näin: ”Arvioi, kuinka paljon kulutat henkilökohtaisesti rahaa tavaroihin ja palveluihin kuukaudessa. Jos sinulla on tapana hankkia esimerkiksi koko perheen elektroniset laitteet tai vaatteet, arvioi, mikä on oma osuutesi menoista.” Mäkin hetkeksi hämmennyin (keskustelua tuolla alla), mutta sit ihan palasin katsomaan, että menihän se oikein.

            Eli tässä ajatellaan, että lapsilla on oma hiilijalanjälkensä eli lasten vaatteiden kulutusta ei lasketa sulle. Mutta sitten asumiseen ym. merkataan koko perheen asuminen (ja ohjelma jakaa sen automaattisesti sen perusteella, kuinka monta henkeä on merkattu alkuun). Saisi olla kyllä kissan kokoisin kirjaimin nuo jokaisen kysymyksen alussa, selvästi on sekoittanut monia!

            Haha ja mäkin tein kirjautumatta, ja arvaa kuinka monesti oon nyt joutunut palaamaan takaisin tarkistamaan jotain kohtaa :D Ja aina pitää täyttää ne perustiedot ennen kuin pääsee katsomaan vaikka just kysymyksenmuotoilua :D Katsookohan ne tuolla Ilmastodieetissä, että mikä ihmeen kävijäpiikki täällä on menossa :D

  • Puumis
    18.5.2020 at 16:04

    Mulla oli 3200. Olen fleksitaari eli syön parisensataa grammaa lihaa/kalaa/kanaa viikossa.

    Lämmityksestä en tosin ole ihan varma – täällä keskuslämmitys toimii kaasulla, ja sitä vaihtoehtoa ei tuossa kyselyssä ollut.

    Mutta mittaan kuukausittain sekä sähkön- että kaasun kulutusta ja se on selkeästi keskiarvoa alempi, joka johtuu siitä, että lämmitän osittain pelleteillä ja siitä, että talo on vastikään erittäin hyvin eristetty.

    En osta vaatteita kuin kahdesti vuodessa (keväällä ja syksyllä), ja ehkä yhden kenkäparin per vuosi (en tykkää shoppailla). Suosin myös kirppiksiä.

    Miinusta tuli sitten varmaan (lihansyönnin lisäksi) farkkuautosta vm 2003 (bensakone) ja suhteettoman isosta kaksikerroksisesta, vuonna 1900 rakennetusta ok-talosta (250m2 kahdelle aikuiselle, yläkerta ei tosin ole käytössä).

    • krista
      18.5.2020 at 16:10

      Mä ihan klikkaisin katsomaan, että olisitko sä tehnyt silloin 7 vuotta sitten tämän saman (olisi ollut kiva verrata muutosta), mutta hitsi vie ei ollut sun kommenttia tuolla, harmi! Mutta hei tosi hyvä luku, vau!

      Mullakin tuli tuosta meidän pikkuautosta tietysti, vaikka sitten siinä oli ajokilometrit, ja niitä tulee kai autoilijaksi aika vähän, mökille ja takaisin lähinnä. Ai että mä ostaisin sähköauton, jos vaan olisi varaa!

  • Hanna
    18.5.2020 at 17:06

    Koti (59%)
    Ruoka (20%)
    Tavarat ja palvelut (18%)
    Liikenne (2%)
    Jätteet (1%)
    Yhteensä 3100CO2c
    Tästäkin suurin osa johtuu kuuskytlukuisesta vuokrakerrostalosta, joka lämpiää suorasähköllä. Kämppäkohtainen sähkö on sentään ekosähköä, mutta lämmityssähkö tulee talon puolesta ja tudkin on ekologista nähnytkään… Autottomuus ja harva julkisten käyttö näkyy mukavasti liikennekohdassa. Isolla kirkolla tulee käytyä ehkä kerran kuussa, muuten asiat hoituvat hyvin oman kylän ”keskustassa.” Sit kun sakin vielä saisi kasvissyöjiksi…

    • krista
      18.5.2020 at 18:14

      Heeeeei sulla oli muuten kommentti siellä vanhassa postauksessakin! Katsoin nimittäin, että ketä ”tuttuja” siellä silloin kommentoi. Tai ainankin oon ajatellut sua samana kuin silloin, yhdistänkös oikein…? :) Eli silloin sulla ois ollut 4784 kg ja nyt 3100 kg eli lähes 1700 kg pudonnut! Ja etenkin kun hyvällä tasolla se oli jo silloinkin <3 JA vielä lisänä se, että et voi vaikuttaa lämmityssähköön, joten siis hei hieno luku, sanoisin, voit olla ylpeä!

  • Hanna
    18.5.2020 at 17:18

    Sain tulokseksi 5400 kg, mutta se voi heittää paljonkin totuudesta, koska iso osa hiilijalanjäljestäni koostui sähköstä, eikä mulla ole rehellisesti sanottuna hajuakaan, kuinka paljon sähköä kuluu opiskelija-asunnossani (tää kyllä rohkaisi ottamaan sevää, pitäisi oikeasti olla näistä paremmin perillä). Muuten tulokset oli hyvinkin alhaisia, mikä ainakin osin selittyy ihan elämäntilanteesta johtuvalla rajallisella budjetilla sekä kasvissyönnillä (munkin pitäisi tosin vähentää juustoa).

    Mutta haluaisin tarttua tuohon lopun disclaimeriisi, että et yritä esittää mitään ”ekojeesuskuluttajaa”. Minusta on harmillinen ilmiö tässä ajassa, ei pelkästään koskien ilmastoasioita vaan muutenkin, että tekopyhyyttä pidetään kaikista kauheuksista pahimpana ja kammottavimpana. Kärjistetysti välillä tuntuu, että olisi joidenkin (varmasti pienen mutta äänekkään vähemmistön) mielestä parempi, että ihminen lentäisi joka viikko Balille ja takaisin ja söisi ulkomailta tuotua punaista lihaa joka aterialla muovisilla kertakäyttöaterimilla, kunhan vain avoimesti kertoisi siitä, kuin se, että sanoo olevansa vegaani, mutta syökin kaksi kertaa vuodessa juustoa. Tämä turhauttaa mua suuresti, koska ei ilmastonmuutosta pysäytetä sanoilla vaan teoilla, ja rohkaisu somessa voi oikeasti kannustaa ihmisiä muuttamaan tottumuksiaan, vaikkeivat vaikuttajat itse täydellisesti niitä noudattaisikaan. Vähän on kuitenkin parempi kuin ei mitään, varsinkin jos moni ajattelee niin. Aggressiivinen syyllistäminen tuskin motivoi ketään, ja olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi siitä, että pienet askeleet kohti pysyvää muutosta ovat paljon tehokkaampia kuin kahden viikon ”trendiekoilu”.

    • krista
      18.5.2020 at 18:27

      Mäkin tässä kuluneina vuosina oon tehnyt noita testejä ja käyttänyt vaan sellaista automaattista sähkönkulutusarvioita – ja heti perään todennut, että nyt ei kyllä välttämättä todellisuuspohja ole kovin vahva… Mutta tällä kerralla kaivoin ihan sähkönkulutuksen esiin nettipalvelusta! Nykyään sähköyhtiöt tarjoaa aika yksityiskohtaistakin tietoa kulutuksesta! Miten teillä opiskelija-asunnossa sähkölasku tulee? Jos siitä tulee jotain kulutukseen perustuvaa, niin siitä tietty näkee – mutta jos on kiinteä maksu, niin sitten se on kyllä tosiaan ihan arvoitava vaan, harmillista… Jos on solu, niin sittenhän ei tietysti voi tietää, että kuka niitä keittiön koneita kulloinkin käyttää…

      Ja siis hitsi huh tämä some-homma on tältä(kin) osin jotenkin aika turhauttavan vaikea juttu! Nytkin Jodelissa heti tuli kuraa (koska eihän mun hiilijalanjälki voi olla noin pieni = valehtelen? jos siis oikein aloittajan aivoituksia tulkitsin). JA siis tiedän, että moni bloggaaja jättää tän takia koko aiheen käsittelemättä: jos kirjoittaa ekologisista jutuista, niin aika varmasti saa jossain vaiheessa kuraa niskaan – ja se on mun mielestä jotenkin vaan ihan todella vinksallaan oleva kuvio: koska nämä ”kuraajat” usein antavat olettaa olevansa TODELLA ekologisia (mitä ko. bloggaaja ei heidän mielestään ole) ja silti sen sijaan, että he olisivat iloisia tän aiheen esiintymisestä somessa, he yrittävät vängätä, että bloggaaja valehtelee/jeesustelee jne. Ja just yrittävät sitten bongata seuraavan 10 vuoden ajan joka ikisen ekovirheen, jotta pääsisivät siitä ”näpäyttämään”. Aaaaaaaaargh! Tietysti tämä on vain hyvin pieni prosentti, joka noin tekee, mutta voin sanoa, että tur-haut-taa. Ja just tämä, että sanoisi, että ”näissä asioissa toimin ihan hyvin/olen parantanut, mutta näissä asioissa en tee mielestäni vielä riittävän hyvin” ei tunnu riittävän eikä bloggaaja saisi olla ikään kuin inhimillinen ihminen niin kuin muutkin tavikset, vaan pitää olla joko 100 % jeesus tai sitten pitää suunsa kiinni kaikista ekoasioista. Se on niin niin niin niiiiiiiiin… turhauttavaa. Mutta siis (tämän avautumisen jälkeen) kyllä, juuri näin, olen samaa mieltä kuin sinä.

  • krista
    18.5.2020 at 18:50

    Joel muuten teki tämän myös, ja hänellä luku oli 4100. Mä olin siis merkannut kaikki meidän yhteiset remppakulut ”omaan piikkiini” eikä nyt oikein tiedetty, että miten Joelin kannattaisi tehdä – mutta ois ollut outoa jättää merkitsemättäkään, eli nyt siis Joel merkitsi myös saman auton (vaikka se onkin mun ja Joel vaan kyydissä), samat remonttikustannukset ym kuin minä, eli tavallaan merkattiin tuplana.

    Mutta siis Joelin vs. mun luvusta ehkä näkee sekasyönnin vs. kasvissyönnin eroa meidän perheen tapauksessa.

    • Anna
      18.5.2020 at 22:15

      Eikös tuossa testissä alussa laiteta perheen asukkaiden lukumäärä jolloin se täytettäisiin koko perheen osalta?
      Heitin aika moniin kuten sähkön kulutukseen ihan lonkalta, mutta tuli kyllä keskivertoa suurempi tulos. Auto vie aika paljon, mutta esim. auton polttoainetta tai painoa tai polttoaineen kulutusta ei kysytty. Minulla pieni hybridi. Varmaan kilometritkin arvioin ihan liikaa yläkanttiin. Ja miehen pakolliset työmatkalennot nostaa lukua varmasti tosi paljon. laskin kaksi työreissua eli yhteensä neljä lentoa.

      • krista
        18.5.2020 at 22:30

        Totta, jos ja kun se arvioi sen perheen määrän perusteella, niin sitten meni siis ihan oikein!

        Paitsi HETKINEN, ei kai siihen olisi pitänyt merkata esimerkiksi koko perheen lentoja, eli mulla ei olisikaan kaksi vaan KAHDEKSAN…? Tarkistin vielä sanamuodot, mutta ei kai sentään… Mä nyt näkisin, että asumisen tiedoissa oli selkeä muotoilu, että koskee koko asumista (ja ne lasketaan asujien määrään nähden), mutta matkustamisessa ja tavaroissa oli kyllä selvä sinä-muotoilu. Jätteissä puolestaan puhuttiin taas kotitaloudesta.

      • krista
        18.5.2020 at 22:45

        Hei ja tsekkaa (jos haluat ja jaksat!) uudestaan se autokohta, siellä nimittäin oli kyllä kohta auton koosta, vuosimallista ja polttoainetiedoista! Kyselun käyttöliittymä ei mun mielestä ollut paras mahdollinen, välillä piti olla tarkkana, että tulee kaikki merkattua!

      • HM
        18.5.2020 at 23:31

        Ja eikö lasten tavarat, vaatteet, harrastukset jne. kuuluisi myös tähän, koska vanhempihan ne hankkii, maksaa ja mahdollisesti kierrättää eteenpäin..? Muutenhan lasten kulutus jää kokonaan huomiotta ja näkymättömiin hiilijalanjäljissä. Näin mä ymmärsin tuon, tosin laskuri on tosin aika monitulkintainen…

        • krista
          18.5.2020 at 23:42

          Kysymyksessä mainittiin, että ”henkilökohtaiset”, eli tähän ei laitettu lasten vaatteita ym.

          Mutta siis muakin ihmetyttää, että lapsia ei näissä laskureissa huomioida! Viimeksi, kun oli esimerkiksi vaippoja käyttävää talossa, ihmetytti että esimerkiksi niistä ei mainittu mitään.

  • Kyselijä
    19.5.2020 at 07:08

    Minkälainen sähkönkulutus teillä on vuodessa? Siis kWh? Siksi kysyn, että meillä on lämmitysmuotona maalämpö ja tuo tulos testissä oli aivan jäätävän suuri, vaikka sähkönkulutus muuten aivan kohtuullinen. Ja sain laittaa 100% siihen kohtaan, että tuleeko sähkö uusiutuvista luonnonvaroista.

    • krista
      19.5.2020 at 08:40

      Meillä on 13 000 kWh sähkönkulutus vuodessa eli käsittääkseni yllättävän alhainen! (luin arviota, että nelihenkinen perhe omakotitalossa n. 19-21 ja meillä on tässä luvussa lämmityskin mukana) Ilmalämpöpumppu laski selvästi sähkön kulutusta.

      • Lilah
        20.5.2020 at 00:05

        Meillä sama 13000 kWh, vajaat 170 neliötä ja 6 henkeä. Lisäksi varaava takka ja ilmalämpöpumppu. Ja tuossa kaikki sähkö. Arvio näillä samoilla muuttujilla on valtava yli 37000kwh. ELi jos ei omaansa viitsi tarkastaa ja heittää sillä arviolla menemään niin lopputulos voi olla todella paljon rumempi.

        • krista
          20.5.2020 at 09:32

          Vau teillä vielä enemmän porukkaa ja neliöitä, ja silti sama! Tuo ilmalämpöpumppu tekee varmaan paljon, ja teillä varaava takka. Olisi meilläkin tuo kakluuni, mutta ollaan sen kanssa tosi laiskoja ja lämmitetään vain kovimmilla pakkasilla (lue: ei viime talvenakaan kertaakaan). Vaikka siitä tulisi ihana lämpö kyllä…

          Mutta totta, arvio ois kyllä vetänyt ihan hurjasti huonompaan suuntaan! Meillekin tuo arvio oli tuoa 37 000 eli kyllä tosi paljon enemmän kuin todellinen kulutus!

  • MMinne
    19.5.2020 at 11:26

    Noi kulutushommat on kyllä vähän hankalia arvioida ja ero vuosien välillä on suuri. Esimerkiksi kohta: huonekalut ja matot. Tänä vuonna tähän mennessä (ja ilman rikkoontumista ei loppuvuonnakaan) ihan tasan nolla euroa. Mutta pari vuotta sitten siihen olisi tullut tuhansia, kun samaan aikaa uudistettiin sekä sängyt että sohvat/nojatuolit. Sitten taas kenkä kohtaan tule tänä vuonna paljon, kun pitää uudistaa kahdetkin suht kalliit urheilukengät. Niitä en kumpiakaan ole uusinut vuosikausiin. Eikä tuosta elektroniikastakaan osaa tässä vaiheessa sanoa keskiarvoa, voi olla, että ei tule mitään, voi olla että huomenna on jo tabletti ja puhelin palasina.. Mutta eihän tää nyt toki niin tarkkaa olekaan, kun omaksi huvikseen katsoo! :) Niin ja ruoan arviointi se vasta hankalaa olikin! Montako munaa syö viikossa! Öö, missä kaikessa on munaa? Leivonnaisis usein joo, mites jäätelöt, majoneesit, entä nuudelit, pastat? Ääh, emmä tiiä..

    • krista
      19.5.2020 at 13:56

      Kyllä, ero vuosien välillä on – ja arviokin on parhaimmilaaankin vain arvio. Mutta just noin, omaksi tiedoksi tällaisen testaaminen ja tarkkailu (ja mahdollisten muutosten seuraaminen) kyllä toimii, ja kertoohan se ainakin suunnilleen suuntaa! Mullakin tosiaan seitsemän vuotta sitten oli yli 6000, nyt arvioin viime vuoden (4000) ja tämän koronan ansiosta/takia sitten tämä. Vaikka ei tarkkaa olisikaan, niin se tosiaan ikään kuin suunnan siitä kyllä näkee!

  • Riika A
    19.5.2020 at 20:31

    4100. Äitiysloma on pienentänyt jalanjälkeä erityisesti liikkumisen osalta, ja tietysti se että meitä on nyt kaksi asumassa samoissa neliössä laskee asumisen nuppikohtaista kulutusta. Toisaalta sitten taas meidän ”vähän” levinnyt mökkiremppa nosti kulutusta ihan hurjasti. 😧

    • krista
      20.5.2020 at 09:34

      Mä olisin luullut, että meidänkin ”pientä pintaremppaa” -projektit ois nostaneet enemmänkin! Mutta ilmeisesti kuitenkin sen verran edullisia nämä meidän pikkurempat (tyyliin kasa lautaa), että ei se sitten kovasti näkynytkään.

      Mutta tuo on tosiaan hyvällä tasolla sulla, mulla oli ”pienet lapset” -vaiheessa yli 6000 kg!

  • Jenni M.
    20.5.2020 at 20:41

    Summittaisilla arvioilla ns. Normaalin vuoden kulutuksilla tulisi 4200 kg. Jos ottaa koronan vaikutukset huomioon, niin laskisi 3600 kg. Ihana huomata miten vihreällä sähköllä saa asumisen palkin aika minimiin (180kg)! Ehkä suoraa sähkölämmitystä (ilmalämpöpumpulla) voikin maksaa ihan mielellään. :D

    • krista
      22.5.2020 at 15:22

      No hei sulla oli suunnilleen samaa tasoa siis kuin mulla! Mulla kans tosiaan, kun arvioin viime vuoden (eli ennen koronan vaikutuksia) se oli 4000 kg ja nyt sitten tämä.

      Heh ja siis totta, tuo suora sähkö siis :D Sehän ei missään nimessä ole ollut meille mikään ”tän valinnan haluan tehdä” -valinta, vaan sellainen pakollinen (kallis) paha, kun kerran kaukolämpöä ei saa. Mutta ilmalämpöpumppu sitä sähkön käyttöä sitten vähensi, onneksi. Mutta näin kun on se sopimus vihreänä, niin tavallaan voi ajatella, että omasta kukkarosta sitä maksaa tavallaan ihan mielellään.

  • Henna
    22.5.2020 at 15:06

    Ohoh, mulle tuli summittaisilla, tietoisesti yläkanttiin heitetyillä arvoilla 12 000 kg. Pitänee mennä nurkkaan häpeämään… Mulla ei ole autoa, en lennä koskaan ja olen kala-kasvissyöjä. Kierrätän lähes kaiken, ja sähkö on vihreää. Ehdoton miinukseni on, että asun yksin noin 100-neliöisessä kerrotaloasunnossa. Lisäksi nyt avioeron jälkeen rahaa on mennyt vähän tarpeettomastikin uusiin huonekaluihin jne. Tarpeettomasti siksi, että ostin ison osan irtaimistoa exältäni, mutta nyt kun olen niitä katsellut, niin haluan henkistä pesäeroa avioliittooni ja siksi olen uusinut sisustusta. Vanhat huonekalut olen kyllä pistänyt kiertoon, ja koska tää on tehnyt niin hyvää psyykelle ja koska aion katsella näitä uusia huonekaluja nyt seuraavat vuosikymmenet, niin en aio tästä syyllisyyttä kantaa (vaikka tavallaan varmaan pitäisi).

    Näin yksinasuvana luvut kyllä herkästi nousevat ihan jo siksi, että osa hankinnoista on pakollisia (näin länsimaisen ihmisen mielestä ainakin), mutta ei ole ketään jyvittämässä niitä. Toki tämä ei poista sitä faktaa, että asun aivan liian isosti.

    Isompi kritiikki kohdistuu sitten siihen, että testissä ei oikein huomioitu sitä, ettei jokainen euro saastuta yhtä paljon. Ok, kysyttiin, suosiiko vähähiilisiä tuotteita, mutta muutoin riitti euromäärän syöttäminen. On yksi asia ostaa jokin kallis ja toivottavasti laadukas tuote kuin samalla rahalla pino krääsää. Olisi vaikea uskoa, että tuo ensimmäinen olisi yhtä paha juttu kuin toka – etenkin siksi, että kun ostaa kalliin tuotteen, on vähemmän rahaa muihin paheisiin. :) Ei sillä, että itselläni nyt erityisesti olisi jotain spessukalliita juttuja, mutta esimerkiksi neuleiden suhteen toimin mieluusti niin, että ostan yhden aitoa villaa olevan neuleen kuin kolme keinokuitua sisältävää. Sama juttu jo näiden mainitsemieni huonekalujen kanssa – tilasin paikalliselta puusepältä lipaston. Maksoi paljon enemmän kuin huonekaluliikkeestä ostettu (ja siitä sain sakkopisteitä testissä), mutta mulle itselleni paljon mielekkäämpi valinta. Sainpahan niin mieleisen, ettei siihen varmasti kyllästy ihan heti. :)

    En siis minäkään yritä jeesustella. Teen tosi paljon valintoja, jotka voisivat olla ekologisempiakin, mutta halusin vain tuoda esiin, että tällainen mittari on parhaimmillaankin suuntaa antava ja sen ”taakse” voi kätkeytyä tekijöitä, joita testi ei mittaa. Totta toki on, että mitä vähemmän on minkäänlaista kulutusta, sitä pienemmäksi ekojalanjälki jää.

    • krista
      22.5.2020 at 15:20

      Tuntuu kyllä ihan sun puolesta jopa epäreilulta, että tuollainen tulos tulee, vaikka olet tosiaan autoton (toisin kuin me) ja et lennä (toisin kuin me). Ja vihreällä sähkölläkin noin iso! Varmasti tuo iso asuminen tekee, mutta että se tekee NOIN paljon… Nämä kyllä usein yllättää, ja tietysti hyvä, että huomaa just omasta elosta ne ”kipukohdat”.

      Hankinnoista mä oon ihan samaa mieltä; kyllä jotenkin ajattelisi, että paikalliselta puusepältä tilattu lipasto on kaikin puolin parempi valinta kuin vaikka samalla rahalla pikamuotia. Mutta toisaalta voi sitten ajatella niin, että oikeastihan sillä YHDEN vuoden hiilijalanjäljellä ei ole juurikaan väliä, jos sen yhden vuoden aikana hankkii vaikka loppuelämänhuonekaluja. Vaan sitten se hankita on niiltä tulevien vuosien hiilijalanjäljestä pois.

      Ja kyllä, tämä on parhaimmillaankin vain suuntaa antava ja luvuilla tosiaan ei kannata edes kilpailla muiden kuin itsensä kanssa – voi sitten seurata omia tulevia vuosia ja katsoa, että laskeeko se ja millä valinnoilla sitä on saanut laskettua. Se on kuitenkin aika hyödyllistä!

      Mä en muuten edes oikein tajunnut, mitä on vähähiiliset tuotteet. Niinpä en sitä klikannut :D Ajattelin, että tuskin ostan vähähiilisiä tuotteita jos en edes tiedä, mitä ne on :D