Sosevinkkejä, pliis!

Nyt on kuulkaas nestemäiset ruokavinkit kipeästi (kirjaimellisesti!) tarpeen!

Mun ruokavaliohan on tällä hetkellä pelkästään nestettä ja sosetta. Pillillä syöminen on helpointa, mutta myös pienimmistä pienin kahvilusikka mahtuu jo hampaiden välistä sisään.

Hommaa vaikeuttaa tietysti myös se, että ruokahalu on täysin poissa. Syödä kuitenkin pitäisi; mua alkaa helposti yökkäyttää, jos olen syönyt liian vähän. Ja yökkäilyt tähän päälle ei nyt varsinaisesti ole kovin tervetulleita. Nollaruokahalulla ja minilusikalla ruokailu kestää about ikuisuuden, ja hyvänmakuinenkin sosekeitto alkaa helposti tökkiä puolen tunnin lusikointimaratonin aikana.

Niin joo kerrottakoon sellainenkin yksityiskohta, että varsinkin alkuun jouduin syömään peilin kanssa. Koska eihän sitä muuten tietäisi, mihin kohtaan sitä lusikkaa pitää yrittää työntää… Hahaa ja jokaisesta minilusikallisesta about puolet valuu takaisin, kun alahuuli ei toimi normaalisti. Tosi esteettistä ja mieltäylentävää. Syöminen on pahimmillaan taistelua; itkettää ja harmittaa.

Joel kyseli multa jo ennen leikkausta huolissaan, että mitä ruokaa mä sit sulle teen. Joelille kun tuo ruoanlaitto on iso osa sellaista kiintymyksenosoitusta ja hoivaa – se on (syystäkin!) ylpeä siitä, että pitää meidän perheen ravittuna <3

Mutta kun oma pää lyö (särystä ja ruokahalun puutteesta) tyhjää, on jotenkin tosi vaikea tuottaa minkäänlaista mielipidettä siitä, että mikä vois olla hyvä. Smoothiet toimii parhaiten, niihin en varmasti kyllästy koskaan. (kop kop puuta) Mehukeitto uppoaa silloin, kun mikään muu ei mene alas. Kylmät kahvijuomat ovat about taivaan lahja.

nestemäisiä juomia

Mutta nuo sosekeitot… Hitsi! Kun mä periaatteessa ihan tykkään niistä. Mutta voi juma kun ne vaan nyt tökkii. Joel on tehnyt sosekeittoja jatkamalla tuollaisia valmiskeittoja vaikka-sun-millä; papumössöäkin taisi olla yhdessä… Ihan nolottaa, kun en vaan saa alas. Pienenä annoksena ne ois niin herkullisia, mutta yritäpä saada päivittäinen ravinnontarve umpeen niistä kahvilusikalla nipertäen.

Eääääh.

keittopohjia

Oikestaan tämä on nyt sitten Joelin toivepostaus: että antakaa pliis vinkkejä joistain hyvistä neste- tai sosemaisista ruoista!

Eiks kaikki blenderillä tehtävät voimajuomat ole just jotenkin in ja pop? Jos teillä on reseptejä tai olette bonganneet netistä, niin kaikki vinkit ja linkit tervetulleita! Mitä ravitsevampaa, sen parempi :)

…ja joku megamaistuva sosekeittoresepti ois niii-iiiiin tervetullut!

KIITOS!

terveisin,
nimimerkki nälkäinen vaimo ja huolestunut aviomies

PS. Oon myös miettinyt sellaisia apteekin painonhallinta(?)juomia. Jos niistä sais jotenkin tiiviissä muodossa energiaa ja tarvittavia ravintoaineita. Oisko niissä mitään järkeä, mitä mieltä olette?

75
Like

You Might Also Like

  • Mindeka
    24.10.2015 at 17:56

    Todella hyviä reseptejä jo tullutkin, joten korostan vaan sitä voin, öljyn tai kerman lisäämistä, että saat energiaa. Kylmiä suosi meidän poika nieluoperaation jäljiltä, eli kaikenlaista marjaa, hedelmää ja avokadoa. Cashew-pähkinää tai pinaattia voi myöskin laittaa sekaan. Googlaa ainakin vihersmoothie.

    Paljon tsemppiä, toivottavasti pian helpottaa!

  • sanna
    24.10.2015 at 18:08

    Nutrician Nutridrinkit ovat hyvia lisaenergian lahteita ja niita loytyy monessa maussa. Juicy style on mehumainen juoma ja tavallinen nutridrink on maitopohjainen juoma. Jos kovasti on kipuja suun alueella en edes yrittaisi lampimia ruokia syoda silla lammin lisaa turvotusta ja sita kautta kipuja. Perusterve ihminen parjaa kylla sen hetken ihan vaikka pirteloita/jugurtteja juomalla. Jos kovasti huolestuttaa niin yhteys sinne toimenpiteen tehneeseen yksikkoon ja sita kautta ravitsemusterapeuttiin.

  • tsinnia
    24.10.2015 at 18:21

    Voi, pikaista paranemista! Mulla muuten panacodit on laittaneet oksentamaan myös aina. Kipulääkkeitä on muitakin kuin kodeiini, harmi jos ei oo sulle tarjonneet.

    Mutta smoothieihin mantelimaitoa, avokadoa ja vaikkapa pähkinöitä marjojen ja hedelmien kaveriksi, jotta saat niihin energiaa. Tai vaikka ihan jotain oliiviöljyä tai kookosöljyäkin. Pähkinät toki vaatii sekoittimelta jo voimia. Meillä tehdään useamman kerran viikossa sellaista, jossa pohjana banaania ja avokadoa, paljon marjoja ja makeutuksena vielä lisäksi hunajaa. Tuolla tavalla tulee lusikoitavaa, mutta juuri mantelimaito tuo ohentaessa ihanaa makua. Joukkoon voi heittää vihreitäkin jämiä, vaikkapa salaattia tai pinaattia tms ja uppoaa varmasti lapsillekin.

    Voisiksä vetää niitä keittojakin pillillä? Menis nopeemmin ku lusikalla, ei tulois kyllästymistä. Kannattaa olla suosiolla paksumpia pillejä keittoihin ja smoothiehin, ei siis niitä ohuita päästä taittuvia haitaripillejä vaan semmoisia paksumpia suoria (esim. ikeassa on, mutta varmaan ihan tavallisessakin kaupassa). Keitoista mä suosittelisin nyt myskikurpitsaa, joku olikin aiempana vinkannut. Sua muuten kuin blogin kautta tuntematta arvelisin, että voisit varmaan tykätä kookoskermaisista keitoista, erilaisia kasviksia ja juureksia sinne vaan, bataattia, palsternakkaa, porkkanaa, paprikaa, oikeestaan mitä vaan. Inkivääriä ja valkosipulia öljyn ja pannun kautta mukaan, niin johan tulee hyvää.

    • Maria
      24.10.2015 at 20:14

      Paksumpia pillejä on ihan s-marketissa ainakin meillä. Yritin löytää itse niitä ohuempia.

  • Inari
    24.10.2015 at 18:45

    Mulla on ihan todella hyvä porkkanasosekeitto-ohje! http://ladiesandthebooks.blogg.se/2010/january/vannernas-morotssoppa.html periaatteessa ihan tavallinen, mutta sinne raastetaan inkivääriä ja puristetaan appelsiinia sekaan. Passar perfekt! (Jos haluat, että käännän reseptin niin kommentoi vaikka tähän niin käännän sen) Myös tuorehernekeitto on taivaallista (vaikka pakasteherneistä) :) toivottavasti saat ruokahalun jo pian takaisin!

  • piupali
    24.10.2015 at 19:15

    Pakko oli vielä palata vinkkaamaan että ne teilläkin käytössä olevat lasten pruutat varmaan toimis hyvin. Ja muutenki hedelmäpiltit. Jääkaapin kautta niin tekee hyvää suulle.

  • Hebs
    24.10.2015 at 19:34

    Mä olen tehnyt paljon tätä, toimii myös ilman tuota viiniä. Ja tähänhän voi tietenkin laittaa ihan mitä vain punajuurista tulee myös ihanaa keittoa. http://www.maku.fi/reseptit/samettinen-bataattikeitto

  • Marika
    24.10.2015 at 20:05

    Proteiinijuomat kannattaa myös tsekata, menisköhän ne sulla alas? niitähän saa ihan marketeistakin. Tsemppiä! Ja myös onnittelut voitosta! 😄

  • Hannahoo
    24.10.2015 at 20:07

    Mun mies välillä soseuttaa sienikeiton ja on hyvää! Vähän vaihtelua noihin porkkana-tomaattikeittoihin ;) ja toinen huippuhyvä on fenkoli-katkarapukeitto, jonka myös voi soseuttaa. Toimii varmasti myös ilman rapua, mut on siis sellanen kermainen myös ja törkeen hyvä siis fenkoli keitossa!

  • Sanna
    24.10.2015 at 20:11

    Oma arjen pelastaja ja puolisoni sosekeittosuosikki (infoaa muuten sosekeittoja mut ei tätä) on tämä http://enni.musla.fi/2015/03/20/paahdettu-myskikurpitsakeitto-kuminalla/

    Mausteiden kanssa voi olla luova, skippaamaan kuminan joskus ja laitan jotain muita, fiiliksen mukaan.

    Kaupan keitot kiertäisi kaukaa, ei ne ole hyviä. Niissä on aina pieni sivumaku, eivät maistu tuoreille.

    Smoothien sekaan laittaisin liitettyjä chiasiemeniä, tekevät ruokasamman. Niin ja inkivääriä, ihan vaan koska on hyvää :)

    Tsemppiä paljon! Koko perheelle :)

  • Maria
    24.10.2015 at 20:12

    Mä lisään sosekeittoihin raejuustoa, voisko vastaavanlainen lisäys noihin peruskeittiöihin olla hyvä? varmaan myös muut juustot tai mikä ettei joku muu raaka-aine sopisi.

  • kummelikopplan
    24.10.2015 at 20:15

    Bataatti-korianteri-kookos! Mukaan sipulia, valkosipulia, kasvislientä plus curry tahnaa. Thaikkua tai intialaista, fiiliksestä riippuen. Toivottavasti uppoaa!

  • Sanna
    24.10.2015 at 20:27

    Muistui vielä pari juttua lisää..

    Tää ei oo sosekeitto mutta voi sen silti pistää soseeksi :) http://chocochili.net/2011/09/meksikolainen-papukeitto/

    Ainoa valmis keitto josta tykkään on ainakin Stockalta löytyvä espanjalainen kylmä tomaattikeitto. On hyvää. Voi sellaisen itsekin tehdä, netistä varmaan löytyy ohjeita mut valmissopista tuo on hyvä.

  • Devika Rani
    24.10.2015 at 20:33

    Kurpitsaa tai bataattia, inkivääriä, kookosmaitoa + intialaisia mausteita.

    Ja linssimuhennus on aina nam, muuten tiedä onko riittävän juoksevaa sulle?

    Jos suuret ruokamäärät tökkivät, niin syö pienempiä satseja useammin.

  • Elina
    24.10.2015 at 20:46

    Namm.. Ihan paras porkkanakeitto. Tehdään aina tupla-annos.
    http://hellajahoukutus.blogspot.fi/2012/11/parhaista-parhain-porkkanakeitto.html?m=1

  • Eukku
    24.10.2015 at 20:58

    Painonhallintajuomien (niissähän kaikki ravintoaineet oikeassa suhteessa tiivistettynä eli sinänsä hyvä vaihtoehto)lisäksi vaihtelua voisi tuoda jotkin valmisproteiinijuomat. Pitää nälkää vähän pidempään protskun ansiosta :) tsemppiä! Turvallisia merkkejä ihan kaupasta esim.Maxim,Fast,Gainomax etc.

  • Ankero
    24.10.2015 at 21:16

    Mä oon aloittanut lukemaan sun blogia varmaan toisesta postauksesta asti ja vasta nyt kommentoin, kaameeta! :-D

    Mutta, universumin ihaninta sosekeittoa on bataattikeitto chilin ja limen kera. Siis bataattia kasvisliemeen, chiliä maun mukaan, keitä kypsäksi ja maustetaan 1-2 limen mehulla, maun mukaan. Halutessa liraus kermaa. Helppoa ja taivaallista. Ehkä kerman sijaan sekaan voisi sulattaa vaikka raejuustoa antamaan proteiinia.

    Tämä sosesoppa on siis ensimmäinen mitä olen pystynyt lapsuuden sosekeittotraumojen jälkeen syömään. Suorastaan ihan himoitsemaan.

    Tsemppiä parantumiseen!

  • tsinnia
    24.10.2015 at 21:52

    Tätä ketjua pitää tulla lukemaan uudestaankin, kuola valuu ideoita lukiessa. Kylmiä smoothieta vielä vinkkailen, että hyviä yhdistelmiä on mm. Päärynä ja vanilija, mansikka ja lime, omena ja kaneli ja tietysti se mangolassi. Noita proteeinijuomia en ajatellutkaan, mutta valiolla on joku perusproteiinikaakao punavalkoisessa purkissa, mikä on ihan siedettävän makuinen, vaikka ei niin proteiinijuomien ystävä oliskaan. Sitten kun vähän parannut, niin laitahan vinkkejä, että mitkä nousivat sun suosikeiksi.

  • petra
    24.10.2015 at 21:57

    Ruoista onkin jo tullut hyviä vinkkejä, mutta pilleistä! Tigerissa on myynnissä pillejä, joiden halkaisija on varmaan tuplat verrattuna normaaleihin marketeissa myytäviin pilleihin. Jos vaan sellainen mahtuu suuhun, saa ryystettyä enemmän kerralla.

  • Ande
    24.10.2015 at 22:15

    Lempparein keitoista on tomaattimurskaa, kesäkurpitsaa ja vihreitä sekä punaisia linssejä, maustettu chilillä, valkosipulille ja inkivääriä. Tosin itse ehkä jättäisin ainakin lämpimät keitot hetkeksi, etenkin jos ne tökkii.

    Vihersmoothiesta saa muuten ihan mukavaa vaihtelua, itse laitoin aikoinaan banaania, ananasta, kookosrasvaa, hunajaa, inkivääriä ja sitten viherjauhetta/tammenlehväsalaattia. Oli herkkua!

    Itsekin muuten söin sytostaattihoitojen aikana noita apteekin purkkeja, kun avoanoppi niitä huolestuneena tyrkytti. Mausta en oikein välittänyt, mutta sen muistan että nälän pitivät aika tehokkaasti loitolla.

    Olisiko muuten proteiinijauheista mitään hyötyä?

  • JonnaH.
    24.10.2015 at 22:23

    Mä en ole mikään suuri sosekeittojen ystävä, mutta tämä uppoaa aina: http://keyword-love.blogspot.fi/2013/07/kesakurpitsa-kookoskeitto.html

    Mä muuten itse lukeudun niihin, että vaikka pistäisin smoohien joukkoon mitä, mulla on aina nälkä. Tuntuu, että ne ei vie nälkää, vaan voisin kaataa niitä litrakaupalla alas kurkusta. Ehkä pää ei ymmärrä, että kylmäruoka on täyttävää. Sosekeittokin lämpöisenä täyttää enemmän. :D

  • 1 2 3 4