Sähköauton lataus – näin se sujuu

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä K-Auton kanssa.

”Ootteko te ihan hulluja, kun edes harkitsette täyssähköautoa, vaikka omalla pihalla ei ole latausmahdollisutta?!?”

Ei olla.

Siis totta kai sähköauton lataamisen helppous nousee ihan uusiin sfääreihin, kun omalla kotipihalla, taloyhtiössä tai vaikka työpaikalla on lataustolppa – ja meilläkin on toiveissa, että sellainen tulevaisuudessa saadaan. Mutta ainakin näin alkuun me ollaan uuden ID Buzzimme kanssa kokonaan julkisten latauspaikkojen varassa.

Ja näin kahden viikon vankalla kokemuksella (haha) ja yhden edestakaisen Sotkamon-reissun jälkeen totean, että no problemos.

Suomeksi ilmaisten ei siis kerrassaan yhtään mitään ongelmia näillä hoodeilla, joilla me liikutaan (pääkaupunkiseutu ja viitostien reitti), tosin ympäri Suomen katsottuna ”katvealueita” varmasti vielä on. Mutta uskon, että ne katvealueet kyllä yllättävän nopeasti täyttyvät – vähän niin kuin kännykkäverkko aikoinaan!

Paluumatkalla Sotkamosta Pöljän peruskoulun kohdalla me heitettiin taas ne tyypilliset peruspuujalkavitsit. Joelilla kuitenkin oli muutakin tietoa Pöljästä.

”Mua tekisi kyllä mieli joskus pysähtyä katsomassa Pöljän keramiikkaa. Se on neoliittista muinaiskeramiikkaa, jota on löydetty täältä.”

”Joo pysähdytään vaan joskus – heti, kun Pöljän museon pihassa seisoo latauspiste”, eräs nimeltämainitsematon sähköautokuski vastasi.

Jo tässä kahdessa viikossa on huomannut, että lataustolppien sijainti todellakin ohjaa sähköautoilijan mentaalista maailmaa. Sotkamon-reissulla me siirryttiin kertaheitolla eväiden nakertajista ravintolapalveluiden käyttäjiksi. Ja yks kaks yllättäen me ollaan myös nyt käyty paljon live-ruokakaupoissa – nimenomaan sellaisissa, joiden pihalla on latauspiste.

Esimerkiksi Sotkamoon saapuessa me ennen käytiin Sotkamon keskustassa ruokakaupassa. Mutta nytpä me sitten pysähdyttiinkin jo muutamaa kilometriä aikaisemmin, Vuokatin K-Supermarketissa. Sen pihalla kauppareissun aikana ID Buzz sai melkein kuin huomaamatta K-Latauksesta kunnon hömpsyt tehovirtaa. Sillä tujauksella me sitten suristeltiin seuraavat syyslomapäivät Sotkamossa.

Veikkaanpa, että jo pelkästään tämä ilmiö lähitulevaisuudessa kasvattaa latauspaikkojen määrää. Latauspiste pihalle, niin johan sähköautoilijat hölläävät kaasujalkaa (vai hetkinen – pitääkö tää korvata sähköautoilijan suhteen jollain uudella termillä?) ja tulevat 15-20 minuutiksi pullakahville just sinne sun palveluiden pariin.

Sähköauton lataaminen sinänsä on ollut ihan yllättävän sujuvaa. Toki alussa on vähän opettelua ja sovellusten lataamista, mutta eka kerran jälkeen se seuraava kerta on jo tuttua juttua!

Esimerkiksi K-Latauksella homma menee kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:

1. Auto laturille (kannattaa tsekata, että miten päin siihen ajaa), auton latausluukku auki ja töpseli kii.

2. K-Latauksen appi auki, se näyttääkin jo sijaintia. Klikataan siitä ja valitaan sen pömpelin numero, jossa ollaan parkissa.

3. Klikataan sovelluksesta ”aloita lataaminen” ja se onkin sitten siinä. Sovelluksesta ja myös Volkswagenin omasta apista näkee, miten lataus edistyy ja koska se on valmis.

Lataamisen ajaksi me ollaan menty ruokakauppaan, syömään tai kahville. Esimerkiksi Kuopiossa oli tarjolla paljon potentiaalisia latauspaikkoja. Niistä me valittiin vähän randomilla latauspaikaksi Kolmisoppi, joka on ihan Viitostien varrella. Ja lapset halusivat pizzaa. Niinpä me laitettiin auto K-Lataukseen, käytiin Kotipizzassa ja veskissä, ja taas oli auto valmis ennen kuin meidän porukka.

Tämä olikin meillä tyypillinen kuvio koko matkan ajan: vaikka me kuinka ajateltiin, että ”vaan käväistään veskissä”, niin aina auto oli valmiina ennen kuin me. Tällaisella kokoonpanolla kuitenkin joku jää hetkeksi ihastelemaan isoäidinneliöistä virkattua taidetta tai taaperoitsemaan riemustahihkuen pitkin kaupan käytäviä, kun pääsee turvaistuinvöistä kirmaamaan hetkeksi ihanaan vapauteen.

Sähköautoilijoiden tietopankeista meillä on käytössä tällaiset – kiitos kaikille vinkeistä!

Latauskartta.fi -sivustoa katselin jo ennen sähköauton hankintaa ja tarkastelin, että miten me julkisten latausten kanssa sitten tultaisiin pärjäämään. (hyvin) PlugShare-appi on hyvä kännykässä, ja meillä apukuski sieltä katseli aina potentiaalisia tulevia latauspaikkoja. Ja myös A Better Routeplannerista voi katsella reittisuunnitelmaa latauspaikkaehdotuksineen.

K-Latauksen latauspisteet valikoituivat useammassa paikassa meidän latauspaikoiksi näistä syistä:

Edullisin hinta suurteholataukselle toistaiseksi näistä meidän käyttämien joukosta. (ollaan neljän eri toimijan latauksia ehditty kokeilla ja tämä on ollut niistä edullisin) Rekisteröityneille asiakkaille tällä hetkellä suurteholataus maksaa 0,33 €/kWh + 0,20 €/min 45 min jälkeen. Tuntui myös helpolta, että hinta on kaikkialla Suomessa sama eli ei tarvinnut jännittää ylläreitä.

Näppärät pysähtymispaikat palveluiden äärellä: me ollaan toistaiseksi ladattu K-Latauksella Citymarketin, K-Raudan ja K-Supermarketin yhteydessä. Tavallisen kauppareissun aikana suurteholaturilla akku hurahtaa hyvinkin helposti täyteen.

Tuttu toimija. Silläkin on väliä näin noviisina! Latauksesta saa myös Plussaa.

K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on muuten 100 % uusiutuvaa

Helsinki-Sotkamo -väliä ajaessa me pysähdyttiin latauksille parin tunnin välein noin 15-30 minuutiksi. Pidempäänkin olisi voinut ajaa, mutta tuo oli meille kiva rytmi pitää pieniä taukoja muutenkin; perheessä kun on yksi alle metrinmittainen matkustaja, joka hyvin jaksaa autossa sen kaksi tuntia kerrallaan, mutta sen jälkeen alkaa jo tulla vähitellen kovenevat protestit.

Pysähdyksiä rytmittivät lataustarpeen lisäksi myös muut perheautoilun liikkuvat osat (mm. lounasajat, pissahädät ja ruokakaupassa käynnit) sekä taaperon päiväunet: ennen nukahtamista haluttiin ladata aina täyteen, vaikka ei olisi ollut vielä tarvettakaan, jotta latauspysähdys ei sitten turhaan herätä kesken unien.

Kulutusta tsekkailtiin sen verran, että näin lokakuisissa olosuhteissa (sadetta, tuulta ja räntää haha) ja talvirenkailla akkua kului maantieajossa noin 10 % verran per 20 minuuttia. Eli tämä tarkoittaa 30 % akun kulumista tunnissa ja 60 % kulumista aina siinä kahdessa tunnissa, mitä me ajettiin. Yleisin latauspysähdys meillä olikin siitä n. 30-40% varauksesta noin 80-90 % varaukseen.

Auto laittaa siis automaattisesti latauksen maksimiksi 80 % varauksen, se on optimi akun kannalta. Mutta sitä välillä itse nostettiin (kun muistettiin) 90 %:iin asti.

Mutta siis ihan superkivasti meni, eikä lataus tuntunut yhtään ”taakalta” vaan enemmän koko homma meni sellaisen innostuneen ilon kautta. Etukäteen vähän jännitti tällainen yleinen ensikertalaisuus, mutta oikeastaan hyvin pian hoksasi, että hei tämähän sujuu kuin tanssi.

Paluumatkalla ei jännittänyt enää yhtään. Oikeastaan väitän, että näin viitostietä ajaessa lataus oli ihan tasan yhtä helppoa kuin jos olisi bensatankilla käynyt.

Paitsi että fiilikseltään vaan kivempaa, haha!

Täällä kodin päässä puolestaan sähköllä ajaessa latasin akkua ensimmäistä kertaa kuuden päivän käytön jälkeen. Silloinkin oli vielä vajaa 40 % jäljellä eli ei olisi ollut pakko ladata. Olin kuitenkin lasta odottamassa harrastuksesta ihan laturin vieressä, joten oli ihan sama pistää auto laturiin harrastuksen ajaksi.

Toistaiseksi näyttää siltä, että just hömpsyt lapsen harrastuksen aikana ja ruokakaupassa käydessä kattavat mainiosti meidän arkikäytön lataustarpeet. Tällä hetkellä ihan tässä meidän kulmilla ei harmi kyllä ole suurteholatureita – vielä!

MUTTA tuolta K-Latauksen sivuilta huomasin, että K-Supermarket Arabian kohdalla lukee ”tuleva K-Latausasema”, jesh! Otin ihan välikysymyksen K-Lataukselle ja sieltä kerrottiin, että tavoite on saada tuo latausasema käyttöön loppuvuoden aikana, ennen joulun ostoskautta. Tuonne Kauppakeskus Arabian ja K-Supermarketin yhteyteen on siis pian tulossa suurteholatureita sekä useita peruslatureita.

Tuo onkin sitten jatkossa se meidän vakkaripaikka! Tosi tervetullut kyllä tänne, kun alueella on jo paljon sähköautoilijoita mutta suurtehoasemia tässä ei ole vielä ollut.

K-Latauksella on muutenkin hyvä meininki päällä: tavoite on, että vuoden loppuun mennessä on auki 300 latausasemaa, joissa on yhteensä lähes 1800 latauspistettä. Kivaa tässä näin käyttäjän kannalta on just se, että asemat tulevat keskeisille paikoille pääteiden läheisyyteen ja kauppakohteisiin. Esimerkiksi tavoite on mahdollisimman pian tarjota lataus kaikissa Citymarketeissa.

Myös latauspaikkatoiveet ovat K-Latauksen porukalle tervetulleita, niitä voi lähettää K-Lataus -sivuston palautelomakkeella. Itsehän ajattelin vinkata, että Sotkamon keskustan K-Supermarket ihan huuuuuu-taa latauspistettä! Vuokatissa latausmahdollisuuksia on useita, mutta Sotkamon keskustassa ei vielä yhtään. Ja sen verran paljon kävi kuhinaa meidän ID Buzzin ympärillä, että väittäisin, että monella sotkamolaisella on todennäköisesti sähköauton hankkiminen pilkkimässä mielessä.

…ja kun just latauspisteitä tulee lisää, varmasti se kynnys itse kullakin madaltuu!

Aaaa joo ja lataamisen kustannuksista vielä: me laskettiin kulut, ja lataaminen oli menomatkalla 25 % edullisempaa kuin bensalla ajaminen meidän vanhalla pikkuautolla. Paluumatkalla (kun vältettiin kallis laturi) sähköllä ajaminen puolestaan oli 35 % edullisempaa.

”Mmmmitä, onko tässä joku virhe!?”, älähti useampikin vakiintunut sähköautoilija tuota meidän menomatkan tulosta Instan puolella. Esimerkiksi eräs oli laskenut, että heillä sähköauton latauskustannus on vain noin 15 % bensan kuluista.

Oikein tämä(kin) laskelma kuitenkin on, mutta säästö on varmasti superisti suurempaa esimerkiksi…

A. kaupunkiajossa vs. nyt, kun ajettiin pitkää matkaa ja ”ei-optimaalisella vauhdilla” nopeusrajoitusten mukaan (välillä 120km/h rajoitus, mikä kuluttaa sähköä rutkasti enemmän kuin vaikka 80 km/h), ja säätilan osalta tuulessa ja sateessa, tai…
B. jos alkulataus tulee kotilaturilla, ja…
C. erilaiseen ”lähtöautoon” verrattuna. Kun meillä oli tosiaan pikkuauto ennen.

Eli olosuhteet vaikuttavat kovasti, ja on kiinnostava nähdä esimerkiksi tulevan talven sähköautoilun olosuhteet – ja vastaavasti sitten taas seuraavan kesän vaikutus!

Uskon kyllä, että moni on tosiaan saanut ihan älyttömän paljon edullisempia sähköautokilometreja kuin tämä meidän ensimmäinen reissu. Varmasti mekin päästään tästä vielä nauttimaan!

Pähkäilen juuri, että saisiko vuoden vertailun sitten jotenkin laskettua – se olisi kiinnostavaa ja kertoo tietysti vielä enemmän kuin tällainen yksittäinen eka reissu.

Tiivistelmänä ID Buzzin ensimmäiselle Sotkamo-reissulle me annettiin arvosanaksi täysi kymppi. Kaikki meni kyllä niin nappiin kuin kuvitella saattaa.

Okei okei kerran olin väärällä laturilla väärän ketjun apin kanssa ja ihmettelin, että aaaargh tää on nyt jotenkin rikki. Mutta haha aloittelijan sekoilua.

Buzzilla oli loistava ajaa myös tuollaista pidempää matkaa. Joel vitsaili rekkaa ohituskaistalla ohittaessani, että taitaa kiihtyä vähän nopeammin kuin aiempi auto. Ahhhahaha, joo aika iso ero oli. Ja se näkyvyys! Ja mukavuus. Lapset kiittelivät jalkatilaa. Ja jotenkin vaan sellaista yleistä sujuvuutta ja fiilistä!

Ah, ollaan niiii-iiiin tyytyväisiä meidän Buzziin!

Tulipa superpitkästi taas! Oli vaan niin paljon kerrottavaa, haha.

Mutta hei kysykää, jos tulee mieleen vielä jotain muuta lataamisesta! En ole asiantuntija tietysti, mutta meidän kokemusten mukaan voin vastata ja voidaan myös pähkäillä yhdessä!

30

You Might Also Like

  • Markus / Mutkatonta Blogi
    19.10.2023 at 22:09

    Saitte Buzzin ajoon juuri kun sähköautokelit lähtivät selkeään laskuun, eli saatte kokea ne isoimmat kulutukset eka, ja sitten keväällä pienentyvä kulutus on yhtä juhlaa!

    Kustannusten vertailu tuolleen suhteessa aiempaan on aika subjektiivinen tapa ilmaista kulut. Euroa per 100km on silleen universaali yksikkö, että siitä kukin voi laskea sitten suhteen omaan vastaavaan kuluunsa!

    Ja tietty kun lähdetään kokonaisvertailua tekemään kokonaiskustannus/km, niin sitte pitääkin ottaa ihan kaikki kulut mukaan yli ajan, ja sehän on siitä hankalaa, että se on aina arviota niin kauan kunnes ajoneuvo on myyty tai pistetty paaliin.

    Ja ihmettelen kyllä hieman millaisella autolla julkisten varassa voisi 15%:lla bensakuluista edetä. Ilmeisesti joku nyt lataa suurimmaksi osaksi kotona ja vertaa omenoita päärynöihin!

    Muuten se vaatisi tosi pihin sähkärin, esim 13kWh/100km kulutuksella, ja sitä pitäisi verrata 13l/100km hörppivään polttikseen. Ei kovin relevantti vertaus sekään.

    Me ollaan todettu ihan sama pitkällä matkalla ladattaessa, että vaikka meille riittäisi se 10min, niin jos me lähdetään koko porukka autosta ulos, niin ei ole toivoakaan keritä niin nopeasti takaisin!

    • krista
      20.10.2023 at 09:54

      Hei totta, itsehän sitä just vertaa omaa aiempaan autoon, mutta muille se ei sillä tavalla ole vertailukelpoinen. Mutta siis jos eurot per 100 km laskee, niin sähköllä se oli 8,80e/100km. Ja bensalla meidän vanhalla autolla 13,60e/100km. Hauska nähdä, paljonko menee sitten talvella, ja sitten tosiaan kevättä kohti mennessä! Ja tosiaan Sotkamon-reissuthan ovat vain yksi osa meidän ID Buzzin huristelua, kaupunkikäytössähän sähköauton kulutus (jos oon oikein käsittänyt) on sitten selvästi pienempää. Ja just tosiaan tuolla meidän matkalla kun on välillä 120e/h ja paljon 100e/h tunnissa nopeuksia, niin niillä tietysti ajelen enkä sitä 80km/h -nopeutta, joka olisi kulutuksen kannalta parempi.

      Joo jos mä nyt oikein muistan, tässä 15 % tapauksessa oli käytössä kotilaturi! Että ehkäpä siitä tavoitetta itsellekin sitten, kun se kotilaturi meillekin saadaan! Sitten kyllä helpottuu homma niin, että onko se kohta liiankin helppoa :D

      Haha joo pelkästään veskissä käyntiin tällä porukalla menee helposti se, mitä suurteholaturilla lataamiseen tarvitsee. Se on kyllä paljon nopeampaa kuin kuvittelin!

      Sellainen huomio muuten vielä, että latureille ei ollut kertaakaan jonoa, vaikka oltiin menomatka menoliikenteen päivänä isolla väylällä. Oon ymmärtänyt, että joskus sesonkina saatta joutua odottelemaan! Mutta sekin toivottavasti silleen purkautuu luontevasti, kun latauspaikkoja tulee lisää ja lisää.

  • Sukanlataus
    21.10.2023 at 01:48

    Nyt kun ihan luvalla saa kysyä, niin miksette lataa pihallanne autoa? Olettamuksena että teillä on (toivottavasti :D) halvempaa sähköä kun 0,33€/kWh. Vai maksaako sellaisen latauspylvään asennus niin paljon? Älkää lynkatko, en ole kauheasti perehtynyt asiaan. Ei ole ennen kamalasti edes koko aihe kiinnostanut, mutta sulta jaksaisi lukea juttua vaikka sukan parsimisesta ja vielä itsekkin innostua aiheeesta :D

    • krista
      21.10.2023 at 11:45

      Haha, sukan parsimisesta sähköautoilun 😍

      Meillä ei ole kotona toistaiseksi latausmahdollisuutta, lyhyesti sanottuna siis meidän pihaan (tai edes lähelle) ei voi tulla autolla vaan meidän parkkipaikka on kauempana – ja siellä taas ei saa itse päättää latausasioista vaan ollaan yhteisesti päätettävien asioiden äärellä 🙃 Mutta tulevaisuudessa pitäisi olla mahdollisuus, aikataulusta ei ole vielä tietoa.

      Mutta tosiaan kotilataus on tietysti jättipaljon edullisempaa sitten, kun sellainen mahdollisuus on 👍

    • Nro26
      21.10.2023 at 17:13

      Siis Kristallahan ON juttu sukan parsimisesta! Jaksoin lukea :D Taisin jopa kommentoida :)

  • Venla
    21.10.2023 at 03:13

    Kiitos raportista, sähköautoilu on niin jees! Kelasin, että sinänsä (kuten itsekin totesit) vertailu teidän vanhaan autoon ei ehkä sillai kannata, kun se oli reilusti pienempi. Toki sillä on väliä just teille, mutta autot ei oo vertailukelpoisia keskenään. Tuon kanssa vertaisin vastaavan kokoluokan bensa-auton kulutusta.
    Meillä on perheessä ollut monenkokoisia autoja pikkuautosta asuntoautoon ja se bensankulutus oli jälkimmäisessä tupla edelliseen verrattuna.
    Mutta hieno on edelleen toi biili!