Kolme kertaa aamupalaherkku

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Dr. Oetkerin kanssa.

Mun arkiaamun nopea aamupala on ennen kaikkea nopea. Siinä samalla hörpin kahvin, laitan lasten hiukset ja yritän pehmeästi ohjata, että lapset keskittyisivät syömiseen eivätkä esimerkiksi laulamiseen ja tanssimiseen.

Aamun suht tiiviistä lähtötahdista huolimatta en ole tänäkään syksynä lähtenyt ollenkaan mihinkään ankeusaamupalalinjaan. Aion nyt syysarjenkin käynnistyessä pitää kiinni siitä, että pienellä jutulla nopeastakin aamupalasta voi tehdä sellaisen, että sitä ajattelee nautintona.

Muutenkin siis kuin kofeiininautintona, kun elämä virtaa kahvin muodossa elimistöön.

Mulle itselleni esimerkiksi pelkkä rahka on rahka, kun se syödään sellaisenaan lusikalla suoraan purkista. Mutta kun sen laittaa vaikka lasiin, ja siihen marjoja ja mysliä, niin  – tadaa! – siitä tulee heti annos. Ihana aamupala-annos arkiaamuun hei!

Ja aikaa ei mene oikeastaan yhtään sen enempää, mutta fiilis on aivan eri.

Arkiaamun aamupala-ainekset, olkaa hyvä:

Kaikessa yksinkertaisuudessaan ja nopeudessaan siis näin:

Aamupala nro 1: Marjainen mysli-kerrosrahka

Ainekset:

– 4 rkl Vitalis-mysliä (nutmix)
– 1 purkki maitorahkaa
– vadelmia
– mustikoita

Tee näin:
Kerrosta korkeaan lasiin mieleiseesi järjestykseen. Esimerkiksi pohjalle mysliä, sitten mustikoita, ja päälle rahkakerros. Seuraavaksi vadelmia, rahkaa, ja päällimmäisenä mysliä.

Herkuttele aamukahvin kanssa.

Kaikkein yleisin peruskäyttö myslille mulla on ollut vuosikausia just tällaisena aineksena (tai päälle heitettynä sopivana ripsauksena) rahkoissa tai jugurteissa. Lapset myös tykkäävät syödä mysliä ihan sellaisenaan – sitä voi olla vaikka pieni keko aamupalapöydässä lautasella lisuketyyppisesti. Lapset pitävät sitä ihan sellaisena jee-jee-herkkulisänä tavallisessa aamupalassa.

Mutta etenkin meidän kotikokki-Joelilla on keittiössä myslille muutakin käyttöä. Viime viikonloppuna meillä nautittiin ensimmäistä kertaa meidän omenapuun sadosta (ah!), ja hitaamman vapaapäivän aamun herkkuaamupala lähti näistä aineksista:

Yleensähän perinteinen omenapaistos tehdään tietysti uunissa, ja Joel sanoo, että se on se työläämpi vaihtoehto. Eli itse Joel tykkää tehdä omenapaistoksen ihan pannulla; sillä tavalla se on nopeampaa ja näppärämpää!

Meidän omenapaistokset herkutellaan siis useimmiten pannulta.

Joelin omenapannu eroaa perinteisestä ”piirakkamaisemmasta” uuniomenapaistoksesta siinä, että tässä pääosassa on omenoiden tuore maku ja kirpeys. Paistoksen rapsakkuus puolestaan tulee myslistä.

Aamupala nro 2: Mysli-omenapaistos pannulla

Ainekset:
– 3 dl Vitalis-mysliä (nutmix)
– 2 rkl hunajaa
– 4-6 kotimaista omenaa koon mukaan
– 5 rkl oivariinia
– 2 tl kanelia
– 1 tl kardemummaa

Tee näin:
Paloittele omenat 1cm paksuisiksi siivuiksi ja poista siemenkodat. Sulata pannulla keskilämmöllä puolet rasvasta, sirottele siihen kaneli ja kardemumma, ja paista omenat siinä. Kun omenat ovat kypsän ruskeita, lisää pannulle loput rasvasta ja mysli, paista hetki lisää samalla sekoitellen. Lisää lopuksi hunaja ja kääntele hiukan.

Jälkkäriulottuvuutta etsivälle suklaan ystävälle vinkki: testaa sama Vitalis Double Chocolate -myslillä!

Vaihtelua ja piristystä aamujen ruokavalikoimaan saa myös itsetehdyillä pikkuleivillä! Etenkin meidän koululaisen ysin tai kympin aamuina (ei sentään kahdeksan aamuina, herranjestas) Joel saattaa joskus pyöräyttää meille tuoreet pikkuleivät samassa ajassa, kun me muut vasta pestään hampaita ja valitaan vaatteita.

”Kuulostanpas mä tässä kodin hengettäreltä”, Joel kommentoi.
”Mutta niinhän sä ootkin!”, minä vastaan.

Eli yllättävän nopeasti paistuvat myslipikkuleivätkin! Näillä aineksin:

Aamupala nro 3: Helpot myslipikkuleivät

Ainekset:
– 3 dl Vitalis-mysliä (multifruit)
– 1 dl oivariinia
– 0,5 dl vaahterasiirappia
– 1 muna
– 1 dl jauhoa
– 1/2 tl leivinjauhetta

Tee näin:
Sulata oivariini. Sekoita keskenään kuivat ainesosat: mysli, jauho, leivinjauhe. Riko muna ja vaivaa se kuivien ainesosien sekaan. Vispaa siihen vaahterasiirappi. Vaivaa taikinan sekaan oivariini-siirappisekoitus. Tee taikinasta n. 8 pikkuleipää. Paista 175 asteessa n. 10 min.

Jos pikkuleivät muotoilee litteämmäksi, niistä tulee rapeampia. Tai jos jättää muodon vähän pyöremmäksi (niin kuin Joel tässä), pikkuleivät ovat keskeltä pehmeän meheviä.

Näistä tykkäävät meillä niin lapset kuin aikuisetkin!

Vitaliksen mysleistä meidän useimmin käyttämä on tuo vihreä Nutmix, se on mun oma lemppari. Multifruitissa mukana edelmiä: karpaloita, passionhedelmä, rusinoita ja omenoita. Se on meidän lasten suosikki, koska siinä on rusinoita. Ja tuo Double Chocolate on sitten nimensä mukaisesti se suklainen herkku-ulottovuus, eli se sopii esimerkiksi jälkkäreihin mun mielestä parhaiten.

Mikäs näistä kolmesta aamupalavaihtoehdosta maistuisi sulle just nyt? Mitä näistä haluaisit kokeilla omassa aamupalakeittiössäsi?

Huikkaise lempparisi tähän alle ke 4.9.2019 klo 16 mennessä, niin osallistut samalla pieneen arvontaan, jossa arvotaan Vitalis-myslien tuotepaketti (arvo noin 15e). Kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Myös hei, myös teidän omat myslireseptit ovat erittäin tervetulleita! Ja tietty myös niillä voi osallistua kilpailuun :)

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Dr. Oetkerin kanssa.

12
Like
2

You Might Also Like

  • Vaeltajatar
    28.8.2019 at 16:10

    Ihania reseptejä, täytyy laittaa kokeiluun 😋. Nutmix olisi meillä suosikki, paitsi tätä suklaahiirtä kyllä himoittaisi suklaamyslikin – ehkä sit enemmän jälkkärinä tai jonain spesiaalina päivänä 😁.

  • Rose
    28.8.2019 at 16:30

    Tuo omenapannu näyttää ihanalta! :) Ja kaikki nuo myslivaihtoehdot kuulostavat hyvältä!

  • Lydiah
    28.8.2019 at 16:48

    Omenapaistos kiinnostaisi😋

  • Kukka
    28.8.2019 at 16:57

    Kaikki maistuisi, mutta suosikikseni nousi kaikessa ihanuudessaan ja yksinkertaisuudessaan ”Aamupala nro 3: Helpot myslipikkuleivät”!

  • emmi
    28.8.2019 at 17:00

    omenapaistos!

  • Titityy
    28.8.2019 at 17:10

    Nutmix😊

  • Veera
    28.8.2019 at 17:16

    Omenapaistosta täytyy kokeilla. Mysli on meillä rahkan ja jugurtin kaverina yleensä käytössä.

  • Sumonen
    28.8.2019 at 17:42

    Ihan lempparein on näistä tuo nutmix. Teen itse samantapaista herkkua kuin tuo sinun rahka-aamupala, mutta ehdottomasti kreikkalaisella jogurtilla. Keksejä en kyllä ikinä saisi paistettua aamupalaksi, mutta hyvä välipalavinkki ehdottomasti.

    • krista
      28.8.2019 at 20:41

      Joo, kreikkalaisella jugurtilla mäkin usein – nam!

  • Owl
    28.8.2019 at 18:16

    Nutmix :)

  • Manski
    28.8.2019 at 19:09

    Aamupala nro 1 eli mysliä rahkaa ja marjoja.

  • Sini
    28.8.2019 at 20:20

    Aamupala nro 2, eli omenapaistos! Oon tässä jo tovin odotellu oman omenasadon kypsymistä ja himoinnut sitä ihan perinteistä omena-kaurapaistosta. Omenasadosta tuli kuitenkin niin heikko, että taitaa kaikki omput jäädä ihan tuoreeltaan syötäviksi, niin vähän niitä on :( onneksi kaupastakin varmaan saa jo kotimaista!

    • krista
      28.8.2019 at 20:44

      Meillä taas tulee hyvin tänä vuonna, mutta muutama vuosi sitten oli ihan nollavuosi, taisi tulla kaksi mätää omppua koko syksynä! Ilmeisesti ne puutkin pitää vaan lepovuosia joskus, oisko teillä sellainen…?

      Jos ei omaa omppusatoa/omppupuuta ole, niin sellainen vinkki, että kiertelemään vaan tällaisia omenapuilla varustettuja alueita tuossa muutaman viikon päästä. Ainakin meillä on joka korttelissa joku ”saa ottaa!” -omppulaatikko, kun jollain on aina liikaa satoa :) Mäkin kannoin laatikoita tuonne ostarille asti viime vuonna, että sain omenoita jakoon :)

  • A
    28.8.2019 at 20:57

    Kivoja vaihtoehtoja kaikki, vaan paras aamupala on kyllä rahka+mysli+marjat. Mutta oikeasti kelpaisi kyllä kaikki, omppuaikaa odotellessa…

    Mä teen töihin aamupalaevääksi rahkapurkkeja, niihin tulee tyhjän hillopurkin pohjalle pakastemarjoja (puolukkaa tai punaista tai mustaa viinimarjaa, eli kirpeetä saa olla), sitten puoli purkkia rahkaa (Lidlin 4,3% rasvainen on parasta) ja päälle mysliä. Kansi kiinni ja reppuun, ja töissä on just sopivasti sulaneet marjat, nams.

    Meillä mysli tehdään itse, ei vaan ole sen jäleen ollut paluuta kaupan (sori, puiseviin) mysleihia (lisäsoppana edelleen kauralle ja pähkinöille yliherkkä lapsi…koitapa löytää hälle sopiva mysli, löytyy kyllä mutta hohhoijaa se terveysmyslin maku). Meillä omatekoinen mysli syntyy vehnä-ohra-ruishiutaleista, manteleista, siemenistä (auringonkukka, seesam, pellava) ja ihanista sattumista (rusinoita, banaanilastuja, kuivattuja marjoja, esim. mustikat ja vadelmat on taivaallisia), lisäksi vähän öljyä ja hunajaa (perusohjeen bongasin Lähiömutsin blogista aikoja sitten).

  • Metsärusakko
    28.8.2019 at 21:25

    Ehdottomasti tuo omenapaistos menee testiin!

  • Hanna-Marleena
    28.8.2019 at 21:25

    Omenapaistos olisi ihana testata mutta allergia haittaa. Muutama kotimainen ihanasti tuoksuva ja puolison mukaan herkullinen omena odottaisi keittiössä, mutta vielä en ole uskaltanut kokeilla. Kerrosjugurttiannos näyttää niin hyvältä!

  • Hanna
    28.8.2019 at 21:45

    Oi toi omppupaistos täytyy testata! Ja suklainen mysli…. Nams!

  • Hanna
    28.8.2019 at 21:55

    Myslipikkuleivät voisi kelvata meidän nirsoille tytöille aamupalaksi

  • Olga
    28.8.2019 at 22:36

    Omenapaistos❤️

  • M-K
    28.8.2019 at 23:06

    Kaikki kuulostaa niin kivoilta, ekana menee kokeiluun pikkuleivät! Itse en meinaa amupalaan saada iloa millään, joten kiitos!

  • Satu
    29.8.2019 at 00:17

    Mysli-kerrosrahka sopii aamupalaani. Pikkuleipiä täytyy myös testata.

  • Miikku
    29.8.2019 at 08:50

    Multifruit

  • 1 2 3