Kaikkeen sitä ryhtyykin: jostain kumman sykäyksestä meihin iski muutama viikko sitten fiilis, että hei mepä (tässä kaiken muun elämän keskellä) suunnitellaan itse pakopeli lapsille! No hei siis todellakin suunnitellaan, jee ja hommiin vaan!
Okei. Voisi kuvitella, että asiaan vaikuttaa se, että meillä on kotona pelisuunnittelija omasta takaa. Niin voisi. Mutta haha minä taisin kuitenkin olla se tämän pelin pääsuunnittelija. Joel ”vähän autteli”. Eli joo aika paljon. Esimerkiksi suunnitteli kaikki itsetulostetut materiaalit.
Mutta sanotaan vaikka niin, että hyvää yhteistyötä!
En voi laittaa ihan tarkkoja materiaaleja jakoon, sillä tässä meidän pelissä käytetyt hahmot ovat näitä (todennäköisesti ääreishyvin tuotesuojattuja) Sanrio-hahmoja.
MUTTA ajattelin silti laittaa ikään kuin kootut selostukset, että miten me tämä homma toteutettiin – vinkiksi ja innostukseksi muille omaa mahdollista pakopelinrakennusta ajatellen!
Liikkeelle koko tehtävien suunnittelu lähti oikeastaan katsomalla, että mitä meillä kotona jo valmiiksi on – ja mitä aiheeseen liittyvää saa pikkurahalla tori.fi:stä. Keskeisiä esineitä pelissä lopulta olivat tori.fi:stä ostettu palapeli sekä Amazonista tilatusta Sanrio-juhlakoristesetistä peräisin olleet muffinssikoristeet sekä koristespiraalit, jotka otettiin vihjekäyttöön.
Peliä suunnitellessa ensin mietittiin pelin rakenne ja sitten suunniteltiin siihen liittyvät tehtävät.
Ja näin kaikki meni:
Aarrearkku tietysti tarvittiin. Katselin ensin erilaisia puurasioita netistä, mutta sitten Joel ehdotti, että otetaan vaan pahvilaatikko ja laitetaan siihen puukuvioinen dc-fix päälle. Nerokasta! Sitä dc-fixiä meillä oli siis vielä kaapissa keittiön tason teippaamisen jäljiltä. Tuli tosi hieno arkku!
Aarrearkku suljettiin kettingillä – se löytyi meiltä kotoa, taisi olla vanhan amppelin kettinkiä. Ja päälle neljä numerolukkoa. Lukot me ostettiin ihan uusina: meillä oli myös fillarinlukoille tarvetta, niin lukoille on käyttöä jatkossakin. Prismasta löytyi näppärästi neljä samanlaista mutta eriväristä lukkoa.
Aarrearkun sisään aarre: se oli Sanrio-aiheinen, ja aarteen pikkutavarat me ostettiin Töölöstä Luca-nimisestä pikkukaupasta. Aarrepussukat löytyivät tori.fi:stä.
Tori.fi:stä ostettiin myös Sanrio-aiheinen pieni palapeli, jossa oli kuusi erilaista Sanrio-hahmoa. Palapelistä tehtiin ”viimeinen steppi” lukkojen ratkaisulle. Eli lukkotehtävistä tuli aina ratkaisuksi nelinumeroinen koodi, ja kussakin tehtävässä oli mukana joku Sanrio-hahmo. Palapelin takapuolelta kyseisen hahmon kohdalta löytyi aina tieto, minkä väriseen lukkoon koodi sopii. Palapelin palat piilotettiin kahdessa osassa (minigrip-pusseissa) pelialueelle, samoin palapelin käyttöön liittyvä vinkkilappu.
Esimerkki ehkä avaa tätä vähän: lukkotehtävän ratkaisuksi tuli vaikkapa 1234, ja tehtävässä esiintyi Kuromi. Silloin kurkattiin lopuksi palapeliin Kuromi-hahmon taakse, ja siellä luki esimerkiksi punainen. Tällöin punaisen lukon koodi on 1234.
Vihjeiden etsiminen on ollut aina tärkeä osa tällaisia pakopelejä. Eli kaikki mahdolliset vihjeet (tässä pelissä yhteensä n. 20 kpl erilaisia esineitä ja paperilappusia) oli piilotettu maastoon tietylle alueelle, ja etsijöille annetaan tietty aika vapaasti säntäillä ympäriinsä erilaisia vihjeitä (ja sitä aarrearkkua) etsimässä.
Tärkeä vinkki tähän: pelinjohtajan kannattaa peliä valmistellessa kuvata itselleen, mihin vihjeet on piilottanut. Sitä nimittäin ei muista jälkikäteen.
Ja sitten lukkoihin!
Nämä ovat muuten aika monimutkaisia (sori), joten niitä on ehkä vähän hankala sanallisesti selittää. Mutta tällaisille fiksuille koululaisille tarvitaankin tietysti jo vähän haastetta! Pienempien lasten kanssa hommaa kannattaa tietysti helpottaa ikätasoiseksi.
Tämän pelin pelaamiseen meni näppäriltä koululaisilta noin tunti.
Lukkotehtävät olivat siis tällaisia:
(ja kaikki näistä vihjeistä ja osasista oli piilotettu ensin maastoon)
1. Sanasokkelo. Tässä tehtävässä oli tulostettu neljä A4-paperillista sanasokkeloita (jotta tutkailtavaa riittää useammalle etsivälle), jotka oli rullattu hienolle kultanauhalla sidotulle rullalle ja nimetty kirjaimilla ABCD. Jokaisesta sanasokkelosta löytyi yhden Sanrio-hahmon nimi. Lisäksi tehtävään kuului muna (vanha ison pääsiäismunan sisus), jonka päällä oli yhden hahmon kuva (muffinssikoriste teipattuna) ja jonka sisältä löytyi koodinpurkulappu. Tyyliin Hello Kitty = 1, My Melody = 5 ja niin edelleen.
Eli jos sokkelosta A löytyi nimi mymelody, ratkaisukoodin ensimmäinen numero oli 5. Jos sokkelosta B löytyi hellokitty, niin seuraava numero oli 1. Ja niin edelleen.
Sitten katsotaan munassa olevaa muffinssikoristehahmoa. Sen kohta palapelistä kertoi, minkä värisen lukon tämä koodi avasi. Eli hahmon kohdalle palapelin takapuolelle oli kirjoitettu esimerkiksi violetti.
2. Hahmoaakkoset. A4-paperilla oli keskellä paikka sanalle, jokaisen kirjaimen kohdalla viiva ja alla hahmon kuva. Paperin ympärillä kiersi hahmojen rimpsu. Lisäksi tehtävässä oli taas pääsiäismuna, jonka päälle oli teipattu muffinssikoristehahmo ja kaksi numeroa. Munan sisällä oli vihjelappu, joka kertoi, mikä hahmo on hahmoaakkosten A, ja loput hahmot on aakkosissa myötäpäivään.
Eli kun rimpsun hahmot nimesi järjestyksessä abcdef ja niin edelleen, paljastui keskelle sana. Tämä sana oli vihje (meidän tapauksessa ”tiikerikassi”), josta löytyi toinen samanlainen numeroilla varustettu muffinssikoristehahmo kuin mitä munan päällä oli.
Eli tyyliin munassa muffinssikoristehahmo ja numerot 25. Tiikerikassissa samanlainen muffinssikoristehahmo ja numerot 06. Tällöin ratkaisukoodi oli 2506.
Ja taas palapeli kertoi (kyseisen hahmon takaa), että minkä värisen lukon tämä koodi avaa.
3. Spiraalit. Maastoon oli piilotettu kaksi muffinssikoristehahmolappua, joissa molemmissa oli puolikkat sanat. Kun hahmolaput laittaa yhteen, tulee näkyviin sanat: kurkista spiraaliin. Ja kun alueen koristelussa käytettyihin hahmospiraaleihin kurkistaa tarkemmin, sieltähän löytyykin piiloon liimatut numerot.
Mutta mihin järjestykseen numerot tulevat? Se löytyy palapelin takaa. Lukon värisellä kynällä oli kirjoitetu muffinssihahmon taakse järjestys.
4. Kukkaketo. Maastoon oli piilotettu myös neljä tekokukkaa (ostettu aikoja sitten tarkoituksena askarrella hiuskukkapantoja) sekä tässä tehtävässä käytetyt neljä muffissikoristelappua. Kukkia lähemmin tarkastelemalla jokaisesta kukasta löytyy terälehtien takaa numero. Muffinssikoristelappujen takana puolestaan on kunkin kukan kuva sekä kirjain. Esimerkiksi olisi Hello Kitty- lappu, jonka takana gerberan kuva sekä kirjain A. Tekokukka-gerberassa numero 2. Tällöin numero 2 on lukkokoodin ensimmäinen numero.
Ja taas palapeli paljastaa, minkä värinen lukko.
Lisäksi pelinjohtajalla oli kuhunkin tehtävään helpottavat vihjelaput, jotka pystyi tarvittaessa ojentamaan pelaajille. Ja pelin alkuun annettiin alkutilannelappu, jossa oli kuvitteellinen tilanne ja tehtävä, jota ”etsivät” lähetettiin ratkaisemaan.
Ahhhhahaha, kuulostaa niii-iiiin monimutkaiselta – ja tosiaan sitä se olikin, sopivan monimutkaista. Näin suorilta lukemalla noista ei välttämättä saa mitään selvää, mutta kenties vastaavaa suunnitellessa näistä voi saada vinkkejä omien tehtävien pohjaksi!
Pakopelin suunnittelu oli ainakin näin ensikertalaiselle tosi työlästä, kun piti pysyä itsekin kärryillä kaikesta ja kirjoittaa selkeät ohjeet itselle pelinohjaajana ja tietysti pohtia sopivasti paljastavat vinkit pelaajille. En uskalla tän tekemisen tuntimäärää sanoa! Mutta samanaikaisesti se oli ihan sai-raan kivaa, eikä varmasti jää meidän ainoaksi itsesuunnitelluksi peliksi!
Koska niinhän se menee: lasten innostus on sitten se ihan kaikkein paras palkinto.
Olettekos koskaan suunnitellut itse pakopelejä? Vinkit jakoon!
23
Anna
1.6.2023 at 19:15Tein tällaisen kakkosluokkalaisille, joista oma tykkää matikasta ja on varsin ympäristötietoinen pieni ihminen. Kuvaus on suora kopio omista muistiinpanoistani, joten se saattaa vaikuttaa myös vähän sekavalta.
.
Roskien arvoitus
Joku on levitellyt luontoon roskia. Nyt on aika selvittää, kuka on tämän tehnyt ja miksi. Roskien seassa on palikoita.
Palikoissa on toisella puolella tekstiä, jossa kehotetaan etsimään seuraavaa vihjettä.
Lisäksi palikoissa neuvotaan laskemaan seuraavat laskut ja laittamaan numerot muistiin.
1 Vähennä suurimmasta luvusta 9 (24-9=15)
2 kerro pienin keskimmäisellä ja jaa se neljällä (3×8= 24, 24/4=6)
3 Vähennä keskimmäinen suurimmasta (24-8=16)
Numerot 24, 8, 3 löytyvät palikoiden toiselta puolelta.
Yhdessä palikassa vihje suunnata koulun uudenpuolen kattotikkaille.
.
Seuraavaksi siili on juuttunut roskiin ja se pitää irrottaa. Siili kehottaa soittamaan äidille/isälle, jolta saa seuraavan vihjeen suunnata koulun pihalla olevan vanhan koivun luokse.
.
koivun juurelta Löydät taulun, jossa sinun pitää valita oikea syyllinen, jonka takaa paljastuu viimeinen vihje. Lajittele roskat ja ratkaise samalla seuraavat tehtävät. yhdessä roskassa on vihje mennä kentälle.
Vähennä kartonkiroskien määrä laskusta numero 1 (15-6=9)
Lisää metalliroskien määrä laskuun numero 2 (6+1=7)
Jaa laskun numero 3 tulos muoviroskien määrällä (16/4=4)
Näin saat selville lukon numeroyhdistelmän.
.
Löydät arkun/laatikon, joka on lukittu.
Arkusta paljastuu kirje, jossa kerrotaan, miten syyllinen oli keräämässä roskia, kun hän kaatui ja loukkasi jalkansa. Hänen piti päästä äkkiä lääkäriin ja hän huomasi vasta myöhemmin, että hänen roskapussinsa oli revennyt kaatuessa ja roskat olivat levinneet ympäriinsä. Hän kiittää niiden keräämisestä ja lupaa, että roskien kerääjä saa arkun sisällön palkakseen vaivoistaan.
.
Viestit matkan varrelle:
1.
Kuka kumma on mahtanut heittää nämä roskat maahan?
Lähtekää selvittämään arvoitusta ja kerätkää samalla roskat muovipussiin.
Etsikää mahdollisia vihjeitä, siitä minne suunnata seuraavaksi.
——————————————————————————
2.
Iso kiitos avusta! Otatteko minut mukaan roska-arvoitusta ratkomaan?
Kiitokseksi annan teille neuvon. Soittakaa Lotan isälle, jolta saatte seuraavan vihjeen.
——————————————————————————
4.
Kolme henkilöä on liikkunut tällä alueella äskettäin. Tutki roskia ja mieti kuka on syyllinen. Oikean syyllisen takaa löydät vihjeen arkun lukon numerokoodista (koodi tulee kapealle sivulle lukossa).
.
Banaaniantero
Taistelee kompostointia vastaan kylvämällä banaanin kuoria pitkin maata. Saanut useat sakot roskaamisesta.
Sen sijaan muovi- ja pahviroskat hän huuhtoo ja lajittelee äärimmäisen tarkasti ja vie keräysastioihin.
.
Ulla Unohdus
Ulla on äärimmäisen hajamielinen tapaus. Hän kyllä yrittää lajitella roskia, mutta jotenkin ei muista mihin pussiin mitäkin piti laittaa ja hänellä on aina roskat ihan sekaisin keskenään.
.
Party Patrik
Patrik rakastaa juhlia ja hänellä on viikottain erilaisia kemuja ja kekkereitä.
Hänen roskiksestaan löytyy aina erilaista juhlatavaraa. Serpentiinejä, kertakäyttölaseja, ilmapalloja, jäätelöpaketteja ja sipsipusseja.
.
Hei
Olen ihan hurjan pahoillani, jos olen aiheuttanut harmia ja jättänyt sotkua jälkeeni.
Minulla oli ihan valtava kiire jonnekin, mutta en enää edes muista minne. Kaaduin ja loukkasin jalkani ja varmaan siinä samalla roskapussi repesi. Huomasin sen liian myöhään, kun kaikki roskat olivat jo tippuneet ympäriinsä enkä millään enää ehtinyt lähteä niitä keräämään.
Sille, joka auttaa keräämään sotkut jätän anteeksipyynnöksi ja kiitokseksi tämän arkun sisältöineen. Toivottavasti siitä on iloa.
T: Ulla Unohdus
krista
2.6.2023 at 09:55Oooo tää on hyvä, kiitos kun jaoit! Hyvä tehtävä ja ratkaisu!
Hanna
13.6.2023 at 21:56Mä tein marraskuussa lapsen synttäreille lyhyen ja tosi simppelin pakopelin (enempään ei ollut aikaa, eikä ollut aikaa myöskään materiaalien hankkimiseen, joten kriteerinä oli myös se, että kaiken piti löytyä valmiina). Olin itse ihan fiiliksissä tästä pienestäkin suunnittelusta:D
Pelin ideana oli se, että jääkaappi oli lukittu (joustavalla koodilukolla kiinni vieressä olevan pakastimen oveen), eikä synttärikakkua siis päästy syömään, kääk! Alkuohjelapussa oli satunnaisia kirjaimia vihjeenä. Jääkaapin läheltä löytyi kasa Scrabble-pelin kirjainlaattoja, näistä sai muodostettua sanan ”löyly”. Ensimmäinen avain löytyi siis saunan löylyämpäristä. Avaimella pääsi lukittuun vaatehuoneeseen, lisävihjeenä oli avaimenperänä kuva räjähdyksestä. Vaatehuone oli täynnä ilmapalloja, seuraava avain oli yhden pallon sisällä, eli sen sai ulos räjäyttämällä pallon. Avaimella sai auki kaapin, josta löytyi kirjekuoressa oleva kortti kahtia revittynä niin, ettei tekstistä oikein saanut tolkkua, kirjekuoressa näkyi meidän osoite. Kuoren toinen puolikas löytyi ulkoa postilaatikosta ja kortit yhdistämällä tuli näkyviin teksti: ”älä tule paha kakku, tule hyvä kakku”. Tästä piti päätellä, että seuraava avain löytyy hiekkalaatikosta. Hiekkalaatikossa oli useita hiekkakakkuja, yhden kakun sisällä oli avain (minigrip-pussissa). Avaimenperänä oli pieni puupalikka, jossa oli kuvioita. Avaimella sai auki puuvajan, vajan sisältä löytyi klapi, josta sai avaimenperän kuvioiden avulla selville koodin jääkaapin avaamiseen. Tähän ei kulunut kuin noin 15min, mutta hauskaa oli! Seuraavalla kerralla toivottavasti vähän enemmän suunnitteluaikaa ja pidempi peli.