Black Friday -tuntemuksia

Kuulin koko black fridaystä vasta joskus pari vuotta sitten. Jenkeissähän se on ilmeisesti iiiiiiiiso ostos- ja alennuspäivä, joka avaa ”jouluostoskauden”. Ja Suomeen tuo on kai rantautunut pari vuotta sitten, vai jo aiemmin…?

Oma alkuajatukseni koko aiheesta oli tyyliin ”just joo”. Että amerikkalaista hapatusta ja ylikaupallisuutta ja ostaostaosta-tuputusärsytystä. Nyt tänä vuonna olen huomannut jotenkin erityisen paljon black friday -alennusmainontaa Suomessakin, tai ennen kaikkea siis netissä.

Kulutushuumaa ja silleen. Pitäisikö black fridayta vastustaa?

Toisaalta, sehän on alennusmyyntipäivä. Kyllähän Suomessakin on ennenkin juhlittu alennuksilla: joulun jälkeen (jo välipäivinä), heinäkuun alennusmyynnit ja niin edelleen. Ja sitten on kauppojen tai kauppakeskusten omat jutut: Hullut päivät, 3+1, Kampituspäivät ja niin edelleen. Ei mitään uutta!

Ja mä itsehän olen nimenomaan alennusmyynti-ihminen. On vain järkevää ostaa silloin, kun vähän halvemmalla saa. Mieluummin ostan edellisen kauden jutun halvemmalla kuin samanlaisen, mutta jollain ”uudella kuosilla” kalliimmalla.

Esimerkiksi aikoinaan vauvojen turvakaukaloa ostaessa ihan nauratti: kaukalo oli täsmälleen sama, mutta edellisen vuoden värityksellä, siksi se oli ihan selvästi edullisempi. Kumman ostaisin? No totta kai sen halvemman, ei tarvitse kahdesti miettiä!

Ostin tämän villatakin viime syksynä, kun se huusi mun nimeä – en ollut edes ostoksilla, kävelin ohi vaan ja näin. Vasta kassalla kuulin, että kaikki naisten neuleet olivat sinä päivänä alennuksessa. Ihan vahingossa, mutta hyvä niin!

Eli tavallaan: miksipä ei myös black fridaylle. Jos tarvitsee vaikka uudet talvikengät (edelliset hajoaa ja on aikeissa ostaa ne joka tapauksessa) ja saa ne black friday -päivänä edullisempana, niin ei siinä ole mitään uutta. Tai paheksuttavaa. Sehän on vain hyvän alennusmyynnin hyödyntämistä.

Mutta sitten siihen ääripäähän. Vaikka tähän:
(en katsonut itsekään tätä kokonaan – toivottavasti siellä ei ole mitään kummallisuuksia –  mutta tuosta alusta ainakin näkee vähän jenkkifiilistä)

EDIT: Hahahahahaha! Katsoin vähän pidemmälle, siellä on kohdassa 1:40 myös ”black friday in Finland” :D :D :D

Eli tuollaiseen hulluun ostamiseen. Sehän on ihan pimeetä! Että ostaa-ostaa-ostaa ostamisen vuoksi (ja kun halvalla saa), vaikka ei tarvitsisikaan.

Mutta me suomalaiset taidetaan olla aika järkeviä. Toki joku tekee varmasti materiaylilyöntejä, mutta enimmäkseen mulla on sellainen näppituntuma, että ei tuo black friday (toivottavasti) tuollaista hullua huumaa koskaan meillä saa aikaan.

Tai hmm. Ai niin. Oon mä itsekin ollut Hulluilla päivillä aikoinaan, kun siellä oli superhalpoja lentoja Intiaan. Jonotin ovien aukeamista ja kun ne avattiin, kaikki säntäsivät sisään. Hyllyjä kaatuili, ihmisiä jäi jalkoihin. Vaikka oli ollut jonottamassa aikaisin, jotkut muut tiesivät nopeammat reitit ja röyhkeämmät kyynärpäätekniikat. Sain kuitenkin lennot.

Että ”osataan” sitä perinteisesti Suomessakin, toki.

Varsinaisiin alennusmyynteihin (ainakaan yksittäisiin päiviin) en nykyään itse kovin mielelläni lähde ruuhkan keskelle, ainakaan lasten kanssa UHHUH. Alkaa vaan ahdistaa enkä ainakaan osta mitään, kun tavaraa ja ihmisiä on ympärillä liikaa. Mutta hyvät ja mun tarpeeseen osuvat nettitarjoukset käytän erittäin mielelläni. Tai jos huomaan alennusmyynnin jossain ilman ruuhkaa.

Nämä Merrellin paljasjalkakengät (Vapor Glove 2) sain blogin kautta kesällä 2016 paljasjalkakenkätestiin. Oon RAKASTANUT niitä ja käyttänyt ihan valtavasti. Ainoat kengät, joissa ei tule zumbassa polvet kipeiksi! Nyt on alkanut tulla niiden elinkaari vastaan, ratkevat hetkellä millä hyvänsä. 

Pohdinnan pointtiin. Olikohan sitä…? No siis: Mun mielestä ehkä yksittäinen alennusmyyntipäivä ei ole mitenkään paha. Etenkin jos vaikka pienet yrittäjät siitä saavat hyvää myyntiä, niin miksipä ei.

Mutta se vastuu on sillä ihmisellä (meinasin kirjoittaa kuluttajalla, mutta kuulostaa niin pahalta jos ihmistä määritellään vain kuluttamisen pohjalta). Eli että suhtautuu asioiden ostamiseen järkiperäisesti – ei ”ostonautintoa” (hik) tavoitellen vaan miettien, että mitä oikeasti tarvitsee – ja sen jälkeen, että mistä/miten se kannattaa ostaa.

Eikä tällä perusteella jostain hyvästä black friday -löydöstä tarvitse välttämättä huonoa omatuntoa tuntea, jos se on asia, jonka tarvitsee ja on tarkoitus ostaa muutenkin. Itse saatan ostaa tarpeen lisäksi joskus myös, jos se tuo minulle erityistä iloa (ostamisperiaatteistani aiemmin täällä). Kuten tuo ekan kuvan villatakki. Tiedän myös jo oman makuni ja sen perusteella voin varmasti sanoa, että aion käyttää tuota villatakkia pitkään. Niin kuin muitakin vaatteitani. Insta Storyssa vasta naureskelin tälle college-paidalle, jonka olen ostanut Walt Disney Worldista.

Viidennellä luokalla.

Vanha kuva, vielä vanhempi nainen paita.

Itselläni ei ole (näillä näkymin?) tulossa yhtään black friday -ostosta. Jos en nyt vahingossa jotain tarvitsemaani huomenna bongaa alennusmyynnistä. Uudet Merrellin paljasjalkakengät haen toivottavasti huomenna Amazonin lokerosta. Ne eivät olleet black friday (eivät siis aleostos), vaan ostos, jotka tarvitsin kun edelliset zumba-kengät ratkeavat hetkellä millä hyvänsä. Toisaalta nyt just tätä kirjoittaessa mietin, että höh; olisi ehkä voinut katsoa, olisiko sellaiset saanut edullisemmalla hinnalla perjantaina jostain.

No, ostettu jo.

Kääks, nämä ratkeaa! Mutta aion käyttää loppuun asti! Nyt jo kuitenkin uudet on jo ostettu (valitettavasti se on päivitetty malli eli Vapor Glove 3, olisin halunnut JUST SAMAT kakkoset) ja toivottavasti pian täällä.

Aiotko tehdä black friday -ostoksia? Mitä tuntemuksia tämä ”jenkkiperäisen” alennusmyynnin Suomeen rantautuminen teissä herättää?

 

 

PS. Viime vuonna kuulin eka kertaa, että black fridayn jälkeen tulee cyber monday, joka ilmeisesti on verkkokauppojen alennuspäivä. Mutta tänä vuonna kuulin taas uudesta (toki se ei uusi juttu ole muille kuin ehkä mulle): giving tuesday. Sopiva ostoskrapulan jälkeen, ha?

En tiedä aiheesta juurikaan, mutta voisiko olla (nimen perusteella päättelen, google ei suomeksi oikein löydä) että tuolloin tosiaan tehdään jotain hyvää…? Annetaan vaikka lahjoitus johonkin hyväntekeväisyyteen?

Jos/kun black friday ja cyber monday vakiintuvat Suomeen, niin sitten tarvitaan giving tuesday myös!

 

 

12

You Might Also Like

  • kuppikakku
    22.11.2018 at 13:29

    En ole tekemässä ostoksia just nyt sinä päivänä. :) Nyt täytyy säästää vähän, kun on isompi ostos tulossa, joten tässä on ollut aika monta ”älä osta mitään” -päivää, heh. Alennusmyynnit sinänsä on ihan jees, just noin niin kuin kirjoititkin. Ostan jos on tarve, en siksi että saisin halvalla jotain mitä en välttämättä tarvitse tai edes tulisi käyttämään. Ja yleensä melkein käytän kaiken loppuun asti ennen uuden ostoa. Jotain PIENTÄ kivaa (ja kuitenkin tarpeellista) joskus itselleni saatan sallia, ilmeisesti vähän siihen tyyliin kuin sulla tuo villatakki :)

    • krista
      22.11.2018 at 13:52

      Mullakin suurin osa vuoden päivistä on ”älä osta mitään” -päiviä :)

      Järkevä ostaminen ympäri vuoden on munkin mielestä se avainjuttu. Jotenkin kirjoitukseni jälkeen tuli vielä mieleen, että onko oikeastaan yhtään mitään mieltä moittia esimerkiksi kauppoja siitä, että he antavat alennusta – no ei tosiaankaan! Sehän on vaan kulut… ihmiselle hyvä. Ja sit ihminen itse vaikuttaa siihen, että pitää oman ostamisensa järkevänä. Toki ”massahysteriaa” (kuten tuossa filminpätkässä) voi ja kannattaakin kritisoida, se on kyllä aika hullua!

      Mäkin kyllä ostan itselleni tosiaan ”pientä kivaa iloa tuottavaa” välillä. En olisi välttämättä tarvinnut tuota villatakkia, mulla on toinen pitkä valkoinen villatakki edelleen ihan hyvä; ostettu, kun olin raskaana, odotin Seelaa – löytyy vanhasta postauksesta vuodelta 2013 (hih eli vasta eilen ostin villatakin): http://www.puutalobaby.fi/syysshoppailusyntini/ Mutta tosiaan tuo tuotti mulle paljon iloa ja tiedän käyttäväni sitä, joten olkoon mulla nyt sitten kaksi erilaista pitkää villatakkia.

      • krista
        22.11.2018 at 13:55

        Luin muuten just tuolta omasta vanhasta postauksestani, että tuon edellisen ostamani villatakin edullinen hinta sai epäilemään laatua… Nooh, sitä oon tosiaan käyttänyt nyt viisi vuotta ja on priimakunnossa edelleen! Eli hyvä ostos oli kyllä!

  • T
    22.11.2018 at 13:52

    Afterwork pocastissa tuosta ”Giving Tuesdaysta”, käännetty suomeksi tekemisen tiistaiksi! :)

    • krista
      22.11.2018 at 13:53

      Hyvä käännös! Tulkittiinko siinä samaan tapaan hyväntekeväisyydeksi, vai olinko oikeilla jäljillä tulkinnassani…?

  • Milde
    22.11.2018 at 13:59

    Black friday osui sopivasti kohdalle tänä vuonna-halvat lennot Berliiniin kiitos Finnairin. Odotettu 10 v hääpäivä kahdestaan miehen kanssa. -Muuten en aio hullaantua alennuksista, kaikilla on jo kaikkea. Paitsi aits, juuri muistin että tarvitsen uudet toppahousut 😀

    • krista
      22.11.2018 at 14:23

      Kuulostaa just hyvältä – ihanaa hääpäivämatkaa! <3 Ja hei jos joka tapauksessa tarvitset uudet toppahousut, niin sittenhän on vaan fiksua katsoa, josko sellaiset saisi huomenna alennuksella!

  • Anna
    22.11.2018 at 13:59

    Voi apua tuota videota! Ihmiset ovat kuin jonkunlaisessa ihmeellisessä huumaustilassa. Kiroillaan, tönitään, juostaan, kiljutaam ja hakataan toisia. Ei tulisi mieleenkään että kaupassa voisi viedä asioita toisten käsistä eikä AINAKAAN tulisi mieleen jättää lastenrattaista vartioimatta kun jotkut tappelevat vieressä. Vessapaperia revitään käsistä. Vessapaperia!!!

    Aamusella jo pohdin tätä aihetta FB:n puolella, mutta minua vähän vaivaavat tällaiset alennukset. Tulee mieleen että jos kaupalla on varaa kerran tiputtaa hintoja ihan hurjasti ihan vaan ”huvikseen” (joo kasvattaa myyntiä yms. mutta siis ilman mitään syytä on varaa myydä halvalla) niin millaisen katteen kauppa tavallisesti tavarasta ottaakaan. Tuskin tällaisina päivinä myydään vain ylijäämää ja edelliskauden juttuja halvalla eikä varmaan tappiolla myydä ellei vaarana ole että muuten jäisi kokonaan myymättä.
    Minusta alennusmyynnille pitäisi olla joku muu peruste kuin vain joku hullunhalvan kulutushysteriapäivän järjestäminen. Tällaisia ovat juurikin erilaisten kausituotteiden myyminen halvemmalla kauden loppupuolella, varastontyhjennykset kun uutta tavaraa on tulossa tai vaikka kaupan synttärit tms. Jos kaupalla on varaa jatkuvasti säännöllisesti myydä useamman kymmenen prosentin alennuksella tavaraa niin joku ennen kauppiasta saa liian pienen osuuden tuotteen hinnasta.

    Toiselta puolen olen itse pienituloinen ja tällä hetkellä kotiäiti. Ja tämä sattuu sopivasti ennen joulua. Ostin siis Pierre Robertin alennuksesta joululahjoja perheelle. Mutta perusteltakoon tätä myös sillä että olin kyllä katsellut noita vaatteita jo useamman kuukauden, mutta tuntui ettei lompakko vaan millään venynyt niihin. Eli kyllä toisaalta jonkunlainen alennusmyynti ennen joulua on varmasti monille pelastus.

    No sitten se että tarvitaanko Suomessa näitä amerikasta rantautuneita kulutusjuhlia. Kuten vaikka halloween joka tätä nykyän kyllä tuntuu olevan pelkkää krääsää ja roinaa. Mieluummin vietän kekriä, sadonkorjuun juhlaa ja samalla muistelen edesmenneitä sukulaisia ja niitä esi-isiä jotka ovat aikoinaan kulkeneet samoja polkuja ja jättäneet uhrinsa kuppikiville. Karkinkerjuujuhla meillä on jo pääsiäisenä. Toista ei tarvita. Ja vappu ja joulu ovat myös omanlaisiaan kulutusjuhlia eikä sellaisia tarvitse joka kuukaudelle olla.

    • Anna
      22.11.2018 at 14:13

      Tarkennettakoon tähän nyt vielä että lopullinen vastuu ostamisesta on toki ihmisellä itsellään, mutta minusta myös kaupoilla ja varsinkin isommilla ketjukaupoilla pitäisi olla tänä päivänä jonkunlainen vastuu siitä mitä myydään, miten myydään ja ylipäätään tänä päivänä ei kenenkään pitäisi ajatella vain omaa lompakkoaan vaan koko tätä pientäsuurta palloa ja sen muidenkin asukkaisen (kasvit ja eläimet) hyvinvointia. Ostohysterian lietsominen suurilla alennuksilla on juuri sellainen vastuuton tapa houkutella ihmiset kuluttamaan asioita joita he eivät oikeasti tarvitse.
      Niin ja pienet iloa tuottavat heräteostokset sillointällöin eivät ole asia jota tuomitsen :) Jos niitä käyttää ja niistä saa iloa pidemmäksi aikaa kuin kotimatkan ajaksi niin kyllä se silloin varmasti kannattaa.

      Ps. Tuo takki on ihana.

    • krista
      22.11.2018 at 14:33

      Kääk mä en katsonut noin pitkälle (jotenkin en kestänyt, yritin pari kertaa), mutta nyt tuli houkutus katsoa pidemmälle. Tappelevat vessapaperista? :D Ihan hullua! Suomalaiset sentään vain jonottavat ämpäreitä :D

      Halloweenille mä olin joskus aikoinaan aika allerginen, mutta nykyään lasten myötä (naamiaiset ja ”karkki vai kepponen”) tuntuu ihan kivalta sekin. Tosin yhtään krääsää me ei olla sitä varten koskaan (muistaakseni) ostettu, vaan naamiaispuvut on olleet itse keksittyjä/kaapissa olevia ja mitään rekvisiittaa ei olla hankittu. Mutta se ja ystävänpäivä taitavat olla niitä ”viimeksi tulleita”, vai onkohan muitakin…? Ystävänpäiväänkään mä en ole oikeastaan kouluiän jälkeen ostanut mitään; silloin koululaisena vielä muistaakseni vaihdettiin pieniä ystävänpäivälahjoja. Eli onhan siinä tosiaan sellainen valinta aina, että MITEN sitä viettää: ostaako vai jättääkö ostamatta.

      Mutta kyllä, kulutushuumaahan siinä luodaan. Ja oot myös tavallaan ihan oikeassa (ja oon samaa mieltä) tuosta vastuusta. Toisaalta en jotenkin osaa syyttää tyyliin ”myyjää siitä, että myy”. Mutta jos vaikka kauppa ostaa jotain huonolaatuista riepua ja myy sitä huippuhalvalla huumaa luoden, niin UHHUH SIT on kyllä vastuu jossain tosi kaukana. Mutta jos haluaa antaa täsmäalen jo-olemassaolevista tuotteista (ja pois omista katteistaan), niin… …no, mä en näe sitä niin pahana, siitä vaan. Ehkä ne perustuu just siihen, että sitten myydään paljon. Toisaalta tarkemmin ajatellen: ehkä ne tekeekin (noita amerikkalaisia kun ajatteleen) sen juuri noin, että myyvät jotain huonolaatuista kamaa noissa hulluissa tavaratalojen ostoryntäyksissä. Sitten se on kyllä mun mielestäkin tosi tuomittavaa. Mutta näitä on siis tosi hyvä vähän pohdiskella. Ei mullakaan itsellä mitään ”valmista ja vakaata” mielipidettä ole, enemmän ehkä ristiriitaista pohdintaa.

      Ai niin, Joelin kanssa juteltiin ja siltä tuli hyvä pointti. Että usein tuotetta ostaessa ostaa samalla sitä MIELIKUVAA siitä, että millaista on käyttää sitä tuotetta. Se sanoi oman esimerkin, että ostaisi vaikka jonkun pelin ajatellen, että ”sitten mä pelaan tätä ja mulla on mukavaa”, vaikka todellisuudessa ei välttämättä ehtisi koskan sitä pelata. Ja mä jatkoin, että vaikka jonkun vaatteen kanssa voi olla sama: ostaa sen mielikuvan, että ”sit mä käytän tätä ja mulla on hyvä olo ja näytän hyvältä”, vaikka vaate jäisikin sitten todellisuudessa hyllylle. Tuolla mielikuvalla varmaan pelataan paljon, myös mainonnassahan myydään just näitä mielikuvia…

      • Anna
        22.11.2018 at 16:02

        Tietenkään kauppaa ei voi kieltää myymästä halvalla ja päävastuu on ostajalla. Mutta jotenkin sitä silti kaipaisi myös jonkunlaista vastuun ottoa liikkeiltäkin tässä asiassa. Ehkä se sitten on enemmän tuota Amerikan meininkiä kuitenkin kuin kotimaan. En ole vuosiin käynyt alennusmyynneissä paikanpäällä niin en oikein edes tiedä miten väki siellä käyttäytyy ja onko se tuollainen hulabaloo vai ihan tavallinen vilkas ostospäivä.

        Tuo mielikuvajuttu on kyllä niin totta. Ja on oma hommansa yrittää opetella siitä pois. Itse olen tehnyt sitä että jos en ensihuumassani sorru ostamaan niin annan ajan kulua ja sen mielikavn ehkä hälvetä ja sen jälkeen on helpompi ajatella omaa elämäänsä ja sitä mielloin kyseistä asiaa käytetään.
        Se vaan että esimerkiksi verkkokaupoissa painostetaan ihmisiä ensihuumassa tekemään päätökset kun laitetaan tekstejä että tätä on vain pari kappaletta jäljellä tai että ale kestää vaikka puoli tuntia siitä kun saavut sivuille. Tällaisille olen aika allerginen. Myyminen on nykyään niin hullun agressiivista.

        • krista
          22.11.2018 at 16:08

          Joo ihan samaa mieltä! Ja muuten ainakin jollain hotellivaraussivustoilla oon huomannut ne ”VAIN YKSI JÄLJELLÄ! -tekstit ja ne ärsyttää; etenkin kun jotenkin ei usko, että se on totta ollenkaan. Sitten taas sellainen objektiivinen varastoarvio puolestaan tuntuu vaan hyvältä palvelulta; että joo M-kokoa jäljellä punaisena 29 kappaletta jne. Mutta sit ne punaisena vilkkuvat ”VAIN YKSI JÄLJELLÄ”, ärsyttävää :D

  • Maria
    22.11.2018 at 15:08

    En tiedä, aika ristiriitaista. Yritän ite myös välttää alennusmyyntejä. Ajattelen sen jotenkin niin että vaikka kuinka yrittää olla tiedostava kuluttaja niin siitä huolimatta me ostetaan kauheesti liikaa asioita. Sit jos jotain oikeasti koen tarvitsevani, käyn sen ostamassa normaaliin hintaan ja tuen sillä kauppiasta ja tuotantoketjua. Jos ostaisin vain alennuksella tai miettisin sen kautta voisin perustella tarpeen itselleni helpommin. Poikkeuksiakin olen joskus tehnyt, mutta tuo ajatus kuitenkin taustalla tähän. Jos kaikki ois vähän kalliimpaa, ehkä me ostettais vähemmän, heitettäis ruokaa roskiin vähemmän ja ylituotettais vähemmän?

    • krista
      22.11.2018 at 15:23

      …ja tämäkin on ihan totta! Näitä on kyllä tosi hyvä pohtia! Mä ajattelen omaa alennusostamista taloudelliselta kannalta eli ihan siksi, että pärjäisi pienemmällä euromäärällä per kk (jotta voisi jopa tehdä vähemmän töitä > enemmän aikaa perheen kanssa). Eli tällainen ”tarkan markan” -säästäväisyys/rahankäyttötapa. Toisaalta jos sun pointtisi kannalta ajattelee, tällainen ”oman perheen säästäminen” voi olla jopa itsekästä. Jännä ajatus, mutta hyvä pointti. Mutta ehkä se on eniten silloin, jos ostaa ”liikaa” ilman tarvetta. Ja itse samanaikaisesti oman säästäväisyyden kanssa kyllä yritän pitää kiinni siitä, että meillä ostetaan tarpeeseen eikä ”kun halvalla saa”. Vaikka välillä kyllä tulee niitäkin lipsumisia, mulla erityisesti täällä markkinoilla. Mitä ehkä voi alennusmyyntiin just verrata… Hmm.

      Tuota ”jos kaikki ois vähän kalliimpaa” -ajatusta mä kuitenkin tavallaan kannatan. Ehkä. Etenkin sellaiset ”luksusjutut” voisi hyvinkin olla kalliimpia, jotta niitä kulutettaisiin vähemmän. Kunnon haittaverot :) Mutta tästä just voi todeta, miten ristiriitaisesti sitä itsekin voi yhden asian sisällä ajatella/toimia. Esimerkiksi lentäminen: tänne lentäessä etsin tietysti edullisia lentoja (vaikkakaan ei ihan halvinta valittu, joska myös päivämäärät/kellonajat vaikutti), mutta SAMANAIKAISESTI ajattelen, että lennot saisivat olla kaiken kaikkiaan kalliimpia just siksi, että niitä ostettaisiin harkitummin. Just jollain… no, haittaverolla :) Ja sit se vero käytettäisiin johonkin ympäristötarkoitukseen. Kovat verot vaan liikenteelle ja alkoholille ja karkille sun muulle :D (haha, moni ei varmaan ole samaa mieltä)

      • Anna
        22.11.2018 at 16:14

        Tuossa on tosi hyvä ajatus. Jos verrataan vaikka kotimaisia lastenvaatemerkkejä (oikeasti kotimaisia) niin niiden hinta on aika suolainen, mutta onko se sitä siksi että ollaan vaan totuttu halpavaatteisiin joita marketista saa? Eivät suomalaiset käsityöläiset liikaa palkkaa tuotteistaan saa kun siitä iso osa menee kaikkeen oheisjuttuun, kuten materiaaleihin, vuokriin, välineisiin, mainostukseen yms.
        Kyllä minusta monet asiat saisivat olla vähän kalliimpia. Juuri sellaiset joiden hankkiminen ei ole elämiselle välttämätöntä. Kirpputoreilta saa hyviä vaatteita ja niitä voi myös tehdä itse jos on ompelukoneeseen investoinut. Lihaa ei ole mikään pakko syödä eikä valmisruokia. Toisaalta perus tarvikkeet ja ruuat kuten perunat, jauhot, kasvikset, laastarit, särkylääkkeet pitäisi pitää sellaisissa hinnoissa että niihin on ihmisillä varaa. Mutta kun juuri esimerkiksi maitotuotteet ja kotimaiset kasvikset ja viljat ovat niitä joista pitäisi tuottajalle maksaa huomattavasti enemmän. Minä tykkäänkin käyttää noita reko-ryhmiä FB:ssa. Ostetaan suoraan tuottajalta lihaa, kalaa, jauhoja yms.
        Sitten on esimerkiksi auto josta moni on sitä mieltä että sen omistamisesta pitäisi tehdä entistä kalliimpaa, mutta on myös iso osa ihmisiä jotka asuvat paikoissa joissa se on vaan pakko olla jos tahtoo päästä vaikka lasten kanssa liikkumaan. Tässä kohtaa voidaan puhua myös siitä että itse valitsee asua sellaisessa paikassa, mutta halutaanko sitten maaseudut autioittaa täysin. Nämä ovat tosi hankalia juttuja miettiä mikä sitten oikeasti on ylellisyystuote kenellekin ja mikä välttämätöntä. Ehkä autoilusta kaupunkialueiden sisäpuolella voisi rokottaa aika rankastikin vaikka tiemaksuilla ja isoilla parkkimaksuilla tms. niin autoa ei kaupungissa omistettaisi huvikseen, mutta se ei vaikuttaisi niihin joille auto on välttämättömyys että pääsee kauppaan tai terveyskeskukseen.

        Tämä oli tosi paljon ajatuksia herättävä postaus :)

        • krista
          22.11.2018 at 18:46

          Liha on muuten yksi sellainen asia, jonka soisi muuttuvan ”luksustuotteeksi” eli jolla herkuteltaisiin silloin tällöin mutta joka ei välttämättä kuuluisi päivittäiseen ruokapöytään. Heh, hyvä näin kasvissyöjänä sanoa :)

          Mä jäin miettimään edellisestä kommentistani tuota lentoasiaa, kun kuulutin haittaveroja. Toisaalta sekin tuntuu eriarvoiselta: luultavasti ”rikkain” osa silti jatkaisi pokkana lentämistä, mutta osalta väestöstä tuo mahdollisuus häviäisi. Tuntuu jotenkin väärältä. Toisaalta se saisi ne rikkaat maksamaan sit niitä veroja; ja ehkä samaan saumaan kehittyisi vaikka junaliikenne tai muut ekologisemmat vaihtoehdot… En tiedä. Ja samoin tuon sun autojutun pointti; eli jollekin auto on luksustuote, mutta toisaalla sitä tosiaan tarvitaan ihan siihen, että ylipäänsä pääseee ruokakauppaan. Hankalia juttuja. Mutta ihan tärkeä miettiä!

          • Maria
            23.11.2018 at 10:29

            Tosi hyvää pohdintaa. Jos ajatusta viedään vielä äärimmilleen niin sitten kun ilmastonmuutos on edennyt siihen pisteeseen että täällä käydään kauppaa puhtaasta vedestä, -ruuasta ja -ilmasta, niin silloin tuo koskettaa kaikista eniten edelleen niitä joilla ei ole varaa. Rikkailla todennäköisesti on edelleen varaa hankkia näitä ylellisyyksiä ja niihin mahdollistaaa teknologiaa jne. Eli karkeasti ajateltuna jos lentoja kallistetaan, on se nyt epäreilua niille joilla ei ole varaa lentää, mutta mikäli se hidastaa ilmastonmuutosta ja sitä pahinta skenaariota, se on vaan palvelus kaikille ja erityisesti niille joilla ei ole varaa. He kuitenkin ensimmäisenä tulevat kärsimään jälkiseuraamuksista.

  • Miitu
    22.11.2018 at 17:14

    Tilasin ”esi”Black friday -myynneistä tarvitsemani neuleen sekä omien ja kummilasten joululahjat. Katsoin kalenteria, ja totesin, että ostoksille en (yksin) muuten ehtisi, niitä toivotuimpia lahjoja ei kivijalasta täältä edes löydy – enkä nyt varsinaisesti paheksu muutaman kympin säästöä, vaikka ehkä periaatteellisesti vähän tökkiikin.

    • krista
      22.11.2018 at 18:25

      Kuulostaa hyvältä! Varmaan tässä myös elää jonkin verran kuplassa, kun live-ympärillä tai täällä blogissa on just tällaista ”järkiostajaa”, jotka alennusmyynneissäkin käyttäytyy fiksusti ja ostaa tarvitsemansa tai vaikka just joululahjat – eikä raivo-ostele tuolla hullun lailla. Siksi sitä ehkä ajattelee, että suomlalaiset yleensäkin on ihan maltillista ostoskansaa. Mutta ehkä just johtuu kuplassa; varmaan jossain toisessa kuplassa sit ostellaan ihan eri tavalla.

  • anneli
    22.11.2018 at 17:28

    Kyllä minua tökkii ja pahasti. Moni yritys odottaa perjantaista vuoden suurinta yksittäistä myyntipiikkiä ja minusta on erittäin naivi ajatus että tämä myynti tulee pelkästään toimeentulotuella sinnittelevien perheiden vuoden ainoasta mahdollisuudesta hankkia uusi pesukone rikkimenneen tilalle.
    ***
    Tietysti välillä sattuu kohdalle tilaisuus jossa tarpeellisen hankinnan saa tehtyä edullisemmin, ja jokainen ihminen (itseni mukaan lukien) tämän tilaisuuden varmaankin käyttää. Tämä ei silti poista sitä että kulutushysteriaan yllyttävä osta-osta-osta -teemainen päivä on nykyaikana minusta aivan käsittämätön ja vastenmielinen ilmiö.

    • krista
      22.11.2018 at 18:37

      Hyvä pointti tuokin! Ja ehkä myös naiivia ajatella, että se koostuisi ”nyt joululahjat keskitetysti” -ostoksista, VAIKKA mä silti haluan ajatella, että osa on varmaan myös sitä. Mutta mun mielestä siis ympäri vuoden pitäisi ostaa fiksusti, totaalikieltäytyminen yhden päivän ostamisesta ei riitä – ja ehkä mun suhtautuminen kauppohin on just silleen ”kaupat nyt myy jos saa myytyä”, ainahan ne keksii jotain kampanjoita (3 kahden hinnalla jne) myynnin edistämiseksi, joten en osaa tätä sen enempää pitää käsittämättömänä/vastenmielisenä kauppojen (niiden jotka järjestää) osalta. Yksi kampanja muiden lisäksi. Mutta sit ihmisten ostokäyttäytymisen osalta kyllä, jos se johtaa hulluuteen jollain. Eli just sitä vastuullista ostamista pitäisi painottaa keskusteluissa.

  • Puutalon asukas
    22.11.2018 at 21:15

    Oon ostamassa huomenna kaks juttua, joista molemmat aineettomia, mutta tarpeellisia :) Miehen veljenpojalle joululahjaksi Superparkiin lipun (-50%!) ja itselle bussiin vuoden kausilipun, joka huomenna -10%.
    Mä pidän kuluttajaa pitkälti vastuussa itse omasta ostokäyttäytymisestään, koska tottakai kaupat yrittää myydä, sehän on niiden idea – myydä. En ite laita pahakseni, että saan nuo yllämainitut huomenna edullisemmin.

    • krista
      22.11.2018 at 21:57

      Hyvältä kuulostavat nämäkin Black Friday -ostokset! Ja huippuhyvä joululahja!

      Mä oon tosi pitkälti samaa mieltä. Kuluttaja vastuussa omasta käytöksestään ja tavallaan yhteisö/yhteiskunnallinen keskustelu puolestaan siitä, että muistutetaan järkevästä ostamisesta. Joku saattaa tulla ajatelleeksi kuluttamistaan tällä tavalla ja jättää jotain turhaa ostamatta. Ja joku ehkä havahtua ostamaan sen joululahjan (jonka muutenkin ostaisi) vähän halvemmalla :)

      • Karina
        23.11.2018 at 09:18

        Kiitos!! 6 lippua superparkiin taskussa :) Siinä tais olla mun Black Friday ostokset :)

        • krista
          23.11.2018 at 14:52

          No hei mahtavaa! Tuli tälleen sivulauseessa alevinkkikin :D

  • Menni Männikkö
    22.11.2018 at 23:17

    Mielestäni myös kausimallistoalet on vähän vastenmielisiä idealtaan. Siis että jotenkin pitää aina keksiä sama asia uudelleen hotta se saadaan myytyä ja vanha mallisto pois alta vaan vaikka mahd. halvalla (tai peräti polttoon). Eikös joku merkki tee jo ikuisuusmallistoakin (no heittomerkeissä joo). Tällaisilla tavoilla voi myyjätkin otta vastuuta. Ja kuluttajat toki kannattamalla pysyvää ja kestävää.

    • krista
      23.11.2018 at 15:06

      Joo kyllä – ja jotenkin on huvittavaa, miten jollekin osalle pitää olla aina ”uutta kuosia” (vaikka lastenvaatteissa). Tai no huvittavaa, kummallista, ja vähän väärääkin, jos se johtaa uuteen ostamiseen, vaikka aiempikin on vielä käyttökelpoista. Ainakin Reimalla on just tuo, että perusmallisto on niitä klassikkoja (haalarit, hanskat) ym. ja pitkälti jopa värit pysyy niissä ihan samoina. Toki on kausiuututtakin niillä myös. Mutta mä kans tykkään ”ikuisuusmallistojen” ajatuksesta, ainakin just perusmallistoissa. Ja on ihan kummallista, jos vaikka jotain aikuisten mustaa t-paitaa myydään alessa ja sit tulee uusi mallisto täysin samanlaisia mustia t-paitoja ”uutuutena”.

  • Hanna
    26.11.2018 at 10:23

    No siis, ostin:
    – Dysonin varsi-imurin, josta olin haaveillut useamman vuoden. (-56%)
    – Kuopukselle Familonin Hiphop peiton ja tyynyn, koska hän siirtyi isompaan sänkyyn. (-35%)
    – Pierre Robertilta koko perheelle merinoa talveen. (-50 – -70%)
    – Muutaman Iittalan Teema-astian rikkoutuneiden tilalle. (-30%)
    – Keskimmäiselle kolme pitkähihaista kriittiseen tarpeeseen. (-40%)

    Tarpeellisuuden osalta kyseenalaistettavia ostoksia olisivat:
    – Esikoisen tyhjille seinille hankittu juliste. (-40%)
    – Neljä Marimekon astiaa. (-50%, puolustukseksi tosin voisin mainita että meillä on viisihenkisessä perheessä todella vähän astioita.)
    – Joululahjat. (-30 – 80%) Kullekin henkilölle yksi ja mielellään sellaista, mitä hän hankkisi muuten itse.
    – Pentikin pöytäliina. (-30%) Vähän ennakkosynttärilahjana itselleni, kun olin tuota pitkään ihastellut enkä ikinä ole hankkinut meille ”kunnon” pöytäliinaa.

    Me taidetaan kuulua juuri siihen joukkoon, joka joutuu taloudellisista syistä paljon keskittämään tarpeellisia ostoksia juurikin tämänkaltaisille päiville. Siltä osin olen siis tyytyväinen, että näitä löytyy. Mutta olen samassa tietoinen, että ostoksillani tuen tätä tapahtumaa ja ruokin sitä todennäköisyyttä, että yhä useampi tekee huonoja ostopäätöksiä. Toisaalta vähän myös ahdistaa ja ärsyttää, että juurikin black fridayna minua osoitellaan syyttävällä sormella, kun olen oikeasti useampia kuukausia odottanut tarpeellisten hankintojeni kanssa. Autottomana ihmisenä kun hain kaikki ostokset postista rattailla, niin ihmisillä oli jokseenkin sellaisia katseita, että eräältä lähtenyt vähän lapasesta tuo shoppailu :’D

    • krista
      26.11.2018 at 10:42

      Paljon ostoksia, mutta kun luettelet ja kerrot tarpeen, niin ei se kuulosta miltään ”kerskakulutukselta” vaan just pitkäaikaisten ostosten keskittämisellä siihen hetkeen, kun saa edullisemmalla. Ja pienituloiselle se on vaan järkevää – ja myös sen takia mun mielestä sellainen sormellaosoittelu on väärin. Jos nyt jotain osoittaa, niin sen pitäisi osoittaa siihen, joka vuositasolla kerskakuluttaa ja ostaa ”kertakäyttövaatteita” ym, eikä pienituloiseen, joka hankkii vaikka lapselle peiton ja tyynyn tarpeeseen.

      Tuli jännä juttu muuten mieleen! Jos oisit vain listannut hankinnat ilman mitään perusteita, siitä ois tullut fiilis, että UHHUH miten paljon kamaa. Mutta kun luettelossa oli ihan vaan pari sanaa selitetty tarpeesta, niin sitten avautui, että ”okei olipa hyvä löytö” :)

  • Anna
    26.11.2018 at 19:02

    Pakko vielä palata tänne pohtimaan kun olen miettinyt kuluneina päivinä sitä miksi minusta kaupankin pitäisi ottaa vastuu vaikka monet ovat sitä mieltä että vastuu on täysin kuluttajalla ja olen myös tästä samaa mieltä. Olen tullut siihen tulokseen että tahtoisin uskoa (vaikka niin ei ole ja tiedän ettei ole) että vaikka myyjä yrittää tehdä rahaa niin hänellä olisi myös joku muu intressi hommassa. Jotenkin olla helpottamassa ihmisten arkea tai tuottamassa sellaista tavaraa jota ihmiset tarvitsevat ja kohdata asiakkaita. Että se asiakas olisi jotenkin asian lähtökohta eikä suinkaan tuote. Että kauppa olisi palvelemassa asiakasta. Tiedän että tämä on turhan ruusunpunainen ajatus, mutta se että myyjä ei ota mitään vastuuta vaan sanotaan että on asiakkaan vastuu siitä mitä ostaa niin minulle tulee sellainen olo että nyt kaikki yrittävät huijata minua enkä uskalla enää ostaa mitään. Koska minä en ole pölynimurien, puhelimien, autojen tai vaikka intialaisen ruuan ekspertti niin minun on todella vaikea tehdä päätöksiä siitä mitä haluan ja haluaisin että voisin myyjälle kertoa tarpeistani ja hän olisi siellä minua auttamassa ja vastaamassa kysymyksiini ja auttamassa päätöksen teossa. Ja haluan voida luottaa myyjään ja siihen että hän suosittelee minulle sitä tuotetta joka vastaa tarpeitani eikä kalleinta joka ei vastaakaan. Tämä kyllä toteutuu usein käytännössä, mutta kun se myyjä on kaupan kasvot niin se että myyjä olisi rehellinen ja mukava ja asiakasystävällinen tuntuu jotenkin väärältä kun taustalla on kauppaketju jonka tarkoitus on saada huijattua minut ostamaan paljon ja kaikenlaista mitä en oikeasti edes tahtoisi ja tarvitsisi. Sitähän se nykypäivänä on, mutta uskon että edelleen on joitain paikkoja joissa myydään hyvää tavaraa asiakkaan tarpeisiin ja asiakaslähtöisesti (vaikka tietysti sielläkin pitää katsoa kannattavuutta) haluan suosia nimenomaan tällaisia liikkeitä jos vain suinkin voin uskoa että kyseessä on tällainen liike. Mutta sitten kun alan ajatella sitä että olen aika sinisilmäinen ihminen ja mitä jos tuokin johon olen aina luottanut vain huijaa minua ja tuo toinen kanssa ja sitten alan ajatella että pitäisi ehkä vaan kirjoittaa kirjeitä puhelimenoston sijaan ja alkaa veistellä itse puulusikoita ja kutoa kankaita ja ommella niistä omat vaatteensa ettei vaan tule huijatuksi. Mutta enhän minä niinkään tee. On vaan raskasta olla niin ylenpalttisen skarppina ja jokaisen alan ja ostoksen asiantuntija ettei joku pääse sanomaan että ”uskoit sitten tuota ja sait ihan kakan tuotteen kun ne huijasivat sinua”. Siksi haluaisin että myös kaupat vähän katsoisivat mitä ja miten myyvät. Ettei tavoitteita tavoiteltaisi tällaisella vähän vilpillisellä konstilla. Vaikka sellaisia kai ne kiertävät laukkuryssätkin (pahoittelen termiä, mutta sillä nimellä heitä aikanaan kutsuttiin) olivat että tärkeintä oli saada tavara kaupaksi. Nyt vaan mittakaava on jotain ihan muuta.
    Sekava sepustus siitä millaisia ajatuksia olen pyöritellyt päässäni viime aikoina. Saakohan kukaan muu ajatuksen päästä kiinni?

  • Devika Rani
    28.11.2018 at 18:14

    Black Fridayssa on vähän huijauksen makua. Se ei ole virallisesti alennusmyynti vaan kulkee omalla nimellään ja sisältää tarjouksia. Näin ollen kauppojen Black Friday tuotteet voivat olla kalliimpia kuin normaalisti. Prosentuaaliset alennukset, joilla tuotteita kaupataan, voivat olla sidottuna tuotteen suositushintaan, jolla sitä ei olla koskaan myyty.
    Huomioin vaan kun kaikki puhuu täällä alennusmyynneistä. Jos käytetään sanaa alennus, niin silloin tulee käsittääkseni lainsäädäntö vastaan ja tällöin pitäisi ilmoittaa tuotteiden alkuperäiset hinnat tai mistä alennus lasketaan.

    • krista
      28.11.2018 at 21:35

      No mäkin sitten ihan perjantaina (tai niillä main) törmäsin useampaan lehtijuttuun (netissä siis), että kannattaa olla hintojen kanssa tarkkana, koska jotkut ei välttämättä kovin halpoja olekaan! Aika älytöntä! Tuntuu jo kyllä ihan huijauksella, jos Black Friday -hintaan myydään jopa kalliimmalla. KOska kyllähän sitä nyt jotenkin kuluttaja alkaa ajatella, että sen kuuluisi olla alennuksella. Vaikka ei sitten olekaan varsinainen alennusmyynti. Aikamoista.