Autoilua aurinkorannikolla

”Tämä ei ole liikenne, tämä on videopeli!”, minä parahdin ajaessani pitkin pelatessani läpi paseota.

Tuossa parkissa olevan auton iso keula peittää puolet meidän kaistasta, mahdunko mahdunko mahdunko mahdun mahdun. Kaikkialla kuviteltavissa olevissa suunnissa peruuttajia, parkkeerajia ja yllärinä pysähtyjiä, kappas vastaan tulee auto, jonka katolle on kiinnitetty monen metrin putkenpätkät vaaralliseksi tötteröksi. Hätävilkut päällä mihin tahansa (tyyliin keskelle risteystä tai liikenneympyrää) parkkeeraaminen on tietysti perus. Moottoripyörät suhaavat ohi molemmilta puolilta, OHO tielle ilmestyy jättimäisiä tynnyreitä kärryssä työntävä mies.

Mistä vaan voi ampaista jalankulkija täysin katsomatta tielle (koska heitä aina väistetään), navigaattori pauhaa ajo-ohjeitaan lausuen niin, että naurattaa. Calle sin salida. Vain ”kyykisty” ja ”loikkaa” -toimintojen puute erottaa näkymän keskinkertaisesta videopelistä.

”Kohta tulee varmaan jotain örkkejä vastaan ja nuo palmut alkavat kaatuilla päälle”, minä puhisen. Kuin käskystä edellä ajava rekka pöllyttää puita uhkaavasti.

Kirjoitan tätä tekstiä vakaalla kolmen viikon Fuge-autoilukokemuksella. Täysin amatöörinä siis, haha.

Mutta siis huh heijaa tätä liikennettä. Tämä on nyt varmaan se klassinen ihan jotain muuta.

Mullahan on ollut ajokortti jo kepeät 27 vuotta, eli en nyt varsinaisesti ihan kokematon kuski ole. Noin niin kuin Suomen leveleillä. Koskaan en ole mihinkään kolauttanut, tai no okei kerran peruutin jäiseen penkkaan. Mutta oon ajanut Suomen lisäksi vain Pärnussa vähän – mutta muissa maissa erilaiset liikennekulttuurit ovat tähän asti saaneet minut pysymään poissa ratin takaa. Nyt kuitenkin ensimmäistä kertaa vuokrattiin auto täällä.

Se sanapari erilainen liikennekulttuuri ei sitten olekaan muuten pelkkää sanahelinää: autoilu tuntuu ihan erilaiselta täällä. Mutta yllättävän hyvin ja nopeasti siihen pääsi sisälle. Liikenne tuntuu kaaottiselta ja näyttää myös siltä(ja sitä se välillä onkin), mutta se on ollut sellainen huojentava havainto, että ei täälläkään kuitenkaan tahallisesti törmätä haluta. Vaikka autot törmäysautoilta näyttävätkin, haha.

Liikennekaaoksessa luovimista helpottaa myös se, että tilannenopeudet ovat kaupunkiajossa hyvinkin pienet: jossain 30 kilometrin tuntivauhdissa aika hyvin ehtii havainnoida. Ajattelen myös itseäni lohduttaen, että siinä ei toivottavasti kolahda kovin pahasti, ha.

Toinen positiivinen havainto on ollut, että sellaisia keskisormea herisytteleviä kuumakalleja ei ole näkynyt yhtään. Kun esimerkiksi köröttelen meidän jättivuokra-autolla maltillisella vauhdilla liikenneympyrään (suomalaisen autovuokraamon tarrat takapuskurissa ja lapset kyydissä), kukaan ei käyttäydy aggressiivisesti vaan jotenkin… huomaavaisesti jopa. Tööttäilykään ei ole vihaista vaan sillä viestitään, ”oothan huomannut, että mä ajan tästä”.

Niin, ne liikenneympyrät. Ihan sekopäistä. Mutta myös yllättävän toimivaa.

Liikennevaloja on siis tosi harvassa, mutta liikenneympyröitä (yleisimmin kaksikaistaisia) on kaikkialla. Olin aiemmin ollut kuulevinani, että niissä ajetaan ihan eri tavalla kuin Suomessa. Mutta tuorein käsitykseni on, että itse asiassa niistä pitäisi ajaa ihan samalla tavalla kuin Suomessa, mutta juuri kukaan ei vaan tee niin.

Ja niitä liikenneympyröitä tosiaan on. En usko, että niitä pystyisi välttelemään täällä. Esimerkiksi kodin ja Mijasin välillä niitä on 16 kappaletta. Kyllä, laskin.

Miten niissä liikenneympyröissä sitten ajan? Noooh. Ensinnäkin ystäväni sanoi neuvoksi, että yritä vaan olla törmäämättä kehenkään. Ja se on ollut itse asiassa ihan älyttömän hyvä neuvo.

Sekaan pitää mennä aika rohkeasti – aika hyvin sieltä huomaa sellaiset kolot, joissa pääsee mukaan pyörimään. Sipparallaa hali humppa hei. Perussääntö kai on, että sisäkaistalta ei saa poistua; sitä sääntöä ei noudata juuri kukaan. Joten… no, ”yritä olla törmäämättä kehenkään” -henkisesti täytyy vaan koko ajan olla tietoinen sivuilla olevista autoista. ”Sääntö” näyttäisi olevan, että edellä oleva päättää – eli jos vieressä olevan auton etukulma on edes muutaman sentin edellä, se saattaa kaartaa edestä uloskäyntiin. Eli joo sitä kannattaa vaan väistää, jos ei halua peltien kolinaa.

Sisäkaistalta ei saisi siis poistua, vaan ensin pitäisi ryhmittäytyä ulommalle kaistalle. Se tuntuu ihan mahdottomalta pienissä ympyröissä. En mitenkään ehtisi ensin sukeltaa sisäkaistalle, siitä ryhmittymään ulkokaistalle, ja ulkokaistalta pois. (siksi kai kukaan ei sitä teekään) Joten myönnettäköön: itsehän ajan siis systemaattisesti vaan ympyrän ulkokaistaa. Se käsittääkseni ei ole kiellettyä.

Tämän miinuspuoli on se, että muut autot todennäköisesti olettavat, että poistut seuraavasta liittymästä, jos olet ulkokaistalla. Joten tööttiä saattaa tulla, jos et poistukaan.

Mutta hei – se töötti on ihan ok, täällä se ei ole sellainen ultimate-uhkaus niin kuin Suomessa.

Ja sit sellainen kuin parkkihallit. Ahhhahahahhahahaha. Tää on sellainen pimeillä käytävillä kaikuva nauru.

Ensimmäisellä kerralla tällä meidän jättivuokra-autolla meidän talon pikkiriikkisessä autohallissa olin ihan paineessa. Eihän tämä mahtuminen voi olla mahdolllista. Koin itseni aivan amatööriksi, kun jouduin hinkaamaan peruutusta ja eteenpäin menoa moneen kertaan.

Kunnes tajusin: niin tekevät muutkin! Mä olin vaan tottunut kotimaan olosuhteissa siihen, että parkkiruutuun ajetaan reteästi suoraan yhdellä yrityksellä – mutta eivät muutkaan täällä mahdu (etenkään isoilla autoilla) täkäläisiin parkkihalleihin yhtään sen paremmin! Eli pokkana vaan ottaa oman aikansa ja hinkkaa autoaan edestakaisin peruutellen niin monta kertaa, että ahtaista kulmista pääsee ohi.

Hah tänään muuten tuli todeksi koettua sekin skenaario, että mitä jos joku tulee parkkihallissa vastaan. Siitä nimittäin ei todellakaan mahdu kaksi autoa ohittamaan toisiaan – haha kun nipin napin ihan sentti sentillä hinkaamalla mahtuu aina yksi auto parkissa olevien autojen välistä. Eipä siinä auttanut muu kuin toinen auto peruuttaa läpi koko parkkihallin kierron. Olen niiii-iiiin tyytyväinen (ja kiitollinen vastaantulijalle – hän todennäköisesti näki epätoivoisen ilmeeni), että se peruuttamalla edennyt auto en ollut minä.

Mutta täytyy sanoa, että on-nek-si tämän meidän vuokra-asunnon omistaja on ostanut meidän parkkihallista kaksi vierekkäistä paikkaa (koska ei hänkään ole todennäköisesti mahtunut). Muuten ei tulisi yhtään mitään. Veikkaanpa muuten, että autot ovat olleet aika erikokoisia silloin, kun esimerkiksi tämänkin parkkihallin ruudut on mitoitettu. Nykyisillä autoilla se on ihan senttipeliä.

Tiivistelmänä täällä ajamisesta voisi ehkä jotenkin sanoa, että täkäläinen liikennekulttuuri on vähän niin kuin täkäläisen elon mentaliteetti muutenkin. Suomalaiset näyttävät vaikka metsätiellä suuntamerkkiä oraville, kun taas täkäläiset enemmänkin ajattelevat: säännöt on, mutta kuka niitä nyt noudattaa (etenkin jos virkavalta ei näe). Mutta sen kaiken pinnalle näkyvän kaaoksen keskellä kuitenkin silleen aika sopuisasti liikenne täälläkin rullailee. Kaikki yrittävät kuitenkin luovia jotenkin eteenpäin ja mieluiten ilman suurempia osumia.

Ehkäpä elämässä myös.

26

You Might Also Like

  • Anna
    27.3.2023 at 15:35

    Minä olen se, joka näyttää vilkkua mettätiellä oraville xD Ja kiroilen itsekseni ratin takana kun joku ei laita vilkkua tai hidastaa ensin ja vilkuttaa vasta sitten.
    Minusta tuo kuulostaa hurjan rohkealta lähteä ajelemaan totuttua paljon kaoottisempaan liikennekulttuuriin ja nostan hattua!
    Minä stressaan hirveästi kaupunkiajoa ihan vaan Suomessakin. Olen kyllä autokouluni ajanut Lappeenrannassa, mutta sen jälkeen kaupunkiajo on rajoittunut varsin pieniin hetkiin. Varmaan siksi olen omaksunut todella ennakoivan ajotyylin. Katson kauas ja jo paljon ennen risteykseen tuloa pyrin etukäteen katsomaan tuleeko autoja ja asennoitumaan vähän valmiiksi vaikka paikanpäälle saapuessa katsonkin aina uudestaan. Minä ajattelen aina useamman kymmenen metriä eteenpäin. Joissain paikoin vielä pidemmälle. Se on maantieajossa osoittautunut tosi hyväksi taktiikaksi. Pystyn ajamaan kohtalaisen taloudellisesti ja mielestäni turvallisesti. Mutta…
    Sitten jos minut laittaa kaupunkiin, jossa minun normaalille ennakointimatkalleni mahtuukin kaksi risteystä, kolme eri kaistaa, polkupyörä, koiranulkoiluttaja, lapsi ja orava niin stressitasot pomppaa suoraan auton katosta läpi enkä enää tiedä ketä pitäisi ensisijaisesti havainnoida kun luonnostaan katsoisin jo sitä kaukaisempaa risteystä, mutta joudunkin havainnoimaan vielä monta asiaa ennen sitä ja sitten en ehdi (omasta mielestäni) ajoissa havainnoida sitä jälkimmäistä risteystä ja se tulee liian äkkiä ja sitten olen vaan ihan paniikissaja.
    Eli vinkkinä, kannattaa ehkä autokoulun jälkeen totutella myös kaupunkiajoon, vaikka sitä ei normaaleilla reiteillä luonnostaan tulisikaan :D On tämä varmaan vähän myös luonnekysymys.

    • krista
      28.3.2023 at 17:46

      Mä kans oon se, joka näyttää mökkitielläkin kuuliaisesti suuntamerkin :D

      Ja joo siis ennakoinnin välimatka täällä jotenkin kutistuu metreihin – ainakin tälleen kaupunkiajossa tuntuu, että kortteli korttelilta pitää vaan keskittyä, että ei just sen korttelin matkalla törmää kehenkään, mitä vaan voi tulla eteen koko ajan. Toisaalta tosiaan nopeus on se jotain 30km/h, niin siinä onneksi ehtiikin! Mä itse ajoin ajokorttini Kuusamossa, jossa yksi kaista vai yhteen suuntaan ja toinen toiseen :D Keskellä kylää oli risteys, jossa liikennevalot, ja toisessa päässä kylää toinen, siinäpä se. Joskus reilu 10 vuotta sitten aloin sitten ajaa myös Helsingissä, vähitellen siihen tottui, ja etenkin kun oppi vähitellen kaistat ja ratikoiden ja bussien reitit ym, ja nyt kyllä Helsingissä ihan rennosti ajan mihin vaan. Mutta sit Suomen rajojen ulkopuolella ajaminen on mulle se, mitä oon tähän asti vältellyt. En yhtään tiedä, suhtaudunko siihen pelottomammin jatkossa vai jännittääkö jatkossakin ajaminen yhtä paljon… Ainakin täällä se on jotenkin kuin ihmeen kaupalla loksahtanut kohdalleen.

      • Anna
        28.3.2023 at 18:10

        Se oli aika jännää kun vuokrattiin auto Irlannissa (mies ajoi). Yritin itsekin etupenkillä hahmottaa mihin pitäisi vilkuttaa ja missä olla, mutta olin kyllä aika pihalla. Ja liikenneympyrään tullessa meinasin älähtää kun mies kääntyi vasemmalle xD Mutta itseasiassa siihen tottui muutamassa päivässä (kyytiläisenä). Tämän lisäksi olen ollut auton kyydissä (en nyt laske lyhyitä taksimatkoja) ainoastaan Tukholmassa, Gotlannissa ja Unkarissa (ekassa ja vikassa paikallinen kuski ja Gotlannissa mies ajoi), joten ihan tosi poikkeavassa liikennekulttuurissa en ole koskaan ollut edes auton kyydissä. Tuota ajosuunnan vaihtumista lukuunottamatta kaikissa noissa on ollut melko saman oloinen liikenne kun meillä. Kyytiläisen näkökulmasta.

  • Joku
    30.3.2023 at 15:52

    Minun lapsi on 12 vuotta,mahtuu vielä hyvin turvaistuimeen hän istuu mielellään istuimessa vielä

    • krista
      3.4.2023 at 10:19

      Tosi hyvä! Meillä kans käytetään istuimia vielä pitkään – ja suosituskin on 150cm asti, joten sen mukaan varmasti meillä mennään.