Liikenneturva vastaa, osa 2: pyöräilystä ja tilastoista

Lisää vastauksia Liikenneturvalta, olkaa hyvä! Tällä kertaa meidän esittämiä kysymyksiä tilastoista ja pyöräilystä.

Arvonnan voittajat muuten täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/ipanapa-liikenteessa-ja-kymmenen-voittajaa
Aiempia vastauksia (turvaistuimista) täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-1-turvaistuimista
…ja ne kysymykset esitettiin täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/kysy-liikenneturvalta-ja-lastenmusiikkiarvonta

Tilastot:

Minusta olisi mielenkiintoista lukea ilmiötä taustoittavia tilastoja – miten liikenneturvallisuus on kehittynyt sitten niiden vuosien, kun ei vielä ollut takapenkeillä turvavöitä, saati turvaistuimia? 

edit Kristalta: tässä oli diagrammi, mutta toistaiseksi en ole osannut kopsata sitä tähän, mutta löytyy netistä tosi havainnollisena – 0-14-vuotiaiden tieliikenteessä kuolleiden lasten määrä laskenut lähdes viidesosaan 90-luvun alusta: http://www.tukes.fi/Tiedostot/blog/Lasten%20liikenneturvallisuus%20tilastoja.pdf

Kuinka monta alle kouluikäistä lasta menehtyy vuosittain liikenneonnettomuuksissa Suomessa?

Keskimäärin kaksi.

Täällä tarkemmin: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_alle_kouluikaiset.pdf 

Miten luvut ovat muuttuneet vuosien saatossa, esim. vuosilta 1980–2014? 

Taulukko 5 & 6: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokirja/tieliikenneonnettomuudet_2013_netti_id_15139.pdf 

En tiedä miten tarkkaan tilastointia tehdään, mutta olisi kiinnostavaa tietää, kuinka suuressa osuudessa tapauksista: 
a) lapsi ei ollut turvaistuimessa, 
b) turvaistuin oli väärin asennettu/kiinnitetty, 
c) istuin oli kasvot menosuuntaan -tyyppinen, 
d) istuin oli selkä menosuuntaan -tyyppinen? 

Poliisin tiedoista tätä ei käy ilmi eikä onnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteissa esitetty. Syynä lienee se että asia on vaikea selvittää rajun onnettomuuden jälkeen

http://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raportit/onnettomuuksien-tutkinnan-raportit/#page-1850 

 

Kuinka paljon auto-onnettomuuksia sattuu vuosittain, jossa lapsi on osallisena? Kuinka monessa niistä lapselle sattui vahinkoa? 

Viimeisen kolmen vuoden aikana tieliikenteessä kuoli keskimäärin kahdeksan ja loukkaantui 450 lasta (0-14 v.) vuosittain. Niistä 40 prosenttia tapahtui auton kyydissä matkustettaessa: 

http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_lapset.pdf 

Kuinka monessa niistä lapsella oli turvaistuin, joka oli ns. halpismallia, eli ei välttämättä se 600 euron palkki-istuin? Eli: onko tilastojen valossa oikeasti eroa sillä, istuuko lapsi halvemmassa istuimessa, onko loukkaantumisriski todellisuudessa suurempi? Törmäystesteissä kyllä, mutta nyt ei puhuta ekstreme-oloista, vaan normiarjesta. Vertaus: kyllähän sitä voi suojatielläkin tapahtua tapaturma, vaikka suojausta (valot, ympärille katsominen) olisikin. 

Tätä asiaa ei tilastoida. Suojaavuusvaikutuksen arviointi tehdään törmäystesteissä. 

Pyöräily:

Minua pohdituttaa pyöräily lapsen kanssa. Minkä ikäistä voisi ajatella kuljettavansa pyörän taakse asennetulla istuimella (ja onko tässä joitain istuimia jotka on parempia), tai onko tämä ylipäätään kovin turvallinen paikka lapselle? Itseäni koko ajatus jotenkin kauhistuttaa, mutta olenko nyt vain ylihysteerinen… 

Varsinaista ikärajaa tässä ei ole. Kun lapsi osaa istua itsenäisesti, voi hän matkustaa pyörän istuimessa. Istuinta valittaessa on katsottava, että vyöt ja soljet ovat hyvät, lapsi pysyy napakasti istuimessa ja jalat suojassa, etteivät ne pääse pinnojen väliin. Pyörän lastenistuimissa on olemassa useampia eri kansallisia hyväksyntöjä. Turvallisin valinta on istuin, joka on useassa maassa hyväksytty.

Tärkein turvallisuustekijä lasta pyörällä kuljettaessa on se, että itse ajaa turvallisesti.

Entä pyörän taakse asennettavat kärryt, ovatko ne turvallisempia ja onko niiden valinnassa jotain tiettyjä juttuja mitkä pitäisi ottaa huomioon tai esim tiedossa tiettyjä merkkejä jotka olisi hyviä?

Pyörän kärryt ovat turvallinen lapsen matkustustapa tasaisilla pyöräteillä. Kärryä valittaessa on varmistettava, että siinä on lapselle hyvät turvavyöt ja että lapsi pysyy niissä kärryn sisällä. 

Onko pyörään kiinnitettävä perävaunu turvallisempi kuin sellanen takaritsille tuleva istuin?

On sitten käytössä pyörän lastenistuin tai peräkärry, tärkeintä on, että pyöräilijä polkee turvallisesti.

Meidän pitäis ihan just hankkia lapselle (9kk, 8-9kg) pyörään istuin? Ja tietysti kypärä. Mitä näissä hankinnoissa pitäis ottaa huomioon? Mitä niiden käytössä pitäis ottaa huomioon? Toimiiko yhdistelmä kypärämyssy+pipo+kypärä (onneks on kesä tulossa)?

Kypärää valittaessa on tärkeää varmistaa, että kypärä on lapselle sopivan kokoinen ja oikean muotoinen. Kannattaa myös tarkistaa kypärän paino, ettei se ole liian painava lapselle. Käytössä kypärän tulee olla oikein kiinnitetty ja leukahihnan säädöt kohdallaan. Kypärämyssy on oiva lämmike kypärän alle puettavaksi ja se usein riittää. Jos kypärämyssyn laittaa kypärän alle, kannattaa tarkistaa, että kypärän säädöt ovat kohdallaan myssynkin kanssa.

 
Like

You Might Also Like

  • Katsq
    2.6.2015 at 12:22

    Oi, mistä teidän kypärät on ostettu? Aivan mahtavan näkköiset!

    • Katsq
      2.6.2015 at 12:23

      Siis näköiset* :)

    • Kristaliina
      2.6.2015 at 14:59

      Ostettu Hanoista – oikeasti noi on sikäläisiä moottoripyöräkypäriä :)

  • Piiuli (Ei varmistettu)
    2.6.2015 at 21:03

    Mistä on tullut tieto, että lasta voi kuljettaa pyöränistuimessa, kunhan osaa istua, eli jopa 6kk eteenpäin? Ja sama kysymys koskien peräkärryjä? Liikenneturvaltako??? Olen itse lukenut ja ymmärtänyt, että alle 1v ikäistä ei suositella kuljetettavan pyöränistuimessa, on sen verran tärisevää touhua joka tapauksessa, että niska ei kestä. Ja pyöräkärryssä tulisi 1v asti olla erillinen ”vauvakaukalo” (vaikka siis osaisi tyyppi istua), juurikin taas tuon saman syyn takia. Olen tosin itsekin lyhyitä matkoja rauhakseen joskus 10kk ikäisen kanssa mennyt lapsi pyöränistuimella, mutta ihan vaan nyt ihmettelen, että mistä nämä vastaukset ovat tulleet, kun oma tieto on ihan erilainen

    • Kristaliina
      2.6.2015 at 21:31

      Joo kyllä, nämä nimenomaan Liikenneturvalta peräisin!

      Mistä sinulla tieto että ei saisi? Heitin googleen ja ihan eka sivuilta en ainakaan tällaista löytänyt – no, sieltä tuli kyllä keskustelupalstasivuja, en niitä mennyt lukemaan :)

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      3.6.2015 at 09:41

      Minä olen ajanut satoja kilometrejä 10-12kk ikäinen pyöräistuimessa (hkiläinen perhe, jonka pääasiallinen kulkuväline on pyörä, ajo on välillä rauhallista ja välillä vauhdikasta). En ole myöskään kuullut mitään ”lapsi menee rikki pyöränistuimessa” lausuntoja. Pyöränistuin oman kokemuksen mukaan tärisee paljon vähemmän kuin rattaat (ajaja voi hyvin paljon vaikuttaa omalla ajamisellaan, ei tartte ajaa kuoppiin täysillä :).

      Suosittelen lämpimästi kaikille esim. tavarafillari-blogin lukemista, sieltä löytää hyvin paljon tietoa lapsiperheen pyöräilymahdollisuuksista. Tärinästä huolestuneet voi toki kärrätä lapsiaan iskuvaimennetuissa rattaissa tai turvallisissa autoistuimissa, mutta rennommille vanhemmille suosittelen lämpimästi, on tiedä mitään kivempaa kun ajella nakero kyydissä (nakeron listalla vahvasti kilpailee potkupyöräily, mutta jos hän saa valita bussin tai pyörän väliltä, on valinta aina pyörä).

      Kannattaa kiinnittää huomiota istuimen valintaan, pienelle eteen kiinnitettävä istuin voi olla hyvä vaihtoehto ja taaksekiinnitettävässä istuimessa kiinnittäisin huomiota istuimeen muotoon (suojaavuus) sekä turvavöihin (5-pistevyöt pitävät pienen tukevasti kiinni). Kypärän painoon kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota, meidän ensikypärä (Uvex Kid 2) painoi 185g, kun monet trendikkään makeat pottakypärät painavat yli 500g (iso ero pienen pään kannatettavaksi).

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      3.6.2015 at 09:50

      Harva 6kk on tarpeeksi iso pyöränistuimeen tukevasti kiinnitettäväksi. Pyöräkärryissä myös istuma-asento on enimmäkseen varsin pysty (ainakin niissä peruskärryissä, joita liikenteessä eniten näkyy, parempiakin malleja varmasti löytyy) eli vaatii vähintäänkin että lapsi osaa istua tuetta. Jo näillä kriteereillä pyöränistuimen käyttöönottoikä nousee enemmistön kohdalla muutamalla kuukaudella.

      Sellaista en itse kuitenkaan ole kuullut ettäkö se tärinä mitään tekisi, tosiaan täriseehän rattaatkin. Meillä aikanaan keskimmäinen muksu kulki ekan kesänsä 3-6 kk ikäisenä juurikin turvakaukalossa pyöräkärryssä (kaukalo vöillä kärryyn kiinnitetty) ja viihtyi hyvin.

      • Rinkeli2 (Ei varmistettu)
        8.6.2015 at 14:59

        Tarkoitatko turvakaukalolla autoon tarkoitettua? Vai oliko erityisesti pyörän peräkärryyn tarkoitettu? Kiinnostaa, kun saatiin kavereilta pyörän peräkärry ja nyt mietinnässä, miten sais 3,5 veen ja 5 kk kyytiin (ei toki ennen kuin vauva oppii istumaan).

  • SMaaria (Ei varmistettu)
    2.6.2015 at 23:02

    Siis vielä 1970-luvun puolella liikenteessä kuoli *yli 10 lasta kuukaudessa*!?! Huh.

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      3.6.2015 at 10:05

      Niinpä, kunnes tuli turvavyöpakko etupenkille ja 80 km/h yleisnopeusrajoitus. Varmaan tässä vaiheessa lapset siirrettiin edestä takapenkille ja myöhemmin vielä takapenkillä vöihin. Siinä valossa että tästä on yli 30 vuotta, on mielestäni käsittämätöntä, että edelleen välillä näkee liikenteessä lapsiperheitä, joilla lapsi keikkuu siinä etupenkkien välissä ajon aikana!

    • Kristaliina
      3.6.2015 at 10:26

      Tää kyllä tehokkaasti vesittää sitä ”kyllä meillä ennenkin oltiin autossa ilman turvavöitä” -kommenttia, mitä joskus kuulee. Niin, ja tosiaan kuoli yli 10 lasta kuukaudessa, kun nyt kuolee kaksi vuodessa.

  • MiM (Ei varmistettu)
    3.6.2015 at 22:38

    Hei,

    ehtisköhän viimeiseen liikenneturvapostsukseen vielä yksi kysymys? Ois ajankohtaista saaha tietää, millainen turvaistuin on mahdollista asentaa kolmipaikkaiseen pakettiautoon? (Siis sellaiseen, jossa vain edessä paikat.) Onko ainut vaihtoehto kasvot menosuuntaan istuin, ettei kuskin näkyvyys häiriinny?