Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä K-Auton kanssa.
”Onnea yksivuotiaalle Volkswagenillesi!”, luki meiliin kilahtaneessa uutiskirjeessä.
Oho, meillä on talossa taas yksi yksivuotias! Tai no tällä hetkellä kahta viikkoa vaille yksivuotias, mutta ei se näiden taaperoiden kanssa niin päivän päälle ole.
Pieni nainen, iso auto.
Vuosi ja lähes 14 000 kilometria siis takana yhteiseloa meidän iloisenoranssin ja kukikkaankirjavan sähköhippibussi ID Buzzin kanssa. Edelleen hymyilyttää joka kerta, kun hyppään sisään! Jännä ajatella, että silloin vuosi sitten me oltiin vielä ihan noviiseja sähköauton kanssa. Moni asia silloin vielä mietitytti tai oli hämärän peitossa, kun taas nyt vuosi myöhemmin tämä sähköautoilijan elämä menee jo ihan rutiinilla. En oikeastaan edes tule ajatelleeksi, että joskus kävin tankkaamassa!
Sähköautoasiat herättävät aina tosi paljon kysymyksiä – niin heräsi aina minullekin silloin, kun me vielä sähköautoa pohdittiin. Muiden kokemukset olivat tärkeitä!
Tässäpä siis nyt moneen asiaan vastauksia, eli kymmenen (plus yksi) keskeisintä sähköautoyllätystä kuluneen vuoden varrelta:
1. ”Mitä jos akku loppuu kesken ajon” -jännitys unohtui yllättävän nopeasti.
Koska siis ei se lopu! Autossa on koko ajan näkyvissä se mittari, että paljonko akkua on jäljellä ja paljonko kilometrejä sillä akkumäärällä ajaa – ei se sieltä hurahda tyhjäksi ajaessa tai pysäköidessä sen kummemmin kuin bensat bensa-autostakaan.
Eli akun ja bensatankin tilanteeseen voi suhtautua ihan samalla tavalla, ei siinä ole sen enempää jännittämistä. Näin on etenkin alueilla, joissa latureita on lähes yhtä paljon kuin bensatankkeja. Laturit ja etäisyydet vieläpä näkee ID Buzzin näytöstä, joten akun suhteenkin tällä on kyllä tosi huoletonta ajella.
Pakkasessa totta kai akkua kuluu rutkasti enemmän (meidän kokemukset -35 asteen pakkasesta täällä), mutta silloinkin akun varauksen tilan ja hupenemisen näkee koko ajan siitä näytöltä. Ajoissa vaan seuraavalle lataukselle eikä kuluta akun varausta liian alas, ja sillä selvä.
Uskon, että tämä teline on suunniteltu just tähän.
2. Kesällä akun kesto lähes nauratti
Meille kävi juuri niin kuin eräs kokeneempi sähköautoilija ennusti: me saatiin tämä auto talvea vasten ja eka Sotkamon-reissu tehtiin suunnilleen nollakeleillä ja talvirenkailla. Siitä sitten mentiin vähä vähältä kohti talvea ja pakkasia, ja sen myötä totuttiin tietysti akun kulumiseen sen mukaan.
Ja sitten, kun alkoi koittaa kesäkelit: miten tää akku ei oikeasti kulu ollenkaan, eihän tää voi olla enää mahdollistakaan? Katselin vaan niitä lukuja, että mähän oon ajanut vaikka kuinka paljon ja akku ei vaan kulu mihinkään. Joel jo pohti ääneen, että mitä jos akun varauksen näyttö onkin mennyt rikki.
No ei ole, haha! Vaan ihan oikeasti sillä vaan ajaa kesällä ihan maagisen pitkään. Esimerkiksi kesälomamatkalla me ladattiin akku täyteen (tai siis 80%:iin) Jyväskylän lähellä kylpylässä ja ajettiin siitä ensin parisataa kilometriä sukulaisten mökille. Sen jälkeen ajettiin vielä viikko siellä mökkiympäristössä päivittäisiä ajoja kylille ja omaan majoituspaikkaan, eikä vieläkään oltu lähellä sitä pistettä, että autoa tarvitsisi ladata.
3. Miten iso auto voi olla näin ketterä?
Ennen ID Buzzia olin ajanut miniautolla 12 vuotta. Ai hitsi, että jännitti siirtyä ison auton rattiin – se oli mulle sellainen iso kynnys, jonka onneksi ylitin. Sain myös kuulla paljon varoittelua, että Helsingin keskustaan tuollaisella jättiautolla ei kyllä sitten ainakaan mahdu lähtemään.
Mutta mä ihan oikeasti väitän, että olen nykyisin Buzzillani ketterämpi kuin pikkuautolla ennen!
Ensinnäkin Buzz kääntyy yllättävän tiukasti: siitä sanotaan, että kääntösäde on 11 metriä, mutta se ei sano mulle kyllä yhtään mitään. Mutta siis kääntyy ketterästi, tuon mäkin osaan sanoa.
Ja ihan älyttömän iso juttu siinä ketteryydessä on kamerat: eikä siis pelkästään peruutuskamera, vaan Buzzissa on ulkokameroita joka puolella ja niistä näkee selkeän kuvan eteen, taakse, sivuille ja kaikkiin kulmiin. Kääntökulmien kuvaajilla (näkee heti, että mihin on menossa, jos ratti on tässä asennossa) ja varoitusäänillä varustettuna!
Mulle tämä on ihan mullistavaa: peileihin kurkkimisen ja sokeiden pisteiden friikkaamisen voi siis kokonaan unohtaa ja katsoa vaan tarkasta kamerakuvasta, että mahtuuko. Näyttö hälyttää myös heti, jos joku vähänkin lähestyy. Jos vaikka on peruuttelemassa parkkipaikalla ja jostain lähestyy jalankulkija, sinne tulee jo hyvissä ajoin punaista näkyviin ja erilaiset piipitykset alkavat.
JA auto myös hätäjarruttaa lopulta itse, jos kuski on niin urpo (ja kuuro ja sokea), että ei itse tajua. Testattu on – saniaisilla. Piti käydä mökkitieltä katkomassa pois reunimmaiset saniaiset, kun Buzzin tutka oli sitä mieltä, että älä nyt hullu seinään törmää.
Eli Helsingin keskusta, pikkutiet, ahtaasti parkkeratut autot, mökkitien kääntöpaikat tai parkkihallit – mikään ei ole ongelma. Hassulla tavalla olen ottanut jopa sellaiseksi kunnia-asiakseni, että auto on aina tasan keskellä ruutua. Kuvittelen mielessäni (kukaan ei varmasti oikeasti katso), että naisautoilija ja iso auto. Ja sitten laitan pling parkkiin keskelle ruutua, että kuulkaas näin se tehdään.
4. Kiilailut loppuivat
Voi ei, mitä antipatioita pienellä autolla ajaminen kanssa-autoilijoissa oikein aiheuttikaan! Mutta nyt, kun ajan isommalla autolla ja ihan samalla ajotavalla, niin mua ei kiilaa enää kukaan! Yhtäkkiä ei enää lentokentän taksit liittymästä varastakaan kaistaa, tai vaikka viitostiellä Sotkamoon ajaessa ei porukka ohittele ollenkaan niin vaarallisesti kuin ennen. Ihan koomista!
Itsehän mietin etukäteen, että muiden autoilijoiden pikkuauto-aggressiot voivat vaihtua sähköauto-antipatiaan, eli että tuolla liikenteessä sitten jotkut kokevat egonsa haastetuksi sähköauton nähdessään. Sellaiseen en kuitenkaan ole ajaessa ollenkaan törmännyt; tai ainakaan se aiemman pikkuautokokemuksen rinnalla ei nouse mun silmiin näkyväksi.
Tämä on kyllä jännä ilmiö, jonka huomasin eka kertaa jo ennen tuota Buzzia, kun olin koeajamassa Volkswagenin Multivania. Ja totta se vaan on: ison auton rinnalla muut autot (lue: autoilijat) käyttäytyvät eri tavalla kuin pienen, ja se heti vaikuttaa myös omaan ajofiilikseen.
5. Maanteiden kuningatar -fiilis
Tuon kiilaamattomuuden lisäksi sellainen ”maanteiden kuningatar” -tunne nousee ennen kaikkea siitä, että ylhäältä Buzzin ratin takaa todella näkee. Hankalat liittymät eivät olekaan enää hankalia, eivätkä sähköpömpelit peitä näkyvyyttä pyöräteille, kun mä nykyisin näen niiden yli. WOU!
6. Sähköautoilu ilman kotilaturia – no problem
Meillä on ollut nyt noin kuukauden verran oma kotilatauspiste käytössä taloyhtiön parkkipaikalla – hip hei ja jahuu! Mutta kun me tuota sähköautoa ostettiin, ei oltu vielä yhtään varmoja, tuleeko sellainen luksus lähivuosina toteutumaan. Itse asiassa luulimme ja oletimme, että ei tule, haha. Ostimme siis sähköauton niin, että meillä ei ollut (vielä) omaa latauspaikkaa kotona, ja ensimmäiset reilu 10 kuukautta ajeltiin pelkästään yleisten latureiden voimin.
Ja siis ei kertakaikkiaan mitään ongelmaa.
Meidän ID Buzzia (77 kWh akku) pitää näillä meidän ajomäärillä ladata noin kerran viikossa, kesällä vielä harvemmin. Ja eipä ole ollut kyllä yhtään mikään ongelma pistää auto kiinni pikalatauspiuhaan vaikka kauppareissun ajaksi tai vaikka kun odottelin lasta harrastuksesta. Välillä myös kävin ihan asiasta tehden äänikirjaa kuuntelemassa laturilla – enkä oikeastaan kokenut sitäkään mitenkään hankalaksi. Omaa aikaa, haha.
Mun lempparilatauspaikaksi on muodostunut on Arabian kauppakeskuksen K-Lataus. Siellä ei ole ollut kertaakaan ruuhkaa, ja ruutuihin on hyvin tilaa peruutella.
Moni sanoo just kotilatauksen puutteen syyksi sähköautopäätöksen lykkäämiselle. Mun näkemys on, että kannattaa miettiä, onko se kotilatauksen puute oikeasti aito ongelma vai onnistuivatiko lataukset lähes huomaamatta myös muualla? Esimerkiksi iltalenkin yhteydessä auto pikalaturille, sitten se lenkkeily, ja sillä aikaa ladatulla autolla kotiin. Tai työpäivän ajaksi auto parin korttelin päähän hitaalle laturille, tai lasta harrastuksesta odottaessa auto piuhaan – tai miten nyt vaan kullakin järjestyy!
Kannattaa katsella vaikkapa latauskartalta latureiden sijainteja ja pohtia omia reittejä! Meillä ainakin oli niin, että laturit löytyvät yllättävän helposti omien arkisten reittien varrelta.
7. Ajotyyli todella vaikuttaa kulutukseen
Olipa kerran yksi Turun motarin menomatka, kun tiellä oli paljon rekkoja (ja muutakin liikennettä) ja nopeusrajoitus 120 km. Sen kummempia miettimättä ajelin tyytyväisenä liikenteen imussa ja ohittelin ohituskaistalla rekkoja, kun vaan siltä tuntui. Käy Muumilaaksoon! Iloitsin vaan (ja taisin kehua ääneenkin), että katsopas miten ketterästi tällä kiihtyy. Mutta sitten Turkuun saavuttaessa katsoin mittaristoa ja olin nyrjäyttää oiontaleikatut leukaperäni: siis miten mulla kului tuohon parin tunnin ajomatkaan noin paljon akkua?
Sitten tajusin: olin vähän väliä kiihdytellyt ohitustilanteisiin, sitten ehkä jäänyt hetkeksi jonkun perään satasta ajelemaan, sen jälkeen sopivan hetken tullen taas suihk vaan kiihdyttänyt rekan ohittaessani. Ja olipa tuolla tekniikalla oikea akkuimuri tuo Turun motari, ihan erilaista kuin vaikkapa viitostien 80-100 km/h -kulutus.
Paluumatkalla sitten ajelin tietoisesti tasaisemmin. Rekkoja ja muuta liikennettä oli vähemmän, mutta lisäksi en ohitellut silleen ”kiihdyttäen” vaan pikemminkin samaa noin 110 km/h nopeutta ylläpitäen. Ohitin kyllä rekkoja tuolloinkin ohituskaistalta, mutta sellaisella pehmeämmän tasaisella otteella turhia kiihdyttelemättä. Akkua kului ihan merkittävästi vähemmän ihan samalla matkalla!
Harmi, että en ottanut lukuja ylös, mutta ero oli merkittävä. Ajotavalla siis on väliä, opinpa sitten ainakin sen!
8. Klikkiotsikot sähköautoiluista on blaah
Jos klikkiotsikkoja uskoo, sähköautot hyytyvät tielle tai syttyvät tuleen, lataus on pelkkää sähellystä eikä koskaan onnistu ja muutenkin jo sähköauton ostajaa kaikin puolin kaduttaa.
Ei kannata uskoa.
Tosi harva sähköautoista lukemani juttu on sellainen, että voisin sitä yhtään allekirjoittaa. Tai vähintäänkin otsikot ovat laadittu tietynlaiseen asenteen läpi.
Ehkä mun lemppari oli tämä, joka voisi olla jo parodiaa: Iltapäivälehden lööppiotsikossa kauhisteltiin, että sähköautot ovat saaneet liikenteen hidastumaan Ruotsissa. Ja sitten jatkojuttuna: ”Sähköautoilijoiden silmiinpistävä ajotapa rantautui myös Suomeen”. Kamalaa! Varsinaisessa jutussa kysyttiin asiantuntijan näkemystä (”Nyt vastaa poliisi!”) tähän hirvittävään sähköautoriesaan: se silmiinpistävä tapa siis oli, että sähköautoilijat kuulemma ajavat usein nopeusrajoitusten mukaan. Hui! Poliisitarkastaja totesi, että tätä ilmiötä ei ole näkynyt Suomessa, vaan keskinopeus liikenteessä on itse asiassa kohonnut. Mutta jos noin kävisi, se olisi pelkästään positiivinen juttu, joka parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi.
Ahhhaha!
Eli lööppien perusteella ei kannata sähköautopäätöksiä tehdä.
9. Ihan ilmiselvää, että bensaan ei ole paluuta
No tämä. En pysty nimeämään yhtään syytä, miksi koskaan enää vaihtaisin bensa-autoon. En ikävöi yhtään asiaa, en pidä yhtään sähköautoilun juttua hankalana. Olen vaan kerta kaikkiaan ihan erittäin tyytyväinen sähköautoilija.
10. ID Buzz -kuskit moikkailevat toisiaan liikenteessä
Haaa, tämä on siis niin mahtavaa ehkä ole ennen tällaista kokenut! Mutta kun Buzzi tulee vastaan, niin sittenhän siinä moikkaillaan! Olemme myös useamman kerran laturilla ottaneet kaverikuvia, kun on sattunut toinen Buzzi lataukseen yhtä aikaa.
Niin hauskaa! Siitä tulee jotenkin sellainen yleispositiivinen fiilis, niin kuin itse asiassa koko ID Buzzista.
Tätä ajaessa on pakko aina vähän hymyillä. Niin kuin koko sähköauto olisi sellainen hyvän tuulen lähettiläs.
PLUS YKSI: Uuden isomman Buzzin hinta!
Jätinköhän mä nyt sitten se isoimman yllätyksen loppuun. Koska tämä oli yllätys!
Ihan ehdottomasti se isompi ID Buzz 6-7 -paikkaisena olisi ollut meidän autovalinta, jos se vaan olisi ollut vuosi sitten olemassa. Keksin nimittäin yhden ainoan miinusmerkin tuolle meidän tavalliselle ID Buzzille: kun me ollaan jo 5-henkinen perhe, autoon ei mahdu samalla kertaa yhtään kaveria tai sukulaista kyytiin. Isompi Buzz antaisi joustonvaraa siihenkin! Se on ainoa tarve, mitä tämä meidän Buzzi ei täytä.
Mutta tosiaan auton uusiminen oli meillä akuutti silloin vuosi sitten eikä haluttu jäädä odottelemaan, että koska se isompi sitten oikein tuleekaan.
Ja NYT SE TULEE!
Isomman akselivälin ID Buzz on siis 25 senttiä pidempi ja siihen mahtuu jopa seitsemän matkustajaa. Siinä on myös isompi toimintamatka (470km) ja akku (86 kWh) kuin meidän jo nyt loistavassa Buzzissa.
Myönnettäköön, että mä itse etukäteen ajattelin, että ”no sen hinta karkaa varmaan jonnekin ihan sfääreihin” – ehkä senkään takia ei jääty odottelemaan tätä isompaa mallia. Mutta tosiaan tämä olikin nyt sitten se PLUS YKSI -yllätys. Nimittäin tavallisen ID Buzzin alkaen-hinta on tällä hetkellä 62 570e, kun taas pitkän akselivälin Buzzin alkaen-hinta on 66 590e. Whaaaaaat?
Ja sitten sporttisempaa menoa kaipaavalle on myös tulossa ID Buzz GTX, siinä on neliveto. Meidän valinta (haaveissa) kuitenkin olisi just se isompi ID Buzz Pro pitkällä akselivälillä ja kuuudella tai seitselmällä paikalla. Täällä hyvin eri mallien vertailua ja hintoja.
No, vaikka me ei nyt aletakaan autoa uudestaan vaihtamaan (meille autohankinnat ovat sellaisia kymmenissä vuosissa mitattavia hankintoja), niin onhan se kuitenkin kiva, että tuon hinta on noinkin tavoitettava tuohon ”tavalliseen” Buzziin verrattuna. En nyt tietysti voi sanoa silleen ”onpa halpa” tuollaisesta hintaluokasta, mutta siis painotus sanalle verrattuna, verrattuna!
Eli uutta Buzzia kuumeisesti odottelevat: nyt niitä voi tilata! Silloin saa heti ekojen joukossa (toimitusaika 4-5kk) auton, kun niitä Suomeen alkaa tulla – näillä näkymin joulukuussa ensimmäiset autot ovat maahantuojalla, ja silloin niitä pääsee koeajamaan. Aion todellakin käydä koeajamassa itsekin, ihan vertailun vuoksi!
Jäikö vielä kysyttävää sähköautoilusta tai ID Buzzista? Kysy ihmeessä alla!
(sähköautoilun kustannuksista ajattelin tehdä jossain vaiheessa erillisen postauksen)
Nina
20.9.2024 at 06:39Hei, kiva lukea teidän kokemuksista! Täällä erittäin tyytyväinen sähköautoilija myös, enkä todellakaan vaihda pois ellei tule huutava pakko. 😊
Parista jutusta olen kuitenkin eri mieltä.
1) Kotilataus. Meiltä tämä puuttuu toistaiseksi. N. vuosi menty ilman. Ja meille alkaa olla kynnyskysymys, koska ajamme PALJON ja yksi syy sähköauton hankintaan on ollut käyttövoiman hinta. Jos voisimme ladata kotona aina, säästäisimmr vuositasolla n. 2000€ verrattuna bensaan. Nyt kun joudumme ajoittain lataamaan perusajojakin kaupallisilla latureilla, se hintalappu on tietysti paljon suurempi kuin kotona öisin ladattuna olisi.
2) Muiden autoilijoiden käytös. Meillä on ollut jonkin aikaa sekä Tesla että bensa-auto ja kyllä Teslan ratissa joutui selvästi useammin muiden aggressiivisen käytöksen kohteeksi. Nyt ajamme toisella sähköautolla ja edelleen samaa on havaittavissa. Muutenkin muilla on älyttömän paljon ja vahvoja mielipiteitä meidän autosta. 😯 Ehkä Buzz on niin söpö, että lieventää näitä.
3) Sähköautoilijoiden akun säästelty ajossa. En ymmärrä ollenkaan miksi ajaa esim. 110km/h 120:n alueella akkua säästelläkseen. Se on pahimmillaan vaarallista ja ei auta yhtään yleiseen mielipiteeseen sähköautoilijoista. Se taas on todella hyvä jos sähköautoilun yleistyminen vaikuttaisi siihen, että ajettaisi useammin rajoitusten mukaan.
Ja sitten plus yksi (ja kaksi): siitä pitäisi ehkä puhua enemmän, että sähköauto on tosi painava. Tämän huomaa hyvin talvikeleillä, kun auton pysäyttäminen äkisti on esim. selvästi hankalampaa kuin kevyemmän bensa-auton. Joutuu ihan eri tavalla seuraamaan liikennettä ja pyöräilijöitä ja kaistapäisiä sähköpotkuttelijoita.
Ja sitten se akuston ikä ja hinta. Itseä kyllä pelottaa, että millainen hintalappu tulevaisuudessa odottaa, kun akut täytyy vaihtaa. Tästä syystä me ajamme mahdollisimman pitkään työsuhdeliisarilla, mikä ei ole kaikille mahdollista. Ootteko te osanneet tätä jännittää?
krista
20.9.2024 at 08:14Superhyviä pointteja ja näkökulmia, kiitos! Tässä mun ajatuksia:
–
1. Toi kotilataksen edullisuus on niiiii-iiiin totta. Mehän silleen mentiin bensan jälkeen julkisten laturien käyttäjäksi, joten sekin tuntui jo edulliselta. Ja nyt kun on vihdoinkin se kotilataus, en meinaa vielä edes uskoa, miten halpaa se sit on :D (eka laskua ei ole vielä tullut, mutta mitä itse oon laskenut, niin edullista on, vaikka meillä ei ole edes mitenkään edullisin se taloyhtiön laturi ratkaisu, mikä tuonne otettiin)
–
Eli siis me ei ehkä vielä osattu alkaa kaivata vielä edullisempaa latausta, kun edelleen mentiin siinä ilossa, miten edullista on bensaan verrattuna :D
2. Mä meinasin sanoa, että johtuukohan Teslasta, mutta sit luin eteenpäin, että on toistunut eri autolla. Mä oon nimittäin Tesla-antipatiaan törmännyt nettiryhmissä kans! Jotenkin ihan älytöntä, että toisten automerkki aiheuttaa joissakin niin negatiivisia tunteita, että pitää lähteä kiilailemaan. Joel aina sanoo, että oispa jo robottiautot, niin ei tuollaiset ihmisten tunteet vaikuttaisi liikenteen turvallisuuteen :) Mutta oisko sit Buzzin ulkomuoto meitä suojannut (tai koko?) tai sit oon tosiaan vaan pikkuautolla tottunut pahempaan enkä siksi näe sitä :D
–
3. Haha mä en siis tarkoittanut, että ”hitaasti” 110 km/h akkua säästelläkseni, vaan tasaisesti. Mun mielestä 110 on ihan hyvä nopeus motarilla eikä mua ohitella sillä, ja siinähän on kaksi kaistaa. Mä ajan niin sähköautolla kuin aiemmin pikkuautolla just rajoitusten (ja sääolosuhteiden) mukaan, en ole hidastellut akun säästön takia. Motarilla en aja ihan nopeus tapissa ihan turvallisuussyistä, mun mielestä 110 on ihan hyvä nopeus eikä sillä jalkoihin jää. Rekkoja ja muita hitaasti kulkevia pitää ohitella silläkin, mutta siinä on onneksi ne kaksi kaistaa.
–
Jatkan myöhemmin, taapero heräsi :)
–
Nukahti uudelleen syliin, katsotaan, saanko vastauksen loppuun asti :D
–
Jesh hyvä pointti tuo paino, kiitos, kirjoittaessa ei tullut mieleen! Mut toi on ihan totta! Mulla ehkä myös jo pienestä isoon autoon siirtyminen teki sen, että painossa ja sen myötä ajotavassa/ennakoinnissa tuli muutos, eli en silleen osaa verrata, oisko saman kokoluokan bensa-auto kuinka paljon kevyempi :D
–
Mutta siis mulle itselle paino tuli esiin peilikirkasjää-kelillä meidän hiekottamattomslla parkkiksella! Eli piti mennä tosi hiljaa, tai muuten liukkaalla auto saattaisi vaan jatkaa liukua kohti naapurien autoa :D Oli sellainen olo, että tää saattaa vaan jatkaa jyräämistä eteenpäin just painon takia :D Toisaalta mä halusin myös mennä tosi varovasti, kun en halunnut ottaa kolhimisen riskiä :D
–
Muilta osin paino on mulle tuntunut ennen kaikkea sellaisena vakautena ajaessa, mutta tähänkin varmaan se aiempi pikkuautokokemus vaikuttaa, että millaiseen tuntumaan sitä vertaa.
–
Ja tuosta akustosta: mä oon välttynyt siltä huolelta olemalla ajattelematta asiaa :D Tuolla tekniikalla välttyy monelta murheelta :D Mutta huolehditaan siitä, jos tulee joskus kohdalle. Itse jotenkin luotan, että siihen mennessä kehitys kehittyy ja asiat järjestyy :)
Nina
23.9.2024 at 20:14Ihan hyviä vastapointteja myös. 😊 Ylipäätään tuntuu, että sähköautoilu herättää tosi vahvoja tunteita KAIKISSA. Itse yleensä kiusaannun näistä keskusteluista ihan hirveästi viimeistään siinä kohtaa kun kauhistellaan auton hintaa.
Autorauha kaikille! 😂
Leena K
20.9.2024 at 08:20Tuli aika hyvään hetkeen rohkaisuksi kun meille on ensi viikolla tulossa ensimmäinen sähköauto, Fiat 600E (oranssi myös!) ja vähän jänskättää että millä lailla lähtee autoarki pyörimään. Tuo Fiat on selkeästi pikkuauto, ja siinä on suht pieni akkukin, mutta pitää ottaa sellainen rento asenne että 15 mun lataustauko kesken matkaa on aina ok. Auto on noin pieni siksi, että meillä asuu enää yksi lapsi kotona ja yleensä autossa vain 1-2 henkeä ja varsinkin siitä siitä syystä, että meillä on autopaikka 50-luvulla rakennetun talon autosuojassa, jossa ei todellakaan ole liikaa tilaa, mutta sen sijaan siellä on latauspiste.
Ja mitä tulee kanssa-autoilijoiden suhtautumiseen, niin 6v sitten vaihdoin farmarivolvosta miniin. Silmiäavaavaa! Sama ajaja ja ajotyyli, mutta liikenteessä aivan erilaista. Isompien autojen monesti pakko päästä ohi hinnalla millä hyvänsä. Katsotaan mitä tapahtuu kun auto taas vaihtuu!
krista
20.9.2024 at 13:18Jee, kohta pääsette sähköauton rattiin – ja hei loistava värivalinta <3 Pikkuautoissa on kyllä todella puolensa, mäkin olin "pikkuautoilija" silloin, kun perheellä oli kompaktimpi koko, mutta toista se on nyt tosiaan viiden kanssa / kolmen turvaistuimen. Ehkä me Joelin kanssakin vaihdetaan sitten joskus takaisin (sähköiseen1) pikkuautoon lasten muutettua pois kotoa - TAI sitten me tehdään se, mistä ollaan puolitosissaan haaveiltu, eli siinä vaiheessa tehdään tuosta Buzzista camper eli poistetaan takapenkki ja rakennetaan sinne sängyt sun muut. Sit oltaisiin vanhoja hippejä sähköhippicampervanissa, vois ajella ympäri Eurooppaa! :)
-
Ja siis joo, en tajua, mikä punainen vaate pikkuauto on - että PAKKO päästä ohi. Vaikka nopeus ois ihan sama! Ja sit vaarallisesti ohi, kiilaus suoraan eteen (niin, että itse joutuu hidastamaan) ja sit ajamaan sitä ihan samaa vauhtia siinä edessä. Phuuh. Oon just todennut niin monesti, että ego on suuri tekijä monen liikennepäätöksissä.
Lilah
20.9.2024 at 10:54Ajan dieselautollakin yleensä motarilla 110 km/h, koska polttoaineenkulutus kasvaa roimasti siinä 110-120 km/h. Inhoan tankkaamista (se vaan aina on hidaste matkassa, jolla harvoin on paljon ylimääräistä aikaa), joten olen ikionnellinen niistä tuhannesta kilometristä (n. 2vko) jotka auto kulkee tankillisella. Vaikka pieniä autoja huomioidaan liikenteessä huonommin, en kuitenkaan allekirjoittaisi sitä että järjestäen isot ajavat ylinopeutta. Tietyistä merkeistä omien havaintojeni mukaan löytyy enemmistö niistä, joilla asenteessa olisi parantamisen varaa. Itse lyhyenä tykkään isommista tila-autoista tai nykyisestä pakusta juuri parempien näkymien vuoksi. Ja vaikka vähän hirvittää millaista lasten on aikanaan opetella ajamaan noin isolla autolla, on se kuitenkin myös ihan pieniä autoja turvallisempi, jos jotain sattuu.
krista
20.9.2024 at 13:29Joo mäkin oon ollut jostain kuulevinani, että 110 km/h ois sellainen ”optiminopeus” monella tavalla, ja sellaista mä tosiaan ajelin bensa-autollakin aikoinaan, sellainen ”mukavuusnopeus” mulle, tuntuu ajo hyvältä ja hyvin myös menee liikenteen imussa, joten tuntuu, että moni muukin sillä ajelee.
–
Ja joo ei voi tosiaan yleistää, että isot autot ajaisi ylinopeutta, en ehkä niin sanoisi. Mutta niin päin, että pienellä autolla koin selävästi enemmän kiilailuja – ottamatta kantaa kiilailijoiden automerkkeihin tai autojen kokoihin :)
–
Mullakin on muuten nyt kokemus tälleen 156,5-senttisenä tällaisesta korkeasta autosta – ja vaikka kuvitelma oli, että iso auto ois jotenkin hankala pienelle ihmiselle, niin tavallaanhan se on just tuolleen toisin päin, eli pienikin ihminen saa hyvät näkymät, kun on kerrankin muita korkeammalla :)