Seksi myy renkaita?

”Näenkö mä tosiaan oikein?”, ihmettelin tänne Sotkamoon ajaessani, kun katselin edellä ajavan rekan takaosan mainoslakanaa.
”Eihän tuo voi olla…? Näenkö mä tosiaan oikein?”

Saavutin vähitellen rekkaa. Ja kyllä. Näin oikein.

Rekan peräosan valtavassa mainoksessa oli ensinnäkin pino autonrenkaita. Okei, rengasmainos. Niiden päällä makasi sivuprofiilikuvassa nainen. Alasti. Eikä siinä vielä kaikki.

Mainoslauseessa luki: ”Hyvät kyydit antaa”.

Tai jotain vastaavaa.

Sanaton.

Huomasin jännän ilmiön itsessäni, tai siis ajatuksissani. En edes jaksanut pahastua. Olisin tietysti voinut pöyristyä: ”Törkeää! Seksismiä!” Mutta nyt tuo oli vaan… väsynyttä. Hyvät kyydit antaa, ja alaston nainen. Oikeasti.

Päällimmäisin ihmetyksen aiheeni siis oli: ”Miten vielä nykypäivänäkin tehdään tällaista mainontaa? Tämähän on nykymaailmassa vaan vaan tosi noloa.” Jos olisin kyseisten renkaiden edustaja, mua hävettäisi. Tämä ylitti noloudessaan jotenkin sellaisen kynnyksen, että siitä ei voinut enää edes pahastua.

Kun olin lapsi, oli Panu-tyttö ja topless-tarjoilijat. Ja muistatteko sen Tupla-mainoksen: ”Taitaa tyttö tietää, että seinän takana ois patukkaa tarjolla”. Ei menisi enää läpi.

Aloimme siinä kilometrien rullatessa alla Joelin kanssa miettiä, että mitä muita asioita ennen pidettiin normaaleina, mutta nykyään ne ovat paheksuttavia tai vähintäänkin epäilyttäviä.

Ainakin piirrettyjen väkivalta! Kun me Joelin kanssa oltiin lapsia, lähes kaikkien piirrettyjen huumori perustui siihen, että johonkin sattui. Tipi jekutti Sylvesteriä. Jerry sai Tomin tipahtamaan katolta ja jäämään moukarin alle. Maantiekiitäjät kurittivat Kelju K. Kojoottia. Kippari Kalle antoi turpiin Brutukselle. Paha sai palkkansa: litistyi, räjähti, paloi, musertui tai makasi kipsissä tähtien kiertäessä päätä. Hah hah haa, mitä yllätyksellisemmillä tavoilla pahoinpidellään pahista.

Lapset katsoivat jotakin tuollaista videota kerran lentokoneessa ja totesivat, että eihän tuo ole ollenkaan hauskaa, tuohonhan sattuu. No niinpä. Miten sitä itse ei lapsena ollenkaan tajunnut?

Omassa lapsuudessa ”normaalina” nähdyistä jutuista ulosoppiminen on tällaista jatkuva kasvua – vuosikymmeniä myöhemmin voi vaan ihmetellä, että miten ihmeessä jotain asiaa pidettiin silloin niin normaalina, vaikka se ei todellakaan ole ok. Joskus ”poisoppiminen” voi olla kivuliastakin, joku haluaa vaikka väenvängällä pitää kiinni jostain sanasta (”on näin ennenkin sanottu”), vaikka on jo opittu, että se on loukkaavaa.

Tai joku haluaa väenvängällä tehdä mainoksen, jossa on alaston nainen ja ”hyvät kyydit”.

Ehkä se mainoksentekijä jossain vaiheessa huomaa, että yleisön mielestä se onkin vaan tosi noloa.

Vai poistuvatko alastomat naiset ja ”hyvien kyytien” toivotukset mainoskuvastosta koskaan? Seksillä myyminen on ikuista? Siihen vaan selälleen alasti renkaiden päälle, niin otetaan kuva. Näin sitä myydään renkaita hei!

15
Like

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply
    Torey
    14.10.2020 at 19:55

    Eikös nuo autot ja pienen pienissä kangas suikaleissa poseeraavat naiset edelleen kuulu yhteen autotapahtumissa jne. Asia mitä en vaan koskaan ole voinut ymmärtää. Tiedän jopa tyttöjä joille automessuille pääsy on ollut IHAN PARASTA NÄKYVYYTTÄ. Niin, ryntäät edellä. Kukin toki tyylillään, mutta itsestä niin väsynyttä hommaa.
    Enkä todellakaan päästäisi omia tyttöjäni esittelemään avujaan setämiehille nyrkkeilykehän erätytöksi tai muuksi vastaavaksi. Yhh.

    https://naissanelioissa.wordpress.com/2020/10/14/vieko-2020-mehut-bloggaamiseltakin/

    • Reply
      Torey
      14.10.2020 at 22:21

      Pakko oli vielä tulla lisäämään, että rintoja ja muotojaan siis ei tarvitse kenenkään piilottaa! Eiei. Mutta toi just että missä yhteydessä ja mitä sillä haetaan. Myydään seksillä tai just yhdistetään naiset ja autot miesten iloksi, tai väkivalta ja vähäpukeiset naiset. Se on se mikä tökkii!

    • Reply
      krista
      16.10.2020 at 16:46

      Oho, onko noita ”autotyttöjäkin” edelleen? Mä jotenkin mielikuvissani oon nekin jättänyt jonnekin 90-luvulle! Tuntuu jotenkin tosi kummalliselta nykypäivänä, että miten se ”menee läpi” joissain piireissä edelleen…

  • Reply
    Jenni
    15.10.2020 at 12:06

    Tätä casea on käsitellyt mainonnan eettinen neuvosto, v. 2016 ja yritys on saanut tuolloin huomautuksen.

    https://www.marmai.fi/uutiset/vannetukku-laittoi-mainokseensa-alastoman-naisen-huomautus-napsahti-mainonnan-eettiselta-neuvostolta/081ab548-1407-3e7b-8ae2-fb6a2dcbd50c

    • Reply
      krista
      16.10.2020 at 16:48

      No HUH ja vau, tämä tosiaan on ihan sama case! Googasin (tuolta näkyi se mainostaja ja sen myötä google löysi mainosjulisteenkin) ja se julistekin on edelleen netissä näkyvillä! Ja siis tämä meidän näkemä mainos ei todellakaan näyttänyt miltään neljän vuoden takaiselta vanhalta mainoslakanalta, vaan se näytti jotenkin hyvinkin uutuuttaanhohtavalta ja puhtaalta siellä sen auton takana. Mikäköhän tässä oikein on taustalla…? Luulisi, että olisi vedetty nuo kaikki näkyviltä pois, kun huomautus on tullut.

    Leave a Reply