Markkinaheikkous

Muistatteko tämän?

Minulla on markkinaheikkous. Siis vain yksi, luonnollisesti. Norsut. Eiku.

Minulla on toinenkin markkinaheikkous. Se on ”kaksi kappaleta viidellä eurolla” -pöytä. Kaiken-kaiken-kaikenlaista vaatetta hurjissa röykkiöissä. Ihmiset sieltä sikin sokin kaivamassa kuin aarteita. Kaiken päällä käsin kirjoitettu hintalappu: 1 kpl 3 e. 2 kpl 5 e.

Tänään jo toista kertaa totaalihuumaannuin tällaisen pöydän äärellä ja toin kotiin röykkiöittäin (kirjaimellisesti) vaatetta. Huh heijaa.

Vaatteet ovat uusia, hintalapullisia. Merkkejä ja kokoja laidasta laitaan. On HM:ää, Zaraa ja tunnistamattomia merkkejä. Joistain on merkki leikattu kokonaan pois. Muutamissa vaatteissa on alkuperäisen hinnan päällä ale-, alen-ale ja alen-alen-ale -hintalaput.

Mitä vaatteita nämä sitten ovat? Mikä on ollut näiden tie Fuengirolan torin myyntipöydille?

En tiedä.

Itse olen miettinyt, että ehkä nämä ovat jotain viimeisten alennusmyyntien vihonviimeisiä kappaleita, sellaisia jotka eivät ole menneet kenellekään kaupaksi. Ehkä joku ostaa tukuittain kaikki viimeiset vaatteet eri liikkeistä ja myy ne sitten markkinoilla?

Tai jopa kaivaa kyseisten firmojen roskiksista. Näitä huhujahan joskus liikkuu – että jossain myymättömät päätyvät valtaviin roskiksiin ja hävitykseen. Voisiko niin tosiaankin olla…?

Toisaalta myyjät ovat siellä kyllä ihan päivänvalossa vakikojuissaan. Ehkä päivänvaloa sietämättömät myyjät ennemminkin kiertelisivät poliiseja väistellen jossain tuolla rantakaduilla niin kuin erilaisten aurinkolasien ja vöiden kiertokaupustelijat tekevät.

Löytöni ovat ihania, poseerausilmeeni eivät. Kaikki nämä ostin siis yhteensä 20 eurolla.


Voiko näitä käyttää hyvällä omatunnolla? Ehkä ei.

Nää on näitä vaikeita kysymyksiä. Tai ehkä helppojakin; pitäisi varmaan olla ostamatta. Toisaalta… Jos myyjä on ostanut nämä laillisesti ja edullisesti jostain, ja saa jotain itselleen näitä myydessään, niin… Parempihan se on kuin roskissa. Vai? Vai ei vai?

Ja onko tämä nyt sitten eettisempää vai epäeettisempää kuin vastaava vaate alkuperäisessä myymälässä? Jos oletetaan, että nämä ovat myyjällään laillisesti niin kuin todennäköisesti tuolla markkinoilla ovat.

Ostaisitko?

Making of.

19

You Might Also Like

  • "m"
    7.3.2017 at 19:41

    En ostais.

    • krista
      7.3.2017 at 19:47

      Ostatko kuitenkin vaikka HM:ltä? Tätä mä mietin. Ois helppo vastata, että ei osta, jos ei osta HM:n myymälästäkään. Mutta jos ostaa HM:ltä, niin onko tämä yhtä eettistä vai eettisempää (joku torikauppias saa myös jotain HM:n ”kustannuksella”) vai epäeettisempää? Tietysti ennen kuin tuohon kysymykseen vastaa, pitäisi olla varmuus siitä, että tuotteet laillisesti torimyyjältä. Mutta veikkaan, että noilla ois luvallisesti. Ehkä.

      Ja HM tosiaan vain yksi esimerkki siksi, että se merkki oli tuttu. Mutta näitä vaatteita on tosiaan noilla myyjillä (myyjiä on useampia ja heillä siis vakituiset kojut alueella, jota poliisi valvoo) laidasta laitaan ja noissa mun ostamissa ei tainnut edes olla yhtään HM:ää. Eli tosiaan vaan esimerkkinä tuo merkki.

      • Riika A
        8.3.2017 at 11:05

        Jos vaihtoehtona olisi vaatteiden päätyminen kaatopaikalle, oma etiikantajuni suhtautuisi varsin suopeasti dyykattuihinkin vaatteisiin, oli ne sitten dyykattu laillisesti tai ei. Mutta itse kanssa veikkaan että ovat monen alemyynnin jälkeisiä ylijäämäkappaleita, jotka torimyyjä on ostanut isona satsina puoli-ilmaiseksi mutta ihan laillisesti.

        Itse en ostaisi HM:ltä, mutta tämmöiseltä jämätuotteiden torimyyjältä mahdollisesti voisin jotain ostaakin, jos löytäisin jotain oikein kivaa. Kuitenkin vain yhden tai maksimissaan kaksi vaatetta, kahdeksaa en saisi mitenkään itselleni perusteltua, kun varsinaista tarvetta ei kuitenkaan ole.

  • Emilia M
    7.3.2017 at 19:55

    Se vaatteitten leikkaaminen on totta :/ Sisko oli joskus vuosia sitten tetissä Lindexillä Tampereella ja sen hommiin kuului alevaatteiden saksiminen piloille.

    • krista
      7.3.2017 at 20:00

      Uuuuuh tuo tuntuu pahalta! Näitä juttuja kuulee – ja sit joskus kuulee ne kumottavan. JOS vaihtoehto sille on, että vaatteet myydään vaikka säkeittäin markkinakauppaille ja markkinakauppiaat sillä elättävät perheensä, niin tää tuntuu kuitenkin paremmalta kuin roskis.

      Ja tämä markkinallamyynti siis tätä Espanjan-meininkiä; ai niin, yksi tarkennus, hintalaput ovat espanjaksi! Eli täällä ovat olleet kai alun perin myynnissä.

      • N
        7.3.2017 at 21:30

        Itse olen ollut aikoinaan Lindexillä töissä ja siellä oli tapana saksia reklamaatiot eli vialliset tuotteet, ei aletuotteita. Nykyään monessa vaateliikkeessä toimii jo vaatekeräys/kierrätys ja luullakseni sinne menevät myös nämä vialliset tuotteet. Tekstiilijätettähän ei saa enää kaatopaikalle viedä. Ja ne aletuotteet, ne ovat myynnissä niin kauan kun ovat vain myyntikelpoisia, ei niitä minnekään roskiin heitetä ainakaan Suomessa ;)

      • elinamanda
        7.3.2017 at 21:47

        Mä olin yläasteikäisenä Seppälässä tetissä, ja yks parhaiten mieleenjäänyt työtehtävä oli vauvojen talvihaalareiden saksiminen käyttökelvottomaksi :( en muista, oliko ne palautuksia tai oliko niissä esim jotain värivirhettä tms miksei myyntiin voitu laittaa, mutta muistan kyllä ajatelleeni niistä että kyllä aika moni vähävarainen perhe näistäkin ”viallisista” mutta kuitenkin ihan käyttökelpoisista haalareista ilahtuisi.

  • krista
    7.3.2017 at 20:09

    Täällä muuten (vanha!) Kunigaskuluttajan juttu aikoinaan aiheesta: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/09/30/minne-myymattomat-vaatteet-menevat

    • Lumi
      7.3.2017 at 20:56

      Näissä kannattaa muistaa, että tuostakin jutusta on jo pitkä aika ja ajat muuttuu. Tiedän useitakin vaatekauppoja, joissa myymättä jääneet vaatteet leikattiin palasiksi tuossa 6-7 vuotta sitten. Tätä tapahtuu kuitenkin nykyään harvemmin. Nykyään myymättä jääneitä vaatteita lahjoitetaan eteenpäin yhä enemmän.

      • krista
        7.3.2017 at 22:58

        Kyllä, juttu siis vuodelta 2010! On ihan huippua, että asia on ollut esillä ja se (toivottavasti!) saanut asiaan paljon muutosta. Espanjan tilannetta en tiedä, mutta arvelisin (tämä täysi arvaus!) että täällä tullaan jälkijunassa tuollaisen tietoisuuden kanssa.

  • Ninttu
    7.3.2017 at 20:16

    Kyllä mä varmaan ostaisin. Rahat menee torikauppiaalle eikä kasvottomille, ylikansallisille korporaatioille. Tai niin mä ainakin haluan uskoa, että tässä tapauksessa menee.

    • krista
      7.3.2017 at 20:19

      Näin mä kans tavallaan ajattelen! Mutta sit taas kun ei ole ihan varma, niin vähän jää mietityttämään… Jos ois kielitaito riittänyt, ois ehkä voinut kysellä :)

  • HannaK
    7.3.2017 at 20:22

    Mä olisin jotenkin taipuvainen uskomaan, et noi on jotain aiempien sesonkien myymättömiä vaatteita, jotka joku ostaa jollain pilkkahinnalla isoissa erissä firmojen varastosta pois ja myy sitten tuolla torilla. Eli sellaista kamaa, mikä muuten menis kaatopaikalle. Saattaisin ostaa, jos jotain itelleni sopivaa bongaisin.

    • krista
      7.3.2017 at 20:27

      Tätä mä toivon/uskon kans! Ja etenkin jos markkinakauppias tällä saa elantonsa, niin sehän on ihan hyvä juttu…?

  • Salla
    7.3.2017 at 20:51

    Jotkut isot merkit tilaavat vaatteet yhtä aikaa usealta tehtaalta ja ostavat siltä, joka saa erän ekana valmiiksi. Loput saavat myydä vaatteet eteenpäin miten parhaiten taitavat. Ei nyt mitään varsinaisen eettistä muotia, mutta eipä ole yhtään sen eettisempää siellä ketjuliikkeessäkään. en tietty tiedä, onko noi just niitä vaatteita, mutta paljon mahdollista. Luin asiasta vuosia sitten muistaakseni kirjasta Gomorra. Kirja kertoi Italian mafiasta, eikä sen jälkeen juuri tehnyt mieli ostaa kuin hyvin hyvin eettistä muotia ja sitäkin pakon edessä.

  • Dyykkari
    7.3.2017 at 21:41

    Olen elämäni aikana dyykannut vaikka mitä ruuan lisäksi. Joskus 5 vuotta sitten vakio dyykkauspaikassani tuli vastaan jatkuvasti Seppälän silvottuja aletuotteita. Se pani kyllä aika vihaksi ja joskus niistä osan pelastinkin ja paikkasin kotonani. Enää en asu samassa kaupungissa ja kyseinen Seppäläkin on jo lopettanut, mutta ei ole enää pariin vuoteen tullut onneksi silvottuja vaatteita vastaan dyykkaus reissuillani. Toivon todella että tämä ällöttävä tapa on saatu loppumaan.

  • Salvia
    7.3.2017 at 22:28

    Saattaisin ostaa jotain, mutta tuo määrä kyllä vähän hirvittää. Ovatko nuo vaatteet sellaisia, että niitä todella tarvitsee? Tai ostaisitko jotain noista vaatteista vaikka kahdenkymmenen-kolmenkymmenen euron kappalehintaan? Jos et, miksi vain halpa hinta saa ostamaan?

    Mä olen kyseenalaistanut omaa ostoskäyttäytymistä yhä enemmän, ja punnitsen aina ostaessa tavaran tarpeellisuuden. Vaatteet ja tyyli ovat kuitenkin asioita, joista saa valtavasti iloa ja nautintoa, eli kyllä mä ostan myös ei-välttämättömiä asioita. Olen kuitenkin pyrkinyt siihen, että ostan vain oikeasti iloa tuovia, kestäviä ja varmasti käyttöön päättyviä vaatteita, ja ennemmin yhden varmasti halutun tuotteen, kuin kymmenen siksi kun halvalla sai. Kun ostamista joutuu harkitsemaan pitkään ja jopa säästämään rahaa tuotetta varten, turhat ostokset karsiutuvat ja jo tämä tekee ostamisesta huomattavasti ekologisempaa.

    • krista
      7.3.2017 at 22:55

      Joo siis en olisi ostanut mitään näistä 20-30 euron kappalehintaan, eli nimenomaan halpa hinta sai ostamaan. Enkä ns. tarvitse näistä mitään. Ostan itselleni harvoin – tuskin koskaan – nykyisin mitään muuta kuin tyyliin lämpimät ulkokengät/takin tms. todella tarvitsemaani. Juuri siksi, että en tarvitse mitään enkä osta kalliilla mitään muuta kuin täysin välttämättömiä. Siinä mielessä nämä olivat ehdottoman turhia. Tuovatko ne minulle iloa – kyllä. On ihana joskus itsellekin ostaa jotain, ja nimenomaan halpa hinta antoi ”vapautuksen” antaa mopon riistäytyä käsistä. Nyt kun noita sovitin (siellä ei siis voinut sovittaa), totesin että näistä kahdeksasta todennäköistä kuutta tulen käyttämään paljon, loppuja ehkä satunnaisesti tai en ollenkaan. Kaikkia ilman pärjäisin.

      Mulla on kans ostokäyttäytyminen muuttunut massiivisesti, vasta siitä kirjoitinkin sen norsuhomman yhteydessä: http://www.puutalobaby.fi/puinen-norsu-poyta/

      • Noora
        8.3.2017 at 07:00

        Mun mielestä halpa hinta ei oo nykyaikana enää hyvä syy ostaa. Tuottaako se, että sulla on nyt kahdeksan vaatetta enemmän iloa kuin että olisit ostanut vaikka kaksi ihan lemppariasi noista? Ymmärrän todellakin sen, että välillä on ihana ostaa kauniita vaatteita itelle, mutta kyllä jokainen vaate pitäisi mun mielestä olla jossain määrin harkittu ja ostettu jonkinlaiseen tarpeeseen. Kun ostaa hyvälaatuisen ja harkitun vaatteen, niin niistä yleensä nauttii pidempään oman kokemuksen mukaan. Tietysti joku vähän huonolaatuisempi helmi voi aina olla, mutta en ostaisi kahdeksaa halpisvaatetta kerralla. Tässä tilanteessa musta on ihan sama keneltä tavarat ostaa, ei se että vaatteet ostaa torilta tee niistä yhtään sen kestävämpiä. Tietysti hyvä, jos torilla myyvät muuten roskiin meneviä vaatteita, mutta yksi henkilö ei voi pelastaa maailmaa ostamalla niitä kaikkia.

        • Krisse
          8.3.2017 at 09:08

          Aikamoista tekopyhyyttä moralisoida toisen ostoksia. Jos oma ostoskäyttäytyminen on erilaista niin olkoon. En kuitenkaan nää järkeä siinä, miksei joku muu voisi ostaa tavaroita omaksi ilokseen. Ei tämä maapallo muutamasta vaatteesta mihinkään pelastu tai kadotukseen joudu.

          • Noora
            8.3.2017 at 10:26

            Et nyt ehkä saanut ajatuksestani täysin kiinni. Mielestäni en moralisoinut, vaan toin oman mielipiteeni esiin ja vastasin bloggauksen lopussa esitettyyn kysymykseen ”ostaisitko?”. Halusin nostaa esiin ajatuksen, että mitä jos olisikin ostanut vähän vähemmän, niin olisiko se kuitenkin tuottanut samalla tavalla iloa? Ja kyllä, minäkin ostan tavaroita omaksi ilokseni ja joskus vain sen takia, että halvalla sai. Toivoisin kuitenkin, että nykyaikana yhä useammin ostettaisiin vähemmän ja kestävämpää.

            Ymmärsin tämän postauksen keskustelua herättävänä ja ostoskäyttäytymispohdintana, johon voi kommenteissa tuoda esiin miksi itse ostaisi/miksi ei ostaisi.

        • krista
          8.3.2017 at 11:19

          Joo tämä ei missään nimessä ollut järkevää ja harkittua ostamista vaan tosiaan hetken ihan hetken huuma :) Mitään näistä en olisi tarvinnut! Varmaan sekin vaikutti, että oli kaksikymppinen lompakossa. Mullahan siis oli isompi läjäkin käsissäni ja niistä vielä ”karsin” kakskymppiseen. Haha. ”Harkitsin” siis. Lue: en todellakaan harkinnut :D Ihan halvan hinnan sokaisema huuma siis, mutta nyt sovituksen jälkeen onneksi siellä on muutamia löytöjä, jotka varmasti jäävät käyttöön!

  • Tilia
    8.3.2017 at 08:57

    Joo, ostamatta olisi jäänyt täälläkin. Mulle ei ole kyllä ikinä yksikään henkkamaukan vaate passannut, enää en mene sinne sovituskoppiin turhaan vääntelehtimäänkään. Vaatteita näyttäisi kaapissa olevan jo enemmän kuin sinne mahtuu, joten vain todella pätevällä syyllä sinne pääsee uutena mukaan. Halpa hinta ei riitä. Just laskin, että samanlaisia sinisiä farkkujakin löytyy yhdeksät! Ja mustia lisäksi… Olen myös testannut sen vuosi ilman uusia vaatteita -haasteen. Ei ollut vaikeaa, kun oma tyyli on löytynyt jo vuosia sitten ja koko pysyy likimain samana. Tunnistan kyllä tuon ilahdutan itseäni ostamalla jotain kivaa, mutta mulla se on yleensä sisustus- tai puutarhalehti. Ei niitäkään oikeasti tarvitse ja samat jutut joka vuosi, mutta helpompi kierrättää naapuriin kuin vaatteet.

  • Puumis
    8.3.2017 at 11:30

    Mä ostaisin. Mun mielestä on kiva uusia vaatekaappia (ja nimenomaan uusia: mulla on rajallinen määrä henkareita ja joka kerta, kun ostan jotain uutta, ”joudun” laittamaan vanhoja kierrätykseen), ja ostan mieluummin viiden euron puseron kerran kolmessa kuussa, kuin sadan euron puseron, joka kestää ehkä viisi vuotta, mutta johon olen jo vuoden jälkeen kyllästynyt. (Tosin tätä kirjoittaessani mulla on päällä Henkkamaukan jakku, jonka ostin ehkä 16 vuotta sitten tai jotain. Se vaan on kestänyt, ja olen sen jo kerran uudelleenvärjännytkin, kun musta alkoi haalistua.)

  • Tiba
    8.3.2017 at 11:43

    Tuskin olisin ostanut. En ole muutamaan vuoteen ostanut enää mitää henkkamaukalta tai muistakaan ns. halppisliikkeistä. Ennen olisin saattanut ostaa kun halvalla saa, olisin pitänyt vaatetta muutaman kerran ja sen jälkeen ”kertakäyttövaatteet” olisivatkin jo piloilla. Eli mieluummin olisin sijoittanut sen 20 euroa laadukkaampaan/kestävämpään vaatteeseen.

  • Lydiah
    8.3.2017 at 12:46

    Eikä, mulla on ollut tuo yläkuvan vihreäkuviollinen paita! Nyt se on jo kuitenkin laitettu kiertoon. Ostin sen juuri Espanjan matkalta, mutta ihan kaupasta, en markkinoilta:) Hauska sattuma!

    • krista
      8.3.2017 at 12:59

      Se onkin IHANA! Tuo tulee mulla ehdottomasti käyttöön. Muistatko yhtään, koska ostit? Kertois vähän, että kuinka pitkään nää on jossain alelaareissa olleet ennen kuin päätyivät markkinoille :)

      • Lydiah
        8.3.2017 at 16:25

        Se on nätti, harmi vaan omani ei ollut ihan sopivaa kokoa…
        On siitä jo useampi vuosi kun ostin, olisko 4 vuotta…?

        • Lydiah
          8.3.2017 at 16:36

          Merkki on muuten Sfera. Liike löytyy ainakin Malagasta ja osasto Corte inglesistä. Tykkään heidän vaatteistaan:)

          • krista
            8.3.2017 at 17:19

            Tässäkin ois El Corte Ingles lähellä… Mutta en taida uskaltaa mennä :D Että ei käy samat kuin markkinoilla, tulisi kalliimmaksi :D

  • Paula
    8.3.2017 at 12:47

    Musta on jotenkin hassua ku teidän perheestä tulee sellaset jotenkin ekohippivibat (kasvissyönti, puutaloasuminen?) mut samalla kuitenkin blogista välittyy jotenkin aika materialistinen/epäekologinen elämä (lasten lelut, tällanen ostohuuma, einesruoat). Luulen et moni jotenkin mieltää teidät sellaseks ekoperheeks ja sit närkästyy, kun ette ookaan :D mun ite on ainakin tosi vaikee jotenkin käsitellä tätä ”ristiriitaa” haha, vaikka siis mun mielestä sä et mitenkään tuo teitä esiin minään maailmanpelastajina mut jotenki ne puitteet luo sen mielikuvan. en tiiä saiko kukaan tästä yhtään kiinni mut tuli vaan mieleen.

    Ja mä en ostais koska torikojut on epäilyttäviä ja koska en haluis sortua virheostoksiin halvan hinnan varjolla ja koska noin monen vaatteen kerralla ostaminen mistään tuntuu nykyään aika kamalalta ajatukselta.

    • krista
      8.3.2017 at 12:58

      Joo se on aina jännä, jos tekee itse jotain (virheellisiä?) oletuksia jostain toisesta ja sitten ihmettelee (parhaimmillaan närkästyy), kun toinen ei olekaan sen mukainen :D En siis tarkoita sua enkä näitä kommentteja, vaan tätä siis ilmenee blogeissa aina silloin tällöin :) Muuallakin siis kuin täällä, mutta täälläkin tää on joskus tullut esiin just tuolleen niin kuin kuvasit. Mutta joo ei olla ekohippejä vaan aika tavallisia (?) ihmisiä. Auto on Suomessa parkissa, lentokoneella matkustetaan ja mä oon perheen ainoa kasvissyöjä ja niin edelleen :)

    • Puumis
      8.3.2017 at 16:34

      Sit tietty vielä se, että ei se ole joko tai. Että ei kukaan ole joko materialistinen kusipää tai kasviksia syövä vuohipaimen, joka elää viereisen puron virrasta tuotetulla sähköllä ja kutoo vuohenvillasta itselleen ja lapsilleen koko vuoden vaatteet päreitten valossa iltapuhteina. Tää unohtuu aika monelta kritisoijalta. Mutta niinhän se taitaa olla blogissa kuin blogissa; muodostetaan tietty mielikuva siitä pintaraapaisusta, jonka blogi bloggaajan oikeasta elämästä tuo, ja kun joku ei mene ns. käsikirjoituksen mukaan, niin nostetaan hirveä mökä. :)

      • krista
        8.3.2017 at 17:11

        Joo :D Mutta se kuuluu asiaan :D Ja tavallaan se on tosi inhimillistä, itsekin huomaa jotain blogia pitkään lukiessa ajattelevansa, että jotenkin ”tuntee” jonkun ihmisen ja sit saattaa tulla yllätyksiä – myös positiivisia :)

        Mutta tosiaan tässä keskustelussahan tällaista nyt ei ole sinänsä tullut, ihan hyvää keskustelua kuluttamisesta! Mutta tunnustan ja tunnistan ilmiön :)

  • Koo
    10.3.2017 at 15:53

    Tässä kun useampikin on maininnut ettei ostaisi H&Mltä mitään niin aina kun googlailen eettisiä vaatteita niin esiin nousee H&M. Niillä on sellanen mallisto jossa on eettisesti tuotettuja orgaanisia vaatteita. En sit vaan ymmärrä miksi ne ei voi laajentaa sitä koko mallistoon?
    Toinen juttu H&Mstä on että mulla on useampi vaate sieltä jota olen pitänyt toooosi monta vuotta. Yhet kesähousut on tainu olla mulla 15 vuotta eikä ole menny miksikään, että jos valikoiden ostaa henkasta niin löytää sieltäkin laadukasta kamaa.
    Mulla on aika vähän vaatteita ja joskus herään siihen että taas mulla on tää sama paita päällä, mut mua on alkanut viime vuosina enemmän ällöttää shoppailu (aikasemmin asuin Stockalla) enkä jaksa sovittaa. Tosiaan ne muutamat kalliit ajaa asiansa oikein hyvin! Varaa ei ole mihinkään suomalaisiin supermerkkeihin, mutta sellaset keskihintasetkin menee oikein hyvin vuosikausia.
    Ja alkuperäiseen kysymykseen – tottakai ostat jos sattuu sun tyyliin!

    • krista
      10.3.2017 at 18:03

      Tää on muuten jännä, HM tosiaan tulee silleen ensimmäisenä mieleen ketjuliikkeitä ajatellessa ja tällaisissa yhteyksissä. Tavallaan se varmaan johtuu siitä, että HM on niin suosittu ja tuttu, mutta tavallaan ehkä myös ”epäreilua” heitä kohtaan, kun olen siinä käsityksessä, että he kuitenkin ovat panostaneetkin eettisiin juttuun varsinkin viime vuosina – vaikka haasteita varmaan on vielä niin kuin kaikilla ”halpamaissa” vaatteita tuottavilla ketjuilla. Hmm. Tulipa mieleen jopa sellainen, että olisivatkohan halukkaita haastatteluun, jos leikkisin vähän tutkivaa journalistia ja alkaisin heiltä kysellä tällaisista asioista… Hmm saisko idea kannatusta? Siis vähän samaan tapaan kuin Reiman haalarin hintaa/eettisyyttä avattiin tuossa reilu vuosi sitten. Itseäni tuo kiinnostaisi!

      Mun on HM:n puolelta pakko sanoa tuo sama hyvä puoli: vaikka sitä käytetään esimerkkinä ”kertakäyttömuodista”, niin mulla on sama kokemus! Mulla on useita 10 vuotta vanhoja HM:n vaatteita ollut aktiivikäytössä kaikki vuodet! Joelin kanssa ollaan tästä kans puhuttu: sillä on kaksi HM:n hupparia ollut varmaan 15 vuotta, ja nähty blogissakin ihan jatkuvasti. Ne se vakkarihupparit. Toinen on kerran värjätty, mutta molemmat EDELLEEN ihan käyttökuntoisia – ja tuo tyyppi kun todellakin pitää vaatteet puhki. Että ei se ”kertakäyttöisyyskään” ihan yksiselitteistä ole. Jotkut vaatteet saattavat kestääkin.

      Haha, spontaani HM:n puolustuspuhe lähti tässä :)

  • Koo
    11.3.2017 at 08:48

    Heh :)
    Kyynikko varmaan miettii että ne on maksanu siitä että niiden nimi nousee eettisissä hauissa esiin. Jotenkin se sinisilmänen tyttö sisälläni haluaa kuitenkin uskoa että niiden on pakko miettiä näitä kysymyksiä enemmän kun jonkun muun, koska ne on niin tunnettuja ja esillä. Enemmän mua epäilyttää joku Cubus tai Vila tai mitä näitä meganuorisoliikkeitä nyt on.

    • krista
      11.3.2017 at 11:29

      Joo ja varmasti siellä on superammattilaiset hakukoneoptimointeja tekemässä… JA sitten se, että vois sanoa ”eettiseksi pesuksi”, että tosiaan panostaa yhteen mallistoon, mutta entä ne muut…? Mutta SILTI mä jotenkin oon valmis uskomaan, että joku HM on niin suurennuslasin alla näissä, että niiden on PAKKO olla tarkkoja. Koska aina jos jotain joltain löytyy, niin se on valtava kohu ja maineriskit on valtavat. Vois kuvitella :)

  • Jen
    13.3.2017 at 13:56

    Kyynisyys näissä ekoasioissa on ihan tervettä ja HM:n ”vihreys” taitaa olla ihan silkkaa viherpesua, vaatteiden eettisestä tai kestävästä tuotannosta puhumattakaan. Lisää siitä täällä http://outilespyy.com/hm-conscious-collection-2014/
    Ostoskäyttäytymistä on ihan hyvä ainakin pohtia ja tiedostaa ne omat sudenkuoppansa.
    Oma ostaminen häilyy vähän laidasta laitaan, laadun ja vähän ostamisen ja halvan hinnan välissä. Haastoin itseni jossakin vaiheessa vaatteiden ostolakkoon vuodeksi tämän innoittamana https://www.facebook.com/events/718023444912412/ (uusien vaatteiden, ihan välttämättömimmät korvattavat hankin käytettyinä) ja huomasin kyllä siinä omassa ajattelussa muutosta. Tosin ostamiskäyttäytyminen rajoittui omiin vaatteisiin, ei kolmen lapsen vaatekaappien täyttämisen ostotapoihin, sillä niiden hommaamiseen käytettynä tai hankkimatta jättäminen ei olisi käytännössä toiminut siinä elämäntilanteessa. Tosin periaatteeni taitavat varsin helposti häilyä kun en niihin kiinnitä huomiota. Vähintään koitan pitäytyä omissa vaatteissa kotimaisissa merkeissä ja tuotannossa, josta on jotain läpinäkyvyyttä. Tarviskohan ryhdistäytyä ja olla taas ostamatta vaatteita seuraavan vuoden ? :)
    Iloinen asia on kyllä että sitä kotimaista tuotantoa ON saatavilla (sekä aikuisille että lapsille) ja siihen nyt ehkä voidaan luottaa että on eettistä ;), en halua ajatella että meikäläisen vaatteita tekee jotkut pienet lapset kurjissa oloissa :(
    Kotimaisia vaatteita listaa https://kohtisuurtaunelmaa.blogspot.fi/2016/12/valmistettu-suomessa-lista-kotimaisista.html
    Vaikka kaikesta huolimatta on paras ostaessaan ostaa käytettyä, kaytetystä muutettua, kierrätysmateriaaleja. En tiedä onko tuo markkinaostos kaikista huonoin vaihtoehto kuitenkaan, jos olisivat esim. menossa poltettavaksi tai muuten hylkyyn. Tiedä näitä, tärkeää kuitenkin keskustella tästä vaateasiasta ja mun mielestä on aika rohkeaa lähteä miettimään sitä julkisesti, sillä välillä musta tuntuu kamalalta ajatella omassa hiljaisuudessaakin :)