Tätä bloggausta multa on kyselty! Ja nyt vih-doin-kin aika on kypsä – lue: on ollut niin pitkään kuuma, että tällaisen pidemmän bloggauksen naputteleminen sisätilan viileydessä tuntuu itse asiassa ihan erinomaisen hyvältä päivänviettotavalta :)
Hommahan lähti liikkeelle siitä, että vannoutunut Bugis-fani sai Lastentarvikkeesta Emmaljungan Vikingin tuplarattaat, joiden myötä joutui ihan kokonaan tarkistamaan aiemmat hyökkäysvaunu-stereotypiansa kyseistä merkkiä kohtaan. Intoilin jo heti alkuun mahdollisuudesta hankkia tupliin myös erillinen yksittäisrunko, jonka avulla liikkeelle pääsee vain jomman kumman pikkutyypin kanssa.
Nooh, Joel vastusti yksöisrunkohankintaa. Kuulemma eteisemme vaunuparkissa on jo ihan riittävän ahdasta ja niin edelleen ja niin edelleen. Kävimme sitten Joelin kesäloman alkajaisiksi kaupunkilounaalla pelkästään Seelan kanssa ja tuplavaunuilla – olipa vähän hassua työnnellä leveitä rattaita toinen penkki tyhjänä. Kaupunkireissun jälkeen maaperä oli hedelmällistä ympäripuhumiselle, ja heti seuraavana päivänä kipaisin (heh – Varistossa asti ei ihan vaan kipaista) Lastentarvikkeesta ostamassa sitten sen irrallisen yksittäisrungon.
Ja Joel hoisi sen vaunuparkkitilaongelman näppärästi näin:
Nyt Joelin kesäloman aikana me ollaan itse asiassa yllättävän paljon liikuttu kaksilla rattailla: Seela on köllötellyt Vikingeissä ja Silva omissa Bugiksissaan. Kun siis kerran on ollut kaksi työntäjää tarjolla. Ja esimerkiksi uimalassa on ollut helpompaa, kun Joel lähtee Silvan kanssa päikkärinukutuskävelylle tai edeltä kokonaan kotiin, ja me Seelan kanssa ollaan voitu jäädä vielä omine aikoinemme viltille pötköttelemään. Tai toisin päin.
Niinpä näitä vaun... lastenlogistiikkayksikköjä tulee vähän niin kuin luonnostaan koko ajan vertailtua. Tässäpä keskeisiä havaintoja ”Bugis vs. Viking” a la Krista & Joel.
Vaunuissa on todella paljon samaa, ja molemmat on ihan selvästi sopivat just meidän tarpeeseen: keveät ja näppärät vaunut, joilla on näppärä liikkua julkisissa kulkuneuvoissa tai kauppojen kapeilla käytävillä – mutta joilla pystyy ongelmitta kulkemaan myös Toukolan ja Kumpulan hiekkateitä. Paremmuusjärjestykseen näitä kahta on mahdotonta laittaa; lempparin valinta tapahtuu ehkä näiden kahden välillä eniten ihan fiilispohjalta.
Mittanauha näiden vertailussa ei ole viuhunut, mutta runkomitoiltaan vaikuttavat aika täsmälleen saman kokoisilta kaikista suunnista:
Vikingien työntökahva menee kuitenkin (jos asennon on laittanut niin) jonkin verran pidemmälle, mikä helpottaa ”kippaamista” esimerkiksi katukiveykseltä ylös noustessa. Toisaalta työntökahvan saa Vikingeissä käännettyä alas, joten julkisissa kulkuneuvoissa nämä saa suunnilleen samaan tilaan.
Vain Bugiksissa on heittoaisa, Vikingeissä ei. Toisaalta sitten Vikingeissä on alas taittuva aisa.
Vikingien runko vaikuttaa jotenkin tukevammalta. Bugiksissa rungon kiikkeryys yllätti alkuun, ihan niin kuin olisi ollut jotenkin… …halpaa. Mutta hyvin tuo Bugistenkin runko on kestänyt, ei valittamista.
Renkaissa on jonkin verran kokoeroja. Vikingien takapyörät ovat matalammat ja leveämmät:
…ja Vikingien etupyörät ovat isommat ja leveämmät:
Erityisesti eturenkaiden kokoerossa meidän käytön kannalta plussat saa Viking: renkaat ovat juuri sen verran isommat, että ne eivät jumitu kadun koloihin. Eron on huomannut ihan käytännössä: jonkun kolon yli minä olen saattanut rullata Vikingeillä yli ihan huomaamatta, mutta perässä Bugisten kanssa tuleva Joelin kyyti on tökännyt. Pakko myöntää, että itse olen viime aikoina valinnut työnnettäväkseni mieluummin Vikingit – tietysti niissä on ollut keveämpi työnnettäväkin matkustajana.
Molemmissa kääntyilevyys ja kepeys on kuitenkin täyden kympin arvoista. Mutta jos Cameleonien ”heppoisuus” epäilyttää, suosittelen tsekkaamaan seuraavaksi nuo Vikingit – eli sellainen pieni lisäjämeryys on niissä tarjolla, mutta samoissa pienissä mitoissa.
Kokoamissysteemin (kopan irroitus jne.) näppäryydestä annoin Cameleoneille pientä miinusta silloin pari vuotta sitten, kun Bugisten käyttökokemuksista kirjoitin. Mutta nyt, kun olen parin vuoden käytön ansiosta tottunut Bugis-kasaaja ja Vikingit ovat minulle uutta, tuntuu koppaosan irroitus ja kokoonkasaaminen helpommalta Bugiksissa. Vikingeissä vauvankoppa nostetaan tuosta kuomun kahvasta (musta kahva vihreässä kuomussa – ei näy yläpuolen kuvassa, mutta tuossa alhaalla näkyy). Samaan aikaan pitää toisella kädellä painaa vaunun pohjan pientä nappia ja vetääkin jostain. Itseäni tuo systeemi ähisyttää ja puhisuttaa, mutta just katsoin, miten helposti Joel sen äsken nosti kauppaan lähtiessään – eli luultavasti kyse on vaan oikean tekniikan oppimisesta.
Molemmille isot-isot plussat siitä, että naperon penkkiä voi työntää sekä kasvot eteenpäin että kasvot työntäjään päin. Niin kuin olen kertonut, tämä ominaisuus ratkaisi meidän tuplavaunuvalinnan.
Molemmille plussaa myös värivaihtoehdoista. Bugiksiin valitsimme ruskea-oranssin värityksen, runko on perusvärinen – mustan rungon taisi silloin saada vain all black -malliin. Vikingeissä puolestaan voi valita rungon värin erikseen ja verhoilun perusvärityksen (tosin vain aika tylsistä vaihtoehdoista: musta, harmaa, sininen ja vaalea) erikseen, ja sitten halutessaan ostaa lisänä värillisiä kuomuja. Vikingeihin valitsimme siis mustan rungon, harmaan perusvärin sekä ekstrana vihreän kuomun Seelalle ja punaisen Silvalle.
Bugisten vaunukopan käytöstä on tietysti jo pitkä aika, mutta muistini mukaan tykkäsin enemmän sen vauvakopankantosysteemistä (erillinen kahva). Ööö tai toisaalta se kantokahva meiltä kyllä kerran hajosi (meni takuun piikkiin), joten hmm… Onneksi ei ollut vauva kyydissä. Että toisaalta pisteet Vikingin vauvakopankantosysteemille, jos ei hajoa :)
Vikingien istumaosasta taas tykkään enemmän siitä, että siinä naperon jalkojen väliin tulee ”välipuu” (näkyy jonkin verran täällä). Sen ansiosta turvavöitä ei ole välttämätöntä käyttää, ainakaan meidän kiltisti paikoillaan pysyvän tirppasen kanssa. Bugisten istumaosasta ilman turvavöitä voi tipahtaa (huh, kokemusta melkein on), ja sitä paitsi istumaosan turvavyöt Bugiksissa ovat ihan surkean huonot. Vikingiessä ne on paremmat, mutta itse asiassa kaikkein parhaat turvatyöt on olleet niissä Bumbleriden tuplissa.
*******
Tulikohan kaikki, mitä mulla oli mielessä…? Saa kysyä!
Mutta joo – että kummat ovat paremmat…?
Perusominaisuuksien perusteella en oikeasti osaa laittaa näitä paremmuusjärjestykseen. Toisessa on joku puoli hyvää ja toisessa toinen. Kumpikin (meidän käyttöön) hyvin lähellä täydellistä. Mutta… Tätä taisin arvella jo silloin joskus Vikingejä ensi kertaa kokeillessani: jos nyt ostaisin ensimmäiselle lapselle vaunut (ja arvelisin, että toinen olisi tulossa lähaikoina), ostaisin Emmaljungan Vikingit, koska ne saa helposti jatkettua tupliksi. Mutta tämäpä ei tietysti olekaan niin helppo juttu – silloin Bugiksia ostaessa ei tullut mie-leen-kään, että tässä talossa tarvittaisiin vielä tupliakin.
Mutta Vikingeille siis järjettömän iso plussa siitä, että osat yksöis- ja tuplarattaiden kesken ovat yhteensopivat! Eli jos ensimmäistä lasta odottaessa ostaisi yksöis-Vikingit, niistä saisi myöhemmin tuplat pelkästään ostamalla niihin tuplarungon, ja myöhemmin istumaosan, kun vauva kasvaisi vaunukoppa-ajan yli. Ihan älyttömän kätevää. Tätä ominaisuutta ihan ehdottomasti olisi kaivannut Bugiksiinkin! Kun me ostettiin (kalliit) Bugikset, meidän (mun) ykkösajatus oli se, että näillä yksillä sitten pärjätään aina ja ikuisesti – ei matkarattaita, ei mitään ylimääräistä härpäkettä eteiseen. Nooh, tulipa sitten puutaloon toinenkin lapsi ja osoitti, että häh häh hää, eipäs voi vaunuasiaakaan aukottomasti suunnitella. Vauvankokoinen aukko oli.
Vikingeillä tämäkin asia olisi ratkaistu.
Toisaalta koskaan ei voi tietää tulevaa, joten… Nojoo, vaikea valinta. Mutta toivottavasti näistä vertailujutuista on jollekulle hyötyä vaununhankitaviidakossa!
PS. Tuplarataskokemuksia Vikingeistä tulossa lähiviikkoina. Kaikki (tai lähes kaikki) vaunukokemuskirjoitukset löytää klikkaamalla sivupalkista tägiä ”vaunut”.
1
Maijjueh (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 17:24Pakko myöntää, että tässä sinun blogissa on jotain koukuttavaa. Nimittäin oon 24-vuotias lapseton opiskelija eikä lasten hankinta ole vielä _vähään_ aikaan aiheellinen. Silti minä täältä sinun blogista luen kaikki postaukset, jopa vertailut, kuten tämän. Muistissa on myös miten kannttaa varautua kun on lapsi tulossa, olen myös oppinut lapsiperheen aakkoset (ainaki niskakka tuli opittua ja jäi mieleen) ja paljon paljon muuta mitä ei välttämättä tulis ekana mieleen selata läpi tässä elmäntilanteessa. Pointsit siis sulle siitä ja mahtava blogi!
Ps. Mitkä raskauskilot? En minä ainakaa oo huomannu.
Kristaliina
28.7.2014 at 19:06Hihi, mahtavaaa – mut kantsii ehkä muistaa, että et sitten ainakaan treffeillä (siis jos olet sinkku) ihan alkuun paljasta, että tiedät aika paljon lastenvaunumerkkien ominaisuuksista :D
Kiitos kivasta kommentista!
…ja raskauskilot on piilossa, mut siellä ne edelleen on paikoillaan. Kaikki viisitoista :)
Maijjueh (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 20:39Pakko paljastaa, että en ole sinkku, mutta en halua nähä poikaystävän naamaa jos paljastaisin tietäväni näin paljon vaunumerkkien ominaisuuksista :D
Raato (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 19:27Pakko tälleen 23-vuotiaana lapsettomana opiskelijana, jolla ei tietääkseni ole aikeita lisääntyä, jatkaa aihetta ja myöntää, että kyllä, koukuttavaa on. <3 Tätä tulee aina mielellään lukemaan ja postauksia jopa odottaa, vaikka aihepiiri ei kosketakaan käytännössä millään tasolla.
liisa:) (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 20:19Täällä komppaa vielä 19-vuotias (entinen ja ehkä vuoden päästä tuleva) opiskelija, lapsen hankinta ei siis täälläkään missään nimessä vielä suunnitteilla pitkään aikaan! Au pairiksi kyllä olen lähdössä, tosin tiedä sitä sitten hyötyykö tästä blogin lukemisesta mitenkään yli 6-vuotiaiden kanssa… :)
iidami
29.7.2014 at 10:39Hah, sama täällä! 25 v lapseton opiskelija, luin tämän(kin) postauksen ja kommentteihin klikatessa mietin, että mitähän määkin näitä vaunuvertailuja luen, ja kommentitkin pakko vielä tsekata :D
Kristaliina
29.7.2014 at 12:07Kiitos kaikki! Mä oon sanonut tän ennenkin, mutta sanon uudestaan – tää on oikeasti kirjoittajalle ihan sitä parasta palautetta: että joku ihan erilaisessa elämäntilanteessa olevakin lukee ja tykkää! Itsekin sitä lukee joitain blogeja, joiden kirjoittaja on ihan eri elämänvaiheessa, mutta niissä blogeissa on vaan Sitä Jotain Erityistä. Ihan mahtavaa ajatella, että joku toinen vastavuoroisesti ajattelee tästä mun blogista niin!
Kiitos! <3
Joskus vielä mama? (Ei varmistettu)
30.7.2014 at 08:44Sama, varsinkin niiltä osin, että tämä blogi on tuonut mulle ihan hirveästi iloa, vaikka olen aivan erilaisessa elämäntilanteessa: myös opiskelija ja iältäni kahden-kolmenkympin puolivälissä. Suuri kiitos Kristalle, kun jaat elämäänne näin rohkeasti ja viihdyttävästi, sitä pitää arvossa iso joukko lukijoita. :)
Minulla on kyllä blogin lukemisessa myös se motivaatio, että toivon kovasti lasta, mutta vasta sitten, kun muutaman vuoden päästä olen ainakin valmistunut ja toivottavasti myös hieman työelämässä kiinni. Mies jaksaisi odottaa, mutta itseäni pelottaa, kun suvussani on useampia naisia, jotka ovat joutuneet niinkin nuorina kuin 25-30-vuotiaina odottamaan vuosia, ennen kuin lasta yrittäessä on tärpännyt. Toivottavasti tulevaisuus tuo perheellemme mitä toivomme ja pääsen jossain vaiheessa jakamaan mammablogien kommenttibokseihin myös omia kokemuksiani äitiydestä. ;)
Taitai (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 18:44Meillä on nyt noin 8kk kokemus bugaboo donkeystä, puolet ajasta monona ja sitten tuplana. Mun mielestä noissa parasta on se, että ei tarvita edes mitään erillistä runkoa tilaa viemään yhden lapsen kärryttelyjä ajatellen vaan klik-klik-klik ja vaunut on kapeammat kuin monet ”hyökkäysvaunut” ja lisänä vielä superkätevä sivukori. Istuimet noissa on toki pienehköt, mutta kokonaisleveys tuplanakin jää niin pieneksi että mahtuu ovista ihan heittämällä. Kokemusta cameleoneista ei oo, mutta renkaathan noissa on jo valmiiksi isommat joten ei kyllä tökkää ihan pieniin töyssyihin.
Onhan noissa huonojakin puolia, mutta silti sanoisin kyllä että jos ois vähänkään ajatuksissa pieni ikäero niin ostaisin melkeinpä noi jo ekalle monona ja sitten myöhemmin vaan yks kehikko ja istuinkangas lisää. Näin ei missään vaiheessa ois mitään turhia runkoja eteisessä lojumassa (vaikka toi joelin viritys onkin kyllä hieno!:)) ja olisi vaunut joilla selviäisi tosiaan koko vaunuajan ja kahdellekin (no okei, noiden kanssa saattaa kaivata jotain matkarattaita jos auto on kovin pieni).
Kristaliina
28.7.2014 at 19:04Kiitos Donkey-kokemuksista! Mä oon itse vaan (kaihoten) nähnyt näitä ohiajavana, en livenä edes rullaillut… Mut just Donkeythan me oltiin (Bugis-fani-fiilispohjalta) ostamassa tupliksi silloin alkuun – ennen kuin se huijaus, graah. Noissa on kyllä ihan huippuna tuo, että rungon saa kapeammaksi!
Meille noi Donkeyt ei mahtuisi autoon, mutta eipä mahdu muutkaan tuplat eli eipä sinänsä :) Cameleonit ja yksöis-Viikingit mahtuu, mutta perinteiset isot yksöisvaunutkaan ei mahdu. Miniauto :)
Taitai (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 19:45Joo, meillä on taasen semmoinen pakettiauto-mallinen auto, postiauto niinkuin me vitsaillaan (itella tilasi oikeesti samaa mallia jossain vaiheessa :D). Se on ihan loistava näin kahden pienen lapsen kanssa kun tilaa on sekä takakontissa että sisällä eikä tarvii tehdä palapeliä tavaroiden ja rattaiden kanssa ;D Myös liukuovet on näppärät lapsia kuskatessa. Aiheuttaa myös hilpeyttä aina ajaessa kun tunnelma on vähän pakettiautomainen :)
Nonariina
28.7.2014 at 19:39Mä ostin keväällä meille odottamaan heräteostoksena Emmaljunga Viking Superit, eli sama malli, mutta peräkkäin istuttavat ja niissäpä ei tartte ostaa erikseen tota yhden lapsen runkoa vaan se toinen kiinnitetään adapterilla runkoon. On ihan pirun kätevät….ainakin tähän asti kun on yhden kanssa menty..hehe. Mutta siis minäkin osasin sen adapterin ihan itse kiinnittää ja irrottaa :D.
Vink, vink jollekin joka ei halua shoppailla runkoja erikseen!
Kristaliina
28.7.2014 at 21:55Niitä Supereita meille kans esiteltiin ja vaikuttivat näppäriltä nekin! Mulla oli kuitenkin ”rinnakkain”-fiksaatio, joten päädyttiin Double-tupliin. Mutta kiinnostaa kovasti sit ne Superit käytössä kahdella, että miten toimivat!
Vierailija (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 21:09Kiinnostavaa vertailua. Meillä ei tuplat ole ajankohtaiset (ainakaan nyt ja kun lapsi on jo 2,5v on viihtyy varsin vähän rattaissa, niin ei varmaan tulevaisuudessakaan, jos kävisi niin että toinenkin lapsi tulisi). Mutta oman lapsilogistiikkalaitekokemukseni perusteella en yhdistelmävaunuja varmaan edes hankkisi, jos vauva taloon tulisi. Meillä on käytetty lapsen kuljetusvälineiden hankintaan vajaa tonni (eli kalliiden yhdistelmien verran), millä on saanut halvat perusyhdistelmät (250 euroa), Manducan (90 euroa), 2 kantoliinaa kirpputorilta (30 euroa), Tulan (120 euroa), Quinny Zapp Xtra matkikset (200 euroa) ja Brion Ponyt (160 euroa), joista pois on myyty muut paitsi matkikset ja Ponyt (yhdistelmistä 50 euroa takaisin, kantorepuista ja liinoista takaisin 200 euroa (näistä sanoisin että jälleenmyyntiarvo kohdillaan ;)), matkikset ja Ponyt ehkä pidetään vielä ensi kesään, mutta sitten taitaa kärryttelyt olla siinä. Mjooh, mutta meillä oli siis ekan vuoden repussa kannettava lapsi, joka ei viihtynyt vaunuissa, yhtään – yhdistelmät jäivät lähes käyttämättä, sen sijaan Zapp ja Pony-rattaita on käytetty paljonkin (1v. iästä lähtien tosin polkupyörä on ollut ensisijainen kuljetusväline kesäkauden). Tällä hetkellä rattaita käytetään lähinnä bussilla (ilmaiseksi) matkustamiseen (talvikaudella ei, kun tällä äidillä on silloin kausikortti).
Mutta joo, miksi siis en hankkisi yhdistelmiä…no kun niissä on kaksi linjaa, joko sikakalliit ja kevyen ketterät (Bugaboo menee tähän ehdottomasti, mutta olettaisin hintaa googlettamatta että Viking myös, olen edelleen sitä mieltä että tonni vaunuista on ihan järjetön hinta … heh ja tässä siis voi huomata, että olen about samanverran käyttänyt hankintoihin, jotka siis alkoivat halvoista yhdistelmävaunuista) ja sit kohtuuhintaiset, mutta 15-20kg painavat hyökkäysvaunut, joille sanon ei kiitos (koska meillä vaunuosan käyttö oli lähes nolla, 4kk iästä eteenpäin lapsi kulki Quinny Zapp Xtra rattaissa ja sitä ennen huudolla niissä kidutuskammiona pitämissään yhdistelmissä…tai sitten niin että oli tyytyväinen kantorepussa kun äiti työnsi tyhjiä kärryjä ja ratasosana perusyhdistelmät häviävät 10-0 simppeleille perusrattaille).
Mut joo, sen verran kiinnostava vertailu, että googlettelin Vikingien ominaisuuksia ja kyllähän ne ihan hyviltä vaikuttaa (hintaa katsomatta) :)
Kristaliina
28.7.2014 at 21:53Hih joo nää molemmat ovat just tuota ”sikakalliit ja kevyen ketterät” -linjaa :) Mutta itselleni mä perustelin silloin aikoinaan tuon Bugisten oston juurikin tuolla jälleenmyyntiarvolla. Eli kun ostettiin uudet sillä reilulla 900 eurolla, niin saadaan niistä hellän käytön jälkeen vielä joku 600 e helpolla takaisin. Joel ei ois halunnut noin kalliita, mutta mulla oli päähänpinttymä ja mä olin eka kertaa raskaana = mulla oli paljon sananvaltaa :D
Mutta joo, moni ottaa tuon linjan, että ostaa sitten useammat vähän halvemmat. Me perusteltiin tosiaan sitten itsellemme, että ei tarvita matkiksia ynnä muita, kun kameleontit on jo itsessään matkarattaiden kokoiset :) Heh vaikka sitten tuplat tarvittiinkin, kröhöm että ei sitä edes niitä tarpeitaan välttämättä tiedä :) Ja siis tietysti tarpeethan vaihtelevat muutenkin ihan hurjasti käyttötarkoituksen (ja asuinpaikan) mukaan!
Vierailija (Ei varmistettu)
29.7.2014 at 03:00Olen jo pitkään miettinyt, että riittäisivätkö Cameleonit ainakin vauvalle myös matkarattaiksi? Vai onko liian iso ja hankala pakattuna. Tullaan lentämään beben kanssa vähintään jonkin verran, mutta pelkissä matkiksissa ei taida pyörät oikein toimia lumessa ollenkaan.
Vierailija (Ei varmistettu)
29.7.2014 at 08:13Kannattaa harkita Baby joggerin malleja mini tai mini gt ihan täydelliset rattaat kevyet, menevät pieneen tilaan ja saa nätisti pakattua kuljetus kassiin lentokonetta varten ja mikä kaikein parasta maailman yksinkertaisimmat rattaat kasata ja koota.
Meillä GT:t olleet ainoana rattaina ei ole tarvittu erillisiä matkarattaita ja lisävarusteena on ollut kaukalo adapterit ja kova kantokoppa joiden asentaminen todella yksinkertaista.
Vierailija (Ei varmistettu)
30.7.2014 at 13:53Kiitos paljon tiedosta! Ja kiitos myös Kristaliina!
Kristaliina
29.7.2014 at 12:56No meillä ainakin on riittänyt ihan mainiosti tän koko kaksi vuotta! Mulla on ollut ihan ehdoton ei-ei matkarattaille: en ole ottanut, vaikka sukulaiset olisivat väenväkisin lahjaksi ostaneet :) Mutta en ole to-del-la-kaan tarvinnut mitään matkiksia, kun noin Bugikset yksin on niin supernäppärät. Ja se koko Bugisten ostamisen pointti oli meillä se, että vain yhdet rattaat ja that’s it.
Me ostettiin lennoille (noi oli mukana Italiassa Silvan ollessa 1-vuotias) sellaisen Bugiksen kuljetuslaukun ja siinä vaunut kulkivat hyvin lennolla (ruumassa tietysti) mukana. Olihan se iso möhkäle, mutta tosi helppo vetää ja pakata. Hintaa sillä(kin) tietysti on, mutta samoin jälleenmyyntiarvo on kohdillaan :)
Verppuli (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 22:37Meiilä on käytössä 1v 9kk ikäerolla juuri samanlainen setti, eli Tuplaviikingit ja lisäksi kapea runko ja seisomalauta. Toimii myös kivasti hissittömässä talossa, kun kapeaan runkoon on helppo laittaa parvekkeelle päiväunille toinen muksuista, jos ei jaksa roudata koko komeutta ylös. Nuo vikingit ovat yhdellä lapsella kyllä aivan ihanat kun ovat niin pienet ja ketterät. Itse en haluaisi Bugaboo Donkey vaunuja yhdelle, koska ovat aika leveät. En koe sitä ylimääräistä koria tarpeelliseksi omassa käytössä ja lisäksi viikingeihin saa myös sivukorin, jos sellaiselle on tarvetta. Itse olen kyllä ollut lyhyellä käyttö kokemuksella ihan mielettömän tyytyväinen valintaamme.
Järkky
28.7.2014 at 22:56Onko Bugiksissa heittoaisa? Siis vanhanmallisissa Cameleoneissa (ei Cameleon kolmosissa siis) ? Ei jestas jos meillä olis koko ajan ollut sellainenkin vaihtoehto käytössä… Saahan tuon kopan tietty käännettyä, mutta ei se onnistu jos lapsi on kyydissä. Niin, käyttöohjeita en ole lukenut.
Tuittuli (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 23:00Mikä ihme on heittoaisa? Olen yrittänyt noita vaunukuvia tuijottamalla keksiä mikä osa se on ja mikä sen käyttötarkoitus mahtaisi olla, mutta en ole keksinyt.
Vierailija (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 23:03Heittoaisa on työntöaisa jonka saa käännettyä niin, että vaunuja voi työntää joko lapsen kasvot tai selkä menosuuntaan. Nimensä mukaisesti aisa ikäänkuin heitetään vaunun istuimen/kopan ja kuomun yli päästä toiseen.
Vierailija (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 23:05Heittoaisan etu siis on, että pieni lapsi mieluusti katsoo vanhempaansa, isompi taas eteensä. Lisäksi kurjimmissa räntää vaakatasossa tyylisissä keleissä työntösuuntaa voi kääntää suunnilleen vauhdissa niin ettei viima piiskaa kuomun aukosta sisään. Tai aurinko paista samalla tapaa.
Kristaliina
29.7.2014 at 12:59On!!! :) Tai ainakin näissä meidän 2012 ostetuissa, oiskohan tää se kakkosmalli… Ne on ne pienet liipasimet tuossa kahvan sisäpuolella molemmin puolin – niitä kun painaa yhtä aikaa, niin kahvan voi kääntää toiselle puolelle :)
Järkky
29.7.2014 at 14:53Ei j*malauta! No siitä ne vaan napsahtikin ympäri! Prkl ja lapsukainen on 18kk eli you do the math. Argh! Meillähän tämä homma oli sellainen, että ostimme nuo käytettyinä emmekä siksi saaneet minkään vaunukaupan palvelua. Mä olin lukenut heittoaisasta ja vielä kysyin asiaa seistessäni maha pystyssä raisiolaisen omakotitalon pihassa. Vaunut myynyt herttainen mimmi sanoi, että heittoaisan puute on hänen mielestään Bugisten ainoa huono puoli! Enkä mä tietenkään kyseenalaistanut! Meillä on myös sikäli perinteiset roolit perheessä, että mies purkaa aina rattaat ja pakkaa autoon. Joskus olen ohimennen ajatellut, että aisa on purkutilanteessa milloin missäkin asennossa, mutta en ole uhrannut enempää ajatuksia! Nyt tulee ihan kylmä hiki, olen tuhlannut kokonaisen vuoden tehokasta aisanheittoaikaa!!! Nyt kun lapsukainen tunnin kuluttua palaa appilasta hoidosta, lähdetäänkin heti puistoon ja mä aion vempata aisaa (heh) koko matkan! Siis ihan toi käyttömukavuus: että voisi soratiellä kääntää isot etupyörät edelle. Tai sateella/auringossa kääntää muksun suojan puolelle. Raaaahhhh….
Vierailija (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 23:01Mahtaisinkohan enää edes muistaa kaikkia kärryjä mitä meillä on ollut kahdella ekalla käytössä! Itse koin etten tuplia kahden vuoden ikäerolla tarvitse, kun meillä oli käytettynä ostetut Gessleinin hyökkäysvaunut ja seisomalauta. Esikoinen mahtui pehmeän vaununkopan päätyyn istumaan kun toinen oli ihan pieni ja kun toinenkin jo istui, istuivat niissä peräkkäin, jos isompi ei jaksanut seistä laudalla. Meille noi isopyöräiset hyökkäyspelit oli ehdottomat, kun liikutaan koirien kanssa paljon maastossa ihan metsäpoluilla ja talvisin auraamattomilla teillä. Mut joo, joka paikka ne ei olleet hyvät, joten lisäksi meillä oli Peg Peregon Plikot matkiksina (niissä kiinteä seisomalauta), lukuisa joukko kierrätyskeskuksesta ostettuja vanhoja yhdistelmiä (nämä kun kestää mainiosti niin koneessa kuin kohteessa kaksi lasta kyydissä toisin kuin suurin osa matkiksista jotka eivät kestä keulimista rotvallien yli kovin pitkään ja isolla painolla), jotka jätettiin aina reissukohteeseen jollekin lapsiperheelle, Ponyt kahteen eri otteeseen ja lopulta vielä Teutonia Timmytkin, kun niissä oli pisin makuutila kolmevuotiaaksi pihalla nukkuneelle kakkoselle.
Kolmoseen tuli ikäeroa sen verran, että kaikki vanhat kärryt oli myyty pois ja päätin, että nyt pärjätään koko vaunuikä pelkillä Timmyillä. 4kk on mennyt ja meille on kotiutunut Timmyjen lisäksi matkikset joista saa kaukalon kanssa travel systemin sekä kaverin pois lahjoittamat Gracon rattaat (ihan vaan jotta saan myydä travel systemin kokonaisena pois).
Tämä kärryjen ostelu on ollut omiaan tyydyttämään äidin shoppailuviettiä…kaikki on kuitenkin ostettu käytettyinä ja huolellisen haun jälkeen, joten itse asiassa olemme rahallisesti voiton puolella lukuunottamatta näitä tällä hetkellä käytössä olevia kärryjä. Mutta summa summarum on pakko todeta, että en usko, että kaikki meidän käyttötarpeet täyttäviä rattaita onkaan, joten monet on must.
annana (Ei varmistettu)
28.7.2014 at 23:03Jaiks, mikä kantokahva Bugisten kopassa on? Ei meillä vaan sellaista ole! Jos tarkoitat turvakaarta sillä hajonneella kahvalla, niin ohjekirjassakin lukee, että siitä ei saa koppaa kantaa ;) vai onks mulla mennyt jokin mystinen kantokahva ohi, vaikka jo toiset bugikset kierroksessa..kääk.
Kristaliina
29.7.2014 at 13:04Hupsis eikö siitä sais nostaa!?! Siitä me kannettiin nukkuvaa Silva-vauvaa vaikka minne… Ei ihme, että hajosi, huh huh! Mä vielä urputin Vaunu-aitassa, että voi jos ois ollut vauva kyydissä kun noin hajoaa, mutta ei ne sielläkään sanoneet mitään, että ei saa nostaa… Uuden kahvan vaan sain. Mut mistä ihmeestä sitä sitten nostaisi, jos siitä ei saa… Mä oon kuvitellut, että tuo ois just hyvä ominaisuus, kun saa vaunuun nukahtaneen vauvan mukaansa sisätiloihin jne. Eli piiiiitkä miinus Bugiksille, jos ei ole ”oikeaa” kantomahdollisuutta ollenkaan!
Saakohan tuosta Vikingien kahvasta nostaa vauva kyydissä…? Luultavasti. Toivottavasti! Hmm käyttöohjeet tosiaan ehkä kannattaisi lukea…
Järkky
29.7.2014 at 14:57Mä pidin sitä ilman muuta kantokahvana, eihän koppaosassa oikeasti ole edes turvakaarelle tarvetta. Tottakai siellä luki, ettei siitä saisi nostaa, mutta vakuutusihmisenä luulin tunnistavani disclaimerin kun sellaisen näen. Ai että kahva irtoaisi oikeasti….? Niin sitä vain kanniskeltiin portaissa ja vaikka missä! Jaiks!
annana (Ei varmistettu)
29.7.2014 at 21:01Sen kaaren nimi tosiaan oikeasti on kantokahva, mutta ilmeisesti saa kantaa pelkkää koppaa/ratasosaa ilman, että vauva on kyydissä. Me kannettiin sitä koppaa ihan ronskisti sylissä, mutta jotkut kantolenksut kyljissä vaikka olis kätevät.
Kukkanen (Ei varmistettu)
31.7.2014 at 19:32Saa nostaa 9 kilon babyn kahvasta ja on turvatestattu!
kattjes (Ei varmistettu)
29.7.2014 at 09:41Mulla on täysin off topic -kommentti mutta tuli eilen mieleeni, että onko Sampsukka-merkin lastenvaatteet sinulle tuttuja? Törmäsin niihin taas eilen kirpparikäynnilläni ja tulit heti mieleeni. Ihanan värikkäitä, retrokuosisia vaatteita, jotenkin kuvittelisin että sinäkin saattaisit tykätä. :)
hheidi
29.7.2014 at 13:42Meillä on perus Vikingit, mutta jos näillä tiedoilla pitäis nyt ostaa uudet rattaat, niin valitsisin Super Vikingit. Mitään muuta syytä ei oo kuin isommat eturenkaat. Viime syksynä päätökseen vaikutti juurikin tuo myöhempi vierekkäisten tuplien mahdollisuus, mut en kyllä tiiä tuleeko meille oikeasti edes sellasille koskaan tarvetta.. :D
Mihinkään ei olla jääty kiinni Viikkarien renkaiden takia, et sinänsä hyvä valinta oli kuitenkin. Ja saahan noihin isommat etupyörät ostettua, jos ens talvi onki lumisempi. Viime talvi pärjättiin hyvin Vikingin omilla kääntyvillä etupyörillä.
Kristaliina
29.7.2014 at 17:51Hei niihinkö kans saa talvirenkaat? Tosi hyvä, jos saa! Bugiksiinkin sais, mutta niitä ei koskaan hankittu, koska heittoaisan ansiosta pystyttiin vaan kääntämään isot renkaat eteen, ja niin on pärjätty ihan hyvin sen, mitä nyt lumikasoissa pakko on ollut liikkua :)
hheidi
30.7.2014 at 09:34Joo saa, mut ne ei oo kääntyvät. Tosin täytyy sanoa, että viime talvena ainakin nuo pienet eturenkaat kulki paljon helpommin ja kevyemmin kääntyvinä kuin paikalleen lukittuina. Sama juttu on ollut kesällä, kun ollaan kävelty vaikeammassa maastossa kuin asfaltilla. Mut en tiedä kuinka olis isompien pyörien kanssa..
Tuleva iskä. (Ei varmistettu)
22.9.2014 at 11:29Pohdimme vaimoni kanssa tällä hetkellä, kun ensimmäinen lapsi tulossa, että mikä kompo olisi paras omaan käyttöömme. Asumme Oulussa omakotialueella lähellä keskustaa ja matkustelemme melko paljon ja viihdymme myös keskustassa paljon. Sitten ollaan myös pohdittu, että jos kaikki menee hyvin ekalapsen kanssa, niin yritämme toista lasta melko perään, joten olisiko meidän syytä varautua suoraan rattaisiin josta saisi tehtyä tuplat vai miettiä sitten kun on ajankohtaista? Sitten vielä sotketaan sillä, että automme on sedan, joten takakonttiin ei mahdu kyllä pitkillematkoille ainakaan mitkään aivan jättimäiset hyökkäysvunut, joten matkavaunut on tuolloin pakolliset.
Tosiaan Vikingestä tuntuu löytyvän tosi vähän kokemuksia, tietoja tai hintoja. Tässä on tullut googleteltua näitä tietoja jo kohta viikko ja tosi vähän löytyy mm. kokemuksia.
Tosiaan meillä vaihtoehtoina itsellä seuraavanlaiset vaihtoehdot: 1.) Emmaljunga Modian Duo Combi + matkarattaina Bugaboon Beet, 2.) Bugaboo Donkeyt tai Bugaboo Buffalot + mahdollisesti jotkut matkarattaat jos tarvetta 3.) Emmaljinga Viiking + mahdollisesti jotkut matkarattaat jos tarvetta.
Vaimoni ihastui noihin Emmaljungan Mondialeigin aluksi, mutta sitten kun rupesimme miettimään matkustamista niin päätimme, että otamme matkarattaiksi Bugan Beet. No sitten löysimme Bugan Donkeyt ja huomasimme, että tässähän on kaikki kolme samassa sekä tuplat, matkat ja istuin/koppa. No sitten löytyi vielä Vikingit. :D Tarjontaa aivan liikaa markkinoilla. Hehehe… :P
No katsotaan mihin sitä päädytään. Kiitos paljon tästä kirjoituksesta. : )
Tuleva iskä (Ei varmistettu)
8.10.2014 at 23:42Nyt on päätös tehty. Kävimme helsingissä bugaboon liikkeessä ja kyselimme myös ihmisiltä kokemuksia emmaleista ja bugigsista. Meidän käyttöön on ehdottomasti järkevimmät noi Bugaboon Donkeyt tai Buffalot. Ne mahtuu Sedanimme takakonttiin molemmat ja ne toimivat meillä myös samaan aikaan kaupungissa ja vaikka metsässä. Ostamme sitten erikseen myöhemmin matkarattaat, todennäköisesti Bugaboon Bee+:ssat.
Kiitos tästä blogikirjoituksesta. Tässä oli ihan mukavasti apua.
mungoliini (Ei varmistettu)
12.11.2014 at 22:44saisko näistä samoista kärryistä vertailua istuinosalla myös?
SallaK (Ei varmistettu)
3.4.2015 at 16:58Moikka! Kommentoin nyt vähän myöhässä, mutta et sattuisi muistamaan kuinka leveä tuo Emmaljungan koppa on sisältä?