Reilut puoli vuotta yrittäjänä – kuulumisia

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Finagon kanssa.

Kuukauden vaihde, tässäpä tämä taas. Läpi syyskuun, läpi repaleisen lokakuun… mar-ras-kuu. Voi yksinäisen miehen toiminimiyrittäjän viedä marraskuu?


Täällä on varmaan muutama muukin toiminimiyrittäjä linjoilla? Kuukauden vaihtuminen tarkoittaa ehkä teille muillekin tiettyjä paperitöihin liittyviä tekemisiä. Jepjep, nekin tässä kaikkien pakkauskiireiden keskellä. Samoin seuraava alv-tilitysten maksupäivä tässä lähestyy, ainakin minua – ja käsittääkseni muitakin, jotka maksavat alveja neljännesvuosittain.

Kääk ja paniikki?

No, itse asiassa…

Mä olen kyllä kuullut paljon kauhutarinoita (ja nähnyt kuvia, hui!) kuittisulkeisista ja yötä myöten väännetystä kirjanpidosta. Siltä pohjalta väitän, että mä olen päässyt tässä yllättävän helpolla. Jopa aika naurettavan helpolla.

Veikkaan, että se johtuu kolmesta jutusta: Ensinnäkin mulla on esimerkiksi noita kuitteja kai suhteellisen vähän. Toiseksi mulla on kirjanpitäjä, joka pystyy selkeästi vääntämään mulle rautalangasta, että mitä pitää tehdä. Ja kolmanneksi mulla on käytössä tuo Procountor-ohjelma, josta kirjoitinkin keväällä (täällä), kun se oli aika tuore juttu. Sain sen kaupallisen yhteistyön myötä testikäyttöön, ja sen jälkeen otin toki vakikäyttöönkin. Tuon Procountorin kautta siis lähetän siis kaikkien duunien laskut ja maksan omat yritykseni laskut. Siellä hoituu kaikki muukin yrityksen kirjanpitoon liittyvä ja näen koko ajan reaaliaikaisen tilanteen, raportit sun muut.

Saatan kyllä joskus vitsailla, että ”juu mulla on tässä näitä kirjanpitohommia”, mutta todellisuudessa minulla kestää noin 5 minuuttia, kun lähetän jollekin laskun. Ja arviolta puoli minuuttia, kun tallennan ohjelmaan jonkun kuitin tai maksan yrityksen laskun. Alv-tilityksen asiat valmistelee kirjanpitäjä (mun Procountoriin laittamien juttujen perusteella), ja siihen liittyen saan vain laskun maksettavaksi neljä kertaa vuodessa.

Ei siis varsinaisesti mitään ydinfysiikkaa tällä combolla.

Millaista sitten on käytännössä mun kirjanpitoon liittyvät tekemiset nykyään? Tässä tiivistelmänä:

Näin kuukauden vaihteessa lähetän siis aina muutaman laskun edellisen kuukauden duuneista. Mulla on siellä Procountorissa vakiasiakkaiden laskutustiedot valmiiksi tallennettuina, eli lähinnä lisään valmiisiin laskupohjiin tuntimäärät tai sovitut könttäsummat. Sitten painan ”hyväksy” ja ”lähetä” siinä se. Eräpäivän laitan kuukauden puoliväliin. Procountorista voin sitten seurailla, että koska laskut on maksettu yrityksen tilille.

Kuukauden puolivälissä (samaan aikaan siis kuin mulle päin tulevien palkkioiden eräpäivä) sitten maksan itselleni ”palkan” eli teen Procountorissa yksityissiirron toiminimen pankkitililtä omalleni. Alkuun uskalsin siirtää ”palkkaa” vain 1000e/kk, jotta yrityksen tilillä varmasti on riittävästi pohjakassaa – etenkin just alveja ja ennakkoveroja varten. Mutta nyt viime kuussa olin ensimmäistä kertaa rohkea ja ”annoin itselleni tuntuvan palkankorotuksen”. Siirsin siis jo omalle tililleni 2000e, ja sen tason yritän säilyttää seuraavan puolen vuoden ajan. Katsotaan, miten käy.

Toiminimen laskut (mm. sivuston ylläpitomaksu, puhelinlasku ym.) tulevat automaattisesti verkkolaskulla Procountoriin. Klikkaan sieltä ”hyväksy” ja ”maksa” aina saman tien, kun huomaan, että etusivulle on ilmestynyt uusi maksu.

Sitten on ne alv-tilitykset ja ennakkoverot, jotka pitää myös muistaa. Veroilmoituksen teko tulee myöhemmin, ja sen annan kaikella ilolla kirjanpitäjän tehtäväksi.

Kuitit puolestaan jatkossa yritän hoitaa stä mukaa kuin niitä tulee.

Ei enää kalenterin raoista pursuilevia kuitteja, kiitos.

Joo kuiteista siis.

Niiden kanssa mulle iski silloin alkuun Procountoria käyttöönottaessani joku typerä pihiyskohtaus. Procountorilla nimittäin on oma näppärä kuittisovellus (Procountor Kuitit) kännykkään – 4,95e/kk käyttömaksulla. ”Juu juu, otan sen kyllä käyttöön”, sanoin, mutta enpäs ottanut. Koska hei viisi euroa!

No, niinpä mulle sitten jäi käteen (ja autoon) pysäköintilappusia ja ostokuitteja ja niin edelleen. Ja sitten kävi (tieytysti!) niin, että perhana vie hukkasin yhden ison kuitin: olin ostanut uuden puhelimen ja maksanut ensimmäistä kertaa toiminimen pankkikortilla. Ojensin ylpeänä uuden kiiltelevän kortin. Ja en vaan tajunnut (typerys!), että se kuittikin pitää tallentaa – jotenkin mulla kävi  sellainen aivopieru, että ajattelin, että ”yrityksen kortilla maksettu, sehän on sit siellä tallessa”. Joopa joo, tällaisia aloittelijan typeryyksiä.

Kuitin sain onneksi jälkikäteen ostopaikasta (huh), mutta tuon jälkeen (ja kun olin pari kertaa käsitellyt kertynyttä kuittipinoa) se 5e/kk ei tuntunutkaan niin isolta investoinnilta.

Niinpä otin kiltisti käyttöön tuon Procountor Kuitit.

Ja ah, miten helppoa! Tällä siis tosiaan räpsäistään kuitista kuva ja näppäillään siihen lyhyesti, että mihin se liittyy. Ja se kuitti siirtyy automaattisesti Procountorin etusivulle. Tadaa! Sieltä voi käydä tekemässä siitä kulukorvauksen (jos on maksanut oman tilin puolelta) tai sitten voi vaan… …jättää sen sinne ja kirjanpitäjä tekee sille mitä-se-nyt-sitten-tekeekin-onneksi-ei-tarvitse-itse-tehdä.

Ei enää hävinneitä kuitteja! LUPAAN itselleni (ja vähän kirjanpitäjällekin) käyttää tuota jatkossa joka ikisen kuitin kanssa ihan siinä saman tien, kun kuitin saan käteeni. Sen voi tehdä siis tyyliin heti kaupan kassalta poistuessa yhdellä räpsäisyllä.

Tämä poistaa siis myös ne loppukuun ja alv-tilityksen kuittisulkeiset.

On se sen vitosen arvoista sitten kuitenkin, myönnettäköön. Sitä paitsi saman verran (tai enemmänkin varmaan) meni multa aikaisemmin kirjanpitäjän maksun jatkoksi, kun hän käsin otti niitä kuittejani vastaan ja kirjasi niitä minne-nyt-sitten-kirjaakin-onneksi-ei-tarvitse-tietää.

Entäs mitä muuta kuuluu toiminimiyrittäjälle näin ensimmäisen reilun puolen vuoden jälkeen?

Ihan hyvää, kiitos kysymästä. Haha.

Eli toiminta siis rullailee samaan tapaan kuin ennenkin. Töitä riittää hyvin (se on se yleisin kysymys), ja enimmäkseen haastekohdat ovat kalenterinhallinnallisia asioita. Eli miten pitää työmäärä ja -aika kurissa, että ei ole ns. aina töissä. Minulta se vaatii ihan jatkuvaa henkistä skarppaamista enkä vielä(kään) siinä ihan onnistu. Aina välillä saan homman tasapainoon, niin kuin viime talvena, ja sit taas lipsahdan ja muutun työstressimonsteriksi, joka herää yöllä neljältä naputtelemaan unohtuneita meilejä.

Tämä syksy on kulunut tosi työkiireissä (ja tähän pitää tietysti aina lisätä, että ihana, että töitä kuitenkin on), mutta nyt Espanjaan lähtiessä yritän taas omaksua vähän rennomman rytmin. Tai ennen kaikkea asenteen.

Starttirahan puolella sen sijaan koin pienen takaiskun: en saanut starttirahan jatkoaikaa (seuraava 6 kk). Jatkoa myönnettäessä katsotaan, onko yritystoiminta käynnistynyt riittävän hyvin eli onko yrityksellä potentiaalia elättää yrittäjä sitten jatkossa, starttirahakauden jälkeen. Nooh, ajattelin, että tämä puoli on mulla ihan hanskassa.

Mutta kävipä sitten ihan toisin päin! Oli liian hyvät hanskat! Eli yritystoiminta oli käynnistynyt joo – ja hyvä niin – mutta se olikin käynnistynyt ”liian hyvin”. Sieltä katsotiin, että yritys elättää riittävästi jo nyt ensimmäisen puolen vuoden jälkeen. Ei starttirahan jatkoa siis tänne. No kiit-TI. Tavallaan sitten kuitenkin tosi hyvä palaute, eipä siinä.

Että täytyy nyt vaan ajatella, että ihan oikein se sitten kuitenkin meni, ja en olisi sitä starttirahan jatkoa ”ansainnutkaan”. Koska pärjäilen tämän toiminimitoimintani kanssa ihan hyvin jo tässä vaiheessa.

Ja hetkeäkään en ole katunut tätä päätöstä, että jäin päivätyöstäni pois ja aloin työllistää itse itseäni.

Kauhua herättänyt kirjanpitokaan ei ollut yhtään kauheaa, kun siihen löytyi hyvä väline eli just tuo Procountor. Se toimii pilvipalveluna eli sitä varten ei tarvitse tehdä esimerkiksi ohjelmistoasennuksia tai maksaa mitään lisenssejä. Samalla sopimuksella tulee käyttöön kaikki taloushallinnon hoitamiseen tarvittava, eli verkkolaskut, skannauspalvelut, tulostuspalvelut, pankkiyhteydet ja sähköiset ilmoitukset. Siitä maksetaan kuukausittain toteutuneiden tositemäärien mukaan, alkaen 19e/kk. Mun tositemäärillä maksu on suunnilleen sitä tasoa tai ministi päälle (kuukaudesta riippuen), ja nyt latasin kännykkään vielä tuon Procountor Kuitit (4,95e/kk) siihen päälle

Suosittelen nykyaikana ehdottomasti hankkimaan sellaisen välineistön, että pysyy itse oman taloudellisen tilanteen herrana ja rouvana. Itse teen sen ainakin tässä vaiheessa lisäksi oman kirjanpitäjän avulla. Ihan yksin en vielä uskaltaisi vaikka noita alv-tilityksiä ja veroilmotuksia, mutta ehkä jossain vaiheessa sitten.

Mulle itselleni siis oli ihan valtavan tärkeää, että yrityksen taloudellinen tilanne on mulla ”omissa näpeissä” koko ajan – eli ei vaan silleen etäisesti ”mä lähetän kirjanpitäjälle kuitit, mutta en yhtään tiedä, miten mun yrityksellä menee” -tyyppisesti niin kuin se monella ei-kirjanpitohenkisellä pienyrittäjällä se helposti on perinteisesti mennyt.

Mähän siis rakastan katsella tuolta Procountorista esimerkiksi erilaisia raportteja siitä, miten kuluneen puolen vuoden taloudellinen tilanne on kehittynyt: mistä toiminimen raha tulee (ja mihin sitä menee) ja niin edelleen. Jatkossa, kun materiaalia kertyy enemmän, on hurjan kiinnostava päästä tekemään esimerkiksi vertailuja edellisiin vuosiin: kuukausikohtaisesti, duunikohtaisesti, asiakaskohtaisesti ja niin edelleen.

Jos tuollaista mahdollisuutta ei olisi, olisi myös ymmärrys oman yrittäjätoiminnan taloudellisesta puolesta paljon suppeampi.

Lisäksi se on aika palkitsevaa. Kalenteri on täynnä ja duunia painetaan. Jee jee. Ennen mulla siitä palkkana oli perinteinen kuukausipalkka: kuukausittain samana pysyvä könttäsumma tilille todisteena siitä, että ”olet tietojemme mukaan oleskellut työpaikan tilassa riittävän määrän tunteja”, haha. Mutta nyt ihan oikeasti näkee, että mistä kaikista tekemisistä se oma ansio tulee ja missä suhteessa. Se tuntuu jotenkin hassusti… …erilaiselta. Konkreettisemmalta!

Joo. Mä kyllä tykkään tästä toiminimiyrittäjänä olemisesta. Ihan selvästi mun juttu!


Ai niin! Procountoria voi siis käydä kurkistelemassa ja kokeilemassa tuollaisilla testitunnuksilla. Ei tarvitse olla yrittäjä – testitunnuksilla ei tehdä siis mitään omia juttuja, vaan voi klikkailla ihan mielenkiinnosta ja katsoa, että miten tuo mun käyttämä ohjelmisto toimii. Kaikkien testitunnusten (to 8.11. klo 16 mennessä) tilanneiden kesken arvotaan Beats Solo3 Bluetooth –kuulokkeet, arvonnan säännöt löytyvät täältä.

Tästä linkistä pääsee siis tilaamaan testitunnukset ja osallistumaan kuulokearvontaan niin, että osallistujina ovat vain tämän blogin kautta tulevat lukijat. Vink vink eli voittomahdollisuudet aika hyvät, kun ei ole niin paljon osallistujia kuin tuolla Procountorin omien sivujen arvonnassa :)

Kaupallinen yhteistyö: Finago

7

You Might Also Like

  • Kirjanpitäjä
    1.11.2018 at 17:24

    Muistahan aloitteleva yrittäjä maksaa itselleen yel-vakuutusta? Ainut tapa kerryttää eläkettä ja jos joutuu sairauslomalle, niin sen perusteella lasketaan päivärahat.

    • krista
      1.11.2018 at 17:46

      Juu kyllä, ja sehän on pakollinenkin. Otin sen jo joskus aikoinaan kevytyrittäjänä toimiessa silloin, kun kevytyrittäjätkin velvoitettiin ottamaan. Täytyy sanoa, että en ollut kovin iloinen sen ottamisesta (tuntuu vain lisäkululta), mutta sit vaan pitää ajatella, että onhan ne tel:it ja lel:it sun muut ”palkkatyössäkin”. Ehkä sit viimeistään eläkkeellä kiittää, että on jotain maksanut :D

  • Onneli Winter
    1.11.2018 at 19:07

    Mielenkiintoinen postaus aiheesta johon ei ole vielä tullut tutustuttua …mutta nyt on :) Ja tuosta eläkekertymästä, jotenkin minusta tuntuu että se eläke karkaa kokoajan kauemmas ja lopuksi sitä ollaan hautaan asti töissä kun eläkepallo on poksahtanut omaan mahdottomuuteensa. Hienoa kuitenkin on että töitä löytyy mitä tehdä <3

    • krista
      1.11.2018 at 21:50

      Täällä tulee kyllä kirjoitettua vähän laidasta laitaan :D Mutta hei monipuolisuus on rikkaus, ja tälleen ”perhelifestylessä” voi näköjään aiheet vaihdella kurahousuista kirjanpitoon :D

      Mulla ei myöskään ole kovin vahvat luottamukset tuohon eläkejärjestelmään. Saas nähdä, saadaanko kukaan meistä mitään, kun eläkkeellä ollaan. Fiksuimmat kai ostaa jotain sijoitusasuntoja tms, jotta niistä tulee se ”eläkevakuutus” jossain vaiheessa… Oon kuunnellut sivusta pohdintaa noista ja ihan fiksulta sen idea vaikuttaa, vaikka itsestäni ei sellaiseen varmaan olisikaan :)

  • Hanna
    1.11.2018 at 21:08

    Mitenkähän tuo toimii ammateissa, joissa maksun saa miltei poikkeuksetta käteisenä? Torimyyjän ja escortin hommat nyt ekana tuli mieleen…

    • krista
      1.11.2018 at 21:52

      Torimyyjäthän ainakin lyö kassaan (niin kuin pitäisikin; escorteista en tiedä, heh), eli menisikö se niin, että myynnin kanssa kuvioon tulee vielä joku kassajärjestelmä. Nyt menee ihan arvailuksi, mutta ehkä tuollaisissa tilanteissa tehdään jotain kassajärjestelmä/procountor-kytköksiä. Arvailen siis :)

      • Hanna
        7.11.2018 at 20:01

        No ei mullakaan ole alasta kokemusta, sattui vain eteen haastattelu, jossa kerrottiin monen seksialan ihmisen työskentelevän ihan virallisesti toiminimen tai vastaavan kautta. Ja sen alan asiakkaat harvemmin varmaan haluavat tietojensa näkyvän missään, mitä ei oikein voi välttää päättellä tai tilisiirrolla maksaessa… Kaikkea sitä ihminen jääkin ihmettelemään kun ei saa unta…

        • krista
          8.11.2018 at 11:06

          Tuohan on itse asiassa tosi kiinnostavaa, että noin on – ja myös hieno homma, silloinhan siitä maksetaan verot niin kuin kuuluu ja muutenkin ehkä parantaa asemaa esimerkiksi eläketurvan (jos maksaa YELiä) kautta. Mutta totta, tuskin kaikki asiakkaat haluavat tilitapahtumiinsa tuollaista. Mutta joo varmaan just käteisostotkin kirjataan järjestelmään, jotta ne menevät yrityksen kirjanpitoon, jos homman ”ei-harmaana” tekee!

    • Mithun Heidi
      6.11.2018 at 07:43

      Torimyynnistäkin täytyy tehdä päivittäin myyntiraportti. Me esimerkiksi merkataan käteismyynnit maksupäätteelle, niihin saa nykyään sellaisenkin ominaisuuden! :)

  • Enni
    2.11.2018 at 10:40

    Veikkaan, että pienellä opiskelulla kirjanpito olisi noin pienillä kuiteilla mahdollista hoitaa kokonaan itse. Se ei ole oikeasti monimutkaista :). Olen itse yhden vuoden hoitanut yrityksen kirjanpitoa ilman mitään koulutusta asiaan :D. Kerrottiin toki miten aiemmin oli toimittu ja onhan se supersimppeliä, vaikka meilläkin oli ulkomaan kauppaa ym. Ja toki oli oikea kirjanpitäjä (ulkoistettu) apuna tarvittaessa, mutta mahdollisimman pitkälle tehtiin kaikki itse.

    Olen tehnyt sen jälkeen yhdistysten kirjanpitoa, joka toki vaatii aikaa ehkä 1-2h/kk, toki ilman alv, palkka yms tilityksiä. Pientä tarkkuutta vaatii, mutta muutenhan se on lähinnä tulojen ja kulujen seuraamista ja kirjaamista oikeille tileille. Joita voi siis olla vain muutamia.

    • krista
      3.11.2018 at 18:59

      Joo mä saatan olla optimisti, mutta mä uskon näin myös! Ja itse asiassa mua kyllä houkuttaisi jossain vaiheessa alkaa tehdä koko homma itse; ehkä voisi käydä jonkun pienyrittäjän kirjanpitokurssin…? Tää vois olla hyvin mahdollista vuoden/parin päästä, kunhan nyt ensin saan henkisesti hanskaan muun homman. Ja sitten kun on tuo Procountorkin jo tuttu, niin musta kans jotenkin tuntuu, että ei kai se ois kuin opetella vaan :)

  • Nea
    10.11.2018 at 07:53

    Päädyin tänne Facebook-mainoksen myötä ja olipa mukava lukea samassa tilanteessa olevan yrittäjän ajatuksia. Minullakin on yrittäjyyttä takana puoli vuotta, jota ennen olin kevytyrittäjä, ja täälläkin tuli juuri kielteinen jatkohakemus starttirahaan. Vähän harmitti, mutta hienoahan se vaan on, että yritys on kannattava. Hyvä me ja jatketaan yhtä hyvin!

    • krista
      13.11.2018 at 13:16

      Heippa, ja kiva kun löysit tänne mukaan! Jää ihmeessä muitakin juttuja lueskelemaan :)

      Eli ihan samanlainen tilanne siis, jännää, ja samaan tapaan starttirahan jatko jäi saamatta! Onkohan niillä joku tämän hetken linjantiukennus tuossa meneillään (loppuvuosi)…? Oon siis kuullut, että joskus starttirahat on loppuvuonna hankalampi saada kuin alkuvuodesta, voisikohan olla mitään perää tässä…? No mutta pitää siis kuitenkin ajatella positiivisesti eli hyvä kun kannattaa jo puolen vuoden jälkeen. Eli hyvä me, todellakin!