Tänä vappuna mm.

Meillä oli vappusuunnitelmina oikestaan vaan…

…vappuaattoaamun zumba:

…ja illan muskarikäynti:

Mutta jotenkin sitä vähän niin kuin epähuomiossa vietettiin vappua myös…

…poimimalla omalta pihalta kukkia:

…ilmapalloilemalla:

…syömällä hodareita:

…ja tekemällä kasvomaalauksia ja muumitatuointeja:

Vappupäivänä puolestaan:

…poniratsastettiin:

…papukaijailtiin:

…tutustutiin Kasvitieteelliseen puutarhaan:

…silleen vaan yleisesti virninsteltiin:

…sekä hävyttömästi julki-imetettiin:

Kumpulan Vappushokkelon idea ja puitteet olivat ihanat, mutta ongelma oli sama kuin aika usein tällaisissa kaupunkikulttuuritapahtumissa. Kun yhteen tapahtumaan pakkautuvat sitten kaikki, on luvassa jonoja, jonoja ja jonoja.

Kun oltiin jonotettu 45 minuuttia poniratsastukseen (ja ratsastettu sen jälkeen alle minuutti), ei kenelläkään riittänyt enää mehuja jonottaa joka ikiseen shokkelon tehtäväpisteeseen. Lapsetkin jo väsyivät – ja aikuiset myös. Siispä kotiin ja päikkäreille.

Johtopäätös: lisää tällaisia koko perheen kivoja tapahtumia – kävijöitä kyllä riittäisi varmasti useampaankin tapahtumaan!

Hauska ja spontaani vappu kuitenkin oli, kiitos kaikille kivoille napero- ja aikuisseuralaisillemme niin aattona kuin vappupäivänäkin!

Nyt pitsaa. Toivottavasti vakkaripitseria on auki.

 

You Might Also Like

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    1.5.2015 at 19:56

    Erikoispeukku sille, että taaperoimetit julkisesti!
    Kivan oloinen vappu teilläkin :)

    • Kristaliina
      1.5.2015 at 20:35

      Kiitti :)

      Mä muuten vähän tässä just tänään mietin tuon linkkaamani bloggauksen kommentteja lukiessani, että pitäisköhän mun taas itsekin kirjoittaa tästä julki-imetysaiheesta. Hmm vai oonkohan joskus kirjoittanut, en edes muista :D

      Mutta onko tää julki-imetys ihan puhkikulunut puheenaihe – mielipiteitä? Tärkeä puheenaihe se mun mielestä ainakin on.

      • viv (Ei varmistettu)
        1.5.2015 at 22:01

        Uhhh… Itse melkeinpä mieluummin skippaan sitä aihetta käsittelevät postaukset. Olen luopunut toivosta että pro-julki-imettäjät ja ne jotka ei muiden imetystä halua todistaa löytäisivät jonkinlaisen yhteisen sävelen.

        Jos sulta löytyy jonkinlainen sovitteleva, tuore näkökulma asiaan ja sen myötä toivottavasti rakentavaa kommenttiboksikeskustelua niin ehkä sitten. Ahdistaa se fanaattinen mouhaaminen jota tää aihe yleensä kommenttibokseihin tuottaa.

        • Kristaliina
          1.5.2015 at 22:31

          Joo ton linkkaamani jutun kommenttikenttäkään ei ollut kaunista luettavaa…

      • vakityttö (Ei varmistettu)
        1.5.2015 at 22:37

        Tärkeä puheenaihe todellakin! Minä myös luin linkkaamasi bloggauksen kommentteja. Tälläinen mielenipahoittaja kun olen, niin ehdin saada jo palan kurkkuuni miettien omaa imetys-käyttäytymistäni. Imetän usein julkisesti, Ja vielä ilman sitä harsoa. Ei ollut käynyt pienessä mielessäkään, että imetystä pitäisi jotenkin peitellä.

        Mielessäni ehdin jo soimata itseäni siitä, etten tajunnut tälläisen imetysetiketin olemassaolosta. Kunnes tajusin, että olen toiminut itselleni täysin luontaisella tavalla. En ole julkisilla paikoilla mitenkään korostanut imetystäni, mutta en ole sitä mitenkään peitellytkään. Ärsyttää, kun ehdin kysenalaistaa omaa toimintaani (usein se voikin olla paikallaan, mutta ei mielestäni tässä tapauksessa).

        hahaa tää on mun eka kommentti sun blogiin :)

        • Kristaliina
          2.5.2015 at 10:40

          Kiva, kun jätit kommentin!

          Joo, samaa rataa vaan. Niin kuin Piipokin tuolla sanoo, tuollaisen täytyy olla joku yksittäistapaus (ja anonyymit nettihuutelijat nyt muutenkin voi jättää omaan arvoonsa). Imetys on maailman luonnollisin asia <3

      • Piipo79
        2.5.2015 at 09:35

        Mä en jotenkin koe et se on edes kovin kohahduttava asia, vai onko joku enää nykyään kokenut paheksuntaa? Olen julki-imettänyt melkeinpä missä vain, useampaan otteeseen ratikassa, keskustan ravintoloissa ja kahviloissa, u name it. Eikä KOSKAAN kukaan ole tullut sanomaan mitään. Ei koskaan. Ja olen joka päivä keskustassa liikenteessä koska siellä asustan.

        • Piipo79
          2.5.2015 at 09:57

          … tämä blogiin päätynyt tapaus on pakko olla yksittäistapaus, joita aina löytyy… niistä en jaksa ainakaan mieltäni pahoittaa.

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 10:35

            Mä aloin ihan miettiä, että onko mun imetystä joskus paheksuttu – mäkin kun oon noita tyttöjä imettänyt yhteensä about 2,5 vuotta. Mutta ei, en saa ainakaan mieleeni yhtään tilannetta.

            Meinasin itse tuolla provosoitua noista ”pysykää kellarissa” -huuteluista, mutta tosiaan, oot kyllä ihan oikeassa: nää on varmasti jotain yksittäistapauksia (vaikka on kyllä törkeää, miten siellä ravintolassa on ilmeisesti toimittu) ja yksittäisiä anonyymeja huutelijoita netissä. Jotenkin sitä vaan täällä omassa imetysmyönteisessä kuplassa unohtaa, että kaikenlaisia hourupäitä sitä maailmaan mahtuu :) Varmaan ihan hyväkin, että unohtaa :)

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 12:39

            Mä olen kans imettänyt lapsiani missä vaan ja ei ole paheksuttu. Nyt ekan kerran mietin, että kehtaanko imettää kohta 2v täyttävää lentokoneessa. On varmaan sen verran jännä ja ehkä pelottavakin kokemus, että luultavasti kehtaan vaikka joku vähän paheksuisikin.

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 12:54

            Mä ainakin sanoisin, että totta kai, imetä vaan! Ja lentokoneessahan sitä on omalla paikalla tosi privaattinakin, korkeintaan lähinnä istuva varmaan edes tietää, että imetetäänkö siellä vai ei.

            Hyvää lentomatkaa! Hei ja vinkkinä puuduttavat korvatipat, me ollaan käytetty niitä aina lennoilla :)

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 12:58

            Kiitos imetystsempeistä ja korvatippavinkistä :) Täällä ollaan jo ihan jännittyneinä – perjantaina lähtö!

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            3.5.2015 at 22:59

            Me oltiin ostamassa puuduttavia tippoja yksivuotiaan ekalle lennolle, mutta apteekissa kiellettiin käyttämästä niitä lentokoneessa, koska tipat kuulemma heikentää korvien kykyä sopeutua paineenvaihteluihin ja voi olla siksi haitallisia. Niitä vois ilmeisesti käyttää ihan kovatulehduksessa kipua lievittämään. Sanotaanko teidän tippojen ohjeessa jotain lentämisestä? Me ei tän neuvon takia päädytty ostamaan tippoja ollenkaan, mutta olis kyllä kiva jos olis jotain helpotusta tuleville lennoille!

        • viv (Ei varmistettu)
          2.5.2015 at 13:07

          Hirveän harvoin varmasti se, jota julki-imetys häiritsee, tulee itse asiasta huomauttamaan. Jos ollaan ravintolassa, siitä sanotaan henkilökunnalle, jonka tehtäväksi sitten jää yrittää hoitaa asia niin että kukaan ei kovasti mieltäämn pahoittaisi.

          Minä itse koen muiden imettämisen näkemisen kiusallisena. Pelkään imettäjän nostavan metelin ja leimaavan minut lapsia vihaavaksi hulluksi jos menen asiasta jotain sanomaan. Jos siis olen tilanteessa jossa joku imettää huomiota herättävällä tavalla, pyrin poistumaan tilanteesta. Ravintolassa ei tällaista tilannetta ole vastaan tullut, en osaa sanoa kuinka silloin toimisin. Ainakin pyrkisin katselemaan muualle, ehkä söisin pikaisesti ja poistuisin. Olisin toki hieman harmissani.

          Kaikkein viimeiseksi mitään kohtausta haluaisin järjestää. Jos olisin vaikka isäni kanssa liikenteessä, silloin saattaisin käydä henkilökunnan juttusilla ja pyytää josko meidät voisi siirtää toiseen pöytään. Tiedän että isäni kiusaantuisi näkyvästä imetyksestä vielä enemmän kuin minä.

          Kaikenlaiset imetysmielenosoitukset saa mun niskavillat pystyyn, olen tosi allerginen sellaiselle uhoamiselle. Julki-imettäjiltä toivoisin huomaavaisuutta. Mä olen nuorheko ihminen, äiti itsekin, ja olen imettänyt lapsiani. Silti en halua nähdä muiden imettämistä. Minulle imettäminen on intiimi, yksityinen tapahtuma. Se ei tarkoita sitä että suhtautuisin siihen negatiivisesti.

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 13:28

            Hihi nythän me alettiinkin spontaanisti tähän imetyskeskusteluun :)

            Mutta mä jotenkin ajattelisin, että toi on just hyvä noin – jos vaikka ravintolassa jonkun imettäminen häiritsee, pyytää itse päästä sellaiseen pöytään, jossa näköyhteyttä ei ole. Eli hyvä sinä – ja pointsit siitä, että et mene huomauttelemaan aiheesta kenellekään :)

            Mun elämänpiirissä se tuntuu jännältä, että jotakuta itsekin imettävää häiritsee muiden imetys; mutta niinhän se on, että meillä kaikilla on omat ”ominaispiirteemme” ja niin vain on. Minkäköhän vastaavan ”omituisuuden” keksisin itseltäni…? No vaikkapa kalakammoni :D Mulla tulee tosi paha olo, jos näen jonkun syövän kalaa (tai vaikka katkarapuja) ravintolapöydässä. Mutta ajattelen, että se on mun ongelma eikä tosiaankaan muiden, joten yritän olla yökkäämättä julkisesti (tosin joskus oon joutunut käymään salaa ”tyhjennyksellä”, kun jotkut ovat rouskuttaneet katkarapuja mun kanssa samassa pöydässä) ja ajatella kivoja ajatuksia :)

            Hölmö vertaus :D

          • viv (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 14:08

            Hmmh, no mä en ajattele että se, että en halua katsoa muiden imetystä, olis omituisuus. Jos nyt oikein kaivellaan niin ehkä se on osa mun arvomaailmaa – mulle imetys on intiimi, yksityinen asia. Mulle myös muiden imetys on heidän intiimi, yksityinen asiansa. Sinulle se on jotain muuta.

            Julki-imettäjät ovat varmasti tietoisia että kaikki eivät jaa heidän kanssaan sitä arvomaailmaa missä imetys on sallittua, oikein ja hyväksyttävää ihan missä vain ja milloin vain. Huomaavainen julki-imettäjä ottaa tämän huomioon, imho.

            Oli vähän hölmö tuo kalavertaus kyllä. x) Mut ymmärrän että haet jotain samanlaisuutta, vertauskuvaa tms. joka auttaisi ajatuksia kohtaamaan. Nyt taidetaan olla kyllä vielä aika kaukana. Yritän kuumeisesti pohtia jotain vertausta joka auttaisi ymmärtämään mun näkökantaani, hhmmmm.

          • Piipo79
            2.5.2015 at 16:16

            Itse en kyllä osaa ymmärtää miten imetys voi aiheuttaa kiusaantumista kun tv ja mainokset syytää huomattavasti paljaampaa pintaa. Ja imetyskonteksti on kuitenkin maailman epäseksuaalisin tapahtuma.
            Mulla tosin pieni rintavarustus, niin ettei muut edes huomaa kun imetän, paljasta pintaa ei näy kun vauvan pää peittää sen pienenkin mitä vois nähdä. Jos lapsi on sellainen kun mulla niin niitä imetyksiä vaan tulee eteen vaikka missä ja harson kanssa (jota käytän tai yritän käyttää kyllä jos olen paremmassa ravintolassa) lapsi vetää hepulia. Mut pointtini kuitenkin et rintavarustuksen koosta riippumatta kyllä lapsi pitää voida syöttää muualla kuin vessassa. Ja joo, uskon et jokainen imettäjä yrittää etsiä paikan, missä rauhallista. Ihan vauvankin ruokailun onnistumisen vuoksi.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            3.5.2015 at 23:12

            Just itse mietin tuota, että aina ei voi todellakaan ennakoida milloin imetyksen tarve iskee. Esim on laskettu että joo kotona seuraavan kerran syötetään ja sit ollaankin motarin varressa autossa imettämässä, koska aika kylmä kivi pitää olla, että sitä huutoa antaisi jatkua edes kymmenen minuuttia. Tai ravintolassa kahden lapsen kanssa, ruuat kesken ja omaisuus levällään – puhdas mahdottomuus siinä silmänräpäyksessä siirtää koko setti vessaan tai etsiä joku ”sovelias” imetyspaikka. Ihan hirveän paljon helpompaa sen pahastujan on kääntää katseensa muualle. Enpä itse erityisesti nauti julkisella paikalla imettämisestä, mutta kyllä mun listalla ekana on lasten tarpeet ja niihin vastaaminen, eikä oma tai jonkun mielensäpahoittajan mukavuus!

  • Punajuuri (Ei varmistettu)
    1.5.2015 at 20:27

    Näin teidän porukan Vappushokkelossa, mutta en sitten uskaltanut tulla moikkaamaan (koska ettehän te minua tunne :D). Katselin ihmisten vaunuja, ja bongasin teidän Emmaljunga Vikingit (olen harkinnut niiden hankkimista meille), ja kas, niitä työnteli tuntunnäköinen mamma :) Me jonotimme lettuja 50min, mutta sen jälkeen alkoi porukka selvästi vähenemään. Ja olen samaa mieltä kanssasi: lisää tällaisia ihania tapahtumia, kävijöitä riittää!

    • Kristaliina
      1.5.2015 at 20:32

      Oisit tullut vaan juttelemaan! :)

      Me kans katseltiin sitä lettujonoa, mutta sit ponijonon jälkeen ei enää jaksettu yhtä ainutta jonoa… Käytiin kurkistamassa kahvilaa, mutta sinne oli jono ulos asti. Onneksi meillä oli parit omat munkit kassissa, syötiin ne ja lähdettiin kotiin päin :)

      Plussan puolelle tuo shokkelointi silti jäi yleisfiiliksen takia, oli jonoista huolimatta ihan kivaa – ja eläimiä pääsi katsomaan ja ponia harjaamaan ja silittämään jonottamatta, se oli Silvalle varmasti se käynnin kohokohta :)

      • Punajuuri (Ei varmistettu)
        1.5.2015 at 20:59

        Jos törmään teihin toiste, niin tulen rohkeasti juttelemaan :) Meille jäi myös ”ensi vuonna uudestaan”-fiilis shokkelsta, jonoista huolimatta.

  • Liisa
    1.5.2015 at 20:29

    Mekin suunniteltiin Vappushokkeloon lähtemistä, mutta ehkä ihan hyvä että päätettiinkin jättää väliin. Sen sijaan mentiin Lintsille, jossa pääsi lasten ilmaislaitteisiin parin minuutin jonotuksilla. :)

    • Kristaliina
      1.5.2015 at 20:33

      Niin joo Lintsi avautui, oliko tänään just eka päivä auki? Oi, ois voinut kuvitella, että sielläkin ois ollut hurjat jonot. Mutta yleensäkin noihin ilmaislaitteisiin on muuten ollut aina vähäistä jonotusta – mikä on huippuhyvä! Ei mene koko huvitteluaika seisomiseen.

      Lintsille pitääkin pian mennä, oi kivaa kivaa kivaa!

      • Liisa
        1.5.2015 at 20:48

        Eilen tais olla eka päivä auki. Ihmeen vähän oli tosiaan jonoja, vaikka porukkaa oli ihan hyvin liikkeellä sielläkin. Maksullisiin ”aikuisten” laitteisiin ei ollut oikeastaan minkäänlaisia jonoja. Pisin jono taisi olla pikkulasten kuumailmapallohärveliin, se oli ainoa joka jätettiin väliin.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    1.5.2015 at 20:39

    Pestäänkö teillä hampit keittiössä!

    • Liisa
      1.5.2015 at 21:06

      Jonkin aikaa piti miettiä, miksi puutalon keittiössä (tai missään muussakaan huoneessa) pestään hamppeja (= hamppari = rantojen mies = puliukko). Sitten ymmärrys valaisi.

      • Kristaliina
        1.5.2015 at 21:15

        Onneksi se ei viitannut tuohon keittiössä seisoskelevaan Joeliin :D

        • Liisa
          1.5.2015 at 21:37

          Tai ehkä se viittasi!

    • Kristaliina
      1.5.2015 at 21:13

      Hihihihi lähes pelottavaa tarkkasilmäisyyttä :D

      Mut joo, Joel ne tuohon on siirtänyt. Syytä en ole tullut kysyneeksi, ehkä se on helpompaa aamulogistiikan kannalta :) 

  • Kukkavarvas (Ei varmistettu)
    2.5.2015 at 07:35

    me harkittiin kanssa jossain välissä sitä shokkeloa mutta mulla oli jotenkin vahva etiäinen että väkeä riittää niin skipattiin. Tässä on ollut ja on vielä edessäkin niin monta lapsiperheiden tapahtumaa tässä ihan kotikulmilla että ruuhkaisimmat voi skipata. Ja oli meillä täällä shokkelot ihan omasta takaa :D ruokahumaltuneita taaperoita tupa täynnä, lastenhuone oli vieraiden lähdettyä aika pitkälti samannäköinen kuin keskusta on Vapun jälkeen :D serpentiinisilppua, vappuhuiskan jämiä ja muuta töhnää täynnä. Sammuneita ihmisiäkin meiltä löytyi, tosin alkoholi ei tainnuttanut ketään.

    • Kristaliina
      2.5.2015 at 10:47

      Hihihihihi! Ja apua, mulle tuli just mieleen, että miltä se keskusta joskus juhlinnan jälkeen tosiaan näytti – lähinnä ne kaikkialla virtaavat pissanorot, yih! Toivottavasti niitä ei ollut teillä :D

  • Heispi (Ei varmistettu)
    2.5.2015 at 08:07

    Meillä otetaan ukkelin kanssa kauppatissiä aina ennen kassalle menoa. Muuten menee hermo :) yleensä istuskelen sellasella korokejakkaralla. Ja muutenkin tissitellään just silloin kun on tarve. Kukaan ei ole koskaan katsonut muuta kuin hyvällä :)

  • Kristaliina
    2.5.2015 at 10:53

    Sama täällä – en ole koskaan saanut paheksuvia katseita (heh tai sitten en ole vaan niitä huomannut) imettäessäni. Jos joku on jotain katsellut, niin silleen hyvällä vaan <3

    • Kristaliina
      2.5.2015 at 11:00

      Oho, meni väärään paikkaan kommentti, oli tarkoitus olla siis vastaus Heispille :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    2.5.2015 at 14:08

    Jos nyt mäkin kommentoisin sellaista imetykseen liittyvää yksityiskohtaa (tuohon linkitettyyn postaukseen en viitsi kommentoida), että mitä sen vaaditun harson on niin kuin tarkoitus peittää? Tissi? Vauva? Se, että vauva on tissillä? Mulla on julki-imettäessä (ja yleensä kotonakin) sellaiset varusteet, että alimmaisena on toppi (jota vedän alaspäin) ja sen päällä paita (jota vedän ylöspäin). Mielestäni se päällimmäinen paita peittää sen tissin kyllä, ja sen, mitä paita ei peitä, peittää vauva. Pitäiskö sen päälle vielä vetää joku harso, ja jos, miksi? Tietenkin noiden mun vaatetuspoliittisilla valinnoilla ei peitetä sitä, että tosiaan siinä imetän, ja harso peittäisi kyllä sen aktin.

    Oon mä joskus kiskonut jotain huivia tai kantoliinaa suojaksi, jos vaikka paikka on jotenkin hälyinen, mutta ei se mulla mitenkään rutiineihin kuulu.

    • viv (Ei varmistettu)
      2.5.2015 at 14:15

      Mieluiten olisin näkemättä itse aktia, kiitos. :) Ravintolapöydän ääressä en mielellään myöskään tissejä katselisi, vauva on ihan o.k.

      Tässä siis yhden muiden imetyksen todistamisesta kiusaantuvan mielipide, (kun kerran kysyit).

      • Någon Annan (Ei varmistettu)
        2.5.2015 at 14:25

        Mä oon siis tuo, jolle kommentoit, nimi jäi jostain syystä pois.

        Sitä vain vielä mietin, että kun siitä aktista näkyy vauvan takaraivo ja pötkötys siinä äidin käsivarrella, niin se on siis se, mikä pitää peittää?

        • viv (Ei varmistettu)
          2.5.2015 at 14:45

          Lyhesti: en halua todistaa sitä että tuossa nyt on imetystapahtuma käynnissä. Ehkäpä itse osaat miettiä siitä eteenpäin? En tosiaan halua olla poliisina mittailemassa että nyt tuossa näkyy paljasta pintaa, peitä se. Haluan uskoa että imettäjillä itsellään on tilannetajua toimia aina kuhunkin tilanteeseen sopivimmalla tavalla, ilman turhaa provosointia.

          Jos huomioit sen että muut eivät halua todistaa imetystapahtumaa, uskon kyllä että keksit aina tilanteesta riippuen jonkun diskreetin tavan hoitaa asia. Joku vauvan ja tissin peittävä harso esimerkiksi on kuulemma ihan kätevä, asentoa voi vaihtaa niin että imetystapahtuma ei näy koko ruokasalille. :)

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 14:54

            Hihihi mun mielestä tää on omituista, vaikka itse sanoit tuolla yllä, että et sitä omituisena pidäkään :) Mutta tosiaan, se on meidän jokaisen oman pään sisällä, mikä tuntuu itselle omituiselta ja mikä ei tunnu. Ja sinulla on totta kai ihan täysi ”oikeus” (sana ei sovi tähän, mutta en keksi parempaakaan) tuntea näin! Sitä ei voi kiistää eikä paheksua yhtään enemmän kuin sitä imetystäkään – jokainen saa tuntea, miten tuntee. Mutta toivottavasti et poliisina toimikaan tai mittaile, vaan kohteliaasti vaikka katsot toisaalle :)

          • viv (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 15:09

            Tässä tullaan taas ihan mielenkiintoiseen pointtiin: miten paljon ja millä tavalla muita ihmisiä kuuluu huomioida. Onko hyvä olla kohtelias? Miksi? Niitä jotka opitää imetyksen todistamista kiusallisena, on paljon. Miksi heitä ei pitäisi huomioida, jos huomioimiseen on mahdollisuus?

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 15:13

            Mä olen aika varma, että lähes kaikki imettävät äidit pyrkivät tekemään asian (mahdollisuuksien mukaan toki) mahdollisimman vähällä härdellillä. Nämä ”kerran näin yhden äidin, joka läväytti tissit pöytään” ovat aika marginaalisia tapauksia, vaikka ne aina esiin vedetään näissä keskusteluissa – suurinta osaa imetyksistä ei varmasti edes muut huomaa.

            Huomaavaisuus on aina hyvästä kaikessa toiminnassa.

          • viv (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 15:18

            No nyt me ollaan samoilla linjoilla. Ympäristön huomioon ottaminen on tässä tosi tärkeä pointti. Mä olen harmi kyllä joutunut todistamaan muutamia tällaisia tissit pöytään -tapauksia, ja enemmän niitä kuin sellaisia normaalin käytöksen piiriin lukeutuvia. MUTTA tää voi hyvin johtua siitä että mä en vaan ole huomannut niitä muita julki-imetyksiä! Niissä tapauksissa kaikki on siis just niin kuin pitääkin, kaikkien kannalta. :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        3.5.2015 at 11:24

        Mulla jotenkin särähti korvaan toi vauva on ok – ja sit alkoi naurattaa, kun mietin, että jollekin ei ois ja vauvaa pitäisi pitää ravintolassa peitettynä harsolla :) Anteeksi, vähän väsynyt aamu!

    • Kristaliina
      2.5.2015 at 14:29

      Joo, mäkään en alkanut kommentoida sinne mitään – näytti keskustelulta, jossa ei kannata itseään turhaa päästää kiehumaan :)

      Ilmeisesti se on se nännin vilahtamisen mahdollisuus, mikä ihmisiä provosoi. Vai koko imetysakti? Munkin on vaikea ymmärtää, että mikä siinä on niin kamalaa :) Mulla on usein kans joko imetyspaita tai sitten nostan paitaa – mutta on kyllä joskus epäsopivat varusteetkin, myönnettäköön :) Kun on tosiaan tän yhteensä 2,5 vuotta imettänyt, niin alkaa jo tökkiä ikuinen imetysvaatteisiin pukeutuminen, joskus sitä tulee sellaisiakin vaatteita, jossa vilautusvaara on isompi. Esim. tuolla vappushokkelossa mulla oli napitettava paita, jossa kyllä vähän rintaa näkyy enemmän kuin imetyspaidassa – silloin vaan pokkana laitan käden siihen oman rinnan päälle näkösuojaksi tai sitten (esim. ravintolassa) yritän kääntyä sellaiseen suuntaan, ettei näköyhteyttä muihin pöytiin ole. Mutta jos joku jäisi tuijottamaan, ihan varmasti näkisi vilauksen rinnansyrjää. Ei ole koskaan kukaan jäänyt :)

      • Någon Annan (Ei varmistettu)
        2.5.2015 at 14:39

        Mä en ihan oikeasti tiedä, mikä se provosoiva asia imetyksessä on. Tai voihan se olla eri ihmisillä eri asiat. Mulla kyllä nänni vilahtaa aika suurella todennäköisyydellä, koska joudun käyttämään rintakumia imetyksessä, ja sellaista ei saa paikalleen paidan alla sokkona. Kyllä mua se vähän ahdistaa, että joutuu paljastelemaan, mutta ei mulle ainakaan ole oikein vaihtoehtoja sille imetykselle. Toivon kyllä, että ihmiset olisivat sen verran hienotunteisia, etteivät tuijottaisi. (En ole ainakaan muistaakseni huomannut kenenkään tuijottavan, enkä ole myöskään saanut ikävää palautetta imetyksestä.)

        • viv (Ei varmistettu)
          2.5.2015 at 14:51

          Tuolla aiemmin olen kommentoinut omasta puolestani että minulle imetys on intiimi, yksityinen tapahtuma, sellainen joka ei ole tarkoitettu kaikkien nähtäväksi kaikkialla. Voit yrittää samaistua vaikka pohtimalla asioita mitkä sinusta ovat intiimejä, yksityisiä asioita joita et julkisesti tee tai et halua nähdä muiden tekevän.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 14:58

            Samaa mieltä olen minäkin siitä että imetys on intiimiä. Miksi näyttää kaikille imetyskuviaan?

          • Kristaliina
            2.5.2015 at 15:02

            Tämä ois sitten sen kokonaisen bloggauksen kokoinen vastaus – ihan selkeän yhteiskunnalliselle tasolle asti ulottuva kysymys :)

          • Någon Annan (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 14:58

            Hmm… Mulle tulee mieleen tosi monta erilaista intiimiä ja yksityistä tapahtumaa, joita en haluaisi todistaa, mutta en haluaisi todistaa niitä myöskään harsolla peitettynä. Mä en nyt kuitenkaan lähtisi vertaamaan intiimejä tapahtumia ja ruokailua keskenään – toki toisille ihmisille myös kaikenlainen ruokailu on yksityinen asia.

            Kaikenlaisia muitakin argumentteja tulee mieleen, mutta jätetään nyt tähän, ettei tää keskustelu ala muistuttaa sitä linkitettyä!

          • viv (Ei varmistettu)
            2.5.2015 at 15:04

            Tässäpä se pointti juuri on! Imetys on monelle ihmiselle paljon muutakin kuin ruokailu – intiimiä ja yksityistä. Se ei katoa sillä että toistellaan että ei se niin voi olla. Hienotunteisuus, muiden huomioiminen on tärkeä pointti julki-imetyksessä kuten monessa muussakin toiminnassa siellä missä ollaan muiden ihmisten joukossa. Olen ihan varma että imetystä voi harrastaa ihmisten ilmoilla myös niin ettei tahallaan aiheuta hämminkiä. :)