Se kirjahylly!

Saanko esitellä: meidän uusi (ja VALMIS) kirjahylly!

Tadaa!

Jo puutalon näyttöön ensimmäisellä kerralla astuessamme näimme silmissämme alakerran toisessa huoneessa tämän: kirjaston! Ei vierashuonetta, ei lastenhuonetta – vaan kirjasto. Paikka, jossa kerrankin molempien kaikki kirjat pääsisivät kauniisti näkyville. Hyllyyn, jossa olisi kasvunvaraa. Huoneeseen, jossa olisi pehmeä matto, lämmin tunnelma ja kakluunin edessä paikka, johon käpertyä.

Joel (siinä vaiheessa vielä ihan remppatumpelona) ilmoitti jo aika alussa, että haluaisi ainakin yrittää hyllyn nikkaroimista itse. Oh! Sopii minulle! Näin saataisiin juuri meidän kirjoille ja meidän talon (vinoille) mitoille räätälöity hylly.

Tältä näytti suunnitelma suhteutettuna ihmisten pituuksiin: minä (huomaa takapuoli), keskimittainen Joel ja pitkä ystävämme (huomaa viikset).

 

Syksyllä, vähän ennen kirjojen laatikossaoloyksvuotispäivää, oli aika siirtyä vihdoinkin suunnitelmista toteutukseen. Me Joelin kanssa huristelimme vesisateessa Länsiväylän varrelle Bauhausiin.

Homma ei alkanut hyvin. Etsimme koko lautaosaston 8mm levyä – turhaan. Sitten kysymään:

Myyjä nro 1: ”Joo, on sitä tuolla jossain lautaosastolla.”

Uudestaan katselemaan.

Myyjä nro 2: ”Joo, katsokaa vaan tuolta lautaosastolta, on sitä siellä jossain.”

Ei löydy.

Myyjä nro 3: ”Oon mä sitä siellä nähnyt, jossain tuolla.”

Ei löydy.

Minä myyjälle nro 2 uudestaan: ”Voisitko tulla näyttämään, me ollaan nyt katsottu tämä osasto aika monesti, mutta ollaan varmaan jotenkin sokeita, kun ei me sitä vaan onnistuta löytämään…”

Myyjä nro 2 (juttelemassa myyjän nro 4 kanssa niitä näitä): ”En mä sitä löydä sen paremmin kuin tekään, kysykää tuolta kulmakopissa olevilta myyjiltä”.

Okei, kulmakopille sitten:

Myyjä nro 5: ”Onkohan meillä sellaista…” (kysyy myyjältä nro 6)

Myyjä nro 6: ”En mä tiedä.”

Myyjä nro 5: ”No ei kai meillä sitten ole, jos ette kerran löytäneet.”

Grrr. Ei ikinä enää Bauhausiin.

*******

Onneksi taskuista löytyi kaksi fiksupuhelinta, joilla voi googlata (ja soitella) muihin kauppoihin siinä saman tien. Vanha tuttu Oulunkylän K-rauta näytti hyvältä, mutta sitten Joel keksi: IKEA!

Ja kyllä: Ikea tosiaan myy perus-hyllylevyä n. 5 eurolla, kun K-raudassa sama maksaa n. 15 euroa. Taas yksi syy, miksi on pakko tykätä edes ihan vähän Ikeasta.

Siispä hyllylevyt Ikeasta, rimat Oulunkylän K-raudasta.

Ja design Joelin päästä.

*******

Tila- ja hajuteknisistä syistä nikkarointi ja maalailu tehtiin Joelin vanhempien luona. Välipäivinä (flunssan jälkeen) oli vihdoinkin aikaa niin, että homma alkoi edistyä.

Sitten kasaamaan.

En ole kyllä koskaan aiemmin nähnyt remppamiestä, joka poraa tässä klassisessa intialaisessa pyllötysasennossa. Ai niin, paitsi tietysti Intiassa.

Ison osan kokoamiseen saatiin avuksi kaveri.

Luulitko, että Joelin edellisen kuvan asento oli sattumaa? Ei ollut. Koko kirjahylly rakentui pyllöttäen.

Ja sitten: perusrakenne on VALMIS!

(kirjojen hyllyttäminen sen sijaan oli projekti sinänsä, siitä kirjoitinkin jo täällä)

Ostaisitko kirjahyllyn näiltä miehiltä?

*******

Joel halusi kirjahyllylle keveän ja ”avonaisen” rakenteen, että sinänsä massiivisen kokoinen kapistus ei tekisi koko huonetta tunkkaisen oloiseksi. Rakenne on ehkä vähän ”japanilaishenkinen”; hyllyt on sijoitettu ikään kuin pyöreiden rimojen päälle.

Hyllyssä on oikeastaan kolme jujua: ensinnäkin siis ne pyöreät rimat

Rakenne ylhäältä päin.

…ja toiseksi punainen ”kuvio”, joka kulkee hyllyn läpi näin:

…ja lähemmin tässä:

Raita punaisen ja ruskean taitekohdassa:

Kolmas ”juju” on kirjaston värejä toistava väritys: punainen on samaa kuin lattiassa ja tumma ruskea löytyy kaapistoista. Lisäksi kirjastossa on kirkasta oranssia. sekä valkoista kaakeliuunissa, listoissa ja tietysti siinä matossa.

Se aiemmin olohuoneessa vilahtanut Ikean lattiatyyny siirtyi nyt omalle paikalleen kirjastoon – ja hih tsekatkaas värit:

Bingo. Kirjaston värit tässä.

Hyllyn päälle on päässyt myös Buddha. Yksin. Kaikki muut kaapeissa asustelevat Buddha-kollegat ja hindujumalat etsivät vielä paikkaansa – en viitsi kuorruttaa koko kotia kerralla vaan siedätyshoidan Joelia hitaasti mutta varmasti :)

Ylin hylly (keveille kirjoille ja dvd:lle) on kiinnitetty suoraan seinään, jotta itse kirjahyllyn painopiste saataisiin turvallisen alas.

*******

Jee, kirjasto alkaa näyttää jo kirjastolta! Koko huoneen valmistelu (ja esittely) odottaa vielä yhden ison salaisen projektin valmistumista. Hyshh hyssh siihenkin liittyy japanilaisfiilis ja lisäksi vielä käsin tehty paperi – mutta siitä siis lisää joskus myöhemmin!

Okei nyt saa sanoa, että HIENO ON!

 

 

You Might Also Like

  • minä-tässä-hei
    14.1.2013 at 13:01

    Rokkibeibi! Hylly!

    Hih, oli varmaan aika paljon työtä. Hienolta näyttää!

    Mun miehellä ei olisi koskaan riittänyt hermot tuohon kaikkeen. Se olisi luovuttanut jo Bauhausissa.

  • M-M
    14.1.2013 at 13:03

    Tosi hieno on!
    (Ja kyllä ostaisin, kasaisivatko vielä paikoilleen? Ite varmaan kyllästyisin kesken kaiken :D)

     

  • Liv
    14.1.2013 at 13:14

    Se on kyllä tuo Bauhaus yks semmonen #%#((#€(. Minä asun siinä ihan vieressä ja luonnollisesti tulee usein piipahdettua ko. Kaupassa. Loistava kauppa, jos tietää itse mitä etsii ja on käynyt sen verran useasti, että tuntee jo kauppaa. Keneltäkään ei tosiaan kannata mitään kysyä, kun ei ne mistään mitään tiedä. :) joskus ostin sieltä maalin pirttipöytää varten. Myivät niin pehmeän, että pöytään jää jäljet joka ikisestä kuumasta mukista ja lautasesta. Että ketutti, kun ei ne maalit kovin halpoja ole.

  • Papyli
    14.1.2013 at 13:27

    Pyllöttöen :DD mikä sana! Ja juu hieno hylly tuli!

  • Eppuli
    14.1.2013 at 13:29

    Vau, hieno on! Rakastan huonekaluja joissa on jujua ja tässä niitä on kolme! Jään innolla odottamaan ison salaisen projektin valmistumista.

    Itsellä sisustustyyli (tai tyylittömyys) on simppeli ja pelkistetty, mutta teidän kodin tyyli näyttää ihanalta. Oma koti näyttää melko värittömältä (ja suoraan sanoen aika tylsältä) näihin kuviin verraten. Erityisesti näin tammikuussa kun joulu on jo siivottu pois. Jotain piristystä pitäisi keksiä…

  • ajon
    14.1.2013 at 13:29

    Rokkibeibi! Nukenvaunu :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 13:55

    Olen sen verran introvertti, etten yleensä kannata valittamista huonosta palvelusta, mutta jumankauta että keitti ihan tota lukiessa. Itse olen saanut toisessa Bauhausissa parempaa palvelua, joskin aika usein vastaus on ollut ”käy katsomassa tuolta” ja ”kysy toiselta myyjältä”.

    Tilanne ei koskaan tule parantumaan, elleivät ihmiset jätä palautetta. Jos nyt ei lähdetä niin radikaalille linjalle kuin että vähennettäisiin/vaihdettaisiin osaamattomien ja haluttomien myyjien määrää, niin ehkä Bauhaus voisi panostaa myyjien kouluttamiseen ja asiakaspalveluun suhtautumiseen.

    Hieno hylly!!

  • Kanelibasilika
    14.1.2013 at 13:58

    Hihih! Hieno on kirjahylly! Meille ei ole tulossa kirjastoa, vaan elokuvateatteri ;) (kautta vierashuone..), ei aina (jos koskaan!) tarvitse tehdä kaavan mukaan!

  • Liisa
    14.1.2013 at 14:19

    Hieno on hylly! :)

    Saatan arvata teidän ison salaisen projektin luonteen… Saattaa olla, että juttelimme mieheni kanssa Japanin-reissulla, että sellaiset olisi kiva laittaa tulevaisuuden kotiimme joskus tulevaisuudessa.

  • Vilukissanvillat (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 14:57

    Mulla on Bauhausista ihan samanlaisia kokemuksia. Siellä ei kyllä koskaan saa mitään palvelua, viimeksikin yksi myyjä yritti maaliosastolla palvella varmaan sataa asiakasta kun toisella osastolla kolme myyjää jutteli ja kahvitteli. Kun heiltä kysyi matosta jota olimme ostamassa, oli vastaus että ” ei me tiedetä, kysy tuolta mattomyyjältä”. Myös kassatyöskentely oli kyllä ihan peestä, jonotettiin kassalle varmaan puoli tuntia! Annoin palautetta ja vastauksena oli että päivä oli vuoden kiireisimpiä, mitä en kyllä usko koska kyseessä oli helatorstain jälkeinen perjantai, eikä siellä liikkeessä todellakaan ollut mitään ruuhkaa käytävillä… Ei enää ikinä Bauhausiin!

    Kivan näköinen ja kaunis tuo teidän hylly, hieno idea nuo rimat :D

  • Emilien (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 15:20

    Vau, onpa hieno hylly! Tykkään noista rimoista, persoonallisen näköinen. :)

    Ja nuo nukenvaunut on ihanat <3

    Seurailen blogiasi päivittäin, kommenttien jättäminen vain ei ole vahvinta alaani ;)

  • Riitapalon Noora (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 15:35

    Vau, tosi upea! Mäkin tahdon (meillä eletään sukulaisilta haalittujen huonekalujen keskellä, jotka ovat lähinnä ihanaa valkoista lastulevyä..)

  • Kristaliina
    14.1.2013 at 15:43

    Jee, kiitos kaikille kehuista! :)

    Mä oon aika usein ”jaloillani äänestäjä”, jos saan jotenkin ekstrahuonoa palvelua jossain. Palautettakin itse asiassa aika monesti laitan, varsinkin jos on jotain konkreettista kerrottavaa (tyyliin salaatissani oli multainen kantapala), mutta tällä kertaa päädyin näköjään näin rutisemaan tänne blogiin :D Tuo jotenkin irtosi näppikseltäni ihan luonnostaan, en sen kummemmin ollut edes ajatellut just siitä kirjoittaa :)

    Sanottakoon muuten tässä samalla, että tuolta Oulunkylän K-Raudasta olen saanut parasta ”rautakauppapalvelua” etenkin maaliosastolta – ne tuntuvat osaavan tosi hyvin hommansa. Ja Kodin Terrasta olen saanut toiseksi parasta: ystävällistä, mutta ei jotenkin välttämättä aina niin perinpohjinosaavaa.

    Aaaa ja kerronpa vielä positiivisen asiakaspalvelutarinan tältä alalta:

    Olimme ostaneet pikkuveskiin allas- ja peilikaapistot Tuusulan Kodin Terrasta jo alkusyksyllä (vuosi sitten), olivat vielä olleet alennuksessa juuri silloin. (muistaakseni ”kaikki kylpyhuonetarvikkeet -15%” -tyyliin) Yli puolta vuotta myöhemmin oltiin siinä vaiheessa, että allaskaappia alettiin kiinnittämään – revin vielä riuskasti pahvilaatikon rikki, ja huomasin että allaskaappi olikin valkoinen eikä tummaa puuta niin kuin piti!

    Ja aikaa oli kulunut PALJON yli minkäänlaisen palautusoikeuden eikä kuittiakaan tietysti ollut MISSÄÄN. Olin aika varma, että perseelleen meni ja kalliiksi tuli.

    Soitin sinne Kodin Terraan ja selitin tilanteen varmaan puoli-itkusta värisevällä äänellä: ei kuittia ja pahvilaatikkokin revitty, mutta itse allaskaappi on kyllä siistinä ja muoveissaan – siihen ei koskettu, kun nähtiin heti väärä väri. Infohenkilö tarkisti koneelta, että ko. allaskaappeja on edelleen myynnissä ja lohdutteli, että no tulkaahan käymään niin katsotaan, mitä voidaan tehdä.

    Sinne sitten lähdettiin kauhealla jännityksellä ja kyllä – he antoivat meidän ihan tuosta vaan vaihtaa allaskaapin oikeaksi, olivat vielä ystävällisiä ja ymmärtäväisiäkin! Hihkuin ilosta omassa Facebookissani ja olen kertonut tarinaa ystävilleni, ja nyt kerron sen näin julkisesti vielä täälläkin.

    Tarinan opetus: hyvä asiakaspalvelu kannattaa!

    Ps. hih, Rokkibeibi-bongauksia edelleen :) Kisa kuitenkin loppui jo, mutta saahan sitä huudella :) Tuo nukenvaunu muuten saatiin ystävältä – hän ihana oli huomannut, että on just meidän näköinen ja heillä käyttämättömäksi jäänyt! 

  • Helmi K
    14.1.2013 at 15:48

    I-H-A-N-A! Huone ja hylly. 

  • Kristaliina
    14.1.2013 at 15:57

    Kiitos :)

    Tsih, ja täytyy tuosta asiakaspalvelupuolesta vielä sanoa sen verran, että mähän siis olen sellainen ihminen, joka aina vilpittömästi ilahtuu hyvästä palvelusta ja pahastuu kehnosti – ja tavallaan siksi ihan mielelläni kirjoitan sekä hyvistä että huonoista kokemuksista blogiinkin. (vaikka reilua on tosiaan lisäksi antaa myös palautetta suoraan ko. taholle, mitä usein teenkin) Teen samaa myös monesti henk. koht. Facebookissani… Esimerkiksi Ifiä oon hehkuttanut omassa Facebookissa niin paljon, että jos tekisin saman blogissa, joku luulis mun saavan provikoita sieltä :D

    Mutta siis ihan jo ”näpäyttääkseni” huonoja ja myös kiittääkseni julkisesti hyviä – ja just tavallaan osoittaakseni, että asiakaspalvelulla on väliä. Ihan oikeasti on! Itse arvostan siis hyvää asiakaspalvelua todella paljon.

  • Kristaliina
    14.1.2013 at 15:57

    kehnosti = kehnosta (sori)

  • ainis (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 18:03

    Apua, luen puhelimella tätä bloggausta ja painoin vahingossa kanelibasilikan kommentin kohdalla tuota ”ilmoita asiaton kommentti” linkkiä, enkä saa sitä peruttua!!! anteeksi anteeksi anteeksi!

  • Kristaliina
    14.1.2013 at 18:08

    Tshihi et ole ainoa, joka sellaista on joskus tehnyt – ei hätää! Oon päätellyt, että nuo ilmoitukset menevät jonnekin ylläpitoon (ainakaan ne eivät suorilta poista ko. kommenttia) ja siellä varmaan kyllä huomataan, että on ollut virheklikkaus, jos kommentissa ei näy mitää ”paheksuttavaa”.

    Mulle itselle on käynyt muutaman kerran samantyylisesti känny-Facebookissa, oon vahingossa tykännyt jostain ”korvatulehdus jo kolmatta kertaa kuukaudessa” -kommentista, auts. Onneksi sieltä saa pikapikaa tykkäyksensä poistettua :)

  • Nannannaa (Ei varmistettu)
    14.1.2013 at 18:46

    Vautsi vau, tosi hieno kirjahylly ja ihanat värit! :)

  • SaaristonAkka (Ei varmistettu)
    15.1.2013 at 10:50

    Vau, hieno on hylly ja kirjasto :) Hyvää kannatti siis taasen odottaa :) Ja hatunnosto ihmisille, jotka toteuttaa itse omat visionsa!! Meillä odottelee vanha ovi edelleen pääsyä keittiön pöydäksi, visio on mutku se toteutus..*huokaus*

    Pakko muuten liittyä tähän asiakaspalvelu- keskusteluun. Meitä lähinnä on Raisiossa sijaitseva Bauhaus, ja kertaakaan ei olla törmätty huonoon palveluun. Myyjät osaavat asiansa, ja neuvovat tälläisia tumpeloitakin kärsivällisesti (mulla on aina tarkentavia kysymyksiä, tsih XD) ja ystävällisesti. Ja kaikki mitä on menty hakemaan, on myös löydetty. Uskon kyllä, että tässäkin löytyy paikkakuntakohtaisia eroja ihan taatusti. Minäkin annan herkästi palautetta, niin huonosta kuin myös hyvästä palvelusta. Kerran eräässä kahvilassa (olin tuolloin raskaana, väsynyt jne…) tarjoilijatar oli niiiiin ihana, Todellinen Asiakaspalvelija että kiitin myös hymystä. Hän oli ehkä noin parikymppinen, häkeltyi ihan sanoistani, mutta huomasin miten myös hänelle jäi hyvä mieli.

  • 1 2