Sähköauto vai hybridi?

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Hyundain kanssa.

Kuten jo varmasti tiedätte, mun sähköautokuume on nostanut taas viime kesästä alkaen päätään.

Olemme nyt alkaneet käydä mökillä paljon enemmän kuin ennen. Viimeisen puolen vuoden aikana tätä sinänsä sopivaa 50 km ajomatkaa on suhattu aika kiitettävät määrät edestakaisin. Ja vaikka olen iloinnut siitä, että meillä ylipäänsä on auto mökkimatkoja ajatellen, niin…

No, mieluummin ajaisin sähköllä kuin bensiinillä.

Mutta entäs sitten hybridi? Onko se sähköautoilu edelleen jotenkin hankalaa, olisiko hybridi kuitenkin helpompi vaihtoehto…? Tosi moni tuntuu valitsevan nykyisin hybridin tai ladattavan hybridin. Hyvä niin!

Vaikka oikeasti haluaisin kuitenkin pohjimmiltani juuri sen sähköauton.

Netin äärellä tehty pähkäily ei antanut vielä täyttä selvyyttä asiaan. Ja vaihtoehtoja on niin valtavasti! Omaan valintaan vaikuttaa tietysti myös aiemmat kokemukset: me ollaan oltu tuohon meidän aiempaan Hyundaihin (i20) todella tyytyväisiä. Siinä oli vieläpä alussa Hyundain viiden vuoden takuu. Sinä aikana ei tapahtunut muuta kuin se takalasin hajoaminen, ja se meni takuun piikkiin.

Siksi mun on hyvin helppo kuvitella valitsevani Hyundai seuraavaksikin autoksi, joko sähkönä tai hybridinä.

Mutta se kysymys edelleen kuuluu: sähkönä vai hybridinä?

Tarjoutui aika mahtava tilaisuus testata tätä: Sain koeajettavaksi kaksi Hyundain pressikäyttöön (lehdistön koeajot) tarkoitettua autoa! Ensin pääsin koeajamaan viisi päivää plug-in hybridiä (Hyundai IONIQ Plug-in), ja sen jälkeen vielä toiset viisi päivää täyssähköautoa (Hyundai IONIQ Electric).

Josko tällä tavalla selviäisi, kumpi näistä oikeasti soveltuisi paremmin meidän perheen käyttöön!

Huikeaa! …ja vähän myös jännittävää!

Ja mikä ihmeen plug-in hybrid? Mulle ainakin termi oli tuntematon. Hybridiautoiluun on siis muutamia vaihtoehtoja; tämä plug-in hybridi tarkoittaa hybridiautoa, jossa on myös lataamisominaisuus. ”Pelkkää” hybridiä ei siis latailla erikseen, mutta tällaisessa plug-in hybridissä on töpseli ja tankki.

Ensin siis viideksi päiväksi Ioniq plug-in hybridin rattiin!

Ja jo autokaupalta kotiin ajaessa… uuh. Tässähän on kaikenlaisia ominaisuuksia.

”Ihan niin kuin olisi jotain ufoa ajanut!”, hihkuin kotona.

Pyydän jo etukäteen anteeksi teiltä, joille nämä kaikki tällaiset ovat autossa jotenkin normaalia ja tavallista. Mutta siis… ohhoh, en ole tiennyt tällaista kaikkea olevan edes olemassa!

Ensimmäinen ahaa-elämys, ehkä pieni mutta muhun henkilökohtaisesti kolahtava: kosketusnäytöstä ja mittaristosta näkyy koko ajan kyseisen sijainnin nopeusrajoitus! Siis tällaista mä oon useamman kerran utopiahaaveillut, että oijoijoijoi olisipa vaikka googlemapsissa tarjolla tällainen. Etenkin kun ajaa pitkää matkaa, jossa 80 ja 100 vaihtelee, mulle ainakin iskee välillä muistikatkos. Kumman rajoituksen alueella tässä ollaankaan. Mutta tässä näkee oman sijainnin rajoituksen koko ajan, reaaliaikaisena! Ja se myös tunnisti muutokset ihan häkellyttävän hyvin! Esimerkiksi meidän kodin lähellä on tilapäisiä rakennustöitä – hienosti heti se osasi ilmoittaa, että nyt 30, vaikka kyltit ovat tosiaan vieläpä sellaisia tilapäisiä. VAU!

Sitten vielä syvempää scifiä.

Tämä nimittäin tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät ja reagoi itsestään, jos meinaa tulla törmäys. Siis mmmmmmitä? Ensin se varoittaa äänimerkillä ja varoituskuvalla, sitten lisää jarrutusvoimaa törmäysvaaran mukaan ja lopulta jarruttaa itsestään täydellä voimalla.

Sanaton. Tuota ominaisuutta en (onneksi) päässyt käytännössä testaamaan, mutta näihin seuraaviin tuli käytännön kokemustakin.

Tämä havainnoi vierekkäisen kaistan autot ja hälyttää, jos meinaa vaikka vaihtaa kaistaa katvealueella olevan auton kylkeen. Tällainen hälytys mulle tuli: tässä tapauksessa näin siis ihan hyvin viereisen kaistan auton, mutta laitoin jo valmiiksi vilkkua päälle toiselle autolle merkiksi, että haluan yrittää tuohon väliin. Niin pling sanoi heti mulle auto, kun vilkun laitoin. Että älä hei urpo nyt mene, ha.

Samoin tuli varoitus kerran peruuttaessa, kun takana joku kaahaili omiaan (näin senkin kyllä taustakamerassa eikä ollut kovin lähellä). Mutta heti kuului pling, kun takana jotain liikkui ja peruutusvaihde oli päällä.

Ja siis pelkkä peruutuskamerakin ois riittänyt mulle jo scifiksi.

Vielä lisää. Tässä on myös avustin, joka pitää auton keskellä ajokaistaa (sen voi ottaa myös pois päältä) ja tuollainen cruise, joka säilyttää tietyn etäisyyden edellä ajavaan ja joka vaihtelee auton kulkunopeutta liikenteen mukaan. Rehellisesti sanottuna sitä en uskaltanut vielä edes kokeilla.

Niin ja jos sattuisi onnettomuus, eCall-järjestelmä ilmoittaa hätäkeskukseen auton sijainnin, nopeuden, suunnan ja auton valmistenumeron. Ilmoitus tulee, jos turvatyynyt aktivoituvat tai jos itse painaa SOS-painiketta.

Ohhoh. En mä tiennyt, että nykyautot ovat tällaisia!

Okei olenkohan pullauttanut nyt nuo ominaisuudet ulos systeemeistäni? Että pääsisin siihen varsinaiseen plug-in hybridipuoleen.

Hyundain Ioniq plug-in hybridillä ajaa siis reilut 50 kilometriä (52-66 km) pelkällä sähköllä. Akun lataaminen kestää 2-4 tuntia.

Kun ajaa hybridillä, auto valikoi itse ajotilanteen mukaan fiksuimman energialähteen ja vaihtelee sitä sujuvasti ilman, että sitä kuski huomaakaan. Tai no mittaristosta huomaa, mutta ei muuten. Sähköakku latautuu myös jonkin verran ajaessa: sähkömoottori hidastaa auton vauhtia (tehon saa valita itse) ja tällöin akku latautuu.

Ja esimerkiksi – tervetuloa taas tänne scifi-osastolle – kun me laitettiin näyttöön valmiiksi ajomatka kotoa mökille, tämä avaruusalus auto hitto vie (anteeksi) analysoi sen koko hemmetin (anteeksi) reitin ylä- ja alamäkineen. Sitten se auto osaa valita itse sen, että missä kohdassa reittiä käyttää sähkö- ja missä bensiinipuolta.

Ja se myöskin antoi vinkkiä, että koska esimerkiksi voisi löysätä vähän kaasupoljinta ja siten pienentää polttoaineenkulutusta.

Mindblown.

Olin siis tässä vaiheessa jo täysin vaikuttunut. Tää se on. Meidän auto tulevaisuudessa!

Meidän kaupunkikäytössä tuo reilu 50 km sähköä riittää hyvin tavalliseen arkiajoon – teoriassa siis voisi ajella aina sähköllä. Mökkireissulla mentäisiin toiseen suuntaan sähköllä ja takaisin bensalla. Ja tosiaan se bensamoottoripuoli tekisi hommasta huoletonta.

Onpas hyvä systeemi!

Viisi päivää kului nopeasti, ja edessä oli vaihtaminen testiin toiseen osaan. Täyssähköauto. Jaiks.

Myönnän, että vähän jännitti. Ei olisi välttämättä tehnyt mieli vaihtaa. Plug-in hybridillä oli niin helppoa, ja se bensatankki oli siellä mielenrauhaa tuomassa – mitenköhän meidän lataukset tällä oikein sujuu…? Ihan rehellisesti sanottuna mietin siis kovastikin sitä, että uskaltaako täyssähköllä mennä mökille. Pääseekö sieltä sitten varmasti pois? Mitä jos se akku tyhjenee siellä itsestään viikonlopun aikana, ja kun sunnuntaina on kotiin lähtö, ollaankin siellä ihan jumissa…? Mökin ja autopaikan välillä on ehkä 50 metriä, eli sinne ei tavallinen sähköjohto yllä.

Pitäisikö lähteä varalta ostamaan jotain superpitkää sähköjohtoa? Vai hinauksellako sieltä tullaan kotiin…?

Sähköautoa hakiessa esitin tämän mökkihuoleni kysymyksenä peräti kahdella eri tavalla. Lue: en siis kerrasta uskonut.

”Jos me vaikka laitetaan auto mökin parkkiin perjantaina ja akku näyttää 50 %. Niin voiko se siitä sitten itsestään tyhjentyä niin, että kun sunnuntaina sitten ollaan lähdössä kotiin, niin…?”

Ja myöhemmin toista kautta vielä kautta rantain:

”Niin onkos tässä jokin sellainen, että akkua kannattaisi varalta mennä lataamaan hyvissä ajoin? Vaikka jos se näyttää, että 50 kilometriä sillä vielä ajaa, niin…?”

Okei. Sain vastaukset. Heh lataamaan kannattaa kuulemma mennä viimeistään sitten, kun vielä lähimmälle latausasemalle (etäisyys latausasemille muuten näkyy näytöllä!) on enemmän matkaa kuin mitä akun toimintasäde on. Ei se sieltä voi hävitä itsestään mihinkään!

Jos me siis mennään mökille perjantaina klo 17.08 ja näyttö näyttää, että akulla ajaa vielä 232 km, niin sillä todellakin ajaa sen 232 kilometriä. Vielä sunnuntainakin.

Joten reippaasti rattiin vaan!

Kaikki ne samat scifi-ominaisuudet tässä oli kuin ensimmäisessä autossakin. Ajamisessa sen sijaan oli yksi uusi juttu: kun jalan nostaa kaasupolkimelta, auto hidastaa vauhtia paljon nopeammin kuin ”normaali” auto. Se on käsittääkseni ihan sähköauto-ominaisuus. Jarrua ei siis paljon tarvittu – tähän tottui jo heti ensimmäisellä ajolla. Ja tällä(kin) oli tosi ihana ajaa, ai että!

Joel oli ensimmäinen, joka sen ääneen sanoi. Oltiin ajettu vasta muutama kilometri tällä täyssähköautolla.

”Kyllä me varmasti tällainen sitten suoraan hankitaan, ei me sitä välimuoto-hybridiä mihinkään tarvita. Sitten, kun vaihdetaan pois bensiinistä, niin suoraan sähköön vaan.”

Oho!

Ensihämmennyksestäni ylipäästyäni olin ihan samaa mieltä Joelin kanssa. Suoraan sähköön vaan! Meidän perhe on siihen valmis. Ja myös autot ovat siihen valmiita.

Tällä ajaa siis täydellä akulla reilut 300 km – teoriassa kaupunkiajosta sanotaan, että peräti 412 km.

Itselleni sellainen ahaa-elämys oli, että akun latauksen pysymiseen voi luottaa ihan samaan tapaan kuin luottaa siihen, että kun tankkaa tankin täyteen, niin se bensa todellakin pysyy siellä tankissa.

Noilla Hyundain sähköautojen ja hybridien akuilla on vieläpä kahdeksan vuoden takuu. En ole kuullut, että millään bensatankilla olisi noin pitkää takuuta, ha!

Täyssähköön siirtyminen vaatisi vain uudenlaista rutiinia ja mä uskon, että tottuisin siihen hyvin nopeasti. Kun ollaan lähdössä jonnekin – vaikka mökille – ensin vaan viedään auto latauspaikkaan pariksi tunniksi. Esimerkiksi perjantaina lapsi kouluun, auto lataukseen lähiostarille, ja sitten iltapäivällä lapsen ja auton haku, ja surrurrur kohti mökkimaisemia.

Yksi edestakainen mökkimatka muuten vei meiltä 33 % akkua, eli  yhdellä akullisella kävisi teoriassa just kolme kertaa mökillä. Vanhassa autossa meillä on tapana tankata bensatankki täyteen neljän mökkireissun välein.

Latasin näitä autoja kokeiluluontoisesti kolmessa paikassa: Oulunkylän aseman edessä, Suvilahdessa ja Redissä. Näissä kaikissa lataaminen oli maksullista, mutta esimerkiksi tuossa Viikin Prismassa sähköautoa voisi kuulemma ladata edelleen ihan ilmaiseksi.

Kovin kalliiksi tuota latausta ei voi kyllä maksullisenakaan väittää, itselläni lyhyehköt lataukset maksoivat 0,5-5 euroa enkä edes rekisteröitynyt eli maksoin kalliimpaa hintaa. Yleisesti sähköautojen lataamisen lasketaan maksavan noin 2e/100 km. Tämä Hyundai Ioniq Electric kuluttaa sadalla kilometrillä 13,8 kWh sähköä. Jos sähkön kilowattituntihinta on 11 senttiä (se on aika tyypillinen hinta), tämä tarkoittaa tälle autolle kustannuksena 1,52 euroa/100 km. Lähde täällä, samassa artikkelissa pohditaan myös polttoaineveron korotuksen vaikutusta autoilun kustannuksiin.

Täyttä lataamista en testin aikana ”päässyt” testaamaan, sillä oikeaa lataustarvetta ei edes ehtinyt noiden viiden päivän aikana tulla. Sen verran pitkälle tosiaan yksi akullinen kuljettaa. Meidän perheen osalta täyssähköautoa pitäisi ladata ehkä pari kertaa kuukaudessa.

Helpointa totta kai olisi, jos lataus olisi omassa kotipihassa tai työpaikalla. Meidän naapurikaupunginosassa Arabianrannassa muuten just viime keväänä muutettiin 1400 (!!!) asukkaan sähkötolppa sellaiseksi, että se sopii auton lämmittämisen lisäksi myös sähköautojen ja hybridien lataamiseen. Ihan mahtavaa! Uskon, että tällainen on tulevaisuutta muuallakin!

Mutta tällä nykytilallakin uskon, että me löydettäisiin helposti uusi rutiini.

No mutta takaisin meidän omaan käyttöön. Entäs sitten pidempi matka, vaikka Sotkamoon? Eikö silloin olisi helpompi vaihtoehto ajaa hybridillä tai plug-in hybridillä, jolloin ei tarvitsisi miettiä välillä lataamista?

Joo, olisi.

Mutta sitten ajattelen näin: Me ajetaan Sotkamoon ehkä kaksi kertaa vuodessa. Sen tarpeen perusteellako me sitten valinta tehtäisiin, vai päivittäisen tarpeen? Mehän voidaan ottaa vaikka sitten vuokra-auto noiden pidempien matkojen ajaksi tai kysellä autovaihtareita joltain läheiseltä.

Ja varmasti tuo pidempi matkakin onnistuisi niin, että ennakkoon kartoittaa pikalatauspisteet sopivan ajomatkan välein. Asenteella vaan!

Mutta totta kai just oman perheen tarve ratkaisee, että kumpi vaihtoehto on järkevämpi. Tuo Hyundai Ioniq plug-in hybridi oli siis todella hyvä, jos hybridi tuntuu omaan käyttöön helpommalta vaihtoehdolta.

Miten muuten teidän perheessä: valitsisitteko seuraavaksi autoksenne ladattavan hybridin vai täyssähkön? Ja onko teillä jo jompikumpi?

Kaikki kokemukset ja vinkit tervetulleita!

Yhteensä kymmenen päivän sähköisten ajojen jälkeen oli sitten aika jättää Ioniqit (hyvin haikein mielin) autokaupan parkkiin.

Oikeasti olisin halunnut tehdä kauppakirjat tuosta Ioniq Electricistä saman tien – huomautin toki Hyundain ihmiselle, että värin pitäisi olla mulle jokin muu kuin harmaa.

Minun ja sähköauton välillä on kuitenkin vielä kukkaron kokoinen harkinta-aika: nämä ovat tietysti niin isoja hankintoja (ainakin meidän taloudessa), että rahoituspuolta on pakko miettiä huolella ja harkiten.

Meidän tapauksessa yksityisleasing voisi olla ihan potentiaalinen vaihtoehto. Leasingin saa myös ilman käsirahaa, mutta laskin, että 5000 euron käsirahan kanssa Electricin käyttöön saisi noin 304 e/kk kolmeksi vuodeksi. Tällöin kokonaishinta olisi mun matematiikalla noin 16 000 euroa kolmen vuoden käytöstä. Reilusti vähemmän kuin auton hankintahinta!

Sitten taas omaksi ostamalla tietysti sen auton saa ”pesämunaksi” ja pidemmäksi aikaa – leasingissahan sitä on kolmen vuoden päästä ilman autoa, ha. Eli mitä jos kuitenkin ostaisi ihan omaksi: säästäisi ensin käsirahan (jolla kuukausierää saisi pienemmäksi)  ja katsoisi myös, mitä omasta i20:sta saa vaihdossa…

No, näitä tosiaan pitää vielä pähkäillä!

Lisäksi haluaisin koeajaa vielä Hyundai Kona Electricin ennen sitten (aikanaan) sitä varsinaista ostopäätöstä. Tällaisia vähän hassuja juttuja kuin että tykkään jotenkin vaan tuon Konan muotoilusta – ja siellä on superpäheitä värejä: acid yellow, uuh!

Kyllä värikin nimittäin vaikuttaa! Meidän i20:ssä ainoa mua tämän 8,5 vuoden aikana kaiherruttanut asia on se, että auto on harmaa. Tai no siis ice blue. Eli harmaa. Se on harmaa, oikeasti.

Joten yksi fiery red Hyundai IONIQ Electric tai acid yellow Hyundai KONA Electric minulle, kiitos! Myös ceramic blue käy tai tangerine comet, oon mä sen verran joustava.

 

 

PS. Arvatkaa muuten, miltä tuntui ottaa näiden Ioniqien jälkeen oma vanha i20 parkkikselta ja lähteä huristelemaan kotiin päin? Tämäkin yllätti mut. Se nimittäin tuntui oikein hyvältä. Tämä mun oma auto on oikein hyvä auto! Oli ihan kiva huomata, vielä 8,5 vuoden jälkeen (ja sähköautokuumeen keskelläkin) olen vanhaan autoon tyytyväinen. Hyvä niin!

15

You Might Also Like

  • Blue Peony
    14.9.2020 at 13:21

    Meille hybridi sopisi paremmin, sillä kesäpaikan sähköttömällä parkkipaikalla parkkipaikalla ei akkua voi ladata, ja lähin latauspistekin on kymmenien kilometrien päässä. Muutenkin autoa tarvitaan varsin paljon paikoissa, joissa latausmahdollisuutta ei ole.

    Oma taloyhtiömme on hankkimassa latauspisteitä, mutta niiden vaikutus taloyhtiön sähkönkulutukseen ja kulujen oikeudenmukainen jakaminen on vielä selvityksessä. Autoja löytyy näet meidän pienestä taloyhtiöstä sen verran paljon, että kuluja latauksesta syntyy kyllä huomattavasti vuositasolla.

    • krista
      14.9.2020 at 13:44

      Tällöin varmasti hybridi (ja superiso suositus tuolle plug-in-tyyppiselle hybridille, jota voi siis myös ladata!) käytön kannalta parempi! Meillä möksä sen verran lähellä, että samalla latauksella tosiaan pääsee molempiin suuntiin, ja monta kertaakin. Mutta jos olisi yli 150 km päässä, sittenpä tilanne muuttuisikin, kun pitäisi ladata jossain ennen kuin pääsee kotiin!

      Mahtavaa, että taloyhtiö teillä hankkimassa tuollaiset! Tuollainen tekee kyllä varmasti monelle sähköauton/plug-in-hybridin valinnan helpommaksi. Esimerkiksi kun tuolla plug-in hybridillä ajaa sen 50 km sähköllä, meillä oma tolppa tekisi tosiaan sen, että me voitaisiin oikeastaan aina ajaa sähköllä. Voisi laittaa vaan aina lataukseen kotiin tullessa. Ja sitten pidemmällä matkalla olisi se bensaominaisuus käytössä,

  • A
    14.9.2020 at 13:56

    Mielenkiintoinen juttu näin autottomalle ja ajokortittomalle :D Autoissa on kyllä aikamoisen siistejä ominaisuuksia nykyään. Meillä auto siis on tarpeeton, kun arjessa liikutaan omin voimin (kävely, pyöräily) ja julkisilla (paitsi ei näin korona-aikaan). Nyt koronan takia on vuokrattu kesäaikaan autoa normaalia tiheämmin (tavallisesti ois liikuttu junalla matkoja, mutta nyt sitten autolla) ja on kyllä tullut selväksi, että autosta ei meidän normielämään oo kuin riesaa (ehdotin miehelle aluksi minileasingia kesäksi, eli ois vuokrattu auto 1kk:ksi). Moneen (meille tärkeään) paikkaan on tosi työlästä mennä autolla (esim. lapsen mummola, sinne fillaroi lapsen tahtiin 20 minsaa, kävellen menee vajaa tunti, autolla ruuhka-aikaan about puoli tuntia (ja on parkkiongelma)…ja parkkiongelma on kodin luonakin. Mutta on autovuokrailuista ollut iloakin, on nimittäin käyty sit tutustumassa sellaisiin paikkoihin jonne ei julkisilla niin vaan pääsekään (tosin Nuuksiossa Kattilan luona repesin siihen, että paikalle kaarsi bussi, jonka pysäkki on 100m meidän kotiovesta…eli sinne kyllä pääsisi).

    No joo, mutta vuokra-autoillessa on paria eri hybridiä tullut testattua (tai siis mies testaa, mä oon vaan kyydissä) ja on kyllä positiivisia olleet kokemukset (siitäkin huolimatta, että yhtä ei onnistuttu kyllä lataamaan niin yhtään sähköllä, vaikka yritettiin). Hypoteettisesti, jos ikinä autoa hankittaisiin, niin valinta olisi kyllä varmaan täyssähkö.

    • krista
      14.9.2020 at 14:17

      Hihihihi hei jos autottomana pyöräilijänä jaksoit kiinnostua jutusta ja lukea näin pitkän jutun autojen ominaisuudesta, mä kyllä henkisesti tuuletan silloin omalle tekstilleni! :D

      Mä olin tätä ennen ajanut hybridiä muutamia kertoja sijais/vuokra-autoissa, mutta en kyllä edes tiedä, oliko niissä tuota plug-in-omainaisuutta vai olivatko vain sellaisia, että ajaaminen lataa sitä akkua sen, mitä lataa. Oli tuo kyllä tosi näppärä systeemi ja varmasti tekee ”sähköisemmän vaihtoehdon” kynnyksen matalammaksi monelle. Mutta kun tosiaan tuota sähköäkin sitten perään kokeili, niin hyvin huomasi, että itse on henkisesti valmis (ja meidän perheen käyttöön tuo sopii) ihan jo tuolle täyssähkölle.

  • Tilia
    14.9.2020 at 14:47

    Auton lataaminen kaupassa voi olla maksutonta, mutta ei ilmaista. Joku sen maksaa, jossain. :) Meille ei tule sähköautoa, kun ollaan erittäin tyytyväisiä ajellessamme kotimaisella biokaasulla. On kukkaroon sopiva vaihtoehto – kaasullahan ajaa käytännössä puoleen hintaa siitä mitä bensalla eikä hankintahinta ole juuri bensa-autoa enempää – ja ajon aikaiset päästöt on aika lailla nollassa.

    • krista
      14.9.2020 at 14:51

      Joo siis totta kai sehän on samanlaista palvelua ostoskeskuksessa kuin vaikka pysäköinti lämpimässä hallissa tai vaikka kauppakeskuksen roskakorit tai kierrätyspiste, eli noinhan se menee :)

      Tuo biokaasu onkin myös kiinnostava juttu ja mulle aivan tuntematon!

      • Tilia
        14.9.2020 at 15:35

        Kannattaa tutustua. Kaasuautoissa on bensatankkin kaasutankin kaverina, joten Lappiinkin pääsee eikä tarvitse pysähdellä pitkiksi ajoiksi lataamaan pitemmälläkään reissulla. Kun meidän autossa on kaasu- ja bensatankit täynnä, sillä ajaa 1500 km. Ajaessa ei ole mitään eroa bensa-autoon. Erityisen kiva tunne on ajella biojätteistä tehdyllä polttoaineella, vähän kuin Fedja-sedässä, kissassa ja koirassa se traktori Tr-tr Mitja. Se sähköauton sähkön ja akkujen tuotantokaan kun ei ole aina niin ongelmatonta ympäristön kannalta.

  • Annina
    14.9.2020 at 15:21

    Meillä on kummallakin täyssähköauto. Mulla joka ajelee melkeinpä pelkkää kaupunkiajoa niin pienempi (range kesällä 300km) ja miehellä sit joka ajelee pidempiä matkoja niin isommalla akulla. Kyllä noi vaan on niin helppoja ja huolettomia! Ja latauspaikkoja tuntuu satelevan kun sieniä sateella. Ja sit jos vertaa hybridiin niin siinä tulee kuitenkin bensa-auton huollot ja ns.riskit sekä sähkärin. 😊 Mut multa tosiaan ääni sähkölle!!👍

    • krista
      14.9.2020 at 17:11

      Mä kans uskon tuolla testikokemuksella, että sähköautolla ajaminen on nykyään helppoa! Tuon auton kartta näytti tosiaan koko ajan lähimmät latauspaikat, ja ainakin täällä Helsingissä niitä oli tosiaan ihan sieniä sateella. Varmaan monella (mulla ainakin) se ajatuksena jotenkin jännittää ja senkin takia hybridi tai plug-in-hybridi tuntuu helpommalta. Mutta sitten, kun käyttää, niin jotenkin tulee sellainen ahaa-elämys, että tämähän on ihan yhtä helppoa kuin bensa-autoilu! Ainoastaan tankkaamisen rutiini muuttuu vähän erilaiseksi, mutta jotenkin omakohtaisesti en kokenut siitä mitään ongelmaa!

  • kiinnostunut!
    14.9.2020 at 15:49

    Kun nykyinen vanha kosla lopullisesti kosahtaa, niin plug-in-hybridi on tarkoitus hankkia. (Tykätään matkailla sellaisilla alueilla jossa latausmahdollisuutta ei ole. Samoin oma mökkimatka on sen verran pitkä, että lataustaukoa ei siihen haluaisi.. ja mökki sähkötön!)

    Tuota lataamista vielä mietin. Meidän naapurustossa näkyy autoja latauksessa ihan tavallisen näköisissä pistorasioissa (rivitalojen pihoissa, siis oman asunnon kohdalla, ei erillisillä paikoituspaikoilla.) – tai onkohan niissä joku adapteri sitten välissä.. ELi kiinnostaa tietää, voiko autoa ladata myös laittamalla johdon tavalliseen pistorasiaan? Jos siis ei tarvitse pikalatausta? Tai mitä maksaa tuollaisen pikalatauspaikan järjestäminen itselle, ja miten se tehdään? Jos siis ei tarvite taloyhtiötä miettiä..

    • krista
      14.9.2020 at 17:30

      Tuo plug-in-hybridi oli kyllä ihan huippu, iso suositus!

      Näitä voi ladata myös tavallisesta pistorasiasta (ja esimerkiksi näissä oli molemmissa kahdentyyppinen latausjohto mukana), mutta sitä ei suositella pitkäaikaiseen/vakituiseen käyttöön sähköturvallisuussyistä. Jos näin maallikkona sen tulkitsee, niin voi siis tulla oikosulku. Esimerkiksi Tekniikan maailma -lehdessä tästä: https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-miksei-sahkoautoa-voi-ladata-lammitystolpan-pistorasiasta/ Veikkaan, että nuo sun näkemät voisivat olla taloyhtiön luvalla ja turvalliseksi katsottuja (lataavat pienellä virralla), tai sitten ne ovat tuollaisia tolppia niin kuin meidän naapurikaupunginosassa, että samasta tolpasta saa sekä tavallista lämpöä että sähköauton lataamista. Adaptereista mä itse en ole kuullut, tietääköhän joku tällaisista…? EDIT. Nyt uudelleen lukiessa tajuan, että kirjoitat, että oman asunnon kohdalta! Eli ei parkkiksella – eli tällöin varmaan just ulkopistokkeesta lataamisesta, sähköturvallisuus varmistaen! Varmaan taloyhtiö tällaiset selvittää ja antaa luvan!

      Sähköauton lattamispisteen voi asennuttaa ihan omakotitaloon, esimerkiksi Helen mainostaa 1450e hintaa tällä hetkellä (heh mulla nyt mainokset pörrää, kun olen näitä googlaillut). Ja muuten jos taloyhtiöt hankkivat tällaisia lataamismahdollisuuksia, siihen voi hakea hankintatukea! Siitä mm. Ylen jutussa täällä: https://yle.fi/uutiset/3-11146816

  • Jen
    14.9.2020 at 17:27

    Hei, meillä on ollut sähköauto perheen kakkosautona nyt 3 kuukautta, ja onhan tämä aika ihanaa (etenkin bensa-aseman ohi ajellessa hymyilyttää)
    Olemme hyödyntäneet ilmaisia latauspisteitä & lataamme kotona ihan tavallisesta seinäpistokkeesta (suht uusi talo, rasia uusi, kovin monta vuosikymmentä vanhasta rasiasta en uskaltaisi)
    Vastaus siis edelliselle kysyjälle että hidas lataaminen onnistuu ihan tavallisesta pistorasiasta :)

    • krista
      14.9.2020 at 17:35

      Ai että! Mun sähköautokuume nousee vaan :D

      Jossain luki hauskasti, että ”töpseli ei tiedä eikä sitä kiinnosta, otetaanko siitä sähköä lämmittimeen vai lataukseen”. Ja Suomela-lehdessä myös varovasti näytetään vihreää valoa omakotitalon pistorasiasta lataamisesta, kunhan varmistuu sähkö- ja paloturvallisuudesta: https://www.suomela.fi/nain-varaudut-sahkoauton-kotilataukseen/

  • Anna
    14.9.2020 at 17:48

    Ainakin joissain noista blug-innesta on sitten sellainen juttu huomioitava että jos ajaa vain sähköllä niin bensa ei käsittää’kseni pysy loputtomiin hyvänä vaan autoa pitää välillä tankata ihan että se pysyy kunnossa. En ihan ymmärrä mihin tämä perustuu, mutta vanhempieni blug-in volvossa (?) oli näin. Se tosin söi myös vain jotain erikoista polttoainetta jota sai vaan tietyiltä huoltoasemilta. Pro diesel? Tai ehkä nämä ovat kaksi eri autoa jotka mielessäni yhdistän (joillain on tapana vaihtaa autoa kuin sukkia mitä minä en ihan käsitä :D)…

    Kiinnostunut!, meillä ainakin vanhemmat ovat ladanneet autojaan ihan vaan meidän pihan tavallisesta sähkötolpasta joka on varmasti pystytetty ennen mitään sähköautojuttuja, eli lienee ihan normaali autotolppa.

    Meillä todennäköisesti mentäisiin blug-inhybridiin seuraavaksi. Minä vaihdoin autoa pari vuotta sitten ja hankin tavallisen hybridin (Suzuki jolle olen hyvin merkkiuskollinen <3 ) ja täytyy sanoa että ehkä vähän petyin siitä miten vähän tuo tuntuu lopulta vaikuttavan polttoaineen kulutukseen. No autokin on painavampi akun kanssa, joten… Mutta liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä sähkö avustaa. Jos lompakko sallisi hankkisin nyt blug-innin. Meillä on kesäpaikkoja vähän eri puolella 2-3 tunnin ajon päässä ja kesäpaikoissa ei ole järkevää latausmahdollisuutta ja sieltä käydään välillä kaupassa ihan pienissä kyläkaupoissa joissa ei myöskään ole latauspaikkaa. Mutta ehkä siinä vaiheessa kun Suzukistani aika jättää olisivat sähköautot kehittyneet sen verran että uskaltaisi jo lähteä täyssähköön. Ja kun meilläkin on pakko perheessä töiden takia olla kaksi autoa niin voisihan toinen olla täyssähkö ja toinen blug-in ja sitten kuka lähtee milläkin autolla katsottaisiin tarpeen mukaan.
    Mutta nyt tähän taloustilanteeseen ei kyllä olla vaihatmassa kumpaakaan pois. mutta tavallista bensa/diesel autoa ei varmasti olla seuraavaksi meille hankkimassa vaan joku muu vaihtoehto.

    • krista
      14.9.2020 at 18:06

      Tässä Hyundain plug-in hybridissä tankattiin ihan tavallista bensaa, ysiviitosta muistaakseni! Hih pakko kertoa, että mä kävin tankilla viiden päivän testin jälkeen (kun tietysti palautetaan tankki täytenä) ja bensalasku oli jotain 5,13 euroa. Että niin paljon oli mennyt sitä bensaa viidessä päivässä, muuten oli menty sähköllä! Tuollaisesta en olekaan kuullut, että välillä pitäisi ”bensat vaihtaa”, mutta tästä voisin kysäistä Hyundailta ihan varalta!

      Ja tuosta lataamisesta… Mä ehkä vältän tässä suosittelemasta mitään ei-suositeltua, mutta tosiaan oon ymmärtänyt, että tuo kotona lataaminen on aika yleistä :) Mutta totta kai siis jokaisen kannattaa itse selvittää lupa (jos taloyhtiö) ja turvallisuus, mä muotoilen sen näin :)

      Plug-in kyllä vaikutti niii-iiin hyvältä! Ja varmasti täyssähkötkin vielä kehittyy, VAIKKA mä tällä testituntumalla sanoisin, että tää oli ainakin ihan ”100 % valmis” auto jo :) Mutta latauspisteiden määrä ehkä siellä pikkukyläkaupoissa kasvaa ainakin!

      • RainDrop
        14.9.2020 at 20:42

        Olisko noissa bensatankeissa ainakin se, että jos vajaa tankki seisoo pitkään käyttämättä, sinne tiivistyy kosteutta ja vesi ei luonnollisesti ole hyvä juttu bensan seassa. Toki tämä sama ilmiö on ihan tavallisissakin polttomoottoriautoissa, mutta jos bensapuolta käytetään hybridissä harvakseltaan niin kosteutta ehtii tiivistyä enemmän 🤔

        • krista
          14.9.2020 at 21:43

          Voi olla! Nyt aloin miettiä sellaista, että tuossa plug-in hybridissähän voi valita, ajaako sähköllä vai hybridillä – eli tuolloinhan käyttämättömyysongelma voi ratketa ihan sillä, että napsauttaa hybridin hetkeksi päälle, jolloin käyttää välillä bensiinipuoltakin. Näin niin kuin itsekseni spekuloiden siis tätä pähkäilen!

          • Ere
            15.9.2020 at 13:43

            Hyundain hybridit käyttävät polttomoottoria sisätilojen lämmittämiseen, joten ainakin kylmemmilla säillä sillä saa vähän bensaakin kulumaan. Bensiini tosiaan vanhenee tankissa, jos sitä ei käytetä. Joissain autoissa on automatiikkaa, joka pakottaa ajamaan polttomoottorilla välillä. Helpoin tapa huolehtia itse siitä, ettei bensa vanhene, on tankata sitä vain tarpeen mukaan. Jos sähköllä ajetaan suurin osa ajasta, on turha raahata mukana täyttä tankkia bensaa, paitsi tietenkin jos pitää varautua äkilliseen maailmanloppuun. :)

    • Hyundai Finland
      15.9.2020 at 16:13

      Moikka!

      Hiukan hoppua pukkaa, mutta yritän pysyä kärryillä ja vastailla tänne. :)

      Polttoaineen ominaisuuksien heikkenemisestä: Auto voi seistä kuukausia, ilman että polttoainetta olisi tarvetta vaihtaa. On kuitenkin mahdollista, että polttoaineen ominaisuudet voivat kärsiä pidemmässä seisonnassa. Tähän ei kuitenkaan maahantuojalla ole antaa tarkempaa vastausta (polttoainevalmistajat tuntevat omat tuotteensa meitä paremmin).

      Tuosta Ioniq plug-inin pelkällä sähköllä ajamisesta: Ioniq Plug-in hybridi huolehtii automaattisesti polttomoottorin käytöstä ajon aikana, myös EV- eli sähköajotilassa moottori käynnistyy tarvittaessa esimerkiksi kun ohjaamoon tarvitaan lisää lämpöä, akut tarvitsevat lisää virtaa tai tarvitaan lisää tehoa esimerkiksi ohitustilanteissa.

      Jos polttoaine pääsee loppumaan kokonaan voi pelkällä sähköllä ajaa lähimmälle tankkauspisteelle. Jatkuvasti sähköllä tankki tyhjänä ajamiseen Plug-in hybridi ei ole suunniteltu, auto huomauttaa tästä selkeillä varoitusäänillä sekä -teksteillä ja tästä kerrotaan myös auton ohjekirjassa.

      Eli yhteenvetona – Ioniq plug-in käyttää jonkin verran polttoainetta em. toimintoihin jatkuvasti. Lähes pelkällä sähköllä silläkin on silti mahdollista liikkua, mutta polttoaineen ”pahentumisesta” tankissa ei kannata olla liian huolissaan, tällaista ongelmaa meille ei ole vielä tullut tietoon.

      /Saara, Hyundai-tiimi

      • krista
        16.9.2020 at 09:08

        Mahtavaa, kiitos tästä tiedosta! Ja kiva, kun ehdit tulla keskusteluun mukaan! :)

  • Huitu
    14.9.2020 at 18:01

    Meillä on ihan perinteinen diesel, ja jos mieheltä kysytään, bensamoottoreista ei olla ainakaan vähän aikaan luopumassa. Täällä itäisessä Suomessa pikkupaikkakunnalla, jossa välimatkat on pitkiä, noissa sähkö- ja hybridiautoissa tuntuu vaan olevan vielä niin paljon kysymysmerkkejä ja ongelmia. Esim miten talvi vaikuttaa akkuun, kuinka paljon vähemmän sillon pääsee sähköllä eteenpäin ja miten talvi ylipäätään vaikuttaa akkujen kuntoon ja kestävyyteen pitkällä aikavälillä. Ja ongelmaksi muodostuu jo sekin, että suurimmassa osassa Suomea ei ole vielä kunnon latausverkostoa. Ja sitten se lataaminen, vaikka paikkoja olisikin. Jos meillä mun kotipaikkakunnalle tai vaikka Hesaan matka kestää yleensä jotain 7-8 tuntia, niin hermot menee, jos siinä välillä pitäisi vielä pysähtyä autoa latailemaan moneksi tunniksi. Kun meidän pysähdykset on yleensä max puolen tunnin luokkaa, että pääsisi joskus ees perille.

    Ja sitten itse ne akut. Kuinka paljon ne vie autosta tilaa? Miehen mukaan ne on myös niin painavia, että peräkärryä ei pysty akullisella autolla vetämään. Eikä se akkujen tekokaan mikään ekoteko ole, tosin eipä se bensallakaan ajo ole sen puoleen. Mutta siis materiaaleja akkuihin louhitaan käsittääkseni esimerkiksi Afrikassa ei niin hyvissä olosuhteissa aina. Ja suurin osa niistä kaivoksista alkaa olla Kiinan hallussa, mikä lisää Kiinan vaikutusvaltaa maailmassa.

    Varmasti itse ajaminen sähköllä tai hybridillä on ekologisempi vaihtoehto kuin bensalla tai dieselillä käryttely ja joillekin jopa jo käytännössä mahdollinen vaihtoehto, mutta aina välillä näitä hehkutusjuttuja lukiessa miettii vaan myös näitä muita seikkoja, joita ei ole vielä niin paljoa nostettu esille,

    • krista
      14.9.2020 at 18:23

      Hei nyt mä haastan sun miehen tutustumaan tuohon tuohon Hyundain plug-in hybridiin! :D Koska siis tällähän tosiaan voi ajaa vaikka sillä bensalla, mutta auto vaan lataa sitä sähköakkua samalla, jolloin bensankulutus on vähäisempää. JA – se akun paikka. Tat-dat-daa: se on penkin alla! Ei vie tilaa! :D Ja akussa tosiaan on 8 vuoden takuu. Mutta kuorman vetämisestä en kyllä tiedä, kun meillä ei sitä tehdä :)

      Auton tuotanto onkin kinkkisempi juttu; mä itse arvioin sen niin, että uuden auton vaihtaminen ”muuten vaan” täyssähköksi tai hybridiksi ei välttämättä ole ekologisesti fiksua – vähän niin kuin että vaikka mulla on vanha fleece enkä ostaisi samanlaista materiaalia uutta, mun on kuitenkin ekologisempi käyttää sitä vanhaa fleeceä (kunhan pesen pesupussissa) kuin heittää se roskiin ja ostaa uusi ekologisempi materiaali. Eli ekologiseen kokonaisuuteen pitää ottaa mukaan sekä sen valmistaminen että käyttö – toisaalta jos (kun!) hankittua sähköautoa sitten käyttää pitkään, se ekologinen vaikutus alkaa sieltä nousta, vaikka auton valmistuksella onkin ollut hiilijalanjälkensä. Mutta yksiselitteisiä juttuja nämä toki eivät ole!

      • Huitu
        14.9.2020 at 19:23

        Tosta bensankulutuksesta tuli heti mieleen kysymys, että mitä se bensankulutus käytännössä on. Kun meidän dieselauto matka-ajossa kuluttaa parhaimmillaan 4 litraa/100 km ja keskimäärin ehkä 5-6 litraa/100 km. Kun jotenkin loogisesti ajateltuani luulis et bensankulutus on sähköautossa korkeempi kun on se painava akku kyydissä, et onko se plusmiinusnolla vai päästäänkö siinä plussan puolelle.

        • krista
          14.9.2020 at 20:30

          Hihi nyt ollaan todella kaukana mun tietotaitoalueesta, mutta tosiaan täällä on laskelmaa kulutuksista: https://www.hyundai.fi/nain-paljon-polttoaineveron-korotus-vaikuttaa-autoilun-kustannuksiin-kannattaisiko-nyt-vaihtaa-sahkoautoon/ Sen tuolta osaan bongata, että yhdistetty polttoaineenkulutus on 1,1 litraa / 100 km.

        • Anna
          15.9.2020 at 07:50

          Nyt kun kulutuksen mainitsit on pakko vertailun vuoksi tulla pohtimaan että minun pieni Suzuki Swift neliveto bensakone ja (tavallinen) hybridi kuluttaa minulla normaalissa (työmatkaa päivittäin yhteensä 50 km johon sisältyy usein pysähdys lasten päiväkodilla, ehkä n. puolet taajama-ajoa hidastetöyssyineen, liikenneympyröineen ja suojateineen ja puolet maantieajoa) ajossa kesäkelillä n. 5,5 l/100 km. Jos taas ajan pidempää matkaa (kuten vanhempainvapaalla ollessa kun ostin auton ja reissasin enemmän vanhempieni luokse pitkää matkaa) oli kulutus keskimäärin 5,2-5,3 l /100 km. Eli suunnilleen teidän dieselin verran. Talviajossa arkena nouseen sinne kuuteen tai vähän yli. En nyt tiedä miten iso auto teillä on, mutta olen käsittänyt että dieselkone kuluttaa vähemmän kuin bensakone? Toisaalta olen verrannut joskus Swiftin ja tavallisen suunnilleen samaa kokoluokkaa (ulkomitoiltaan) olevan tavallisen etuvetoisen auton bensan kulutusta (toki eri kuskit) ja Swiftin kulutus oli ihan karvan verran mkorkeampi ja minulla silloin enemmän maantieajoa. Ja tarkistettiin että Swifti oli aika reilusti painavampi kun ihmeteltiin tuota vähäistä eroa. Sitä en tiedä syökö tuo neliveto sitten enemmän polttoainetta kuin etuveto (minä en enää nelivedostani luovu kun siihen ylellisyyteen olen tottunut ja pihasta lähtee suoraan ylämäki johon olen kerran liukkaalla talvikelillä jäänyt etuvetoisellani jumiin).
          Mutta nyt kun ajattelen niin luulen että se etu tavallisessa hybridissä (tai ainakin Swiftissä) näkyy nimenomaan kaupunkiajon ja maantieajon kulutuksen pienessä erossa. Kun kiihdytykset ja liikkeelleelähdöt syövät aina enemmän polttoainetta kuin tasainen hurruuttaminen ja sähköavustin auttaa kevyissä kiihdytyksissä. Toisaalta täällä https://www.apu.fi/artikkelit/tuulilasin-koeajossa-suzuki-swift-hybrid ei hirveästi hehkuteta tuota sähköavustusta ja voin kyllä allekirjoittaa että sen vaikutus tuntuu käytännössä tosi pieneltä.
          Toinen mitä oikeastaan lähdin etsimään kun päädyin tuonne arvosteluun oli auton luvattu kulutus joka on käsittääkseni aina ala-kanttiin todelliseen arkeen verrattuna kun kulutus lasketaan testitilanteessa. Tuolla siis luvataan 4,5 l /100 km. Jos tästä erosta tekee arvion niin keskiverto ajajan käsissä ei myöskään Hyundain plug-in ehkä yltäisi ihan tuohon 1,1 l, mutta on tuo kulutuksen pienuus silti vaikuttava. Ja toisaalta ero arvion ja todellisuuden välillä saattaisi näin maalaisjärjellä olla tuossa pienempi kuin tavallisesti, koska sähkömoottorilla pääsee ajamaan niin pitkiä matkoja ja jos ajaa niin että pääsee pääasiassa ajamaan sähköllä on polttoaineen kulutus varmasti aika olematon. Tosin miten tuo kulutus on laskettu, onko se laskettu niin että ajetaan auton moottoria testioloissa sillä yhdellä latauksella se 100km vai miten se tehdään? Koska tällaisessahan vaikuttaa sekin miten tuo sähkö riittää testimatkalla.
          Oli auto mikä hyvänsä niin ajotyylin merkitys kulutukseen on aika iso.

      • Hyundai Finland
        15.9.2020 at 16:27

        Bensankulutuksesta Ioniq Plug-in-autolla:
        Valmistajien antamat kulutuslukemat ovat useimmiten melko optimistisia ns, ”tavallisessa ajossa”. Tätä varten autoteollisuudessa ollaan siirrytty aiemmasta nk. NEDC-mittaustavasta nykyiseen WLTP-mittaustapaan, joka antaa jo realistisemman kuvan kulutuslukemista. Suomessakin meidänkin autoilla on päästy myös alle tuon valmistajan ilmoittaman WLTP-kulutuslukeman. Polttoaineen ja sähkön kulutus riippuu aina ja paljon myös tien ajoprofiilista, tuulesta, kuljettajan ”kaasu”jalasta, jarrutuksista, avustavien laitteiden käytöstä (ilmastointi, valaistus, radio, penkinlämmitys jne).

        Tässä linkki meidän Plug-in-työsuhdeautoilijan Aijan omiin kulutuskokemuksiin Ioniq Plug-inin ratissa: https://www.hyundai.fi/ioniq-plug-in-on-taloudellinen-ja-turvallinen-arkiauto/

    • Anna
      14.9.2020 at 18:24

      Hyviä pointteja joihin olisi kiva saada vastauksia.
      Biokaasua pidän myös ihan varteenotettavana vaihtoehtona, mutta se on minulle niin vieras että en osaa ajatella sen etuja tai haittoja ihan käytännön tasolla. Paitsi tankkauspaikkojen vähäisyys tällä hetkellä.

      • krista
        14.9.2020 at 18:39

        Saadaan varmasti Hyundailta vastaus tähän, heillä ollaan tosi perehtyneitä ja vastataan hyvin. Minäpäs kysäisen! :)

      • Tilia
        15.9.2020 at 08:08

        Biokaasun tankkauspaikat näkee tästä: https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/

        Kannattava vaihtoehto, jos tankkauspaikka on lähellä omaa kotia tai niitä reittejä, joilla useimmin ajelee.

        • Lepinkäinen
          15.9.2020 at 14:20

          Aika vähän on kaasuasemia, kun vertaa julkisiin latauspisteisiin: https://latauskartta.fi

          Pelkästään Helsingin seudulla on 3000 eri paikkaa lataamiseen, joissa lähes kaikissa on useampia latauspisteitä. Redissä niitä on useampi sata. Jokaisessa Citymarketissa ja Prismassa ja useassa Lidlissä on pihassa latauspiste.

          • Anna
            15.9.2020 at 14:47

            Ja valitettavasti me jäädään kaikkine reitteinemme vähän katveeseen. Pitäisi erikseen ajaa puolisen tuntia kotoa johonkin tankkaamaan ja minun tavallisen pidemmän matkan varrelle sattuu yksi tankkauspaikka ja määränpäästä jos etsii lähintä niin taas puolisen tuntia ajoa vika suuntaan.
            Mutta toivotaan että nämä tankkauspisteet lisääntyisivät ja kaasuauto tulisi sitä myötä kannattavammaksi.

          • Tilia
            16.9.2020 at 13:52

            Kukaan ei kai ole väittänyt, että kaasuasemia olisi tiheässä! Olemme ajaneet nyt kaksi vuotta kaasulla, ja Lapista tultiin kerran Ouluun bensalla, mutta muut matkat on menneet lähes kaikki kaasulla. Ollaan niin onnellisessa asemassa, että meillä on kaasutankkauspiste paljon lähempänä kuin yksikään sähköauton latauspiste. Mutta riippuu tietenkin missä ajelee, Itä-Suomessa tilanne on huonoin, pääkaupunkiseudulla paras. Meidän auton 15 kg kaasutankilla riittää löytää kaasutankkauspiste noin 450 kilometrin välein, ja jos ei löydy, niin 50 litran bensatankilla ajelee vielä ihan mukavasti aika monta sataa kilometriä. Uudemmissa autoissa kaasutankit ovat isompia ja bensatankit vastaavasti pienempiä. Oman vanhan autonsa voi myös konvertoida toimimaan bensan lisäksi myös kaasulla. Näitä tekee ainakin Terragas.

    • Hyundai Finland
      15.9.2020 at 16:19

      Heippa,

      Tässä infoa sähköautojen akkujen valmistuksesta:

      Autojen ympäristökuormaa arvioitaessa on hyvä huomioida auton koko elinkaari valmistuksesta romutukseen. Valmistuksen osalta niin sanotut perinteiset polttomoottoriautot pärjäävät hyvin vertailussa sähköautojen valmistukseen. Koko elinkaaren arvioinnin tulos vaihtelee automalleittain, ja siihen vaikuttavat sähköautojen osalta mm. akuston koko ja lataamiseen käytettävän sähkön tuotantotapa.

      Tämänhetkisten kansainvälisten tutkimustulosten mukaan sähköautojen valmistuksessa syntyy enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin esimerkiksi bensiiniautojen, mutta sähköauto alkaa kuroa eroa kiinni CO2-päästöjen osalta heti ensimmäisestä ajosta alkaen. Esimerkiksi erään laskelman mukaan 200 000 ajokilometrin kohdalla sähköauto on aiheuttanut kaikkiaan noin viisi tonnia vähemmän CO2-päästöjä kuin dieselauto. Lisää sähköautoilusta voi lukea esimerkiksi suomalaisten sähköautoilijoiden perustamalta sivustolta 10 myyttiä sähköautoilusta: https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoautolla-ajo-ei-ole-polttomoottorilla-ajoa-ekologisempaa/.

      /Saara, Hyundai-tiimi

    • Hyundai Finland
      16.9.2020 at 11:00

      Heippa,
      Sähköautoilusta talvella on tehty jo lukuisia testejä ja artikkeleita, löytyy Googlella esim. hakusanoilla ”sähköautoilu talvella”. Tässä esimerkiksi Virran linkki ”Näin sähköauto toimii talvella” https://www.virta.global/fi/blogi/n%C3%A4in-s%C3%A4hk%C3%B6auto-toimii-talvella ja Tekniikan Maailma on tehnyt nyt kaksi vuotta Vuoden talviauto -testinsä myös sähköautoille: https://tekniikanmaailma.fi/kategoria/autot/talviauto/
      /Saara, Hyundai-tiimi

  • Matti K
    14.9.2020 at 18:43

    Olen käyttänyt kuusi kuukautta ladattavaa hybridiä ja se sopii minun tarpeisiini erittäin hyvin. Kauppa-, harrastus- ja mökkimatkat sujuvat lähes täysin sähköllä. Yli 80 % kokonaisajosta sähköllä. Kotona lataus hoituu latauslaitteella puolessatoista tunnissa ja mökillä pistorasiasta kuudessa tunnissa. Pisimmät yhtäjatkoiset sähkömatkat ovat olleet yli 70 km.
    Edullista ja miellyttävää ajoa.

    • krista
      14.9.2020 at 20:33

      Ihan mahtava kuulla, kiitos kommentista! Mä kans hybridipuolelta ottaisin just nimenomaan ladattavan hybridin, se vaikutti kyllä tosi hyvältä systeemiltä! Sillä sähköpuolella ajaa paljon (etenkin kun se vielä latautuu ajaessa) ja bensatankki sitten pidempiä ajomatkoja helpottamassa.

  • RainDrop
    14.9.2020 at 20:54

    Noi sähköautot (ja hybridit) vaikuttaa kyllä näppäriltä varsinkin kaupunkiajossa ja jos asuu alueella jossa pikalatauspisteitä on tarjolla hyvin. Meilläkin on vähän ollut puhetta, että jos auto hankitaan, niin jonkinlainen sähköauto mielellään. Tuo kaasuauto on kyllä myös kiinnostava, jostain syystä niitä ei ole mainostettu ollenkaan samalla tavalla kuin sähköautoja, enkä esim. tiedä yhtään miten paljon tankkauspaikkoja niille on?

    Hesarissa oli aiemmin kesällä juttu jossa toimittaja oli käynyt perheineen kesälomareissulla Suomessa sähköautolla, siitä jäi mieleen muutama pointti noita pitempiä matkoja ja lomareissuja ajatellen: kuulemma viikon reissun ajalla sai asentaa aika monta eri appia puhelimeen, kun joka latauspaikassa oli eri toimittajan latauspiste, eli näissä ei ainakaan vielä ole mitään yhtenäistä maksutapaa. Toinen oli että esim. hotellien (pika)latauspisteitä käytettiin surutta parkkipaikkana, eli ekana tullut löi auton piuhaan ja jätti auton siihen ruutuun koko yöksi vaikka lataus olisi kestänyt tunnin tai pari. Jos on pelkkä sähköauto, joka on ”pakko” saada lataukseen, niin ei välttämättä niin miva tilanne, näihin pitäisi saada jotain valvontaa paremmin. Muuten käsittääkseni lomareissu sujui heillä oikein hyvin. Muutenkin olen kuullut hyvin vähän negatiivisia kokemuksia sähköautoista noin yleensä, jos ei lasketa sitä mitä Huitu tuossa ylempänä mainitsi, että latauspaikkojen määrä ym. käytännön asiat eivät välttämättä koko maassa ole vielä sillä tasolla että ainakaan täyssähköauto olisi oikeasti vaihtoehto. Sitten on tietysti nuo kaikki ympäristönäkökulmat, polttoaineiden päästöt, akkujen ympäristökuorma, uuden auton valmistus ylipäätään jne. joita on minusta vaikeakin vertailla ja miettiä mikä on oikeasti se ”paras” valinta. Mutta kyllä nämä sähköautot kiinnostaa, ei siitä pääse mihinkään 😊

    • krista
      14.9.2020 at 21:49

      Tuon appien lataamisen voin hyvin uskoa, mäkin jouduin jo asentamaan yhden appin ja toiset sain selaimen kautta – mutta olisi pitänyt rekisteröityä, että olisi saanut halvemmat sähköt. En nyt alkanut siihen, kun oli niin yksittäinen käyttö vaan. Mutta sitten sinänsä käyttö oli kuitenkin helppoa, mutta kyllä se tosiaan se appin vaati ainakin Redissä, jossa taisi olla pakollinen appin käyttö, muut paikat sai selaimella.

      Me päästiin latauspaikoille helposti, Oulunkylässä ei ollut ketään muuta, Redissä oli pitkä rivi paikkoja ja mun auton lisäksi 1-2 muuta, ja Suvilahdessa taisi olla kaksi paikkaa, joista toinen sopivasti mulle vapaana. Joku sivusto näytti muuten näppärästi vapaiden paikkojenkin tilanteen eli varmaan sitä jotain sellaista oppisi tsekkailemaan! Mutta voin kuvitella, miten ärsyttäisi, jos just pikalatauspaikka olisi omittu koko yöksi ja itsellä pitäisi saada auto lataukseen, että pääsisi jatkamaan matkaa… Joten valvontaa kyllä tosiaan tuollaisissa tilanteissa paikkoihin tarvittaisiin. Ai hitsi, mulla tuli tästä jotenkin heti sellainen fiilis, että olisipa mahtava käydä sähköauto-roadtripillä vähän itsekin ”testailemassa”, hih!

      Mutta siis jos olette uutta autoa hankkimassa, niin iso suositus kyllä sille, että just tästä sähköisestä päästä alkaa autoa testaamaan. Jos käytte koeajamassa, niin se voi kuule olla kerrasta koukkuun :D

  • Lilah
    14.9.2020 at 21:05

    Meillä väkimäärä sanelee sen ettei muu kuin bensa/diesel/kaasu ole mahdollisuus: 7-paikkaiset sähköautot/hybridit lienee edelleen harvassa ja hinnat pilvissä. Lisäksi ajetaan jonkin verran pitkää matkaa, mikä poissulkee kyllä sähköauton kun perillekin pitäisi päästä. Lataus kyllä onnistuisi kotipihassa aurinkosähköllä. Mutta ne akut…niiden valmistuksen hiilijalanjälki on järjettömän suuri. 16000/3v tuntuu tolkuttomalta hinnalta kun on tottunut käytettyihin autoihin jonka arvonalenema on oston ja myynnin välillä ollut n. 1000e/vuosi. Toki päälle tulee huollot ja vakuutukset. Ja tosiaan 7 paikkainen auto. Ylimääräisiä herkkuja siinä ei tokikaan ole.

    • krista
      14.9.2020 at 21:58

      Joo toi on ihan totta, teidänkokoisella porukalla onkin jo yksi keskeisistä ominaisuuksista se, että ylipäänsä mahdutte mukavasti mukaan! Mutta toivottavasti näiden yleistyessä tulee markkinoille isompiakin hyviä vaihtoehtoja – ja siis kohtuuhintaisia sellaisia.

      Mulla taas silloin aikoinaan autoa ostaessa (olen siis tasan yhden auton ostanut) olennaista oli just se, että se on uusi ja takuullinen. Meillä kun ei ole ”autotietäjiä” perheessä, niin luottamus siihen, että kaiken pitää toimia ilman isoja remppoja, oli kaikkein tärkeintä. Alun perin Hyundain iso valtti oli just viiden vuoden takuu. Koeajoin silloin toisenkin auton, jota alun perin lähdin koeajamaan, merkkiä en muista. Mutta myyjä suositteli sen rinnalle koeajettavaksi myös tuota mun i20:stä – heh jälkikäteen ajateltuna se varmasti arvasi, miten siinä käy. Eli niistä kahdesta tuo Hyundai oli aivan ylivertainen, ja takuu päälle, jepjep, niinpä valitsin tuon, enkä ole katunut. (paitsi väriä) Se toinen olisi siis ollut edullisempi, mutta koeajo ratkaisi :D Hups, eksyin aiheesta – mutta siis tosiaan mulle oli tosi tärkeää tosiaan uusi ja takuullinen auto, ja sellaisen ostaisin seuraavaksi autoksikin. Mutta kyllähän tosiaan käytetyn saisi edullisemmin ja on varmasti fiksu ja taloudellinen valinta monissa tilanteissa.

  • Karina
    14.9.2020 at 22:17

    Mun mielestä on hassua kun ihmiset jotka asuu maaseudulla ja ajaa paljon, on aina puolustuskannalla kun sähköautoista puhutaan. Eihän fossiilisten polttoaineiden autot ole vielä pitkään aikaan mihinkään katoamassa, ja tosiaan harvaan asutulla maaseudulla ja kylmässä niillä onkin paikkansa! Mutta hyvä että vaihtohtoja on tarpeen mukaan, ja juurikin isommissa kupungeissa ja taajamissa sähköllä on varmasti järkevää huristella. Tosin Norjassahan myös siellä harvaan asutussa pohjoisessa käsittääkseni on latausasemia joka käänteessä tarjolla, heillä kun on se pinkka vähän paremmassa kunnossa kun Suomella.
    Meillä on nuo ufohienoudet ihan bensa-autossakin ja siis mun vanhassa leasingissa ei ollut, niin nyt oon ihan äimän käkenä kun tuota miehen käytössä ollutta autoa pääsen ajelemaan. En edes kyllä osaa kaikkia toimintoja hyödyntää ja parkkitutkaan en luota vieläkään :D Ollaan varmaan täyssähkö hankkimassa sitten joskus kun tulee seuraavan auton aika – nykyinen on vasta vuoden vanha niin sillä kyllä ajelee vielä aika pitkään. Meillä kyllä myös mökkimatka tiettömän tien taakse sähköttömälle mökille mutta toisaalta ei sieltä mökiltä ole kuin muutama kilometri lähimmälle tutulle, jolla voi hätätapauksessa ladata autoa että pääsee sitten viralliselle lataamolle.
    Yksi tuttu osti Audi eTronin (joka on hullun kallis) ja sen kyydissä oli todella outoa olla parkkihallissa kun mitään ääntä ei kuulunut! Ensin luulin että kaveri vaan jotenkin liu’uttaa sitä autoa laittamatta käyntiin :D :D mutta olihan se käynnissä! Muuten kyllä oli oikein pätevä sähköauto.

    • krista
      15.9.2020 at 09:18

      Kyllä, on tosi hyvä, että just vaihtoehtoja on – ja että esimerkiksi sähköautoilu on kehittynyt jo ihan oikeaksi, varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ainakin näin kaupunkialueella! Ja hybridit/plug-in hybridit vielä omana vaihtoehtonaan ikään kuin siinä välissä.

      Hihi mullakin on luotto-ongelmia peruutustutkan kanssa :D Katson sen JA sivupeilit JA takapeilin ja just nauroin, että tässähän on nyt itse asiassa paljon enemmän katsottavaa. Samoin mökkipaikalta peruuttaessa (tosi tiukka kääntöpaikka) meinasin saada paineet, kun joka kulmalla vaan pling pling pling – aina, kun vähän yritin mennä johonkin suuntaan, niin PLING :D Oma auto ei paljon plingaile, ja sillä ketterän rutinoituneesti pyöritän vaan. Tuli vähän niin kuin liikaa informaatiota :D Mutta siihen varmasti tottuu, ja siis oikeastihan nuo kamerat ja tutkat ovat tosiaan ihan mahtava ominaisuus!

      • Karina
        15.9.2020 at 13:28

        Ai niin yks päivä kun tällä mulle uudella autolla ajelin, niin se hälytti ja teki äkkijarrutuksen vaikka mitään tilannetta ei mun mielestä ollut! Mun edestä auto hidasti ja kääntyi jollekin pihalle, ja mun mielestä mä olin ihan tarpeeksi kaukana siitä ja olisin osannut itsekin reagoida mutta Volvon mielestä ilmeisesti en. Lapsetkin pelästy että meinasko tulla kolari – no ei meinannut! Mua ihan suututtaa että se noin pienestä reagoi. Mutta tulipahan todiestettua että tämä ominaisuus oikeasti toimii ja hyvähän se on tosipaikan tullen!

        • krista
          15.9.2020 at 13:34

          Heh joo mulla tuli siinä kaistanvaihdon yhteydessä kans sellainen ”NO EN OLLUT MENOSSKAAN!” -pitäkäätunkkinnefiilis, että mitäs mulle varoittelet, on mulla silmät päässä :D Mutta sit just totesin, että no on nyt aika huikeaa, että tuollainen ominaisuus on olemassa – joska JOS en olisi ollut katsonut sokeaan kohtaan (mä aina katson!) niin en olisi sitä nähnyt. Ja mulla tosiaan vaan kilahti, ei vielä mitään jarrutellut. Mutta on nuo huikeita ominaisuuksia ja niihin varmsti tottuu käyttäessä! Mun mielestä etenkin se kävelijän/pyöräilijän tunnistaminen on vaan niii-iiin… no, scifiä :D

  • Essi
    14.9.2020 at 22:59

    Joko joku kertoi, että auton voi teippauttaa vaikka kukalliseksi tai ihan minkä väriseksi haluaa ja se ei maksa kuin ihan jotain muutaman satasen? Ja se teippi suojaa auton maalipintaakin.

    Ollaan juuri vaihtamassa auto sähköiseen. Testiajojen jälkeen meille sopiva tavaratila on ehkä Nissan Leafissa. Saksassa on nyt juuri alv vuoden loppuun saakka erityisen matala ja sähköauton ostoon saa monen tuhannen (oikeestiko 9?!) tuen. Siksi varmaan päädytään että joku kuski tuo auton sieltä😔.

    Miksi ette meinaa ladata autoa kotona ihan tavallisella johdolla hitaasti esim yön yli?

    • krista
      15.9.2020 at 09:26

      Hahaa, kuule Joelhan joskus mulle selvitteli kaikenmaailman autonmaalauksia ja teippauksia :D Mutta sit se toisaalta tuntui niin ”first world problemilta”, että voi voi, mulla on sit ”väärän värinen auto”, että itseäkin ihan nolotti, ja siksi oon vaan antanut asian olla, jopa vähän moittien itseäni, että miten voi tuollainen asia olla edes puolikkaan ajatuksen arvoinen. Ja silti aina omaa autoa ajatellessa ajattelen, että se on ”ihan tosi hyvä mutta väärän värinen” :D Hauska juttu ja omituinen, tuosta voisin jopa kirjoittaa erillisen postauksen joskus.

      Joo, sähköauton hankintatuki on olemassa, sitäköhän tarkoitit? Se on mun mielestä 2000e (haetaan täältä: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/sahkoauton-hankintatuki), mutta jos en ihan väärin muista, joskus oon nähnyt mainoslauseena, että ”hankintatuki tuplana” jonkun tietyn ajan. En toki tiedä, oisko ulkomailta itse tuoduissa autoissa vielä jotkut ihan omat systeemit!

      Meillä ei ole harmi kyllä kotoa lataamisen mahdollisuutta, koska meidän parkkipaikka ei sijaitse pihassa vaan kauempana ja pihaan ei pääse autolla. Ja sama juttu tosiaan mökin päässä eli siellä auton saa vaan tiettyyn kohtaan asti ja loput kävellään. Mutta tosiaan vaikka tuolla tavallakin on, niin silti en usko, että lataamisessa tulee ongelmia, niin paljon noita tolppia kuitenkin on ihan päivittäisten reittien varrella!

      • Anna
        15.9.2020 at 18:40

        No hei, minua keljuttaa pelkästään se että olisin halunnut ihan tavallisen punaisen auton, mutta jouduin ottamaan metallisävyn (joka on vähän harmahtavampi vaikka samalla kimaltelevampi) koska tavallisia punaisia ei oltu tilattu ja se olisi pitänyt minulle erikseen tilata ja olisi kestänyt puoli vuotta saada auto. Kun kuulemma metallisävyt on suositumpia. Ja edelleen harmittaa etten saanut sitä peruspunaista x’D

        • krista
          15.9.2020 at 20:25

          Hahaa, samastun :D Mun vakionurina muuten on, että MIKSI autojen väreissä täytyy aina olla se ”metallic”, mä haluaisin paljon mieluummin ilman mitään metallinhohteita! :D Tuota mun Hyundai i20:sta ois silloin saanut perusväreissä punaisena, sen olisin mäkin halunnut – mutta just sama juttu, silloin ois pitänyt tilata ja odottaa. Ja sitten mut ympäripuhuttiin läheisten toimesta, että ”sehän on niin hieno se ice blue”. Taivuin, hitsi vie! Eikä se ole mikään ice blue, se on HARMAA :D :D :D :D Just sama kuin sulla, edelleen harmittaa, etten saanut sitä peruspunaista :D

          • Anna
            15.9.2020 at 22:32

            Sama. En tykkää metallisävyistä yhtään. Oikeastaan haluaisin lämpimänkeltaisen tai ehkä oranssin auton ilman minkäänlaista metallihohtoväriä, mutta olen tullut siihen tulokseen että punaista saa yleensä aina ja se oli kai ainakin joskus tilastollisesti turvallisin auton väri. Mutta pahus kun se metalli vie punaisesta kaiken lämmön ja tekee autosta kylmän punaisen kun minä tahtoisin nimenomaan syvän punaisen tai lämpimän punaisen.
            Johan on meilläkin ongelmat :D

          • krista
            16.9.2020 at 09:11

            Joo, mulle kans lämmin keltainen tai oranssi, ilman metallisävyä! :D

  • Ere
    15.9.2020 at 13:54

    Jos pohtii plug-in -hybridin ja täyssähkön välillä, niin kannattaa jututtaa niitä, joilla on täyssähköauto. Tosi moni on käynyt plug-inin kautta, saanut sähköpistoksen ja vaihtanut sitten täyssähköön. Omalta osaltani voin kertoa, että ladattavan hybridin kanssa tuli kauhea ahdistus varsinkin silloin, kun sähkö loppui juuri ennen perille pääsyä. Nyt alla vanhempi Hyundai Ioniq Electric, jolla ei siis pääse yhdellä latauksella niin pitkälle kuin tuolla uudella, eikä ahdista enää. :) Yleensä pidemmillä reissuilla välilataukset osuvat mukavasti siihen, kun pitää muutenkin pysähtyä kahville, vessaan, syömään tms.

    Sen verran kommentoisin vielä sitä auton näyttämää jäljelläolevaa ajomatkaa, että se perustuu aiempien ajojen kulutuksiin, ja on siis vain arvaus (tästä englanninkielinen termi Guess-O-Meter eli GOM) siitä, mitä seuraava ajo voisi olla. Jos vaikka on ollut paljon kaupunkiajoa, kasvaa luku mukavan korkealle, mutta jos sitten lähtee moottoritielle painamaan, niin kannattaa varautua siihen, että kilometrit katoavat alkuun vähän yllättävän nopeasti. Lisäksi keliolot vaikuttavat. Kylmässä sateisessa ilmassa tai sohjossa ajaessa kulutus nousee (kuten kaikilla autoilla, mutta sähköautolla sen huomaa selvemmin). https://abetterrouteplanner.com/ on hyvä työkalu vaikka ennen auton hankintaa, kun sillä voi kokeilla, miten omat tavanomaiset tai kuvitteellisetkin ajot voisivat sujua, ja kuinka pitkään joutuisi mahdollisesti lataustaukoilemaan matkalla.

    • krista
      15.9.2020 at 14:34

      Aaa, tuopas onkin kiinnostava tietää tuosta jäljellä olevasta ajomatkasta! Ja auto tosiaan ollut useilla käyttäjillä pressiajossa – en tiedä, mutta veikkaan kaupunkiajoa. Kiitos myös linkistä, testasin heti omia päivittäisiä matkoja.

      Mä voin kuvitella, että meidän kohdalta kävisi noin: jos siis hankittaisiin ladattava hybridi, silti haikailtaisiin sen täyssähkön perään. Jännä, että tällaisella testillä sen itsekin hoksasi! Jos en olisi ottanut täyssähköä tuolla tavalla useamman päivän käyttöön, olisin hyvin saattanut suuntautua siihen ”helpomman” oloiseen vaihtoehtoon eli plugin-hybridiin.

  • Kimmo K.
    15.9.2020 at 14:26

    Matkaa tehdessä tärkeintä on tietää pikalatureiden sijainnit. Niissä auttaa sekä auton navigaattori, mutta paras tähän hommaan on Plugshare appi ja nettisivusto. Sieltä ne kaikki laturit maan päältä löytyvät helposti. Moni mainitsee, että kun se matka on tuntitolkulla ja ei halua pitää sen lisäksi tuntien taukoja. Niin pikalataus on tähän juurikin vastaus, eli jos sillä täydellä akulla pääsee vaikka 300 tai jopa 400 km, niin välissä riittää 30-45 min tauko ja taas pääsee toisen mokoman ilman latauksia. Hidaslataus (normaali sähköpistorasia tai type2 lataus) on sitten tarkoitettu sille ajalle, kun auto seisoo parkkipaikalla, autotallissa, hotellin parkissa tms. Tällöin akku ehtii hitaammallakin latauksella ja virralla täyteen. Sähköauton kanssa ajatusmalli on käännettävä oikeastaan täysin toisin päin: autossa on aina kotoa lähdettäessä tankki täynnä ja huoltoasemalla tankataan vain poikkeustapauksissa. Minullakin on kotona oma aurinkovoimala ja sillä auton lataus on jotenkin mieltä hyväilevää, kun miettii miten kotona voisi autoon saada ilmaiseksi ja automaattisesti tankin täyteen bensaa.
    Mitä sitten tulee akkujen valmistuksen ympäristöhaittoihin, niin sitä asiaa kovasti liioitellaan. Eikä siellä liioittelujen uutisten takana ole enempää eikä vähempää kuin öljyteollisuus. He nostavat tuon koboltin usein esiin, mutta kuinka moni tiesi että rikittömien polttoaineiden (bensa, diesel) valmistuksessa kulutetaan valtavia määriä kobolttia? Aivan oikein, ei varmaan kukaan koska sitä asiaa tietysti ei öljyteollisuus millään tavalla halua kertoa. Tai että samaa kobolttia käytetään älypuhelimien ja läppäreiden akuissa, eikä se huoleta ketään? Ilman muuta tuo koboltin louhiminen on joissakin paikossa tehty epäinhimillisissä olosuhteissa, mutta kaikki valmistajat pyrkivät tietysti imagollisistakin syistä jäljittämään koboltin alkuperän ja käyttämään fiksummin tuotettua kobolttia akuissaan. Akustoja kehitetään jatkuvasti ja esim. Tesla ei enää kobolttia kohta tarvitse akuissaan lainkaan tai ainakin määrät ovat todella vähäiset.

    Suomessa on akuston valmistuksen tuottamat CO2 päästöt helppo kuitata kohtuullisella ajomäärällä, koska meillä sähköntuotanto on jatkuvasti ”puhtaampaa”. Esim. oman Hyundai Ioniqin akuston CO2 päästöt on kuitattu jo 12000 kilometrin ajolla. Tulos on laskettu MIT yliopiston carbon counter -laskurilla, joten sillä on ihan oikea tieteellinen pohjakin =)

    Sähköautoilu on todella mukavaa ja edullista, pidemmistäkin matkoista selviää helposti kunhan vain asiaan tutustuu ja saa käytännön kokemusta pikalataamisesta. Pitää muistaa, että fossiilinen öljyteollisuus on ”meitä” sata vuotta edellä energian jakeluverkostossa mutta jo kymmenessä vuodessa on tapahtunut huimaa edistystä latausverkostossa. Ja joka vuosi vauhti vain kiihtyy, lataustehot nousevat ja latureita on enemmän.

    • krista
      15.9.2020 at 14:46

      Hei tuolla sivustolla taitaakin olla nyt myös näkyvillä pikalatauspaikat – tuota kaipasin testatessani! Katselin siis jotain (?) karttaa testin aikana ja olisin ihan huvikseni halunnut käydä kokeilemassa myös pikalatauksen ja ”kuvitella” itselleni latauspaikat välillä Helsinki -Sotkamo, jota me pari kertaa vuodessa ajetaan. Mutta jostain syystä en juuri sillä käyttämälläni karttahaulla saanut tehtyä helposti eroja lataustavan suhteen haussa. Mutta näin ensivilkaisulla tuossa plugsharessa näyttäisi olevan!

      Kiitos myös tuosta ympäristönäkökulmasta! Itse en ole siihen niin syvällisesti perehtynyt – ja voisi kuvitella, että ”reilusti tuotetut akut” (joku sertifikaatti vaikka?) voivat olla kilpailuvaltti tulevaisuudessa. Totta kai pitää muistaa, että jokaisen tavaran tuottamisessa on oma hiilijaljanjälkensä, mutta jos sen tosiaan kerran hankkii ja sitä käyttäää pitkään (ja se on ympäristöystävällisempi vaihtoehto), tuotannon hiilijalanjälki jossain kohtaa kompensoituu. Tuo olikin mielenkiintoista, että tässä se tapahtuisi 12 000 kilometrin ajolla. Meidän tapauksessa (me ajetaan aika vähän) noin vuodessa siis – ja jos me tällainen ostetaan, me todellakin ajetaan sillä vuosia-vuosia-vuosia! Jos sanon 20 vuotta, niin en varmaan kovasti edes liiottele. 10 nyt ainakin.

  • Miia
    15.9.2020 at 20:49

    Meillä on jo useamman vuoden ollut sekä sähköauto, että plug-in hybridi. Molemmissa on puolensa. Sähköauto on ihana normaalissa elämässä, mutta jos ajelet esim kauemmaksi niin sähkö voi olla hankala. Toki matkalta löytyy latausasemia, mutta latausaika on tunteja. Esim jos menette äidillesi kylään niin varaudu useamman tunnin pysähdykseen latausasemalla. Toinen mikä kannattaa ottaa huomioon on , että jo 100 km tuntivauhdissa akku kuluu huomattavan paljon nopeammin. Lisäksi sade ja pakkanen lyhentävät rangea. Kuten sanottu molemissa on puolensa. Me ollaan ratkaistu ongelma niin, että löytyy molemmat.

    • Ere Maijala
      15.9.2020 at 21:45

      Useamman tunnin pysähdyksen ei pitäisi olla tarpeen, ellei autosta puutu pikalatausmahdollisuus tai pikalaturia ei löydy matkan varrelta. Esim. omalla Ioniqilla A Better Routeplanner kertoo, että pisin lataustauko matkalla Helsingistä Ivaloon olisi 32 minuuttia sisältäen viisi minuuttia aikaa ihmettelyyn.

      Tällä hetkellä myytävissä sähköautoissa on lähes poikkeuksessa mahdollisuus pikalataukseen. Uudessa Ioniqissa se ei ole erityisen nopea verrattuna moniin muihin autoihin, mutta riippuu toki tilanteesta ja käyttäjästä, mitä pitää hitaana. Lisäksi iso osa pikalatureista on vielä tätä nykyä suhteellisen pienitejhoisia, jolloin auton mahdollista nopeampaa pikalataustukea ei pääse hyödyntämään. Tai kalliita, kuten Ionityn laturit.

    • krista
      16.9.2020 at 09:16

      Mun tänhetkinen näppituntuma on, että esimerkiksi pakkasilla Sotkamoon lähtiessä me sitten otettaisiin vuokra-auto tai kyseltäisiin tosiaan autovaihtareita läheisten kanssa – siis ajatuksella myös, että huoltoasemalla ei olisi kiva hengailla näin korona-aikaan latausta odotellessa ja ulkona palelee :D Tai no tuo Eren mainitsema 32 minuuttia ei kyllä kovin pitkä ole, sen ajan toki reippailee ulkona vaikka pakkasellakin :)

      Mutta etenkin lämpimämpänä aikana tuota voisi kokeilla ja käydä vaikka uimassa sillä aikaa, kun auto latautuu pikalatauksella. Mutta tosiaan ”uusiksi ajattelua” sellaisen matkan matkustaminen kyllä varmaankin vaatii, mutta mä jotenkin uskon, että kun aivot niksahtaa sellaiseen tilaan, että ”tällaista matkanteko on”, niin se ei ole mikään iso ongelma. Etenkin kun meillä varmastikin autovaihtarit onnistuu sen pari kertaa vuodessa, jos tuntuu, ettei sähköllä haluaisi pidempää matkaa lähteä ajamaan.

  • Heli
    15.9.2020 at 20:53

    Kiitos tästä valaisevasta jutusta! ☺️Harkitsemme myös vähäpäästöisemmän auton hankkimista bensan tilalle. Oletko vertaillut kumpi on lopulta ekologisempi, sähkö- vai biokaasuauto? Mediassa ei juuri kuule biokaasuautoista puhuttavan, vaikka moni asia niiden puolesta puhuu. Kun taas sähköauto on näennäisesti hyvinkin ympäristöystävällinen, mutta siinäkin on monta juttua mitä pitää miettiä.

    Täyssähkö on varmasti parempi kuin hybridi, ja vielä jos sen saa aurinkosähköllä ladattua. Näissäkin kuitenkin tämä akun valmistus aiheuttaa päästöjä, ja pitää myös miettiä, onko nämä akut miten vastuullisesti valmistettu(suurin osa valmistukseen käytettävistä metallista sijaitsee/louhitaan Kongossa? ) ja kun se joskus rikkoutuu (kestosta ei vielä oikein kokemuksia pitkällä aikavälillä? ) on hankittava uusi akku.
    Biokaasuauton valmistus on ympäristöystävällisempää ja kotimaisista jätteistä valmistettu biokaasu ainakin kuulostaa loistavalta valinnalta auton polttoaineeksi.

    Mutta, miksi niistä ei puhuta missään? Mietityttää uskaltaako sellaista sitten hankkia 😅 Biokaasun saatavuus on kyllä vielä heikommalla tolalla sähköauton latauspisteisiin verrattuna.

    • Ere
      15.9.2020 at 22:18

      Yritän välttää vertailua, koska se menee tosi helposti ihan turhanpäiväiseksi väittelyksi, mutta alaa jo pidemmän aikaa seuranneena on huomannut, että monesti erilaisia autoja vertailtaessa ei vertailla samoja asioita. Esim. bensiiniauton päästöjä miettiessä pitäisi huomioida bensiinin tuotannon päästöt, jos mietitään sähköauton lataukseen käytetyn sähkön tuottamisen päästöjä. Jokainen kaasuauto on muuten myös bensiiniauto, koska moottori käynnistetään bensiinillä. Ei sitä siinä toki välttämättä paljon kulu.

      Sähköautojen akut ovat tosiaan ongelmallisia siinä mielessä, että esim. koboltin alkuperää ei ole ainakaan tällaisen tavallisen tallaajan helppo selvittää. Kannattaa silti pitää mielessä se, että akkupaketit ovat korjattavissa ja kierrätettävissä. Lisäksi esim. kapasiteetiltaan hiipunut akkupaketti voi hyvin toimia vielä mm. aurinkosähkön varastona. Voi toki olla, että jos auton akustoon tulee vika, vaihdetaan koko paketti. Se ei silti tarkoita sitä, että vanha paketti olisi roskaa, vaan se voidaan korjata esim. vaihto-osaksi.

      Ai niin, aurinkopaneelit ovat myös omalta osaltaan ongelmallisia… Ja kaasu kuljetetaan osalle tankkausasemista konteissa (eli dieseliä kuluttavilla autoilla). Ja renkaat aiheuttavat päästöjä. Eli vertailu on todella mutkikasta, mutta minusta olennaista on tutkia elinkaaripäästöjä.

      • Heli
        15.9.2020 at 22:37

        Kiitos, tässä on paljon hyviä pointteja! Huomaan, etten vielä tiedä kovinkaan paljon ja niinkuin kirjoitit, vertailu on tavantallaajalle näköjään hankalaa. Mutta tuntuu, että haluaisi sitä ainakin yrittää selvittää kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto. Väitellä en halua, kun en asiasta paljon tiedä. 😅Yleisesti ottaen sähköautoa pidetään itsestään selvänä valintana, niin tätä pohdin miksi näin. 🤔
        Varmasti olet oikeassa, että elinkaaripäästöjen tutkiminen on avain jos haluaa lähteä vertailemaan.

      • Ere
        15.9.2020 at 22:39

        Ei se vertailu olekaan ihan niin vaikeaa, kun on tehty tuollainen hieno kalkulaattori: https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

    • krista
      16.9.2020 at 09:23

      Mulle tosiaan tämä biokaasuauto on ihan täysin tuntematon ulottuvuus, eli en tiedä siitä oikeastaan tätä kommenttikenttää enempää!

      Tuo autokalkulaattori oli muuten tosi kiinnostava, kiitos Ere! Mä testasin sitä meidän käytön arvioilla, ja näytti siltä, että kahtena ensimmäisenä vuonna kaasun elinkaariset päästöt olisivat vähän pienemmät, mutta sen jälkeen sähköauton ensin vähän pienemmät ja myöhemmin merkittävästi pienemmät. Tämä johtunee varmaan juuri siitä, että tuotantoon käytetty hiilijalanjälki ”kompensoituu” käytön myötä, noin ainakin tulkitsin, meniköhän oikein…?

      • Ere
        16.9.2020 at 11:22

        Juu, näin minäkin olen ymmärtänyt. Uutisissahan on ollut kaikenlaisia väittämiä sen suhteen, kuinka paljon energiaa sähköauton valmistukseen kuluu, mutta useampi tuore tutkimus tukee kalkulaattorin antamia lukuja. Moni autovalmistaja on myös siirtymässä kohti hiilidioksineutraalia tuotantoa. Tästä löytyy netistä paljon tietoa, mutta esimerkkinä voisi mainita, että VW on ilmoittanut valmistavansa ID.3 -sähköautonsa hiilidioksidineutraalisti (https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/11/how-volkswagen-makes-the-id-3-carbon-neutral.html). En ole varma, mikä Hyundain näkemys asiasta on. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Yritin tavata Hyundain Sustainability Reportia, mutta ei kokonaiskuva oikein auennut.

        Tokikaan kalkulaattori ei ota kantaa esim. kaivostyöläisten oloihin. Toisaalta ei se ota kantaa myöskään öljyteollisuuden ongelmiin.

        • Heli
          16.9.2020 at 17:01

          Katsoin kalkulaattoria tarkemmin, ja kalkulaattori näyttää kaasuvaihtoehdossa käyttävän automaattisesti maakaasun ja biokaasun seosta. Laskelmat muuttuivat kun polttoaineeksi vaihtoi pelkästään biokaasun, päästöt väheni huomattavasti: jopa sähköautoa pienemmäksi, 15. käyttövuoden kohdalla suurin piirtein samalla tasolla. Mutta biokaasun saatavuus on vielä melko rajallista, toivottavasti tämä tilanne muuttuu parempaan suuntaan tulevaisuudessa. 👍

  • Heli
    16.9.2020 at 06:56

    No mutta! Kätevää😁

    Aika isot on siis päästöt kaasuautossa, lähes samaa luokkaa Dieselin kanssa. Yllättävää. Ylivoimaisin näyttää olevan täyssähköauto. 👍

    • Tilia
      16.9.2020 at 13:38

      Kummalla kaasulla tuo kalkulaattori toimii, maakaasulla vai biokaasulla?! Biokaasulla suorat päästöt ovat tuon sivuston oman taulukon mukaan 0,0, mutta kuitenkin kaasulla tulee vuosi vuodelta korkeampia pylväitä käyttövuosien mukaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

      • Ere
        16.9.2020 at 15:53

        Siitä Polttoaineiden hintataulukon alta saa nuolinappulalla auki lisätarkenteet, joista löytyy selitys (hankinnan ja valmistuksen päästöt).

        • Tilia
          16.9.2020 at 16:15

          No niin, nyt näyttää järkevämmältä, kun laittaa tuolta alhaalta maakaasun pois ja pelkän biokaasun tilalle. Silloin kaasuauto voittaa kirkkaasti sähköauton. Mutta hämäävästi kuvaajassa puhutaan vain kaasuautosta, vaikka nämä voisi eritellä polttoaineen mukaan niin kuin nuo hybriditkin on bensa ja diesel erikseen. Vaikka kaasuauto toimii kummallakin polttoaineella, erittäin monille kaasuautoilijoille on ehdotonta tankata aina biokaasulla. Eikähän kaikilta tankkauspaikoilta (esim. jätekeskukset ja maatilojen tankkauspisteet) edes saa kuin biokaasua.

          • Ere
            16.9.2020 at 20:23

            Juu, kyllä biokaasu on polttomoottoreista paras. Harmi silti, että kaasuauto käynnistetään aina bensalla, ja se vaihtaa kaasulle vasta hetken kuluttua on lämmennyt tarpeeksi. Lisäksi kaasun tankkauksen jälkeen käsittääkseni ajetaan vähän matkaa bensalla (ainakin joillain autoilla), kun auto pohtii kaasun laatua. Toki kaikki polttomoottorit tuottavat pakokaasuja, eli sähköauton paikallista päästöttömyyttä ei saavuteta. Täytyy pitää mielessä, että kalkulaattori näyttää vain hiilidioksidipäästöt, ei muita päästöjä.

          • Tilia
            16.9.2020 at 23:09

            Omalla kokemuksella: 1-2 km menee bensalla tankkauksen jälkeen. Eli ei merkittävää suhteessa siihen, mitä sen jälkeen ajetaan kaasulla (n. 450 km). Talvella tuota auton lämpenemistä käynnistettäessä voi tietenkin nopeuttaa lohkolämmittimellä. Bensan kulutusta käynnistyksissä ei ole ainakaan meillä havaittu siinä määrässä, että bensaa olisi koskaan tarvinnut sen takia lisätä, ja heti ajon aluksi auto näyttää kulutuksen kaasupuolella.

            Olen ymmärtänyt, että nuo muutkin pakokaasupäästöt ovat kaasuautoilla bensa- ja dieselautoja pienempiä? Kaasuauton pakokaasu muistuttaa lähinnä vesihöyryä eikä haise ihmisen nenään miltään.

            Hankintahinnan huomioon ottaen kaasuauto olisi monelle sellaiselle ihan mahdollinen, jolle sähköauto jää vielä haaveeksi. Edellyttäen tietenkin, että asuu sen kaasutankkausmahdollisuuden kannalta fiksussa paikassa. Käytettyjä kaasuautoja saa varsinkin Ruotsista aika edullisesti, eikä uudessa autossakaan kaasu tuo hintaan kovin paljon lisää euroja.

  • VP
    16.9.2020 at 08:13

    Vaihdoin diesel-auton sellaiseen hybridiin, jota ei voi ladata. Kia Niro, käytännössä tekniikaltaan sama auto kuin ”tavallinen” Ioniq hybrid. Olen sinänsä ollut tyytyväinen, se kuluttaa vähemmän bensiiniä litroissa kuin entinen auto dieseliä.

    Seuraava auto voisi olla täyssähköinen, mutta meillä on varmaan asunnon ostaminen edessä ja saa nähdä löytyykö sopivaa asuntoa sellaisesta talosta, missä on latausmahdollisuus.

    Meillä tulee melkeinpä kerran kuukaudessa sellaisia 400 km/suunta-reissuja. A Better Routeplanner näyttää, että tuolla Ioniqilla menisi tunti ladatessa sillä välillä. Ehkä pitäisi olla vielä isommalla akulla varustettu auto, mutta sehän maksaa sitten enemmän. Pikalatauspisteissä on kuulopuheiden mukaan yllättävän usein ongelmia, se varmaan vähän jännittäisi pitkällä matkalla. Mutta ehkäpä sekin tilanne on jo kehittynyt.

    • krista
      16.9.2020 at 09:48

      Mä oon ymmärtänyt, että tää klassinen porttiteoria käy monella, eli ensin hybridiin (tai plug-in hybridiin) ja sitten just alkaa seuraavaksi autoksi sähköauto kutkuttaa :) Ja sehän on siis tosi hyvä, pääsee ikään kuin kiinni siihen autoilun sähköistämiseen!

      Tuollaisessa teidäntyyppisessä tilanteessa mäkin olisin varmaan kahden vaiheilla, että oisko se täyssähkö vai plugin. Kun siis kerran kuussa ajatte tuon 400km/suunta ja se pitäisi varmaan pohtia, että ”hyväksyykö” sen, että matkassa menisi noin tunti enemmän kuin ennen. Meillä tuo pidempi matka ajetaan niin paljon harvemmin, että se siksi ei tunnu ongelmalta, mutta jos ajettaisiin kerran kuukaudessa, varmaan pähkäilisin mäkin vielä täyssähkön ja pluginin välillä.

  • Vierailija H
    16.9.2020 at 21:22

    Jopas on tämä aihe kirvoittanut paljon hyvää keskustelua! Pikalatauksesta vinkki: Helenillä on Suvilahdessa jopa 20 min latausaikaan pystyvä suurteholatauspiste. Se alkaa olla jo melko nopeaa!

    • krista
      17.9.2020 at 09:21

      No hei vau! Missä se ois ollut? Mä siis pyörin siellä päin, kun kävin hakemassa ruokakauppatilauksen siitä Sörnäisten ABC:ltä. Siinä ihan ABC:n vieressä oli jotain pömpeleitä, mutta ne näyttivät olevan jotenkin hassuun suuntaan suunnttu ja jäin epäröimään – ja sitten jollain (?) kartalla näytti, että se on vain henkilökunnalle. Oiskohan ne olleet ne sitten kuitenkin…? Sitten ajoin tuohon Kattilahallin eteen ja löytyi latauspiste, tuo joka näkyy kuvissakin, mutta se oli tosiaan ihan tavispiste. Oltiin ilmeisesti sitten tosi lähellä, että oltaisiin päästy testaamaan sitä pikalataustakin!

      (oikeasti siis meillä oli akkua lähes 80 % eli ei varsinaista lataustarvetta, mutta halusin vaan testata, että miten nuo lataukset toimii)

      • Vierailija H
        17.9.2020 at 20:53

        En mäkään ihan tarkkaa paikkaa käytännössä tiedä, olen mainonnan uhri :D Parrukatu 2 on osoite, ja näyttäisi kartan mukaan olevan Abc:n ja aurinkovoimalaitosrakennuksen välissä. Se on lisäksi otettu ihan vasta käyttöön. Mielenkiintoista nähdä, miten nopeasti nämä kehittyvät!

        • krista
          18.9.2020 at 09:09

          No hitsi se ois ollut sitten varmaan just ne pömpelit, joita katselin, mutta en uskaltanut mennä lähemmäs! Ne oli jotenkin silleen hassusti ”väärin päin” enkä mä hahmottanut, miten niille pääsee ajamaan. Ois vaan pitänyt mennä lähemmäs siis katsomaan!

    1 2