Kurikset vs. Reimatec – mitä päälle sadesäälle?

Tämä postaus on tehty kaupallisessa yhteistyössä Reiman kanssa.

Aikoinaan, kun lapset olivat alle 3-vuotiaita ja kotihoidossa, meillä ei juurikaan käytetty sadevaatteita. Omistimme kyllä muutaman kierrätysryhmäbongauksen, mutta niiden käyttö jäi ihan muutamiin kertoihin. ”Mihin ihmeeseen me muka noita tarvitaan”, mietin. Kun tekninen välikausihaalari joka tapauksessa piti veden.

No, sitten Silva aloitti metsäkerhon, ja ensimmäisen 2,5-tuntisen kerhopäivän jälkeen meidän hieno ja vedenpitävä tekninen haalari näytti tältä.

Hankittiin siis ekat kunnon kurikset.

Ihanan kevätaamun hoitoonlähtövaatteet tällä viikolla.

Myöhemmin, lasten päivähoidon alettua kuravaatteista on tullut ihan sellainen päiväkotilapsen kansallispuku. Kun Espanjassa halusi järkyttää ihmisiä kertomalla Helsingin talvisäästä, kerroin usein näin: lapsilla on ensin toppapuvut – eikä siinä vielä mitään – mutta kun pitää laittaa niiden päälle vielä kuravaatteet. Ha ha. Mutta totta se on!

Tai oikeastaan tarkemmin ajateltuna: pitääkö?

Vierekkäin Reiman Kiddo Kapelli -haalari ja Vatten-sadetakki (ihanan pitkä malli).

Lähdetäänpä miettimään.

Tuon meidän uuden (Reimalta saatu) keltaisen Reimatec-välikausihaalarin (Kiddo Kapelli) tuotelappusessa on kolmen vesipisaran kuva. Se tarkoittaa, että haalarin vesipilariarvo on vähintään 8000 mm, ja itse asiassa tuon mustan alaosan vesipilariarvo on vielä isompi, vähintään 10 000 mm. Ja tuossa meidän vanhassa kaksi vuotta sitten saadussa Reiman ”kukkahaalarissa” (Reimatec Tuuli) vesipilariarvo on peräti 15 000.

Vesipilari tarkoittaa, kuinka paksun vesimassan aiheuttaman paineen kangas kestää ennen kuin se alkaa päästää vettä lävitseen. Vesimassan paksuus ilmaistaan millimetreinä.

Kolmen pisaran Reimatec-vaatteet soveltuvat hyvin pitkäänkin oleskeluun sateessa, ja myös istumiseen märällä. Niitä voi ihan sanoa vedenpitäviksi. Ja sitten puolestaan varsinaiset tavalliset kurikset – niissä on merkissä neljä pisaraa ja vesipilariarvo yli 12 000 mm – soveltuvat vaativiin olosuhteisiin, vaikkapa koko päivän rankkaan sateeseen. Myös osassa Reimatecin välikausivaatteista on neljä pisaraa, näin on esimerkiksi tuossa meidän vanhassa kukkahaalarissa.

Lapsen sadeleikeissä supertärkeää on se, että vaatteen saumat ovat teipatut. Esimerkiksi meidän lempparit ja paljon käytetyt softshellit ovat ihanat ja meillä on niille paljon käyttöä – mutta jos pelkästään niillä menee märkään liukumäkeen, niin saa kyllä heti ensimmäisellä laskulla peppusauman kohdalta takamuksen märäksi.

Eli jos ihan suoranaiselle sadesäälle etsii teknistä vaatetta, niin kankaan vedenpitävyyden lisäksi tarvitaan myös teipatut saumat!

Tämä keltainen Reiman Kiddo Kapelli me valittiin muuten myös siksi, että siinä on tosiaan tuo vahvempi alaosa, eikä lahkeissa saumoja jalan sisäsyrjällä – siinä on nimittäin teknisissä ulkovaatteissa monesti ”kulumisen paikka”, eli teippaus saattaa alkaa kuultaa läpi sisäreisissä ajan ja hinkauksen myötä. Esimerkiksi siinä meidän vihreässä vanhassa haalarissa (meillä syksystä 2015 (!) asti aktiivikäytössä) juuri ne teippaukset alkoivat muutaman vuoden käytön jälkeen kuultaa läpi sisäsaumasta. Tuossa meidän vanhemmassa kukkahaalarissa on sama idea kuin uudessa Kiddossa, eli siinäkään ei ole sisäsaumoja – ja se on ollut tosiaan huippuhyvä juttu.

Eli siis: Reimatecin välikausivaatteet ovat vedenpitäviä ja niillä voi ulkoilla myös sadesäällä. Mihin siis kuriksia tarvitaan?

Mun oma vastaus: no aika usein päivähoitoon.

Tiedän, että jotkut vanhemmat ihan ohjeistavat päivähoitoa siitä, että kuravaatteita ei tarvitse laittaa heidän lastensa ulkovaatteiden kanssa. Mäkin olen joskus kyllä maininnut ohimennen (ja etenkin eskarilainen voi jo itsekin kertoa), että joku tietty vaate on vedenpitävä.

Mutta sitten, kun ajattelee päiväkodin arkea. Aika muistiguruja saavat hoitajat olla (ja usein tuntuu, että ovatkin!), että muistaisivat jokaisen lapsen vaatteen vesipilariarvot ja vanhempien erikoistoiveet. Ja meilläkin kun on joinain päivinä lapsilla päällä softshell-housut (sauma ei pidä vettä) ja joinain toisina tekniset haalarit (pitävät vettä). Ja sama vaate voi olla jonain päivänä Silvalla ja toisena päivänä Seelalla. Että siitäpä sitten joka päivä jokaisen lapsen kohdalta erikseen muistelemaan, että mitenkäs se menikään…

Ja vaikka vakkarihoitajat vielä muistaisivatkin, niin entäs sitten sijaiset…?

Siksipä itse olen kokenut, että helpompi on niin, että lapsilla on päivähoidossa mukanaan suunnilleen sama päivähoitovaatteiden perussetti kuin muillakin lapsilla. Siellä on jokaiselle naulakot kurapuvuille, ja siellä meidänkin lasten kurikset kiltisti roikkuvat. En ole antanut hoitoon mitään pukemisohjeita tai -toiveita, vaan luotan täysin siihen, että he ammattilaisina kyllä tekevät uloslähtiessä säätilan tilannearvion, ja pukevat lapsen sen mukaisiin varusteisiin. Vaikka sitten olisikin ”turhaan” ne kurikset siinä Reimatecin päällä.

Ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä näin, aina on ollut lapsilla hyvät vaatteet hakiessa!

Sitä paitsi aika usein (lähes aina) olen mielessäni kiitellyt sitä, että etenkin nuoremmalla lapsella märällä säällä ne kurahousut on siinä haalarin päällä. Nuorempi lapsi kun joskus näyttää siltä, että hän on kirjaimellisesti kieriskellyt siinä ravassa. Totaalirapaisen kurapuvun kun sitten kuorii siitä lapsen päältä pois (mielellään ennen ensimmäistä halausta, heh), niin saa päivähoidosta suht siistin lapsen mukaansa.

Kurikset on tietysti helppo suihkutella rapavapaiksi. Toki saman suihkuttelun voi tehdä myös Reimatecille.

Ja sitten on tietysti myös se ”tasa-arvonäkökulma” eli kaikilla lapsilla sama päiväkotikurapuku-univormu. Tulee ehkä vähemmän niitä ”miks toi saa olla noin ja mä en” -tilanteita.

Sadevaatteen isoin miinusmerkki verrattaessa Reimatecin tekniseen vaatteeseen on sitten tietysti hengittävyys.

Meidän Kiddo Kapelli -haalarin hengittävyys on yläosasta 7000 ja alaosasta 5000 g/m2/24 h. Ja tuon vanhemman kukkahaalarin hengittävyys on myös 7000. Tuo hengittävyysluku ilmaistaan Reimalla kankaille, jotka ovat toiminnallisia eli pitävät veden ulkopuolella mutta päästävät kuitenkin kosteuden haihtumaan kankaan läpi ulos. 7000 g/m2/24 h tarkoittaa jo sitä, että tuote hengittää erinomaisesti ja se soveltuu aktiiviseenkin liikkumiseen.

Kun taas sadevaate ei hengitä.

Eli tiivistäen: Reimatec pitää vettä. Sadevaate pitää vielä enemmän vettä. Reimatec hengittää. Sadevaate ei hengitä.

Kotikäytössä meillä ei ole sadevaatteita ollenkaan, meidän lasten ainoat sadevaatekappaleet roikkuvat siis vakituisesti siellä päiväkodin naulakoissa – mitä nyt käyvät kotona huuhtelussa välillä. Hyvin harvoin, heh. Kotiulkoilussa me mennään siis sadesäälläkin Reimatecillä enkä ole nähnyt sadevaatteille mitään käyttöä meillä kotiolosuhteissa.

Mitenkäs teillä? Käytetäänkö teillä sadevaatteita vai mennäänkö pelkillä teknisillä vedenpitävillä vaatteilla?

 

PS. Lähdemme pian ajelemaan kohti Sotkamoa pääsiäisen viettoon! Tarkeneekohan noilla välikausivaatteilla, vai tarvitaanko vielä toppaa? Onko Sotkamosta tai siltä kulmilta kukaan kuulolla…? Ja toinen kysymys: pääseekö siellä vielä kokeilemaan hiihtämistä jossain?

13

You Might Also Like

  • -paula*
    18.4.2019 at 12:52

    No ihan justiinsa sama ajatus täällä! Kotona ollessa mietin, että kuravaatteet on nykyisin ihan muinaisjäänne. Mutta kun päiväkotiarki aikanaan alkoi, tajusin kuristen arvon. Koen niiden myös suojaavan muita ulkovaatteita kaikenlaiselta kulumiselta kun siellä mudassa ja hiekassa kirjaimellisesti kieritään! Ei ne tekniset vaatteet helposti vettä päästä läpi, muttei ne kuivuttuaankaan kuitenkaan lähde yhtä helposti huuhtelemalla puhtaaksi, vaan tuntuu että pitäisi pestä useammin jos ei ole kuriksia suojana.
    Mutta meillä kyllä hoidossakin hoitajat ovat aika hyvin ajantasalla vaatteiden ominaisuuksista (pyytämättä) ja lapset on monesti myös ilman kuriksia jos on vaan vähän kosteaa, eli ei ihan pahin kura-muta-yäk-keli. He ovat jopa itse maininneet asiasta ihan nimenomaan Reimatecin osalta, että niin monella kun on ne. Sen nimeen näköjään moni vannomme ainakin Tuusulassa. :D

    • krista
      18.4.2019 at 13:47

      Joo, juuri näin! Tuolla FB:n puolellakin just mä itse mainitsin siitä, että meillähän ei ole ”käyttöulkovaatteita” ja ”hienosteluvaatteita” lapsilla erikseen, eli samoilla vaatteilla mennään sekä kaupunkimenot että päiväkodit. Senkin takia on ihan hyvä, että kuris on ollut siinä vaatetta vähän suojaamassa, kun ei noita teknisiä halua tietystikään pestä liian usein. Niin ei olla sitten ihan raparipoja vaikka ruokakaupassa :) Suhkuttelemalla toki lähtee irtolika, mutta kyllä tuolla maassa on sen verran erilaista mudankoostumusta, että ei siitä kaikki ihan pelkällä suihkulla lähde :D

      Meillä kans kyllä hoitajat tosi hyvin pukee/ohjaa lapsia pukemaan säähän sopivat vaatteet. Ja tuo Reimatec taitaa olla just tunnettu, kun on niin monella päällä! Samoin Askare-hanskat selvästi tuntevat, eli ei ole ollut ”turhia” kurahanskoja niiden päällä märälläkään! Tunnetun merkin hyviä puolia :) Huonoja sitten Askare-hanskan puolelta, että ne samanlaiset on JOKA IKISELLÄ :D Varmaan mukava hanskasekamelska siellä, auts! Oon Reimalle vinkannutkin, että niitä pitäisi olla kaikissa mahdollisissa väreissä, niin värin perusteella edes löytyisi pari lasten hanskoille!

  • Reetta
    18.4.2019 at 13:01

    Meillä on ollut tapana laittaa kurahousut nimensä mukaan kura- ja savisäällä. Ne säästää pukua pesuilta, helpompi huuhtaista ja kuivuvat nopeammin. Jää myös esim. kauppareissuille puhdas puku kun kuravaatteet kuorii pois päältä.
    Sadesäällä tai ”puhtailla” loskakeleillä etenkin isommalla ollut vain vedenpitävä haalari. (Lapset 2v. ja 4,5v.)

    • krista
      18.4.2019 at 13:49

      Hih vaikka niiden virallinen nimi taitaa olla sadevaatteet, niin kyllä KURAvaatteet on vaan niii-iiin hyvä nimitys, juurikin siksi, että heti kertoo vaatteen hyödyt :D

      Joo toi on kyllä hyvä, että kun kuorii kurakerroksen pois, niin sieltä löytyy suunnilleen kauppakelpoinen (tai vaikkapa turvaistuinkelpoinen silloin, kun lapset olivat kauempana hoidossa ja piti kuljettaa autolla) lapsi alta!

  • Mansikka
    18.4.2019 at 14:29

    Meillä on menty toistaiseksi pelkillä (pääasiassa) Reiman teknisillä vaatteilla, kun lapset ovat olleet ensin kotihoidossa ja sitten meidän perhepäivähoitoryhmän mukana edelleen kotona. Kurahousujen pukeminen on inhottavaa puuhaa, eikä ole huvittanut pukea lapsia ”muovipusseihin”, kun emme itsekään miehen kanssa semmoisia mielellämme käyttäisi :) Hyvin on pärjätty! Tarpeen mukaan ollaan vaatteita huuhdeltu, mutta aika harvoin on tullut pestyä. Meillä on suosittu housuissa ja käsineissä mustaa väriä, jolloin ei ole päässyt tulemaan sellaista pinttynyttä likaa ja vaatteet ovat pysyneet siistimmän näköisinä. Vaatteita on useampia, esim. välikauteen vedenpitävät takit ja housut + softshellit erikseen ja talvella sekä haalarit että takit ja housut + jonkinlaisia varakäsineitä joka kauteen, jotta on ollut laittaa kuivaa/puhtaampaa päälle esim. päivän toiselle ulkoilulle, kauppareissulle tai aiempina vuosina päiväunille tai jos joku vaate on ollut pesussa. Saapa nähdä, koittaako ensimmäisten kurahousujen hankinnan aika, kun esikoinen aloittaa syksyllä päiväkodissa eskarin. Kuulin kyllä yhdeltä tutulta, että heidän lapsensa kävi eskarin päiväkodissa ilman kuravaatteita, mutta pitää varmaan syksymmällä kuulostella tilannetta.. :)

    Sotkamosta en osaa sen tarkemmin sanoa, mutta ainakin Oulussa on vielä sen verran paljon lunta, että me ollaan ulkoiltu omien lasten kanssa useimmiten toppahousut ja välikausitakki + fleece -combolla. Jos on lämpöasteita ja kovin aurinkoista, niin toppahaalari voi toki olla aika kuuma. Ehkä reilummin välivaatteita välikausihaalarin kanssa voisi olla haalarivaihtoehdoista toimivampi!? :)

    Hyvää pääsiäistä ja mukavaa reissua teidän perheelle! <3

    • krista
      19.4.2019 at 20:24

      Haha tuosta muovipussista tulikin mieleen, että meidän Seelahan VIHASI kuravaatteita jossain vaiheessa, ei suostunut tulemaan siis lähellekään :D Seela on materiaaleille/tuntumalle hyvin herkkä, ja jokin siinä kuravaatteen materiaalissa oli hänelle (taaperoiässä) jotain ihan järkyttävän vastenmielistä <3 Onneksi kammo meni ohi siihen mennessä, kun niitä meillä oikeasti alettiin tarvita, eli silloin just 3-vuotiaana päivähoitoon mennessä :)
      -
      Mä muuten kannatan tarpeeseen ostamista; kuulostaa siis mun korvaan just hyvältä, että kuulostelee tilannetta, että tarvitseeko niitä. Jos ei tarvitsekaan, niin turha ostaa - mieluummin sit satsaa just niihin hyviin vedenpitäviin teknisiin vaatteisiin!
      -
      Terkut Sotkamosta, täällä ollaan! :) Siksi kommenttien vastauksessakin viivettä :) Välikausihaalarit otettiin vaan mukaan, oli sen verran aurinkoinen säätiedotus. Merinovillat otettiin alle mukaan, ja ainakin nyt äsken iltaulkoilulla tuntui sopivalta! Kokeiltiin hiihtoa takapihalla just äsken! :D

      • Mansikka
        26.4.2019 at 14:37

        Voi, oon unohtanut vastata tähän! Teillä oli ilmeisesti ihana reissu! Huippua, että pääsitte vielä hiihtämään ja nauttimaan muutenkin lumesta! <3

        Voi ei, kuriskammo kuulostaa – ainakin näin kun tilanne ei ole päällä – aika hupaisalta! :D Ja suloiselta samalla! <3 Onneksi kammo meni Seelalla sopivasti ohi :) Meilläkin on esikoinen varsin herkkä vaatetuksen suhteen (ja tarkka usein vaatteistaan muutenkin), ja voisin kuvitella, että kuravaatteiden kanssa olisi saattanut olla hankaluuksia meilläkin – ja nyt kun mietin asiaa, niin saattaisi olla edelleen. Voi siis olla, että jää kurikset päiväkotiin hankkimatta, josta niitä ei erityisesti siellä toivota :)

  • Lilah
    18.4.2019 at 14:44

    Kuravaatteet kurasäällä on meilläkin ja päiväkodin pihassa sadesää = kurasää, koska kertyy kunnon lätäköitä joissa sitten kaivetaan ym. Lisäksi kun lapset poikkeuksetta haetaan hoidosta autolla, on kiva että turvaistuin säästyy kuralta. Kotikuriksina on varmuuden vuoksi seuraava tai edellinen koko, ei siis tuplasatsia samaa kokoa. Mitään satasen (ja yli) teknisiä haalareita lapsilla ei ole, teknisiä kirpparivaatteita kylläkin. Sellaista vedenpitävyyttä ei ole vielä tullut vastaan etteikö sitä lätäkössä istumalla olisi läpimäräksi saatu. Vähintäänkin sitten lahje imee vuorikankaan märäksi ja sitämyöten myös sisähousut kun pitkään ulkoilevat.

    Koululaisilla on vallan pelkkiä teknisiä ulkovaatteita, partiokäyttöön lisäksi ihan peruskurista siksikin, että teknisten varusteiden kuivattaminen metsässä muutaman asteen lämpötilassa on toivottoman hidasta vaikkeivat läpi kastuisikaan. Sama päiväkodissa, mikään kuivauskaappi ei vedä 20 lapsen haalaria ja ikävä sitä aamupäiväulkoilulla vaikka vain päältäkin likomäräksi kastunutta haalaria on alkaa pukea iltapäiväulkoiluun. Siinä samassa eteisessä ehtii aika monet sukat ja housut kastua kun astuvat ja istuvat toistensa pukujen päälle.

    Siinä mielessä meillä on siis satsattu enemmän määrään kuin (uuteen) laatuun, että ennemmin ostan pari teknistä vaatekertaa kirpparilta kympin kipale kuin yhden satasen puvun. Tietysti kiva että joku niitä uutenakin ostaa, niin on kirpparilla tarjontaa :-) Travallen Remuissa muuten on myös noita sisäsaumattomia haalareita ja vähän pienemmällä hinnalla, joskin sitten reiman mitoitus taas sopii omille lapsillemme paremmin.

    • krista
      19.4.2019 at 20:31

      Joo kurapuvut oli kyllä auton turvaistuimen pelastus! Meillä kans tuosta kokemusta siinä aiemmassa päivähoidossa, josta piti hakea autolla. Aikamoista ois ollut laittaa kolmivuotias totaaliraparipa sellaisenaan istuimeen, omg :D

      Meillä noi kyllä pitää veden, jopa lätäkköleikit, mutta taas varmasti tosi paljon lapsen käyttömeiningistä kiinni. Kyllähän ne lahkeista tietty hörppää, jos ei ole kumisaapasta lenksuissa – mutta toisaalta niin tekee kyllä kurapukukin. Jos siis ihan ISTUU. Mutta näissä on tosiaan niin paljon lapsen ulkoilutavoista kiinni, että mikä toimii!

      Mä kans näin ennakolta ajattelisin, että koululaisikäisten lasten vaatteet on meillä jatkossakin teknisiä. Nyt, kun mulla on tuo oma veden ja tuulenpitävä softshell, niin AH miten huomaa eron ”tavistakkiin” ihan käyttömukavuudessa, hengittävyydessä ja etenkin tuulen- ja vedenpitävyydessä tietysti! Itsekin kun sen kokee, niin saman haluaa kyllä antaa lapsillekin!

  • wewwaton
    18.4.2019 at 14:58

    Päikyssä kurikset ja joskus pahimmalla säällä kotonakin. Pääosin kotioloissa luotamme teknisiin kamppeisiin. Reimaa on paljon, mutta ne teipatut saumat kyllä hajoavat vaatteista ensimmäisenä. Peppu ja polvet ovat vielä ok kunnossa, kun hihoihin ja lahkeisiin alkaa tulla reikiä teippauksien viereen. :(

    https://kunto.fluentprogress.fi/LATUSOTKAMOVUOKATTI/latu_responsive.html;jsessionid=3B3FE1EDD0E2FE1DE6D477AAA7376336

    kyllä sielläpäin näyttäisi vielä suurin osa laduista olevan auki :)

    • krista
      19.4.2019 at 20:36

      Joo meilläkin tuo kokemus vihreästä haalarista, että teipatut saumat sisälahkeessa oli se ”heikoin lenkki”. Tosin joo jos haalari on kestänyt tän 8 kautta, niin ehkä ei voi valittaa :D Ja siis ei vielä rikki ole ja veden pitää edelleen, mutta saumat vaan kuultaa läpi. Hihoissa meillä tuota ei ole tapahtunut itsellä. Mutta tosiaan tuo ”sisäsaumaton” malli ratkaisi meillä ongelman!

      JESH kiitos! Sukset just vuokrattu, ja tän kartan kanssa lähdetään aamulla kokeilemaan! :) KIITOS!

  • Anna
    18.4.2019 at 15:18

    Minulla on ollut sitten vähän toisin päin. Minä kun aloitin lasten ulkopukeutumiseen perehtymisen päiväkodissa 2000-luvun alkupuoliskolla. Silloin vielä kurikset olivat enemmän kuin tarpeen jo vedenpitävyydenkin takia ja esim. nuoskakeliellä ulkoilussa lapsille vedettiin usein kurahousut ja kurahanskat.
    Omien lasten kohdalla olen sitten hakenut niitä rajoja. Paitsi että vaatteiden ominaisuudet ovat parantuneet huomattavasti oli yhden (nykyisin kahden) lapsen vaatteiden puhdistus ja kuivatus jopa ilman kuivuria aikamoista lastenleikkiä verrattuna vajaan 20 lapsen vaatteiden huuhteluun, pyörittelyyn ja kääntelyyn että ne sai kuivaksi iltapäivän ulkoilua varten.
    Meilolä on kurahousut käytössä usein sen jälkeen kun lumi on sulanut monin paikoin ja on märkää ja rapaista, mutta vielä lmäpötilat sitä luokkaa että tarvitaan talvihaalaria. Ajattelen sen säästävän talvihaalaria hiekan kuluttavalta vaikutukselta ja pitävän sen pidempään hyvänä seuraavaa talvea varten. Jotenkin minun tekee pahaa kun lapsi konttaa hiekassa ja laskee pyllymäkeä kiveltä alas ihan uudessa talvihaalarissa. Tässä kohtaa katson parhaaksi valita vaatteet niin etten joudu vaatteiden takia kieltämään lapselta jotain tiettyjä leikkejä.

    Sadetakki on kotona sitten aika paljon harvemmin päällä. Lähinnä jos oikeasti on ihan kaatosade. Vaikka meillä talvivaatteet ovat vedenpitävää Reimaa niin välikausivaatteissa ja kesävaatteissa on paljon saatuja ja kirppislöytöjä jotka eivät ehkä ole ikinä olleet vdenpitäviä ja jos ovatkin niin eivät ole enää. Sadetakki on siis edemmän välikausivaatetuksen osana meillä. Ja joskus (harvemmin) kesällä pelkkänä takkina.

    Parempihan se on jos ei tarvitse turhaan ostaa ylimääräisiä kuriksia ja sadevaatteita kotiin jos pärjää :) Niin lapsen mukavuuden kuin ihan ympäristönkin kannalta.

    Reima on muuten meillä talvivarusteissa se luottomerkki jota käytetään. Talvipuvut olen halunnut tytöille uutena että on juurikin lämpöarvot ja vesipilarit vielä tuliterät.
    Sen verran olen huolissani seurannut kun esikoinen (kohta 5V) on nyt käuttänyt kaksi talvea Reiman haalaria niin pepussa ja polvissa alkaa olla sen näköistä kohtaa että ei varmaan kuopuksella enää kyllä pidä vettä. Silti ihan varmasti tulee käyttöön kyllä. Harkitsen vaan että josko siihen saisi laitettua vaikka jotain paikkaa tms. Vaikka ei ole puhki kulunut niin kulunut kuitenkin. Joku ihana iso sydän peppuun ja polviin olisi aika hieno :D Mutta siis hyvin ovat minusta kestäneet jos yhdellä haalarilla leikki-ikäisen käytössä voi porskuttaa 3-4 talvea. Ja sen jälkeen vielä menisi varmasti kuntonsa puolesta varahaalarina.

    • krista
      19.4.2019 at 21:14

      Joo, haalarien ominaisuudet on varmasti ihan VALTAVASTI kehittyneet, varmaan joskus 15-20 vuotta sitten koko ajatus siitä, että sateella vois olla ulkona ”pelkässä” välikausihaalarissa, ois ollut ihan hassu! Mutta niinpä vaan on ollut valtavasti kehitystä vaatteiden teknisessä puolessa, samoin kuivumusajoissa – hyvähyvä!

      Mä oon muuten samalla linjalla ehdottomasti tuossa, että en halua vaatteiden takia kieltää lapsilta jotain leikkiä. Heh ja sitten samanaikaisesti kyllä se kirpaisisi, jos jollain uudella vaatteella ois laskettu pyllymäkeä sorassa :D Pitäisi pari kertaa nieleskellä, kop kop puuta, onneksi ei ole sattunut.

      Meillä on muuten suunnitteilla ehkäpä ensi syksyllä sellainen korjausilta, jolloin vois saada vinkkejä Reiman vaatteiden korjaamiseen. Tuli mieleen tuosta teidän haalarista! Tietysti kaksi talveakin on oikein kivasti, mutta meillä kyllä kans ollaan tavallisesti päästy vielä pidempään käyttöikään, ja meidän lasten käytön jälkeen haalarit ovat lähteneet vielä ihan hyväkuntoisina (mun mielestä ainakin) eteenpäin tarvitsijoille! Se meidän vihreä välikausihaalari (just se noin 8 kautta käytetty) on ainoa, joka on selvästi ”käytetyssä” kunnossa jo eli käytön jäljet näkyy. Esimerkiksi tuo kukkahaalari (Silvalla ollut kahden vuoden välikaudet käytössä) on Seelalla ihan kuin uusi.

  • Triit
    18.4.2019 at 15:58

    Jooh, kyllä ne kurikset on aika tarpeelliset päiväkodissa. On aika mukavaa myös pystyä riisumaan ne jos hakiessa tarvitsee siirtyä autoon tai rattaisiin.
    Lisäksi tuntuu ekologisemmalta uusia kuriksia kun esim. Koko haalari.

    Niihin kuriksiin kannattaa muuten välillä kurkata sisälle jos ei ota kovin usein kotiin pesuun. Meillä ainakin on välillä lahkeiden sisäpinnat ja takissa selkäosan alaosa kostunut ja kun en tätä ilmiötä huomannut ajoissa niin meni homepilkuille.

    Reiman kuravaatteet on olleet meidän suosikkeja, mutta nyt on vaivannut, että isompi koko kasvaa vaan hitusen pituutta. Talvikelille helpon pukemisen kannalta tarvittaisiin reilusti myös leveyttä, jotta ei mene änkemiseksi toppahaalarin päälle. ”Talvikuris” mallitoive Reimalle siis. Ja mainittakoon vielä, että meillä on hoikkia miinuskäyrällä kasvavia lapsia.

    • krista
      19.4.2019 at 21:19

      Hyvä vinkki, täytyypä kurkistaa vanhempien kuristen sisäpinnat! Meilläkin ne tosiaan on oikeastaan koko ajan siellä päivähoidossa!

      Meille muuten Reiman liikkeessä toissa vuonna vakaasti todettiin, että ISOMPI KOKO, kun olin Silvalle hakemassa kuriksia. Just talvikäyttöä varten siis. Oli sitten ihan hassua, kun kurkikset tuntuivat ihan purjeilta :D Mutta ehkä ois pitänyt olla pienempi koko välikausipukeutumiseen ja isompi koko topan päälle. Meillä on nykyään takeista nuo pitkät mallit, joissa on kivasti väljyyttä – mutta ehkä tää teilläkin tää ongelma oli just housuissa? Niissäkin voisi tosiaan olla myös väljempi malli olemassa! Kun Suomen talvessa tosiaan sitä kurista myös topan kanssa tarvitaan!

      • Triit
        20.4.2019 at 08:27

        Joo, ongelma on ollut nimenomaan housuissa. Kokeilin ihan verrata, kun meillä on sekä 104- että 116-kokoiset housut kotona ja kokoero leveydessä oli minimaalinen. Meillä kyllä taitaa olla pääasiasa jotain tiettyä reiman mallia kuriksia eli jos joku muu malli olisi sitten leveämpi? Jos näin on niin sitä ei ole tarpeeksi hyvin mainostettu :). Nyt tietysti ongelma on ratkennut n. Puoleksi vuodeksi :D.

  • Anna A
    18.4.2019 at 16:17

    Levin korkeudella on aamuisin ollut nyt (siis klo 6) -5 astetta ja iltapäivällä +7. Ovat luvanneet nyt lämmintä pääsiäiseksi. Auraamattomilla paikoilla on hankea puolisen metriä jäljellä. Meillä lapset menee pkhon aamulla vk-kuravaatteilla ja iltapäivästä riittää kuorihousut, takki ja noi Reiman Patternit!
    Toki vesileikeissä niillä on karvakumpparit ja fleecevuori kuravaatteissa, kun se vesi on täällä jäätävää ja istuvat hangessa. Ollaan menossa itse Posiolle pääsiäiseksi ja otan mukaan noiden kuristen lisäksi ihan toppatakit ja housut koska meinataan mennä pilkkimään… Elikkäs lähetään etelämmäks ja otan topat mukaan :D
    Eli riippuen siitä mitä teette… Suosittelisin vk-vaatteita ja välikerrastoa (fleece/villa) sinne alle. Helppo lisätä/vähentää vaatetta.
    Toivottavasti tästä oli apua..

    • krista
      19.4.2019 at 21:23

      Terkut Posiolle, ehkä ootte jo siellä! Mä oon sieltä ”osaksi kotoisin”, mummila siellä siis – siellähän on se kokonainen kylänosakin, jonka nimi on Ahola, mä oon niitä Aholoita :) Voiko Posiolla vielä pilkkiä, KÄÄK. Tähän se klassinen: varokaa heikkoja jäitä! Mutta varmasti varotte <3
      -
      Me otettiin tosiaan välikausihaalarit ja merinovillat sinne alle, ja nyt eka päivän perusteella on vaikuttanut just hyviltä! Tosin Seela meni tuolla lumikasassa Pattereissa niin, että sai lunta nilkkoihinsa, ja nyt toivotaan, että kuivuu huomiseksi :)

      • Anna A
        23.4.2019 at 12:08

        Nooh, minä fiksu äiti pakkasin mukaan toppahousut ja kevyttoppatakit (ja sinne pilkille toppatakit). Megafail!!! Eli en ollenkaan niin fiksusti kuin sinulle sanoin :D (tähän räkänaurut)
        Ja jalkoihin kuomat…
        Hmmmm, Posiolla oli mennessä 60-70 cm lunta ja puolisen metriä jäätä jonka pinnassa kymmenisen senttiä hötömpää. Siellä ollessa puolet lumesta vain haihtui jonnekkin. Hankikantoa oli lapsille, mutta ei aikuisille (paitsi ihan aamusta). Me siis hiihtelimme, pilkimme, laskimme pulkkamäkeä ja nautimme :D
        Jään pinnalla oli paikoin lumen alla vettä ja paljas jäänpinta oli märkä. Muksuthan kieriskelivät siinä, sillä seurauksella, että toppakamat valuivat vettä (eiiihhh).
        Elikkäs jälkiviisaana olisi pitänyt pakata vk kuravaatteet ja karvakumpparit :D

        Posion Ahola :) Me oltiin siellä Porosaaren lähettyvillä. Itse en ole sinne mitään sukua, mutta miehen vanhemman (kumminkaimanserkun)jne mökillä kävimme. Ja kyllä, hyvin pystyi pilkkimään.
        On tuo Itä-Lappi topografialtaan niin erilainen (ja upean jylhä) kuin Länsi-Lappi, että siellä tosiaan oli vielä runsaasti lunta. Toki sekin näillä säillä on sulanut.
        Tänään oli aamulla +5 astetta ja muksut lähtivät ihan kuorivaatteilla päiväkotiin. Eilen pyöräiltiin kesätakeissa, hurjaa.

  • Tilde
    18.4.2019 at 16:30

    Meillä ei ole Reimaa juuri ollut, kun mitoitus on ollut huono meidän lapsille. Tälle talvelle oli Didriksonsin toppahaalarit, ja vaikka ne pitää vettä, niin haalarin pinta kastuu, ja haalari on läpimärkänä tosi painava. Sitten lahkeet roikkuu jalan alla ja kuluu puhki. Kurahousut ei kerää vettä samalla tavalla.

    • krista
      19.4.2019 at 21:26

      No voi harmi! Mikä teillä mitoituksessa on isoin ongelma? Meillähän on toisella lapsella joissain vanhoissa malleissa ollut ongelmana liiallinen leveys, mutta nykyisin niillä on kapeampia mallejakin, ja myös kiristysnauhallisia, esimerkiksi tuossa keltaisessa on kiristysnauha. Eli me otetaan Reimat niin, että lahkeiden/hihojen mitta on sopiva. Vyötäröllä ois tällöin joissain malleissa liikaakin leveyttä (toisaalta jotkut mallit on hyvinkin kapeita), mutta sit kiristysnauhalla se see laitettua.

      • Tilde
        20.4.2019 at 15:44

        Meillä on ongelmana, että se selkäpituus on liian pitkä verrattuna lahkeisiin. Eli haarat roikkuu polvissa, ja pyöräillessä kuitenkin nilkat vilkkuu. Kiristysnauhalla jos kiristää vyötärön, niin sitten taas on hirveät pussit mahan ympärillä, jos ostaa koon jossa on riittävän pitkä lahje. Luulen ongelman johtuvan siitä, että meillä on lyhyet lapset, eli ovat vanhempia kuin muut saman koon käyttäjät. Ja kun nuoremmilla lapsilla on pidempi selkä ja lyhyemmät raajat, niin siksi meille on monissa merkeissä huono mitoitus. Olipa sekavasti selitetty, mutta parhaani yritin :D

  • Anni
    18.4.2019 at 20:25

    Kajaanista terkut ja tervetuloa Kainuuseen! :) Hyvin pärjää vaikka välikausihaalari+villahaalari -kombolla. Aamulla saattaa olla pakkasta, mutta iltapäivällä jo lähempänä 10 astetta. Täällä on ollut aivan ihanat aurinkoiset kelit, ja ilmeisesti sellaisina jatkuvat! Sotkamossa varmasti vielä joku latu löytyy :)

    • krista
      19.4.2019 at 21:31

      Kiitos terkuista, ja täällä ollaan jo teidän ”naapurissa! Sotkamossa! Välikausihaalarit ja merinovillat otettiin tosiaan mukaan, ja ainakin nyt tän päivän perusteella oli just hyvä! Täällä on IHANAT kelit kyllä, toivottavasti jatkuu vielä lauantaina ja sunnuntainakin! TÄLLAISESTA keväästä mä tykkään <3 <3 <3 Ai että!

  • Vierailija H
    18.4.2019 at 20:30

    Meillä on kurikset on käytössä kuran, ei niinkään kosteuden takia: kuriksia käyttämällä säästyy varsinaisen ulkovaatteen pesukerrat ja ne suojaavat ulkovaatetta myös ihan fyysiseltä kulumiselta kun lapset möyrivät maassa. Meillä huomaa myös lasten ruumiinrakenteesta ja leikkien erilaisuudesta johtuvat erot: riehuvaisemmalla ja painavammalla lapsella polvet kuluvat tähtitieteellistä vauhtia verrattuna rauhallisempia leikkejä leikkivään ja kevyempään veljeen, joten kuriksilla tosiaan halutaan suojata ulkovaatteen kulumista.

    Meidän lasten hoidossa kuravaatteille on paikka kuraeteisessä, ja muut ulkovaatteet tuodaan naulakoille, joiden edessä lapset mm. leikkivät päivällä ja voivat pukeutua rauhassa uloslähtöön (kuraeteisessä heitetään päälle enää ne kurikset). Ihan kiva siis, että kaikki hiekka ei kulkeudu kuraeteisestä eteenpäin. Liputan kyllä kuristen käytännöllisyyttä, mutta ai että miten onnellinen olenkaan kun pahin kausi alkaa olla ohi! Onhan se niiden pukeminen nii-in syvältä.

    • krista
      19.4.2019 at 21:33

      Joo meillä on kans päiväkodissa tällainen systeemi, ja tosi toimiva! Kuriksilla siis ihan omat naulakot, ja lokrut sitten erikseen. Varmasti paljon riippuu päiväkodin tiloista, että miten on voitu järjestää, mutta onneksi näissä on ja toimii! (edellisessä paikassa ei ollut, vaan kurkiset roikkuivat lokruilla)

  • Hanna
    18.4.2019 at 21:28

    Meille kurahousut löysivät tiensä ensimmäistä kertaa nyt 2,5-vuotiaan innostuessa toden teolla lätäkössä leikkimisestä. Ostin käytettynä Reiman uudehkot kurikset, mutta olen ihmetellyt kun housutt tuntuvat päästävän aika helpostikin kosteutta läpi etenkin polvista. Lapsi välillä kaatuu polvilleen lätäkköön mutta ei jää sinne polvilleen pidemmäksi aikaa. Täytyykö siis kurahousut ostaa aina uutena vai onko näissä meille päätyneissö nyt jotain vikaa?

    • Anna
      19.4.2019 at 08:07

      Kuravaatteet menevät aika helposti ja nopeasti jostain rikki. Varsinkin saumoista ja saumojen risteyskohdista. Pienikin reikä (siis kuin neulalla tökätty) päästää vettä läpi jos menee polvilleen lätäkköön. Harmi sinänsä, koska vaikka panostaisikin uusiin niin käyttäjästä riippuen ne eivät välttämättä pysy hyvänä kovin pitkään. Hanskoissa tämä korostuu vielä erityisesti.
      Meilläkin on käytettyjä kuriksia, mutta onneksi alla on yleensä vedenpitävämpi haalari niin pieni vuoto ei haittaa.
      Kuriksen myös poikkeuksetta päästävät vähän vettä lahkeesta jos makaa lätäkössä. Meillä tämäkin on testattu oikein perusteellisesti käytännössä uimalla siellä lätäkössä XD 100% vedenpitäviä kuriksia ei valitettavasti olekaan.

    • A
      19.4.2019 at 08:23

      Ei pitäisi kuristen kanssa polvien kastua (ellei vesi tule lahkeensuun kautta). Kurahousut on haastavat kierrätettävät, sillä oman kokemuksen mukaan niihin tulee helposti minipieniä reikiä (polviin etenkin) ja sen jälkeen ne tosiaan päästää vettä läpi (hitaasti, mutta kumminkin). Tällaiset minipienet reiät on vaikea bongata etupuolelta, mutta sisäpuolelta niihin vinkkaa se että vuorin puolella näkyy läikkiä. Noin pienillä kurikset saattaa olla vielä kierrätettävissä (kulutus aika pientä), mutta kannattaa tsekata sisäpuoli (tai testata polvet hanan alla…käsi lahkeeseen ja jos tulee vettä läpi, niin reikä on löytynyt).

      Omalla eskarilla kurahousujen ehjänä pysymisen odotusarvo on pari viikkoa. Niinpä yhdistelmä kurahousut jotka ei 100% pidä vettä, mutta pitävät kuran ulkopuolella plus Reimatec on ihan hyvä :) (en jaksa ostaa kuriksia sitä tahtia kun lapsi niitä hajottaa, on kokeiltu tosi montaa merkkiä ja kaikki hajoaa, kurahanskoista luovuin jo ja lapsi pitää Askare-rukkasia silloin kun muut kurarukkasia). Sitten vaan kuoritaan kurahousut pois päiväkodista hakiessa ja lapsen kehtaa ottaa ratikkaan ;) Sellaisen radikaalin päätöksen tein, että lisää kuriksia en osta, koululaiset kuulemma ei käytä (varustaudutaan nyt sit tollaisella pitkällä sadetakilla ja kumppareilla, suojaa ihan hyvin kera ulkohousujen). Paitsi siltä mudalta….jota varmasti koulun pihaltakin onnistutaan löytämään…argh

    • krista
      19.4.2019 at 21:40

      Joo näin mäkin arvelen kuin yllä, että varmaan jotain kulumista/reikää siellä on, valitettavasti :( Koska siis pitäisi kestää, jos käy polvillaan lätäkössä – paitsi jos tosiaan nilkasta hörppää vettä, se on tietty eri asia.

      Meillä on kestäneet kurikset kahden lapsen käytön MUTTA meillä on ollut siellä myös vedenpitävä haalari aina alla, eli vaikka olisikin ollut jotain kulumaa jo toisella lapsella, sitä ei olla enää huomattu, koska se alla oleva haalari on silti sen kestänyt. Eli voi hyvin olla, että siellä on jotain kulumaa ollutkin, mutta alla olevan vaatteen takia se ei ole haitannut.

  • Rinkeli
    19.4.2019 at 07:56

    Päiväkodissa työskentelevänä sanoisin, että kaikille pitäisi olla pakollisena fleecekurahaalari/fleecekurahousut+takki (tai mitä ikinä se topattu materiaali onkaan). Niiden pukemisesta ei tarvitse tapella, ne kestävät vettä, ne kestävät kuraa, ne todellakin pystyy vain huuhtelemaan, säästää todella paljon aikaa päiväkotiolosuhteissa.
    Reiman ”vedenkestävillä” vaatteilla ei tee mitään, jos lapsi löytää lammikon. Jos vesi ei ole ehtinyt sisävaatteisiin, haalarin lahkeet ovat imeneet sen verran vettä, että hyvä jos ovat kuivat vielä iltapäivällä.

    Reima voisi aloittaa niiden valmistamisen, varmasti asiakkaita löytyisi niidenkin osalta.

    Tämä aihe menee tunteisiin tämän aika kuraisen ja kostean kevättalven jälkeen, kesälomaa odotellessa! :D

    • A
      19.4.2019 at 14:29

      Mä en voisi kuvitella ostavani fleecevuorillista kurahousut/haalaria. Ihan siitä syystä että mikään kuravaate(alaosa) ei lapsella kestä paria viikkoa pidempään aktiivikäytössä, kun tulee pieniä reikiä (iästä 4v. eteenpäin, pienempänä oli Lassien suprafill-haalari ja se oli suosikki). Tekniset vaatteet sentään saattavat kestää kuukausia. Niin ja kyseessä on sentään vaan kohtuullisen rauhallinen eskari-ikäinen tyttö :D (enkä sano mitään fleece-materiaalin ekologisuudesta…en diggaa siitäkään, mutta toisaalta suo siellä vetelä täällä, koska ei ne teknisetkään vaatteet puhtoisia pulmusia ole).

    • Anna
      19.4.2019 at 17:35

      Myöskin päiväkodissa työskennelleenä (ja sinne pian palaavana) esitän vastaväitteeni noille vuorellisille kuravaatteille. Rutkasti hikoilevan lapsen on aika tuskaista käyttää tuollaista fleesevuorista kurahaalaria. Olen useaan kertaan riisunut haalarin joka on hikoiltu niin märäksi että olisi melkein voinut olla ilman eikä olisi ollut sen märempi. Lisäksi sinne alle pitäisi sitten olla jokaisella sopivaa välikerrastoa. Noita vuorellisia kun ei meinaa sitten millään saada vedettyä minkään toppapuvun päälle. Eli tosi hyvät villavaatteet tai vanuhaalarit keleille kun pelkkä fleesevuorinen sadetakki ei riitä. Plussana vielä että niiden kuivatus on oma hommansa myös jos/kun kuitenkin päästävät jostain vettä vuoreen tai lapsi hikoilee puvun märäksi.
      En tahdo täysin torpata näitä pukuja. Omallakin lapsella on vuorellinen sadetakki. Mutta tahdon sanoa että asia ei ole noin mustavalkoinen ja on lapsia joille tuollainen kurapuku ei vaan sovi. Eli ei kiitos pakollisena näitä, jooko :D

    • krista
      19.4.2019 at 21:58

      Haha nämä on varmaan mielipidekysymyksiä ja myös lapsesta (taas kerran) riippuvaisia. Mun kans ois hyvin vaikea keksiä, että miksi me tarvittaisiin tuollaista vaatekappaletta, ja tuntuu (just siksi, että ei ole käyttänyt) tosi hankalalta myös – ja just se hengittävyys… Ja kun vielä yritän välttää uuden fleecen ostamista, olemassaolevia toki käytän… JA muissa vaatteissa (kuten softshell) samoja ongelmia, fleece saanut ehkä turhaan ylivertaisen pahiksen maineen, kun sama ongelma on muissakin.

      MUTTA läpi tän seitsemän vuotta, kun olen blogia kirjoittanut, aina näitä joku hehkuttaa! Eli ihan selvästi näillä on oma käyttäjäkuntansa, joka pitää JUST TÄTÄ vaatetyyppiä ihan parhaana! Varmaan iso osuus meillä just se, että kun sitä ei olla käytetty, sille ei tunne tarvettakaan. Mutta varmaan taas jos ois tottunut käyttämään, vois olla sitä mieltä, että tämähän on just hyvä vaatettyyppi :)

    • Triit
      20.4.2019 at 08:33

      Näitä tosiaan osa hehkuttaa. Olen pari kertaakin ostanut kirppikseltä tällaisia kokeiluun ylistyksen myötä, mutta hukkaostoksia molemmat. Kotona ei tule käytettyä kuriksia kun ihan poikkeustilanteissa ja pk:ssa eivät osaa käyttää + pitäisi riisua autoon. Eräänkin kerran kun kokeiltiin pk:ssa niin lapsella oli päällä sisävaatteet, softshell vk-housut ja fleecevuorelliset kurikset. Ei ollut kylmä ei…

  • Milde
    19.4.2019 at 12:22

    Meillä eskarilainen ja koululainen eivät enää tarvitse kuriksia aktiivisesti. Olen ostanut kirpparilta kotikäyttöön kun käydään välillä mökillä ym. Lapset leikkii pitkään ulkona.

    Satuin löytämään koululaiselle Haglösin housut Tampereen Sokokselta ja niissä vesipilariarvo peräti 15 000. Ihan turha olisi tunkea vielä Kurikasta jalkaan.

    • krista
      19.4.2019 at 22:07

      Joo meilläkin tuo kukkahaalari on just 15 000 vesipilariarvo, eli ihan jo samaa luokkaa kuin kuriksissa! Ei siinä tosiaan vedenpitävyyden takia sadevaatetta juuri tarvitse – eri sit just tosiaan kuran takia, kun nyt on pienemmällä lapsella, joka kirjaimellisesti ui välillä siinä kurassa päivähoitopäivän aikana, tai ainakin näyttää siltä :D

      Niin joo tosiaan, kurista ei välttämättä enää koululaiselle tarvitsekaan! Täytyy itsekin katsoa sitten tarpeen mukaan eikä hankita etukäteen seuraavaa kokoa, jos ei välttämättä tarvitakaan. Meillä eskarilla oli vielä syksyllä usein puettu kurishousut päivähoidossa, koko lapsiporukalle siis. Pienemmällä puolestaan oli hattua myöten kaikki, kun sateessa ulkoilivat :D

  • Oliver
    19.4.2019 at 13:06

    Lassietecin (on varmaan muillakin merkeillä) suprafil-haalarit kura-alaosalla on ihan parhaita. Ei tarvitse tuota toppahaalari + kurahousut yhdistelmää ollenkaan. Meillä eskari ei pidä enää kurahousuja ylipäätään.

    • Oliver
      19.4.2019 at 14:00

      Tai ainakin meillä toiminut. Jos on sellainen lapsi että ihan ui lätäkössä niin sitten ehkä ei :) Noissa kuraosaa on kuitenkin vaan vyötärölle max.

    • Anna
      19.4.2019 at 17:39

      Meillä on pienellä esikoiselta jäänyt Lotta&Lassin haalari jossa kura-alaosa ja sateen kestävä yläosa. On ollut tosi hyvä tuollaiselle pienelle joka konttaa ja istuu kosteassa maassa. Vähentää kurahousujen tarvetta.

    • krista
      19.4.2019 at 22:08

      Nämä on varmaan hyvä välimuoto kuravaatteen ja teknisen välillä! Ja se hengittävyys varmaan sieltä yläosasta voisi olla tärkeämpää kuin alhaalta, veikkaisin… Mutta ei siis kokemusta näistä, joten arvailua vaan mun osalta :)

    • Tilia
      23.4.2019 at 08:44

      Meillä oli myös näitä, ja tykättiin kovasti. Kun yläosa hengittää, alaosa voi hyvin olla kumia eikä tule liian kuuma. Just ideaali haalari kosteammilla talvikeleillä, kun oli toppaus, niin ei tarvinnut mitään välivaatteita sisävaatteiden päälle eikä kurahousuja erikseen. Lapselle mukava ja liikkuminen helppoa. Meillä kestivät myös yllättävän monella lapsella, jopa kolmen pojan käytön jälkeen kelpasi vielä neljännelle lapselle! En tiedä, onko nykyhaalarit vielä yhtä kestäviä. Lassielta sai aikanaan myös ilmaiseksi suprafillin paikkapaloja juuri oikeaa väriä, jotka toimi todella hyvin, silitettiin kiinni ja materiaali oli juuri samaa kuin se alkuperäinenkin, niin sulautui kivasti haalariin. Suprafillin hanskatkin oli kestäviä, mutta työläitä kuivattaa, kun piti aina kääntää nurinpäin.

  • Lilja
    19.4.2019 at 16:13

    Meidän pk-ikäisellä on ollut fleecevuorellinen kurahaalari käytössä päiväkodissa.. ihan paras, ei tartte taistella kuriksia ulkovaatteiden päälle. Ja saa huuhdeltua puhtaaksi. Muuten on käytössä kuorivaatteet

    • krista
      19.4.2019 at 22:09

      Joo siis näistä moni tykkää! Meillä ei ole näitä koskaan ollut, mutta oon kyllä kuullut paljon kehuja!

  • 5veen ja 1veen äiti
    19.4.2019 at 17:18

    Yksi hyvä mitä reima voisi alkaa tekemään, olis lasten kokoiset kahluuhousut :D Meillä ainakin istutaan siellä lätäkössä aina niin, että lahkeesta hörppää – siinä on ihan sama onko kuorihousut vai kurahousut.

    • krista
      19.4.2019 at 22:14

      No todellakin! :D Se lahje on kyllä kriittinen paikka, siitä tosiaan helposti hörppää! Meilläkin tosiaan kastui Seelalla tänään nilkat ihan lumessa, kun oli Patter-kengät ja välikausihaalari, ja lenksut ei ilmeisesti olleet (mä itse en ollut paikalla) kiinni. Mutta ihan nilkat ja kengät märät oli, höh! Joo tässä lisäkehityskohde! :D

  • Jules
    19.4.2019 at 21:57

    Meidän lapset vihaavat kuriksia. Sellaiset kuitenkin päiväkodissa on varmuuden vuoksi. Lassien Suprafill-haalarit sekä kevyesti topattuna että ohuella vuorella ovat ison osan vuodesta parasta kamaa päiväkotiarkeen! Niistä me tykätään kaikki. Tai no, itse en varsinaisesti ulkonäöstä välitä, mutta toiminnallisuuden vuoksi. Lisäksi löytyy kuorihaalari (tälle kaudelle Reima tec), kuoritakit+housut (kaxs), softshell-haalarit (name it). Luulisi, että neljän setin joukosta löytyisi aina sopiva välikauteen, mutta ei. Ongelma meinaa olla tosi kuumaveriset muksut, jotka hikoilevat kuumissaan herkästi. Vauhti on vissiin niin kova, että kuuma on melkein aina. Mä perinkin jo merinot varastoon ensi talvea odottamaan. Tällä viikolla jo iltapäivästä oli vastassa lapset kuorihousuissaan, collegepaidoissaan ja lippiksissä! 😬 popin windfleecet on hyvät myös! Niitä ne kuumakallet olivat käyttäneet aamun ulkoilussa. Tänään kotipihalla pihatöitä tehtiinkin sitten legginsseissä ja collegepaidoissa! 😁 rentouttavaa lomaa teille!

    • krista
      19.4.2019 at 22:17

      Meillä IHME KYLLÄ eivät ole kuriksista valittaneet viime vuosina – tosin alkuun Seela tosiaan kammosi niitä niin kuin tuossa vähän ylempänä kirjoitin. Mutta hyväksyvät mukisematta varmaan just siksi, että päivähoidossa on kaikilla samat vermeet, niin eivät hoksaa kyseenalaistaa :D Varmaan jos kotiulkoilulla edes yrittäisin laittaa, niin tulisi vastustus :D

      Tuo lasten lämmönsäätely on tosiaan jännän erilainen! Meilläkin on lasten välillä erilainen, toinen on herkempi palelemaan kuin toinen. JA molemmat vielä enemmänkin paleluherkkiä kuin hikoilemaan taipuvaisia. Ja sit just tiedän näitä kuumakalletyyppejä, jotka vetää tuolla ulkona jo nyt tyyliin pelkissä huppareissa, HRRRRRR! :D

      Ihanaa pääsiäistä teillekin! <3

  • Annina_B
    20.4.2019 at 16:20

    Onkohan meillä joku erityislapsi, 2,5v nimittäin rakastaa kurahousujaan ja kevättalvella olis pukenut ne kuivemmillekin keleille! :D Kotona tosiaan ei juuri tuu käytettyä, mut päikyssä erittäin pätevät, reimatec haalarin kanssa, kun tuo vaikka voi kieriä siellä lammikoissa… (Pipsa Possua lainaten ”…kaikki rakastavat kuralammikoita…”.

  • n
    26.4.2019 at 06:59

    Vähän jälkijunassa kommentoimassa mutta kommentoin silti :) Kyllä ne kurikset siellä päiväkodissa paikkaansa puolustaa, vaikkei kotona olisikaan tarvetta. Kun lapset kirjaimellisesti välillä ui rapakoissa, niin vaikka tekninen ulkovaate pitäisi veden ja sisällä olisi kuiva lapsi, niin onhan se haalari ulkoa märkä. Vielä ei ole uralla tullut vastaan sellaista superkuivauskaappia joka kuivaisi kaikkien tekniset ulkovaatteet järkevässä ajassa! Ja toiseksi itse vältän töissä teknisten kamppeiden kuivauskaapissa kuivaamista, koska se vaatii aika kovan lämmön täytenä ja se taas kuluttaa niiden kalliiden ja hyvien teknisten vaatteiden saumoja ja sitä myöten ominaisuuksia. Normikuriksia jotka usein kiertää lapselta lapselle ja taas eteenpäin ei säälitä yhtään kuivattaa kaapissa :) Eli kyllä, laittakaa ne kurikset päiväkotiin, sillä säästää niitä kalliita vaatteita. Ei meilläkään kotona lapset käytä kuin harvoin, lähinnä kalastushommissa ja muuten sitten ihan gorepuvuilla mennään.

    Kerran olin erään lastenvaateliikkeen kassajonossa ja joku äiti siinä osti kurahousuja lapselleen. Yhdessä myyjän kanssa päivittelivät kovaan ääneen mitä turhuutta kurahousut on, ja etteihän päiväkodinkaan työntekijöillä ole itsellään kuravaatteita vaan goretexiä, ja puhuivat kyllä tosi ikävään sävyyn ja alentuvasti ”jäpättävistä tarhatädeistä”. En sanonut mitään, mutta mietin kyllä itsekseni että ensinnäkään itse en ui siellä rapakossa lasten kanssa ja kun uin, niin kyllä: MINULLAKIN ON KURAHOUSUT! :D