Piilevän sisäisen myyntivalmentajani spontaani avautuminen

Hitsi mulla on varmaan sellainen torjuttu piilevä mielihalu toimia jonain myynti- tai markkinointivalmentajana, kun tasaisin väliajoin mielessä puhisee näitä tällaisia. Mutta siis ihan pakko taas kirjoittaa asiakkaan näkökulmasta tällainen ”ei näin!” -myyntitilanne. Tai pikemminkin ”voi kun olisitte tajunneet tehdä toisin!”.

Olin unelmointikatselemassa netistä erästä suurta hankintaa – niin suurta, että se ei hoidu omalla kukkarolla vaan hankintaan tarvitsisi jotain rahoitusratkaisua. Katselu oli vielä ihan sellaista ”mitäs jos joskus tulevaisuudessa” ja ”mitäs nämä nykyisin maksaisivat” -haaveilua, eli ikään kuin vaihtoehtoihin tutustumista.

Löysin yhden hyvän vaihtoehdon ja sivusto mainosti siihen sopivasti rahoitusmallia, joten klikkasin sinne. Menin jopa niin pitkälle, että huvikseni täytin rahoituslaskelman, ja… ei hitsi, ymmärsinkö nyt kaiken ihan oikein…? Diili oli yllättävän hyvä – tai ainakin ihan mahdollinen vaihtoehto meille – ja pähkäilin, että onko tämä tosiaan liian hyvää ollakseen totta. Ymmärränkö jotain väärin…?

Into oli siis jo vähän (paljon) noussut.

Vieressä oli chat-ruutu, spontaanisti klikkasin sitä. Selitin asiani ja kysyin rautalangasta vääntäen: toimiiko tämä siis näin? Vastaus oli ystävällinen, mutta hieman epämääräinen (henkilö ei ehkä ollut aiheeseen niin perehtynyt), mutta hänen mukaansa olin ymmärtänyt laskelman kyllä ihan oikein. ”Jos annat nimesi ja sähköpostiosoitteesi, rahoituksesta tarkemmin tietävä henkilö voi olla sinuun yhteydessä. Tämä ei tietysti sido mihinkään”, minulle viestitettiin.

Noooh. Painotin, että olen tosiaan vasta ihan vaihtoehtoja katselemassa, mutta voihan mulle laittaa viestiä. Annoin nimeni ja sähköpostiosoitteeni.

Kerroin asiasta silmiään pyörittelevälle realisti-Joelille (tai no olin hihkunut siinä väliaikaitietoja Joelille koko ajan) ja kerroin, että ”joku rahoitusihminen laittaa mulle varmaan ihan kohta viestiä, että mitä se sit oikeasti tarkoittaisi”. Joel muistutteli, että ”ei me just nyt olla siis ostamassa mitään”, jolle minä vastaavasti pyörittelin silmiäni. Tietäisitpä vaan! Ehkäpä kuule ostetaankin, jos tulee superhyvä tarjous!

Tsekkasin meiliäni useampia kertoja, roskapostikansiotakin. Ei mitään. Höh, no ei se sit laittanutkaan.

Kului päiviä. En tiedä, kuinka monta – ehkä vain kaksi tai kolme, mutta se tuntui pidemmältä, sillä into ehti jo  vesittyä.

Sitten tuli sähköposti (roskapostikansiosta tietysti löysin), jossa luki jokseenkin näin. ”Olit jättänyt yhteydenottopyynnön. Antaisitko puhelinnumerosi, niin voin soitella sinulle”, ja allekirjoituksena rahoitusasiantuntija.

Noooooooouh! Ei näin!

Ihan sellainen spontaani vastarinta kohosi: ensinnäkin en ollut jättänyt yhteydenottopyyntöä, olin vain kiltisti antanut meilini, kun sitä oli erikseen kysytty! (tosin olin odottanut yhteydenottoa silloin alkuun innolla, mutta eipä siitä sitten enempää) Ja toiseksi en aio soitella tässä kesäpäiviä viettäessä kenenkään kanssa, vaan olisin voinut vaan sitoumuksettaa ottaa meiliini lisätietoja tuosta rahoitusratkaisusta, että olisin voinut rauhassa tutustua ja saada vahvistuksen sille, että olinko varmasti ymmärtänyt kaiken oikein.

En siis todellakaan vastannut meiliin mitään. Se kauppa (unelmien utopiakauppa) jäi sitten siihen.

Mutta en malttanut olla kihisemätä Joelille (ja nyt tähän), että mitä siinä meilissä olisi pitänyt lukea. Millä tavalla tilanne voisikin olla nyt toinen? Täältä pesee nimittäin! Mulla on hyvin tarkasti mielessä, että mikä olisi saanut just minut koukuttumaan ja houkutella kohti ostopäätöstä.

Ensinnäkin parhaassa mahdollisessa myyntiskenaariossa meili olisi tullut mulle jo samana päivänä, mahdollisimman pian – silloin, kun se mun into oli syttynyt.

Toiseksikin sen mun chat-kontaktin olisi kannattanut ottaa ylös kaikki mun viestissä kertoma (mitä etsin ym.) ja välittää se sille rahoitusihmiselle niin, että siellä olisi ollut tasan tarkkaan tiedossa, että millainen asiakas mä olen ja mikä mulle on tärkeää.

Ei missään tapaukseessa vaan, että ”olit jättänyt yhteydenottopyynnön”. Koska en edes ollut!

Ja siinä viestissä olisi voinut lukea vaikka jotenkin näin:

”Hei,
Sain asiakaspalvelustamme Xxxxltä tiedon, että olit kysellyt Xxxxx:stä. Se onkin aivan erinomainen vaihtoehto, koska xxx xxxxx xxxx. Lisäksi siinä on xxx xxx xxx. Erityisesti jos sinulle on tärkeää xxxx xxxx xxx, niin sinua varmasti ilahduttaa, että tässä mallissa on otettu huomioon xxxx xxxx xxxxx. Testeissä on tullut tulos, että xxx xxxxx. Tämä on siis todella hyvä valinta! Värejä muuten on saatavilla xxxx ja xxxxx ja lisämaksusta vielä xxxx xxxx xxx.

Lisävarusteina on xxxx xxxx xxxxx, kannattaa tutustua niihin, jos haluaa räätälöidä xxx xxxx xxxx.

Oletko muuten tutustunut jo malliin Yyyyyy? Siinä on lisäksi yyyy yyyyy yyyy, mutta riippuu tietysti teidän tarpeesta, että yyy yyy yyy. Hinta tälle tulee yyyy yyyy yyyy enemmän, mutta esimerkiksi yyy yyyy yyy rahoitusratkaisulla kuukausikohtainen ero on vain yyyy.

Rahoitusratkaisut varmasti kiinnostavat, ohessa siis tarkka laskelma tästä mallista, jota olit katsellut. Olit siis ymmärtänyt ihan oikein, että xxx xxx xxx. Kuukausikohtainen summa on tosiaan vain xxxx xxxx, ja lisäksi kannattaa huomioida, että *rautalangasta vääntäen kaikki mahdollinen*.

Tutustu siis rauhassa laskelmaan, ja malleja xxxx ja yyyy pääset katsomaan esimerkiksi zzzzz:ssa ja qqqq:ssa. Mikä olisi sinulle helpoin paikka? Uskon, että nämä molemmat ovat erinomaisia vaihtoehtoja, koska *pari perustelua vielä tähän*, eli on ihan makuasia, kumpi näistä täyttää teidän tarpeenne parhaalla mahdollisella tavalla.

Jos sinulle tulee mieleen kysyttävää, ole ihmeessä yhteydessä *yhteystiedot*.”

Phuuuh.

Ja siis en siis missään tapauksessa sano, että jommassa kummassa työntekijässä olisi ollut mitään ”vikaa”, vaan vika oli siinä myynti(tai myymättömyys)prosessissa!

Mutta siis ihan oikeasti. Aijaijaijai. Mä olisin oikeasti ihan (sori kliseeilmaisu) ostohousut jalassa, jos muhun oltaisiin ”isketty” just tuolla oikealla hetkellä. Mutta nyt se ikään kuin meni ohi. Kyseinen malli toki edelleen kiinnostaa, mutta tyynnyin Joelin kanssa samalle linjalle, että ”ehkä sitten joskus, mutta ei nyt vielä”.

Nyt siis jatkan katselua. Ja Joel silmien pyörittelyä.

Mutta ei siis tullut meistä (vielä) sähköauton omistajia.

27

You Might Also Like

  • wewwaton
    10.7.2020 at 13:49

    Teidän porukalle kävis varmasti hyvin ihan se säköautojen miniversio Seat Mii (tai skoda citigo tai vw Up, ne kolme on samoja autoja eri logoilla). Niissä range on reilun 200-250 km ja on hyvä ajaa! Meidänkin 2m isimies mahtuu sinne hyvin vaikka aiemmin ”pikkuautot” on jätetty ihan omaan arvoonsa, mutta kun sähköilystä innostuu, niin… :D
    Ja siis vaikka tuo range vaikuttaa pieneltä, niin montako kertaa vuodessa te tarvitsette enemmän/pidemmän toimintasäteen kerta-ajelulle. Sotkamoonkin pääsee, pitää vaan pitää lataustaukoja sopivissa kohdissa. :)
    (sori kun musta on tullut tämmöinen sähköautohihhuli joka saarnaa aina joka paikassa näiden hienoudesta :D :D )

    • krista
      10.7.2020 at 14:01

      Jesh, kiitos, tutustun – oon siis vasta ihan ”mitä näitä nyt on” -vaiheessa eli tuokaan auto ei ollut entuudestaan tuttu! Mutta pienen mä nimenomaan haluaisin, pieni on meillä edellinenkin tavisauto (Hyundai i20), ja myös hintaluokka pitäisi olla sellainen ”tavalliselle kukkarolle” sopiva. Ajankohta voi tosiaan olla parempi sitten, kun meidän perheestä (kröhöm) edes yksi on töissä, mutta katsellahan aina voi jo valmiiksi ja vähän opetella jo etukäteen eri ominaisuuksista ym.

      Pidemmät matkat ei sinänsä ole ongelma, niitä kun on vain pari kertaa vuodessa. Hätärinä voidaan vaikka ottaa vuokra-auto niihin, tai tosiaan sit vaan ajoittaa lataustauot sopivasti, tuolla välillä on kuitenkin vähän väliä huoltoasemia. Sähköauton lisäksi myös hybridi kiinnostaa, jompi kumpi.

      Mullahan oli blogin myötä testissä sähköauto jo silloin, kun Seela oli vauva – ja todellakin mustakin heti tuli sähköautofani! Mutta hinta on vaan tähän asti karkottanut. Mutta koko ajan kai ne toisaalta laskevat ja samanaikaisesti tulee myös uusia malleja markkinoille!

      • wewwaton
        10.7.2020 at 15:13

        Seat Mii on suomen halvin sähköauto. ;) Tällä hetkellä taitaa toimitukset mennä vuodenkin päähän jos uuden tilaa. Me tilattiin silloin samalla viikolla kun tuli myyntiin, ja melkein puoli vuotta jouduttiin sittenkin odottamaan. Mutta oli odotuksen arvoista. Kun Mii tuli taloon, ei meidän isolla dieselfarmarilla halunnut ajaa enää kukaan ja se seisoikin koronan takia melkein 3kk seisonnassa pihassa. Mutta jos on kysymyksiä sähköautoiluun liittyen, niin kysy pois. :)

  • Hanna
    10.7.2020 at 16:37

    Heh, mä olen harrastanut viime päivät vaihdantataloutta. En päässyt opiskelemaan, mihin halusin koska pääsykokeet peruutettiin ja 24 vuoden takainen peruskoulun päättötodistus on pullollaan armovitosia. Siitä suivaantuneena ilmoittauduin iltalukioon, ja nyt mulla on arviolta 500€ arvosta kirjoja (jos uutena ostais) kolmen villasukkaparin vaivalla. Hei muuten, jos tämä sattuu jonkun sellaisen silmiin, joka haluaa päästä eroon omistaan (2016 tai uudempia) mittatilausneuleen hinnalla, heittäkää viestiä morgaise1 @ gmail.com. Joitakin puuttuu vielä.

  • Ilargian puoliso
    10.7.2020 at 17:00

    Tästä tulee mieleen se kerta, kun melkein vaihdoin nettisopimuksen… Olimme vanhaan sopimukseen vähän tyytymättömiä (se on toinen tarina, jossa mm. myytiin sellaista, mitä ei voinut toimittaa), joten kerrankin ihan kiinnostuneena kuuntelin nettiasioissa soittavaa puhelinmyyjää. Nopeasti siinä laskin että joo, myyjä tarjoaa nykyistä nopeampaa yhteyttä nykyistä halvemmalla, hyvinkin olen kiinnostunut. Kyselin, miten edetään, ja myyjä alkoi iloisesti kertoa, että kaupan päälle tähän tulee se-ja-se viihdepalvelu niin-ja-niin moneksi kuukaudeksi. Minä siihen, että viihdepalvelut nyt eivät sinänsä kiinnosta mutta myymäsi netti kyllä kovasti – jolloin myyjä kiitti ajastani, pahoitteli häiriötä ja lopetti puhelun!

    Toki ymmärrän, että tässä myytiin halpaa nettiä sisäänheittotuotteena viihdepalvelulle, jonka tilaus olisi sitten muuttunut maksulliseksi, jos sitä ei olisi perunut. Mutta silti jotenkin arvelen, ettei tämä voinut olla tehokkain mahdollinen myyntikeino. Olisi nyt myynyt sen netin, niin ehkä olisimme viihdepalveluakin vilkaisseet ja hyvinkin tykästyneet…

    • Salallaa
      10.7.2020 at 23:04

      Mä oon kerran tarttunut lehtimyyjän tarjoukseen, oikeastaan heti kun kuulin mitä lehteä kauppas, tilaus piti siis olla täysin selvä, mutta eipä lehteä koskaan kuulunut ei onneksi laskuakaan

  • Anna
    10.7.2020 at 18:11

    Tunnistan tuon että on ihan ostofiiliksissä ja jos oikealla tavalla myyjä iskisi kiinni niin kaupat syntyisi siinä suunnilleen saman tien. Tai edes sopimus tulla tutustumaan tuotteeseen.

    Kun pientä autoa harkitsette niin kannattaa miettiä ja testata että turvaistuimet sopii hyvin kyytiin. Naama menosuuntaan mahtuu varmasti, mutta jos edelleen haluatte että lapset istuu selkä menosuuntaan se voi vähän rajoittaa.

  • MarjaH
    10.7.2020 at 20:34

    Yksi vaihtoehto voisi olla myös Opel Ampera, niitä saa ihan kivasti käytettynäkin 😊 Amperalla pääsee 50 km sähköllä ja loput sitten tarvittaessa bensalla. Meillä oli sellainen kakkosautona, kun ykkösautona oli sähkö-B-mersu (hyvä peli sekin!)

    Nyt on ne Teslat, jotka on tietty ihania, mutta jos pitäisi palkkarahoilla ostaa, hankkisin varmaan Ioniqin.

    Ps. Jos siitä yhdessä meidän hommassa päästään eteenpäin, voidaan käydä heittämässä teslalenkki samalla 😊

  • Emmi
    11.7.2020 at 02:08

    Voisikohan olla, että chatissa olet saattanut jutella botin kanssa, jolle ei välttämättä ole ohjelmoitu raportoida koko keskustelua ”yhteydenottopyyntöön”?
    En siis tiedä yhtikäs mitään bottien toimintaperiaatteista (saati ohjelmoinnista), mutta se tuli mieleeni kun mainitsit siitä vähän kummallisesta vastauksesta.
    Botti tai ei, hassattu mahdollisuus kyseiseltä firmalta!

  • PikkuKirppunen
    11.7.2020 at 13:00

    Heh, ei mulla muuta mut mä arvasin et puhut autosta! Jee! Tosin veikkasin kaasuversiota mut auto ko auto. :D

  • Rva Harakka
    12.7.2020 at 12:05

    Vaikka tää puhe on nyt sähköautoista, en malta olla mainitsematta, että samanlaiset fiilikset oli kerran alusvaatekaupoilla. Olin alan erikoisliikkeessä, raskaana, mieheltäni saamani lahjakortin kanssa. Olin kuullut vinkin, että imetysliivejä voisi käyttää jo raskausaikana koon kasvaessa, mutta niitä ei liikkeestä löytynyt. Koska lahjakortti, olisin ollut avoin muillekin vaihtoehdoille. Ihan vaan itseäni hemmotellakseni olisin voinut ostaa vaikka yöasun. Mutta siinä änkyttäessäni jotain tyyliin ”olisko jotain muuta sitten”, rempseä myyjä toivotti heipat ja onnea etsintään. Jäi tympeä ja ikävä fiilis, vaikka myyjä varmasti ajatteli olevansa jollain tavalla rehti ja reilu. Enkä ole kyseiseen putiikkiin palannut.

  • Anna R
    23.7.2020 at 21:57

    Hei samis, meille hankittiin keväällä sähköauto:) Tsekkaa Mersun b250e. Valmistettu vuosina 2014-2017, Teslan akusto ja moottorijärjestelmä mut perus B-sarjalaisen kori jne. Turvallinen ja tilava, tosi hyvä ajaa! Range siinä 200km paikkeilla kesälämpötiloilla. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä:)