No millaiset ne sitten on? Emmaljunga Double Viking -käyttökokemuksia

Emmaljunga Double Viking -vaunut saatu Lastentarvikkeesta

Käyttökokemuksia! Käyttökokemuksia! No täältä tulee.

Olen ollut aikeissa kirjoittaa näistä tuplavaunuista käyttökokemuksia jo niin kauan, että ensimmäisissä kuvissa on vielä kevät… Ja tuolla vihreäkuomuisessa vaunukopassa nukkuva vauveli vasta parin kuukauden ikäinen.

Hupsis.

No mutta onpa tämän viiveen ansiosta ainakin kertynyt kokemuksia niin, että jopa tietää, mistä puhuu. Olemme nyt ajelleet näillä tupla-Vikingeillä (viralliselta nimeltään Emmaljunga Double Viking) noin seitsemän kuukauden ajan. Ja vaikka kyse onkin ”lahjahevosesta” (saimme siis vaunut Lastentarvikkeelta), väitän olevani ihan täysvilpitön sanoessani, että olen nyt ihan varma, että nämä ovat parhaat mahdolliset tuplat juuri meidän tarpeisiimme.

Minulta kysyttiin vasta kommenttikentässä, että olisinko valmis vaihtamaan nämä tupla-Bugiksiin, jotka silloin ensialkuun olivat ne alkuperäiset tuplavaunuhaaveeni. En vaihtaisi. Vertailevaa tietoa näiden kahden välillä en tietenkään voi antaa, koska tupla-Bugiksia en ole koskaan livenä edes rullaillut. Mutta nämä Vikingit tuntuvat nyt niin omilta, että en kyllä todellakaan vaihtaisi.

Vaunuja etsiessämme kriteerit olivat siis:

  • kepeät kaupunkikäyttöön sopivat tuplat (ei mallia ”taisteluvaunu”), jolla kuitenkin voi rullailla myös hiekkateillä – eli keveät työntää
  • rinnakkain istuttavat – en halua, että toinen joutuu tuijottamaan toisen selkänojaa tai pahimmassa tapauksessa olla maan rajassa ”potkinta- ja raparoiskumisetäisyydellä”. Rinnakkain istumisen ilot tulevat tietysti myös sitten, kun molemmat istuskelevat ja juttelevat – lapset ovat sitten siinä sosiaalisesti vierekkäin ja voivat helposti jutella keskenään. Ja tietysti työntäjän kanssa, ks. seuraava kohta, eli…
  • istuinten suunta käännettävissä – eli että myös naperomatkustaja voi istua kasvot työntäjään päin
  • tukevat, laadukkaat ja kestävät vaunut

”Oho, voiks nää OLLA näin keveät – mä odotin varmaan kymmenkertaista painoa!”, älähti spontaanisti eräs lapseton ystäväni, joka Silvan pyynnöstä otti vaunut työntääkseen tuolla ”keskustaolosuhteissa” viime kesänä.

Keveys on kyllä iso plussa näissä. Etenkin hiekkatiellä tuntuu välillä, että näitä on keveämpi työntää kuin niitä meidän yksöis-Bugiksia. Johtunee siitä, että Bugisten pienet eturenkaat väpättävät mennessään – nämä taas kulkevat tasaisen kevyesti.

Isoa plussaa siis kaikkien yllämainitsemieni kriteerien toteutumisesta: rinnakkain työnnettävät, käännettävät penkit, ja kevyet & ketterät vaunut. Meille tosiaan nuo olivat ne tärkeimmät. Lisää plussia myös näistä:

  • työntöaisan ”käännettävyys” – tykkään pitää sitä aika matalalla, silleen ”hartiaergonomisessa” asennossa
  • hyvät tavarakorit, johin helpompi pääsy kuin mitä Bugiksiin olen tottunut
  • vaunukopan kantosysteemi (kahva kuomussa) – sain vasta myöhemmin tietää, että Bugiksissa ”kahva” onkin turvakaari eikä siitä saisi nostaa
  • vaunukopan kiinnittäminen runkoon – tosi helppo naks (irroittaminen vaikeampaa ennen kuin oppii tekniikan)
  • kestävän tuntuiset – kieritän nämä päivittäin kotiportaita alas pihalle eikä yhtään tarvitse jännittää, että räsähtääkö jotain rikki
  • naperon istuin mukavan oloinen eikä turvavöitä tarvitse aina käyttää, kun jalkojen välissä on tuollainen ”välipuu”
  • värit – rungon ja perusverhoilun voi valita parista vaihtoehdosta, ja lisäksi ostettavissa siis noita värikkäitä kuomuja!
  • Viking Doublen ja yksöis-Vikingien yhteensopivuus; tätä hehkutin jo aikaisemminkin täällä. Me siis ostettiin myös tuollainen yksöisrunko – on ihan mahtavaa, kun sen kanssa voi lähteä yhden kanssa liikkeelle (ja napata siis vaan tuplasta yhteensopivan vaunukopan/istumaosan mukaan)

Niin joo ja vielä yksi suurikokoinen plussa asiasta, jota en oikeastaan ole tullut ajatelleeksikaan ennen kuin juuri äsken googlasin muita tuplavaunuarvosteluita:

  • molemmille lapsille on ”oma koppansa” – eli toinen voi nukkua ja toinen olla hereillä, tai toinen kuomu ylhäällä ja toinen alhaalla… TAI toinen katsella eteenpäin ja toinen taaksepäin. Tosi hyvä ominaisuus!

Miinuksiakin tietysti löytyy:

  • vaunukopan irroittaminen rungosta vaatii pientä totuttelua – yhtä aikaa pitää painaa napista ja vetää vivusta
  • myös istumaosan makuuasentoon laittaminen vaati minulle opettelunsa, kun olin tottunut erilaiseen systeemiin – tässä siis sellainen… …kaarella oleva hihna, josta pitää vetää molemmista päistä, jotta istuin ”vapautuu” liikkumaan
  • peruspakettiin ei kuulu sadesuojia – minkä vuoksi meillä on sellaiset edelleen hankkimatta…
  • samoin olisin kaivannut rannehihnaa – meillä tee-se-itse -versiona tuollainen rinkan hihna, jonka voi sujauttaa työntäjän ranteen ympärille
  • leveys tietysti voi olla miinus joissain olosuhteissa, mutta meille tämä puoli ei ole tullut oikeastaan koskaan vastaan. Päin vastoin; yllättävän hyvin noilla mahtuu mihin tahansa, jopa kauppojen kapeille käytäville; ovat niin ketterästi kääntyilevät. Pari kertaa emme ole mahtuneet bussiin, mutta emme olisi mahtuneet kyllä tavisvaunuillakaan. Ai niin ja kerran tuli korkealattiainen ratikka, mutta sinne en olisi ähertänyt yksöis-Bugiksillakaan.

Lumiolosuhteissa näitä ei olla vielä päästy testaamaan. Täytyykin muuten selvittää, onko näihin muuten (kääntymättömiä) talvirenkaita tuohon eteen saatavilla…

Mutta joo, kaiken kaikkiaan olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että Emmaljungat todellakin yllättivät! Mun mielikuva tästä merkistä oli tosiaan aikaisemmin sitä mallia ”taisteluvaunu”. Ja nämä ovat nyt tuplaleveät ja silti aivan yhtä ketterästi kääntyilevät kuin Bugiksetkin.

Voin siis lämpimästi suositella, jos vaununetsintäkriteeristö on tuo sama kuin meillä!

*******

Paljon on siis tällaista kokemusbloggausta kyselty. Nyt yritän kuumeisesti miettiä, että tuliko kaikki hankinnassa olennaiset jutut mieleen… Mutta saa kysyä lisää! Entä onko teillä muilla jo kokemuksia näistä?

Kaikki vaunuja koskevat bloggaukset löytyvät sivupalkista (käsistäriistäytyneen) tägipilven kohdasta ”vaunut”. Aiempi bloggaukseni tupla-Vikingien saamisesta täällä. Ja yksöis-Viking vs. yksöis-Bugis vertailussa täällä.

Samalla saatteella kuin ennenkin – toivottavasti näistä on jotain apua muille vaunuviidakossa suunnistaville!

 

You Might Also Like

  • Elle (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 19:49

    No niin, eksyin keväällä tähän blogiin kun googlailin kokemuksia bumbleride-tuplista. Ja sitten luin sun postauksen näistä vikingeistä, ja tadaa tuossa ne meilläkin on. Samoja kriteereitä oli meilläkin mitä teillä, lisänä ainakin se että kulkee myös maastossa. Ja kulkeehan nämä, ja lumessakin on jo tullut testailtua täällä Kuusamossa. Oletko hoksannut, että ne etupyörät saa lukittua? Sitten ei tarvi mitään toisia renkaita. :) kun pyörät on lukittuna, kulkee kevyesti myös auraamattomalla tiellä. Ja tuo istuinosan makuuasentoon laitto, meille ainakin opetettiin liikkeessä niin että sen kaaren yläosasta ja selkänojan yläosasta kun ottaa kiinni ja nostaa/vetää niin mekanismi vapautuu.
    Ainut negatiivinen asia mikä meillä on huomattu tässä parin kuukauden aikana on se ettei nämä mahdu koottuna meille sisään. Ja tämä ei oo vaunujen vika, vaan tässä rivitalossa nuo ulko-ovet on ns.upotettu niin ei aukea tarpeeksi. Mainiot vaunut! :)

    • Kristaliina
      13.11.2014 at 19:54

      Oooo en ole huomannut – sehän se sitten ratkaisee! Riittää varmasti talviolosuhteisiin; ei me Bugiksiinkaan koskaan tultu ostaneeksi talvirenkaita vaan taisteltiin sohjoissakin ilman :)

      Täytyy vielä hioa tuota makuuasentoonlaittotekniikkaa, kiitos vinkistä! Ja ihan huippua, että tekin ootte tykänneet, me kans :) Terveisiä Kuusamoon kotihoodeille! :)

      • LauraEm.
        14.11.2014 at 12:38

        Pysyykö noi bussissakin hyvin paikallaan eturenkaat auki? Mä kun ekan kerran menin vaunujen kanssa bussiin (meillä siis teutonia funin tavalliset yksöiset) niin etupää vippas holtittomasti kun renkaat kääntyili sinne tänne :D sen jälkeen on kyllä aina muistanut lukita. Ja toki huonommilla keleillä kans, mut kun harvemmin laittaa niin renkaat lukittuina vaunuja/rattaita tuntuu ihan hullun vaikeelta työntää, on niin tottunut sujuvaan kääntymiseen.

        • Kristaliina
          14.11.2014 at 13:53

          Oho! Hyvin pysyy paikoillaan busseissa eturenkaat auki – niin nää tuplat kuin Bugiksetkin! Aika vaikeaa olisi, jos aina pitäisi alkaa renkaita lukitsemaan erikseen… Mistäköhän toi johtuu? Bugiksissahan on ”käsijarrutyyppinen” vaijerilukko ja Vikingeissä perus-”jalkajarru”. Millainen niissä teidän vaunuissa on?

          Musta kans tuntuisi ihan älyttömän vaikealta, jos eturenkaat ei pyörisi – on vaan nii-iiin tottunut siihen :) Joskus oon työntänyt jonkun kaverin rattaita ja oon suunnilleen päin seiniä kävellyt, kun en ole osannut kääntyä :D

          • LauraEm.
            14.11.2014 at 15:45

            Okei, ehkä meidän rattaissa on vielä löperömmät renkaat sit. Tai sit kiepautan ne jotenkin epäkäytännöllisesti siihen niin että heti alkaa luisuun kun kuski vähän jarruttelee tiukemmin :D sillon siis kun pitää olla käytävällä poikittain, ei ikkunaa pitkin suoraan. Meillä on sellanen jalkajarru, sellanen ööh… no siis ei sellasta ”tankoo”, vaan keskellä klipsi joka sit jotenkin lukitsee ne takarenkaat. En tiedä voisko toisissa vaunuissa perusjarru jarruttaa eturenkaitakin jotenkin? Noh, onneks se ei oo iso vaiva naksauttaa niitä päälle, tosin bussiin juostessa se parinkin sekunnin pysäytys lukkoja varten tuntuu pitkältä :D (niitä ei siis voi siellä bussissa paikallaan lukita, kun renkaat pitää ”ajaa” suoraksi niin että ne kliksahtaa kiinni.)

          • mungoliini (Ei varmistettu)
            16.11.2014 at 10:56

            ei taida missään rattaissa olla myös eturenkaiden lukitusta mistään kahvasta =) noi vikingit kuulostaa kyllä unelmalta, iskee vauvakuume tässä. neloskuume, apua.
            meillä on ollut vastaava selkänojan säätö emmaljungan edellisessä mallissa, käytettiin vajaat 4v. kun käyttää voimaa siihen vetämiseen niin selkänoja kyllä säätyy ihan yhdellä kädenliikkeellä niinkuin just sait neuvon.
            onko teillä jokin jalkapeite tuohon talveksi vai makuupussit? tuleeko tuohon sellainen yhteinen vai kummalekin istuimelle oma, kun monissa tuplissa se jalkapeite on iso.

  • FruL (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 20:37

    Meillä tuplat tulee tarpeeseen keväällä ja metsästän tällä hetkellä kokemuksia eri malleista :D Tosin meille sit varmaan kuitenkin tulee semmoiset päällekäset vaunut, vaikka en tykkääkään siitä, että se toinen istuu siellä maanrajassa. Syynä on ihan tilakysymys. Noi vierekkäiset vie niin paljon enemmän tilaa :/ Meidän autoon kun pitää mahtua kaikki kamat ja koirakin vielä. Ja lisäksi on ihan kiva mahtua bussiin. Nyt asutaan vielä runsaiden bussi ja sporayhteyksien varrella, joten ei haittaa, jos ei heti ekaan mahdu (ja lyhyet kävelymatkat), mutta keväällä asutaan sit jo heikompien yhteyksien varrella.

    • Kristaliina
      13.11.2014 at 20:46

      Meidänkään miniautoon noi ei mahdu – mutta hih eipä mahdu mitkään muutkaan maailman tuplat eikä yksöisvaunuistakaan kuin ihan pienimmät (Bugikset ja yksöis-Vikingit mahtuu kyllä). Toi auto kun vaan on niin minimini, eikä isompaan aiota vaihtaa :) Mutta tosiaan me kuljetaankin enimmäkseen julkisilla (ratikat ja bussit) ja niissä tuo rinnakkaisuus ei ole ollut ongelmana…

      Mutta joo, mahtumiskysymykset on kyllä olennaisia. Jos pitää just käyttää autoa tai vaikkapa jos asuu kantakaupungissa sellaisessa talossa, jossa on vain ihan pienenpieni hissi…

      Hei muuten tuli tästä ihan vähän ohiaiheen mieleen, että se kannattaakin ottaa huomioon julkismatkustettaessa, että olen huomannut, että jotkut tuplavaunumallit ovat kyllä kapeammat mutta vastaavasti tosi pitkät! Se ei välttämättä sitten olekaan julkisissa niin hyvä juttu, kun sitten ne vievät niin paljon tilaa pituussuunassa, että se kulkuväylä ihan kokonaan tukkeutuu… Tällaisiin on tullut kiinnitettyä huomiota nyt, kun kuikuilee kaikkiin muihinkin tuplavaunuihin :)

    • eppunen
      13.11.2014 at 21:54

      Volvo v 70 on olevinaan iso (eipä nykyaikaisempiin tila-autoihin verrattuna ole), mutta mulla ei ainakaan mahtuis koira kyytiin koska en halua sitä etupenkille, enkä varsinkaan takapenkille lasten väliin.

      Rattaat vie peräkontissa senverran tilaa, että näyttää ettei sinne enää muuta mahdu mutta kun alkaa vain laittamaan kaikki kassit ja laukut kyytiin, niin hyvin ne mahtuu sinne kaveriksi.

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      15.11.2014 at 20:35

      Vaunuista renkaat irti, takaluukun perälle sivuittain pystyyn pohja kohti rattia, parilla liinalla kiinni, tavarat toiseen reunaan ja koira toiseen reunaan. Testattu useasti! :) Autona ei erityisen tilava farmari.

  • marsus
    13.11.2014 at 20:43

    Hei, kerrothan kokemuksia lumihangessa työntelystä heti kun siihen on mahdollisuus :) Täällä Oulun korkeudellakin lunta yleensä hyvin piisaa ja tuplien hankinta olis pian ajankohtaista!

    • Kristaliina
      13.11.2014 at 20:47

      Joo, yritän muistaa vastata tähän heti ensilumilla! …ja jos en muista (mulla kun vähän pätkii…) niin muistuta! Tuolla eka kommentoija Kuusamosta kuitenkin kehuu, että kulkevat hyvin hangessakin :)

    • eppunen
      13.11.2014 at 21:29

      Mä oon työntänyt lumessa, kun meillä täällä Savon ja p-pohjanmaan rajalla käväisi talvi hetken. Ei ollut yhtään sen ihmeellisempää työntää näitä, kuin yksöisrattaitakaan. Mieluummin menee auratulla tiellä, mutta jos tarvii päästä ja aurattu ei ole niin sitten vain käytetään enemmän voimaa työntämiseen :D En vaivautunut laittamaan edes etupyörien lukkoja päälle ja silti päästiin menemään. Ja koreihin ei edes mennyt lunta!

      • Kristaliina
        13.11.2014 at 21:35

        Mahtavaa!

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 20:56

    Eikö siitä bugiksien ”kahvasta” saa nostaa?!? Apua, me ollaan roudattu portaita ylös alas neljännestä kerroksesta nyt puoli vuotta joka päivä vähintään kerran. Argh. Onneks ei hajonnut : ( Tosta kyllä iso miinus Donkeylle.

    • Kristaliina
      13.11.2014 at 21:18

      Mäkin oon aina nostanut! Mutta joskus täällä keskustelussa mullekin just kerrottiin, että käyttöohjeessa on sille ehdoton kielto – nimimerkillä ööö eipä tullut luettua…

      Mut se käyttöohjeen merkintä (mun ajatus asiasta) saattaa kyllä olla myös jenkkiläistä ”varoitetaan kaikesta, niin kukaan ei haasta meitä oikeuteen” -tyyliä.. 

      • Hippula (Ei varmistettu)
        16.11.2014 at 08:55

        Meille on tulossa Super Vikingit tuplaversiona ja liikkeessä sanottiin ettei siitä vauvankopan kuomun kahvasta saa kantaa silloin kun vauva on kyydissä. Eli sama juttu kun Donkeyssa on..

    • Mies34 (Ei varmistettu)
      30.5.2015 at 23:13

      Jos tarkoitat että saatko nostaa lapsen kopassa kantokahvasta, niin saat nostaa. Suosittelen lukemaan käyttöohjeet.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 21:09

    Mikä on tuon rannehihnan tarkoitus? Mä ihmettelin sitä tuolla kuvissa ja sitten tuolla tekstin lopussa. Onko se siksi että vaunut ei karkaa jos kädestä lipeää? ;) Vai mikä? :D Tunnen oloni tyhmäksi, tuplia munkin olis tarkoitus parin kk:n päästä lykkiä enkä ees tiedä mikä on rannehihna :D

    • Kristaliina
      13.11.2014 at 21:21

      Joo, just se! Toi hihna siis ei ole mikään yleinen ominaisuus, mutta meidän yksöis-Bugiksissa on sellainen ja kun on tottunut sitä käyttämään, tuntuu jotenkin oudon turvattomalta ilman sitä. Mutta onhan se hyvä olla tuollainen pieni varmuus, että jos vaikka vaunut alamäessä lipeäisivät käsistä… Tuollainen irtohihna ajaa kyllä saman asian :)

      Annoin kyllä sinne Lastentarvikkeelle (kun vaunuja hain) kehitysehdotusta, että sellaisen hihnan voisi kehittää vaikkapa erikseen ostettavaksi – me oltais ainakin ostettu!

        • Kristaliina
          13.11.2014 at 21:42

          Oooooo! Just tollainen pitäis olla!

      • Taitai (Ei varmistettu)
        13.11.2014 at 21:44

        Bugiksissahan tuo hihna on käsittääkseni sen hiekka/lumi-moodin (eli sen kahdella pyörällä vetämisen) takia eikä sellaista siksi ole muissa vaunuissa. Meillä on tupla-bugikset eli donkeyt, mutta en oo kyllä kumpaakaan (hiekka/lumi-moodia tai rannehihnaa) käyttänyt.

        Meillä vaunujen hankinnassa jokseenkin samat kriteerit, mutta 5cm ja se että donkeystä saa yksöisrattaat ilman ylimääräisiä runkoja, ratkaisivat.
        Ihanat värit teidän vaunuissa! :)

        • Mies34 (Ei varmistettu)
          30.5.2015 at 23:16

          Hihna suositellaa käyttämään kahden pyörän vetäsessä, mutta sitä voi käyttää vaikka jyrkässä alamäessä apuna. mm. Itse käytän aina jyrkissä paikoissa varalta.

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        13.11.2014 at 22:36

        Mä taas ajattelisin tuota rannehihnaa vaaralliseksi tilanteessa jossa joudut nopeasti itse väistämään jotain etkä pääse irti vaunusta. Tai niinkin että jokin törmää vaunuun niin samassa riuhtautuu oma käsi. Tai liukastut ja oma massasi (joo, sun massa ei tähän riitä) vetää vaunut kumoon. Tai tossa tilanteessa ylipäätään se, ettei pysty ottamaan kädellä normaalisti vastaan kaatuessaan. Toki sitten toisinpäinkin, eli liukastuessasi alamäessä vaunut ei lähde vierimään karkuun. Mut joo, itse en ole ikinä moista remmiä ymmärtänyt kaivata.

        • Mies34 (Ei varmistettu)
          30.5.2015 at 23:19

          Heh. :D

          Tosiaan kannattaa kokeilla sitä hihnaa, niin huomaa että sitä ei voi pitää jatkuvasti päällä, vaan se on tarkoitettu nimen omaan väliaikaiseen käyttöön. Eli on todennäköisempää, että vaunut karkaa ilman hihnaa käsistä, kuin joku noista skenarioista mitä ehdotit tapahatuisi.

  • Tittuli (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 21:44

    Saanko heittää sinulle mitenkään vaunuihin liittymättömän kivan haasteen? Laita viikon (tai toki pidemmänkin ajan, vaikka kuukauden, jos ehdit ja jaksat) ajan kaikkiin postauksiin edes yksi kuva teidän kisusta! Tarvitsemme myös Tiikeri fanclubin!

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 21:47

    Me ostettiin tuplabugikset ja pakko sanoa että ne on taas täydelliset meille. Otetaan ne jopa matkoille mukaan. Se että ne voi hetkessä napsnaps muuttaa yksikkövaunuiksi on ihan lyömätön ominaisuus. Matkustettiin esim laivalla niin pidettiin vaunut kapeina ja laitettiin toinen istuin tavarakoriin kopan alle. Kun päästiin laivasta ulos avattiin runko ja laitettiin toinenkin istuin kiinni ja molemmata lapset kyytiin. Tuo vaunujen muunneltavuus on osoittautunut todella käteväksi vaikka ilmankin olisi varmaan pärjännyt!

    • Mies34 (Ei varmistettu)
      30.5.2015 at 23:30

      Itse on kyllä pakko ihmetellä, kuka on yrittänyt vaihtaa Bugaboita Viikingeihin, koska nehän on aivan eri hintaisetkin rattaat. Bugaboon rattaiden jälleenmyynti arvo on hurja ja tällä rahalla saa uudet Viikinkit tai kahdet. Donkeyt tuplana maksaa uutena noin 1500 – 1800€ ja Viikinkin murto-osan tuosta. En sano että viikingit on huonot vaan on hieman sama, kuin veraisi Mersua ja Mazdaan. Eli laitteet painii eri segmentissä.

      • Kristaliina
        31.5.2015 at 10:26

        No – mulla on aiemmin täysrakastetut Bugikset tuossa kuljetuskassissa olleet jo maaliskuun alusta asti ja Vikingeitä käytetään päivittäin. Eli saanen olla eri mieltä :)

        Mutta ennen Vikingejä mun mielikuva Emmaljungasta oli sama. Mutta nämä saivat muuttamaan mieleni. Ja vaikka hinta ei ole mun mielestä välttämättä kehumisen arvoinen juttu, niin Vikingithän ovat itse asiassa lähes saman hintaiset kuin Bugikset. Samoin jälleenmyyntiarvo on yhtä hyvä, Facebookissa on samanlaisia ”fanirymiä” näille kuin Bugiksillekin.

  • SuviK (Ei varmistettu)
    13.11.2014 at 21:51

    Tuli semmoinen tässä lukiessa mieleen, että tiesitkö, että niistä yksöisviikkareista saa myös ne eturenkaat lukittua kulkemaan suoraan. Ja niihin on saatavilla kääntymättömät talvirenkaat, jotka on kai suunnilleen samankokoiset kuin tuplien eturenkaat. Mulla on tavisviikkarit ja tykkään, kun on niin sirot, keveät ja näppärät! Ja nehän on paaaaljon kapeammat kuin bugikset ;)

  • Verppuli (Ei varmistettu)
    15.11.2014 at 23:04

    Meillä myös tupla viikingit, lisäksi kapea runko ja seisomalauta. Ihanaa kun sama koppa ja istuin molemmissa. Me haluttiin joka tapauksessa yhdet kapeat rattaat ja tuplat erikseen, joten meillä myös toiminut tosi hyvin. Suunilleen samat valinta perusteet, kuin teilläkin. En vaihtaisi kyllä minäkään muihin rattaisiin. Muutaman kerran ei olla mahduttu jostain ovesta, mutta ei oltais mahduttu muillakaan vierekkäin istuttavilla tuplilla (sellasia vanhojen talojen kapeita ovia). Meillä rattaat mahtuu autoon ja lisäksi sinne mahtuu viellä reilusti tavaraa. Suosittelen kaikille joilla on samat kriteerit vaunuhankinnoissa ja riittävästi tilaa eteisessä/vaunuvarastossa tms.

  • poppaliini (Ei varmistettu)
    16.11.2014 at 13:18

    Mä olin ihan varma et tähän postaukseen jo kommentoin, mut ilmeisesti oon vaan nähny elävää unta :D (viime yönä muuten tultiin Uunon kanssa teille yökylään! :D ). Meille on keväällä/kesällä tulossa tuplavaunujen tarve, kun uusi pienokaisemme syntyy jos kaikki nyt menee hyvin <3 Sun blogista oon bongannu nää Vikingit ja oon 98% varma et meille tulee samanlainen kombo ku teillä on :) Meillä on samanlaiset kriteerit ja toi on ihan huippua, et samat istuimet käy sekä ykkös- että kakkosrunkoon. Toivottavasti saadaan vaan rahat kasaan siihen mennessä, ku valitettavasti nuo on aika tyyriit :/

    Nukkuuko Silva muuten päiväunensa vielä vaunuissa? Minkälaiseksi olet kokenut vaunuihin nukutuksen + vauvan? Onko hankala yhdistelmä? Meillä tuo esikoispoika nukkuu päiväunet myös vaunuissa ja olen sitä kovasti pohtinut.. Että helpompihan se olisi sänkyyn nukuttaa kunhan vauva syntyy.. Muttamutta.. Katsotaan :D Onneksi laskettuaika toukokuussa, joten kesällä tuo vaununukutus sentään olisi helpompaa, kun ei tarvitsisi kaikkia kolmea (lapset+itse) turata vaatetta täyteen :D

    • Kristaliina
      16.11.2014 at 13:41

      Me kans kovasti mietittiin tuota päikkäripolitiikkaa, että mitenköhän kaikki sujuu… No, sujuu – tavallaan :) Just tälläkin hetkellä Silva nukkuu yksöisvaunussa (tosin tällä kertaa vanhassa Bugiksessa) ja Seela Manducassa.

      Kahden vaununukkujan rytmiin mekään ei olla vielä päästy, koska Seela tosiaan nukahtaa paremmin reppuun tai ainakin vaatii pidemmän kävelyn ennen nukahtamista. Seelan aamupäiväpäikkäri menee siis Manducaan niin, että Silva siinä samalla leikkii omiaan (usein muovailuvahahommia tai muuta rauhallisempaa sen nukuttamishetken). Sitten se kakkospäikkäri on se päivän kovin action-hetki: silloin menee yhtä aikaa Silva vaunuun nukkumaan ja Seela reppuun. Puen siis tirpan, lykkään vaunuun ja sanon ”kauniita unia”, tulen sisälle ottamaan Seelan reppuun ja naps molemmat on unessa. Mutta tuo pukemisvaihe on se haasteellisin, kun usein siinä kohtaa vauvakin on yliväsynyt eikä jaksaisi odottaa.

      Mutta Silva nukkuu niin täydellisen hyvin vaunuissa ulkona, että ei olla haluttu vieläkään luopua tuosta luksuksesta. Silvalle sanon, että ”nyt Seela on tosi väsynyt, mä laitan sut tähän parkkiin, sä voit nukahtaa tähän ja mä tuun kohta katsomaan, että sä nukut”. Ja se nukahtaa tyyliin saman tien, siinä on tuttu ja turvallinen olla. Joskus ennen Seelan syntymää tirppa vielä vaati ”pienelle kävelylle” ym., mutta hienosti tosiaan ymmärtää, että nyt tilanne on tämä, että Seelaa myös väsyttää ja nyt ei päästä kävelylle :) Tietysti voisin lähteä tuplilla noiden molempien kanssa liikkeelle, mutta… no: rauhallinen iltapäivähetki kotona vie voiton kävelyreippaudesta :)

      Tosi hyvä ton nukkumisen kannalta, että tosiaan teilläkin on kesä tulossa! Jos lähdette siis koko porukka kävelylle. Vauvalle vaan joku ihana karvapussi, jossa voi olla tyyliin sisävaatteissa (plus pipo), niin lähtö käy mahdollisimman helposti!

      Tulipa pitkä sepostus :) Tässä päikkäritaiteilussakin ois muuten ihan kokonaisen bloggauksen aihe, täytyy joskus kirjoittaa :)

      • poppaliini (Ei varmistettu)
        16.11.2014 at 20:28

        Nonni, eli kyllä siihen jotenkin sitten lutviutuu :) Me ollaan kyllä mietitty, että opetettaisiin Uuno nukkumaan sänkyyn ja itseasiassa noin kuukauden verran se onnistuikin ihan hyvin, mutta nyt on joku paha suvantovaihe meneillään ja vaihtoehdot ovat joko että poika ei nuku päiväunia ollenkaan (!!! ikää siis 1v3kk) tai nukkuu vaunuissa. Kiva kuulla että Silva on sopeutunut noin hyvin tilanteeseen. Todennäköisesti ja toivottavasti tuo meidänkin pojan ymmärrys kasvaa puolessa vuodessa, jolloin homma helpottuu :) Meillä on siis aina ollut ongelmaa tuon nukahtamisen suhteen.. Että seuraavasta vauvasta pliis hyvä nukkuja! Ja todellakin tuo rauhallinen iltapäivähetki vie voiton vaunureippailusta, itse en myöskään tykkää lähteä vaunuilla lenkkeilemään päiväunien aikaan, koska siinä menee hyvä hengähdyshetki pilalle :D Kiitos pitkästä sepostuksesta, mielelläni kuulen kokemuksia :) Ja ehdottomasti bloggauksen aihe!

  • pippurimamma (Ei varmistettu)
    4.2.2015 at 01:34

    Moi! Eksyin tänne sun blogiin kun tässä hiljattain plussattuani toiseen kertaan etsiskelin tuskaisena kaikenmaailman tuplavaunuja, sisaristuimia ja vaikka mitä, kunnes sitten keksittiin miehen kanssa tsekata löytyiskö Emmaljungalta jonkinnäköisiä lisäosia nuihin meidön nykyisiin vaunuihin, tai jonkinlaisia tuplia ja itsekin yllätyin että Emmaljungalla on tällaiset tuplat! (ja siis tästä syystä tänne eksyin! :D) Meillä on tosiaan la syyskuun lopulla ja esikoinen on silloin vasta 1v3kk jonka vuoksi meidän on_pakko hommata tuplat kun ekakin on vielä niin pieni! :) haluaisin tosiaan kysyä että onko nuo oikeesti tosi hyvät vaunut, kun ainakin sen perusteella mitä oon täältä lukenu ja netistä sivustoja selaillu niin uskoisin näin, mutta voiko näin hyvältä kuulostava juttu oikeesti olla totta? :D me tosiaan etsitään jo nyt näin hyvässä vaiheessa oikeenlaisia tuplia että osataan alottaa säästäminen ajoissa ettei sitten syksyllä tartte kädestä suuhun elää, kun kuitenkin kaikkea muutakin hankittavaa on.. Onko sun mielestä näissä hyvä hinta-laatu suhde, ja tosiaan sitten sitä kans kysyisin, että uskaltaisko näiden kans lähteä kahden lapsen kera koira vierellä lenkkeilemään? Meillä on kyllä todella tottelevainen koira, ettei sen puolesta ole ongelmaa ja tämän kanssa pystyy helposti kulkemaan lenkkipoluilla, mutta kuitenkin haluan tätä kysyä kun meidän nykyinen vaunumalli on niin vakaa (City Cross) että hyvinkin lenkkeilee. Hinta vaan näissä hirvittää kun kuitenkaan ei nuista meidän yhdistelmistä haluta/voida luopua, jos joskus tulee sellainen tilanne että täytyy/haluaa lähteä vain toisen kanssa ulkoilemaan, niin ei tarvi sitten tuplilla yhden kanssa tasapainoilla, niin ei voida niistäkään ”ottaa rahoja pois seuraavia varten” :) harmiksi myös tosiaan huomattiin ettei taida nuo meidän vaunujen osat passata ollenkaan tuohon Double Vikingin malliin, niin senkin takia täytyy nyt kysellä ja kalastella joka puolelta kaikki mahdolliset vinkit ja kokemukset ymymym jotta osataan varmasti ostaa oikeenlaiset ettei sitten vaan tulla pettymään! :)

    ps. onhan tässä vuosikin kerennyt vaihtumaan kun tämä postaus on julkaistu mutta ajattelin nyt kuitenkin tämän alle kommentoida ja kysellä, kun aiheeseen liittyvä postaus on kyseessä! :) :D