Maskisuositus tulossa? Mahtavaa!

Kun muutama päivä sitten luin, että Suomeen(kin) on tulossa pian THL:ltä maskisuositus, ensireaktioni oli ”jesh! vihdoinkin!”.

Kerron tähän omakohtaisen maskitarinan; Insta Storya seuraavat tämän jo tietävätkin.

Meillä oli tuossa heinäkuussa lapsen hammaslääkäriaika. Ihan tarkoituksella siis keväältä peruuntunen ajan tilalle varattiin aika, ja iloksemme saatiinkin. Aika oli helsinkiläisellä terveysasemalla, jossa on samassa rakennuksessa sekä terveysasema että hammashoito. Kulku samasta ovesta.

Edellisenä yönä (oi kyllä) se sitten iski: mitenkäs sitten se maskin käyttö?

Tämä maski on malliltaan (ja kuosiltaan) lemppari, mutta sen kanssa on tosi hankala hengittää.

Eikä siis siksi, että olisin pelännyt, että me saadaan sieltä korona – epidemiatilanne oli siihen aikaan mahdollisimman rauhallinen ja uskoin, että hammaslääkärillä käynti hyvinkin turvallista – vaan siksi, että teoriassa kannatan maskin käyttöä juuri tuollaisissa tilanteissa. Alueella asuu paljon vanhuksia, jotka asioivat terveysasemalla. Koin, että maskin käyttö olisi viesti siitä, että haluamme toimia turvallisesti, otamme epidemian vakavasti ja haluamme suojella riskiryhmäläisiä. Maskia käyttämällä voisimme myös olla ikään kuin hyviä esimerkkejä jollekin, joka myös miettii maskin käyttöä. Että kun tuokin kehtaa, niin kyllä minäkin ensi kerralla!

Niin, paino sanalla kehtaa. Onko se muuten oululaisperäinen murresana vai yleiskieltä? Siis sellaista noloilua ajattelen.

Muta joo. Tää on niin tyypillissuomalaista, että ihan nolottaa. Eli yöllinen ajatuskulku: mutta mitä ne oikein ajattelevat meistä, jos meillä on maskit? Ihan hysteeriseksi leimaavat, varmaan tuijottavat. Ehkä ne ajattelee, että me ollaan ihan outoja. Varmaan jälkikäteen kahvihuoneessa meille naureskellaan.

Ja siis mähän en siis itse ollut edes menossa sinne hammaslääkäriin. Mä olin vaan kuskina ja oli sovittu, että Joel käy siellä lapsen kanssa.

Mutta laittavatko Joel ja lapsi sitten maskin… vai ei… vai joo… vai ei… Siinäpä se yö sitten menikin. Mun yötokkurainen päätös sanoi, että joo kyllä maskien kanssa mennään, koska tämä on tärkeä viesti ja kannanotto. Haluan, että me ollaan esimkerkki. Ja sitten heti perään se eihän me voida, mitä ne nyt ajattelee..

Aamulla selitin asian Joelille ja se sanoi, että ”oho en tullut ajatelleeksi, mutta joo totta kai me sitten laitetaan maskit”. Jatkoi hampaiden harjausta. Pitkin aamua yritin vielä ”no mut oikeesti mitä jos ne ajatt…”, mutta Joel on ihan immuuni tuollaiselle. Ihailen. Sitä ei kiinnosta yhtään, mitä muut ajattelevat.

Niinpä Joel ja lapsi menivät sitten (sellaiset kertakäyttöiset) suu-nenäsuojaimet päällään hammaslääkäriin. Terveysaseman ovella oli ollut ”portsari”, joka oli kysynyt jokaiselta, että onko hengitystieinfektion oireita – ei – onko vatsaoireita – ei – onko tultu vasta ulkomailta – ei – ja vasta sen jälkeen oli päästänyt ihmisen aina sisään. Vau!

Kaikki oli järjestetty niin, että mihinkään ei ollut tarvinnut koskea. Henkilökunnalla oli ollut maskit. Ja kukaan ei ollut suhtautunut kummallisesti tai tuijottaen. Vaan tosi hyvä kokemus, ja turvallisen tuntoinen käynti. Ja jos yksikin ihminen meidän porukan nähdessään olisi ajatellut, että ”hitsi mäkin laitan ens kerralla, kun tuokin kerran uskaltaa”, niin olen ylpeä!

Että turhaan sitten stressasin taas senkin yön. Yleensähän ne yöstressit ovat just ihan turhia.

Ylempi oli yllärinä jonkilaista trikoota, ei ehkä ihan paras materiaali. Pesunkestävyyttä ei testattu.

Ja siis: jos olisi ollut maskisuositus, niin enpä olisi tuotakaan märehtinyt!

Koska maskisuositus on (ainakin toistaiseksi ja hyvä niin) ilmeisesti vain suositus eikä pakko, se on helpotus meille ”se ois varmaan hyvä” ja ”pitäiskös pitäiskös” -ihmisille. Se poistaa siitä sen sosiaalisen stigman pelon! Kun suosituksen jälkeen menee maski kasvoilla julkiselle paikalle, teko ei enää huudakaan ”oon hysteerinen” vaan ”oon ihminen, joka tässä vaan noudattaa suositusta hei”. Ahh! Mahtavaa!

Ainakin lehtihaastattelujen perusteella maskiostoksille on lähtenyt myös sellaisia keski-ikäisiä ja vanhempia henkilöitä, jotka eivät ole ennen maskia ostaneet mutta nyt suosituksen myötä aikovat alkaa sellaisia käyttämään. Eli varmasti monia sellaisia, joilla ei itsellä ole asiasta ”valmista” mielipidettä mutta jotka luottavat asiantuntijoiden suositteluihin. Hyvähyvä! Kokonaisuuden kannalta mitä useammalla maski on, sitä turvallisempaa se on.

Ja koska se on vain suositus eikä pakko, maskivastaiset voivat jättää edelleen sitä käyttämättä. Kääntyykö stigma joskus toiseen suuntaan. Toivottavasti! Se ois ihan oikein, ha, siitäpä saavat senkin kokemuksen! Saas nähdä.

FB-ryhmästä ihan koronakevään alussa ostettuja itseommeltuja maskeja.

Myönnän kyllä tässä useamman kuukauden aikana puhisseeni, että miten ne maskit eivät Suomessa suojaisi, kun ne kerran muualla maailmassa suojaavat – ja miten mukamas suomalaiset olisivat niin paljon muuta maailmaa sivistymättömämpä, että eivät oppisi maskeja turvallisesti käyttämään. Sehän on melkein loukkaus! Meillä asuu tietysti ulkomailla paljon ystäviä, eli meille maskin käyttö on normalisoitunut varmasti sen myötä. Mutta nyt, kun suositus on tuloillaan, tajuaa myös sen ajoituksen: sehän on itse asiassa oikein hyvä näin syksyn ja arjen alkamisen alla. Toivottavasti se antaa meille edes vähän tartuntaturvallisemman alun arjelle!

Kesällä suomalaiset eivät olisi ehkä maskisuositusta niinkään kuunnelleet. Ehkäpä tämä elokuun alku onkin meille suomalaisille tässä epidemiatilanteessa just täydellinen ajankohta!

Tieysti toivon, että suosituksen mukana tulee myös selkeät ohjeet maskin turvalliseen käyttöön ja niitä toistettaisiin niin paljon, että viesti tavoittaa jokaisen.

Meitä itseämme maskin käyttö koskee tietysti aika vähän, sillä me edelleenkin aiotaan vältellä esimerkiksi kaupassa käyntejä ja julkisia kulkuvälineitä – eli jatketaan edelleen tällä hyväksi katsomallamme linjalla. Mutta jos syksyn kuluessa tulee tilanteita, joissa joudumme julkisessa paikassa käymään (kirjastoon olisi ihana päästä, kunhan vaan lähikirjasto remontin jälkeen aukeaa), niin todellakin käytän maskia!

Lastenkokoisia kangasmaskeja, ei testattu käytössä.

Me itse hankimme jo silloin keväällä sekä muutamanmallisia kangasmaskeja (sekä aikuisten että lasten koossa) että erilaisia kertakäyttöisiä maskeja. Ja noista kertakäyttöisistä sekä niitä perus-suu-nenäsuojaimia että muutamia tehokkaampia.

Hankkiminen meni kyllä silloin tosi randomilla: mitä sattui silmään osumaan ja mitä kertakäyttömaskeja oli saatavilla. Tilasin niitä samalla myös läheiselle riskiryhmäläiselle, joka on ollut myös iloinen, että ne on nyt valmiiksi olemassa eikä tarvitse itse pähkäillä, että mitä ostaa. Osa kertismaskeista ennakkotilattiin silloin maaliskuussa (Joel tilasi muutamia malleja jostain ulkomailta) ja saatiin vasta kuukausia myöhemmin. Mutta varmaan sitä vasta sitten testaamalla tietää, että millainen maski sitten on itselle se sopivin.

Ja kangas vai kertsi? En osaa sanoa. Kangas tuntuisi kestävämmältä vaihtoehdolta, kertsi tehokkaammalta. Tällä hetkellä en ole löytänyt kankaisista vielä näistä ihan sellaista suosikkia, jota haluaisin käyttää – joten ehkä suosikkimallin löytymiseen asti kertsi. Siihen mä kyllä haluaisin vastauksen, että voiko sellaista käyttää muutamia kertoja, jos pitää välissä vaikka viikon roikkumassa naulakossa. Ilmeisesti virallisesti ei, mutta…?

Mutta joo, luotan siihen, että kun (lähes) koko muu maailma on löytänyt näiden kanssa toimivat käytännöt, kyllä me suomalaisetkin. Uuden jutun omaksuminen voi vaan viedä aikaa.

Ehkä suomalaisten eteisiin alkaa järjestyä pieni kohta maskitrafiikille: tuossa laatikossa käyttämättömät, tuohon naulaan (tai roskikseen tai pyykkipussiin) ripustetaan maski käytön jälkeen. Tulee rutiini siitä, miten kädet puhdistetaan ennen ja jälkeen maskiin koskemisen, ja niin edelleen. Ehkä kohta se on ihan tuttua eikä enää uusi ja outo juttu, jota pitää miettiä, että tekee varmasti oikein.

Ja teille (meille) maskien käyttäjille haluan vielä viestittää: te ootte esimerkkejä ja edelläkävijöitä Suomessa! Maailmalla tämä on ihan tavallista. Eli joka kerta joku voi katsoa, että ens kerralla minäkin. Ehkä se tuijotus ei olekaan kummastelua vaan ihailua!

 

PS. Jos tiedätte hyvin istuvan ja suojaavan, mutta hengittävän kangasmaskimallin, niin saa vinkata! Näistä kuvan kangasmaskeista laittaisin tuon eka kuvan maskin (ja yrittäisin opetella hengittämään sen kanssa), jos näistä pitäisi valita. Mutta ei tosiaan ihan mieleisiä näissä kangasmaskeissa vielä.

21

You Might Also Like

  • Karo
    5.8.2020 at 13:06

    Uhh. Mun on pakko kirjoittaa… pohjustus: olen terveydenhuollon ammattilainen ja ymmärrän, että maallikot eivät tietenkään ole asioista perillä samalla tavalla. Mutta, silti.. olen tarkkaillut ihmisten toimintaa maskien kanssa, uutisointia ja kommentointia somessa ja täytyy sanoa, että lähes kaikilla on maskien käytöstä valheellinen turvallisuuden tunne. Siis niin, että he eivät ymmärrä tekevänsä asioita niin väärin ettei siitä ole oikeasti hyötyä. Osa meistä terveydenhuollon ammattilaisistakin käyttää maskeja AIVAN väärin (se on todella raivostuttavaa!). Kangasmaskit ovat lähinnä näennäinen suoja, en itse käyttäisi niitä. Kertakäyttömaskit (kyllä, ovat kertakäyttöisiä eikä niitä missään nimessä roikoteta ovenpielissä, vaan ne otetaan pois vain kumilenksuihin koskien ja laitetaan suoraan roskiin, minkä jälkeen kädet pestään ja desinfioidaan) eivät nekään ole tarkoitettu tuntikausiksi käytettäväksi. Kangasmaskit kuuluu säilyttää hygieenisesti omassa laatikossaan, josta otetaan yksi maski puhtain ja desinfioiduin käsin, puetaan ohjeen mukaan ja sen jälkeen siihen ei kosketa lainkaan ennen kuin maski otetaan pois ja hävitetään. Maskeja ei säilytetä käsilaukussa, ovenkahvassa, pöydillä, takin taskussa, kaulalla, korvasta roikkuen, taiteltuna. Niitä ei desinfioida, käytetä uudelleen eikä ”vähän vaan korjailla kasvoilla”. Se on yllättävän vaikeaa, varsinkin jos ei ole tottunut maskien käyttäjä.

    • Oliver
      5.8.2020 at 14:50

      Mitenkäs sitten jos tarkoituksena on lähinnä suojella muita? Maallikkona ajattelisin että väärinkin käytetty maski auttaisi siinä, mutta olenko väärässä?

      • krista
        5.8.2020 at 20:57

        Näin ainakin nykyisen tutkimuksen mukaan on! Ja tosiaan maskia käyttämällä suojelee vähän itseään (kolmostason maskilla tietysti itseään enemmänkin) mutta ennen kaikkea muita <3 Se mulla itselläni on maskin käytössä se tärkein juttu ja tärkein juttu myös siinä, miksi mun mielestä yhteiskunnassa se on hyväksi. Riskiryhmien suojelu. Meidän rakkaiden ihmisten <3

    • krista
      5.8.2020 at 20:38

      Mä ajattelen niin, että juuri nyt terveydenhuollon ammattilaisen (ja toki myös THL:n, hallituksen jne) tehtävä on ohjeistaa ja viestiä maskien turvallisesta ja oikeanlaisesta käytöstä! Tämä ei ole oma ajatukseni, mutta jostain luin, varastan siis jonkun oivalluksen: jos ihmiset ovat oppineet käyttämään kondomia, niin eivätköhän he kasvomaskiakin opi :)

      Ja tuossa sulla tulikin paljon käytännön ohjeita maskin käyttöön, tuollaisia just soisi, että mediaan tulee paljon lisää sitten, kun suositus annetaan. Toivottavasti THL tajuaa, että suosituksen ohessa tarvitaan tosiaan myös käyttöohje!

      Uusinpien tutkimusten mukaan myös kangasmaskeista on enemmän hyötyä (etenkin toisten suojaamisessa) kuin jos olisi kokonaan maskitta. Tietysti suojaavin maski on ammattilaismaski, kolmos tai edes kakkostason merkinnällä. Mutta niin ei mun mielestä kannata ajatella, että kolmostason maski tai ei mitään. Pienikin lisäsuoja on hyvä ja lisää kokonaisturvallisuutta juuri muita ihmisiä ajatellen.

  • Jp ja kirppu
    5.8.2020 at 13:12

    Voi että. Tässä on monta kantaa. Julkkisten maskeeraajilla on Instafeedissä jatkuvasti nenä paljaana ja suu peitettynä maskilla = turha ja lisäksi todella paha malli.
    Itse istun 4 ihmisen kanssa töissä pienessä kopissa, ja jos meistä joku sairastuu = melko varmasti kaikki sairastutaan. Ei olla työnantajalta saatu edes puhelinten puhdistamiseen liinoja tai lisää käsidesiä lukuisista pyynnöistä huolimatta. Ja olen siis sh.
    Täällä on viimeeksi ollut toukokuussa positiivinen tulos.
    Vastaavasti lapsilla ei ole ollut kauppaan asiaa kuin pakon sanelemana (kirpun uusi koulureppu ja kengät), varsinkaan isoihin kauppoihin.
    Woltilla on tilattu ruuat ja pyritty tukemaan sillälailla taloutta. Kavereita tavattu vain tiettyjä ja jos joku oma kaveri reissannut ees Suomessa ollaan pidetty pari viikon tauko näkemisessä.
    Maski kankaisena/kertsi on varmaan ihan ok kun koulu ja muut alkaa. Suositusten pitää olla tiukkoja. Ja infoa joka kanavista, koska suurin osa mitä täällä maskia käyttäneistä olen nähnyt räplää sitä käsin tai nenästä pelkkä tyvi piilossa. Ja silloin taas hyöty 0 tai jopa haitallinen.
    Samalla miusta pitää miettiä yökerhoja. Oisko suljettava? Voisiko kehittää vaihtoehtoista konseptia niille? 🤓

    • krista
      5.8.2020 at 20:50

      Joo siis ehdottomasti tarvittaisiin niitä käyttöoheita JA sinne feedeihin kuvia myös niistä oikeanlaisista maskien käytöistä!

      Voi hitsi näinä aikoina sitä toivoisi, että asuisi just tuollaisella paikkakunnalla, jossa tartuntoja ei ole! Kyllä Sotkamossa käydessä oli olo, että hei jäädäänkö tänne :) Mutta silti tietty ihan superikävä kuulla, että sun työpaikassa on noin – ja vielä sairaanhoitajana! Jos olisin Pikku Myy, potkaisisin työnantajaasi (tai henkilö, joka asiasta päättää) nilkkaan :)

      Ja kyllä, oon samaa mieltä ihan kaikesta! Meilläkin jatketaan samaa linjaa, lapset saa kyllä nähdä kavereita ulkona eli on sellainen tietty noin kymmenen lapsen määrä, jota näkevät. Koulut ja päivähoito tietty tässä alkaa… ja mekin on ajateltu, että lapset sinne menee. Nyt kyllä tän päivän luku hirvitti, pakko myöntää.

      Mä tunnen itseni nyt tällaiseksi täti-ihmiseksi, mutta mulla on mielipide yökerhojen aukiolosta ja siihen sisältyy rumia sanoja :D Kun kuitenkin maailmalla on nähty, että se on se riskin paikka ollut. Mutta sitten taas samaan hengenvetoon iso ”KYLLÄ!” tuolle ajatukselle vaihtoehtoisista konsepteista. Mulla on itse asiassa ollut postaus ajatuksissa tuloillaan jo jostain toukokuusta asti, mutta sitten tuntui, että blogi on jo liikaa koronaa ja pakko rajoittaa :D Mutta että miksi me ei just kehitettäis ihan kokonaan uudenlaisia tapoja elämään – tässä tilanteessa ei ”väkisin” mentäisi riskillä vanhoihin vaan mietittäisiin uusia juttuja, tähän nykyiseen maailmantilanteeseen sopivia. Oli vaikka se joku musiikkikeikka, jota ihmiset kuunteli autoissaan ym. Ja uskon, että jos yrittäjiä ajatellan, sellaiset menestyy, jotka pystyy hyödyntämään senhetkisen tilanteen ja sopeutumaan siihen – esimerkiksi se joku alkoholinvalmistaja alkoi tehdä käsidesiä. Sit maskien valmistajat ym. ja vaikka liikuntapalvelut etänä. Miten hoituisi kampaajakäynti ”koronamaailmassa” (jos tilanne olisi pahempi kuin nyt) ja niin edelleen. Hih, ehkä tästä tulee multa postaus joskus.

  • Oliver
    5.8.2020 at 13:24

    Tän ois minusta voinut jättää pois, vaikka olitkin yliviivannut: Toivottavasti! Se ois ihan oikein, ha, siitäpä saavat senkin kokemuksen! Kaikki eivät voi käyttää maskia syystä tai toisesta. Toivottavasti tällaista vastakkainasettelua ei aleta lietsoa.

    • krista
      5.8.2020 at 20:54

      Oot ihan oikeassa! Tää kertoo tietysti mun (ja ihmisen) inhimillisyydestä: kun kuulee riittävästi vaikka naureskelua (kuten maskin käyttäjiin on kohdistunut) tulee sellainen ”siitäs saitte”, jos se kääntyykin toisin päin. Mutta sehän on totta kai ihan älytöntä! Nimenomaan itse jos on naureskelua on joutunut kuulemaan, tietää miten kurjalta se tuntuu ja pitäisi olla viisaampi ja olla itse tekemättä niin, jos kuvio on toisin päin. Tässä tietysti ajattelin sitä vitsinä yliviivauksineen, mutta tosiaan paljastaahan se taustalta rivienvälistä jonkinlaisen turhautuman omaan ”tuo on hysteerinen” -kokemuksesta(tai edes aavistukseen siitä). Mutta kyllä: pitäisi olla itse viisaampi, aina ei ole <3
      -
      Ja olet myös AIVAN OIKEASSA siitä, että kaikki tosiaan eivät voi käyttää maskia ja siksi se maskin käyttö onkin niin tärkeää niiltä, jotka voi. Eli just tosiaan se laumasuojan ajatus. Ja siis missään tapauksessa ketään ei saisi paheksua maskillisuudesta (kuin ei myöskään maskin käytöstä), koska kukaan ei voi koskaan tietää, mitä siellä taustalla on. Eli kymmenen pistettä tälle kommentillesi.

      • Oliver
        5.8.2020 at 22:17

        Kiitos sinulle ja kymmenen pistettä myös takaisin rakentavasta keskustelusta :)

  • ...
    5.8.2020 at 14:53

    Myös terveydenhuollon ammattilaisena voin kertoa että _vain_ ffp3-tason maski antaa kantajalleen suojaa. Kaikki muut maskit suojaavat vain muita maskin kantajalta. (Mikäli on esim yskäinen) Suosittelen tutustumaan thl:n ohjeistuksiin yms jotta ei levitettäisi ihmisille väärää tietoa ja turvallisuuden tunnetta suojasta jota kangasmaski ei anna kantajalleen.

    • Oliver
      5.8.2020 at 15:17

      Onko siinä jotain pahaa, että maski suojaa lähinnä muita? Hyvähän sekin on. Mutta toki pitää tehdä ihmisille selväksi.

      • krista
        5.8.2020 at 20:59

        Juuri näin! Nimenomaan muiden suojelu oli keskeistä esimerkiksi tuossa mun omassa tarinassa, kun me käytiin terveysasemalla. Ja mitä useampi käyttää, sitä suurempi on ”kokonaissuoja”.

        • Lilah
          6.8.2020 at 11:59

          Muiden suojelu teiltä lienee aika turhaa kun olette jo oman sairastumisriskinne kaikin tavoin minimoineet. Lisäksi hammaslääkärissä riski on suuri, koska virus jää aerosolimuodossa ilmaan ja hammashoidossa jos jossain näitä aerosoleja syntyy. Eli edellisen potilaan maski ei mitään auta kun virus leviää ilmaan toimenpiteen aikana.

          Itse ompelin joitain kangasmaskeja heti keväällä. Mies niitä kauppareissuilla käyttikin. Itse etätyöläisenä en paljon joutunut kotoa poistumaan. Jos meille korona tulisi, se olisi luultavimmin peräisin koulusta, päiväkodista tai ruokakaupasta.

          Jos ja kun suositus maskin käytöstä tulee, koskettaa se meidän perheessä eniten bussilla kouluun kulkevia lapsia. Ja sitten toisaalta altistuvat samoille lapsille ilman maskia koulussa. Jolleivat luokassa niin ruokalassa. Muuttuu monella kyllä kustannuskysymykseksi jos koulumatkoilla kuluu 2 maskia/lapsi päivässä ja kappalehinta on euron kieppeillä. Se on äkkiä 50e/lapsi/kk.

          • krista
            6.8.2020 at 12:35

            Mutta sitähän ei vastaantulija tiedä :) Mä näen maskin myös viestinä ja esimerkkinä muille, ja se oli juuri sitä tässä hammaslääkäricasessa. Ja edelleen: vaikka maskillisuus ei hammaslääkärissä tai missään muuallakaan 100 % suojaa teekään, se on kuitenkin isompi suoja kuin ei maskia. Hammaslääkäri me tosiaan keväältä peruttiin ja siinä heinäkuussa oli tosi hyvä hetki käydä, kun epidemiatilanne oli Helsingissäkin tosi hyvä.

            Onko teillä koulubussi eli vain koululaisia siinä bussissa? Tällöin se tosiaan on vähän sama, jos samojen lasten kanssa siellä koulussa… Toisaalta jos eri luokkia pidetään koulussa erillään, niin sitten busseissa saattaisi olla rinnakkaisluokkalaisia, vai onko? Nää on hankalia, kun vielä ei tietty yhtään tiedä, miten se koulu siellä (jo viikon päästä, jaiks!) järjestyy…

    • Tilia
      5.8.2020 at 15:36

      Aika moni astmaatikko ei pysty pitämään. Ja pystyykö astmaa sairastava lapsi edes arvioimaan, miten paljon maski haittaa hengittämistä ennen kuin on hapenpuute päällä? Koronan toivominen toisille on kyllä aika pöyristyttävää käytöstä. Voi sattua vielä pilkka omaan nilkkaan, vaikka kuinka olisi omasta mielestään muita parempi suojautuja.

      • krista
        5.8.2020 at 16:25

        Pikahuikkaus, ollaan matkalla uuteen lastensairaalaan (pieni onnettomuus, ei vakavaa), joten muuten keskusteluun pääsen vasta vähän myöhemmin mukaan. Mutta haluan painottaa, että KUKAAN ei saa toivoa toiselle koronaa tällä tontilla, jos sellaista keskusteluketjussa näkyy (mun nähdäkseni ei ole näkynyt), niin kiljaiskaa heti, niin poistan. Mutta en näe, että sellaista olisi tapahtunutkaan. Mutta siis haluan olla tällaisesta hyvin tiukka.

      • Oliver
        5.8.2020 at 17:12

        Minkähän takia tämä oli tullut mulle kommenttina? En ole tietenkään toivonut kenellekään koronaa enkä huomannut että kukaan muukaan niin olisi tehnyt..

        • krista
          5.8.2020 at 21:00

          Tässä on varmaan joku väärinymmärrys veikkaan. Ehkä Tilia ymmärsi mun tekstikohdan väärin ja ajatus oli mulle tarkoitettu? Mutta siis mäkään en missään nimessä sanonut mitään tuollaista. Veikkaan, että inhimillinen väärinymmärys.

      • Ilargia
        5.8.2020 at 17:17

        Joo, toki on tärkeää muistaa, että kaikki eivät voi pitää maskia. Henk. koht. olen sitä mieltä, että tässä on vähän sama kuin rokotteissa: ei pidä jättää suosittelematta siksi, että joku on allerginen, ja jos perusterveet hoitavat homman, niin se suojaa niitä, jotka eivät voi käyttää. Ja koronaa ei tietenkään pidä toivoa kenellekään.

        Toisaalta sitten taas moni astmaatikko voi käyttää ainakin tietynlaisia suojaimia. Osalle niitä jopa suositellaan esim. tilanteisiin, joissa ei voi välttää siitepölyä/hometta/pölyä. Mun vaikeaa astmaa sairastava läheiseni onkin käyttänyt hengityssuojaa jo vuosia esim. puutarhatöissä, kutoessa, siivotessa ja matkaillessa. Toki tällaiseen ei käy kirurginen suu-nenäsuoja.

        • Anna
          5.8.2020 at 18:46

          Ei kai kukaan ole kenellekään koronaa toivonut vaan että ne jotka eivät maskia käytä olisivat joskus vähemmistössä (mikä olisi toki hyvä) ja saisivat kokea sen erilaisuuden ja epävarmuuden ja epäluulot mitä maskia käyttävät saattavat kokea ollessaan vähemmistössä (mikä ei ole kovin kivasti toivottu).

          • krista
            5.8.2020 at 21:01

            Just näin! Ja tuolla yllä (kommenttini Oliverin kommenttiin) tästä sanonkin. Ei ollut kovin fiksusti ajateltu multa, mutta toisaalta pidän hyvänä, että paljastan inhimillisyyteni. Ei sit vahingossakaan kukaan tule kuvitelleeksi, että bloggaaja olisi jotenkin täydellinen :D

        • krista
          5.8.2020 at 21:03

          Ilargialle; kyllä! Mäkin ajattelen, että tässä on vähän sama kuin rokotteissa. Se ”massa” tavallaan antaa sen suojan niillekin, jolle rokote/maski ei käy. Ehkä se maski suojaa jopa hänet, joka maskia kieltäytyy käyttämästä :)

  • Hanna
    5.8.2020 at 15:04

    Mä tilasin eilen kymmenen kappaleen setin kangasnaamioita. Emme suoranaisesti kuulu riskiryhmään, eivätkä läheisemmekään, vaikka mulla on kaksi autoimmuunisairautta. (Tai ainakaan lääkärien mukaan en kuulu, koska en käytä biologista lääkettä). Mutta olen aloittamassa opiskelut kuun lopussa, ja joudun kulkemaan päivittäin sen vuoksi julkisilla, enkä voi etukäteen tietää, onko bussissa tai koulussa riskiryhmään kuuluvia. Joten teen, minkä voin suojellakseni muita. Ja olen aina ollut hyvin Joelmainen omassa toiminnassani. Jos joku kattoo mua oudoksuen, se on sen päänsärky. Asun hyvin pienessä kaupungissa, ja täällä silmätikuksi päätyminen on paljon helpompaa kuin suuremmissa kaupungeissa. Se ei pätkääkään hidastanut mua aloittamasta huivien, tarkemminsanottuna ortodoksijuutalaistyylisten tichelien käyttöä, kun sairaus vei hiukseni. Tai värjäämästä tukkaani ensin turkoosiksi, sitten siniseksi ja viimeiseksi vihreäksi, vaikka se melkein esti tarjoilun paikallisbaarissa. Sen kun tilittävät.

    • krista
      5.8.2020 at 21:06

      Ah, ihailen! Ihailen Joelin ”ei mua kiinnosta”:aa ja myös sua! Mulla jossain asioissa ei kiinnosta ja kai mulla jokseenkin hyvä itsetuntokin on – en hetkahda vaikkapa joskus blogikommenteista – mutta sitten taas joissain jutuissa ja etenkin niinä yön pimeinä tunteina iskee se joku sisäänrakennettu pikkutuntien märehtijä…

      Ja siis mahtavaa maskin käytöstäkin, mä ajattelen, että just noin kannattaisi tehdä! Mistä sä tilasit? Ja kun ne tulee, ois iiiiiihana jos palaisit kertomaan, miltä ne tuntui päällä! Musta ois kiva löytää jotkut lempparimaskit, mutta nyt kun noita on jo ostettu useampia, en viitsisi kovin monta random-ostosta enää tehdä. Olisi kiva löytää ”se oikea” (haha).

      • Hanna
        6.8.2020 at 09:03

        Huskykauppa.fi. 10 kpl postareineen 43€. Yritän muistaa kertoa käyttökokemuksia.

        • krista
          6.8.2020 at 11:08

          Oi tuota Huskyakin on vielä olemassa – kun mä olin teini, oli Huskyn pipo ”se juttu”. (menin siis katsomaan niiden nettisivuja) Mutta hitsi vie maskit vie virhesivulle, onkohan loppu…? Tai sitten joku hetkellinen kaatuminen… Mutta KIITOS, jos laitat käyttökokemuksia myöhemmin!

  • Anna
    5.8.2020 at 15:35

    Minuakin kiinnostaisi tuo että jos maskin tarkoitus on nimenomaan suojata muita niin onko tuo kertakäyttöisyys ja superhygienisyys välttämätöntä? En tiedä, mutta jos se ei ole niin ihmisten olisi varmasti helpompi lähteä maskeja käyttämään kun käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista.

    Olen myös Oliverin kanssa samaa mieltä vastakkainasettelusta. Missään asiassa syyttely ja jyrkät vastakkainasettelut eivät tuo mitään hyvää. Enemmän juuri esimerkki, valistaminen ja joskus ylemmältä taholta tulevat määräyksetkin ovat ne paremmat keinot. Ihminen on vähän sellainen että jos joku alkaa syytellä nostetaan vaan puolustusmuurit pystyyn eikä asia enää etene vaikka eri tavalla lähestyttäessä eteneminen hyvään suuntaan olisi ollut mahdollista.

    Minä en näe että pystyisin itse työpaikalla täyttämään työtehtävääni jos yksi tärkeimmistä viestintävälineistä eli ilmeet peitettäisiin. Se voisi jopa pelottaa joitakin asiakkaita. Kaupassa tai muissa sen kaltaisissa julkisissa tiloissa voisin hyvinkin käyttää maskia. Varsinkin jos ei tarvitsisi jokaisen käyttökerran jälkeen heittää sitä roskiin. Se tekisi hurjan pahaa kun on jo vaihtanut kaikki kuukautissuojatkin kestoihin kun se roskan määrä alkoi ahdistaa.

    • Anna
      5.8.2020 at 18:54

      Tarkennan vielä että jos tosiaan on niin että muita suojatakseen pitää pitää maski pussissa ja heti käytön jalkeen nakata pesuun/roskiin niin sitten niin toimitaan. Mutta jos muiden suojaaminen ei tätä vaadi ei näiden einiintäydellisten käyttäjienkin panos ole ihan hukkaan heitetty. Ja myös se että sairaala ja bussi ovat kaksi aika erilaista ympäristöä eikä bussissa varmaan ikinä päästä sairaalan hygieniatasoon muussakaan asiassa. Se tässä on siis epäselvää että vaaditaanko tavallisilta rivikansalaisilta jotka käyttävät maskeja nimenomaan ympäristönsä suojana noudattamaan sairaaloissa vaadittavaa tarkkuutta maskien käytöstä. Toki se että ei itse saa tartuntaa vaatii suurempaa huolellisuutta, mutta yleisesti ajattelisin että näistä kahdesta se muiden suojaaminen olisi yhteisön kannalta se ensisijainen jos pitäisi nämä kaksi asiaa arvottaa johonkin järjestykseen.

    • krista
      5.8.2020 at 21:13

      Hyviä pointteja! Ja tosiaan jos halutaan, että ihmiset todella käyttävät niitä maskeja, niin käyttömukavuuus ja -helppous ovat tärkeitä juttuja. Ehkä myös kuosit joissain tapauksissa :) Haha mä jo muuten bongasin iltapäivälehdestä maskimuotijutun! Se oli mun mielestä tosi hauska ja hyvin kuvaa sitä, miten diskurssi (joo sori, oon viestinnänopiskelutaustainen) tässäkin asiassa on muuttunut.

      Pakko vähän avautua. Mä oon törmännyt joissain yhteyksissä terveydenhuoltoammattilaisten kommentteihin siitä, miten hanskapaketissa avauskohta pitää olla tietyssä kohdassa tai se saastuu, tai miten maskia hc-käytetään tarkasti (kuten pitääkin!) koronapotilaiden kanssa. Että ”jos sä astut autosta ulos ja vasta sitten laitat maskin, se on jo pilalla”. Ja siis tekee mieli sanoa siihen (ja sanonkin) tosiaan tämän. Jos sulla on hanskapaketti kotona (jossa ei ole koronapotilasta), se on IHAN ERI kuin jos sä työskentelet potilaiden kanssa, joilla tiedetää olevan sairaus. Ei se yksityisihmisen maski ole pilalla, jos sä Prisman parkkihallissa laitat sen päähän sen jälkeen, kun olet astunut autosta ulos – jos nyt joku ei ole siinä vieressä niinä sekunteina. Eli tosiaan kyllä sairaaloiden tarkkuus ja ”arkitarkkuus” on tosiaan eri juttu. Totta kai on tärkeä, että omilla maskinkäyttömokilla ei huononna turvallisuutta – totta kai – mutta tosiaan ne einiintäydelliset maskit ja käyttäjätkin on kokonaisuuden kannalta vaaan hyvä juttu. Ja ne ammattilaiset (näissä nillityskeskusteluissa, ei tässä blogissa) voisivat mieluummin neuvoa ja opastaa kuin etsimällä etsiä virheitä, että jonkun hanskapaketti on hemmetti vie yksityiskodissa väärin päin hyllyllä :D

      Maratonkommentti! Haha! Mutta kun kirjoitat: ”Ihminen on vähän sellainen että jos joku alkaa syytellä nostetaan vaan puolustusmuurit pystyyn eikä asia enää etene vaikka eri tavalla lähestyttäessä eteneminen hyvään suuntaan olisi ollut mahdollista.” Niin tuo oli mulla just se, mikä tapahtui, kun kirjoitin tuon ”vitsin” yliviivauksineen. Ja joo siis tuosta yllä kommenteissa jo kirjoitinkin :)

  • A
    5.8.2020 at 15:49

    Mä pähkäilin tätä viikonloppuna ja yön pimeydessä päädyin tilaamaan Globe Hopelta maskit (aikuisille ja lapsille). Kankaiset niin, että on sekä puuvillakangas, että (kotimainen) kuitukangas. Malli näytti kivalta (ja hinta suolainen), mutta ei ole oikeasti hajua käytettävyydestä. Mä en ymmärrä toitotusta, että ”ei se maski suojaa, kuin korkeintaan niin, että suojaat muita”. No, mutta eikö se ole ihan ok, jos ”laumaa” suojaa sillä lailla, että kaikki käyttää (ketkä pystyy).

    Noh, noita tilattuja on kaksi per henkilö meidän perheessä, mikä lienee minimi tai liian vähän (tarkoittaisi, että esim. yhteen reissuun julkisilla riittäisi, mutta ei enempään ja jokailtainen keitto ja kuivatus). Noh, jos tilanne eskaloituu, niin eipä me varmaan hirveästi julkisilla paikoilla liikuta, kuten keväällä huomasi. Mutta varmuudeksi nyt ainakin. Ja periaatteessa voin ommella itse lisää, tarpeita (ja taitoa) löytyy kyllä (mutta intoa ei niin yhtään).

    Mä rajasin maskin etsinnässä valintoja niin, että esim. yksi kerros puuvillaa -> ei jatkoon. Pelkkä trikoo -> ei jatkoon. Parempaa kuin puuvilla olisi kaipa joku keinokuitu, muistelisin lukeneeni. R-collectionilla on kombo puuvillakangas + trikoo (ja 10% tuotosta Kainuun kriisituelle). Finlaysonilla on kaksi puuvillakangaskerrosta plus kuitukangas, näitä on äidillä, mutta kuulemma aika paksu ja vaikea hengittää. Tiedä häntä. Kertakäyttöisiäkin ehkä hankitaan (mutta rehellisesti sanottuna en ehkä kestäisi heittää jatkuvalla syötöllä noita roskiin), mutta niissäkin kranttuilen. Pitää olla CE-merkitty ja mieluiten ottaisin kotimaassa valmistettuja. Mutta silleen vaikeaa, kun ei ole hajuakaan istuvuudesta. Kiinasta (tms) maahantuotuja random-maskeja en haluaisi ostaa, kun niistä ei yhtään tiedä mitä ovat syöneet.

    • krista
      5.8.2020 at 21:20

      Mä oon noita Globe Hopen maskeja katsonut useampaan kertaan! Munkin silmään malli näyttää hyvältä. Pliiiiiis jos oot niin ihana, niin kerro myöhemmin kokemuksiasi, että miltä tuntui kasvoilla ja miltä käytössä! Tosiaan tekisi mieli ostaa jo sellaiset ”tää on hyvä” -maskit eikä enää näitä hakuammuntaostoksia, mitä keväällä tehtiin vaan fiilispohjalta :)

      Ja kyllä, nimenomaan! Mikä argumentti se on, että ”näillä suojaat vain muita”. Onko se sitten tosiaan niin paha juttu suojata muita? Mä ainakin haluan suojata muita! Ja jos muutkin suojaa muita, ne suojaa myös mua! Ja jonkin verran siinä tutkitusti suojaa (maskista riippuen) myös itseään.

      Mun (vajaavainen) maskitietämys on samaan suuntaan kuin sulla. Oon kuullut, että tekokuituinen olisi jopa parempi, ehkä riippuu tekokuidustakin. Tuo mun oranssipantteri on just sellaine, mikä teoriassa tuntuisi hyvältä, mutta sit tosiaan hengittäminen on liian tukalaa. Kaikissa näissä meidän maskeissa on useampi kerros, mutta tuo trikoo ei tunnu riittävän vahvalta kankaalta ja kaksinkertainen puuvillakin tuntuu ohuelta. Tuo Finlaysonin tyyli kuulostaa kans kiinnostavalta! Meneeköhän se sit just niin, että jos on hyvin suojaava niin hengitys vaikeutuu… Tai ehkä ois just mahdollisuus löytää ”se oikea”!

      Koskakohan muuten niitä kotimaisia kertsimaskeja alkaa saada…? Saako jo, ja mikäköhän niiden merkki on…?

      • A
        5.8.2020 at 21:50

        Kotimaisia saa! S-ryhmällä on Sievin valmistamia (Foodiestä löytyy Sievi hakusanalla) ja K-ryhmällä omia kansalaismaskejaan (jos näitä nyt kaupoista enää löytyy). Globe hopella oli mielenkiintoisia (kotimaassa tehtyjä) kuitukangasmaskeja, jotka voi käyttää useamman kerran (luvattu kesto noin 10 käyttöä, 90 asteen pesuilla), mutta päädyin nyt kestokäyttöisiin. Joo ja laitan kokemuksia kunhan joskus tulevat perille ja käyttöön pääsevät :)

        • krista
          6.8.2020 at 11:12

          Mahtavaa, kiitos, tsekkaan! Jotenkin sitä luottaisi suojaavuudessa kotimaiseen enemmän…

      • Sini
        6.8.2020 at 04:15

        Hengityksen ei pitäisi merkittävästi vaikeutua. Ideana kuitenkin on, että maskin läpi tulisi pystyä hengittämään. (Jos ilma ei kulje maskin läpi niin se kulkee sen sijaan maskin reunoilta, mikä ei ole hyvä.)

        WHO suosittelee kolmekerroksista maskia, jossa filtterikerros on polypropeenia, koska siinä ei ole neuloksessa olevaa huokoisuutta, mutta josta kuitenkin ilma kulkee läpi.

        • krista
          7.8.2020 at 22:36

          Ahaa, joo, tämähän on hyvä tieto! Eli tosiaan sen hengityksen pitääkin kulkea siitä maskin läpi eikä reunoilta… Tavallaan toki loogista! Hitsi kaikki tällaiset saisi olla sitten ohjeena, kun/jos se suositus tulee. Tuossa oranssissa tosiaan hengitys ei taida kulkea läpi, on sen verran tiivis. Oon nähnyt myös kangasmaskia filtterillä (ulkomailla, ilmansaasteisiin erityisesti tarkoitettu), sillä olisi varmaan hyvä hengittää, mutta sitten häviäisi se olennainen juttu eli just se muiden suojelu!

          Jesh hyvä myös tuo WHO:n suositus! Sit seuraavaksi heti mietin, että mikä maski on nyt sit sellainen, joka on just tuon mukainen… Hah jotenkin mä vaan toivoisin, että tulisi joku suositus, jossa olisi tutkimustieto mukana, että TÄMÄ on hyvä, hanki tämä :D Toiveajattelua :D

  • Ilargia
    5.8.2020 at 15:51

    Meillä maskin käyttö eteni omista virityksistä kangasmaskeihin. Ihan aluksi siis ei vielä ollut oikeen maskeja saatavilla, mutta esim. lehdissä asiantuntijat/viranomaiset ”myönsivät” jo, että kyllä kuitenkin olisi hyvä jollain se naama peittää, askarrelkaa vaikka teepaidoista. Niinpä mun kauppakäyntini alkoivat siitä, että liimasin ihoteipillä suun ja nenän eteen paperinenäliinan ja vedin päälle pariin kertaa taitetun vanhan sukkahousun housuosan, sellaisen aika paksun:’D Todella epämukavaa ja näytti pankkiryöstäjän naamiolta, mutta olipahan jotain.

    No, sitten menin muista syistä apteekkiin ja kysyin samalla huvikseen, joko maskeja saisi. Farmaseutti myi mulle sellaisen FFP2 maskin. Tuosta uusiokäytöstä totesi, että virallisesti sekä tämä että kirurginen suu-nenäsuoja on kertakäyttöisiä, mutta nyt on poikkeustilanne. Antoi ohjeen, että maskiin voi suihkuttaa sellaista spray-tyyppistä desinfiointiainetta ja sitten kuivata hyvin ilmastoidussa paikassa. Kuulemma näin tuota koppamallista FFP2-maskia voi käyttää noin 4 kertaa ja kirurgista maksia 2, jos maskia käyttää lähinnä lyhyillä kauppareissuilla. Tietysti maskia käsitellään koko ajan vain lenksuihin koskien ja jos maskiin tulee näkyvää likaa tai osuu juuri jonkun pärskähdyksen tielle, niin sitten roskiin. Tämä ohje kuulosti järkevältä suhteessa muuhun saatuun tietoon, joten menin tällä. Kohta noita kertsimaskeja tuli jo lähikauppaan, ja ostin niitä paketin, mutta musta ne tuntuivat ihan yhdentekeviltä, en saanut istumaan omalle naamalle.

    No, kun sitten lopulta päästiin kävelylle iltaisin, niin huomattiin, että lähistöllä on pieni ompelimo, joka myy maskeja (nykyään käytännössä kaikki kaupat ja jopa jotkut kahvilat myyvät). Siitä on nyt sitten ostettu molemmille useampi kangasmaski, joissa on 2 kankaan välissä tasku, joihin saa vaihdettavan filtterin. Malli on aika sama kuin tuossa sun suosikissa, Krista. Oma kokemus oli, että aluksi epämukavaa, mutta sitten siihen hengittämiseen vaan jotenkin tottui. Materiaalikin vaikuttaa, meillä osa maskeista on tullut pesussa paremmantuntuiseksi. (Ja okei, 40 asteen lämmössä mikään maski ei ole kiva, mutta kangas on sentään siedettävä.)

    Olen pessyt näitä Espanjan terveysviranomaisen ohjeen mukaan, eli normaalisti koneessa 60 asteessa normaalilla pesuaineella. Googlasin parin muun maan ohjeet, ja näytti olevan linjassa, joten en näe syytä olla uskomatta. Varsinkin, kun käsienpesun kohdallakin on sanottu, että se desinfioiva tekijä ei ole lämpötila, vaan aika ja saippua. (En muuten ole huomannut, että Suomessa neuvottaisiin, että ne kuuluisat hihat pitäisi pestä 90 asteessa aina niihin yskimisen jälkeen.)

    Mitä tulee maskin väärinkäyttöön, niin joo, tokikaan täällä ei kaikki käytä maskia oikein ja itsekin olen sen käytössä varmasti huolettomampi kuin jos olisin leikkaussalissa töissä tms. Ihan samoin ihmiset ovat myös tosi huonoja arvioimaan, paljonko on 2 metriä ja pitämään sen koko ajan. Täällähän aluksi maskipakko oli vain, jos ei voi varmistaa turvaetäisyyttä. Aika monella näytti olevan sellainen valheellinen turvallisuudentunne, että ”kyllähän mä nyt koko ajan pidän turvavälin ja vaikka en pitäisikään, niin onko se nyt näin tuttujen kesken niin justiinsa”.

    Turvavälistä ja sen riittävästä pituudesta ei myöskään ole varmaa tieteellistä tietoa. Silti musta on hyvä, että turvaväliä suositellaan (myös täällä siitä muistutetaan koko ajan, vaikka Suomessa asuvat ovat mulle toisin väittäneet:D). Samoin moni ei 100 % varmasti edelleenkään pese käsiä oikein ja riittävän usein, ja muistaakseni kädetkin voi pestä huonosti niin, että siitä on jopa haittaa. Mutta silti musta on parempi, että pesua suositellaan kuin että ei suositeltaisi.

    Niin, ja itse siis edelleen ajattelen, että maski on lähinnä jonkinlainen este sille, että mun mahdolliset pöpöt lentelee muiden päälle, jos (Madridissa kun) välimatkan pitäminen ei koko ajan onnistu. Yritän aktiivisesti muistaa, että itseäni suojaa lähinnä muiden käyttämät maskit, ei se omalla naamalla oleva. Tosin tällä ei sinänsä ole väliä, koska täällä sitä maskia on vaan pidettävä tai sitten pysyttävä poissa ihmisen ilmoilta.

    Suomessahan tosiaan saa itse päättää, eli voi olla käyttämättä, jos omasta mielestä se on turvallisempaa tai ei jostain syystä pysty. Sitä en ihan ymmärrä, miten maskia käyttävä voisi aiheuttaa muille suuremman vaaran kuin maskia käyttämätön, jos jokainen kuitenkin huolehtii siitä omasta käsihygieniasta (etenkin, jos pinnat eivät nyt sittenkään olleet niin merkittävä tartuntalähde).

    Jahas, tulipa taas pitkä sepustus:D Mut kun nyt en ole välillä kommentoinut, niin lisään vielä, että kiva nähdä, että olette päässeet käymään Sotkamossa, Krista! Me ei lopulta uskallettu lähteä hellepakoon Suomeen, mutta nyt vähän eletään toivossa, että syksyllä päästäisiin sille suunnalle tapaamaan sukulaisia. Karanteenin jälkeen tietysti (ja todellakaan ei olla menossa sen aikana toimistolle, vaikka THL:n karanteeniohje sen sallisi).

    • krista
      5.8.2020 at 21:29

      Hehe silläkin uhalla, että oon sanonut tän ennenkin, niin ihana kuulla susta! Me ei tunneta, mutta johtuukohan siitä, että mulla on kavereita muualla Espanjassa, niin aina Espanjan tilanteesta kuullessa jotenkin ajattelen, että mitenköhän sulla ja sun puolisolla siellä Madridissa menee. Joten aina ihan säntään lukemaan, kun huomaan sulta viestin! Hah kuulostaa vähän hassulta, mutta niin se vaan on :D

      Noi teidän uusiokäytön ohjeet on hyvin samantyyppisiä kuin mitä oon Aurinkorannikoltakin kuullut! Ihan varmasti virallisten suositusten kanssa pitää pitää kieli keskellä suuta (ja etenkin Suomessa viranomaiset on niin tarkkoja), mutta varmaan tuollaisia ”no näin voi tehdä” -juttuja on olemassa.

      Ehkä mä opin tuon oranssin käyttöön. Se on tosiaan malliltaan sellainen, jonka oon ymmärtänyt hyväksi ja se istuu mun kasvoille hyvin ja pysyy – ja ehkä siihen tosiaan tottuu! Jos olisi huokoisempi kangas, olisi ehkä helpompi hengittää, mutta menisikö siitä sitten kaikki pärskeet läpi myös… Luultavasti :D

      Jaiks miten hyvin muuten ajateltu tuo turvavälihomma! Siis samaan tapaan voisi alkaa vängätä, että mikä turvaväli on se, mikä suojaa – ja heh kannattaako sitä turvaväliä pitää sitten ollenkaan, jos ei kerran tiedä, että mikä se metrimäärä on. Sehän aiheuttaa hei vääränlaista turvallisuuden tunnetta :D Apua :D Noin niin kuin kärjistäen. Mutta siis Suomessa koko maskihomma lähti varmaan jotenkin ”väärällä jalalla” liikkeelle, ja sen takia sen vastustus on ollut niin voimakasta. Mutta yllätyksekseni vaikuttaa siltä, että tämä asenneilmasto saattaa olla just nyt muuttumassa!

      Sanos muuta, me ollaan oltu niin onnellisia, kun ollaan päästy mun äidin luo ja niin, että ollaan koettu sen olevan turvallista <3 Toivottavasti tekin pääsette! Ja siis totta kai karanteenin kautta, teillä siellä asuneille se on varmasti jo niin tuttua, että parit kaksi viikkoa karanteenissa ei paljon hetkauta <3 Kunhan on vaan riittävästi kotimaassa oloa, että ehtii sen karanteenin jälkeen vielä nauttia kotimaastakin! Toivottavasti pääsette syksyllä <3

  • Sara
    5.8.2020 at 16:37

    Mä asun Portugalissa ja täällä on julkisissa tiloissa maskipakko (ollut jo kai huhtikuusta asti jos muistan oikein). Aluksi se ärsytti ja inhotti ja tuntui epämukavalta, mutta ajan kanssa maskiin tottui ja nyt se on osa vakivarustusta eikä sitä enää edes ajattele.

    Käytän ihan vaan kangasmaskeja, ostin muutaman erilaisen. Päivittäin pesen käytetyn nopeasti käsin, ja pyykkipäivinä laitan kaikki koneeseen. Maskit roikkuvat eteisen naulakossa, siitä on aina helppo napata matkaan. Teen varmaan kaiken ”väärin” jonkun mielestä, mutta lähtiessä kotoa laitan maskin joko käsilaukkuun tai pidän käsivarrella, ja vasta esim. ruokakaupan tai ravintolan ovella laitan päälle, ja takaisin ulos tullessa otan pois (tässä välissä käsidesi). En oo itse riskiryhmää.

    Älyttömän roskamäärän takia en käyttäisi kertakäyttömaskeja, tuntuisi kamalalta tuhlaukselta.

    • krista
      5.8.2020 at 21:37

      Terkut Portugaliin! <3 (ihana maa!) Mä uskon, että se käy sit just noin: alkuun tuntuu oudolta ja aiheuttaa vastarintaa, mutta sitten se muuttuu arjeksi. Onko teillä vaan julkisissa tiloissa eli ei niin kuin Espanjassa, että pitää olla aina kotoa poistuessa?
      -
      Sun käyttö kuulostaa just hyvältä! Tosiaan ei näin varmasti tosiaan koronapotilaiden kanssa toimiessa tehtäisi, mutta mä uskon, että yksityishenkilön käytössä (kun ei ole itsellä oireita) noin nämä varmasti menee. Veikkaan, että moni tekee noin niissä maissa, joissa on maskipakko. Käytätkö saippuaa käsin pestessä? Saippua kai hyvin rikkoo sen viruksen... ...ööh rakenteen?

      • Sara
        5.8.2020 at 22:54

        Täällä pakko on vaan julkisissa sisätiloissa, eli kadulla (tai vaikkapa terassilla) saa olla ilman maskia.

        Pyrin siihen, että pesisin käsin ihan pyykkipulverilla, mut välillä kiire+laiskuus ajaa siihen et lorautan vaan käsisaippuaa ja pesen sillä :D Tätä tosin on reissatessa tultu tehtyä paljon ihan alusvaatteille ja sukille, pesee hostellin vessassa tyyliin shampoolla hahah. Joten luulisin että toimii maskiinkin! En usko, että pelkkä vesipesu riittäisi.

        Ja terkut Suomeen (ihana maa <3) ;) odottelen innolla jatkoa sun Intia-tarinoille!

  • Anna
    5.8.2020 at 21:52

    Kaverin (ja noiden ihanien kuosien ;) ) innoittamana päätin tilata meidän perheelle muutamat maskit. Lapsille sekä itselleni (mies saa työpaikalta maskeja).
    En jaksanut tehdä etsivän työtä vaan kun kaveri perusteli miksi tilasi juuri nuo luotin hänen sanaansa. Olen siis ihan ummikko vielä.
    https://jutta.fi/tuote-osasto/kanto-ja-kuljetus/suojavarusteet/suojamaskit-suojavarusteet/
    Ihan ajatuksella että jos tulee terveyskeskuskäyntejä tai kauppakäyntejä (mies yleensä kyllä käy kaupassa) niin on ne pari maskia olemassa sitä varten. Ja onhan nuo nyt oikeasti ihan TOSI nättejä.

    • krista
      6.8.2020 at 16:50

      Oi miten kivoja! Kerro säkin sit ihmeessä käyttökokemuksia! Kuosit ainakin oli tosi ihania!

      Meillä kans keväällä ekat maskit ostettiin ”kaiken varalta” -tilanteeseen, että jos joutuisi vaikka päivystykseen lähtemään lapsen kanssa syystä x. Ja jepjep, nythän me käytiinkin vähän tikkejä ottamassa, ja eipä ollut maskia mukana, kun tuli sen verran nopea lähtö eikä ollut kassissa mukana. Sain läheiseltäni lämpimän puhuttelun, että aina voisi olla laukussa vaikka minigrip-pussissa maski mukana. Koska eihän sitä koskaan tiedä, jos sattuisi jokin yllättävä tilanne. Olisin ehkä ajatellut ennen, että ”nääh, eikä satu”, mutta sittenpä just eilen sattuikin. Tosin Lastensairaalassa oli kaikki niin hyvin hoidettu (ja henkilökunnalla maskit), että ei se haitannut, vaikka meillä ei maskeja ollutkaan. Mutta joo voisi jatkossa tehdä niin, että kaikenvara-maski kulkisi siististi pakattuna (ei pyörimässä kaiken keskellä) laukussa kaikenvaramukana.

      • Anna
        6.8.2020 at 21:26

        Kaverilla oli kestovaippailusta vielä kaappiin jäänyt nätti pullkankainen pussi jossa kuljetti maskeja. harmi ettei me ikinä tultu ostaneeksi tuollaista pussia.

        Olisi hienoa jos tästä ajasta jäisi jäänteeksi se tapa että myös tavallisessa flunssassa sairastunut voisi kauppaan lähtiessä laittaa sen maskin päähänsä ja näin suojata muita.

  • Anonyymi
    6.8.2020 at 10:47

    Maskien käyttäminen on hyvä myös siltä kannalta että se muistuttaa ihmisille tilanteesta: myös muut turvatoimet muistuvat mieleen, kuten turvavälit ja käsihygienia.

    Itse en ole vielä käyttänyt kovin ahkerasti maskia, mutta olen huomannut että itseäni nolottaa vähemmän jos on muuten laittautunut ja maski on ”osa asua”. Eli hieno kuvio, joka mielellään sopii asun väreihin.

    • krista
      6.8.2020 at 16:54

      Totta! Maski on hyvä muistutus muillekin, että hei on tässä tällainen pandemia meneillään. Todennäköisesti saa toiset ihmiset pitämään paremmin turvavälin!

      Mä kans tavallaan tykkäisin kangasmaskista myös siksi, että se voisi olla ”osa asua” ihan eri tavalla kuin kertis. On ollut kyllä kiva tavallaan nähdä mediassa niitä maailmanjulkkis-kuvia, joissa maski on vaikka hauska tai asuun sopiva. Haha siksi mä kans tykkäisin tuosta oranssista pantterista, kun se on niin hieno. Toivottavasti tulisi tulevaisuudessa hienoja maskeja myyntiin! Kotiäitikomennus-Instassa oli muuten just tänään tosi hyvännäköinen maski, musta kyllä mutta hieno applikointi-kukkakuvio. Tuollaisen haluaisin kyllä!

  • Luokkaretki
    6.8.2020 at 16:09

    En usko että maskilla on sen suurempaa vaikutusta kuin psykologinen. Ja se on toki merkittävä. Mutta maskien tehosta antaa osviittaa esim Espanjan kasvavat tautiluvut. Ei toimi jos muuten jatketaan normaalisti. Se mikä toimii on etäisyys, kontaktien välttely ja sisätiloissa ”tiiviissä” tunnelmassa oleskelun absoluuttinen kielto eli esim baarit ja yökerhot kiinni. Itse uskon, että jos kriisitietoisuus saataisiin Suomessa taas korkealle, maskit voisi riittää esim julkisissa (tällöinkin enemmän pelote). Mutta jos ajatellaan että maskin kanssa voidaan olla normaalisti, ollaan pian ongelmissa.

    Korona on ihmiskunnan isoimpia kriisejä ja VAHVASTI luokkasidonnainen. Köyhät maahanmuuttajat eivät voi käyttää omaa autoa, tehdä etätöitä, tukea lapsia kotikoulussa ja linnoittautua ihanaan puutaloon. Tästä syystä rajoitukset (etenkin koulujen osalta) tulevat vain syventämään juovaa hyvin pärjäävien ja huonosti pärjäävien välillä. Toivon, että ihmisten järki palaa (eli noudatamme etäisyyttä ja hygieniaa korostavia ohjeita) ja vältymme suurimmilta rajoituksilta. Ymmärrän myös, että tämä voi tarkoittaa sitä, että hoivakodeissa kuolleisuus nousee yli 75v.

    • krista
      6.8.2020 at 16:43

      Maskin hyöty ei ole uskon asia vaan ihan tutkittu juttu. Toki yksistään se ei ole mikään ihmekeino, ja tämä viesti on totta kai tärkeä sitten maskisuosituksen tullessa jakaa uudestaan ja uudestaan – ihan samaan tapaan kuin alussa hoettiin sitä käsien pesua ihan niin kuin se Suomen pelastaisi. Mutta ei. Tarvitaan siis useita keinoja yhtä aikaa, ja just tosiaan noita, mitä sä sanot, eli ihan samaa mieltä olen! Maskin kanssa EI pidä olla normaalisti, silti tarvitaan se turvavälikin siihen jne. Ja se käsien pesu myös. Sosiaalinen etäisyys eli turvavälit on tainnut toimia meillä suomalaisilla tosi hyvin tänä kesänä, voi kun sitä vielä vaan porukka jaksaisi!

      Ja kyllä, tuosta luokkasidonnaisuudesta täällä on keskustelussa aiemminkin puhuttu. Hitsi kun löytäisin sen hyvän (muistaakseni) HS:n kolumnin, niin linkkaisin… Ei nyt vaan jotenkin osu googleen millään. Mutta kyllä, oikeassa olet. Ja mä myös jaan tuon saman toiveen, että nyt näillä keinoyhdistelmillä saataisiin tilanne sellaiseksi, että koko (tai lähes koko) yhteiskuntaa ei tarvitsisi sulkea. Siksikin just näitä maskeja kannatan osana tätä keinovalikoimaa!

    • Ilargia
      7.8.2020 at 21:44

      Krista nyt hyvin jo vastasikin, mutta lisään vielä: Espanjassa EI ole jatkettu muuten normaalisti.

      Kuten tuolla kilometriviestissäni jo sanoin, niin kyllä täällä on edelleen muistuteltu turvaväleistä, pesty käsiä, rajoitettu asiakasmääriä kaupoissa ja ravintoloissa, suositeltu etätöitä. On kehotettu jokaista käyttäytymään vastuullisesti, kuten Suomessakin. Juuri puhuin vuokraemännän kanssa, että vielä ei ole tietoa, ovatko lapset menossa kouluun, keväällä kouluja ei muistaakseni enää avattu uudelleen (vaikka maskit oli jo käytössä). Joka paikassa on ekana ovella vastassa käsidesi, ja ystävällisesti muistutetaan, jos asiakas ei sitä ota.

      Toki täälläkin voisi rajoituksia jo tiukentaa, kun tartunnat ovat taas lähteneet kasvuun. Toisaalta hallitus on täällä vaikeammassa asemassa kuin Suomessa, koska heillä on parlamentissa vähemmistö. Esim. hätätilaa ei saa päälle ilman opposition tukea. Oikeisto-oppositio taas saa hyvän lyömäaseen taloustilanteesta, jota verrataan sisällissotaa seuranneeseen lamaan.

      Ja siis kuten sanottu, maskipakko koski pitkään vain tilanteita, joissa ei voi ”varmistaa turvaväliä”. Ja toki aina on niitä, joita ei pelota sakkojen saaminen.

      • krista
        7.8.2020 at 22:45

        Kiitos tästä! Ja siis kyllä, täällä Suomessa ollaan tosiaan lehtijuttujen (kauhisteluiden) varassa muiden maiden tilanteesta, mutta kyseisessä maassa eläessä näkee tilanteet ja niiden taustat ihan eri tavalla. Ja siis ihan tätä samaa oon ymmärtänyt mun Espanjassa asuvilta ystäviltä – ei tosin siellä teidän hoodeilla vaan Andaluciassa, jossa tilanne on suhteellisen hyvä, sekin muuten lööpeissä näyttää erilaiselta, kun kauhistellaan Espanjan tilannetta.

        Espanjassa otettiin järeät keinot käyttöön nopeasti (ja varmasti sen ansiosta esimerkiksi just Andalucia ”säästyi”) ja vaikka mediassa näkyisikin vaan maskit, se ei ole koko totuus. Haluaisin myös kertoa kaupassakäynnistä Espanjassa (ystävän kertomana, tämä ei välttämättä päde kaikkialla) eli ainakin kun silloin pahimpaan aikaan meni kauppaan, ovella ojennettiin sulle maski ja ihmisten määrää kaupassa rajoittiin tarkasti, muut odotti ulkona jonossa, jossa turvavälit merkitty. Ainakin teoriassa tämä oli tosi hyvin hoidettu! Jos tilanne Suomessa huononisi, todellakin toivoisi että tuollaista järjestettäisiin! Tämä poistaisi senkin huolen, että kaikilla ei ole maskia. (ja toki Espanjassa on tilanne nyt eri eli maskipakko nyt kaikkialla)

  • En purematta niele
    7.8.2020 at 00:10

    Tää maskiasia on mun järkeen kovin outo.
    Koko ajan painotetaan, että maski ei ole henkilösuojain, ja maskia käyttämällä et saa itse suojaa, mutta voit suojata muita. Ensinnäkin, en ymmärrä sitä, miten se maski toimisi vain toiseen suuntaan. Maski pitää pitäjän pärskeet pois muilta, muttei suojaa pitäjää muiden pärskeiltä? Tunteeko se maski käyttäjänsä bakteerit, ja muuttuukin läpäiseväksi, kun kyse on jonkun muun erittämistä mikrobeista? Tätä en vaan ymmärrä, että miten se suojaus olisi muka vain toispuoleinen. Selittäkää ihmeessä joku asiasta paremmin tietävä.

    Toisekseen, kun maskin tehtävä ei ole suojata itseä vaan muita, aiheuttaa maskin käyttö myös hysteriaa. Ei siten kuten sinä olit ajatellut (että onpa hysteerinen kun käyttää maskia), vaan siten, että onko tuolla korona kun käyttää maskia (ja kehtasi silti tulla kauppaan!??)? Turvaväleihin tämä vaikuttaa, ja se on tietenkin hyvä. Mutta tällä hetkellä ilman maskisuositusta, ajattelen maskillisen henkilön olevan koronaa sairastava, eikä riskiryhmäläinen (koska se maskihan ei itseä suojaa).

    Laitoit tuonne yhteen kommenttiin, että tytöllänne ei ollut sairaalassa maskia, eikä se haitannut kun henkilökunnalla kuitenkin oli. Mielestäni tämä oli ristiriidassa aiempien ajatuksiesi kanssa toisten suojaamisesta. Kun tytöllänne ei ollut maskia, on hän periaatteessa kuitenkin voinut olla oireeton tartuttaja, koska maskia käyttävä henkilökuntahan ei ole maskittoman viruksilta suojassa?

    Olen noudattanut suosituksia ja otan koronan asiaankuuluvalla vakavuudella. Olen myös tehnyt varuulta itse kangasmaskeja, jos maskisuositus tulee. Luultavasti kyllä vaan välttelen jatkossakin ihmisiä, ruokakauppakäyntejä lukuunottamatta. Tämä maskin käyttö aiheuttaa kuitenkin itsessäni ”vastarintaa”, koska en ymmärrä miten on mahdollista että maskin käyttö suojaisi muita muttei itseä. Jos joku selittäisi tämän faktoihin perustuen, käyttäisin maskia toki myös vain muita suojatakseni.

    • Tilia
      7.8.2020 at 08:44

      Käsittääkseni maskin idea toisten suojaamisessa on se, että kun aivastaa maski päällä, tietty (toivottavasti isohko) osa mahdollisista pöpöistä jää kiinni maskin kankaaaseen sisäpuolelle. Kun itse hengität sisään, vedät ilmaa ihan normaalisti sisääsi joka hengityskerralla, mutta koska maski haittaa jonkin verran hengittämistä suoraan nenän edestä, ilma kulkee nenään vain osin maskikankaan läpi (joka ei ollut sataprosenttinen suoja kumpaankaan suuntaan) ja osin jostain maskin raosta sivuilta, jossa mitään suojaa ei ole, kun eihän sitä ihoon ole ilmatiiviisti teipattu kuitenkaan ja ilma kulkee sieltä, mistä se helpoimmin pääsee. Näin saat sisäänhengitysilman paljolti kokonaan ”suodattamatta” ja ulkoilman pöpöjä ilman mukana yhtä paljon kuin ilman maskia saisit. Jos ja kun maskin läpi hengittäessäsi ulkopuolen pöpöt suodattuisivat maskikankaan ulkopintaan (eli suojaisi myös käyttäjää, mikä olisi tietty toivottavaa), niin maskin ulkopinta olisi oikea ”pöpöjen keräysasema”, siinä olisi niitä enemmän kuin ulkoilmassa muuten. Ja jos satut olemaan (oireeton) koronankantaja, tietty myös maskin sisäpuoli voi olla pöpöistä saastunut. Tämän jälkeen maskin oikea pesu tai hävitys tulee olennaiseksi -> mihin pöpöt maskin pinnoilta päätyvät ja levitetäänkö niitä tässä touhussa vain entisestään.

    • A
      7.8.2020 at 08:48

      Minusta tämä on hyvä ”maanläheinen” selitys miksi maskeja kannattaa käyttää: https://s.hdnux.com/photos/01/11/66/67/19361245/3/rawImage.png

      Itsensä suojaamisessa maskilla ei ehkä ole niin selkeää näyttöä kuin muiden suojaamisessa, mutta saatu viruksen määrä voi vaikuttaa käsittääkseni sairastamisen vakavuuteen. Eli jos oma maski filtteröi yhtään pisaroita ´(toisen pärskeitä) niin siitä voi olla apua (etenkin jos vaihtaa sen usein, huono skenaariohan on, että maskin ulkopinnalla on viruksia joita sit hengittää tuntikaupalla sisäänsä kostuneen maskin läpi).

  • Anneli
    9.8.2020 at 20:43

    Tuolla alkupäässä oli kommentti: ”Myös terveydenhuollon ammattilaisena voin kertoa että _vain_ ffp3-tason maski antaa kantajalleen suojaa. Kaikki muut maskit suojaavat vain muita maskin kantajalta.”

    Itse ostin kyseisiä ffp3 suojaimia mutta myös ffp2 tason suojaimia venttiilillä ja ilman. Ffp2 sanottiin suojaavan käyttäjäänsä noin 94-95 %. Olenko käsittänyt jotain väärin eli vain ffp3 suojaa käyttäjäänsä, onko niin?

  • Anneli
    9.8.2020 at 20:47

    Tuolla alkupäässä oli kommentti: ”Myös terveydenhuollon ammattilaisena voin kertoa että _vain_ ffp3-tason maski antaa kantajalleen suojaa. Kaikki muut maskit suojaavat vain muita maskin kantajalta.”

    Itse ostin kyseisiä ffp3 suojaimia mutta myös ffp2 tason suojaimia venttiilillä ja ilman. Ffp2 sanottiin suojaavan käyttäjäänsä noin 94-95 %. Olenko käsittänyt jotain väärin eli vain ffp3 suojaa käyttäjäänsä, onko niin?