Kysy Liikenneturvalta (ja lastenmusiikkiarvonta)

Viime viikonloppuna ajelimme taas meidän mittakaavalla vähän pidemmän matkan, Helsigistä Ikaalisiin ja takaisin. Matka sujui kahden pikkutyypin kanssa yllättävän hyvin, kun onnistuimme ajoittamaan suurimman osan matkaa lasten päikkäriaikaan.

Tällä kertaa emme ajaneet Ikaalisiin minipurkkiautollamme niin kuin viimeksi, vaan meillä oli lainassa isovanhempien isompi auto. Hehe koska meidän omaan autoon eivät olisi kaikki ripulilääkkeet mahtuneet :)

Matka jännitti etukäteen (myös) siksi, että tämä oli ensimmäinen pidempi matka, kun lapset olivat takapenkillä ihan kaksistaan – nyt, kun Seelallakin on oma isojen lasten turvaistuin. Viimeksi vielä Seela oli turvakaukalossa, jolloin Joel mahtui (nipin napin) olemaan istuinten välissä takapenkillä.

Tältä tyttöjen Klippanit näyttävät meidän oman auton takapenkillä. Kuva on lavastettu meidän parkkipaikalla sinä päivänä, kun uusi istuin ostettiin – ja tyttöjen turvavyöt on tuossa tosi huonosti kiinnitetty. Tai siis laiskuuttamme jätetty kiristämättä, kun ei oikeasti oltu lähdössä mihinkään. Ei siis näin! Mutta teoriassa siis näyttävät tältä:

Kirjoitin maaliskuussa (täällä) Liikenneturvan yksiselitteisestä suosituksesta, että lapsi matkustaa selkä menosuuntaan päin niin kauan kuin se vaan on mahdollista, vähintään kuitenkin 3-vuotiaaksi asti. Asia herätti silloin paljon keskustelua – ja suht kiivasta vastustustakin. Otin silloin reippaasti yhteyttä meilitse Liikenneturvaan, jossa oltiin niin ystävällisiä, että vastattiin kommenttikenttään tulleisiin muutamiin kysymyksiin.

Suosittelen myös tsekkaamaan tuon aiemman bloggauksen videon – se on hyvin silmiäavaava.

Bloggauksen aiheuttaman keskustelun jälkeen totesin, että hei ollaanpa tuolla Liikenneturvassa aika valmiita vastailemaan kaikenlaisiin kysymyksiin  – niinpä päädyin ehdottamaan heille tällaista ”Kysy Liikenneturvasta” -bloggausaihetta. Eli että me kaikki saamme kysyä liikenneturvallisuudesta ja vaikkapa noista turvaistuimista – ihan mitä vaan meillä tähän aiheeseen liittyen mielessä pyörii. Ja heidän turvallisuusasiantuntijansa vastaa meille tänne blogiin!

Tässäpä siis nyt kommenttikenttä on auki meille kaikille:
Kysy Liikenneturvalta – turvallisuusasiantuntija vastaa!

Kaikkien torstaiaamuun (28.5.2015) klo 8 mennessä kysymyksensä jättäneiden kesken arvotaan kymmenen tällaista meidän lemppari-matkakuuntelu-cd:tä nimeltään Ipanapa liikenteessä.

Heh pakko kertoa taustat tästä cd-hommastakin. Kyseessä on siis vanha levy, ei mikään uutuus siis, ja itse saimme cd:n kylkiäisosana jotain lastenmusiikkipakettia ostaessa kierrätysryhmästä. Jossain vaiheessa se kulkeutui autoon ja on siitä lähtien ollut meidän vakkari-automusiikkia. Levy kestää ihan mahtavasti suunnilleen tasan sen, minkä Helsingin liikenteessä kestää paikasta a paikaan b. Testattu on mm. matka meidän kotoa Lastenklinikalle tai meidän kotona parinkin naperokaverin luo. Aina tasan tuon levyn verran: parikymmentä minuuttia ja viisi kivaa liikenneaiheista Ipanapa-lastenlaulua.

Nooh, jossain vaiheessa tutkailin levyä ja hoksasin, että hei tässähän on Liikenneturvan logo. Nyt tätä liikenneasiantuntija-apua kysellessäni kysyin sitten samalla, että sattuisikohan heiltä vielä löytyä näitä levyjä jostain kaapinpohjalta. Ja löytyi! Niinpä saatiin tässä kymmenen levyä samalla arvontaan, kiitos vaan!

Mutta joo, sitten tähän väliin pari omaa ajatustani vähän niin kuin näin kysymyksenvirittelymielessä.

1. Isovanhempien autoa lainatessamme kiinnitimme lasten turvaistuimet normaalisti takapenkin isofix-telakkasysteemeihin ja lähdimme liikkeelle. Jonkin matkaa ajettuani tajusin liikenteessä, että pelkääjän penkin taakse oikeaoppisesti selkä edellä kiinnitetty turvaistuin peittää näkyvyyden takasivuikkunaan! Eli just siihen kohtaan, mistä ”sokea kohta” pitää kurkistaa esimerkiksi kaistaa vaihtaessa.

Havainto oli pysähdyttävä: tuohan on tosi iso turvallisuusriski – eihän noin saa olla! …ja että pitääkö nyt tirpan istuin sittenkin kääntää naama menosuuntaan – me kun nimenomaan ollaan iloittu siitä, että näillä Klippaneilla voidaan matkustaa vielä pitkään selkä menosuuntaan.

Matka pärjättiin isovanhempien niin, että Joel tunnollisesti aina kurkisti minulle ”sokean kohdan”, ja kotona omaan autoon vaihtaessa… huh helpotusta! Omassa autossa tätä ongelmaa ei olekaan. Kurkistusikkunan näkymä on tällainen:

Oli kyllä tosi yllättävää, että isovanhempien isossa, uudessa ja kaikin puolin hienossa autossa tämä ongelma oli ja meidän minipurkkisardiinipellenautossa ei.

Kysymys Liikenneturvalle kuitenkin voisi kuulua: jos takapenkille selkä edellä sijoitettu turvaistuin peittää näkyvyyden takasivuikkunaan, kumpi on turvallisuuskannalta järkevämpi vaihtoehto? Eli kääntääkö lapsen kasvot menosuuntaan (esim. meidän tapauksessa lapsi on 3 v 2 kk) vai ajaako sokkona siltä osin ja… …öööö muistaa iltarukouksen?

2. Turvaistuin- ja vaununlisäosaostoksilla Variston Lastentarvikkeessa huomasin, että kaikki malliturvaistuimet on kiinnitetty selkä menosuuntaan. Kun kyselin tästä aiheesta, Lastentarvikkeessa sanottiin, että heillä ei myydä palkillisia turvaistuimia ollenkaan. Kasvot pelkästään menosuuntaan -istuimia on hyllyssä muutama malli ja niitä myydään vain jos asiakas ihan välttämättä just sellaisen haluaa ostaa eikä hyväksy mitään muita vaihtoehtoja. Ensisijaisesti kuitenkaan ei.

Toinen kysymys voisi olla se sama, jota kyllä kysyin jo aiemmin henkilökohtaisestikin turvallisuusasiantuntijan kanssa jutellessa: jos selkä menosuuntaan on kerran turvallisempi, niin miksi kasvot menosuuntaan -istuimia edes myydään ja valmistetaan? Eikö siihen voisi saada jonkun turvallisuusstandardin?

3. Turvallisuusstandardiin liittyen: lastentarvikkeessa bongasin myös tällaisen. Kolmas oma kysymykseni siis: mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

No hei mutta nyt annan siis teille kysymysvuoron!

Eli vielä kerran (sori, sorruin jaaritteluun) homman juju:

Esitä joku liikenneturvallisuuteen liittyvä kysymys Liikenneturvan asiantuntijalle! Kaikkien torstaiaamuun mennessä kysymyksensä jättäneiden kesken arvotaan kymmenen Ipanapa liikenteessä -cd-levyä!

Liikenneturvan turvallisuusasiantuntija käsittelee kysymyksiä torstaina, ja pyrin julkaisemaan hänen vastauksensa (ja arvonnan voittajat) perjantain aikana. Vastattavaksi valitaan kymmenkunta keskeistä/yllättävää/hyvää/useimmin kysyttyä tms. kysymystä. Heh eli jos tulee sata kysymystä, en ehkä viitsi velvoittaa asiantuntijaa kuukauden ylitöihin :)

Kysymys saa siis olla sama kuin mitä joku muukin on jo kysynyt. Mutta siis ihan vaan joku liikenneturvallisuusasia, johon haluaisit kuulla vastauksen.

Nyt saa kysyä! :)

Aiempia liikenneaiheisia avautumisiani:
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/pysahdynsuojatieneteen
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/turvassa-istuimessa
http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/autoiluavautuminen

 

You Might Also Like

  • P (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 16:51

    Meidän pitäis ihan just hankkia lapselle (9kk, 8-9kg) pyörään istuin? Ja tietysti kypärä. Mitä näissä hankinnoissa pitäis ottaa huomioon? Mitä niiden käytössä pitäis ottaa huomioon? Toimiiko yhdistelmä kypärämyssy+pipo+kypärä (onneks on kesä tulossa)?

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 16:53

      Ooooo, hyviä kysymyksiä – kiitos!

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      26.5.2015 at 20:43

      En ole liikennetruvan asiantuntija, mutta meillä pyöräillään lapsen kanssa ja ilman noin 10kk vuodesta, lapsi pääsi ekan kerran pyörän kyytiin 11kk iässä.

      Meidän pyöräilevässä perheessä istuin valittiin pienelle pyörään niin että siinä oli 5-piste-turvavyöt, isompana kolmipistevyö on kätevämpi, perusistuimet toimivat suurinpiirtein 20kg asti. Kypärässä tärkeää oli meille keveys ja sopiva koko (helpoin säädöin), meidän valinta oli Uvex Kid 2 (joita ei kauhean helposti Suomesta saa). Omalla kohdalla ollaan vaihdettu lapsen kypärä vuosittain (kun se kolhuja saa arjessa, vaikkei kolaroitu olekaan) ja talvella käytetään kypärän alla semmoista Reiman paksumpaa kypärämyssyä (päältä villaa ja puuvillavuori), yleensä hyvässä kypärässä on säätöävaraa niin että tollainen mahtuu alle (trikoopipo tai ohuempi kypärämyssy sit lämpimämillä keleillä).

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      27.5.2015 at 00:25

      Kokemuksesta sanoisin, että ehdottomasti kallistettava istuin (kuten hamax sleepy) koska pieni helposti nukahtaa istuimeen. Ja kypärää valitessa takaraivolta mahdollisimman litteä malli, jotta pään nojaaminen istuimeen käy mukavasti.

      Istuimen kiinnityksessä huomioisin myös kiinnityskorkeuden. Oma ikävä kokemus on, että kun polkija on lyhyt ja satula alhaalla (kikkailu että istuimen saa pois kiinnikkeestään kun sama istuin myös miehen pyörässä välillä), tulee istuin kuitenkin melko ylös (ei tarakkaan kiinnitettävä malli), jolloin taluttaessa pyörän painopiste lyhyttä varttani ajatellen on onnettoman korkealla. Tuli huomattua, että kun tarakalla istui 13-kiloinen alle 1,5 v ja epätasaisessa taluttaessa horjahdin, pyörä korkealla oleva painopisteensä vuoksi vei minua ihan 6-0. Eli nurin meni sekä minä taluttamasta että fillari lapsi kyydissä. Mukula oli hyvin kiinni eikä käynyt kuinkaan (vauhti olematon). Suurin vaara tuossa olisi ollut että lapsen käsi jää kaatuvan pyörän (istuimenreunan) alle. Muistui kuitenkin myös mieleen, että lapsen jalat pitää kiinnittää istuimeen hyvin, jottei tällaisessa tilanteessa olisi jalat jossain välissä (alle vuoden ikäisen jalat ei välttämättä pysy niissä kiinnikkeissä heppoisissa kesäkengissä saatika paljain jaloin).

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        27.5.2015 at 09:44

        Meidän valinta taas oli ehdottomasti ei-kallistettava istuin (11kk lapsellekin), eli mahdollisimman perusistuin ilman ”liikkuvia osia”, jotka voivat mennä rikki ja lisäävät istuimen painoa. Mielestäni lapsen ei ole kauhean turvallista nukkua (velttona) istuimessa, joten panostettiin siihen että lapsi pysyy hereillä matkatessa (jos väsy meinasi iskeä, niin juttelua, laulamista, pieniä pysähdyksiä tai sit jotain syötävää käteen). Pyörän taluttaminen on haastavampaa kuin ajaminen (riippuu toki pyörästä, mulla on 10kg pyörä johon 15kg lapsi+istuin tekee vähän haastavaa, helpompaa talutus on 20kg painavan pyörän kanssa). Nykyisin kun pääosin istuimet kiinnitetään pyörän runkoon, eikä tarakkaan, niin painopiste (ajaessa) ei muutu radikaalisti, eli ajaminen on mielestäni istuimenkin kanssa helppoa (ja on ihanaa kun voi kulkea vapaasti pienen vauhdista nauttivan kanssa ja jutella, yhdessä pyöräily on kunnon laatuaikaa ja edelleen meidän 3v. nauttii siitä kovasti).

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          27.5.2015 at 19:24

          Painoero hamax kiss vs. sleepy istuimilla on niin vähäinen ettei sitä nostaessa edes huomaa eli melko olematon varmasti. Jos pyöräily on välttämätön tapa siirtyä paikasta toiseen, ei lapsen nukahtamisen välttäminen vaan ole aina mahdollista. Huvipyöräilyt tietysti mitoitetaan lapsen jaksamisen mukaan.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            27.5.2015 at 22:03

            Siinä vaiheessa kun on hankkinut mahdollisimman kevyen pyörän, niin pienillä painoeroilla on väliä :D (oikeasti itselle enemmän väliä oli sillä että istuimessa on mahdollisimman vähän rikki menevää mekaniikkaa ja se kiinnitysmokkula painaa turkaisesti).

            En tiedä voiko pyöräily olla enemmän välttämätön tapa liikkua paikasta toiseen perheelle jossa on nolla autoa ja 5 kpl polkupyöriä (no okei, tällä hetkellä on itse asiassa enemmän pyöriä kun skidillä on potkupyörä ja polkupyörä, mutta siis aikuisilla 2kpl on pyöriä 5kpl). Meillä siis liikutaan pyörillä lähes ympäri vuoden lähes kaikki matkat. Toki lapset ovat erilaisia, mutta meillä lapsi on pyritty pitämään hereillä pyörämatkoilla (koska päiväunet olivat haastavia muutenkin ja on inhottava pyöräillä kun lapsi nukkuu). Meidän lapsen tapauksessa nukahtamista ei helposti tapahtunut kun matkanteko pidetään mielenkiintoisena (esim. emme ajaneet Baanaa Hkissä, koska matkanteko on liian tasaista, vaan valitsimme meille paremmin sopivan reitin :)).

            – vierailija yltä

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            28.5.2015 at 12:40

            Noilla kahdella yllämainitulla Hamaxin pyöränistuimella on painoeroa 200 g (3,6 ja 3,8 kg) mutta varmaan keveämpiäkin istuimia löytyy joltain toiselta merkiltä. Itse en osaa ajatella että tuollaisella painolla olisi mitään merkitystä – sen verranhan heittoa tulee kun valitsee eri vaatteet, juo lasillisen vettä ennen lähtöä, ottaa 0.5l sijaan 0.7 l vesipullon mukaan, käy tai jättää käymättä pissalla lähteissä :-D Tosin toki jos noissa kaikissa valitsee painavamman vaihtoehdon niin voihan siitä kilo tai pari lisämassaa tulla. Sama toki tulee lapsellekin painoa lisää puolessa vuodessa. Mut tietty oman käyttötarpeen mukaan jokainen tekee hankintansa.

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          27.5.2015 at 23:58

          Joo ajaminen on helppoa painavankin lapsen kanssa kun oma paino on myös siellä ylhäällä. Mutta kun siellä on vain lapsen paino, on taluttaminen epätasaisessa haastellista kun itse on kevyt ja lyhyt.

          Helsingissä niitä reittejä varmaan voi valita niin että lapselle riittää virikettä, mutta maaseudulla perille vie tasan yksi tie ja ne maisemat on samat vuoden ympäri vaikka miten laulaisi :-) Siinä vaiheessa kun ipana auttamatta nukahtaa, se takakeno on hyvä.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            28.5.2015 at 10:03

            Totta, omassa helsinki-keskeisessä näkökulmassa en muistanut, että välttämättä monia (sopivia) reittejä ei ole (20 vuoden maalla asumisen pohjalta kyllä palailee mieleen, että tyypillisesti ei ole monta valintaa). Eli todentotta, kannattaa varmaan miettiä omia tarpeita että onko kallistus tarvittava ominaisuus vai ei. Meille ei ollut, mutta muussa tilanteessa (erityisesti pienemmän matkalaisen kanssa) voi olla erittäin tärkeä juttu.

          • Pyöräperheen äiti (Ei varmistettu)
            29.5.2015 at 10:04

            Jos ajaa pitkiä matkoja, peräkärry on lapselle ehdottomasti mukavampi kuin istuin, oli kallistusta tai ei. Kärryyn saa tavaraakin mukaan eikä tarvitse lapsen olla koko matkaa aikuisen reppu naamalla. Ja lapsi voi kärryssä sateensuojassa leikkiä leluilla, syödä eväitä ja lukea kirjoja kyydissä. Samoin taluttaessa ja lastatessa kärry on turvallisempi. Pyöränistuimessa lapsi keikkaa tosi helposti pyörän tasapainon nurin, jos aikuinen ei ole satulassa. Erityisesti talven liukkailla jo liikennevaloihin pysähtyminen on riski, vaikka nastarenkaat käytössä. Aina ei ole tukevaa pyörätelinettä saatavilla lapsen kiinnittämisen ja irrottamisen ajaksi. Talvella peräkärryyn saa lapsella lampaantaljan alle ja vilttiä päälle, huomattavasti kivempi olla pakkasella näin matkassa ja tuulikaan ei tule naamalle. Paikallaan istuessa pyöränistuimessa on lapsella helposti todella kylmä kuomuin ja jalkapeitoin varustettuihin lastenrattaisiin verrattuna, toisin kuin edessä polkevalla aikuisella, jolla hiki on päässä usein pakkasellakin. Istuin sopii parhaiten lyhyille kesäisille matkoille ilman tavaroita. Keveydestä terkut myös kaikille niille, jotka ovat aamulla ennen auraamista vieneet pyörällä lapsia hoitoon. Kyllä on jokainen puuttuva gramma kotiin päin, kun lunta on pyörän vanteen keskikohtaan asti, lapsia kyydissä, kilometrejä jäljellä ja palaveriajat paukkuvat.

            t. 8 vuotta peräkärryä/pyöränistuinta 365 päivää vuodessa käyttänyt, lasten, ostoskassien, kestovaippojen, joulukuusten, maalipönttöjen, suksien, kattolistojen, multasäkkien ynnä muun tarpeellisen pyörälläroudaamisen kokemusasiantuntija

  • marsus
    26.5.2015 at 17:19

    Voiko turvavyöistuinta pitää etuistuimella, jossa Airbagia ei saa kytkettyä pois päältä, kun takapenkille ei yksinkertaisesti turvakaukalon ja turvaistuimen lisäksi mahdu!?

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 21:34

      Kysytään! Tää sama oli tuolla jälkimmäiselläkin kysyjällä. Minkä ikäisestä/pituisesta/painoisesta matkustajasta tässä on kyse?

  • KaroliinaR (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 17:28

    Onko pyörään kiinnitettävä perävaunu turvallisempi kuin sellanen takaritsille tuleva istuin?
    Mistä tietää mikä turvakaukalo on turvallinen ja mikä taas täysi susi? Voiko myyjään luottaa vai mistä tieto varmasti turvallisesta saadaan?

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 21:35

      Mä oon kans miettinyt tuota perävaunun turvallisuutta! Ehkä se on turvallisempi (jos pyörä kaatuu), mutta toisaalta voiko se jäädä autoilijalta huomaamatta… Kysytään!

      Samoin tuo turvakaukalohomma!

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        26.5.2015 at 21:45

        Peräkärryyn saa turvaviirin, hyvissä on vakiona. Ja pallonivel, jolla kärry pysyy pystyssä vaikka vetopyörä kaatuu. Olen testannut. :)

      • jhhh (Ei varmistettu)
        26.5.2015 at 22:21

        Olin kerran todistamassa, kun kova tuuli heitti tuollaisen perässävedettävän kärrin kyljelleen pyöräilijän seisoessa liikennevaloissa. Onneksi ei ollu sillä hetkellä muksu kyydissä. Tai ehkäpä painolasti olisi estänyt koko tapahtuman. Vaan aika pelottavaa kuitenkin!

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          27.5.2015 at 00:15

          Olennaista lienee että lapsi on siellä kärryssä kunnolla kiinni vöissä (ja kärryjen vöissä varmaan on paljonkin eroa). Jos lapsi on kunnolla kiinni ja kypärä päässä ja kärry kaatuukin, ei pitäisi käydä kuinkaan. Useissa näkemissäni kärryissä kuitenkin hartioiden yli tulevien vöiden korkeutta ei voi säätää ja eihän se lapsi silloin niissä vöissä pysy jos kärry keikkaa.

  • sanna_:_ (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 17:46

    Läheiseni jälkikasvun isovanhemmat väittävät, että pientä lasta saa tilapäisesti kuljettaa pelkästään turvavyön kanssa. Yritin väittää vastaan, mutta minut tyrmättiin :( Lapsi oli tuolloin noin kaksivuotias, nyt noin kolmevuotias. Mihin saakka (ikä, paino, pituus?) turvaistuin tai koroke on lapsella pakollinen turvavaruste?

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 20:13

      Mulle sanottiin kerran ennakkotilaustaksikeskuksessa näin! En uskonut. Mutta joo, tämä kiinnostaa minuakin!

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        26.5.2015 at 20:43

        Taksissa saa kuljettaa, henkilöautossa ei.

        • terratee
          27.5.2015 at 00:20

          Mitä eroa on taksilla ja henkilöautolla?

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            27.5.2015 at 09:46

            Niiden ero on miten ne laissa käsitellään.

            (Ote tieliikennelaista)

            88 a §
            Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

            Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

            Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

            1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

            2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

            3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

            Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

    • Elkku80 (Ei varmistettu)
      27.5.2015 at 01:19

      Koroke tai vyöistuin pitää olla niin kauan, että turvavyö menee kuten aikuisella, muistaakseni 135 cm pituuteen asti.

  • Tonsku (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 18:10

    Mistä tulee tämä selkämenosuuntaan asetus että 3.v pitäisi istua niin? Eikö se ole epäergonomista istumista jos lapsi on pitkä ja joutuu istua polvet koukussa ja voiko siitä saada jotain sanktioita jos lapsen laittaakin suoraa nenä menosuuntaan?

  • Kauppaneuvoksen Rouva
    26.5.2015 at 20:03

    Minua kiinnostaisi se, kun jossain vaiheessa sitten tulee vastaan tuo kasvot menosuuntaan kääntäminen, että onko turvallisempaa silloin matkustaa istuimen 5-pistevöissä vai palkki-istuimessa? Vai minkä kokoinen lapsi kannattaa mieluummin laittaa tyrvavyöistuimeen auton omilla vöillä, jotka mahdollisessa kolaritilanteessa antavat hiukan myöden vähentäen retkahdusta?

    Palkki-istuimen myyjät puhuvat niskaan kohdistuvasta retkahduksesta kolaritilanteessa, ja siitä miten törmäysvoima jakautuu tasaisesti isojen lonkka- ja hartialuiden kohdalle vöissä ollessa. Vyöistuimia myyvät taas siitä, että palkki aiheuttaa suuren rasituksen vatsan alueen sisäelimille, ja palkki-istuimesta voi irrota auton pyöriessä ympäri. Varmaan tietenkin paljon kyse on siitä minkälainen kolari ja törmäys on kyseessä, ja sitähän ei tietenkään voi tietää etukäteen, toivottavasti ei koskaan.

    • Kauppaneuvoksen Rouva
      26.5.2015 at 20:20

      Niin siis 5-pistevyö-istuimia puoltavat sanovat että vöissä paino jakautuu tasaisesti lonkka- ja hartialuiden kohdalle, toisin kuin palkissa.

      • Kristaliina
        26.5.2015 at 20:28

        Kysytään! :)

  • Ninnni (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 20:11

    Tähän kohtaan ei niin ajankohtainen kysymys, mutta tuleehan se talvikin taas. Eli siis, kun talvella on paljon vaatetta päällä, niin vähentääkö se turvaistuimen tai -kaukalon turvallisuutta, että vöiden ja lapsen välissä on paljon vaatetta, vai onko turvallisempaa laittaa vain joku ohut puku ja turvavyöt kiinni ja esim. viltti sitten lapsen päälle? Monesti olen miettinyt, että saako vyöt varmasti tarpeeksi kireälle kun on paksu toppapuku välissä..

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 20:12

      Ihan älyttömän hyvä kysymys tämäkin!

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      27.5.2015 at 00:10

      Ei, niitä vöitä ei saa tarpeeksi kireälle toppahaalarin kanssa. Haalarin kanssa ei myöskään tunne kunnolla, että vyöt tulevat juuri oikealta korkeudelta hartioiden yli (ihan pienelle haalari on usein liian isokin vielä) ja vauvan kroppa on suoraassa kaukalossa (vastasyntynyt mahtuu ihan mutkalle kaukalossa leveyssuuntaan). Kaukalopussit ovat kaikin tavoin suositeltavia vauvaikään. Turvaistuimessa istuva lapsi on sitten jo pakko laittaa toppavaatteissa autoon, jos autoa ei saa lämmitettyä ennalta riittävästi.

  • Mirka2 (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 20:45

    Mihin perustuu se, että usein matkailuautoissa ei ole, ainakaan kaikille, turvavöitä? Meidän matkailuautossa ei edes ole nopeutta rajoitettu 80km/h. Auto on rekisteröity 7lle, mutta turvavyöt on vain 4lle.

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 20:48

      Oho! Ja mä oon miettinyt sitä, että saako matkailuautoissa tosiaan nykyäänkin tyyliin leikkiä vapaasti siellä ”matkustamossa”. Ennen sai, mutta saako nykyäänkin vai istutaanko paikoillaan niin kuin tavallisissakin autoissa?

      Hitsi ne saa kyllä ainakin 20 hyvää kysymystä :)

  • kermir (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 21:18

    Makin kiinnostaa noi palkki-istuimet.. Meillä käytössä sellainen (cybex pallas) ja lapsi on viihtynyt hyvin siinä. Ja myyjäkin sitä silloin ostohetkellä kovasti kehui. Nyt vaan
    ahdistaa lukea näitä juttuja kun
    tuntuu että ollaan ostettu tosi huono
    istuin.. Eli onko nyt tosiaan niin että nämä palkki-istuimet on tosi tosi huonoja vaihtoehtoja?? Ihmetyttää suuresti että jos näin muka on niin minkä ihmeen takia niitä tosiaan saa sitten täällä suomessa myydä?

    • kermir (Ei varmistettu)
      26.5.2015 at 21:20

      Siis muakin kiinnostaa…

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 21:24

      Mä ymmärrän niii-iiin hyvin. Jos ajattelee ostavansa mahdollisimman hyvän ja turvallisen – ja kun ne eivät ole mitään ihan varsinaisesti halpojakaan… Kyllä pitäisi myyjän sanaan pystyä luottamaan näin tärkeissä jutuissa! Mutta joo – kysytään edelleen!

  • Lode (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 21:25

    Kysyisin myös samaa kuin aiempi kommentoija, voiko lapsen (5-vuotta, 110 cm) laittaa auton etupenkille turvavyöistumeen? Meillä sama tilanne kuin edellisellä, kolme lasta, joiden istuimet eivät vain mahdu vierekkäin takapenkille. Ymmärrän, ettei tilanne ole ideaali, mutta minkälaisesta riskistä on kyse? Pitääkö tällöin air bag kytkeä pois? Kuinka aukoton tuo poiskytkeminen on, aiheuttaako esimerkiksi kolaritilanteessa tahaton turvatyynyn aukeaminen (vaikka olisi kytketty pois) yhtä mittavia vaurioita, kuin etupenkille asennetun vauvan kaukalon suhteessa? Todella mielelläni toivoisin vastausta, sillä myyjät lastentarvikeliikkeissä eivät osanneet auttaa tarpeeksi asiantuntevasti, enkä löydä mistään netistäkään aukotonta tietoa.

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 21:29

      Joo, nämä on just hyviä käytännön kysymyksiä! Toivottavasti Liikenneturvalta löytyy hyvää turvallisuusnäkemystä tähänkin! Kun aina ei voi toteutta sitä, mikä on ihankaikkeinparas, vaan pitää tapauskohtaisesti pähkäillä, että no mitäs tässä tapauksessa olisi järkevintä tehdä

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      26.5.2015 at 23:51

      Mä taisin tätä samaa kysyä aiemmin kun tuota liikenneturvamiestä Kristan toimesta vaivattiin ja en tullut siitä vastauksesta lopulta hullua hurskaammaksi. Näihin ei varmaan oikeasti pysty vastaamaan, kun kolarityypit on erilaisia, autot on erilaisia, istuimet on erilaisia jne. muuttujia on liian monta että tapauskohtaista aukotonta tietoa olisi olemassa.
      Meillä on päädytty siihen, että isoin lapsi on etupenkillä turvavyöistuimessaan penkki mahdollisimman taakse säädettynä ja airbag on päällä. Jos autossa kuljettaisiin vain näin, antaisin purkaa koko airbagin pois, mutta koska samaisella penkillä kulkee myös kimppakyytiseuraani, olen päätynyt siihen että bägi on päällä koko ajan (lapsi sillä paikalla n. 125 cm, 25 kg ja tosiaan turvavyöistuimessa).

    • Emmanna (Ei varmistettu)
      27.5.2015 at 13:39

      Olen myös miettinyt paljon tätä airbag ja turvaistuinasiaa. Meidän nelivuotias matkustaa turvavyöistuimessa takapenkillä, mutta hinkuu kovasti etupenkille. Kahdestaan jonnekin mennessä olisi kiva hänet ottaakin viereen. Meidän autosta ei airbagia saa kytkettyä pois. Voiko turvavyöistuimen tai pelkän istuinkorokkeen laittaa etupenkille, jos on airbag?

      • Emmanna (Ei varmistettu)
        27.5.2015 at 13:42

        Enpä huomannut tuota yhtä vastausta, ennen kuin kirjoitin. :) Voisitkohan silti kysyä tätä vielä uudestaan Liikenneturvalta?

  • ansku1 (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 21:32

    Kysyisin että miten päin istuin olisi paras laittaa tila-auton viimeiselle riville? Meillä on 6-paikkainen tila-auto. 2 edessä, 2 keskellä, ja 2 takana, peräkonttitilaa ei juuri ole ja pystysuora taka”seinä”. Meillä kaikki 4 lasta istuvat vielä istuimissa ja penkkien sijoittelu on aika haastavaa. Mietimme pitkään kummin päin laitamme takimmaisen rivin turvaistuimen, koska peräkolaritilanteessa tuntuisi kasvot menosuuntaan paljon turvallisemmalta vaihtoehdolta kuin selkä menosuuntaan. Lähinnä koska törmäysväli on niin pieni kun ei ole kuin sen istuimen verran turvaväliä kolaritilanteessa. Toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa, hirveän vaikea selittää :D

    • Kristaliina
      26.5.2015 at 21:38

      Kysytään! Tarkennetaan (jos se vaikuttaa Liikenneturvan vastaukseen) vielä: minkä ikäiset ja kokoiset lapset siellä matkustavat?

      • Ansku1 (Ei varmistettu)
        27.5.2015 at 20:47

        2-vuotias ja 3,5-vuotias

        • Ansku1 (Ei varmistettu)
          27.5.2015 at 20:51

          Nii ja 2vee on jotain 90cm -> ja isompi noin 110cm
          Keskipenkeillä istuu 5vee ja 8kk ikäset. 5vee istuu keskellä siksi että hänellä on turvavyöistuin joka on helppo ottaa pois tieltä kun penkkiä joutuu kallistumaan jotta saa peräpenkille lapset vöihin.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 21:40

    Kumpi on parempi, neljä vuotta sitten hankittu erittäin vähällä käytöllä ollut silloin parhaat arvosanat testeissä saanut istuin (jonka käyttöhistorian tiedät luotettavasti) vai uusi istuin edullisemmasta hintaluokasta joka on saanut tyydyttävät arviot. Pohtii autottoman perheen äiti … ja edelleen mietin että miten vanhan turvaistuimen voi kierrättää, siis onko istuin materiaaleiltaan kierrätyskelpoista vai onko ainut vaihtoehto dumpata se kaatopaikalle.

  • Kukkavarvas (Ei varmistettu)
    26.5.2015 at 22:03

    Mä en oikein tiedä osaanko muotoilla kysymystä vai meneekö tää vain marmattamiseksi mutta yritetään :D

    Meidän 2,5v on myös matkustanut selkä menosuuntaan päin koko ikänsä, niinkuin pitääkin. Meillä ei myöskään ole ollut ajatuksena kääntää naamaa menosuuntaan vielä moneen aikaan. Nyt kuitenkin vaihdettiin auto ja turvaistuinta ei meinaa saada asettumaan selkä menosuuntaan. Vaikka miten kiristetään ja asennetaan ja laitetaan niin istuin heiluu sivusuunnassa. Eli jos vaikka ajaisin jyrkästä mutkasta niin istuin heiluisi. Eli on kaikkea muuta kuin turvallinen. Meillä on vielä pari kikkaa kokeiltavana mutta jos ei penkkiä vaan saada kireämmälle ja pysymään paremmin niin kaiken järjen mukaan kasvot menosuuntaan luulisi olevan turvallisempi vaihtoehto? Koska silloin penkki asettuu jykevästi. Vai mitä sanoo Liikenneturvan kaveri. Ja jos on vielä heittää jotain vinkkiä mitä kannattaa kokeilla niin kiitollisena otetaan vastaan!
    Toki vaihtoehtona on sekin että istuin ei vain käy meidän autoon mutta epäilen sitä syvästi koska kyseessä on ihan yleinen istuinmerkki (Britax) ja auton penkitkin on ihan normaalit.

    • Kukkavarvas (Ei varmistettu)
      26.5.2015 at 22:12

      Ja lisätään vielä senverran että aiemmin tämä sama turvaistuin ollut takapenkillä keskipaikalla, nyt se haluttaisiin kiinnittää reunapaikalle. Voiko tämä nyt oikeasti vaikuttaa niin paljon siihen, että miten se penkki asettuu? Eikö se pitäisi saada kiinnitettyä ihan yhtä napakasti, oli penkki tarkoitus kiinnittää mihin kohtaan takapenkkiä tahansa?

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      26.5.2015 at 23:45

      Meillä on ollut paljon noita britaxin istuimia (uudempia ja vanhempia kun lapsia eri ikäsiä viimeisen kymmenen vuoden aikana). Jollekin paikalle ollaan aina saatu asennettua tukevasti, mutta esim. Two way elite laitettiin aikanaan ohjeesta poiketen (en tiedä onko ohje nykyään eri) selkä menosuuntaan niin, että alakiinnitysvyöt menivät ristiin. Ohjeessa olivat suoraan (vasen vasemmalle, oikea oikealle) ja istuin oli kaukana tukevasta. Jos selkä menosuuntaan istuin nojaa etupenkkiin, on tukipisteitä jo kolme ja pitäisi olla asennettavissa tukevasti.
      Toisaalta mun autossa Evolva 1-2-3 (kasvot menosuuntaan) ei asennu keskipaikalle tukevasti, koska penkki on kupera. Toisaalta heiluva istuin ei ole = irtoava istuin ja siinä keskipaikalla ei heilu mitään pain eli kolarissakaan ei löisi mihinkään voimalla. Laitoin sen silti mieluummin reunapaikalle.
      Kaikki muut kuin isofix-istuimet olen aina kiristänyt omalla massalla (runsaat 50 kg) eli vähintää puolipainolla asennettavan istuimen päälle ja sitten kiristys, jotta auton penkki antaa myöten sen minkä antaa.
      Ja sitten ehkä viimeisenä, jos istuin ei vaan millään asennu autoon harkitsisin istuimen vaihtoa siinä missä lapsen suunnan kääntämistäkin. Oma budjetti ja käyttötarpeet sen sitten lopulta sanelee kuin pain tekisin.