Kolmen euron avaimenperä

Ostin Espanjasta avaimenperän. Se maksoi Afrikka-kaupassa kolme euroa.

Vaikka välttelen nykyisin ylimääräisen tavaran ostamista, olin jo jonkin aikaa ajatellut, että olisipa kiva ostaa uusi avaimenperä; sen paikka on jumppakeskuksen pukuhuonelukossa, ja sen tärkeä viesti minulle on, että ”nykyisin jumppailen niin ahkerasti, että minun pukuhuonekaapin avaimellani on ikioma avaimenperä.”

Olen hankinnastani hyvin iloinen.

Pari päivää sitten kuulin Helmi K:n bloggauksen sivutuotteena karvahöpsökästä. Se on (alkuperäinen Jepsukan bloggaus täällä) 1240 euroa maksava turkiksesta tehty avaimenperä, jonka nimi on kuulemma Karlito. Ilmeisesti sen saamista täytyy jonottaa.

Voinyherranjestas.

Missä miljoonan valovuoden päässä minä oikein elän? Minulla on kädessäni tällainen kolmen euron avaimenperä, joka on minun mielestäni ihan superihana, kaunis ja kaikin puolin hieno. Onko todella olemassa jokin elinympäristö, jossa on normaalia haluta TUHATKAKSISATAANELJÄKYMMENTÄ EUROA maksava avaimenperä? Kuuluisiko minunkin haluta tuollainen? Kuuluisiko minun jopa kadehtia ihmisiä, joilla on rahaa ja tyylitajua ostaa itselleen oma eläinkarvainen Karlito?

Jos joku ojentaisi minulle tuollaisen karvahöpsökän, todennäköisesti ensin kirkaisisin kauhusta. Sitten muistaisin edemenneen kissarakkaani kehräyksen voimin kohoilevan pehmeän turkin, johon en voi enää ikinä upottaa poskeani, ja alkaisin itkeä.

Osaako joku vähän avata mulle tuota ajatusmaailmaa? Millä tavalla syntyy perustelu sille, että haluaa tuollaisen… …asian?

Tsekkasin tänään myös jumppasalin avainparkin – ei yhtään karvahöpsökkää.

*******

”Voi mun pieni oma karvahöpsökkä”, vauvanlässyttelin äsken Seelalle.
Millä nimellä sä just kutsuit meidän lasta?”, Joel repesi nauruun.

Annoin referaatin karvahöpsökästä (samalla muustakin Lilyn viimeaikaisesta keskustelusta, mutta ennen kaikkea karvahöpsökästä). Näytin kuvankin.

”Ihmiskunta ei kyllä ansaitse elää”, Joel hymähti.

 

You Might Also Like

  • Nippe (Ei varmistettu)
    14.3.2015 at 14:49

    No, ainakin maailmalla kurjuus vaan lisääntyy jos kaikki säästävät eivätkä kohta osta enää mitään…

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 14:53

      Haha, tää oli varmaan kieliposkessaselitys…? :D Apua vai oliko..?

      • Nippe (Ei varmistettu)
        14.3.2015 at 15:58

        No, sitä vaan että tämä yhteiskunta ei pyöri jos ihmiset lopettavat ostamisen. Loppuu se tavara kirppiksiltäkin sitten sekä työt ihmisiltä…

        • Kristaliina
          14.3.2015 at 16:05

          Mä en kyllä mitenkään usko, että se tavaran loppuminen tän meidän länsimaisen yhteiskunnan tämän hetken ensimmäinen ongelma ole :D 

          Jonkun muun tavaran ostamisen tuolla voisi varmaan itselleen oikeuttaa (itsehän lämpimästi kannatan esim. palveluiden ostamista tarvittaessa), mutta että Fendin yli tonnin turkiksisen avaimenperän… :) Tosi vaikea uskoa, että sillä maailmaa millään tavalla parannettaisiin :D

        • pelagia
          14.3.2015 at 18:27

          Niin, siis kapitalismi lakkaa pyörimästä jos ihmiset ei enää haluakaan jatkuvasti ostaa enemmän ja kalliimmalla, mutta en nyt väittäisi että kapitalismi = yhteiskunta.

  • Kanelibasilika
    14.3.2015 at 15:03

    Asioita, joiden olemassaolosta en edes olisi halunnut tietää (siis viitaten tuohon karvakaveriin..) ;D

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 15:08

      Katsoitko sen kuvan kans?  Mun maailma ei ehkä ikinä enää ole ennallaan :D

  • Lipsi
    14.3.2015 at 15:09

    Ei, ei, eiiiiiiiiiii, en tiedä itkeäkö vai nauraa tuolle karvahässäkälle…

    Mun kaikkien avaimenperien (kyllä niitä on MONTA) tarkoitus on kilistä/helistä/pitää ääntä mahdollisimman kovaa. Näin on helppo paikantaa avaimet laukkua heiluttelemalla ja ihan varmasti huomaan (=kuulen) jos ne tippuvat. 

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 18:56

      Kilinä on kyllä keskeinen ominaisuus avaimenperässä – mullakin kilisee! :)

  • Sinisuu (Ei varmistettu)
    14.3.2015 at 15:18

    Ymmärrän desingn huonekalut, minusta ne on järkiostos.
    Ymmärrän design vaatteet, oletan että ne ostetaan siksi että ne kestää ja kestää.
    Ymmärrän ehkä myös designlaukkuja, perusteluna sama kuin yllä.

    Mutta avaimenperä, joka maksaa yli TONNIN? Oikeasti minun kuuluisi sanoa näin: avaimenperä joka maksaa yli KYMPIN?
    Mä todella, todella toivon että tuosta tonnin hilavitkuttimesta menee 99,6% lyhentämättömänä johonkin järkevään, vaikkapa naistenpankille.

    Yök!

    Tuo sun avaimen perä on muuten kaunis!

  • Torey
    14.3.2015 at 15:39

    Hyi helv! Karvahöpsykkä! Siis eihän kukaan oikeesti voi haluta tollasta! Etenkään siihen hintaan! :DD

  • PSK
    14.3.2015 at 16:43

    Siis mitvit?!!!!!!!!!!! Mä haluan akuutisti vajota maan alle.

  • Katie
    14.3.2015 at 17:32

    Mun mielestä tuo (järkyttävän ruma ja epäeettinenkin vielä) karvahöpsökkä ei oo kovinkaan kaukana monta tonnia maksavista käsilaukuista ja kengistä. Joojoo, kyllähän niiden ostajat silmät kirkkaina vakuuttelevat, että ostavat laatua ja että siitä kannattaa maksaa – mutta höpöhöpö, sanon minä: ei varmasti kestä Hermes’n laukku jokapäiväistä arkikäyttöä yhtään sen paremmin kuin jokin perusketjuliikkeen kassi. Merkistähän siinä maksetaan, statuksesta. Eli jos on oman itsetunnon takia tärkeää pystyä esittämään, että on varaa käyttää rajattomasti rahaa omaan itseen, ruma turkisavaimenperäkin on vissiin ihan ymmärrettävissä oleva ostos.

    Olen mäkin maksanut naurettavia summia joistain vaatteista, eli en väitä olevani tämän mentaliteetin yläpuolella, mutta jokin tolkku tolkuttomuudessakin… ;-) 

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 19:11

      Mä kans kallistun tähän kannalle – tai siis että pelkkä design ei takaa vielä laatua, vaikka sillä sitä usein perustellaankin. Joissain tapauksissa toki. Esim. vaikka jotkut kestävät huonekalut, jotka oikeasti ovat parempi sijoitus kuin lastulevyvastaavat. Hmm paitsi toisaalta designiä on myös vaikka sellaiset naulakot, joihin on ihan mahdotonta keksiä, että mihin se takki kuuluu ripustaa :D

      • Katie
        15.3.2015 at 00:41

        Älä?! Mulla on, ööh, toista vuotta ollut luonnoksissa juttu meidän kalliista ja kauniista naulakosta, joka on ihan katastrofi, jos siihen laittaa enemmän kuin kolme takkia… :D

  • Kukka / Ja puu puhkesi kukkaan (Ei varmistettu)
    14.3.2015 at 17:33

    Kieltämättä vähän huvittavaa ajatella, että joku haluaisi viestittää äveriydestään juuri tuon näköisellä esineellä. Tulee mieleen, että ehkä joku toisesta kulttuuripiiristä tullut ymmärtäisi tätä paremmin. Suomessa kun ei taida olla liiemmin tapana kuulutella omaa varallisuusastetta.

    Eräs yliopistoon opettamaan tullut ulkomaalainen liikemies kertoi, että hänelle tuli orpo olo puku päällä, koska kaikilla muilla oli villapuserot. Seuraavana päivänä hänelläkin oli. Okei, tämä tarina taisi kyllä sijoittua johonkin toiseen pohjoismaahan, mutta oli pakko jakaa se silti. Ehkä mekin ostettaisiin karvahöpsökät, jos kaikilla muillakin olisi. Ehkä. Hassulta se tuntuu joka tapauksessa.

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 18:33

      Tuossa sun ekassa lauseessa muuten tulee se, mitä ehkä itse ajattelisin vastaukseksi tuohon omaan kysymykseeni: sillä viestitään äveriydestä (ehkä myös överiydestä): että mulla on kuulkaas rahaa ostaa tonnikahdensadanneljänkympin karva-avaimenperä (joka kuulemma onkin ”laukkukaveri” enemmän kuin avaimenperä).

      Tai ainakaan en itse oikein keksi muita selityksiä. Keksiikö joku muu?

      • Torey
        14.3.2015 at 18:38

        Laukkukaveri! :D

        Voi ei, mäki oon joskus ollu ihan överi äveri ku mulla roikku mun vihreässä Marimekon olkalaukussa vihreä Marimekon avaimenperä.  Laukkukaverina tietty! :’D

        Tarttiskohan mun hankkia nykyseen Marimekon NAHKAlaukkuuni kanssa laukkukaveri..? (Kyseinen kassi oli mun hintatasolla sitä tasoa, että suostuin ostamaan sen vasta kun mulla oli siihen kerättynä synttärirahaa ja sitten osu sopivasti vielä alekin.) :D

        • Anna Blue Eyes
          14.3.2015 at 18:49

          Laitat jonkun lapsen pehmoleluista kiinni avaimenperään ja laukkukaveriksi mukaan heilumaan? :D Bigger the better! 

          • Kristaliina
            14.3.2015 at 18:53

            Hei uuuu meillä on se melkein metrin kokoinen Serlan mainosorava!!!!!

          • Torey
            14.3.2015 at 22:15

            LOISTAVA IDEA! :D 

          • annakarin
            14.3.2015 at 22:24

            Hei mulla oli muuten pienenä just sellanen pehmolelu repun vetoketjusta roikkumassa. Just tollanen karvahärveli! Ehkä toi yli tonnin karvakaveri on siis rikkaiden vastine niille mun tiimarikarviksille? 

            Mä oon AINA tienny olevani muodin edelläkävijä. Ennen siitä ei ole ollut mitään näyttöä, mutta nytpä on. HA! 

          • Laura T.
            15.3.2015 at 10:14

            MULLAKIN OLI! Nyt vasta muistan!

          • Helmi K
            15.3.2015 at 22:39

            Vitsi mua rupes nyt pelottamaan että mullakin oli. Joku pieni pesukarhu vilkkuu muistin rajalla. (Eli se olis vielä mustavalkoinen. Niin kuin on myös tiedätte kyllä kuka.)

          • Laura T.
            16.3.2015 at 07:33

            Kyllä. Mustavalkoraidallinen häntä ja tupsukorvat.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    14.3.2015 at 17:51

    No niin, nyt voidaankin sitten porukalla osoitella sormella ja nauraa niille yksinkertaisille jotka tuollaisista ökykalliista rumista avaimenperistä tykkäävät! Sehän tässä tekstissä oli ideana, eikö? Että kaikki sellaiset elämänvalinnat ja mielihalut, jotka poikkeavat sinun omista, ovat vääriä, typeriä ja kerrassaan naurettavia.
    Tätähän sinä olet aiemminkin julistanut. Joka nauttii jouluvalojen laittamisesta, on snobi ääliö ja kuka ei noudata juuri niitä tiettyjä neuvolan suosituksia, joita sinä (valikoivasti) olet päättänyt noudattaa, on lastaan vihaava julmuri.
    Rakastan blogiasi ja sen rakkauskuplassa elävää naiiviutta. Lapsesi ja rakkautesi heihin on ihanaa ja kaunista. Pyytäisin kuitenkin pysähtymään hetkeksi ja kunnioittamaan myös muita kuin omia valintojasi. Ei kukaan käsittääkseni ole vaatinut sinua ostamaan tuota avaimenperää, vai onko?

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 18:24

      Mähän siis tykkään jouluvaloista – jopa niin paljon, että ne on meillä edelleen ikkunassa näin maaliskuun puolivälissä :)

    • statisti (Ei varmistettu)
      14.3.2015 at 21:00

      Oikeesti. Siis tuollainen kaamea reuhka. Kyllä mun mielestä pitää olla melkoisen yksinkertainen jos siitä maksaa yli tonnin. Tai maksaa, full stop.

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      15.3.2015 at 14:58

      Olen vähän samaa mieltä, että vaikea sitä on omista kuplistaan muiden kuplien sisään päästä, vaikka tosi helppo niitä on arvostella. Jos miettii keskivertosuomalaisen elintasoa, niin suurimmalla osalla on tavaroita, jotka on tehty tyyliin Bangladeshissa, jonkun sellaisen tyypin toimesta, joka ei varmaan voi kuvitellakaan milllaisia hulluja hintoja me niistä maksetaan. Naurais varmaan yhtä räkäisesti, että käytämme vuoden palkan vaikka valmiiksi kulahtaneisiin farkkuihin..

      • Kristaliina
        15.3.2015 at 15:04

        No niinpä. Ja tämän bloggauksen pointti oli nimenomaan yrittää kurkistaa sinne oman kuplan ulkopuolelle ja kysyä, että osaako joku selittää tämän ilmiön. Hyviä yhteisiä selityspähkäilyjä tulikin!

    • Jokejoke (Ei varmistettu)
      15.3.2015 at 18:41

      Mun mielestä tää aihe kyllä vaatiikin sellasen ”mitä v****a” -postauksen. Oikeesti. Jos kaikki Karliton ostaneet hetkeksi pysähtyisivät OIKEESTI miettimään, että mitä tuli tehtyä, ni luulis että vähän ees nolottais. Ja siellä Fendillä ne varmaan nauraa partaansa, et ei voi olla et tääkin meni läpi.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    14.3.2015 at 18:37

    Ei se itseasiassa ole avaimenperä, vaan sellainen laukkuun kiinnitettävä Karl Lagerfeldiä jäljittelevä ”bag boy”. Juttu karvahöpsykän taustasta löytyy mm. tän linkin takaa: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2689007/A-portable-Karl-Lagerf

    Luulen, että aika harva varakas ostaa sen ihan pelkästään esteettisen arvon takia, vaan keräilyesineenä ja siten sijoituksena. Joku päivä keräilijä voi maksaa siitä vielä tuplasti, triplasti jne. enemmän.

    Eihän tuo tee karvahöpsykästä itsestään yhtään sen järkevämpää esinettä, mutta tuskinpa kukaan sitä nyt ihan avaimenperäksi ostaa.

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 18:44

      Hehee just varmaan tyyliin minuutilleen googlasin tuon saman linkin :) 

      Hmm sijoitus ehkä muuten oiskin suunnilleen ainoa asia (toistaiseksi), millä mun rajoittunut pää vois tällaisen hankinnan ymmärtää…

      • Hannahi90
        15.3.2015 at 16:34

        Oi en tajunnu että se on nuin iso… johonki pikkulaukkuun kiinni niin se on isompi kuin se laukku itse…

    • höpsykkä (Ei varmistettu)
      14.3.2015 at 19:02

      Niinhän se on, että monenlaisille järjettömillekin jutuille löytyy oma keräilijäkuntansa. Ehkä tämä karvahöpsykkä on varakkaampien versio muumimukista ;)

      • Kristaliina
        14.3.2015 at 19:08

        Apua mä jostain syystä näin just silmissäni karvaisen muumimukin :D

  • A. Sinivaara
    14.3.2015 at 18:37

    Mä olen järkeillyt tän käsittämättömiin asioihin käsittämättömiä rahamääriä sijoittamisen näin:

    Kun sitä rahaa on niin paljon, ettei auton ostamista yhdellä niistä kymmenistä tileistä edes huomaa, alkaa se materian määrä, josta ei voi kuin haaveilla, olla luonnollisesti aika suppea. Silloin se tietynlainen todellisuudentaju ja tolkku hämärtyy, tulee juuri näitä karvatupsakeavaimenperiä ja muita älyttömyyksiä, jotka ovat paitsi kalliita, myös rajallisesti saatavissa. Tuo avaimenperä on varmasti vain tämän ilmiön ”karvalakkimalli”, niille vähän vähemmän rikkaille ihmisille. Voi vain kuvitella mitä siellä vielä enemmän tienaavien ihmisten ostos- ja haavelistalla on…

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 18:52

      Joo jotenkin noin sen täytyy varmaan mennä… Hmmm varmaan tuo rajoitettu saatavuus on kans tärkeää tällaisessa ilmiössä; että kun joku tuollaista höpsykkää kantaa, sillä viestitään ehkä varallisuuden lisäksi myös sellaista jotain muuta ”hei mä pääsen jonon ohi” -erityisasemaa muihin nähden…

  • paulahelena
    14.3.2015 at 19:36

    Oonks mä ainoo, jonka mielestä toi on söpö? :D Jos en vihais laukkukavereita/avaimenperiä ja toi maksais alle satasen nii voisin ehkä harkita, koska tykkään kaikesta vähän erikoisesta ja mielipiteitä jakavasta ja ei välttämättä sen lähimmän marketin hyllystä saatavasta. Mut kaikki ton hintaluokan jutut nyt varmaan lähtökohtasesti on tarkotettu ihmisille, jotka arvostaa materiaa viel vähän enemmän ku mä. :)

    • Kristaliina
      14.3.2015 at 19:49

      OOT! :D

      No, todennäköisesti et :) Hmm. Jos toi ei olisi oikeaa karvaa ja jos tuo maksaisi alle kympin ja tirppa tykkäis tuosta ja haluaisi leikkiä sillä JA jos sillä olisi NAAMA, niin sitten mäkin voisin harkita :D

      Mua kiinnostaa muutenkin esimerkiksi sikamaiskalliiden merkkilaukunostajien mietteet – ehkäpä bloggaan siitä tälleen ”pliis selittäkää mulle” -mielessä ihan erikseen! Sehän on paljon yleisempi ja silleen ”hyväksyttävämpi” kallis-luksusostotapa. Itse asiassa tuo aihe on ollut pitkään mielessä, mutta jotenkin jäänyt… Pitääpä ottaa joskus aiheeksi!

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      14.3.2015 at 19:55

      Mun mielestä toi on ideana ihan hauska. Ja naurahdin, kun katsoin joltain nettisivuilta kuvaa tosta ja Karl Lagerfeldista vierekkäin. Sehän se idea on: Karlito eli pikku-Karl. :) Lisäksi huomasin samalla, että toi on yllättävän iso – ei siis tosiaan mikään perusavaimenperä, jossei sitten halua avaimenperän täyttävä koko käsilaukkua.

      En toki sitä itse ostaisi (koska on turkista ja koska on kallis), mutta jollain tavalla ymmärrän sen arvon keräilyesineenä.

      • Katie
        15.3.2015 at 01:06

        Ai se esittää Karl Lagerfeldiä?? No ilmankos. :D

        • Runtti (Ei varmistettu)
          15.3.2015 at 01:16

          Omaan silmään se näyttää siltä, että Karl Lagerfeld lähti baarista kotiin viiksekkään palokärjen kanssa yhdeksän kuukautta sitten :D

          • Kristaliina
            15.3.2015 at 15:05

            :D :D :D apua :D :D :D

    • GoneWithTheFairies
      14.3.2015 at 20:10

      Mustakin toi on söpö! :D Ei ehkä niin söpö että siitä paljon yli kymppiä maksaisin, mutta laukkuuni ton kyllä kelpuuttaisin roikkumaan (ainakin jos se olisi tekokarvasta tehty). :)

  • Pimmiainen (Ei varmistettu)
    15.3.2015 at 14:29

    Näiden asioiden äärellä elän itsekin joka päivä. Perheessä on merkkitietoinen teini jolle puhelin on iPhone ja tietokone on iPad. Mulla on Lumia ja Samsungin tabu. Kummatkin laitteet toimivat pääsääntöisesti samalla tavalla, joten en ymmärrä miksi maksaisin puhelimesta 500€ kun saan toimivan alle satasella tai tabletista saman verran kun käyttööni sopivan saa 150 eurolla. Samat valinnat pätevät myös vaatteisiin yms. Ei ne Hollisterin kuteet ole sen eettisempiäkään kuin H&M:n vaikka maksavat roimasti enemmän.

  • Riika V.
    15.3.2015 at 21:36

    Mmmmmitä??! Karlito? Ei juma. Mitä täällä tapahtuu? 

  • Tee se itse (Ei varmistettu)
    16.3.2015 at 14:38

    Kierrätyskeskuksesta voi ostaa jotain kauhtuneita turkinpalasia, liimata kuumaliimalla yhteen ja kävellä muotiviikoille. Tää on tälläinen Kahlito, esittää Frida Kahloa, maksoi neljän kuukauden vuokran verran.