Mahtumisen maailmanennätys (ostimme 50 000 e arvoisen turvakaukalon)

Saanko hihkua, kirkua, heittää kärrynpyörän ja tuulettaa: ostimme tänään 50 000 euron arvoisen turvakaukalon!!!

Niin siis sen hinta oli 159 euroa.

Mutta sillä hetkellä, kun ensimmäinen sovitustestiin otettu turvakaukalo iloisesti ja ongelmitta sujahti meidän pienen Hyundai i20:n takapenkin keskipaikalle, säästimme sen 50 000 euroa. Sen hintaista sähköautoa nimittäin oltaisiin oltu menossa juuri huomenna koeajamaan.

Jesh!!! Vuoden lisäaika sähköautohankinnalle!!!

(autopähkäilyä aikaisemmin täällä)

Lähdössä sovittamaan kaukaloita.
Klippanit on tässä nyt asennettu mahdollisimman reunoille, ja tuo keskitila loi jo vähän optimismia siitä, että saattaisi mahtua…

Nyt meillä on siis pienen auton takapenkillä kolme istuinta. Ne ovat reunoilla kaksi kappaletta Klippan Opti 129:ää (selkä menosuuntaan 32 kiloon asti) sekä uutena keskellä turvakaukalo Britax Primo. Kaikki markkinoiden kapeimpia!

Sähköautohankinta on meillä varmasti tulevaisuudessa edessä: kaukalo tosiaan mahtui juuri nyt kymmenvuotiaaseen pikkuautoon, mutta vuoden päästä meillä pitäisikin sitten olla kolme isomman lapsen turvaistuinta. Niin optimisti en sentään minäkään ole, että kuvittelisin sen enää onnistuvan. Mutta tällä (HIP HEI HURAA!!!) saatiin nyt hankinnalle ja hulppean autolainan ottamiselle vuoden lisäaika. Voi harkita rauhassa ja koeajaa eikä tarvitse ottaa ”sitä mitä saa kesään mennessä”.

Lastentarvikemyyjä siinä (meidän kanssa riemuitsemisen lomassa) tietysti myös muistutteli, että tällaisissa tapauksissa käyttömukavuudesta joutuu tinkimään.

Ahhhhahahaha. Me vastasimme helpotusnauruhepuloiden, että hei – meille on kolmas lapsi tulossa, meidän elämän käyttömukavuus on mennyttä muutenkin. Se tipahti pois matkasta siinä joskus toisen lapsen kohdalla.

Kun vaihtoehdot on siinä, että matkustetaanko ahtaasti ne meidät harvat matkat vai otetaanko 50 000 euron laina, niin… Sanotaan nyt niin, että kun me siinä sitten hikoillaan lapsia kyytiin asentaessa, ajatellaan me vaan sitä setelipinoa, joka tällä ratkaisulla säästetään. Johan tulee luonnonraikastus ohimolle!

Turvakaukalo ei ole tässä kiinni, kuva on otettu sovituksen jälkeen kotipihalla.

Tarkistimme vielä huolella myyjän kanssa, että istuimet ovat oikein ja turvallisesti kiinni eikä riskipaikkoja pääse syntymään – esimerkiksi että toinen istuin voisi painaa viereisen istuimen turvavyötä auki. Mutta kyllä, kyllä! Uskottava se oli: se mahtui kuin hansikas eikä edes mikään erityisen tiukka hansikas. Jesh!!! Vielä tuuletus ja pari kärrynpyörää (henkistä, koska supisteleva raskausmaha) tähän.

Me ollaan vitsailtu tilaihmeestä tämän meidän pikkuauton kanssa, mutta on se itse asiassa muutakin kuin pelkkä vitsi. Tämä on yllättävän tilava auto. Pyysin nimittäin useammasta autoliikkeestä takapenkin mittoja, ja siinä yhteydessä huomasin, että jopa katumaasturiksi luokitellussa autossa oli pienempi takapenkki kuin tässä Hyundai i20:ssä.

Joel sanoi, että ”jonkinlainen ylityslaulu sun täytyy nyt kyllä tälle meidän autolle kirjoittaa”. Olen samaa mieltä!

Mietimme asian myös näin: jos tämä ratkaisu kävisi jossain vaiheessa seuraavan vuoden sisällä liian rassaavaksi, emme ole kuitenkaan menettäneet tässä mitään. Voidaanhan me alkaa katsella sähköautoa sitten. Tässä meillä on kuitenkin nyt ostettuna kolme hyvää (ja kapeaa) istuinta, joita me käytettäisiin sitten tulevassa autossakin. Vuoden päästä sitten vauva todennäköisesti siirtyy toiseen Klippan Opti 129:een. Siinä yhteydessä yhdelle tai molemmille isoille lapsille olisi sitten uusien turvavyöistuimien ostamisen aika. Riippuu tietysti siitä, että koska nykyiset istuimet menevät pieneksi – tällä hetkellä ovat vielä oikein sopivia.

Eli ennen kaikkea tässä oli kysymys erittäin tervetulleesta aikalisästä sähköautopäätökselle!

Jesh, jesh, jesh!!! Olen niiiiii-iiiin iloinen!

Kuin nainen, joka säästi juuri 50 000 euroa!

 

PS. Totuus kaiken takana: olen ihan hulluna ennakkokuviin siitä sähköisestä hippipakusta, ID Buzz. Sitä ei kuitenkaan saa Suomeen edes koeajolle varmaan vielä vähään aikaan. Tässä sitä sitten vähän salaa pelaillaan aikaa, että se tulisi ja JOS se olisi hyvä (ja siihen mahtuu sitten kolme isomman lapsen istuinta) ja kohtuuhintainen, se olisi niiii-iiiiin meidän. Tai jos markkinoille putkahtaisi joku muu ”just iskevä” mutta kohtuuhintainen täyssähköauto, johon mahtuisi kolme isomman lapsen istuinta kyytiin. Vinkit tuollaisista max. 50 000 hintaisista ”perhekokoisista” täyssähköautoista edelleen tervetulleita!

33

You Might Also Like

  • Karo-
    17.3.2022 at 16:40

    Mä vaihdoin syksyllä mun rakkaan i20 pois. Ja mikä virhe! Haluan sen takaisin! Ja aionkin vaihtaa sellaiseen heti kunhan sopiva tulee vastaan. Tosin meillä ei ole enää turvaistuin ikäisiä, mutta mahduttiin sinne kuitenkin.

    • krista
      17.3.2022 at 17:35

      Joo siis tuo i20 on kyllä niiii-iiiin hyvä auto! Meillä on ollut tää nyt kymmenen vuotta ja ollaan tykätty ihan valtavasti! Mä oon sanonut jo joskus ensivuosina, että tästä mä tykkään – ainoa, mihin mä tän joskus voin vaihtaa, on sit joskus sähköauto, kun siihen on varaa. Tästä linjasta yritän pitää kiinni :) Mutta siis TODELLA hyvä auto!

  • Tooto
    17.3.2022 at 16:41

    Uudehkona seuraajana ja kolmatta lasta odottaen saman autopohdinnan äärellä kysyn, kuinka paljon käytätte autoa noin, että kaukalo (vai vauva?) nostetaan tonne isojen väliin? Onko käyttöä siis päivittäin? Oma pohdintamme on kääntymässä kaksiriviseen takapenkkiin, kun en usko sen 10kg+kaukalo enää loppuvuodesta nousevan tonne väliin niin kevyesti kuin alussa. Tai sitten pitää pikimmiten alkaa käydä puntilla.

    • krista
      17.3.2022 at 17:45

      Hyvin vähän :) Meidän autonkäyttö (tulevaisuudessa) viiden hengen voimin on mökkimatkat 50 km per suunta – se on meidän ultimate-henkireikä kun sinne voi vain hurauttaa ihan extempore. Ja Sotkamossa ajetaan joku 6-8 kertaa vuodessa, tosin nyt kolmen kanssa on ajateltu, että jos tämä yhtälö ei toimi (vaikka vauva ei viihdy pelkästään siskojen kanssa), niin niille matkoille vuokrataan kolmirivinen auto. Muut ajomatkat on oikeastaan sellaisia, että koko porukka ei ole kyydissä. Esimerkiksi jos mä käyn vauvan kanssa neuvolassa, mä vaan otan Klippanin pois ja kaukalon tuohon reunapaikalle. Tai jos on vaikka jonkun asian hoitoa, isot lapset jää helposti kotiin toisen aikuisen kanssa tai itsekseen.

      Eli just tää, että käyttö ei ole päivittäistä, tekee myös sen, että sen ei tarvitse olla niin optimaalisen helppoa :D Kun me tuonne mökille lähtiessä pakataan muutenkin auto hiki päässä (juomavesiä ja matkavessaa myöten), niin siinä ei sitten yksi turvakaukalon laitto tunnu enää missään :D

      Todennäköisesti meidän tekniikka vauvan tuonne laittoon tulee olemaan sellainen, että ensin otetaan Klippan pois, sitten asennetaan kaukalo, sitten Klippan takaisin. Meni se kyllä kuivaharjoitteluna ilman lapsia tuonne keskelle laitettunakin, mutta jotenkin veikkaan, että se on kuitenkin näppärämpi niin, että ottaa vaan Klippanin välillä edestä pois.

      Kaksirivinen takapenkki olisi tosiaan se optimaalinen, mutta niiden hintalappu sähköautoissa karkaa jo meidän mahdollisuuksista pois, suurimmaksi osaksi. Yhtä sellaista oltaisiin kuitenkin menty huomenna koeajamaan, mutta nyt tämä ratkaisu antoi lisäajan, että ei tarvitse just nyt alkaa stressata 50 000 euron lisälainasta.

      • Gloria
        17.3.2022 at 20:38

        Ja tarvitseekohan sitä kaukaloakaan aina irroittaa, voiko joskus ottaa vaan vauvan pois ja jättää kaukalon paikalleen? Jotenkin tottunut sitä kaukaloa aina kanniskelemaan, mutta ei kai sekään joka kerta mitenkään pakollista olisi 😊

        • krista
          18.3.2022 at 09:15

          Joo siis käytäntö näyttää – tää ois hyvinkin näppärää, jos vauvan ujutus toisen penkin yli vaan sujuu! Näillä näkymin me ainakin ajatellaan, että kaukaloa tuskin muutenkaan sieltä autosta kuljetellaan pois, vaan se ”asuu” autossa. Vauva sieltä vaikka Manducaan tai syliin. Ekalla lapsella meillä oli kaikenlaisia ”klik kaukalo vaunun runkohin” -hienouksia, mutta todellisuudessa muutamalle käytölle ne sitten jäi. Tokalla lapsella ei sitten ollutkaan enää sellaisia, nyt ei enää edes sellaisista haaveilla :D

  • Riina
    17.3.2022 at 18:59

    Hei! Mitä autoa olisitte menneet koeajamaan? Tietääkseni ainoa(?) 7-paikkainen täyssähköauto on Tesla Model X, vai onko jotain muitakin vaihtoehtoja näillä spekseillä?

    • krista
      17.3.2022 at 19:45

      No on, tavallaan… Me oltaisiin menty koeajamaan Maxus Eunig 5 – ainoa tuollainen auto, jota me laajalla kartoituksella saatiin (meidän budjetin rajoissa) tähän. Mutta siinä on… omat haasteensa (en halua avata sitä keskustelua, siksi en alun perin edes maininnut merkkiä=) ja siksi olenkin nyt tosi tyytyväinen, että sellaista päätöstä ei tarvinnut tehdä tähän saumaan. Nyt odotellaan ID Buzzia, josko siitä tulisi meille sopiva ja sopivassa hintaluokassa. Tesla on meidän budjetista kaukana.

      Ja sitten lisäksi tavallisia 5-paikkaisia turvaistuinsovittamiseen asti ollaan arvioitu Skoda Enyaq ja keväällä tuleva Nissan Ariya, samoin Hyundain uusi Ioniq 5 ja Kona ois takapenkkimittauksessa vuorossa. Ioniq koeajetiin vuosi sitten syksyllä ja se oli MAHTAVA, mutta käsittääkseni siinä on liian pieni takapenkki. Mutta tuossa Ioniq 5:ssä voisi hyvällä tsägällä olla isompi. Me oltaisiin tosi tyytyväisiä kompaktin kokoiseen autoon, jossa olisi vaan iso takapenkki – mieluummin ajan pienellä kuin valtamerialuksella. Mutta haastavaa on tosiaan ollut! Lisäaika on siitäkin hyvä juttu, että josko uusia vaihtoehtoja tulisi markkinoille!

  • Joltte
    17.3.2022 at 19:11

    Meillä tuli jo vajaa 4-vuotiaan lapsen istuimen kanssa ongelmaa nimenomaan syvyyssuunnassa, eli pelkääjän paikalla istuessa polvet kolhii kojelautaa, kun lapsi siis siinä takana selkä menosuuntaan. Kuljettajan taakse ei olisi millään saanut samankokoista penkkiä niin, että olisi ollut hyvä ajoasento. Auto meni siis vaihtoon kun tuli ajankohtaiseksi kuopukselle ostaa isompi penkki. Ei missään nimessä haluttu isompaakaan sisarusta laittaa vielä kasvot menosuuntaan, penkkikin kun ostettiin juuri sitä silmällä pitäen että menee pitkään selkä menosuuntaan. Että kalliiksi tuli :D Meillä tietysti erona just se, että auto on käytössä jatkuvasti, kun täällä Kainuun seudulla asutaan.

    • krista
      17.3.2022 at 19:49

      Tässä Hyundaissa on kyllä yllättävän isot sisätilat ulkonäköönsä nähden – moni ei ole uskonut, että meillä on kaksi isoa lasta selkä menosuuntaan, mutta niinpä vaan on! Ja vielä oikein mukavasti, koskaan ei ole ollut ahtausvalitusta. Meillä toki myös me aikuiset ollaan lyhyitä, joten etupenkin penkit voivat olla tosi edessä.

      Meille kans selkä menosuuntaan meno on ollut tosi tärkeää. Meillä oli aiemmat istuimet 18 kg asti, ja sen jälkeen moni varmaan kääntääkin. Me kuitenkin ostettiin vielä muutamaksi vuodeksi uudet selkä menosuuntaan -istuimet, nämä 32 kg asti menevät. Silläkin just taas lisäaikaa saatiin pari vuotta, selkä menosuuntaan menoon siis. Tuli kalliiksi sekin kyllä :D Mutta pari vuotta niitä ehtivät käyttää ennen kuin jää pieneksi ja toiselle noista istuimista tuleekin sitten uusi käyttäjä perässä :)

      Ja joo ymmärrän tosi hyvin, että siellä auto on käytössä ihan eri tavalla kuin täällä!

    • Teppo
      17.3.2022 at 20:38

      Joo toi pituus tulee ainakin mun kokemuksella monesti vastaan, V50 Volvo jäi meillä neljällä hengellä pieneksi siinä kohtaa kun piti saada toinen kaukaloa isompi istuin takapenkille, kun kuskin takana ei vaan mahdu olemaan sellaista niin että minä pitkäjalkaisena voisin ajaa. Ei mahtuisi nyt Passattiinkaan pienemmän selkä-menosuunaan penkkejä kahta, apukuskin takana se nyt ja penkki niin takana kun menee, niin mä just mahdun siinä edessä istumaan. Kuskinpenkkiä tarvii saada 10cm taakse jotta jalat mahtuu polkimille, siinä siis takana isomman naama eteenpäin-istuin.

      Mut eipä ne auton ulkomitat tota pituutta aina suoraan kerro, ja lyhyempijalkaisilla toki tämä paljon helpompaa,

      • krista
        18.3.2022 at 10:05

        Joo varmasti siinä on kysymys just etupenkkiläisten jalkojen pituudesta ja myös just auton sisätiloista, että miten ja mihin suuntaan ne rakentuu. Meitä esimerkiksi yllätti näissä takapenkkivertailuissa just tuo, mistä postauksessakin mainitsin, eli että joissain ison näköisissä autoissa on kapeampi takapenkki kuin tässä i20:ssä. Että kyllä näissä tosiaan ihan mittanauha ja sovitus on tarpeen, ei voi esimerkiksi ulkoa katsellessa arvioida, vaikka luulisi että voi!

      • Anna
        19.3.2022 at 10:15

        Meillä taas mennään neljän henen perheellä vielä Suzuki Swiftillä. Viime viikolla käännettiin ekaluokkalainen kasvot menosuuntaan kun alkoi valittaa jalkatilan vähyyttä (varsinkin pidemmillä matkoilla). Minä (150cm) olen tuossa autossa pääasiallinen kuski, joten kuskinpenkin takana on lapsi 4V selkä menosuuntaan (istuimen saa ohjeen mukaisesti tuettua hyvin kuskin selkänojaan). Isompi lapsi, joka on nyt kasvot menosuuntaan on sitten pelkääjänpenkin takana, kun siinä istuu välillä eri mittaisia ihmisiä. Ennen penkkien kääntöä esikoinen istui kuskin takana, koska kuskin penkki meidän Swuftissä aina edempänä kuin pelkääjän.
        Miehen autossa taas on ihan päinvastoin. Scoda Superb vanhempaa mallia on sellainen, että pieni ihminen voi kävellä takapenkille. takajalkatilaa on siis ihan valtavasti. Siellä selkä menosuuntaan istuva lapsi on pelkääjän takana ja etupenkki vedetty niin taakse ettei minun jalat edes yllä sinne jalkatilan etuosaan eikä käsi koskettamaan tuulilasia. Kuskin takana taas istuu esikoinen, koska siellä ei tarvitse tukea penkkiä etupenkin selkänojaan. Kuski saa penkkiään säädettyä vapaammin.
        .
        Nyt kun ostettiin tuo turvavyöistuin, totesin miten hienoa on, että sen saa isofixilla kiinni. Ei tarvitse stressata onko se varmasti kiinnitetty autoon kun lapsi ei istu kyydissä (sisällä sille ei oikein ole säilytyspaikkaa niin saisi asua autossa). Tuo istuin valittiin meille tutusta ja hyväksi havaitusta merkistä ja sieltä kapea malli ihan siltä varalta, että JOS vaikka se kolman käyttäjä tulee ja JOS vaikka hyvällä tuurilla saisi kolme istuinta vierekkäin kun otetaan kapea. Nyt minulla on autossa kaksi Britaxin Römeriä (tavallinen ja turvavyöistuin) ja miehen autossa jotkut muut (en enää muista merkkejä). Vanha Klippani sai siirtyä pois. Luultiin itseasiassa, että siitä oli jo päiväys mennyt, mutta jälkikäteen mies katsoi, että käyttöikä olikin 7 vuoden sijaan 10 ja olisi vielä ollut ikää. hups. No nyt se lähtee roskalavaryhmän kautta toivottavasti uuteen kotiin vielä pariksi-kolmeksi vuodeksi.

  • Elluriina
    18.3.2022 at 11:28

    Kyllä se varmaan antaa mielenrauhaa kun saa pitkään istua selkä menosuuntaan. Meillehän tuli kuopuksella se 125 sentin pituusraja vastaan heti ekaluokan jouluna. Toisaalta ystävän hujopilla lapsella pituusraja ylittyi jo alle viiden vanhana ja nyt toisella luokalla pituutta on jo yli 150 senttiä. En sitten tiedä onko niska silti lainkaan sen vahvempi, painoa on kuitenkin niin vähän näillä lapsilla.

    • krista
      18.3.2022 at 11:47

      Joo lapset on tosi eri kokoisia kyllä: jotkut samanikäiset lapset on jo nyt sen pituisia, että meidän lapsesta ei luultavasti koskaan tule sen kokoista :) (ja myös ruumiinrakenne hentoinen) Eli aina pitää tietysti just sen oman lapsen mittojen mukaan tehdä nämä valinnat! Ja on tosi hyvä, että noissa on aina kilo/pituusrajoitukset eikä niinkään puhuta iästä.

      Mä oon muuten tän kertonutkin (täällä: https://www.puutalobaby.fi/turvaistuin-suositukset/), mutta meillähän on sellainen omakohtainen kokemuskin, minkä takia esimerkiksi ostettiin nuo uudet (hyvinkin hintavat) penkit vielä ”vain” pariksi vuodeksi. Me oltiin siis jo käännetty lapset kasvot menosuuntaan, mutta yhdellä ajomatkalla jouduin tekemään sellaisen vähän tavallista tiukemman jarrtutuksen, kun pyöräilijä kaartoi ihan yllättäen eteen. Ei ollut edes hätäjarrutus vaan sellainen vähän normaalia napakampi. Peilistä vaan näin, että molempien lasten niskat niksahtivat eteen, uuuuuh! Hitto mikä tunne, piti sitten tarkkailla, että kävikö pahemmin. Onneksi ei käynyt! Istuimet kääntyivät välittömästi takaisin toisin päin – olin siis itse kivenkovaan väittänyt, että ”ei mahdu enää selkä menosuuntaan”, mutta kummasti löytyi motivaatio saada mahtumaan :D Ja kun niissä painoraja tuli täyteen, ostettiin vielä nämä. Ajateltiin ostaessa (vuosi sitten), että nämä menevät ehkä vielä vuoden, mutta näköjään menevät edelleen. Veikkaan, että vielä toisen vuoden, ja sit sen jälkeen perhein tuorein tulokas siirtyykin varmaan sit toiseen tällaiseen.

  • M
    20.3.2022 at 12:39

    Ihmiset jotenkin automaattisesti ajattelevat, että lapsiperheellä pitäisi olla iso auto. No ei pidä! Me vaihdettiin pieni Peugeot 207 tällä viikolla sähköautoon (sekin kai pieni, VW ID) ja oltiin siis edellinen auto ostettu ennen lapsia. Hyvin palveli meitä lapsiperheenä 8v. ja kaksilapsisena perheenä melkein 6v. Bugiksen tuplatkin meni takakonttiin. :D Nyt oli kuitenkin meille hyvä aika siirtyä sähköön, siksi myytiin eteenpäin.

    • krista
      21.3.2022 at 09:00

      Just näin! Ja hei tuo VW ID vaikuttaa tosi hyvältä, jos olisi kaksi lasta vaan meillä, niin olisi ehdottomasti harkinnan alla! Paitsi hmm, mitä jos kuitenkin…. Hei JOS on jossain vaiheessa mahdollista heilutella mittanauhaa takapenkissä, niin olisin SUPERkiitollinen takapenkin leveysmitasta :) Eli mitattuna sieltä alhaalta selkänojan ja penkin taitepisteestä. En ole VW:ltä saanut vastausta, kun olen kysellyt noita penkkien mittoja :)

      Oliko pitkä odotusaaika tuossa autossa?

      • Tuikku
        21.3.2022 at 19:15

        Varmaan riippuu ID:stä, meidän ID4 on ainakin omasta mielestä iso auto ja kolme lasta menee taakse kyllä hyvin.

        • krista
          22.3.2022 at 08:24

          JESH, tämä on hyvä kuulla! Onko teidän lapsilla istuimet, ja millaiset? (kaukaloita vai turvavyöistuimia?)

          Tämä menee nyt ehdottomasti meidän ”testataan ja mitataan” -listalle, aiemmin on ollut kysymysmerkkilistalla :D Mulla on siis listat :D Nyt potentiaalisimmilta kuulostaa Hyundai Ioniq 5 ja tämä ID4 näistä nykyisistä, ID Buzz haaveissa jos se vaan tulisi nyt Suomeen ja Maxus Euniq 5 sitten isompana autona.