Haalarit vai takki ja housut?

Ikuisuuskysymys, ainakin mulle: haalari vai takki & housut -yhdistelmä lapselle?

Ensimmäistä kertaa olen tätä pohtinut (heh) näköjään vuonna 2015, täällä. Silloin 3-vuotiaalle lapselle. Ja vielä kuusi vuotta myöhemmin otsikoin kirjoitukseni lähes samalla tavalla, hahaa! Että eipä olla kovin pitkälle päästy?

Jo sieltä ihan vuosien-vuosien takaa somesta olen ”oppinut” seuraavan: että jossain vaiheessa isompi lapsi sitten alkaa pitää haalaria ”lapsellisena” ja vaatii saada takin ja housut. Kaikilla kavereillakin ja silleen. Ja ihan siis uskon kyllä, että näin varmaan jossain vaiheessa käy.

No, vielä(kään) sitä ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Se riippuu varmasti ihan alueesta, koulusta ja kavereista. Mutta viestinä tämä tällainenkin: ei se välttämättä ihan ala-asteen ensimmäisillä luokilla tapahdu. Voi olla, että tosi monella kaverillakin on haalari ainakin ekalla ja tokalla luokalla.

Voi myös olla (kuten meillä) , että lapsi ei tällaista valintaa edes noteeraa eikä edes hoksaa arvottaa vaatekappaleita (tai oikeastaan mitään muutakaan) lapsellisemmaksi kuin jokin toinen juttu. Nehän on vain vaatteita! Ja he ovat lapsia! Ja sitä paitsi haalari on nopeampi pukea päälle!

Moni lapsi (ainakin nämä omat) on myös tosi tarkka havainnoimaan, mitä ja miten aikuinen puhuu. Jos haalari ”esitellään” pikkulasten juttuna, lapsi hyvin helposti imee ajatuksen itseensä, vaikka aikuinen vain jossain sivulauseessa huomaamatta haalaria pikkulapsittelee. Ja tietysti: omien vanhempien lisäksi muilta lapsilta nämä myös tulevat. Joissain kaveriporukoissa tällaiset pukeutumis- tai lapsellisuusjutut voivat olla keskeisempää kuin joissakin muissa.

Mutta edelleen: voi myös olla, että lapsen vertaisporukka on sen verran suvaitsevaista sakkia, että kukaan ei todellakaan kiinnitä huomiota siihen, millainen ulkoiluvaate toisella on. Kunhan leikki luistaa!

Samanaikaisesti olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että yksi keskeisistä tavoista saada lapsi käyttämään hyviä lämpimiä ulkovaatteita on se, että ne ovat mieleiset ja lapsen oman tyylitajun mukaiset, etenkin isompana. Meilläkin aikuinen on monen vuoden ajan valinnut vain ”speksit” (esimerkiksi valmiiksi 3-5 vaihtoehtoa) ja lapset ovat sitten itse valinneet niistä sen, mikä on eniten ”mun tyyliä”.

Sama pätee myös haalari vai takki&housut -kysymykseen. Jos haalariin nousee vastustus, niin ei väkisin. Muuten nousee vain vastenmielisyys koko järkevää pukeutumita kohtaan. On tosi tärkeä, että lapsella on hyvä fiilis omista vaatteistaan.

Entäs meillä sitten tänä vuonna?

No ensinnäkin: enpä olisi silloin lokakuussa talvivaatteita valitessa uskonut, että se vaaleanpunainen untsikka (johon lapsi iski välittömästi silmänsä ja aikuinen oli vähän epäileväinen) olikin ihan täydellinen valinta just tähän talveen. Mikä sattuma!

Jostain marraskuusta asti koululainen (pikemminkin tyyli- kuin lämpökysymyksenä) käytti sitä välikausihousujen kanssa – näppärää, kun pitkän muhkean takin ansiosta alaosana sai olla (sekin tyylikysymys) ne vakilempparit, kapeat Reiman softhell-housut. Ja nyt pakkasilla toppahousujen kanssa tuo untsikka on ihan-ihan nappiin. Ei tule kylmä!

Vapaa-ajan piharymyleikeissä untsikkaa ei kuitenkaan olla käytetty. Eräs äiti-ihminen on (kröhöm) tätä asiaa vähän ohjaillut. Ehkä vähän hölmöä ”säästellä” jotain vaatetta, mutta toisaalta kun eteiskaapissa kerran rymyisempiäkin vaihtoehtoja on, niin en ole ihan ensisijaisesti suositellut hempeää vaaleaa untsikkapinkkiä kallioltapingviininäliukumisleikkeihin.

Mutta! Kuten Instasta ehkä joku tarkkasilmäinen on huomannut, onhan meillä ne haalaritkin!

Bongasin nimittäin kierrätysryhmästä syksyllä vanhan, luultavasti tosi monen lapsen käyttämän Lassien toppahaalarin. Oisko ollut vitosella. No hitsi, ostan! Ja sitten Reiman nettikaupassa oli ale, ja bongasin ”seuraavan koon” toppahaalarin siellä. No josko sit senkin!

Niinpä me päädyttiin tänä vuonna siihen, mitä mulle jo vuonna 2015 suositeltiin. Heh. Että on molemmat.

Rehellisesti sanoen itse mieluummin valitsisin yhden kaikkiin tilanteisiin sopivan vaihtoehdon enkä molempia. Mutta nyt, kun haalarit tulivat meille ihan merkittävän edullisella, niin hitto, elämä risaseks!

Ja miten näitä on käytetty?

No, eskarilainen on käyttänyt oikeastaan pelkästään haalareita, hän tykkää niistä paljon enemmän. Alkutalvesta hänellä oli kevyttoppahaalari (parin vuoden takainen isosiskolta, jo vähän nafti) jonnekin jouluun asti, ja sen jälkeen tosiaan tämä ”seuraavan koon” Reiman alesta bongattu toppahaalari, joka itse asiassa kooltaan näyttää olevankin just sopiva.

Eskarilaiselle ajateltua superihanaa keltaista toppatakkia on pitänyt enimmäkseen isosisko.

Koululainen puolestaan on käyttänyt koulussa enimmäkseen takki&housut -yhdistelmää, mutta vapaa-ajalla (iltaisin ja viikonloppuna esimerkiksi metsäretkillä) myös tosi paljon sitä kierrätysryhmän haalaria. Ja ”kelpaa” se haalari kouluunkin: esimerkiksi pulkkamäkipäivään koululainen puki ilolla ja itse valiten just sen haalarin.

Tällä näppituntumalla aiomme todennäköisesti jatkossakin talvivaatteiden osalta tehdä näin: hankkia vielä seuraavissakin koossa edelleen myös haalarit pääasiallisen takki&housut -yhdistelmän rinnalle. Todennäköisesti joko kierrätysryhmästä piharymylaatuisena tai alehaukkaillen alennusaikoina seuraavaa kokoa valmiiksi.

Pienemmälle lapselle (nykyiselle eskarille eli tulevalle ekaluokkalaiselle) voisi seuraavana talvena riittää pelkkä haalarikin, tänä vuonna se olisi selvästi riittänyt. Mutta katsotaan, miten mieltymykset kehittyvät.

Toistanpa tässä vielä saman gallup-kysymyksen kuin vuonna 2015: haalari vai takki&housut?

Huikatkaa erityisesti, jos teilläkin on isompia lapsia, jotka ihan mielellään valitsevat vielä haalarin. Näytetään, että meitäkin on olemassa ja haalarin ”lapselliseksi” leimaaminen on ihan turhaa!

 

 

PS. Ai niin! Vanhan kierrätyshaalarin kanssa meille kävi kuitenkin ”erikoinen” juttu. Mmmmmitä, voiko näinkin käydä, ei me tällaista muistetukaan! Joskus joulukuussa lapsi oli polvillaan ravassa ja uitti jotain lehtiä vesilätäkössä (oi kyllä). Ja se polvihan kastui läpi! Oho! Hassu havainto, että kaikkeen teknisyyteen tottuneena se oli ensimmäinen kerta, kun meillä lasten ulkovaate petti niin, että alla oleva vaate kastui. Tajuttiin, että tämä haalari taitaa olla ajalta ennen vedenpitävyyksiä – tai sitten kyseinen ominaisuus oli jo sieltä jotenkin kulunut polven kohdalta tai jostain polvisaumasta.

Mutta kuivemmalle säälle tuo kierrätyshaalari on edelleen oikein kelpohaalari, joka toivottavasti löytää vielä meidänkin jälkeen seuraavan käyttäjänsä!

8

You Might Also Like

  • Elina
    14.1.2021 at 10:46

    Siis mä vetelen pitkin Bulevardia edelleen, näin 30-vuotiaana, pilkkihaalarissa. Kyllä, pilkkihaalarissa. Myös koulussa olin se nolo tyyppi, joka käytti talvihaalaria vielä 10-vuotiaana, koska kylmä. Kyllä ketutti kun teini-ikäisille ei löytynyt oikean kokoista haalaria ja oli pakko siirtyä käyttämään takkia. Oli ihanaa kun ylä-asteen vikalla luokalla ja lukiossa olin jo niin iso, että aikuisten pilkkihaalari meni päälle :D

    Esikoinen ei enää nyt talvella halunnut mennä haalarissa kouluun, mutta sain hänet suostuteltua esimerkiksi tänään pukemaan haalarin päälle, ettei raukalle tule kylmä. Häntä silti huoletti kavereiden reaktiot, mutta neuvoin nauramaan takaisin kun kaverit hytisevät sitten ulkona kylmissään :D

    • krista
      14.1.2021 at 10:55

      Hei millainen haalari sulla on? Joel jonain vuonna (kun kävi duunipaikka-töissä julkisilla ja joutui seisomaan bussipysäkeillä pitkään) haaveili just sellaisesta! Olisi todella näppärä kyllä aikuisellekin!

      Mulla oli haalari joskus isompana kans, ne tuli ihan ”muotiin” (Kuusamo-taajuudella) joskus, kun olin ehkä ala-asteen viimeisillä vuosilla. Se oli hieno turkoosi haalari, ai että!

      Toivottavasti ei kukaan reagoi ikävästi <3 Nää on herkkiä juttuja. Mutta veikkaanpa, että haalareita on muillakin! Täällä meidän koulussa haalareita näkee (mun silmään ehkä, kun niitä erikseen tarkkailen) yllättävänkin paljon pikkukoululaisilla.

  • Ulla
    14.1.2021 at 11:25

    Minulla kaksi tyttöä. Toinen ei halunnut pitää haalaria enää kouluikäisenä edes vapaa-aikana. Toinen (nuorempi) piti haalaria vielä 4. luokalla koulussakin. Nuorempi selkeästi on priorisoinut lämmön ja helpon pukemisen. Nyt hän on 6. luokalla, eikä haalari ole ollut enää tänä eikä viime talvena käytössä. Päätti itse ettei enää osteta haalaria.

    • krista
      14.1.2021 at 11:31

      Tämä muuten onkin hyvä esimerkki siitä, miten just lapsilla on omat pukeutumismieltymyksensä ja just arvostavat erilaisia juttuja pukeutumisessa! Voisin hyvin arvioida, että meilläkin nuorempi vielä tulevinakin vuosina haluaa haalarin. Toki se voi muuttua (ja saa muuttua jos on muuttuakseen), mutta esimerkiksi just tänä talvena hän on valinnut selkeästi mieluummin haalarin.

  • Karo
    14.1.2021 at 11:31

    Meillä lapsi haluaisi haalarin, mutta kun koko pitäisi olla vähintään 146, niin niitä ei noin vain löydy. Pitkän lapsen ongelmia :D

    • krista
      14.1.2021 at 11:32

      Totta, ja myös se, että alennuksista on vaikeampi löytää näitä isompia haalareita! Ihan niitä pienten taaperoiden haalareita löytyy alennusmyynneistä paljon helpommin kuin jostain koosta 110 eteenpäin.

    • Tilia
      15.1.2021 at 12:42

      Meillä oli tämä ihan sama, että lapsi olisi käyttänyt mielellään haalaria, mutta viimeinen mahtuva koko oli tokalla luokalla. Oli niin nopea vetää päälle välitunnille mennessä ja lapsen mielestä mukavampi kuin takki ja housut ja tietty kaikessa lumitouhussa ihan ehdoton. Mutta kun ei enää löytynyt sopivaa kokoa, niin ei löytynyt, ja pakko oli siirtyä takkiin ja housuihin. Tämä on kyllä isokokoisempien lasten kanssa muutenkin jatkuva ongelma, että tarpeeksi ”lapsellisia” vaatteita ei ole saatavilla. Meidän 10-vuotiaskin haluaisi käyttää vielä kaikkia lasten kivoja kuoseja, muttei niitä enää koossa 150 cm ole saatavilla, pelkkää teinivaatetta on tarjolla. Koskee ihan kaikkea alusvaatteista lähtien. Eipä tehdä aikuisten XS koossa Frozen-pikkareita eikä koossa 39 mitään kivoja talvikenkiä.

      • krista
        15.1.2021 at 13:32

        Tää on kyllä sellainen juttu, johon haluaisi vaatevalmistajat hereille! Tarvitaan ”lapsekkaita” ei-teinimäisiä vaatteita isommille lapsille! Just värikkäitä, iloisia, mukavia jne., on tosi kurja, kun vaatetarjonta muuttuu pikkuteinin vaatteiksi liian aikaisin.

        • Vendla
          23.1.2021 at 23:27

          Nimenomaan! Meillä on kokoa 134/140 käyttävä eskarilainen, ja haikeana hän (ja varsinkin äitinsä) katselee värikkäitä ja söpöjä lasten vaatteita, joissa suurin koko on yleensä 128. Todellakaan leopardikuviot ja skinny jeansit ei oo sitä, mitä haluaisin kuusivuotiaalle ostaa, mutta sitä hänen koossaan on tarjolla ainakin ketjuliikkeissä. On täysi työ löytää kivoja vaatteita.

  • Aamuruuhka
    14.1.2021 at 11:32

    Haalari! Onhan se lämpimämpi ja suojaavampi, ja vain yksi vaate puettavana (ja etsittävänä..). Meillä on vasta 5-vuotias, tuleva eskarilainen siis, mutta ennustan haalarin käytölle vielä monta vuotta. Tämä lapsi valitsee vaatteensa täysin käytännöllisyyden ja oman makunsa mukaan. Tykkää vaan, kun on vähemmän puettavaa. Vaikka päiväkodissa on oltu jo yli pari vuotta, sieltä ei ole tarttunut oikein mitään pukeutumista ohjaavaa normistoa, vaan edelleen lapsella on oma, erilainen tyylinsä :) Vaikka niin meitäkin varoiteltiin, että sieltä päiväkodista viimeistään se prinsessakausi iskee, kohta kelpaa vaan mekot, kohta kelpaa vaan pinkki, kohta ei halua haalaria, kohta ei kelpaa enää äidin tekemät vaatteet, jne :D No, meille ei ole vielä käynyt mitään näistä, saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo :) Ja samoin meillä ei ole koskaan sanottu mitään vaatetta lapselliseksi. Itse asiassa lapsi juuri toivoi itselleen samanlaisia potkuhousuja kuin meidän vauvalla :D

    Mutta toki jos lapsi myöhemmin valitsee takin ja housut mieluummin, niin sekin on ihan ok. Muistan, että itse en olisi missään nimessä laittanut haalaria kouluun ainakaan enää toka-kolmasluokkalaisena. En suostunut käyttämään edes toppahousuja, eli sittenpä hytistiin… :D No, ehkä oma on fiksumpi.

    • krista
      14.1.2021 at 11:48

      Just näin! Kuulostaa samanhenkiseltä tyyliltään teidän lapsi kuin meidän eskarilainen. Ja samanaikaisesti se on tietysti tosi onnekasta, että oma lapsi on päässyt päiväkodissa/kaveriporukassa sellaiseen ympäristöön, jossa tällaisia paineita ei ole päässyt syntymään vaan jokainen saa olla oma itsensä – aina se ei kai valitettavasti näin ole, kuuleehan näitä… Vaikka että eskarilaisten lelupäivässä jonkun lelua haukutaan lapselliseksi, niin surullista :( Oon usein miettinyt, että miten nämä ilmapiirit rakentuvat – varmasti varhaiskasvattajien ammattitaidolla ja tiedostavuudella osansa, että tuollaisia pystytään välttämään ja lapsilla on vapaus kasvaa omana itsenään just sellaisella maulla ja tyylillä kuin haluaa <3 Me kans vältettään minkään asian (vaateen, lelun tms) "lapsellisena" pitämistä ja oikeastaan koko termiä. Koska lapsethan OVAT lapsia ja lapsellisuus on just se lapsen juttu! <3

  • A
    14.1.2021 at 11:37

    Sekä että, edelleen. Tokaluokkalaisella ei ole mitään ongelmaa toppahaalarin käytöstä (enempi reaktio oli JEE! kun sanoin että tällä viikolla otetaan haalari käyttöön). Vk-vaatteissa siirryttiin takki-housut yhdistelmään jo aikoja sitten, mutta talveksi on ollut aina toppahaalari (ja takki+housuja). Viime talvena haalaria ei tosin käytetty, koska, noh, ei sitä talveakaan tullut, onneksi mahtui tänä vuonna vielä. Nyt ehkä vikaa talvea haalari kuitenkin, koska käytössä Reiman 140cm ja sen jälkeen löytyisi vaan varsin kalliita lasketteluhaalareita isommissa kokonumeroissa.

    Meillä haalarin ja takin välillä valitaan kelin mukaan. Takki-housut yhdistelmä on kätevin ”normaaleissa” olosuhteissa, mutta haalari on vaan lyömätön haastavissa keleissä, kuten tällä viikolla, ensin ihan jäätävästi lunta ja nyt hurjan kylmää. Takki-housut yhdistelmän valtti on monipuolisuus, meillä on aina käytössä kevyttoppahousut ja paksummat toppahousut, joten housujen valinnalla voi säätää asun lämpöisyyttä. Mutta näistä haastavista keleistä, niin lapsella oli koulussa pulkkamäkeä, sitten ip-kerhossa lumisessa metsässä leikkimistä ja vielä kotimatkalla lumihangessa kieriskelyä ja lumikasan päältä hyppimistä. Päällä toppahaalari ja Reiman pitkävartiset Sophis-saappaat ja ihan oli kuiva ja lämmin lapsi kun kotiin pääsi. Samaten kylmillä keleillä haalari on tosi hyvä. Meillä on myös todettu, että on pakko olla vähintään kaksi kunnon ulkovaatekertaa (sekä vaatteet että asusteet, että kengät). Esim. nyt alkuviikon tuiskuissa kun oli aika lämmintä (ts. lumisade todella kasteli), oli ip:n jälkeen vaatteet vasta kuivamassa, kun piti pulkkamäkeen päästä. Silloin oli kiva kaivaa kuivat vaatteet lapselle päälle.

    Tähän takki vs. haalarit kysymykseen liittyy musta myös topparukkaset vai toppahanskat. Meillä nimittäin tokaluokkalainen pitää mieluusti toppahanskoja ja niitä onkin kasa hankittu, ja olivat koko alkutalven käytössä, mutta kyllä tän aamun pakkasilla käsiin vedettiin kunnon villavuoriset rukkaset (plus reppuun varmuuden vuoksi aluslapaset jos tulee kylmä). Onneksi lapsi on aika pragmaattinen ja ymmärtää järkisyiden päälle. Oon hänen kanssaan aika paljon pohtinut sitä, että kumpi on leikeissä tärkempää, että näyttää hyvältä vai että on mukava olla (toki parasta on, jos molemmat saa, ja tässä kohtaa esim. se mieluisa haalari on tosi hyvä juttu). Esimerkkinä vaikka 100% akryylipipo jossa on superihana tupsu ja joka on lapsesta ihanin ikinä (vs. nätti, muttei yhtä ihq 100% merinovillainen pipo). Tässä kohtaa joustetaan puolin ja toisin, akryylipipon saa laittaa, jos ei oo sikakylmä ja sitten kun keli vaatii kunnon pipoa, laitetaan se äidin mielestä parempi.

    Ja kyl mun äitisilmiin vähän tuntui pahalta, kun katsoin eilen välkällä verkkareissa lumihangessa kirmaavia isompia koululaisia (ala-asteelaisia kumminkin). Aattelin, että miten kylmä heillä onkaan, huh. Tietty oon itse paras puhumaan, kun oon Kainuussa teininä Leviksissä viipottanut pakkasissa (ei mitään alla, koska kalsarit oli niiiin nolot). Siitä tosin seurauksena oli paleltumat ja nykyään kaiken kylmän erittäin herkästi tuntevat reidet, joten toivottavasti oma nakero ois isompana fiksumpi.

    • krista
      14.1.2021 at 12:03

      Tosi paljon samaa kuin meillä! Ja siis mulle tuottaa ihan sellaista hassua nautintoa se, että sen kaiken lumen (tai aiemmin kuran) keskeltä kuoriutuessa alla on kuiva ja lämmin lapsi. Koska siis itse muistaa, miten kylmä ja märkä itse joskus oli lapsena, kun kunnon teknisiä vaatteita ei vielä ollut… Ihan jatkuvasti mietin sitä, että ah miten erilaista näissä nykyvarusteissa on! Esimerkiksi hanskan voi työntää VETEEN (sinne rapakkoon tai mökillä esimerkiksi järvestä poimittiin jäätä niin, että lapset oikeasti laittoivat sen hanskan sinne järveen) ja se käsi on silti kuiva! Se ei vaan lopeta hämmästyttämästä :D Mulla oli lapsena sellaisia ihania lapinlapasia, jotka olivat tietysti tunnearvokkaita ämmin tekemiä jne, mutta ai hitto kyllähän ne läpi menivät, vaikka niitä olikin useammat päällekkäin.

      Käsinepuolelta me ollaan ehdotonta rukkaskoulukuntaa, ne noissa kuvissa näkyvätkin. Lisäksi meillä on sellaiset ”isompien lasten rukkaset” (?), jotka on tarkoitettu takin alle, kun nämä ovat noita päälle vedettäviä – mutta nepä eivät olekaan niin mieleiset. Oon tätäkin ajatellut hiljaa itsekseni, että kieltäytyykö koululainen joskus näistä takin hihan päälle tulevista, mutta eipä ole sellaista tullut! On tosi hyvä, kun ei mene lunta sinne ranteeseen. Vaikka onkin vaikea laittaa itse ”se toinen” rukkanen kunnolla, usein taitaa se jälkimmäinen rukkanen jäädä lyttyyn, jos ei ole ketään siinä auttamassa. Mutta silti on hyvää kangasta siinä myös ranteen ympärillä!

      Mä olin joskus teininä Kuusamossa ilman pipoa! Niin hullua. Ja hitto että olin jäässä, välillä tuntui oikeasti, että korvat irtoaa… Mutta joo teininä on kaikki erilaista :D

      • A
        14.1.2021 at 18:25

        Joo meilla on toppahanskat niitä jotka menee hihan alle ja rukkaset sitten tuota pitkävartista mallia (vauvamalli sanoi tokaluokkalainen ekaksi, mutta nyt pakkasella on kyllä laittanut mukisematta). Toisen rukkasen laitto hyvin on kyllä vaikeeta, mutta onneksi tokaluokkalaisellakin ope auttaa kun pyytää ja kaverit kans. Nää on jotenkin niin ihania nää lapset, kun ovat niin auttavaisi toisiaan kohtaan. Esimerkiksi kun nyt tultiin ulkoa ja lapsen isä kysyi että onko meillä kypärämyssyä, että sellainen ois tosi kätevä huomisiin pakkasiin (äitihuomio, ei oo, varmaan kolme vuotta sitten viimeksi ;)). Lapsi kommentoi ensin tyrmistyneenä, että sellainen on ihan karsea. Kysyin että onko kellään luokkakaverilla sellaista, niin sanoi että joo on jollakin ja sitten omaehtoisesti korjasi, että tarkoitti että sellainen olisi kamala hänellä, mutta ei ylipäänsä. Näiden luokalla ja kaveripiirissä ei siis todellakaan oo semmoista, että toisten vaatteista tai muustakaan ominaisuuksista sanottaisiin mitään negatiiviseen sävyyn ja siitä olen kyllä superiloinen (heillä on superhyvä ope ja fiksuja ja mukavia ovat muksutkin).

        • krista
          15.1.2021 at 13:38

          Meillä muuten kaivettiin kypärämyssyjä ja yksi monen-monen vuoden takainen Pierre Robertin kypärämyssy mahtui koululaisellekin! Ehkä se oli jotenkin sopivasti venynyt :D Oon harkinnut sellaisten ”päällyskypärämyssyjen” ostamista, mutta ei ole ihan just sellaista nappiinosuvaa vielä tullut esiin. Eskarilaisella on sellainen valkoinen ikivanha (ja tahroiltaan sen näköinenkin), josta tykkää ihan valtavasti.

          • Jenni M..
            16.1.2021 at 20:52

            Isompien lasten ”kypärämyssyjä” on muuten Bredenillä. Ekaluokkalainen rakastaa karhukuvioista hat-scarf-myssyään. Syksyllä käytti pelkästään sitä ja nyt pakkasilla villapipoa tuon päällä.

  • Elmeri
    14.1.2021 at 11:51

    Meidän ekaluokkalainen valitsee myös haalarin aina, eikä ole pätkääkään huolissaan vaikka kavereilla on takit. Hän priorisoi nopeuden välitunnille lähtiessä :). On meillä kyllä takki ja housutkin, kauppareissuilla ja autoilussa ovat kätempiä kun voi riisua takin.

    Aikuisten haalarit taitaa muuten olla, tai olla tulossa muotiin. Olen niitä bongannut useampia lähiaikoina. Ehkä se vähentää haalarin ”noloutta” nuorison silmissä!

    • krista
      14.1.2021 at 12:11

      Kyllä, haalari on vaan niin helppo ja nopea pukea! Just tällaiset ”ei pätkääkään huolissaan” -lapset voivat parhaimmillaan olla hyviä esimerkkejä muillekin siitä, että jokainen voi pukeutua just niin kuin itse haluaa <3
      -
      Noi aikuisten haalarit olisivat kyllä mahtava muotivillitys! Jotkut maailmantähdet pitäisi varmaan saada toppahaalareihin, ehkä teinit siitä innostuisivat :D

  • Eeda
    14.1.2021 at 11:51

    Esikoinen on halunnut käyttää takkia ja housuja 5 -vuotiaasta asti. Ainoa poikkeus oli fleecevuorellinen kurahaalari, jota piti eskarissa. Ekan luokan syksyllä haalari taisi mennä päälle vain pihaleikkeihin. Vuosiin en ole enää hänelle edes ehdottanut haalaria.

    Tokaluokkalainen on todella tarkka tyylistään ja selvästi ymmärtää vaatemerkeistä ja muodista enemmän kuin siskonsa (yrittää esim. saada sellaista napapaitahupparia, johon en suostu 😁). Silti hän halusi talvihaalarin. Tunnustan epäröineeni toivetta ja hankkineeni toppahousut ja -takin vaikka lapsi pitää pihaleikeissä märällä kelillä omaa kurahaalariaan paljon. Tykkään kans hankkia vain yhdet saman käyttötarkoituksen ulkovaatteet ja ajattelin takin toimivan hyvin kauppareissulla yms. Kerran kaupassa lapsi sitten bongasi alennusrekistä hänelle sopivan haalarin (pitkänä käyttää jo kokoa 140 -> vaikea löytää kierrätysryhmistä ja muutenkin monilla merkeillä loppuu koot 134 kokoon)
    ja oli niin onnellinen, että päätin ostaa sen vaikka alennushintakin oli melko suolainen. Hän käyttää nyt koulussa (ja kotona) vaihdellen haalaria ja takki+housut settiä. Oli oikein neuvonut kavereilleenkin, mistä heidän kokoisia haalareita löytyy 😂 Mitä opin? No ainakin sen, että kuuntele lasta silloin, kun hänen toiveensa on oikeasti realistinen ja käytännöllinen 😊

    • krista
      14.1.2021 at 12:18

      Hyvä oppi hei! <3 Ja siis meillä tosiaan tavallaan sama eli olen monena vuonna ollut tässä "haalari vai ei" -epäröintitilanteessa, ikään kuin ennakoiden (ihan turhaan) sitä "jos se sit kieltäytyykin" -ajatusta, vaikka siitä ei ole ollut mitään viitteitä ja etenkin meidän toinen lapsi on nimenomaan koko ajan haalaria halunnut. On toki softshellissä paljon käyttänyt takkia ja housuja ihan jo senkin takia, että Espanjassa ollessa niillä on ollut enemmän käyttöä, kun takki heitetään usein vaikka leggareiden pariksi. Ja onhan se epäröivän aikuisen "haalarihuoli" tietysti siinä mielessä fiksu, että kyllä harmittaisi, jos ostaisi kalliin haalarin ja sitten lapsi siitä kietäytyisi. Ehkä se takki&housut tuntuu siinä mielessä turvallisemmalta valinnalta etenkin silloin, kun hinta on korkea - ja teknisissä tietysti usein on. Varmaan just siksi meidänkin haalarit oli nyt nämä halvat, että ei tulisi niin iso "tappio" mukamas, jos sillä ei olisikaan käyttöä :D

  • Elina
    14.1.2021 at 11:58

    Tyttö piti eskarin loppuun asti mielellään haalaria eikä päiväkotiaikana kovin paljon kommentoinut ulkovaatteiden näköä eikä se tuntunut olevan lasten kesken tärkeää. Koulun alettua ei haalaria ole suostunut käyttämään, muutaman kerran ekalla pihalla. En koe, että tämä olisi tullut sillä tavalla suoraan muiden lasten paineesta eli että olisi käyttänyt jos olisi kehdannut. Muistan, että ekaluokan pulkkatapahtumassa yhdellä luokkalaisista oli haalari, mikä oli itsestäni yllättävän vähän.

    Meillä on aina ollut rinnalla pienestä asti toppatakki ja -housut. Esim. kaupoilla tai muissa sisätiloissa on ollut kivempi asioida niin, että vaatekerroksia on helppo vähentää kun hiki iskee tai joskus on riittänyt pelkkä takki. Kaupoissa näkee joskus säälittäviä, hikoilevia lapsia… Samoin kun autolla viedään päiväkotiin, laitetaan matkaksi aina vain takki ja ollaan tällä helpotettu merkittävästi aamulähtöjä. Haalarin vien sitten päiväkotiin kassissa.

    • krista
      14.1.2021 at 12:25

      Tää onkin kiinnostavaa – millainen fiilis sulla on, että mistä se haalarikieltäytyminen koulun alkaessa teidän tapauksessa johtui, jos ei kerran muiden lasten paineesta? Tietysti varmaan vaikea sitä on vanhemman ehkä edes suoraan sanoa eikä lapsikaan varmaan tiedosta itsekään tällaisia mieltymyksiä, varmaan niin moni asia vaikuttaa monella tasolla epämääräisesti.

      Alueelliset ”muodit” selvästi vaihtelee, esimerkiksi FB-keskusteluissa on huomannut, että jossain sanotaan, että kenelläkään ei koulussa ole haalaria kun taas jossain sanotaan, että ekaluokkalaisilla melkein kaikilla, tokaluokkalaisilla puolella ja kolmasluokkalaisista kolmasosalla. Meidän alue on ehkä jossain tässä välillä, mutta tosiaan mun silmään yllättävän paljon on haalareita eka-tokaluokkalaisilla eikä niitä tosiaan ”arvoteta” mitenkään, ei ainakaan siis oman lapsen ”viiteryhmästä” ole sellaista kuullut. Vielä ainakaan :)

      Hassua kyllä meillä tämän talven toppahousut taisivat olla ihan tän talon ekat lasten toppahousut! Mutta johtuu tietysti siitä, että ollaan oltu Espanjassa se kylmin osa talvea. Toppatakkeja kyllä on ollut ”ekstroina” aikaisemminkin…

      • Elina
        14.1.2021 at 13:48

        Ehkä se johtui alitajuntaisesti muiden lasten paineesta, kun muillakaan ei nähnyt haalareita. Ja jos muilla olisi ollut enemmän, ehkä muutkin olisivat pitäneet enemmän eli tälläinen kehä se varmaan on. Mutta sillä tavalla ei muiden paineesta, että olisivat jotenkin ääneen vielä siinä vaiheessa kommentoineet toistensa pukeutumista. Nyt kolmannella sitä muiden vaatteiden kommentointia on tullut vähän enemmän, vähän merkkitietoisuutta ja merkkejä siitä, että lapset haluavat tehdä selkeää pesäeroa pienten lasten vaatteisiin ja varsinkin kuoseihin. Onneksi toppavaatteita ei vielä vastusteta!

        • krista
          15.1.2021 at 13:43

          Totta, jotenkin noin se varmaan menee!

          Kop kop puuta, meillä ei ole ollut vielä minkäänlaisia viitteitä merkkitietoisuudesta. Toivottavasti pysyy tällä tavalla mahdollisimman pitkään tai jopa ikuisesti :)

  • 6veen ja 2veen äiti
    14.1.2021 at 12:19

    Meillä on ekaluokkalaisella vähän nyt vaihdellut…syksyllä oli vääntöä ulkohousuista kouluun, oli kuulemma niin hitaat laittaa välitunnille. Kompromissina sitten hommasin parit vuorelliset farkut kouluun, pihahommissa ulkohousut kelpasi, kun ei ollut kiire. Kelien kylmetessä ilmoitti, että haluaa toppahaalarin, koska nopeampi pukea. Jemmassa oli molemmat vaihtoehdot, joten nou problem. Tätä vaihetta kesti jonkin viikon, ja sitten halusi vaihtaa takkiin ja housuihin, joissa on nyt kulkenut koulussa. Ei ole kertonut, mutta epäilen oisko tullut vertailua kavereitten kanssa, vähintään omassa mielessään. Pihalla sitten haalari useammin eksyy päälle. Kuopus käyttää talvella enemmän haalaria, mutta housut ja takki löytyy myös. Välikausi ehkä menee toisinpäin, ainakin tähän asti on mennyt, että haalari on enempi varavaate. Ylipäätään meillä on kyllä liikaa vaatteita lapsilla eri kausiin, mutta onneksi suurin osa kirppareilta, ja ne kiertää kyllä eteenkinpäin sitten…

    • krista
      14.1.2021 at 12:33

      Meillä nuo kapeat softshellit on olleet jotenkin niin mieleiset, että niiden kanssa ei ole tarvinnut koskaan vääntää – MUTTA sitten vastaavasti hitsi kun meillä ois tosi hyvät vettähylkivät farkut ja niiden käyttö jäänyt niin vähälle, että äitiä harmittaa :D JA myös ostan aina (kierrätysryhmästä) sellaisia perusfarkkuja seuraavassa koossa ja usein ne jää pieneksi niin, että ne eivät ole sovitusta enempää jalassa käyneet, äääh. No, onneksi kiertävät eteenpäin. Mutta jotenkin nuo farkut eivät ole vaan lyöneet läpi meillä, tuntuvat varmaan jäykiltä ja epämukavilta leggareihin verrattuna. Nyt oon vähän katsellut, että ehkä pitäisi ostaa college-housut (niitäkään meillä ei ole juuri käytetty), jos koulussa sisällä leggarit ovat jo liian kesäiset toppisten riisumisen jälkeen.

      Onneksi tosiaan vaatteet kiertää tosi hyvin!

      • Tiia
        16.1.2021 at 19:28

        Meillä ekaluokkalainen käyttää sisähousuina ainoastaan leggareita. Niiden ohkaisten sijaan kylminä kuukausina (puolet Suomen vuodesta?) on lupa valita kodin ulkopuolelle vaan niitä Lindexin paksuja legginsejä. Musta ne vastaa about perus collegehousuja paksuudeltaan, mutta menevät hoikalle lapselle hyvin ja miellyttävät hänen makuaan kapoisuudellaan. Hänellä on myös selvä näkemys, että alaosan tulee olla tumma, joten on helppoa ostaa näitä aina vaan uusi pino uuden koon ollessa ajankohtainen, tummansinisiä ja mustia, ja kaikki tyytyväisiä. Tosi kylmällä vielä Pierret alle.

  • Helki
    14.1.2021 at 12:20

    Meillä eskarilaisilla haalarit ihan omasta ja myös vanhemman toiveesta. Tykkäävät, kun nopea pukea päälle. Ekaluokkalaisella on koulussa takki & housut (helpompi käydä vessassa ip:ssä) ja vapaa-ajalla käyttää myös haalaria (pulkkamäessä paras!). Vanhin on käyttänyt takki & housut yhdistelmää ekaluokalta lähtien, koska haalari on hänen mielestään lapsellinen.

    • krista
      14.1.2021 at 12:34

      Joo tässäpä kans hyvä esimerkki, miten erilaisia lapset on! Ja hei onpa hyvä pointti tuo iltiksessä veskissäkäynti, jaiks haalarin kanssa… Täytyypä kysyä, miten tänään meni sen asian suhteen!

  • Ellliisa
    14.1.2021 at 13:23

    Ekaluokkalainen, tyttö (laitan sukupuolen vain siksi, koska yleensä tuntuu että tytöt ovat tarkempia pukeutumisessa) pukeutuu mieluiten haalariin. Nopeuden ja helppouden vuoksi. Harmittavasti huomasin että alkaa olemaan lahkeet jo niin lyhyet että ei riitä kenkien päälle ollenkaan, eikä isompaa löydy jemmasta. Nyt on sitten tyttö kulkenut takki&housut-yhdistelmällä, mutta joka viikko kyselee oonko vielä löytänyt hälle sopivaa toppahaalaria. Olin itse ajatellut että tämä ekaluokkalainen tänä talvena pukisi kouluun mieluiten housut ja takin, ja pihalle oli sitten tuo haalari, mutta väärässä olin. Tämä lapsi on kyllä muutenkin sellainen että ei välitä missä vaatteissa kulkee. Eskarilaisella, poika, on myös nopeus tärkein valtti pukemiseen, joten haalarilla menee hänkin. Mutta hän taas on luonteeltaan sellainen että luulen hänen valitsevan viimeistään tokaluokalle mieluiten takin ja housut, kun hän muutenkin ottaa niin paljon vaikutteita muista lapsista.

    • krista
      15.1.2021 at 13:47

      Meillä muuten kans kakkosluokkalainen laittoi tänäänkin haalarin, vaikka olin nostanut hänelle untsikan ja toppikset valmiiksi esille. Kuulemma just nopeus ratkaisee! :)

  • Ellu
    14.1.2021 at 14:02

    Eskarilainen poika halusi haalarit, ehdottomasti, ja luulen, että ensi vuonnakin vielä. Hankittuna on kuitenkin molemmat.

    • krista
      15.1.2021 at 13:48

      Mä tosiaan luulen kans, että meidän eskarilainen haluaa jatkaa ensi vuonnakin haalarilla!

  • Sumonen
    14.1.2021 at 14:29

    Viidesluokkalainen valitsee edelleen pihaleikkeihin haalarin. Kiitos Reiman, jolta löytyy nykyään haalareita 164cm asti. Samoin tekee pienempi. Kouluun kulkevat housuissa ja takeissa, mutta vielä viime vuonna isompi saattoi laittaa kouluun haalarin. Oon niin kiitollinen et tää on menny omien lapsien kohdalla näin. Kummilapsista löytyy yksi päiväkotilainen, joka kieltäytyy haalarista (itse 4-vee), koska eskarilaiset pitää lapsellisena, eikä leiki hänen kanssa jos on ”vääränlaiset” vaatteet. Turhan kovaa pienelle ihmiselle. Ja vanhempi kummilapsi (11v.), joka ei laita koulussa talvella välitunnille toppahousujakaan, koska ovat nolot.

    • krista
      15.1.2021 at 14:34

      Mä kans kävin kurkistamassa noita haalareita, ja kahta mallia (lasketteluhaalareiksi nimetty) löytyi tosiaan 164 asti tälläkin hetkellä! Meilläkin on muuten Silvan enemmän käyttämät toppikset nimeltään lasketteluhousut, mutta en nyt ihan sitä eroa erota :D Kai siinä on jotain lasketteluun ajateltuja ominaisuuksia enemmän :)

      Ja sama täällä, oon tosi tyytyväinen, että lapset eivät ole liian aikaisin päätyneet minkään vaatepaineiden alle <3

  • Wewwaton
    14.1.2021 at 15:02

    Meillä 8- ja 6-vuotiailla on molemmat, sekä haalarit että takit ja housut.
    Viime talvena esikoinen ei enää halunnut käyttää haalaria eskarissa ollessaan, vain takki ja housut kelpasivat. Minä sitten tyytyväisenä en enää tälle talvelle hänelle haalaria hommannut, kun suurimmassa osassa reiman haalareita koot loppuvat siihen edellistalven kokoon 140 ja ne sitä isommat on sitten niitä kalliimpia lasketteluhaalareita (jotka ei oo ikinä alessa). No, sitten kun pakkaset alkoi kolkuttelemaan ovella ja kaivettiin toppavaatteet varastosta, niin nyt ekalouokkalainen esikoinen halusikin päälleen sen viimetalven haalarin. Menihän se vielä päälle, mutta aika nafti oli. Eipä siinä auttanut kun ruveta selaamaan nettikauppojen kokotarjontaa koon 146 haalareista. Uskomattomalla tuurilla löytyi black fridayn jälkimainigeissa tämän talven malli kunnon alella ja nyt on tyytyväinen ekaluokkalainen ja äiti joka huokailee kaunista haalaria.
    Kuopus valitsee aina mieluummin haalarin, ne takki ja housut on sellaista siistimpää vaatetta joiden pukemiseen menee hänen mielestää aina aivan liian kauan aikaa :D

    • krista
      15.1.2021 at 14:45

      Nyt oli muuten lasketteluhaalari alessa! Näin aiheen puolivierestä. Just katsoin nimittäin :) Mutta vaan -20% eli kyllä sille vielä rutkasti hintaa toki jää… Pitää kyttäillä (mäkin siis kyttään seuraavaa kokoa) vielä keväämmälle ja kesälle tuonne aleostastolle.

      Mutta jesh, hyvä kun sitten lopulta löytyi tuollainen teille, hyvä tuuri! Noi alebongaukset on kyllä välillä aika onnenpotkutyyppisiä, että osuu just se oma koko jne. Tyytyväinen käyttäjä on tärkeää, ja toki se tyytyväinen äitikin :)

  • Anna
    14.1.2021 at 17:09

    Jos pitää valita (lapselle tai itselle) niin ensisijainen olisi haalari.
    Mutta takillekin löytyy paikkansa. Esimerkiksi kun kuopus joutui lähtemään näyttämään hampaita lääkärille kun kolahti niin kevyet toppahousut ja takki. Takin sai riisua odotellessa, mutta ei tarvinnut kenkiä alkaa venkslata ja housuja riisua. Muissakin vastaavanlaisissa tilnateissa suosisin takkia ja housuja. Meillä nuo takit ja housut ovat enemmänkin niitä jotka voisi hankkia käytettynä, koska niitä harvemmin pidetään rymyhommissa niin ei tarvitse olla vedenpitävyys ja tuulenpitävyys yms. niin priimaa. Useimmiten takki päällä lähinnä siirrytään paikasta toiseen ja maalla kun ollaan niin usein lähdetään autolla.
    Silti liputan haalarien puolesta enemmän. Ei mene lunta kauluksesta ja on nopea ja helppo pukea.

    • Anna
      14.1.2021 at 22:10

      Housun kaulusta siis tarkoitan ;) Itselläni on tarpeeksi monesti mennyt lunta juuri sitä kautta selkään kun olen (aikuisena krhm…) kierinyt alas mäkeä tai laskenut peppumäkeä tms.
      Tämä ionnoittamana itseasiassa menin nyt lopulta ja tilasin itselleni (sikakalliin) stormbergin haalarin. Ensisijaisesti ajattelen työpäiviä päiväkodin pihalla. Vanhat toppahousut ostin kun odotin esikoista (nyt 6,5V) ja niissä alkaa tuntua että pakarat jäätyy xD Ja olen aina halunnut työulkoiluihin haalarin, mutta veljen vanha ja polvesta puhki oleva risavöinen haalari 90-luvulta ei ole tuntunut lämmön eikä oikein ulkomuodonkaan puolesta sellaiselta jossa olisin tuntenut oloni mukavaksi työpaikan pihalla.
      Nyt voivan vanhemmat ja työkaverit entistä helpommin sekoittaa minut (150cm) eskarilaisiin x’D

      • Sanna
        15.1.2021 at 05:21

        Mä ratkaisin housunkaulusongelman korkeavyöräröisilä (+henkselisillä) lasketteluhousuilla. :D
        (Köh, kahden euron kirppislöytö…)

        • krista
          15.1.2021 at 15:22

          Tosi löytö! Tuollaiset ois just hyvät!

      • krista
        15.1.2021 at 15:22

        Totta, meilläkin oli just hammaslääkärikäynnillä lapsella ehdottomasti takki&housut!

        Oooo mä heti googlasin nuo haalarit! Ei edes ihan kamalan-kamalan kallis esimerkiksi toi Alta (kun vertaa että ostaisi sekä takin että housut), mutta mun makuun saisi olla tietty vähän värikkäämpi :D Mutta siis todellakin joku tuollainen ois hyvä vaikka just jos on päiväkodissa töissä!

        Ja ai että, se kauluksen (housunkauluksen) hörppääminen on kyllä ärrrrsyttävää. Nimimerkillä oon ehkä kans saattanut heittää kuperkeikkaa, laskenut mäkeä ja seissyt päälläni lumessa tänäkin talvena :D Mulla on tosiaan sellaiset kainaloihin asti yltävät toppahousut, mutta melkein henkselilliset vois olla vielä paremmat. Tai haalari :)

  • Eve S.
    14.1.2021 at 17:56

    Meillä tokaluokkalainen haluaa laittaa nimenomaan vaan haalarin, koska lämmin ja nopea. Eli haalarit rules! Takki ja housut löytyy myös ja ne oli alkutalvesta käytössä ja varmasti taas loppukeväästä.

    • krista
      15.1.2021 at 15:22

      Täällä kans tokaluokkalainen valitsi haalarin tänään!

  • Elina M
    14.1.2021 at 18:02

    Meillä lapsilla on aina ollut takki ja housut. Mielestäni tämä on ollut kätevää, kun on voinut syksyllä ja keväällä ilmojen ollessa yhtäaikaa kylmät ja lämpimät, pukea yläosaan välikautta ja alaosaan toppaa tai toisinpäin. Tai tosi paljon keväisin myös pitävät takki + farkut yhdistelmää. Lisäksi riisumme lapsilta aina autoon takin pois. Hirvittää ajatella, että lapsi istuisi autossa paksu haalari päällä, kun vöitä ei saa tarpeeksi tiukalle ja toisaalta hirvittäisi kylmällä pakkasilmalla riisua lapselta haalari pois (eli kaikki ulkovaatteet pois) ennen autoon astumista. Plus tuossa tilanteessa kenkien kanssa tulisi ylimääräistä säätöä. Kun taas takki + housut yhdistelmässä lapselle voi kuitenkin jättää ne housut päälle. Ehkä meidän lapset ei sitten ole rymyisimmästä päästä, koska ikinä koskaan heillä ei ole kastunut sisävaatteet takin helman kautta. Vaikka kyllä hekin lumikinoksissa möyryävät, pulkkamäessä laskevat ja umpihankeen heittäytyvät tekemään lumienkeleitä. Lasten ollessa pienempiä ostin aina sellaiset ”lappuhaalari”-malliset ulkohousut, mutta vähän isommille sellaisia on vaikeampi löytää.

    Vähän ärsyttävämpi juttu ekaluokkalaisen kanssa ilmeni tänään, kun ei suostunut pukemaan villahaalaria kouluun. Tänään Etelä-Suomessa oli eka oikeasti kylmä päivä, mutta lapsi sanoi aamulla, ettei halua pukea villahaalaria, kun kenelläkään muullakaan ei kuitenkaan ole. Iltapäiväkerhossa kuitenkin ulkoilevat tosi pitkään, en minä välitunneista niinkään ole huolissani. Noh, puki fleecetakin, ehkä se sitten riittää. Pakottaa en aio, enkä minä mitään sille voi, jos koulussa ei sitä villahaalaria pue, vaikka kotona olisi sen pakotettuna pukenut. Ennemmin sitten se pelkkä fleece, kuin ei edes sitä.

    • A
      14.1.2021 at 19:07

      Autoillessa haalari ei varmasti ole optimaalinen.

      Meillä tokaluokkalaisella on ollut villana nyt Reima vetoketjullinen villatakki (”villafleece”) ja sitten villahousut ohuet Pierre Robertin versiot, jotka on ihan collegehousujen alla. Tämä on toiminut hyvin, kun takki on niin kiva että lapsi tykkää ja toisaalta ei tule villahousujen kanssa hidastusta välkälle pääsemiseen (nuo merinovillahousut ei myöskään kutita paljaalla iholla).

  • Mima
    14.1.2021 at 19:15

    Näin meillä: kevyttoppatakki ja collegehousut tai farkut (ei kalsareita alle!), merinovillapipo ja toppakinttaat. Lapsi 15v ja pakkasta -29,2. Nostan kädet pystyyn antautumisen merkiksi!

    Että ihanaa oli silloin, kun suurin murhe oli minkä värisen pipon mätsää Reimatecin haalariin 😂

    • krista
      15.1.2021 at 14:36

      Apua :D Mutta joo jos yhtään ajattelee itseään teininä, niin luultavasti tää on edessä meistä lähes jokaisella. Voi apua… Mutta tuota se on… Ja pieni hihitys tuolle viimeiselle lauseelle :)

  • Suis
    14.1.2021 at 19:40

    Meidän koulussa näyttää noin puolella 1-2.luokkalaisista olevan haalari ja puolella takki ja housut – yhdistelmä ja sukupuolella ei näytä olevan väliä vaan kaikilla on haalareita tasaisesti. Jonkin verran haalareita on myös 3-4.luokkalaisilla, mutta ne ovat sitten sellaisia kelkkailu/lasketteluhaalareita ei en yleensä perinteistä mallia.

  • Heidihartik
    14.1.2021 at 20:00

    Meillä 7-vuotias ekaluokkalainen (poika) ei enää suostunut pukemaan haalaria, koska kuulemma ekaluokkalaiset ei käytä haalareita eikä kuravaatteita. (!?!) Ilmeisesti tämä mielipide on koulukavereilta opittu.
    5-vuotias pikkuveli käyttää innoissaan haalaria siitä syystä, että se on mukava päällä ja helppo pukea. Isoveljeltä onkin peritty useampi, jotkapikkuveli saa kuluttaa loppuun. Myös housut ja takki löytyy, joita käytetään sitten, jos täytyy olla jotain siistimpää päällä. Ennen korona-aikaa, kun käytiin kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa, takki ja housut oli helpompi. Kun voi vain riisua takin, kun meni köymään jossain.

  • 1 2