Back to Bugis

Iiiiiik en kestäääääääääh, katsokaa nyt näitä!

Kuva otettu tänään.

Ja jos ette yhtään tajua, mitä ihmettä mä noista nyt kiljun, niin katsokaa seuraavaksi myös näitä!

Kuvat vuosimallia 2012 – 2015.

Kyllä, oi kyllä kyllä KYLLÄ!

Nämä ovat siis ne ihan samat meidän kymmenen vuotta vanhat Bugikset! Ne tulivat takaisin puutaloon! Ja aivan vielä käyttökunnossa, jeeeeeee!

Kuva tänään.

Kolmannen vauvan ollessa tuloillaan meihin on iskenyt siis akuutti nostalgia. Tai no ainahan se on meihin iskenyt, että ei tässä tietysti mitään uutta ja ihmeellistä ole. Mutta siis erityisesti vaunujen kanssa meillä oli vahva fiilis, että voi kun saisi juuri ne ihan samat vaunut, jotka meillä on ollut aikaisemminkin.

Ja siis ihan sama, olisivatko ne olleet Vikingit vai Bugikset – molemmat olivat yhtä hyviä ja rakkaita. Toinen lapsi itse asiassa erityisesti kaipaili Vikingejä; niissä hän oli enimmäkseen matkannut. Mutta Bugikset oli helpompi jäljittää, sillä ne oli myyty tutulle. Ja – BINGO – miten kävikin niin hyvin, että heillä oli juuri sopivasti koittanut vaunuista luopumisen aika!

Jesh, jesh, jesh, näin oli tarkoitettu!

Ostimme siis Bugikset takaisin ensimmäiseen kotiinsa!

Ja täytyy kyllä sanoa, että vaunut ovat edelleen häkellyttävän hyvässä kunnossa 10-vuotiaiksi. No, toisaalta: meillä ne seisoivatkin kyllä monta vuotta kuljetuslaatikossaan vaatehuoneessa, kun hillosimme niitä vaan emmekä raaskineet myydä. Ihan käyttö-käytössä nämä ovat tainneet olla noin viiden vuoden ajan.

Mutta ei kyllä moitittavaa kunnossa! Turvakaareen ajattelin ommella tai ostaa turvakaaren suojan. Mietin etukäteen myös jotain vaunujen huoltoa, mutta päällisin puolin ei sellaista näytä näihin edes tarvitsevan. Eikä ehkä enää ehtisikään, haha.

Joten ihan käyttövalmiit (tutut!) vaunut meillä.

Ja jos tulee näiden kanssa jotain ongelmia kunnon tai muun suhteen, niin katsotaan niitä uusia vaunuja (tavallaan sellaiset sähköavusteiset kiinnostaisi)  sitten siinä tilanteessa. Toistaiseksi kuitenkin rakastetaan just näitä!

Kuomun oranssi kangas on toki jonkin verran haalistunut ja ottanut vähän myös hiertymää – nämä tulivat jo meidän käytössä. Jos se nyt ihan kamalasti häiritsisi, niin ehkä näihin on vielä kuomukankaita myynissä.

Muut kankaat näyttävät vielä kymmenen vuoden jälkeenkin edelleen ihan priimalta. Myös renkaat ovat edelleen hyvässä käyttökunnossa: pikkurenkaat ovat kuluneet enemmän kuin isot (näin oli jo meidän käytön jälkeen), mutta mun silmään eivät kaipaa uusimista. Rullaavat täydellisesti.

Talvirenkaita meillä ei koskaan ollutkaan; saas nähdä, tarvitaanko sellaiset ensi talvena.

Huomasitteko muuten vaunuverhon? Vielä perjantain blogipostauksessa mainitsin, että sellainen pitää vielä hankkia – no, ensin tuplavaunuissa ollut punanorsukuvioinen löytyi meidän kotoa. Muistin, että olisin myynyt sekä vihreät että punaiset norsut, mutta ilmeisesti olin myynyt sitten vaan vihreät.

JA nyt näiden myötä palautui myös tuo keltainen vaunuverho. Jippiii! En yhtään muistanut, että se oli lähtenyt silloin näiden mukana.

Eli nyt meillä on yhtäkkiä peräti kaksi vaunuverhoa, molemmat niistä meidän vanhoja ja rakkaita. Norsuverhosta puuttuu vielä osa niistä kiinitysrinkuloista.

Sadesuojakin on (se Bugisten oma ja vaikea), mutta hyttysverkkoa vielä bongailen sillä silmällä kierrätysryhmistä.

Mutta näistä läpikotaisin tutuista vaunuistakin löytyi yksi mysteeriosa. Mmmmmmikä tämä on?

Joel muisti, että tämä on osa ratasmuotoisten vaunujen turvavyötä – mutta mihin ihmeesseen tämä laitetaan nyt vaunujen ollessa vauvamoodissa…?

Se on siis kiinteästi ommeltuna kiinni, eli ei voi napata pois. Ja jos sen sujauttaa vaunuosaan vaikkapa patjan alle, vauvaosan vetskaria ei saa kiinni.

Mysteeri! Löytyisikö vinkkejä, mitä tuolle pitäisi tehdä?

Onko jollain muulla saman vuosikerran vaunuja vielä käytössä? Nämä siis Bugaboo Cameleon 2, ostettu vuonna 2012.

 

 

PS: Kokemuksia Bugiksista aikaisemmin täällä:
Plussat ja miinukset puolen vuoden käytön jälkeen: puutalobaby.fi/ne-bugikset/
Vertailua Bugaboo Cameleon vs. Emmaljunga Viking: puutalobaby.fi/bugaboo-cameleon-vs-emmaljunga-viking/
Luopumisen aika eli kun etsin Bugiksille uutta omistajaa: www.puutalobaby.fi/myynnissa-bugaboo-cameleon/

 

22

You Might Also Like

  • Ekv
    30.5.2022 at 13:38

    Tätä EI pitäisi kertoa kenellekään mutta kerron silti. Etsystä saa bugigsiin vaikka mitä ihania kangasveroiluja vaikka missä kaikissa ihanissa kuoseissa. Esimerkiksi just noita kuomuja jaja istuinpehmusteita ja ja.

    • krista
      30.5.2022 at 15:23

      Uuuu, onkohan myös tähän vanhempaan Cameleon 2:een…? En ehkä uskalla mennä katsomaan :D Tai menen mä! Ja ainakin painan mieleen, jos haalistuma alkaa häiritsemään – nyt mä uskon, että tuo ei meitä just nyt haittaa, mutta katsotaan :) Kiitos vinkistä!

  • Sumonen
    30.5.2022 at 16:41

    Siis luinko oikein, sähköavusteiset vaunut? What? 😂. Oon eläny varmaan jossain pimennossa, mut en oo koskaan kuullu sähköavusteisista vaunuista. Enkä voi nyt jotenkaan lopettaa hihittelyä tälle asialle.

    • A
      30.5.2022 at 17:40

      Ne on uusinta uutta ja hip-ja-hop ”ihan must” nuorempien vaikuttajaäitien skenessä (ja toki vaunufirmojen maksettuna mainoksena). Heiluttaa myös itse itsensä, niin ei tartte hytkytelläkään. Varmasti on tilanteita, joissa kätevät ja mainiot, mutta mutta, ei ehkä nyt se ihan tarpeellisin lisä joka torppaan. Mä itse tykkään että sähköpyörät ja sähköpotkulaudat on pääosin hölmöjä, kun vievät hyötyliikuntaa pois nykyihmisiltä (joo, sähköpyörällä polkee pidemmälle ja varmasti on paikkansa ja aikansa) ja sama on mun mielestä sähköavusteisten vaunujen kanssa (joo ja on tilanteita kun ovat aidosti tarpeen kaikki sähköavustuslaitteet, mutta jos ei ole tarvetta, niin rehkimisen niiden vaunujenkin kanssa voi ajatella hyötyliikuntana). Niin ja itsellähän oli halvimmat karvalakkimalliset yhdistelmät silloin 10 vuotta sitten ja onneksi oli, nimittäin eipä silloin vauva viihtynyt vaunuissa yhtään huutamatta (sen sijaan kantorepuissa satsasin luksusmalliin kun selvisi että vauva oli mallia ”kanna minut ja olen tyytyväinen”).

      • Maisa
        30.5.2022 at 21:44

        Itsellä on vähän päinvastaiset fiilikset. Kun lapsi oli pieni, meillä ei ollut autoa. Eli rattailla kuskattiin lapset lisäksi noin kaikki, kuten ruokaostokset. Sähköavustus olisi kyllä kelvannut. Tosin en ikinä olisi laittanut vaunuihin / rattaisiin sellaista summaa jonka oletan niiden maksavan uutena.
        Itsellä sähköpyörä on vain lisännyt hyötyliikuntaa, koska lyhyet matkat teen auton sijaan pyörällä ja useimmat pitkät matkat auton sijaan juna+pyörä-yhdistelmällä. Matkaa tulee usein 30-40 km/päivä, sähköpyörällä se menee kevyesti, tavallisella ei. Omaan sähköpyörään voi lastata reippaasti myös tavaraa, eli kaupassa käymiseenkään ei tarvi autoa.

        • A
          30.5.2022 at 23:37

          Kuten sanoin, sähköavustuksellakin on paikkansa :) Itse keski-ikäisenä toimistotyöläisenä (ilman autoa ja ajokorttiakin) mieluusti otan arjen liikunnan ilman sähkön apua (myös ruuat ja kaikki muukin kulki fillarin tarakalla ja repussa tai rattaissa vuosikaudet lapsen ollessa pieni, kulkutaudin myötä ruuat tulee kotiinkuljetettuna nykyään, ennen sitä oli 30km päivässä fillarointia ihan arkea, lapsi tarakalla tai ilman). Tämä ei kaikille välttämättä ole mahdollista (esim. jos lapsia on kolme yhden sijasta, muuttuu tilanne). Kuormapyörä sähköavustuksella on kyllä mainio auton korvike, sen hyödyn näen selkeiten. Mutta niin kauan kun ei ole autoa, on helppo valita se tavallinenkin fillari :D (Helsingissä fillari on myös nopein tapa liikkua meidän kulmilla)

      • krista
        31.5.2022 at 08:02

        Mä itse oon vähän puolihaaveillut niistä (loska- ja lumikausien lisäksi) siksi, että ihan meidän kodin lähellä on mahtava ulkoilumaasto, joka on kuitenkin mäkinen. Siellä on ulkoiltu paljon nyt isompien lasten kanssa, mutta aikoinaan vaunulenkeillä kiersin koko paikan, koska niistä mäistä saa vaunujen kanssa vaan itsensä hikiseksi ja ärsyyntymään :D Jotenkin sitten näin sähköavusteisuuden just siihen kohtaan ihan huippuna ominaisuutena, pääsisi sellaiseen (tosi viihtyisään ja vehreään) ulkoilumaastoon, jonka tavisvaunuilla kiertäisin kaukaa :D

        Mutta pärjää sitä toki tasaisilla asfalttiteilläkin vaunukävellessä, on pärjännyt kahden lapsen kanssa niin miksi ei kolmannenkin. Mutta JOS vaunujenosto tulisi eteen, niin oikeastaan tuo sähköavusteisuus on ainoa sellainen kymmenessä vuodessa tullut uusi ominaisuus (ainakin ainoa sellainen, jonka mä tiedän), joka kiinnostaisi kyllä :)

    • krista
      31.5.2022 at 07:57

      Hihi sarjassamme ”tarpeita, joita en tiennyt olevan olemassakaan” :D Ei tällaiset tosiaan aiemmin tulleet mieleenkään ja alkuun munkin mielestä kuulostai vähän hassulta! Mutta nyt, kun niistä on nähnyt kehuja (just somessa – eri ihmisten kaupallisia yhteistöitä) ja nähnyt ne toimimassa etenkin vaikka loskassa, niin yllättäen alkaakin sit näyttää houkuttavalta :D

      • A
        31.5.2022 at 10:14

        Musta olisi erittäin mielenkiintoista nähdä jonkun autottoman kaupunkilaisvanhemman kokemuksia sähköavusteisista vaunuista. Siis kun kaikki vaikuttajat jotka noita mainostaa, asuu jossain lähiöissä ja auto tai pari tallissa –> aina mahdollista ottaa se auto käyttöön jos keli on haastava. Että oisko niistä oikeasti hyötyä silloin kun on kaupunkilaistyyliin ihan karseat kelit ja loska ja lumi aurattu jalkakäytäville ja julkisen liikenteen pysäkeille ja ei ole autoa lämpimässä tallissa, vaan on vaan mentävä lumen ja loskan läpi (muutenkin kun someen otetuissa promokuvissa, joissa vaunut kiiltelee uutuuttaan). Onko akun ja moottorin tuoma painonlisäys sen arvoista, kuinka latailu ja säilytys pidemmällä tähtäimellä pienissä neliöissä sujuu. Tää mielenkiinto on tosin varsin hypoteettista, kun ei vauvoja oo eikä tuu (ja mun vinkki on kantoreppu, ah sen kanssa oli niin kätevää…tosin ei kyllä ois ehkä uskaltanut paljon reppuilla viime talven tappojääkeleillä, mitä oli koko hiton talven ajan). Ehkä eniten mua vaunuhifistelyssä funtsittaa se, että niiden käyttöikä on varsin lyhyt, muutama vuosi max ja siihen ollaan valmiita satsaamaan tonneja (ei sillä, itse olen valmis satsaamaan tonneja fillariin jossa ei oo vaihteitakaan, saati sit sähköjä, että paha mun on muita arvostella ;) )

        • krista
          31.5.2022 at 14:14

          Tuo sähköominaisuushan on varmaan (heh vai onko?) joku aika uusi juttu, ehkä tulevaisuudessa niitä kokemuksia alkaa tulla enemmänkin! Mä itsekin oon siis nähnyt ennen kaikkea just someyhteydessä noita, etenkin Natalla (WTD). Vuodet varmaan näyttää, jääkö suosituksi ominaisuudeksi vai hetken kuriositeetiksi.

          Sun vaunuajatuksiin hinnasta ja lyhyestä käyttöiästä vaikuttaa ehkä se teillä vaunuilla ei ollut niin paljon käyttöä….? Heh itse kun mähän työnsin vaunuja/rattaita putkeen kahden lapsen kanssa noin 5-6 vuotta päivittäin, ja nyt tulee (jos vauva vaunuissa viihtyy) vielä 3-4 vuotta päälle :D Hyvällä tsägällä siitä tulee kymmenen vaunujentyöntövuotta! Siinä alkaa jo jonkin verran vaikuttaa se, että vaunujen haluaa kans olevan itselleenkin käytössä hyvät :D Meillä siis yhdistelmävaunut on olleet jättitärkeä osa lapsiperhe-elämää vauva- ja taaperovuosina (ja vähän isommankin lapsen kanssa), ja vaikka on TÄYSIN sitä mieltä, että se tonni, mikä me noista Bugiksista maksettiin, on PALJON, nyt kokonaisuutena kymmenen vuoden jälkeen hintayhtälössä alkaakin olla järkeä :)

          Paljon riippuu toki siitä, mikä on vaunujen kestävyys, mutta ainakin nämä ovat nyt olleet todella hyvä kokemus: jälleenmyyntiarvo (ja menekki, kun hinta on kohdallaan) on hyvä, ja todennäköisesti meidän 3-4 vuoden käytön jälkeenkin vois kuvitella, että vielä 50-100 e voi laittaa hintalapuksi seuraavalle. Eli tässä vaiheessa 13-14 käyttövuotta ois niillä ja jos hatusta vetäen ajattelee, että seuraava omistaja maksaa vaikka puolet siitä, mitä edellinen on maksanut. JOS siis kestää vielä sen verran, mutta nyt näyttää hyvältä. Ja elinkaaren päässähän näitä myydään sitten varaosina eli osiksi pilkottuna vielä eteenpäin. Eli todella hyvin kiertää kyllä!

          Mä aikoinaan itselle (heh) just perustelin sitä kallista tonnin hankintahintaa sillä, että ovat sitten varmasti hyvät ja jälleenmyyntiarvo on hyvä. Ja se on kyllä toteutunut, tässä ne vielä kymmenen vuoden jälkeen ovat <3 Vaikka on se tonni silti ihan valtavasti rahaa :D Nykyvaunut varmaan vielä kalliimpia.
          -
          Mutta varmaan tosiaan nämä vaihtelee perhekohtaisesti - myös se, että mitkä vaunut on koettu itselle sopiviksi ja tosiaan miten vauva niissä viihtyy. Sehän onkin tietysti hankalaa, kun sitä ei voi ennakolta tietää :) Onneksi käytettyinä vaunujen markkinat on hienot, eli paljon löytyy käytettyjä vaunuja myynnistä! Eikä ihme, jos näinkin kestäviä ovat <3

  • riistahurjastelijamamma
    30.5.2022 at 20:43

    Meillä taapero istuu Brion vuoden 2010 mallin yhdistelmissä, jotka ostettiin Brion maahantuojana tuolloin työskennelleen tuttavan kautta uusina (hieman listahintaa halvemmalla, vanhentunut kuosi tms) vuonna 2011. Aivan hyvät rattaat. Nostalgiakerroin on melkoinen ja nousee aivan järisyttäväksi silloin, kun taaperoa rattaissa työntää syksyllä 11 täyttävä alkuperäisomistaja.

    Anekdoottina mainittakoon, että naapurimaan Estellellä oli saman väriset rattaat samalla rungolla, mutta sitä uudempaa kuosivaihtoehtoa.

    • krista
      31.5.2022 at 08:04

      Ooo mahtavaa, vielä pari vuotta vanhempaa vuosimallia kuin meillä! Mutta siis hyvälaatuiset ja hyvin säilytetyt/huolella käytetyt rattaat kyllä näköjään selvästi kestää <3 Hyvä niin!
      -
      Hihi kuvagooglasin "Estelle vaunut Brio" ja löytyi!

    • Petra
      31.5.2022 at 16:42

      Musta se tonni ei ees oo paha hinta, kun miettii käyttötunteja ja vertaa esim paljonko ihmiset autoistaan maksaa. Asutaan keskustassa ja etenkin äitiyslomilla mutta myös myöhemmin vaunujen käyttötunnit ylittää aivan 100 – 0 auton käytön. Tai siis näin mä perustelin esim sen 1600 e maksaneet Donkeyt :D Toki vähän piti ottaa erikoiskankaita jne mut otetaanhan autoonkin kaikkea lisävarustetta mikä ei oo ihan välttämätöntä? Hiukan huvitti kun tutuille tuli lapsi ja perheen isä taivasteli ettei kai sentään tonnia vaunuihin mut oli ite just (keskustassa asuvana ja työskentelevänä) ostanut 70 tonnin auton :D Että tavallaan vähän näen tässä jopa sellaista asetelmaa et miesten tavarat saa maksaa, naisten ei.

  • Sanna
    30.5.2022 at 20:58

    Voisiko se remmi olla semmoinen mikä vetästään sinne vauvan kopan alle ja lukitaan kiinni ettei se lähe liikenteeseen rattaista.. Meillä oli käytössä aikoinaan brion vaunut missä koppa ei muistaakseni ollut millään kiinni, vaan vain aseteltuna sen istuinosan päälle…

    • krista
      31.5.2022 at 08:10

      Mä kans ajattelin hihnojen sijoituspaikana sitä kopan alustaa, että josko ne siellä saisi kiinni toisiinsa, mutta hitsi vie nämä eivät keskenään kliksahda kiinni. Mutta se aluspuoli olisi niille looginen säilytyspaikka. Näissä rattaissa se ei varsinaisesti pidä koppaa kiinni rungossa, kiinnipito tulee sellaisiin… kiinnikkeisiin :D Siis loksahtaa kiinni ja lukkoon. Eli turvavyön osiksi näitä edelleen ajattelen, mutta tosiaan että miten ne sijoittuu tässä vaunumoodissa…

      Instaan sain vinkin myös sellaisesta taskusta, joka on vaunujen ulkosyrjällä ja johon hihnat voisi laittaa jemmaan. Se tasku löytyi, mutta se on kyllä hassusti vähän epäloogisessa kohdassa: täytyy tsekata, onko kankaat varmasti oikein päin vai oisko ne menneet pesun jäljiltä vähän eri kohtiin.

  • Tinka
    30.5.2022 at 21:13

    Meillä on kolme lasta. Ostettiin yhdistelmät 2008 esikoiselle. Nyt nuorin lapsi (2,5v) istuskelee niissä samoissa menopeleissä😂 ja tämä esikoinen jo kohta 14v. En raaskinut laittaa noita yhdistelmiä kiertoon. Ovat yhä itselle mieleiset ja hyvässä kunnossa.

    • krista
      31.5.2022 at 08:13

      Ihan mahtavaa! Niin kiva kuulla, että vaunut pysyy käytössä pitkään! Meillä kans Bugisten (ja myös Vikingien) kanssa sama, että kun olivat/ovat itselle mieluiset ja hyväkuntoiset, niin niitä käyttää mielellään! Ja tämähän on tietysti myös tosi fiksua, että kerran ostetut vaunut pysyvät käytössä aidosti elinkaarensa loppuun asti!