Takaisin joogasalille! Tai siis kotiin.

Kaupallinen yhteistyö: Yogaia

Oooooo-oooom!

Nyt kuulkaas iskee mielenrauha! Oi kyllä kyllä! Kohta täällä ollaan ihan zen, ja kun lapset sitten seuraavan kerran kiukuttelevat tai kitisevät, minä vaan täällä istun jonkun pylvään päässä meditaatioasennossa ja resitoin vastaukseksi joogamantroja. Oooooom! Tai jotain.

Vaihtoehtoinen skenaario: seuraavan seitsemän päivän aikana ähisen ja puhisen punaisena olohuoneen lattialla kaikkien meidän sotkujen keskellä ja mietin, että mihin ihmeeseen sitä pitikin taas hemmetti vie itsensä laittaa…?

Olen siis juuri ryhtynyt viikon ajaksi Yogaian blogin vieraskirjoittajaksi – lupasin pitää heidän sivuillaan viikon ajan treenipäiväkirjaa ja kertoa, miten tavallinen pökkelötaipumaton kahden lapsen äiti testaa kotona tehtävää joogaa: miltä se tuntuu, miten toimii, ja innostaako jatkamaan nettijoogan parissa? Tuoko mielenrauhaa tai edes hyvää oloa? Vai pelkkää epätoivoista ähinää ja puhinaa?

Jaiks.

Taustaa: joogaharrastuksessani on ollut tässä… …kröhöm… aika monen vuoden (ja kahden lapsen) mittainen tauko. Aikoinaan koin kyllä sellaisia ihania joogahurahduksia astanga-joogan parissa, mutta arkikiireiden takia hurahdus jäi aina pariin kuukauteen. Sitten seurasi taas puolen vuoden tauko. Tuollaista on-off -joogaa harrastin yhteensä varmaan lähes kymmenen vuotta, mutta en koskaan uskaltanut edes siirtyä alkeistason tunnilta eteenpäin. En siis ollut kovin hyvä, suoraan sanoen :D Sain myös jonkinlaisia polvivaivoja, kun väkisin väänsin itseäni liikkeisiin, joihin en oikeasti olisi taipunut.

Mutta muistan niii-iiin sen hyvän olon. Ihan valokuvantarkasti muistan esimerkiksi yhden pimeän talvi-illan, jolloin matkustin ratikalla töiden ja joogatunnin jälkeen silloiseen kotiini Töölössä. Yhtä äkkiä tajusin, että ihmiset katsovat minua: pepsodent-hymyilin nimittäin itsekseni sellasta hurahtaneen ihmisen hymyä. Joogamattoa siinä selässäni kantaen, autuas hymy huulilla. Heh kuin suoraan jostain stereotypiasta. Mutta kun olo vaan oli niin superhyvinvoiva.

Sitä tunnetta mulla on ikävä. Voiko siihen olotilaan ruuhkavuosien (kliseeilmaisu, mutta totta), arkikiireiden ja kahden lapsen perusperhehärdellin aikana päästä vielä takaisin…? Edes hetkeksi. Pliis?

Tämän vieraskirjoittajapestin ansiosta sain ainakin hyvän motivaation yrittää.

Rehellisesti sanoen juuri tähän elämänvaiheeseen on ihan täysi mahdottomuus, että meidän perheen viikko-ohjelmaan mahtuisi enää yhtään äidin omaa harrastusiltaa. Jooga jossain salilla kaikkine matkoineen kun olisi parhaimmillaankin reilun parin tunnin keikka – ja nyt omia menojani on jo tanssin ja espanjan-tuntien myötä kahtena iltana. Ei vaan ole enää aikaa tuollaiselle, vaikka haluaisikin (ja tarvitsisin) taas pienen palan sitä joogan mukanaan tuomaa hyvinvointia.

Ja tällaiseen tarpeeseen tämä koko Yogaia on itse asiassa syntynytkin. Että siinä mielessä väitän olevani aika hyvä testaaja tälle palvelulle – ehkä ihan ydinkohderyhmää jopa.

Tämä suomalainen nettijoogapalvelu tarjoaa siis kotona tehtäväksi sekä ohjaajan vetämiä live-tunteja monta kertaa päivässä (sekä päivä- että ilta-aikoja) että tallenteita. Ja noissa tallenteissa on pääsääntöisesti mukana kaikki edellisen 30 päivän aikana lähetyt joogatunnit – ja jos jokun tunnin merkkaa omaksi suosikikseen, se pysyy tallessa tuolla vieläkin pidempään. Kuukausi- tai vuosimaksulla kaikki materiaalit ovat koska vaan joogajan tavoitettavissa.

Ja nuo live-tunnit voi tehdä joko kamera päällä (jolloin ohjaaja näkee ja voi antaa palautetta) tai halutessaan myös kamera suljettuna. Kameran päällelaitto vaatii ainakin itseltäni ministi tsemppaamista, mutta tässä viikon testijakson aikana toivon rohkaistuvani siihenkin (ehkä) sitten loppuviikosta.

Yritän muuten sitten näissä kuvissa teeskennellä sujuvaa (vanhasta muistista mukamas jotain liikkeitä tehden), mutta oikeasti en ole enää yhtään sujuva.

Tämän joogahaasteeni nimi on ”Elämä haltuun”, ja siinä tehdään 10-15 minuutin mittainen joogaharjoitus seitsemän päivän ajan joka ikinen päivä.

…ja mä oon niii-iiin tyytyväinen, että nämä harjoitukset ovat alkuun tällaisia lyhyitä täsmätreenejä. Itse ajattelin tehdä näitä tällä viikolla päiväsaikaan duunihommien välissä sellaisissa kohdissa, joissa aivot kaipaavat vähän nollausta ja kroppa energiaa. Tuollaisen 15 minuutin pätkän pystyn (toivottavasti) ihan hyvin päivästäni pihistämään – freelancer-elämää. Ehkäpä joogahetken jälkeen ajatuskin juoksee paremmin?

Itse juuri nyt kaipaan just tähän saumaan ehkä eniten jotain rentoutuksia tai mindfulness-kokeiluita. Silleen pehmeästi liikkeelle, ja sitten toivottavasti into vie eteenpäin samalla, kun (tällä hetkellä olematon) voima vähän kasvaa.

Hyvää oloa, rentoutumista ja läsnäoloa, kiitos!

Viikon haasteen ensimmäinen treeni on juuri nyt takana, ja olipa kyllä aikamoinen räpik… tai no hei miksipä mä sitä tässä toistan, kun juuri kirjoitin myös ensimmäisen treenipäiväkirjamerkintäni. Joka päivä päivittyvä (ja sataprosenttisen aito, lupaan) joogapäiväkirja siis täällä.

Myös tänne oman blogin puolellekin sain jotain:
Nimittäin arvottavaksi 2 kpl Yogaian vuosijäsenyyttä (arvo 119,88e/kpl) kaikkien tähän postaukseen kommentoivien kesken. Vastauksissa Yogaia haluaisi kuulla, että millaista joogatuntia sinä juuri nyt kaipaisit? Minkä tunnin valitsisit, jos tekisit Yogaian joogan kotonasi juuri nyt? Tuntivalikoiman (livetunnit) löydät täältä, ja kommentoida voit su 20.8. klo 12 asti; sitten arvon voittajat.

Itse valitsisin juuri nyt Rentouttavan Joogan tai ehkä tuon Pysähdy & Hengitä – tekee aika hyvää :) Myöhemmin voiman (ja rohkeuden) kasvaessa haluaisin kokeilla taas astangaa, eli valitsisin tuon Astanga Flown.

Kaikki tähän kommentoijat saavat myös halutessaan ”lohdutuspalkinnon” eli 14 päivän ilmaisen kokeilun (toimii koodilla) Yogaian nettijoogapalveluun. Koodi tulee sähköpostissa – jos et halua koodia meiliisi, ilmoita tästä ihmeessä kommenttisi yhteydessä, niin en sitten sitä koodia lähetä :) Koodia en valitettavasti tässä saa julkistaa (että se ei mene liian isoon jakeluun), joten se tulee sitten erikseen privana kommentoineille ja pysyy siten vain tämän blogin lukijoiden ikiomana etuna :)

Huh heijaa, seitsemän päivän joogakokeilu siis käynnistyköön! Elämä haltuun! Pitäkää peukkuja!

Ensimmäinen kokeilu ei tosiaan varsinaisest… tai no joo, lukekaa sieltä treenipäiväkirjasta :)

25
Like
5

You Might Also Like

  • Kaisa
    14.8.2017 at 20:15

    Tähän kuulostaa hyvältä ☺️
    Tällä hetkellä itse tarvitsisin ”pysähdy ja hengitä” tuntia.

  • helmi
    14.8.2017 at 20:15

    Astanga Flow ja Power Pilates kuulostaa hyviltä! Notkeutta ja erityisesti voimaa tarvitsisin.

  • Tanjaminna
    14.8.2017 at 20:24

    Kaipaisin joogaa, joka irrottaisi arjesta ja työajatuksista, joka auttaisi keskittymään ja joka veisi ajatukset toisaalla. Rentouttavaa joogaa.

  • opei
    14.8.2017 at 20:33

    Mä kaipaisin joogaa aivan aloittelijalle mallia rautakanki 😁 Turhauttaa tämä oma nollataso, joten olisi kiva saada onnistumiskokemuksia ja nähdä kehitystä! Normitunnit on aika arvokkaita ja monesti oon miettiny Yogaian kokeilemista 😊

    • opei
      14.8.2017 at 20:37

      Eli joogaa jäykille oli se vastaus tietenkin! 😂

  • Marenki
    14.8.2017 at 20:43

    Tarvitsisin jotain rentouttavaa ja rauhallista joogaa. Rento Yin olisi mun valinta just tähän iltaan. :)

  • Susanna
    14.8.2017 at 20:43

    Nyt opiskeluvuoden alkaessa ja kiireiden iskiessä päälle, parasta olisi varmaan tuo rentouttava jooga!
    Jooga on ihanaa, mutta valitettavan harvoin ehtii tunnille, joten yogaia olis tähän hetkeen just se juttu!

  • Karkki
    14.8.2017 at 20:43

    Rentoudu ja vapaudu harjoituksella aloittaisin paluun joogan pariin. Kaksi pientä lasta on edellisten säännöllisten joogaharjoitusten välissä. Nyt lähes 10kk rikkoinaisia öitä ja liian vähän äidin omaa aikaa näkyy turhan selkeästi naamasta. Jooga tekisi hyvää niin keholle kuin mielelle ja näkyi olevan ihanan lyhyitäkin harjoituksia, joten on helppo ottaa se oma hetki useammin.

  • Suvi
    14.8.2017 at 20:51

    Hei mullakin on Yogaia käytössä ja tilausjakso kohta menossa umpeen. Todellakin mukana arvonnassa!

    Mä tykkään toisaalta tehdä pitkää rauhallista harjoitusta, välillä taas aikataulusyistä lyhyttä tehokasta. Se tiistaisin oleva 70min flow on mun lemppari. <3 Pitkiä liikkuvuuteen ja kehonhuoltoon keskittyviä harjoituksia saisi olla enemmänkin valikoimassa.

  • Elina
    14.8.2017 at 20:54

    Flow yoga maistuis!

  • Rinkeli
    14.8.2017 at 21:05

    Jotain suht simppeliä, mutta sellaista että tulee hiki. Kerran muutama vuosi sitten mulla oli sellainen parin vk ilmainen kokeilu, tein yhden joogan ja sitten se jäi :/ Tein liian vaikean joogan ja lannistuin. (Liikaa solmuja..heh)
    Ois kyllä niin tarpeeseen jos voittaisi tuon vuoden paketin, kun on elämäntaparemontti menossa. Vasta toisella kuukaudella mennään ja lapsiarjessa on niiiin vaikeaa löytää sitä liikkumisaikaa, kun mies on vuorotyössä!

  • Maarit
    14.8.2017 at 21:07

    Niin moni vaikutti kiinnostavalta, mutta eniten kiinnosti joogaa jäykille.

  • Piia
    14.8.2017 at 21:08

    Tällä sekunnilla ottaisin niska- ja hartiajoogan. monen vuoden jumituksiin ei kerran hieronnat auta, olisi kunnon venytysharjoittelut paikallaan.
    Pysähdy ja hengitä kuulostaa myös rauhoittavalta. Tai ryhtijooga, ryhti hävisi esikoisen imetyksen yhteydessä eikä toisen raskauden aikana oo kyllä palautunu.

  • Katja
    14.8.2017 at 21:19

    Aamujoogaa, sillä siitä lähtee aina käyntiin hyvä päivä :)

  • Päivi
    14.8.2017 at 21:20

    Vahva selkä-tunti olisi tälle selkävaivaiselle hyvä tunti

  • Hannamari
    14.8.2017 at 21:23

    Valitsisin joogahetken, jossa tulisi hieman hiki. Harjoituksen pitäisi sekä vahvistaa että rentouttaa. Haluaisin keskittyä harjoituksessa omaan oloon ja olla lempeä vartalolleni.

  • Anu
    14.8.2017 at 21:25

    Oma hetki 😍 voimaa ja liikkuvuutta sitä kaipaan. Salille ei ennätä lasten harrastus kuljetusten välissä. Tämä olisi huippu!

  • Katri
    14.8.2017 at 21:31

    Siellä Yogaialla on ihan loistavat niska-hartiajumpat -niitä pitää sellainen vähän vanhempi vaaleatukkainen nainen suomeksi. Ehdottomasti haluaisin hänen tunnilleen tai sitten näin kuukausi ennen LA:ta olisi kiva kokeilla äitiysjoogaa, jota sitäkin siellä muistaakseni oli. Olen siis ollut Yogaian jäsenenä pariinkin otteeseen ja uskon, että palaan taas. On se niin näppärää.

  • Minttu-Maaria
    14.8.2017 at 21:32

    Mä valitsisin ton rentouttavan joogan, se sopis parhaiten tähän hetkeen kun on jo ilta ja pitää kohta rauhoittua nukkumaan. :)

  • Sanna
    14.8.2017 at 21:33

    Tämä tuli hyvään saumaan. Olen päässäni pähkäillyt liittymistä Yogaiaan ja ehdottomasti myös kahden pienen äitinä, tämä ainakin näin teoriassa kuulostaa aivan mahtavalta. Siis innostun kaikista. Kroppa kaipaisi kipeästi Elämä haltuun – Vahva keskusta-tuntia ja pää pysähdy ja hengitä- tuntia.

  • Jenni
    14.8.2017 at 21:48

    Kaipaisin raskausjoogaa, kävin kerran tunnilla kokeilemassa ja se oli ihanaa, mutta haasteellista päästä paikalle kun toinen lapsi tuloillaan.

  • 1 2 3 4 5 10