Yksi sana

Rotavirusrokote.

12

You Might Also Like

  • M-M
    16.6.2014 at 18:26

    Mun yksi sana, joka varjostaa huomista kotiinlähtöä on keltaisuus, huoh.

    • Kristaliina
      16.6.2014 at 19:03

      Voi ei, kurja sana sekin! Tirppa oli viisi päivää siinä sinivalohoidossa ja Seelankin kanssa keltaisuudesta oli puhetta, mutta onneksi ei hoitoon jouduttu. Tai no okei, okei, tietysti tosi hyvä, että nuo nykyään voidaan hoitaa niin hyvin, mutta onhan se lamppujen alla makaaminen aika kurjaa pikkuiselle… Toivottavasti keltaisuus pian kaikkoaa siellä!

      • M-M
        17.6.2014 at 13:11

        Aamulla näytti hyvältä keltaisuuden suhteen,  mutta sitten lääkärintarkistuksessa,  meni poika keltaiseksi. Nyt odotellaan, että neljältä otetaan uudet arvot ja sitten selviää päästäänkö tänään vielä kotio. 

        Onhan se hienoa asia, että hyvä hoito on, mutta kotio on jo ikävä.

        • Kristaliina
          17.6.2014 at 13:39

          Peukkuja pidetään täältä! Onko teidän muu perhe mukana Rovaniemellä vai kotosalla? Varmaan tuo välimatka tekee vielä ekstramausteensa koti-ikävään…

          • M-M
            17.6.2014 at 14:04

            Kotona ovat. Eilen kävivät katsomassa ja Milla hurmaantui veljeensä, oli sitten tyrmistynyt, kun äiti ja veli ei tullutkaan mukaan kotio. Pisin aika mitä olen Millasta ollut erossa.

  • Vierailija H (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 18:28

    No voi kökkö :( Meillä edessä 3 kk rokotukset torstaina, mukavasti Juhannuksen alla. Toivon, että vaikutus olisi sama kuin muuten huonounisella esikoisella, joka vaan nukkui koko päivän rokotuksen jälkeen eikä ollenkaan kuumeillut tai kipuillut rokotuksesta. Kovasti tsemppiä puutaloon!

    • Kristaliina
      16.6.2014 at 19:06

      Toivottavasti jää teillä vähäisiksi vaikutuksiksi! Seela sai rokotuksen torstaina, onneksi ei ole ollut koko aikaa kiukkuinen, vaan silleen ajoittain. Tänään just siihen aikaan, kun mun ois pitänyt saada Silva päikkäreille. Uhh.

      Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan!

  • Kukkavarvas (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 18:32

    Nnnooouuuu!!!!!!! Voi ei. Muistan elävästi, rotavirusrokotteen rokotereaktioita ei ole aika kullannut muistoista.
    Mun on pakko sanoa että jos saisin jälkikäteen päättää niin en olisi antanut rotarokotetta meidän pienimmälle jos olisin tiennyt miten järkyttävät sivuoireet siitä tuli. Poika poti kolmesta rokotteesta yhteensä 5-6 viikkoa rokotusoireiden takia ja oli ihan tosi kipeä. Siinä on jo melkein sama sitten sairastaa se tauti. Meidän kaksi vanhinta ei ole koko rotarokotetta edes saanut koska se ei silloin rokotusohjelmassa vielä ollut, eivätkä ole ko. tautia silti ikinä sairastaneet.
    Tekeehän tuo rokote mojovat säästöt kun rotavirusta ei samaa tahtia enää sairasteta mutta hurjan monesta perheestä on kyllä kuulunut sitten siitä että jos joku rokote on oireita aihettanut niin nim.om. rotavirusrokote. Ei kivaa.

    • Kristaliina
      16.6.2014 at 19:12

      Meilläkin rotarokotteen oireet on kans ollut rokotteista ne pahimmat (Silvalla siis; Seelallehan ei ole muita vielä annettukaan). Ehkä se on johtunut meillä myös siitä, että vanhempana oon vaan tuikannut supon Silvalle, niin on olo aina helpottanut. Näin pientä kun ei viitsi kovin paljon ”supottaa”, vaikka yhden annoinkin.

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        17.6.2014 at 14:39

        Missään tapauksessa ei pitäisi supottaa. Varsinkaan varoiksi. Elimistö reagoi aina nostamalla vastustukykyä/puolustustaan rokottaessa (vierasta ainetta kohtaan) ja jos annan särkylääkettä niin elimistö ei pysty puolustatumaan ”luonnollisesti” vaan saatat saada juurikin pahemmat ja pitkäkestoisemmat oireet.
        Rotan voi myös ihan hyvin jättää ottamatta. Ei suomenkaltaisessa puhtaassa maassa sille ole enään nykypäivän tarvetta.

        Anteeksi tästä, mut mulla henk.kohtaisesti rupee aina kiehumaan kun joku kertoo varoiksi supottaneensa ja lapsi kärsii.

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          17.6.2014 at 15:22

          Rotarokotteelle on ihan varmasti laskettu olevan tarvetta, koska se on lisätty rokotusohjelmaan viimeisten alle kymmenen vuoden aikana. Se miten tuo tarve on laskettu, onkin toinen juttu, mutta mitä ilmeisimmin kokonaistaloudellisesti on katsottu edullisemmaksi rokottaa kokonaiset ikäluokat kuin että osa lapsista sairastuu.

          Särkylääke ei ollenkaan kaikissa tapauksissa vaikuta immuunireaktion käynnistymiseen ja sen voimakkuuteen (olipa kyse sitten rokottamisesta tai elävän taudinaiheuttajan aiheuttamasta sairastumisesta). Joidenkin vasta-aineiden tuotanto ja aktivoituminen kuitenkin vaatii normaalia korkeampaa ruumiinlämpöä, mistä syystä kuumetta ei pidä lähteä lääkkeillä laskemaan jos yleisvointi ei ole turhan heikko. Korkeampi ruumiinlämpö myös estää joidenkin taudinaiheuttajien aktivoitumista ja lisääntymistä. Kipulääke ei myöskään mitä sairautta paranna tai poista sen aiheuttamaa kipua vaan ainoastaan estää viestinvälityksen kipureseptoreista aivoihin.

          Ugh, she has spoken.

        • jhhh (Ei varmistettu)
          20.6.2014 at 11:50

          Noh, onhan tuo rotarokote poistanut lastentautienosastolta ripuloivat, tiputuksessa olevat imeväiset lähes kokonaan, kun ennen rokotteita tiettyihin aikoihin vuodesta oli hyvinkin puolet osastosta nimenomaan rotapotilaita. Sanoisin, että pienempi paha on nuo rokotereaktiot kun kuivuma ja sairaalakeikka taudin vuoksi.

  • Minna-Maria
    16.6.2014 at 18:52

    Voih :( Meillä ei pojalle onneksi tullut muita oireita kuin reilumpi puklailu.. Toivottavasti pian helpottaa ! :)

    • Kristaliina
      16.6.2014 at 19:12

      Kiitos! Sitä toivotaan täälläkin!

  • Miitu (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 19:32

    Helvetti.

    • Kristaliina
      16.6.2014 at 19:37

      Jep.

      On tapauksia, joissa yksi sana kertoo kaiken oleellisen :)

      • Miitu (Ei varmistettu)
        16.6.2014 at 23:53

        Indeed. Jos en nyt aivan väärin muista, niin juuri ko. rokote oli kolme vuotta sitten viimeinen niitti meidän epäonniselle imetysyritykselle, joka näin jälkikäteen analysoituna olis just saattanu saada käänteen parempaan ennen tuota pirulaista. Paremmalla onnella ja tiedolla (ja sisulla) seuraavaan kierrokseen. Lähtökohdatkin alkaa olla valoisammat – nyt olisi tulossa enää ”vain” keskonen ilman etuliitteitä, jos päättää tulevien viiden viikon aikana syntyä.

  • Tirpan äiti täälläkin (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 20:54

    Meillä pikkuinen sairasti influenssan kolmen viikon iässä ja RS-viruksen seitsemän viikkoisena ja heti siihen perään Rhinoviruksen. Silloin kylläkin lääkärin määräyksestä annettiin Panadol x3 päivässä ja Burana x2. Ei sitä lääkitsemistä pidä pelätä, mieluummin lääkitsee kuin että lapsella on huono olla. Niinhän me aikuisetkin tehdään kun ollaan kipeitä. Eikö neuvolassa ohjeistettu hoitamaan lapsen kipua rokotuksen yhteydessä?

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      17.6.2014 at 13:40

      Alle kolmekuista ei kuitenkaan ilman lääkärin määräystä pitäisi lähteä lääkitsemään, on yleisohje. Ihan siksi, että lääkitys voi peittää alle pahempia oireita. Ja esim rokotusoireiden piikkiin voi mennä jotain ihan muuta kuin rokotuksesta johtuvaa.

      • Kristaliina
        17.6.2014 at 13:42

        Joo, just näin. Soitettiin vielä terveysneuvontanumeroonkin ja sieltäkin sanottiin samaa: ei alle 3 kuukautiselle ilman lääkärin määräystä. Vaikka kyllä me yks suppo sitten kuitenkin annettiin pahimpaan oloon silloin perjantaina…

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          17.6.2014 at 15:03

          rotarokote kai tyypllisimmin aiheuttaa vatsa- ja suolisto-oireita kuten itse viruskin, joten särkylääke ei näihin vaivoihin juuri auta. lisäksi särkylääke estää lämmönnousun, joka joissain immuunireaktioissa on tarpeen vasta-ainetuotannon aktivoitumiseksi. Relaa siis mieluummin noihin rokoteoireisiin.

  • Elliiida (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 21:27

    Minulle ohjeisti lasten teho-osaston sairaanhoitaja, että lapsillekin kannattaa antaa kipulääkkeet suun kautta (liuoksena), koska suun ja vatsan limakalvoilta lääke imeytyy nopeammin ja varmemmin kuin suolesta. Heillä töissä käytetään suun kautta annettavia lääkkeitä, ellei lääkkeet mene suonensisäisesti. Omille lapsilleni annoin Panadolia liuoksena ruiskulla rokotusten jälkeen, onneksi vältyttiin suuremmilta rokotusreaktioilta.

    • FFFifi
      17.6.2014 at 00:56

      Sama, mä olen antanut ihan kaikki kipulääkkeet lapsille suun kautta, koin sen mukavammaksi vaihtoehdoksi.

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      17.6.2014 at 13:41

      Suun kautta annosteltavan saa lisäksi annosteltua painon mukaan tarkemmin kuin supon.

  • Elliiida (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 21:37

    Jaahas :D kännykkä sekoilee ja lähetti saman kommentin useampaan kertaan, katsotaan kuinka monesti tämä kommentti tulee..

    • Kristaliina
      17.6.2014 at 11:35

      Vika ei varmaankaan edes ole siellä päässä – se on vaan tää Lily, joka on sekoillut nyt parina päivänä :) Mä yritän poistella tuplia. Ja triploja :) Niitä tulee muiltakin, myös multa itseltäni näköjään! :)

  • Titiomm (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 22:31

    Symppaan. Meidän pieni sai samaisen torstaina, ja tästä säyseästä ja iloisesta ja turhia valittamattomasta lapsesta onkin kuoriutunut ilmeisesti kipuileva ja siksi ympäri vuorokauden kiukkuileva sireeni (toim. huom. Ei siis syreeni. Syreeni olisi ehdottomasti mukavempi). Eilen yhdentoista jälkeen illalla huomasimme että huutoa vähän hillitsee Blackmore´s nightin kuuntelu (totuuden nimissä varmaan mikä tahansa musiikki olisi kelvannut) ja ympäriinsä vauvan kanssa jammailu. Kumpikaan näistä ei yksinään riittänyt. Toki asumme kerrostalossa joten terveisiä naapureille jotka pääsivät nauttimaan Shadow of the moonista vääää-taustakuorolla. Johan sitä vastíkään oli täysikuu, niin ehkäpä tämä tasainen valituskuoro on se kuun varjo. Terveisiä siis myös Blackmorelle.

    P.S. Arvaa mikä ääni sylistä juuri kuuluu?

    • Kristaliina
      17.6.2014 at 11:38

      Veikkaan, että sama ääni kuin täältä :)

      Meillä kans eilen jo naapuri tuli katsomaan, että onko kaikki hyvin… (molemmat lapset itki siinä vaiheessa) Huh onneksi asuu tällaisessa paikassa, että naapurit tulevat auttamaan eivätkä lastensuojeluilmoitusta raapustamaan :)

      Torstaina sai Seelakin – toivottavasti pian helpottaa niin siellä kuin täälläkin!

  • Anna A (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 22:35

    Tsemppiä!
    Meillä rokotteet onneksi (koputtaa puuta) vain paransivat päikkäreitä, mutta kaverin vauva kipuili rotavirusrokotteen jälkeen mahaa ja kakka muuttui ihan vihreäksi. Useamman viikon tuska loppui, kun kaveri tilasi netistä kunnon maitohappobakteerijauheen!

  • Merih (Ei varmistettu)
    16.6.2014 at 23:52

    Huh. Onneks ei otettu.

  • Heiju (Ei varmistettu)
    17.6.2014 at 08:40

    Meillä ei oo tullu rotasta :) mitään, eikä oikeestaan muistakaan. Ekat piikit ku sai ni sillon oli itkunen ja kiukkupetteri mut se oli vaan sen illan. Muutenkin ollaan sairasteltu kaheksaan kuukauteen TODELLA vähän, kopkop vaan. Kaks kertaa on ollu pieni nuha. Tosin ensimmäiset neljä kuukautta piti syöttää kilpirauhaslääkkeitä, onneksi ne ajat on ohi. Paljon jaksamishaleja :)

    • Heiju (Ei varmistettu)
      17.6.2014 at 08:50

      Piti viel laittaa et me ollaan saatu jo tähän mennessä yksi ”ylimääräinen” rokote, Calmette, jo laitokesella. Oltiin neuvolassa puhuttu jo raskausaikana että lähdetään Thaimaahan pojan olessa vielä pieni. Ja toinen ylimääräinen on tulossa ennen reissua, MPR. Rokoteikä on MPR:ssä laskettu 11kk:een, Niilo täyttää matkalle lähtöpäivänä 11kk, joten ei ehdi ”oikeaa” roketetta saamaan. Oikea otetaan sitten ku tullaan reissusta, varmaan yksvuotis neuvolassa. Mutta edelleen, jaksamisia teille <3

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    17.6.2014 at 10:21

    Sivuvaikutukset ovat kurjia, mutta voin kertoa että se itse rota vasta kurja onkin. Hyvä että otatte rokotteita kaikesta huolimatta :) oma lapsi kärsi lievästä ripulia viikon, mutta on se silti kevyempi vaihtoehto viikon sairaalassa ololle. T. Lastensairaanhoitaja

    • Iitanen
      17.6.2014 at 11:01

      Jep, itse olin lapsena toista viikkoa sairaalassa eristyksissä kun oksensin itseni aivan kuiviin ja kädessä kulki jatkuvasti veripussi. Vanhemmat yöpyivät sairaalassa vuoroöin ja eräänä yönä heräsin siihen tunteeseen, että sänky oli märkä. Herätin äidin, hän laittoi valot päälle ja kiljui niin, että koko käytävä heräsi. Sänkyni oli täynnä verta, joka oli onneksi peräisin irroneesta veripussista – ei minusta, mutta äitini tajusi sen vasta kun sairaanhoitaja kertoi hänelle, ettei ole mitään hätää :D 

    • Kristaliina
      17.6.2014 at 13:41

      Joo, kyllä mekin rokotetaan, sivuoireista huolimatta. Rokotetutkimukseen ei uskallettu lähteä (Silvan ollessa vauva sitä ehdotettiin), mutta muuten ollaan kyllä ihan rokotemyönteisiä. Pienempi paha tosiaan kuin itse tauti!

  • Kah (Ei varmistettu)
    17.6.2014 at 13:46

    Meillä pikkuneiti sai juuri 3 kk rokotteen ja neuvolassa sanoivat, että ihan tuorein ohje on, että pikkukuumeiluun ei kannata kipulääkettä antaa, syy taisi olla se että on tutkittu, että heikentäisi rokotteen tehoa. Sanoivat kyllä, että osta silti varalta kipulääkettä jos tulee enemmälti oireita.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    17.6.2014 at 13:47

    Rotarokotteen sivuoireet on ilmeisesti tosi vaihtelevia: toisille tulee ummetus, toisille ripuli. Keskimmäinen (ummetuslapsi hänkin) teki yllättäen seitsemän päivän ajan seitsemät kakat päivässä! Tää kolmas ummetuslapsi alkoi kakata kerran päivässä – noh, se riemu loppui neljään päivään. Tehosteesta ei tullut enää mitään mahavaikutusta mutta kun 3kk neuvolassa tuli pari muutakin rokotetta niin pientä lämpöilyä ja kärttyisyyttä oli ilmassa.
    Kaverin vauva taas sai kolmekuisena rotan ja sairaalassa vierähti viikko. Eli pieni paha siihen verrattuna kuitenkin.

  • pian äiti neljälle mössykälle (Ei varmistettu)
    17.6.2014 at 13:55

    Rotavirusrokote,meillä isäntä halusi ottaa sen kolmennelle lapselle,vaikka ei ollut ollut kuin yksi mahatauti meiän perheessä sitä ennen. Lapsi huusi ja huusi ja huusi,ei mikään eikä mitenkään päin auttanut pientä..
    Tehosteannoksen jälkeen ei tullut enää niin kovia oireita.
    Ja sitte vielä se sähläys vaipan vaihdon kanssa kun sanottiin että jossain määrin vauvan kakassa on tuota rotavirusta ja sitä kautta muut perheessä sen voi saada,no onneksi ei saatu tai isäntä olisi ollut rapapyykki ja oksennussössön siivoojana ;) Toki rotavirus on pienelle kova paikka,mutta mietin kyllä muutaman kerran otetaanko masuvauvalle sitten tuota rokotetta..

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      17.6.2014 at 20:11

      Koittakaahan nyt hyvät ihmiset muistaa, ettei rotavirus mikä tahansa vatsatauti. Se on raju, vaarallinen ja jopa kuolemaan johtava. Että siihen verrattuna ripulit ja huudot kannattaa kyllä sietää…

  • Hip (Ei varmistettu)
    18.6.2014 at 11:08

    Tsemppiä! Meillä ekasta rotasta kuusviikkoisena alkoi refluksihelvetti, mahdolliselle kakkoselle myöhentäisin tuota mutta todennäköisesti annettaisiin silti. Tauti itsessään on käsittääkseni niin raju, ettei sitäkään vauvalle toivoisi.