Valoa korviin!

Heheheheee, pidän sitä aina jotenkin henkilökohtaisena voittona, kun meidän kotiskeptikko kääntää kelkkansa jonkin asian suhteen.

Sitä ei nimittäin tapahdu usein. Ei juuri koskaan. Mutta tämän korvavalosysteemin kanssa tapahtui.

Kuulin korvavalosta ensimmäistä kertaa useita vuosia sitten ystävältä, joka kärsii kaamosmasennuksesta. Ystävä vaihtoi silloin normaalin kirkasvalolampun korvavaloon ja taisi olla lähes ensi-istumalta täysin myyty. Se toimii.

Yritin muutamaan kertaan hehkuttaa asiaa Joelille ja sain aina täystyrmäyksen. ”Täyttä huuhaata.” ”Ei korvissa ole valoreseptoreita.” Ja niin edelleen. Oikeastaan ei koskaan päästy edes keskustelutaajuudelle, kun minulla ei ollut antaa (en jaksanut paneutua aiheeseen niin paljon, että olisin alkanut googlata) Joelille sellaisia argumentteja, jotka kotiskeptikkoon tehoavat. Ei tietenkään olisi saanut sanoa ”mun ystävän mielestä” vaan ”näiden-ja-näiden tieteellisten tutkimusten mukaan”. Ha, perusvirhe minulta.

*******

Valkee on silloin tällöin hakenut testiryhmäläisiä korvavaloa testaamaan, ja samaisen ystävän innostamana hain sellaiseen mukaan silloin vuosia-vuosia sitten (ajalla ennen kuin vauvasta oli tietoakaan – nyt tuntuu, että HA, mitä mä silloin väsymyksestä tiesin…). En päässyt mukaan. Pöh.

Nooh, se taisi olla vuosi sitten joskus tammi-helmikuussa, kun kirjoitin (osa 294) taas kerran aamukoomastani, ja joku lukija kommenteissa suositteli testaamaan korvavaloa. ”No hitsi! Oiskohan niillä sellaisia testiryhmiä taas tulossa – nyt mulla ois paremmat hakuperusteetkin tän vauvavalvomisen vuoksi…?” Rahatilanne hoitovapaalla kun on mitä on, en rehellisesti sanottuna ihan pelkästään testimielessä (varsinaisesta kaamosmasennuksesta kun en kärsi) ollut valmis laitteeseen 180 euroa sijoittamaan… Klikkasin itseni Valkeen Facebook-sivuille. Varsinaista testiryhmähakua ei näkynyt, mutta siltä samalta istumalta huomasin jo naputtelevani siinä aamukoomassani sähköpostia Ouluun päin. Viestistä tuli pitkä ja muistaakseni ihan hauskakin – pääpointtina taisi olla, että ”mä oon äiti ja näin paljon mua väsyttää”.

Pitkään aikaan ei kuulunut mitään, mutta viikkojen-viikkojen kuluttua tupsahti meiliä: ”Tervetuloa testaamaan!” Hei jee!

Meilinvaihto ja toimitus kuitenkin venyivät sen verran, että laitteen saapuessa kevätvalo toi jo omat luonnolliset valohoitonsa puutalon (pesemättömistä) ikkunoista. Niinpä päätin lykätä testiä syksylle. Ja syksyllä vaan jotenkin unohtui.

Mutta hei nyt! Vuodenvaihde, uusien alkujen aika – korvavalotestinkin?

*******

Niin, ja se kotiskeptikko.

Niihin aikoihin, kun sain ”tervetuloa”-vastauksen Valkeelta, istui kotiskeptikko koneen äärelle ja alkoi näpytellä. Onneksi tämä meidän skeptikko ei ole ollenkaan jääräpää vaan on valmis tarvittaessa muuttamaan mieltään, kun saa riittävästi todistusaineistoa.
”Kyllä nuo tutkimukset ihan päteviltä vaikuttaa. Yllättävää.”

Eli siis (kuten silmissäkin), myös aivoissa on valolle herkkiä osia – joihin voidaan kohdistaa valoa korvakäytävien kautta. Joitain tutkimustuloksia on koottu Valkeen nettisivuille tänne.

*******

Itsehän en siis kärsi varsinaisesta kaamosmasennuksesta; tavallisesta väsymyksestä kyllä. Ja välillä unettomuudesta. Ihan mielenkiintoista nähdä, onko tällaisiin vaivoihin korvavalosta mitään hyötyä.

Omista kokemuksistani en tosiaan vielä osaa sanoa mitään, koska vasta aloitan testailun. Ajattelin koko tammikuun ajan käyttää tuota päivittäin ja katsoa, onko olo yhtään pirteämpi. Kohta tuo onkin kokonaan latautunut ja laitan kuulokkeet korviini. Jännää.

 

 

(Sain siis korvavalon ”hakemusmeilini” perusteella ilmaiseksi, mutta tämän bloggauksen taustalla ei siis ole mitään muita blogikytköksiä/sitoumuksia/palkkioita/sopimuksia.)

 

PS. Oksennustauti taitaa olla hellittänyt, ja ainakin toistaiseksi Joel ja tirppa vaikuttavat vielä ihan terveiltä – jahuu!

1

You Might Also Like

  • Marsu
    2.1.2014 at 12:07

    Sveitsiläisen tutkimuksen mukaan korvavalo ei vaikuta ihmisen pirteyteen. Puoltavat tutkimukset ovat Valkeen omia tutkimuksia, eivät tieteellisesti vertaisarvioituja.

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 12:13

      Mä en itse ole noihin tutkimuksiin niin paneutunut (koska olen enemmän tällainen ”testaan itse” -ihminen), mutta ainakin tuo meidän kotiskeptikko oli hetken aikaa nettiä (ei siis tuota mun linkkaamaa sivua vaan muualtakin) tutkittuaan valmis muuttamaan mielensä. Ja tuon tyypin maailmankuva on kyllä sen verran tieteellinen, että se kyllä todellakin älähtää, jos joku tutkimus ei ole pätevä.

      Kun noi tulee kaupasta, voin vielä kysäistä tarkemmin :)

      Mutta joo ei taida olla yhtään asiaa maailmassa, josta ei olisi saatu vähän erilaisia tutkimustuloksia eri tutkimuksissa :)

      • hermanni korianteri (Ei varmistettu)
        2.1.2014 at 15:00

        Ei se ole mikään vasta-argumentti että ”ei ole mitään juttua mistä ei löytyisi erilaisia tutkimustuloksia”. Tuolla perusteellahan sä voisit kumota maapallon pyöreydenkin sanomalla vaan että ”hei meillä on näitä flat earth -ihmisiä jotka uskoo edelleen että maapallo on litteä” ja todeta että kun asiasta ei olla päästy kerta 100% yksimielisyyteen niin ”ehkä siinä onkin jotain totuuden siementä tässä toisessa näkökannassa!”.

        Se on jo aika isoa häränkakkaa että korvavalo pistetään markkinoille monia vuosia sitten jo ja sen JÄLKEEN ruvetaan etsimään niitä tutkimustuloksia – tätähän Valkee on harrastanut jo iät ja ajat: tuotetta myydään koko ajan ja samalla lupaillaan uusia tutkimustuloksia.

        Testaan itse -mentaliteetti on huono koska ihminen on subjektiivinen ja jo plasebo vaikuttaa – tiedät että korvavalo on päällä joten ihan alitajuisestikin voi kuvitella jotain vaikutuksia jotka sitten manifestoituvat ihan oikeina fyysisinä olotilan muutoksina.

        Sen vuoksi meillä on tuplasokkoutetut testausryhmät tieteellisissä kokeissa jotta edes kokeen testaajat eivät pääse koehetkellä vaikuttamaan tulokseen ja mahdollisuuksien mukaan kukaan ei pääse niitä vääristelemään.

        Kannattaa katsoa ihan selkeällä suomen kielellä esim täältä selityksiä sille miksi tuohon kannattaa suhtautua erittäin skeptisesti:

        http://paholaisen-asianajaja.blogspot.fi/2013/11/valkee-yrittaa-v-20.html

        Huom huom huom! Mulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa jos joku käyttää korvavaloa ja tuntee saavansa siitä kivoja viboja. Se on täysin OK! Ainoa ongelma mulla on sen kanssa jos joku kuvittelee että korvavalon vaikutus olisi tällä hetkellä selkeän riippumattomasti TODISTETTU olevan muuta kuin psykosomaattista plaseboa.

        ”Vaihtoehtohoidot” ovat täysin ok jos ihmiset saavat niistä iloa – kunhan ei mennä kuvittelemaan että niihin oikeasti liittyisi joku tieteellinen mahdollisimman aukottomasti todistettu vaikutusmentelmä. Kyllähän porukat saa tasapainorannekkeistakin hyviä viboja ja niissä sentään mainoslauseet on sitä tasoa että jos joku niitä uskoo niin huh huh… ”tasapainottaa kehon energiakenttiä hologrammiaalloilla”.

        Itse yritin joskus vuosia sitten selittää tätä juttua ShooTAG-uskovaisille koiranomistajille – kehotin jopa tekemään oman sokkoutetun testin ja katsomaan millaisia tuloksia tulee, mutta EI. Tyypit eivät halunneet kyseenalaistaa *uskoaan* (huom – uskoa) tuotteeseen vaan pitivät uskosta mieluummin kiinni kuin että olisivat halunneet selvittää totuuden.

        Yllättäen aika monella melkein 200€ korvavaloon sijoittaneella on aika kova halu USKOA sen toimivuuteen – koska tuleehan siitä tyhmä olo jos on heittänyt 200€ kankkulan kaivoon tuotteeseen jonka vaikutusmekanismit eivät ole ollenkaan sitä mitä on asiakkaalle uskoteltu.

        Tällainen suggestio toimii tosi vahvasti ja sen vuoksi on myös ihan todistettu että ihmiset selaavat tuotearvosteluja ostamisen JÄLKEEN paljon enemmän kuin sitä ENNEN koska yrittävät etsiä oikeutusta ja vahvistusta sille tunteelle että ostettu tuote oikeasti oli se paras.

        • Kristaliina
          2.1.2014 at 15:49

          Hih ja mua taas ihmetyttää, miten voimakkaasti monet ”huuhaakriittiset” ihmiset näihin reagoivat :) Että mikä tämäntyyppisistä aiheista tekee niin kiihkeän, että monikaan ei edes lue niitä tutkimuksia :)
          (en nyt tarkoita tätä hermannin kommenttia suoraan, vaan vaikkapa tuota meidän kotiskeptikkoa, jolla oli todella vahva mielipide ennen kuin suostui lukemaan ne tutkimukset)

          Tuosta tutkimuspuolesta: mua hyvin voimakkaasti ihmetyttäisi, jos Oulun yliopiston tutkimukset (useat) osoittautuisivat vääristetyiksi. Tuossa alla linkkaamassani tuoreessa tutkimuksessa oli muuten juuri lumekontrolloitu kaksoissokkotutkimus.

          Mutta: minullakaan ei siis ole mitään kiveenkirjoitettua mielipidettä siitä, voiko tuo olla oikeasti tieteellisesti todistetulla tasolla asti (vaikka siltä kovasti näyttäisi) toimiva laite. Ja samanaikaisesti en ymmärrä, miksi se ei voisi olla. Mutta olen tosiaan ollut tosi pitkään (siitä lähtien, kun ystävä sitä hehkutti) kiinnostunut sitä itse kokeilemaan!

          Ja niin kuin tuolla keskustelussa muuallakin todetaan: vaikka olisi placeboakin, niin mikäs siinä jos kerran toimii niin :)

          • FFFifi
            2.1.2014 at 15:56

            Nain ohimennen, etta tossa uudessa tutkimuksessa oli tutkittu eri asiaa. Siita ei voi siis vetaa mitaan johtopaatoksia kaamosmasennukseen vaikuttavuuden suhteen. Muuta en osaa sanoa kun en sita lukenut, mutta ainakin siina yhdessa aiemmassa oli ihan selvat puutteet ja siksi se ei ole tieteellisesti pateva.

          • Kristaliina
            2.1.2014 at 16:06

            Niin joo siinä tutkittiin ahdistusoireita. Tärkeää tietoa sekin.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            3.1.2014 at 15:16

            Mä kanssa noita (lääkärinä) vähän lueskelin. Tota uusinta tutkimusta eivät näy saaneen julkaistua, enkä ihmettele: 28 ihmistä testattu, puolelle annettu 12min valoa ja puolelle lumetta, ja välittömästi sen jälkeen valoa saaneet ihmiset on raportoineet että nyt ahdistaa vähemmän kuin ennen valohoitoa. Ei ihan vakuuttavalta kuulosta. Yhden ihan asiallisen oloisen artikkein olivat julkaisseet siitä, miten MRI:ssa jotain muutoksia valolla on tullut, mutta siinä mietityttää se että moni tekijöistä (vaikkakin OYS:n radiologeja) olivat samalla myös Valkeen perustajia tai vähintään osaomistajia. Ja tieteellisten tutkimusten tuloksia saatetaan joskus aika paljonkin väännellä ja käännellä, että löytyy jotain tilastollisesti merkitsevää.

            Tämän sanottuani, moni noista on kokenut hyötyvänsä, ja sehän siinä kaikkein tärkeintä on. Ja varsinkin, kun ilmaiseksi sai laitteet kokeiluun, niin oishan se hullua jättää testaamatta, onko niiden kanssa virkeämpi olo! Ja sitä paitsi, paljonhan niitä on erilaisia moderneja hoitomuotoja, joissa käytetään hyväksi valoa tai vaikka aivoihin läpysköillä johdettavia magneettikenttiä, joten mikä ettei tossakin voisi perää olla, kun lisätutkimuksia vaan tehtäisiin!

          • Vierailija 2 (Ei varmistettu)
            19.1.2014 at 12:48

            Tutkojaprofessori Partonen on kuulemma jopa todennut eräälle toimittajalle tuoreimman plasebo-kontrolloidun ahdistustutkimuksen asetelman ja tuloksen olevan vailla moitteen sanaa: hyvin toteutettu ja positiivinen tulos. Vertaisarviointi ja julkaiseminen vie aikansa (tutkimuskin tehtiin vasta joitakin kuukausia sitten, kesällä 2013). Uuden tieteen julkaiseminen vie aina pidempään kuin vanhan toistaminen, kuten Philips ja muut lamppufirmat ja heidän tutkijansa saivat varmasti kokea kirkasvalotutkimusten kanssa vielä 10 vuotta sitten. Ihan samoissa julkaisuissa Valkee on nyt julkaissut kuin aikoinaan esim Partonen ja muut, mm Medical Hypothesis.

          • ja (Ei varmistettu)
            2.1.2014 at 17:38

            Valkee ei julkaise omia tutkimuksiaan tiedelehdissä ihan siitä syystä, että ne eivät minkään kunnollisen lehden esiluvun seulaa läpäise. Tieteellisiä tutkimuksia ja niiden esittämiä tuloksia on todella vaikea ”maallikon” arvioida, siksi jättäisin arvioinnin ammattilaisille (eli tiedelehden esilukijalle).

          • Vierailija 2 (Ei varmistettu)
            19.1.2014 at 15:40

            …viittaan edelliseen kommenttiini tossa yläpuolella julkaisemisesta

          • hermanni (Ei varmistettu)
            3.1.2014 at 22:00

            En nyt tiedä mitä kamalaa on siinä että reagoi voimakkaasti – ihan kuin se jotenkin vähentäisi mun edellisessä viestissä kertomien asioiden totuusarvoa jos kerron ne positiivisen/neutraalin sijaan esim. ärsyyntyneesti.

            sitä paitsi totta kai reagoin voimakkaasti kun kyseessä on juttu jolla mahdollisesti kusetetaan ihmisiä uskomaan että laite toimii metodilla x ja vaikuttaa *fyysisesti* ihmisiin sen sijaan että myönnettäisiin ettei vielä ole mitään vaikuttavaa näyttöä ja tällä hetkellä laitetta myydään lähinnä plaseboefektillä.

            mun mielestä valheellinen tai harhaanjohtava markkinointi on aina syy älähtää voimakkaasti.

            ikävästi sivuutit useat pointit tossa edellisessä viestissä joten totean vielä tällä tavalla tiivistetysti:

            – se että tutkimus on tehty yliopistolla ei tarkoita että se olisi välttämättä vääristelty muttei myöskään sitä että se olisi paikkansapitävä. esim lääkeyritykset tekee monia tutkimuksia lääkkeiden vaikutuksista ja jättää julkaisematta niitä jotka eivät tue näyttöä lääkkeen hyödyllisyydestä plaseboon nähden. pelkästään jo se että valitaan mitä julkaistaan voi vaikuttaa vääristävästi

            – vertaisarvioiduissa tiedelehdissä julkaistut artikkelit on tutkineet korvavalon vaikutuksia aika epäsuorasti koska suoraa näyttöä ei vaan ole pystytty saamaan vakuuttavasti osoitettua. valkeella on ollut kamala kiire saada kritiikki vaimennettua julkaisemalla edes jotain etäisesti aihetta sivuavaa vertaisarvioituna jotta vehkeellä olisi tieteellistä vakuuttavuutta

            – edelleenkin on ikävää että laitetta markkinoidaan vetoamalla tieteeseen kun näyttö on näinkin hataraa.

            tämänkin sanoin ekassa viestissäni:

            mulla ei olisi ongelmaa korvavalon kanssa jos valkee myöntäisi että näyttö on nyt heikkoa ja tällä hetkellä laitteen ostajat saa lähinnä plaseboa ja hyvää mieltä.

            sen sijaan jo pari vuotta jatkunut salamyhkäinen lupailu siitä että ”kyllä me tiedetään varmasti että tämä toimii – tutkimuksia tulossa iäisyyksien päästä!” on aika läpinäkyvää: jos kerta valkeella tiedetään jo varmasti että laite toimii kuten väitetään niin miksi noita tutkimuksia ei ole julkaistu jo aikaa sitten? miksi niitä pitää nyhtää tipoittain ja puolet niistä on aiheen vierestä?

          • Kristaliina
            3.1.2014 at 22:28

            Sori, ei ollut tarkoitus ”ikävästi sivuuttaa”! Välillä joutuu vain vastaamaan harmillisen lyhyesti kommetteihin (eikä kaikkiin ehdi vastata ollenkaan), jos niitä tulee iso rykäys kerralla. Hoidan kuitenkin tuollaista naperoa tässä samalla (hih) enkä ihan ”päivätyömäisesti” pysty keskustelemaan. Enkä läheskään niin paljon kuin haluaisin!

            Nytkin huudellaan jo yläkertaan nukutushommiin :) Eli anteeksi jos tuntui sivuuttamiselta – en tarkoittanut, vaan sulla on munkin mielestä hyviä pointteja!

          • Kristaliina
            3.1.2014 at 23:43

            Napero nukahti :) …niin täältä peiton alta kännykkämeilistä piti tulla vielä lisäämään, että en ollut noista asia-asia-pointeista juurikaan kanssasi eri mieltä; siksi vaan klikkasin kommentillesi sydämen ja kirjoitin pari lausetta niistä, joissa ollaan enemmän eri linjalla eli lähinnä asennekysymyksessä :) Eli siis sinulla hyvin kriittinen ja minulla puolestaan ikään kuin avoimempi sille mahdollisuudelle, että se VOISI toimia :)

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 12:18

      Nuo Valkeen tutkimukset ovat siis Oulun yliopiston tekemiä – mutta pätevältä vaikuttaa näin vilkaisulta tuo sveitsiläistutkimuskin. Hih mä en tosiaan noista osaa sanoa :) Mutta testaan siis silti; täällä just valopampulat korvissa :)

      • FFFifi
        2.1.2014 at 12:33

        Mä just luin tästä. Oulun tutkimuksessa oli ne ongelmat, että siinä ei ollut vertailuryhmää, tutkimus tehtiin alkuvuodesta, joten on vaikea sanoa johtuiko oireiden väheneminen ns. luonnollisista syistä ja otantakin oli tosi pieni.

        Sveitsin tutkimus on tieteellisesti pätevämpi, mutta siinähän todettiin että korvavalo ja lumekorvavalo toimi yhtä hyvin. Joten jos tohon uskoo, niin eiköhän se pelitä sitten :D Valkee sanoo, että Sveitsin tutkimuksessa katsottiin sitä, vaikuttaako valo melatoniinitasoihin, ja että se ei ole luurien toimintaperiaate…?

        Ei näillä perustein voi oikein sanoa, vaatisi lisätutkimusta, jotta voitaisiin perustella tieteellä. Tältä pohjalta sanon, että täyttä fuulaa, mutta tarpeeksi uskomalla toimii ihan mikä tahansa.

        • Kristaliina
          2.1.2014 at 12:40

          Joo, ja uusi tällainenkin löytyi, tehty kevät- ja kesäkuukausien aikana:
          http://valkee.com/wp-content/uploads/2013/11/Lumekontrolloitu-kaksoissokkotutkimus-kirkasvalo-lievitt%C3%A4%C3%A4-ahdistusoireita-1.pdf

          …ja jos tosiaan tutkitaan melatoniinitasoja ja laitteen vaikutus ei edes perustu siihen, niin… :)

          Mutta joo, en mäkään tosiaan osaa sanoa mitään ns. varmaa. Muuta kuin että oon tosi kiinnostunut näitä testaamaan!

          • Sami Sundell (Ei varmistettu)
            19.1.2014 at 00:51

            Valkee on joo useampaan kertaan todennut eri areenoilla, että sveitsiläisessä tutkimuksessa tarkasteltiin melatoniinitasoja.

            Kyllä, niin tehtiin. Valitettavasti Valkeelle sen lisäksi koehenkilöiden vireystilaa tutkittiin sekä kyselemällä että testaamalla. Valkee jättää äänekkäästi sveitsiläispaperin tämän osion huomiotta, sillä korvavalolla ei noissa testeissä havaittu olevan mitään vaikutusta.

            Ts. ihan sama, onko Valkeen vaikutusmekanismi melatoniini vai jotain muuta, kun lopputulos sveitsiläistutkimuksessa kuitenkin oli, että korvavalo ei vaikuttanut vireystilaan.

          • Vierailija 2 (Ei varmistettu)
            19.1.2014 at 17:45

            Sveitsiläistutkimuksessa muistaakseni mitattiin vaikutusta heti yhden valokerran jälkeen. Eikö noita kirkasvaloja kaikkia kuulu käyttää ainakin pari viikkoa että ne vaikuttaisi, oli sitten Philips tai Valkee? Että ei se sveitsiläistutkimus kai niiden vaikutusta kaamosmasennukseen testannut, eikä yrittänytkään. Vai ymmärsinkö sen nyt oikein.

    • Scientist (Ei varmistettu)
      19.1.2014 at 18:20

      Sveitsiläisen tutkimuksen mukaan yksi annos Valkeeta ei vaikuttanut melatoniinitasoon. Se on aika eri asia kuin teho kaamosoireisiin.

      Lisäksi: luin Valkeen tutkimukset ja ne ovat Oulun Yliopiston – ei Valkeen – tekemiä pääosin.

  • Anomuumi (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 12:35

    Kiinnostavaa! Raportoi sitten ihmeessä. Mullakin on nimittäin lähipiirissä ihminen, joka on peräti itse huuhaakriittinen, mutta sai tuon lahjaksi ja avaramielinen kun on, kokeili ja oli sitä mieltä että vaikuttaa. Okei, voihan se olla plaseboa kaikki tyynni, mutta a) plaseboefektin ei luulisi tehoavan skeptiseen käyttäjään ja b) entä sitten, jos vaikutus onkin plaseboa? Koska mitään haittaa tuosta ei voi olla, lienee kaikki saavutettu hyöty tervetullutta.

  • Kristaliina
    2.1.2014 at 12:42

    Ekat 12 min just takana. Ja mun päässä tuntuu vähän hassulta :) Se on kyllä luultavasti jotain kuvittelua :D

  • Raleigh (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 12:46

    Itsellä on nyt kolmas kaamos-kausi menossa korvavalojen kanssa ja en ikinä-ikinä-ikinä luovu näistä, vaikka skeptikot sanois mitä. Kärsin itse kaamosoireilusta, mutta huonosti nukkuva napero on vielä pahentanut pimeän ajan koomailua. Ja perinteinen kirkasvalo silmien kautta ei sovi migreeni-taipumuksen takia. Hain itsekin aikanaan testiryhmään, mutta en päässyt. Meillä mies on kans tosi skeptinen tämmöisten juttujen kanssa, mutta pisti lopulta itse valot tilaukseen, kun ei enää pystynyt katselemaan mun koomailua. Ja todettiin yhdessä että ihan sama miksi toimii, kun kerran toimii. Vaikka olis pelkkä lume-vaikutus, niin mun kohdalla ero on niin suuri että oli todella kannattava hankinta.
    Käyttelen korvavaloja tarpeen vaatiessa syyskuusta maaliskuuhun. Valo annos toimii parhaiten aamuhämärässä, liian myöhään otettuna vaikuttaa yöuniin. Jään odottamaan sun kokemuksia mielenkiinnolla.

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 12:51

      Mä käytin nyt tän eka kerran varmasti ihan liian myöhään, kun ensin opiskelin käyttöohjeita aamupalan ja sitten vielä latailin akun – toivottavasti se (placebo? :) ) ei heti ensiyritykseltä vie mun yöunia :)

      Mahtava kuulla, että sulla toimii! Kyllä mäkin tähän elämään mielelläni vähän lisäpirteyttä ottaisin – vaikka sitten placebolla jos ei muuten :)

  • Sara-täti (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 12:49

    Plasebo-efekti voi toimia myös skeptiseen käyttäjään! Kaikki kunnia plasebolle: sitä turvallisempaa, laajakäyttöisempää ja halvempaa lääkettä ei olekaan. Plasebolla on myös aivan fysiologisesti mitattavissa olevia vaikutuksia – esimerkiksi kipulääkkeen plasebovaikutus on ihan oikeasti tärkeä ja arvokas ilmiö. Ottamatta kantaa siihen, voiko näillä valoilla olla muita kuin plasebo-vaikutuksia, niin haluan vaan sanoa että plasebo itsessäänkin voi olla hyvin tehokasta ja tärkeää! Jos jokin parantaa turvallisesti oloa, sehän on hyvä. Jos vielä askartelisi itse itselleen korvavalot, ei tarvitsisi huolehtia edes taloudellisista näkökulmista. :)

    • FFFifi
      2.1.2014 at 15:49

      Mua kiinnostaisi, etta toimiiko se, jos laittaa ite taskulampulla valoa korvaan. Etta vaatiiko se (plasebo) toimiakseen natin designin ymparilleen… :D

       

  • Kahvittelija
    2.1.2014 at 13:46

    Mielenkiintoista kuulla sun kokemuksista! Mä kärsin vuosi vuodelta pahemmista kaamosoireista; mua ei niinkään masenna vaan mä en saa öisin kunnolla nukuttua ja sitten tietenkin väsyttää kahta kauheammin. Mulla oli monta vuotta sitten käytössä kirkasvalolamppu, mutta en jaksanut paria kertaa enempää sitä tuijotella. Jos noista korvavaloista olisi apua kaamoksen aiheuttamaan unettomuuteen, ostaisin ne ihan varmasti! :)

  • minna
    2.1.2014 at 13:54

    Siis nämähän voittivat vuoden huuhaa-palkinnonkin pari vuotta sitten, ja kuten jo edellä linkitettiin, ovat tutkitusti tehottomat. Plasebo-efekti saatta toki joihin vaikuttaa, mutta ihan lähes kaksisataa euroa on aika paljon rahaa humpuukista…

  • Jau (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 15:05

    Tästä voi lukea lisätietoa valkeen omista tutkimuksista jos kiinnostaa. Ei ihan hurjan luotettavilta vaikuta. :)

    http://roskatiede.wordpress.com/2013/11/19/valkee-korvavalo-sveitsin-yli

  • Kärttyri
    2.1.2014 at 15:43

    Itse olen aina väsynein marras-joulukuussa (tämä vuosi oli poikkeus), ja jo tammikuussa reagoin valon määrän lisääntymiselle niin, että aktivoidun. 

    Tuotahan voisi käyttää esim. vuoroviikoin tai vuoropäivin. Luulisi siinä huomaavan, jos toisina päivinä on pirteämpi kuin toisina, tosin joka päivä pitäisi siitä pitää kirjaa, koska ihmismuisti on aika jännä juttu.

    Parasta tietysti on, jos pahimmat kaamosmasentujat saavat parhaan avun noista korvavaloista, oli se sitten placeboa tai muuta vaikutusta.

    • Kärttyri
      2.1.2014 at 15:43

      Siis ihmismuisti on jännän valikoiva. Iltapäivän väsymys iskee.

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 16:48

      Mä taas jotenkin edellisen kesän voimin (ja reissujen voimin) jaksan tammikuuhun, mutta sit se tammikuu on vaan niin loputtoman piiiiiiiiiiitkäääääh… Helmikuu on sitten jo ihan eri asia :)

      Tuota samaa testitapaa ehdotettiin myös Facebookin puolella, mutta musta tuntuisi, että ne ”vaikutukset” (jos niitä nyt ylipäänsä tulee) tuskin on silleen ihan päiväkohtaisia vaan että sitä pitää käyttää vähän pidempään… Mutta joo – mitään objektiivista kokeiluahan tästä mun henkilökohtaisesta kokeilusta ei tietysti saa millään (etenkin kun ei mulla edes ole mitään ”oikeita” oireitakaan – kunhan vaan väsyttää aamuisin ja oon ns. huono nukkuja) ja lisäksi tietysti toivon, että tuon avulla piristyisin. Mutta onpahan tällainen yhden ihmisen kokeilu kuitenkin :)

  • tiedetoimittaja (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 16:25

    Mun mielestäni korvavalo on kiinnostava kuriositeetti, mutta ei toistaiseksi sen enempää. Valkeen (hieman tieteellisesti arveluttavat) tutkimukset tuntuisivat näyttävän, että korvavalo toimii (ainakin joihinkin oireiseen, ahdistus ei käsittääkseni kuitenkaan ole kaamosoire), mutta vaikutusmekanismistahan ei kellään ole oikein tietoa.

    Eli korvavalosta tarvitaan vielä paljon tutkimusta sekä sen osalta, mikä vaikutusmekanismi todellisuudessa on, mutta myös siitä, mihin korvavalo vaikuttaa, jos vaikuttaa. En ole vielä valmis tuomitsemaan, mutta enpä kyllä toistaiseksi laittaisi rahojani laitteen puolesta likoon. Mieluummin ostaisin perinteisen kirkasvalolampun, jonka toimivuudesta on kuitenkin ihan tieteellistä näyttöä.

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 16:32

      Hyvin sanottu – itsekin ajattelen hyvin pitkälti näin (vaikka en todellakaan tiedetoimittaja olekaan :) ) – ja päälle vaan vielä itselläni se, että olin kiinnostunut testaamaan, että tekisikö se jotain mulle :)

      Mutta tämä jälkimmäinen nyt vaan kertoo mun luonteesta – tyyliin että meninhän mä joskus halaamaan Ammaakin (ja vielä useana vuonna), vaikka siitäkään ei ollut mitään tieteellisiä todisteita :D No, siitä ei tainnut tulla mulle edes sitä placeboa :)

    • Vierailija (Ei varmistettu)
      26.1.2014 at 14:38

      Haluaisinpa nähdä sen lumekontrolloidun kaksoissokkotutkimuksen kirkasvalolampusta. Ei taida olla edes mahdollista toteuttaa. No, silti kirkasvaloon tunnutaan uskovan.

  • MariaH (Ei varmistettu)
    2.1.2014 at 17:09

    Heippa,

    Oon ihan uus lukija. Onnittelut siitä hehe :D No ei, mutta oikeasti halusin kommentoida ja kirjoittaa että tää sun blogi on aivan mahtava! Oon lukenut näitä postauksia vähän sieltä ja täältä ja pitäiskin lukea kaikki järjestyksessä oikeen :) Mieleeni on tullut myös muutama kysymys :D Missä päin te asutte? Pääkaupunkiseudullako? Joel ei varmaan ole täysin suomalainen? Inhoon lokeroimista, mut en keksinyt parempaa tapaa esittää kysymystä :D Ei kai tässä sitte muuta tällä kertaa :D Löydän varmaan vastaukset noihin erittäin tärkeisiin kysymyksiin, kun vaan vähän enemmän vielä lueskelen tätä :)

    • Kristaliina
      2.1.2014 at 18:18

      Tervetuloa! :)

      Joo, asustellaan täällä Helsingissä puutaloalueella. Ja Joel itse asiassa on ihan täysin suomalainen, vaikka ei ehkä ihan siltä näytäkään – kerran yhdellä reissulla satuttiin samalle nuotiolle israelilaisten kanssa ja mä siinä yhtä äkkiä totesin, että hei sä näytät ihan siltä, niin kuin oisit samaa kansallisuutta noiden etkä mun kanssa :) Silvalle on itse asiassa myös periytynyt tuota samaa ”tavissuomalaista tummempaa” ihonväriä niin, että edes siellä Thaimaassa ei tarvinnut lotrata kovin paljon aurinkorasvalla – hyvä niin :) Joelin isä tykkää vitsailla mustalaisverellä (ne on kaikki tummia), mutta ei sitä tietääkseni ainakaan heidän sukututkimuksessa löytynyt :)

      Kiva, kun löysit mukaan – ja sulla kyllä luku-urakkaa riittää, jos alusta asti lähdet! Moni niin kertoo tehneensä, mutta kyllä se kuulemma useamman päivän urakka on :D

  • esprit
    2.1.2014 at 21:52

    Ei voi olla huonot kun ovat voittaneet palkinnonkin ;) http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288521664326.html

  • voi elämää (Ei varmistettu)
    3.1.2014 at 10:49

    Justhan todettiin myös, että Suomessa tehdään 10 000 turhaa polvileikkausta vuodessa. Ne, jotka luulivat polvensa leikatun, mutta ei ollutkaan leikattu kuin leikisti, olivat kaikkein tyytyväisimpiä lopputulokseen! Miettikää, mitkä kansantaloudelliset säästöt kyseessä, kun on tuhansien eurojen leikkauksista kyse. Ei kun plasebo kunniaan vaan, ihminen paranee jo sillä, että hän kokee olevansa hoidossa. Sama pätee varmaan tuohon lamppuunkin. Kristasta tuntuu hyvältä, että häntä hoidetaan ja saa apua vaivaan, ja kyllähän se piristää jo kummasti. Lähes yhtä paljon kuin suklaalevy ja tulppanikimppu rakkaalta ihmiseltä.

  • Manniini (Ei varmistettu)
    3.1.2014 at 13:46

    Kerro raskauskuulumisia! :)

    • Kristaliina
      3.1.2014 at 13:50

      Tulossa seuraavaksi :) Tarkoitus oli jo tänään, mutta oon vaan niin… …raskaana :)

  • Nest (Ei varmistettu)
    4.1.2014 at 00:47

    Kannattaa olla varovainen noiden testaamattomien laitteiden kanssa. Ei voi koskaan olla täysin varma etteikö haittavaikutuksia voisi esiintyä. Ekana tulisi mieleen jotku aivokasvaimet.

  • Hannastiina (Ei varmistettu)
    4.1.2014 at 11:02

    Toivottavasti muiden mielipiteet ei vaikuta sun testaukseen. Sun ois varmaan pitäny eka testata ja sitten vasta kirjoittaa että oot tehny tollasen ”höpöhöpö”-testin :) Toivottavasti on apua, itekin oon aina innokkaana testaamassa kaikkee uutta, on skeptikot mitä mieltä niistä tahansa. Voihan olla et auttaa myös sun pahoinvointiin ;)

    • Kristaliina
      4.1.2014 at 11:19

      Hih joo mä tiesinkin, että jotkut ovat tosi kriittisiä näitä kohtaan – eikä tosiaan vähiten tosiaan meidän omassa kotiruokapöydässä :) Silti mua se kiinnostaa :) Niin kuin tuolla ylempänä sanoin, niin oonhan mä joskus tuntikaupalla jonottanut Ammaa halaamaankin, just kiinnostuksen vuoksi vaikka siitä ei muuten oikein mitään irti saanutkaan.

      Mun ensituntuma parin päivän jälkeen on muuten ollut kummallinen: kun oon pitänyt noita sen 12 minuuttia, tuntuu ihan kuin olisi valontunnetta silmissä. Silleen kuin olisi suoraan aurinkoon vahingossa katsonut. Todennäköisesti kuvittelen :) Mutta nyt Joelkin laittoi noi korviinsa, halusi kokeilla, että tuntuuko (kuvitteleeko) sillä missään :D

  • Piika
    5.1.2014 at 20:18

    Tässä ketjussa on jo esitetty paljon hyviä argumentteja sille, miksi korvavaloihin on syytä edelleenkin suhtautua skeptisesti. Tuohon ihan viimeisimpään ”tutkimusjulkaisuun” kommentoisin vielä, että tuloksia on toistaiseksi vasta esitelty posterilla konferenssissa, eikä edelleenkään vertaisarvoidussa lehdessä. Vaikka joskus jotain oikeita tuloksia saataisiinkin (mitä epäilen), niin Valkee on toiminnallaan tähän mennessä osoittanut toimivansa varsin epäeettisesti. Se on markkinoinut terveysvaikutteisina tuotetta, jonka vaikutuksista ei ole todistetta, eikä haittavaikutuksistakaan puhuta. Tavalliset kuluttajat on siis altistettu yksityisen yrityksen koekaniineiksi. Tämä on todella kyseenalaista toimintaa eikä ansaitse kiitosta miltään taholta. Kysynkin vaikka antaisitteko lapsillenne lääkkeitä, jotka yhtä huonosti tutkittuja jne.?

    Toki omaan korvaan voi tunkea vaikka muovailuvahaa, jos sen kokee mielekkääksi. Julkista blogia pitävän kuitenkin toivon käyttävän hieman enemmän harkintaa ennen kuin lähtee tämänkaltaista epäilyttävää tuotetta markkinoimaan.

     

    • Kristaliina
      5.1.2014 at 20:39

      Tuosta tutkimuspuolesta olenkin jo tainnut oman näkemykseni sanoa – että mielenkiinnolla odottaisin lisätutkimuksia näistä.

      Mutta tuosta viimeisestä kappaleesta vielä tarkennuksena, että en markkinoi tätä tuotetta millään tavalla. Testaan vain itse ja kirjoitan kokemuksistani blogiini – ihan niin kuin muistakin omaan elämääni kuuluvista asioista blogissani. Minkäänlaista markkinointidiiliä ei siis ole olemassa, yritin sen ilmaista jo tuolla bloggauksessakin. Jos alkaisin testaamaan muovailuvahan tunkemista korviini, kirjoittaisin todennäköisesti siitäkin :)

    • Kärttyri
      6.1.2014 at 15:30

      On olemassa asiantuntijablogeja, lifestyleblogeja, projektiblogeja, muotiblogeja, päiväkirjablogeja,… 

      Olisin samaa mieltä, jos Kristaliina pitäisi asiantuntijablogia tai gurublogia, jossa opetetaan elämänohjeita seuraajille. Mutta koska tämä blogi kertoo puutalossa asuvan perheen arjesta ja myös ikäviä asioita on lukijoille avattu (eli blogi on enemmänkin ”tarinoita erään perheen arjesta”), uskon suurimman osan lukijoista osaavan tehdä omat johtopäätöksensä, eikä posiivisetkaan kokemukset tuotteesta ole tässä blogissa tyyliä ”aivopesu”. Paljon haitallisemmaksi koen ne blogit, joissa kerrotaan omia mielipiteitä totuutena, esim. ruoan suhteen, jos tutkimuspohja on hatara tai sitä ei todellisuudessa ole. 

      Olen sen verran skeptinen tuon laiteteknologian suhteen, etten nyt usko siitä olevan suurta haittaakaan. Muutenhan korvakierteessä oleva lapsi saisi aina haitallista valoa korviinsa käydessään korvakontrolleissa lääkärissä. Ja sitähän ei ole tutkittu ollenkaan, mitä se valo tekee niille lapsille. 

  • Piika
    5.1.2014 at 20:47

    No, markkinointi on ehkä hieman harhaanjohtava sana tässä yhteydessä, mutta lisää kriittisyyttä toivoisin silti aihe- ja tuotevalinnassa. 

    • Kristaliina
      6.1.2014 at 10:15

      Niin kuin kirjoitin, rakas ystäväni on saanut tästä laitteesta todella suurta apua kaamosmasennukseensa, ja toisaalta itse olen pitkään ollut tästä laitteesta kiinnostunut – siinä itselleni perusteet tästä aiheesta kirjoittamiselle.

      En jatkossakaan aio jättää jostain aiheesta kirjoittamatta siksi, että joku muu on asiasta eri mieltä tai kriittinen. Koski se sitten perhepetiä tai korvavaloa :) Oman kritiikkinsä ja mielipiteensä voi sitten esittää kommenttikentässä niin kuin tässäkin bloggauksessa on tapahtunut. Ja se puolestaan on hyvä asia :)

  • Piika
    5.1.2014 at 20:50

    Lisäyksenä vielä: kriittisyyttä siis nimenomaan siksi että Valkee on jo koko toimintansa aikana osoittanut olevansa jokseenkin epäeettinen pulju, eikä tätä enää tule muuttamaan mikään positiivinenkaan testitulos (jos sellaista ylipäänsä edes saadaan julki).