Välikausivarusteiden kuntotsekki, vol. 2

Yhteistyössä: Reima

Eihän huhtikuussa kukaan enää käytä toppaa, eihän…?

Niinhän mä luulin. Meinasin siis Espanjasta palatessa laittaa tyttöjen toppavaatteet kulkemaan rekalla Suomeen, ja tällöin ne olisivat vasta matkalla jossain Saksan (?) kohdilla. Mutta onneksi sitten kuitenkin ”ihan varalta” päätin pakata topat mukaan lentokonetavaroihin, vaikka ne tilaa matkalaukuista veivätkin. Koska nyt kuluvien viikkojen aikana meillä onkin vielä käytetty 99-prosenttisesti vielä toppaa. Hoidossa ovat pukeneet vielä kurikset topan päälle.

Suomen kevät, jea! Kuusamossa on kuulemma tullut jopa 40 senttiä lunta.

Mutta kevättä kohti (ainakin kalenterin perusteella) mennään, ja nämä muutamat auringopaistepäivät ovat kyllä merkittävästi helpottaneet paluuangstiamme! Viikonloppuna testattiin jo tämän kevään välikausikamat pihatöissä:

Harava kaipaa ainakin uusimista.

Myös viime vuonna tähän aikaan tein meidän välikausivarusteiden kuntotsekin – että mikä varuste menee samalle lapselle vielä, mikä siirtyy siskolle, ja mitä pitää hankkia. Ja mikä on aiempien varusteiden kunto.

Tässä kuvakolmikossa näkyy aika hyvin meidän tyttöjen kevätvarusteet kolmen vuoden ajalta. Ei nyt ihan ”etsi viisi yhtäläisyyttä” -henkisesti, mutta lähes! Oon ihan huipputyytyväinen näiden varusteiden pitkään käyttöikään – erityisesti tuo vihreä haalari lähtee käyttöön meillä jo viidettä kautta, samoin kuin yhdet välikausihanskat!

Kolmen vuoden välikausikamat.

Myös tänä vuonna pääsin iloitsemaan siskosten ”optimoidusta ja synkronoidusta” kasvuvauhdista – koko kamasto ei siis missään nimessä mennyt uusiksi, vaan selvisimme muutamalla uudella varusteella. Uutta valittiin Reimalta:
– yksi välikausihaalari kokoa 104 (Tuuli)
– yhdet välikausihanskat seuraavaa kokoa (Askare)
– yksi fleece-haalari (punaraidallinen Kiesu)
– yksi pipo isompaa kokoa

…sekä yhdet kurikset isompaa kokoa ja kahdet kumisaappaat (koska yhdet hävinneet hoidosta).

Silvalle olisi mennyt vielä 98-kokokin, mutta pikkusisko sai nyt ne käyttöönsä ja isompi uudet. Diili oli molemmille erittäin mieluinen, koska vihreä väri; hei, ihan krokotiilivarusteet!

Viime vuoden kamoihin yhdistetynä tällaisella meillä mennään siis kohti kevättä:

Pinkkikukallinen Reiman haalari oli Silvan oma valinta, malliltaan Tuuli. Silva tykkäsi kuosista ja äiti puolestaan haalarin uusista ominaisuuksista verrattuna Seelalle siirtyvään ”krokotiilihaalariin”.

Tässä haalarimallissa ei siis ole ollenkaan sisäjalan saumaa, jonka teippaus helposti hankautuu leikeissä, etenkin jos lahkeet ovat löysät. ”Vika” ei ole ollut meille itsellemme käytössä mitenkään kriittinen, viiden käyttökauden jälkeen vanhan haalarin sisäsauma näyttää tältä:

Tästä kirjoitin siis viimeksikin, ja uudemmissa haalarimalleissa, kuten tässä Tuuli-haalarissa ongelma on tosiaan korjattu niin, että kyseistä saumaa ei ollenkaan ole. Saumahan pysyisi paremmassa kunnossa, jos sitä ei teipattaisi – mutta silloin se ei olisi vedenpitävä niin kuin teipattuna.

Mutta siis viisi kautta niin metsäkerho- kuin päiväkotikäytössäkin (rymytessä) ja kunto on edelleen tämä. Että ei valittamista!


Toinen hyvä uusi (parin vuoden takaiseen malliin verrattuna) ominaisuus tuossa Tuuli-haalarissa on sellainen ihan yksinkertainen juttu, että selkää voi kiristää kuminauhalla – ihan olennainen ominaisuus, kun käyttäjä on tuollainen laiheliini. Muutoin vähän reilu (menee taas monta kautta!) haalari saatiin siis sillä kiristettyä oikein sopivaksi:

Välikausihanskavalinta oli helppo: ehdottomasti Askare. Näitä meille suositeltiin jo kaksi vuotta sitten ”parhaina”, ja ollaan oltu samaa mieltä. Täysin vedenpitävät ja helppo pukea heti sellaiselle, joka vähän osaa työntää peukaloa erilleen ojoon.

Ja lisäksi niillä on selvästikin ketterä leikkiä ja tarttua – eivät ole liian tönköt.

Välikausihaalareiden alla meillä oli viikonloppuna fleecet – ja ei tullut kylmä. Mutta muulloin ollaan kyllä tosiaan käytetty vielä ihan toppaa.

Joko teillä on vaihdettu välikausivarusteisiin, vai vieläkö käytätte toppaa?

 

PS. Bongasin Facebookista ystävän jakamana, että Reima hakee juuri nyt Test Patrol -testaajia. 240 lasta pääsee siis nyt kevään aikana testaamaan Reiman tuotteita eli saa jonkun tuotteen ilmaiseksi testiin. Testaajaksi voi hakea Reiman sivulta täältä etusivun kautta ainakin ”Test Patrol” -kohtaa klikkaamalla.

PS. Viime vuoden välikausivarusteemme täällä ja kahden vuoden takaiset täällä – paljon on siis samaa bongattavissa!

7

You Might Also Like

  • Lurre
    11.4.2017 at 18:02

    Täällä tais viime viikolla vielä alkuviikosta olla toppaa käytössä, nyt onneks välikausihaalarilla jo pärjää, vaikka räntää täällä itärajalla on tullut (ja onneks sulanut heti) monena päivänä :D

    • krista
      11.4.2017 at 20:25

      Välikausihaalari hyvän aluskerroksen kanssa on kyllä hyvä! Me ollaan aamuisin oltu aina kahden vaiheilla, mutta sit päädytty kuitenkin toppaan. Mutta veikkaan, että välikausi&hyvä välikerros ois ollut ihan yhtä toimiva täälläkin!

      Täälläkin oli muuten lumihiutale jonkun päivän kohdalla loppuviikon sääennusteessa :D

  • Laurakaisa
    11.4.2017 at 18:11

    Voi vitsi miten hyvin teillä onnistuu tuo optimointi! Meillä ei ole koskaan kummallekaan lapselle mennyt enää kauden ”yli” haalari, siis vaikka kahtena keväänä. Esikoiselle harvoin edes keväällä ja syksyllä… mutta se käyttääkin 6-vuotiaana 134-koon vaatteita että onhan tässä aika monta kokoa jo käytykin läpi. Ehkä lasten kasvutahti vaikuttaa tuohon eniten, meillä Silvan ikätoverillakin on 116-koon vermeet niin tuntuu, että niitä uusia/kierrätettyjä isompia kokoja pitää olla hommaamassa aina vuodenajan vaihtuessa.

    • krista
      11.4.2017 at 20:27

      Joo tuo on varmasti just lapsen kasvuvauhdista kiinni – ennakoin meille seuraavaa haastetta siinä, että pienempi sisko saattaa ottaa isomman kiinni niin, että alkavat käyttää samoja haalareita. Siinäpä sit ollaankin, kun pitäis olla kaksi samaa kokoa… Nyt menevät vielä peräkkäisillä kooilla ulkovaatteissa ja kengissä (onneksi!), kun taas sisävaatteissa on näppärää, kun kaikki vaatteet ovat yhteiset. Niissä käyttävät samoja kokoja, enimmäkseen välillä 98-104 :)

    • Tilia
      12.4.2017 at 11:10

      Joo ei täälläkään ole sellaista ihmettä nähty, että mahtuisi samat vermeet kahtena keväänä! Kengistä nyt puhumattakaan. Kuitenkin mittaa tulee meidän lapsille se lähes 10 cm vuodessa. Mutta kestävimmät puvut on kyllä olleet viiden lapsen käytössä…

  • Ellliisa
    11.4.2017 at 19:02

    Ei oo tosiaan Kuusamossa tarvinu vielä välikausivaatteita. 😂

    • krista
      11.4.2017 at 20:28

      Lumikenkiä siellä ilmeisesti tänä aamuna ois tarvinnut :D OMG niitä kuvia, mitä mä näin!!! :D

  • Jenn-
    11.4.2017 at 19:12

    Me vaihdettiin jo välikausipukuihin. Pienemmällä villapuku alla ja isompi pärjää ilmankin, kun sen haalari on vähän paksumpi.
    .
    Kiva, että Reima teki haalarin ilman sitä jalkojen sisäsaumaa. Ne aina kuluu! Ja yks minkä oon huomannu kuluttavan haalareita liikaa on se, että niihin ottaa kasvuvaraa. Sopivan kokoinen haalari ei kulu yhtään niin paljon kuin liian iso. Joutuu toki ostamaan useammin, mutta parhaassa tapauksessa voi saada myydessä vähän rahaa vielä. Itse tosin ostan aina alesta ja sitä kautta säästän.
    .
    Ja pakko vielä sanoa, että en todellakaan aina oo osannu ostaa lapsille sopivankokoisia ulkovaatteita, vaan vähän kantapään kautta oon oppinu. Meillä on siis esikoisella nyt käytössä välikausihaalari, joka on ostettu kaks vuotta sitten. Mitä ihmettä mä oikein ajattelin, kun ostin 2,5-vuotiaalle koon 110 haalarin?! No onneksi se ei oo mennyt hukkaan, kun se on nyt just sopiva mutta silti. Oon pikkasen yliarvioinu lasten pituuskasvun. Nykyään muistan, että kun joku koko jää pieneksi, niin osta _seuraava_ koko, ei pari-kolme kokoa isompi.

    • krista
      11.4.2017 at 20:37

      Joo kyllä, mäkin oon yhdistänyt tuon vihreän haalarin sisäsauman kulumisen siihen, että lahkeet on löysät – mutta se nyt sit liittyy tuon esikoisen ruumiinrakenteeseen, erittäin kapea mutta kuitenkin pitkäraajainen (eli pieneksi jääminen käy sitä kautta, että lahkeet jää lyhyiksi).

      Heh mulla on sisävaatteissa käynyt just noita. Joskus SIlvan ollessa 2-vuotias oon ostanut kirppisryhmästä jonkun ihanan mekon kokoa 104 ja kun mennyt hakemaan, on käynyt ilmi, että se on jäänyt pieneksi juuri 5-vuotiaalta :D Mutta onneksi noin päin, että tulee käyttöön sit kuitenkin! :)

  • Miitu
    11.4.2017 at 20:00

    Isompi on siirtyny välikausivarusteisiin, pienempi menee vielä vuoratulla kurahaalarilla. Se täytyy sanoa, että vaatteiden kulutustahti on kyllä ”hitusen” kiihtyny tämän kohta 6-vuotiaan kohdalla. Housut oli mielestäni ihan kohtuullisessa kunnossa syksyn jälkeen, nyt viikossa parissa samassa kunnossa kuin edelliset viis kautta käytössä olleet. Liekö sitten syynä leikkien muuttuminen entistä vauhdikkaammiksi sekä se, että kankaisiin osuu kovempi kulutus isommalla lapsella.

    • krista
      11.4.2017 at 20:39

      Joo varmasti lasten leikkimistavatkin vaikuttaa – oon kuullut, että joillain menee polvet (jos konttaa leikeissä paljon) ja joillain peppu (jos hilaa pepullaan jostain). Meillä tuollaista kankaankulumaa ei oo koskaan ulkovaatteissa ollut, vaikka kyllä tytöt reilusti rymyää :) Espanjassa saatiin kyllä muutamien legginsien (käytettiin ulkohousuina) polvet puhki sentään :D

  • Tilde
    11.4.2017 at 20:43

    Meillä on suunnilleen joka toinen päivä toppaa, joka toinen päivä välikausivermeitä. Ja niin vaan tuntuu menevän joka kerralla pieleen, että lapsilla on aina liian kuuma tai kylmä! Olisi kiva jo pakata toppa-asut pois, nyt jokainen hylly ja naulakko eteisessä on täyteen ahdettuna, ja aina joku hanska tai pipo katoaa kasan pohjalle. Etenkin, jos pitäisi lähteä kiireessä.

    • krista
      11.4.2017 at 20:55

      Joo ja varustevalintaa vaikeuttaa vielä sekin, että aamulla on toppa vielä hyvästä (hoidossa aamupäiväulkoilu), mutta iltapäivällä onkin jo kuuma! Mäkin jo mielelläni pesisin topat ja pakkaisin pois, eteinen tursuaa täälläkin!

      • Tilde
        11.4.2017 at 22:08

        Teillä on vissiin se hoitopaikka vähän kauempana, sinne on varmasti vielä hankalampaa löytää oikeaa vaatekomboa. Tuuli vaikuttaa niin paljon tarkenemiseen, ja mistäpä sitä tietää, tuuleeko kaupungin toisella laidalla vai ei! Meillä on sikäli helppoa, että harvoin reissataan kauemmas kuin mitä on 3-vuotiaan ”kantama” potkupyörällä.

        • krista
          12.4.2017 at 14:09

          Joo, tääkin vielä! Onneksi siellä on suunnilleen samantyyppinen ”ilmasto” kuin tässä meillä – olisi vielä hankalampaa arvioida, jos jompi kumpi ois vaikka meren läheisyydessä jne. Mutta silti – etäisyys on tosiaan jo sellainen, että keli voi olla eri!

  • Annu
    11.4.2017 at 21:34

    Ylivieskan korkeudella tarvii toppaa! Meillä on haalarit pesty pois, mutta toppahousut on edelleen käytössä ulkoillessa ja välikausitakki +fleece setti. Kauppareissuilla tietty pärjää vähemmällä. Toppahousut siksi kun on lumi vielä maassa niin tuntuu järkevältä istua hangessa paksuilla toppahousuilla kuin ohkaisilla vk-housuilla.
    Eilen satoi kaatamalla vettä ja tänään satoi lunta….eteinen näyttää siltä ettei tässä talossa tiedetä onko kevät vai talvi!

    • krista
      12.4.2017 at 14:12

      Joo musta tuntuu, että luontokaan ei tiedä, onko kevät vai talvi – nyt taas paistaa aurinko ja talvirenkaat ois jo kalenterin mukaan pitänyt vaihtaa pois, mutta hemmetti vie en ole vielä uskaltanut. Toivottaavasti ei tule sakot kohta!

      Joo maassa istuskelu tuntuu munkin mielestä järkevämmältä topalla. Ja vaikka täällä ei siis lunta olekaan. Mutta senkin kannalta ajattelin, että esim. Seelalle hyvä laittaa hoitoon (hoitoharjoitteluun) toppaa, jos on ulkona ja istuskelee vaikka pitkään hiekkalaatikolla… Kun ei ole itse näkemässä, niisk <3 :)

      • Tilia
        13.4.2017 at 08:40

        Talvirenkaitahan saa käyttää vielä viikon pääsiäisen jälkeen – ja kelin mukaan muutenkin.

        • krista
          13.4.2017 at 09:40

          Ai? No hei hyvä! Mä olin jotenkin jostain (hehe) ymmärtänyt, että se vaihtoaika ois jo ollut! Mutta hyvä, sit ei tarvitse jännittää, että poliisi pysäyttää :D Ja tänä aamuna olikin valkoinen maa, OMG :D

  • M-M
    11.4.2017 at 22:01

    Toppaa käytetään vielä. On ollut niin kylmiä ilmoja taas vaihteeksi. Ja lapset mieluummin pukee yhden haalarin, kuin villavaatteet ja välikausihaalarin :) Toivottavasti täälläkin saa kohta pakata toppavaatteet pois.

    • krista
      12.4.2017 at 14:13

      Totta! Toppa tuntuu siinä mielessä jopa helpommalta, kun sisävaatteiden päälle yksi puku vaan ja se siitä. Etenkin nyt meillä, kun ei olla taas tähän kerrospukemiseen totuttu Espanjan-talven jälkeen :)

  • A
    11.4.2017 at 22:14

    Välikausivaatteissa meillä mennään Helsingissä, muutama viikko jo, toppavaatteet pesin juuri pois. Aamuisin laitetaan fleeceä alle (hmm, jostain syystä talvella välikerros on meillä aina villaa, mutta kevään tullessa fleecet käytössä, jännä juttu). Iltapäivällä kun pk:sta hakee, niin sitten on alla välikerros tai ei. Pk:n piha on tosi lämmin, eli yleensä on fleecet naulakossa. Askareet (juu, niitä on tullut suositeltua varmaan jo pari vuotta sitten ;)) on käytössä märillä keleillä, mutta viisivuotias tykkää eniten softshell-hanskoista, jotka laitetaan kuivemmilla keleillä (Reimalta lämpimämmät, Jonathanilta sit ohuemmat joita ei oo vielä käytetty tänä keväänä).

    • krista
      12.4.2017 at 14:16

      Heh meillä sama: topan kanssa villaa ja kuorihaalarin kanssa fleeceä – totutut tavat ja silleen :)

      Joo sulta mä varmaan se Askare-suosituksen sainkin! Ja muutamalta muultakin, muistan että niitä paljon kehuttiin, meillä oli siinä vaiheessa jotkut muut vielä… Me ei olla tuollaisia softshell-hanskoja kokeiltukaan. Meillä on vaan toppahanskat ja sit nää Askareet ja sit ihan sellaisia neuloshanskoja. Mutta muistan viime keväältä (ja syksyltä) pähkäilyn, että mitkä laitetaan välkausihanskojen ja kesän välissä. Kun neuloshanskat menee heti märiksi ja hiekkaisiksi. Välikauden välikausi siis :D

      • A
        12.4.2017 at 14:30

        Noi softshell-hanskat on just hyvät siihen, meillä tytöllä menee sormet haavoille jos on hiekkalaatikolla neulesormikkain (ne se hiekka menee läpi ja hankaa ihoa) ja kunnon vk-rukkaset on liian paksut. Kun viime keväänä ekan kerran bongasin noi (aiemmin en oo huomannut) niin olin kyllä että jippii! Mä veikkaan että joku muukin näistä tykkää, niin aika moni paikka myy ei oota tosi nopsaan (mm. Reimalla mallit Eriste ja Savory löytyy vain pienimmässä koossa enää). Näistä meillä on ollut sekä Jonathan merkkisiä (edulliset, ei vuoria, kuluvat puhki yhdessä kaudessa) ja Reiman (sekä Savory että Eriste mallit, en tiedä mikä ero malleissa on, mutta molemmissa ohut vuori ja yhden kauden käytön jälkeen ovat priimassa kunnossa). Vaikka noi Jonathanit ei kestä yhtä hyvin kuin Reiman mallit, niin puolustavat paikkaansa silloin kun lapsi tarvii sormille suojaa ja on liian kuuma vuorillisille. Aijoo ja tytär harmittelee kun noita Reiman hanskoja on vaan mustina :D

        • krista
          12.4.2017 at 14:31

          No hei JESH, noihin mä tutustun! Kiitos! Sä oot mun hanskakonsultti :D

  • Anne
    12.4.2017 at 08:25

    Toi fleecen käyttö lastenvaatteissa ahdistaa mua nykyään kovasti, kun on niin paljon puhuttu niitä mikromuovihiukkasista, joita pesuveden mukana luontoon huuhtoutuu. Vaikka yrittäisi välttää esim fleecehousuja ja takkeja, niin ulkovaatteiden sisävuori on lähes poikkeuksetta fleece. Onhan se ns helppo materiaali, kevyt ja halpa. Onkohan fleecelle mitään hyvää korviketta paitsi villa?

    • krista
      12.4.2017 at 08:56

      Joo sama – tätä mietin itsekin! Mietin itsekin tuota kaupassa hypistellessä, että pärjättäiskö pelkällä merinovillakerrastolla, mutta kyllä sit kuitenkin tuntuu, että fleece siinä välissä toimii parhaiten. Toivottavasti on kehityksessä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja fleecelle!

      Myös sitä mietin, että onko kaikki fleece yhtä huonoa vai onko olemassa ”ympäristöystävällisempää” esimerkiksi valmistustavallaan. Mä oon ollut ilahtunut siitä, miten valveutunut Reima on ollut näissä materiaalien ekologisuus-asioissa, voisin kysäistä myös heiltä näkemystä tähän! Varmasti tätä kovasti mietitään ja kehitetään… Siellä oon jutellut ihmisen kanssa, joka on tosi valveutunut ja paneutunut näihin. Kysäisen!

      • Oliver
        12.4.2017 at 09:04

        Kivat-merkin villahaalarit on mun mielestä tosi hyviä fleece-haalarin tilalle. Lämpimiä ja Suomessa tehtyjä! Fleecet olen jättänyt kokonaan pois kuultuani mikromuovista. Olisi mielenkiintoista kuulla Reiman kommentti tähän asiaan.

        • Anneli
          13.4.2017 at 08:35

          Jos ostaa laadukkaan fleecen, siitä ei irtoa mikromuovia samalla lailla kuin niistä kympin maksavista halpiksista. Valmistusvaiheessa on pyöritetty niin monta kertaa sellasessa laitteessa, jonne hiukkaset on myös jääneet (ja laitteen vesi puhdistetaan niin ettei jäämiä luontoon asti pääse). Sitä en tiedä, mitkä lastenvaatemerkit tuottavat laadukasta fleeceä. Itselläni kokemusta vain ns. aikuisten tuotteista.
          Ja aina kannattaa hinnan katsomisen lisäksi kysyä myyjältä. Jos se on ihan hoomoilasena asiasta vastaus lienee aika selvä :D

          • krista
            13.4.2017 at 09:45

            Näin mäkin oon mielessäni päätellyt, mutta ihan ääneen en uskaltanut sanoa, kun en kuitenkaan tiedä :D Mikromuoveista puhutaan niin paljon, joten luulisi, että vastuulliset vaatetuottajat ovat hereillä ja vähintäänkin kehitystyö olisi kovassa vauhdissa.

            Mulla itselläni on kaksi fleeceä, joita käytän kotona lämmikkeenä, toinen vetskarillinen ja toinen ei. Ne on reilut viisi vuotta vanhoja, urheiluliikeestä taitavat olla. Oon miettinyt, että jatkaako käyttöä vai en, mutta oon silti käyttänyt mutta ajatellut, että uusia en itselleni osta. Lapsilla sit kuitenkin on nuo haalarit (ja hankittu uusi edellisen jäädessä pieneksi), kun ne vaan on niin älyttömän näppäriä… Yksi lasten fleece-haalareista oli ihan Prisman haalari, muut olleet Reimaa.

    • JU
      12.4.2017 at 15:47

      Fleeceä saa villaisenakin, mutta taitaa olla aika kiven alla kivijalkakaupoissa. Itse olen tilannut netistä esim. lanabambini.co.uk:sta, jossa myydään eurooppalaisia merkkejä, joilla näitä on mallistossa.

      • krista
        13.4.2017 at 09:48

        Oho vau, villaista fleeceä?!?!

        • JU
          13.4.2017 at 21:27

          Joo villaista fleeceä, mutta sitä näkyy olevan lähinnä keski-eurooppalaisilla merkeillä.:) Tai ainakin ne mitä oon itse löytäny. En oo vielä löytäny suomalaista valmistajaa, valitettavasti.

      • Oliver
        15.4.2017 at 10:34

        Ihan mielenkiinnosta (en syyllistääkseni) kysyn, että millä tavalla fleece on villaa kätevämpi? Itsekin olen siis ostanut vielä hetki sitten fleecekaulurin lapselle, kun se ei ainakaan kutita, mutta ei kai haalarit kutita kun on muuta vaatetta alla?

    • krista
      18.4.2017 at 10:29

      Tässäpä Reimalta viestiä – asia vähän viivästyi, kun tuli tuo pääsiäinen väliin, mutta tällaisen viestin sain aamulla meiliini :)

      ”Reimalla tutkitaan siis parastaikaa, miten paljon mistäkin materiaaleista irtoaa mikromuovia, eli niitä pienenpieniä polymeerihiukkasia. Mikromuovit eivät ole pelkästään fleecejen ongelma, vaan ihan kaikkien synteettisten kuitujen. Siinä on eroja eri materiaalien välillä, ja yritämme materiaalivalintojen avulla minimoida niiden joutumista ympäristöön. Mutta tämä tutkimus on siis vasta käynnissä, ja kun tuloksia saadaan niin sitten niitä päästään soveltamaan käytäntöön, mikä näkyy valikoimissamme n. 1-2 vuoden kuluttua.

      Jo nyt kuluttajat voivat itse valita esim. neuleita, joissa on villaa – mitä enemmän villaa, sen vähemmän synteettisiä kuituja – mutta usein täytyy tehdä kompromissi arjen haasteiden kanssa painiessa, niin että tuotteet kumminkin ovat konepestäviä ja narulla nopeasti kuivuvia. Synteettiset kuidut myös lisäävät tuotteen kestoa. 100 % villaa sukissa > parsit ja paikkaat joka viikko :)

      Pika-ensiapu fleeceahdistukseen: Älä pese turhaan. Kun peset, käytä hellävaraista ohjelmaa (fleece puhdistuu yllättävän helposti!) ja kuivaa narulla (rumpu irrottaa kuituja). Kun fleece on ihan loppuun kulunut, jos paikkakunnalla ei ole tekstiilijätteen keruuta, sen paras loppusijoituspaikka on sekajätteenpolttolaitos. Siellä se palaa iloisesti energiaksi.
      Sama ahdistuksenpoisto-ohje tepsii muillekin tekokuiduille.”

      Vastaajana Reiman viestintäpäällikkö ja vastuullisuus/ympäristöasioissa hyvin valveutunut Riika Paakkunainen, jonka kanssa juttelin vastuu- ja ekologisuusasioista myös viime talvena, täällä: http://www.puutalobaby.fi/mita-reiman-haalari-on-syonyt/

  • Torey
    12.4.2017 at 09:15

    Just eilen pesin toppavaatteet pois! Fleeceä ja kerrosta alle vaan niin tarkenee välikausivermeilläkin. :)

    • krista
      12.4.2017 at 14:39

      Joo mä kyllä kans uskon, että kerroksilla saa kyllä tosi hyvin lämpöä säädeltyä… Jospa mekin vaikka… …pääsiäisen jälkeen :D Jos ei tule lumi maahan taas :D

  • Westend Mum
    12.4.2017 at 12:22

    Uskaltauduttiin välikausivaatteisiin, mutta tuolla komerossa ne topat vielä roikkuvat – varmaan juhannukseen saakka ;) Eihän tästä keväästä koskaan tiedä…
    http://westendmum.fi

    • krista
      12.4.2017 at 14:43

      Heh juhannuksesta tuli mieleen ihan random-muisto: joskus ala-asteella liikunnanopettaja kielsi istumasta maassa (asfaltilla) keväällä, oli varmaan viimeiset päivät ennen päättäjäisiä menossa. Hän sanoi, että ei saa istua ennen kuin routa lähtee. Ja kun kysyttiin, että no koska se lähtee, opettaja vastasi, että ”juhannuksena”. Että silleen :D

  • A
    12.4.2017 at 12:35

    Miten pitkä Silva muuten on? Mietin vaan kun kirjoitit että 98cm haalarikin mahtuisi ja 104cm on reilu. Pohdin itse siis lähinnä, että ruumiinrakenne varmaan vaikuttaa sopivuuteen kovastikin. Reiman suositus on kai, että kokonumerointi vastaa pituutta silleen että esim. 110cm pitkälle voi ottaa koon 110 ja se mahtuu koko kauden.

    Oman kokemuksen mukaan (meillä on aika paljon ollut nimenomaan Reimaa ja esim. Suoja-malliset housut on olleet käytössä 92 koosta lähtien joka koko, tällä hetkellä käytössä 116) pitää valita pituudesta seuraava koko. Eli 5v. neuvolassa 111cm pitkäksi mitattu käyttää just nyt Reiman vaatteissa (haalari ja housut) kokoa 116, mikä on ”sopivan reilu” kun taas edellisen kauden 110 kokoisissa Reiman housuissa nilkat vilkkui (hassusti oli housut ”kutistuneet” talven aikana. Mutta tämä kai johtuu siitä eniten, että likka on aika pitkäjalkainen.

    • krista
      12.4.2017 at 14:53

      No hitsi mä en itse asiassa nyt tarkasti tiedä Silvan pituutta, kun neuvola-ajatkin siirtyivät meidän sairasteluiden takia kuukaudella… Mä arvelisin, että tuo 104 cm vois olla aika lähellä oikeaakin pituutta, mutta paino vain n. 12 kg. Tää kyllä vaan arvailua! Voitaiskin mitata – meillä on ollut tapana silloin tällöin laittaa ovenpieleen merkintöjä, ja nyt ei olla pitkään aikaan laitettu :)

      Mutta joo, ruumiinrakenne varmasti vaikuttaa!

      • A
        12.4.2017 at 15:32

        Teillä vastataan sit Reiman kokotaulukkoa hyvin :D Meillä tosiaan pitää ottaa pituutta suurempi koko, ettei nilkat vilku, muuten Reimat sopii meidän tytön mittasuhteisiin tosi kivasti. Mua aina kiinnostaa lapsen pituus vs. haalarin kokovertailut, että osaa jemmailla oikeaa kokoa (mä kun ostetaan alesta & nettikaupoista, niin blogeista saatavat kokovinkit on vuosien varrella olleet tosi hyödyllisiä).

        • krista
          12.4.2017 at 15:35

          Joo paitsi leveyssuunnassa :D No mutta onneksi noissa on noita kiristysnauhoja. Pienempi on ”keskikäyräisempi” kasvussaan eli hänelle tuo leveyssuunnan väljyys on vaan hyvä juttu :)

  • ani
    13.4.2017 at 10:12

    Meillä Jyväskylässä lumet on (viimein!!) sulaneet, mutta tänäkin aamuna oli muutama aste pakkasta. Eskarilaisella on käytössä Remun kevyttoppa-asu. Koululainen käyttää vaihtelevasti välikausiasua tai kevyttoppaa. Kevyttoppa on mun mielestä parhaimmillaan juuri näillä keleillä, kun toppavaatteet on liikaa, mutta välikausi ilman lisäkerrosta on liian vähän.

    Mäkin olen mikromuovin takia miettinyt voisiko fleecen korvata jollain muilla materiaaleilla. Siis toki voisi, mutta esim. villan hinta on moninkertainen fleeceen verrattuna. Meidän molemmat lapset on varustettu herkällä ja kuivalla iholla, ja aika moni villavaate on jäänyt kaappiin ihoärsytyksen takia. Suoraan iholle tulevaa villakerrastoa ei olla edes uskallettu kokeilla.

  • s
    13.4.2017 at 22:47

    Inarissa vuorotellen toppaa ja välikautta, viime viikko toppaa kokonaan kun on ollut pakkasta.

    Suomi on niiiiin pitkä maa varsinkin tähän aikaan vuodesta :) Täällä pääsiäinen vietetään kelkkaillen, hiihtäen, pilkkien ja hangista nauttien. On niin omituista lukea näitä ”Suomen kevät voi valivali”-juttuja, kun öö ei ole vielä kevät, ei vielä kuulukaan olla! Lunta on vielä vaikka kuinka ja niin pitääkin olla. Mutta tää on täällä tätä enkä tod. vaihtais. :)

    • krista
      14.4.2017 at 10:56

      Mun äiti kans kehui (Sotkamo/Kuusamo) mahtavia hiihtokelejä ja itsekin muistan lapsuudessa, että pääsiäiseen kuului hiihtäminen ihanilla hangilla ja aurinko paistoi!

      Mutta voih, tää on tosiaan niin eri täällä Etelä-Suomessa, ja kuulemma koko talvi on ollut tällaista ”tuhnua”. Mä ottaisin paljon mieluummin ne kimmeltävät hanget kuin tän, kun on vaan loputtoman märkää ja harmaata ja tuulista. Ne neljä vuodenaikaa on vähän niin kuin illuusio täällä; on vaan kesä ja sit sellainen ”pitkä, märkä ja kurja” epämääräinen mömmöharmaus :)

  • Elina*m
    14.4.2017 at 15:18

    Meillä on ollut paljon Reiman ulkovaatteita ja ne on kyllä käytettävyydessä ja kestävyydessä ihan ylivoimaisia. Mulla vaan kummittelee mielessä aina tämä MOT:n juttu Reiman vaatetyöläisten oloista. http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/04/13/reiman-paita-13-euroa-ompelijalle-2-senttia

    Voi kunpa voisi itse jotenkin varmistua että ostamansa vaatteet olisi tehty reilusti. Reilun kaupan merkki vaateteollisuudelle, miksei sellaista ole!

    • krista
      14.4.2017 at 15:37

      Hei muistatko/bongasitko tän joskus reilu vuosi sitten? Mähän siis menin Reimalle ihan asiasta tehden tästä kysymään ja istuin siellä kaksi tuntia juttelemassa! Olin tosi yllättynyt siitä avoimuudesta, millä näistä siellä keskusteltiin. Tuloksena oli mullekin hehtaaripostaus, mutta suosittelen lukemaan – siellä avataan tuota hinnanmuodostusta (tuossa artikkelin otsikossa on tulkintavirhe ompelijan palkassa) että ympäristöasioita. Täällä: http://www.puutalobaby.fi/mita-reiman-haalari-on-syonyt/

  • Elina*m
    14.4.2017 at 19:47

    No en muistanut mutta luin vielä uudestaan tuon postauksen, hyvä että kiinnittävät asiaan huomiota ja hienoa että kertoivat avoimesti aiheesta.