Välikausivarusteiden kuntotsekki

Yhteistyössä: Reima

Välikausivaateaika!

Tai no: nipin napin. Ainakin meillä tämä on just se aika, jolloin arvotaan joka aamu, että toppaa vai välikautta, toppaa vai välikautta, toppaa vai välikautta. Parina viime päivänä tytöt ovat lähteneet liikkelle fleecehaalareiden ja välikausihaalareiden kanssa, mutta tänä aamuna oli sen verran kalseampi keli, että otettiin suosiolla vielä pieni kevätaskel taaksepäin ja puettiin päälle toppaa.

Tässä uuden vuodenajan kynnyksellä ajattelin kartoittaa meidän viime vuonna saatujen Reimojen tilanteen: niiden kunnon ja koon, ja kertoa rehellisesti, mitä tapahtui meidän välikausivaatteille vuodessa. Ja mikä mahtava havainto: suurin osa meidän viime keväänä Reimalta saaduista vaatteista tulee edelleen käyttöön tänä keväänä!

siskot hiekkis vanha kuva boksissa

Pikkukuvassa vuoden takaiset vilkuttajat; iso kuva tältä viikolta.

Suurin positiivinen ylläri oli tuo Silvan haalari. Se oli (98-kokoisena) kyllä viime keväänä väljä, mutta väljä se on edelleen – ei mitään syytä hankkia vielä 104-kokoista! Seelan 80-kokoisesta haalarista sen sijaan oli jäänyt lahkeet ja hihat lyhyiksi, ja meillä entuudestaan ollut 92-kokoinen puolestaan todettiin liian isoksi (sekin muuten Reimaa, mutta ystävältä käytettynä ostettu). Seela sai siis tänä keväänä uuden haalarin, Foamy nimeltään.

Iso plussa lähtee täten Reiman haalarien mitoituksesta: tuo Silvan 98-kokoinen välikausihaalari meni siis sekä 92-kokoiselle että nyt 104-kokoiselle. Enkä yhtään ihmettelisi, jos se olisi ensi syksynäkin vielä sopiva! Sen jälkeen se siirtyykin jo Seelalle.

Ja jos nyt tässä oikein laskeskelen ja arvioin, seuraavaan pariin vuoteen tarvitaan hyvällä tsägällä enää vain yksi välikausihaalari (=Silvalle sitten se isompi koko joskus vuoden päästä), mutta muuten elellään mainiosti näillä nykyisillä. Saman pitäisi koskea kenkiä myöten nyt kaikkia meidän välikausivarusteita – kop kop kop puuta. Saas nähdä; ehkä olen optimisti.

hiekkis isosisko

Silvan viimevuotiset Askare-hanskat ovat olleet ihan huiput. Kaikista meidän käyttämistä hanskoista ne ovat olleet meille kaikkein mieleisimmät, saumojaan myöten täysin vedenpitävät. Silvan viimevuotiset hanskat ovat kovasta käytöstä huolimatta edelleen ihan priimaa kamaa, ja Seela sai nyt myös samanlaiset.

Seelan riemun näkee tästä: näillähän voi tarttua!

hiekkis riemu

Myös kenkäpuolella Silvan osuus eli viimekeväiset vihreät Wetterit ovat vielä täysin sopivat. Patter-ihmekenkähuumassa Silvakin sai kuitenkin uudet, seuraavaa kokoa siis jo valmiiksi odottamaan. Nuo näissä kuvissa näkyvät Silvan ”Frozen-siniset” ovat siis vielä reilusti liian isot; luultavasti Silva käyttää enimmäkseen vielä tänäkin keväänä viime kevään vihreitä Wettereitä, ja Silvan uudet Patterit pääsevät varsinaiseen käyttöön sitten vasta niiden jäätyä piukoiksi.

Seelalla puolestaan oli se akuutti välikausikenkätarve. Tasan vuosi sitten Seelalla oli vielä tuollaiset vauvantöppöset – ne ovat rehellisesti sanoen olleet meillä noista varusteista kaikkein vähäisimmällä käytöllä. Vaunupäikkäreillä niitä taidettiin jonkin verran käyttää, mutta aika pian tuon viime vuoden hiekkalaatikkohetken jälkeen Seela lähti jo kävellätöpsyttelemään, ja leikkikäytössä sitten alettiin käyttää Seeluskallakin jo ihan ”oikeita” kenkiä. Ehkä nuoremmalle vauvalle nuo töppöset olisivat olleetkin paremmat, mutta meille ne eivät sitten kuitenkaan ollet niin käyttökelpoiset.

vaunu

Hattupuolella tapahtui selvää pieneksijäämistä; ei vähiten siksi, että Silvan Pikku Myy -nuttura alkaa olla jo aika massiivinen :D Seela sai nyt Silvan viimevuotisen ”rastahatun”, ja Silva sai uuden Aqueous-mallisen – edelleen halusin reilusti korvillemenevät mallit. Näillä keleillä noita on vielä käytetty aluslakkien kanssa, niin tulee sitten kaulakin samalla peittoon.

…ja välikausihaalarin alla Silvalla on viimevuotinen fleecehaalari, Seelalle puolestaan löytyi meidän entisistä varusteista 86-kokoinen fleece (se ei ole Reimaa) eli uusia ei tarvittu.

Esittelin muuten nepparillisen fleecehaalarin toimimista välikausipuvun vuorena viime vuonna täällä. Jonkin ajan käytön päästä kuitenkin meilläkin huomattiin, että on se fleecepuku kyllä vaan näppärämpi pitää ihan erillään; ei siis neppareilla kiinni haalarissa vaan irtonaisena. Jotenkin pukeminen on vaan helpompaa niin. Neppariominaisuutta meillä ei siis ole sen jälkeen käytetty vaan puvut ovat olleet erillään.

hiekkis auringonlasku 2

Viime vuoden varusteiden nykyisestä kunnosta sitten:

Seeluskan pieneksijääneellä välikausihaalarilla on todellakin rymytty ja kontattu – ja se on edelleen ihan priimaa. Voisi jopa melkein väittää uudenveroiseksi. Se lähtee nyt meiltä hyväntekeväisyyteen (kuten blogin kautta saamani jutut muutenkin tekevät) jollekin sitä tarvitsevalle naperolle.

Silvan välikausihaalari on ollut nyt vuoden aikana sekä metsäkerho- että päiväkotikäytössä (ja tietysti kotona myös) eli tosi kovalla kulutuksella. Pesukoneesssa sitä on pyöritetty mahdollisimman vähän; ehkä kolme kertaa, luulisin.

liukumäki

Haalarin kunto on muuten erinomainen, mutta sisäsaumoja on valitettavasti kohdannut se tyypillinen ongelma, mikä teipattujen sisäsaumojen kanssa helposti on tullut – tästä juttelin jo aikaisemmin Reiman edustajan kanssa. Eli se teippaus tekee saumasta vedenpitävän, mikä on tosi tärkeä ominaisuus ainakin meillä. Mutta sitten kovalla käytöllä hankautuessaan se teippi alkaa kuluttaa kangasta juuri näin:
(haalari käytössä = likainen; näkyy siksi ehkä vielä erityisen hyvin)

saumat

Reimalta kerrottiin, että ongelma on heillä hyvin tiedossa ja heidän laatuporukkansa on tehnyt paljon töitä juuri tämän sauma-asian eteen materiaalien ja saumarakenteiden kehittämiseksi. Tätä ongelmaa ei pitäisi enää tulevien sesonkien malleissa esiintyä; toivotaan, ja seuraillaan asiaa! Lupaan jatkossakin rehellisiä kuvia käytetystä :)

Mutta tässä yksi juttu siis, jonka itse aion ottaa huomioon tulevia päiväkotikäyttöön tulevia välikausihaalareita hankkiessani – eli se, mistä tekin jo vinkkasitte aikaisemmin: on olemassa myös haalareita, joissa tuota helposti kuluvaa sisäsaumaa ei ollenkaan ole. Reimalla näitä malleja on Kiddo, Flavor ja Sundae. Jos valitsisin nyt Silvalle uutta rymyleikeissä käytettävää välikausihaalaria, ottaisin todennäköisesti keltaisen Kiddo Currantin. Ja suosittelen näitä malleja erityisesti kovalle kulutukselle tulevia haalareita hankkiville.

…ja hei tsekatkaas vielä nämä – tadaa!

aikuisten wetter

No oranssit on siis mun jalat! Mullakin on nyt Wetterit, jee!

Nämä ovat nyt olleet vasta kahtena päivänä mulla jalassa, mutta ensivaikutelma on ihan älyttömän hyvä. Just äsken (auringonpaisteella saattoi olla osuutta asiaan) ulkoillessa teki koko ajan mieli vähän ottaa juoksuaskeleita ja hypähdellä. Ha ha oli pakko tehdä myös pieni kirmailu (hihi näkiköhän kukaan…?) läheistä kalliota ylös ja alas – hyvin oli pitoa pohjassa! En yhtään ihmettele, miksi tirppa ei viime vuonna kaatuillut Wettereillä, vaikka muilla kengillä vielä usein kompasteli.

Tykkään!

…ja ihan katu-uskottavat ja nätit aikuisellekin, vai mitä sanotte…?

 

PS: Seela säntäsi heti ensitöikseen uusilla Pattereillaan vesilätäkköön – Instassa näkyy täällä. Annoin vähän hyppiäkin, heh testiluontoisesti ja silleen. Ei mennyt yhtään läpi mistään! Nilkatkin pysyivät ihan kuivina, vaikka jalkalenksut olisivat liian löysällä (kiristin niitä myöhemmin). Mutta täytyy sanoa, että onneksi siis otettiin Seeluskalle jo valmiiksi kuranvärinen malli :D

14

You Might Also Like

  • Heispi
    31.3.2016 at 13:11

    Huippua, että mahtuu vielä viime vuotiset Silvalle! Mä olen aina ostanut pojille Reimaa, en oikein osaa ostaa muutakaan :D Ne on ollut tosi hyvä ja nättejä ja vaikkei niitä nyt enää suomessa tehdä, niin ovat kuitenkin suomalaista suunnittelua, ja jotenkin se on mulle tärkeää.

    Ostin viime vuonna 2vuotiaalle kevääksi 92cm välikausihaalarin ja syksylle tarvittiin jo 98cm, joku super pituusspurtti :D Nyt on täksi kevääksi hankittu Reimalta jo kokoa 110cm (vaikka lapsi käyttää pääasiassa kokoa 104cm) ihan sen vuoksi, että pärjättäisiin kevvään lisäksi syksykin :D Se on ihan kunnolla reilu vielä, mutta lahkeet tulee kengän päälle, hihoja voi vähän kääntää ja vyötärökuminauhalla saa haaraosaa sopivaksi. Kokeiltiin 98cm haalaria ja olisi muuten ollut vielä sopiva, mutta lahkeet jäi sääriin :D
    Yleisesti ottaen ollaan tooosi tyytyväisiä reiman vaatteisiin. Pikkuveljelle on odottamassa ihan joka kokoa ja ovat vielä tosi hyvässä kunnossa.

    Meilläkin puetaan fleecet ilman neppejä, niistä tulee jotenkin tosi kitkaisia ja hankalia pukea, kun ovat päällekäin, vaikka teoriassa onkin näppärä idea. Ainut, että kaipailisin fleecehousuja koossa 104 tai isompi, reiman sivuilla isoimmat fleecehousut oli 98cm. Mitä isommat lapset laittaa jalkaansa?

    • krista
      31.3.2016 at 13:42

      Mä tykkään kans siitä, että heidän suunnittelu ja sun muut on edelleen Suomessa; muistaakseni sata ihmistä. Tulee jotenkin sellainen olo, että suunnittelussa on huomiotu suomalaiset vuodenajat ja esimerkiksi ulkoilutavat ja -leikit. Ja muutenkin on tullut sellainen tuntuma, että palautetta kuunnellaan ja kaikkea pyritään aktiivisesti kehittämään. Ei ole sellainen ”ota tai jätä” -meininki vaan pikemminkin, että jatkuvasti pyritään vastaamaan siihen, mitä asiakkaat tarvitsevat. Tykkään! Heh muutenkin kuin blogiyhteistyön takia :D Pikemminkin niin päin, että noiden juttujen takia on tää blogiyhteistyökin :)

      Joo mä oon kans tuota ”ostetaan kasvunvaraa” -koulukunnan edustaja näissä haalariasioissa :) Näin jälkikäteen ajateltuna oltais voitu hankkia Seelallekin jo viime keväänä suorilta tuo 86-koko, niin nyt ei oltais tarvittu ollenkaan uutta!

      Totta muuten, tsekkasin noita fleecejä tuolta! Voiskohan ne olla vaan loppu…? Mula on joitain Reiman kuvastoja tuolla, voin selailla ja palata! Meillä on Silvalle odottamassa windfleece-puku seuraavassa koossa; ajattelin, että se toimis myös alupukuna. Hei mutta sitäkään ei ollut 104-koossa, vaikka mä oon aika varma, että meillä on 104. Voin kysellä, onko tulossa lisää, jos kyse on vaan siitä, että on varasto tyhjänä!

      • krista
        31.3.2016 at 13:44

        Joo, on kuvastossa fleece-pöksyjä 140-kokoon asti ja ekana bongaamaani fleece-haalariakin 128 asti. Kysellään, koska tulee lisää nettikauppaan!

        • Heispi
          31.3.2016 at 13:50

          No hyvä! Kiva, kun tarkistit :) Mä jo ihan pelkäsin, että pitääkö osata ostaa jotain muuta merkkiä :D sain ahdettua tyypin vielä 98 fleecehaalarii, mutta ne sääret :D parempi silti seuraavaksi ostaa paita ja housut, mahtuvat pidempään päälle ja ovat monikäyttöisempiä :)

  • piupali
    31.3.2016 at 13:29

    Uh, teillä menee kyllä pitkään samat kamat. Meidän nyt kolmevuotiaalla hankittiin 98-haalari syksyksi. Eilen sovitettiin ja lahkeet alkaa olla nippanappa, jospa kevään menis. Ei toivoakaan että syksyllä enää. Talven aikana piti hankkia kahdet talvikengät kun jalka kasvoi niin nopeaa. Syksyllä jalan koko oli 24 ja uudet kumpparit hankittiin just koossa 27. Varmasti joutuu nekin uusimaan kesän aikana. Huuuuuuh miten kallista tää on.

    • krista
      31.3.2016 at 13:50

      Uijui, onkohan meilläkin sit vaan tuollaiset kasvuspurtit vasta edessä päin tulossa…? Nää on kyllä tuntuneet tasaisesti venyvän, mutta silleen… …tasaisesti. Esim. nuo Silvan Wetterit ovat tosiaan kokoa 26 ja sama koko meni (isona) tosiaan viime kesänä ja sopivana nyt. Haha, jos se yhtä äkkiä hurahtaakin tuollaisella kasvuspurtilla, niin sinne sitten menee nuo mun suunnitelmat siitä, että enää yksi välikausipuku tarvitaan pitkään aikaan :D Auts :D

      • piupali
        31.3.2016 at 14:24

        Ei välttämättä teille tulekaan. Meidän lapset on molemmat tosi pitkiä ja kasvavat kovaa kyytiä. Tajusin just että tämmöset pitkät lapset tulee kalliiksi kun teinivaiheessakin saa olla ostamassa koko ajan uutta, kun jää hihat ja lahkeet lyhyeksi. :D Nimimerkillä 16-vuotias pikkuveljeni on 189cm ja kasvaa vaan.

        • krista
          31.3.2016 at 14:39

          Joo ja mä oon sen 156 eli en koskaan kasvupyrähtänyt varmaan :D :D :D Näillä geeneillä ei siis välttämättä paljon pyrähdellä :)

      • lilah
        31.3.2016 at 18:03

        Meillä Seelan ikäinen poika käyttää 25/26 kenkiä ja kuitenkin oppiessaan kävelemään vuoden ikäisenä lähdettiin koosta 21/22. Eli parit popot on jo hommattu, vaikka hypättykin aina yhden koon yli.

        Teillä on varmaan neuvolat just vasta edessä mutta minkä mittaisia tytöt oli vuosi sitten ja paljonko nyt? Meillä tytöt ovat aina kasvaneen 6-7 cm/vuosi, poitsu vetäisi tässä 1-2 v iässä 11 cm!

        • krista
          31.3.2016 at 18:10

          Joo meillä Seela käyttää nyt 23-kokoa ja viime kevään ekat välikausikengät oli kokoa 21. Silvalla puolestaan oli noi 21-kokoiset vielä melkein 2-vuotiaana :D Nyt Silvalla 26 nuo samat kuin viime keväänä ja 27 nuo seuraavakokoiset.

          Meillä on neuvolat just nyt tulevina viikkoina, en tiedä yhtään noiden nykymittoja :) Mutta vilkaisin huvikseni Silvan neuvolakortista: 2- ja 3-vuotistarkastusten välillä on kasvanut tasan 7 cm. 3-vuotistarkastuksessa on ollut 91 cm pituus. Molemmat taitavat painaa n. 12 kg nyt, Seela vähän alle ja Silva vähän päälle. Ehkä :)

          • lilah
            31.3.2016 at 19:14

            Tiedätkö muuten minkä mittainen itse olet ollut 2v-neuvolassa? Joskus ennenhän ilmeisesti ainakin pojilla on katsottu että 2-vuotispituus x2 ennustaa hyvin loppupituutta. Meidän poitsu oli nyt 2v tuon 91 cm mitä Silva 3v-neuvolassa. Ulkovaatteissa käytössä 92, sisävaatteista suurin osa jo 98 (kierrätettyjä pääosin, joten ehkä kutistuneitakin). 92 reimatec on kuitenkin varsin reilu vielä eli hyvin pitää paikkansa se heidän ajatus, että kun alkukaudesta ostaa lapsen pituutta vastaavan koon, se mahtuu koko kauden. Meidän tapauksessa ei kuitenkaan vuoden päästä varmasti enää mene niin että koko kaudeksi kävisi. Kakkoshaalarina korkeintaan.

          • krista
            31.3.2016 at 20:17

            Hitsi täytyypä joskus ihan kaivaa omaa neuvolakorttia esiin! Joskus huvikseni vertailin mun ja Silvan kasvua, ja suunnilleen samankokoisia ollaan oltu (muistaakseni!) 1-vuotiaina. Vaikka Silva oli keskonen, eli hyvin oli ottanut ”mut kiinni” kasvussa :) Jos tuo 2-vuotias *2 pitäisi paikkansa, niin Silvastahan tulisi sitten ihan huippupitkä meidän suvussa: huikeat 168 cm :) Ei varmaan ihan toteudu tuollaiset missinmitat :)

          • lilah
            1.4.2016 at 10:01

            Muistelisin myös, että tuo loppupituus=2x 2v pituus pätee lähinnä poikiin. Eri sukupuolten kasvukäyräthän ovat muutoinkin erilaiset, koska kasvustrategiat on erilaiset. Meillä myös tytöistä tulisi tuolla kaavalla pidempiä kuin mitä olettaisin.

  • Ande
    31.3.2016 at 13:34

    Näyttää siltä että on tehty hyviä valintoja! On mukavaa ajatella että vaatteet on oikeasti pitköikäisiä.

    Itsekin olen ostanut pääasiassa Reimaa, suomalaisuus painaa ehkä eniten, sen jälkeen malliston monipuolisuus ja herkut värit.

    Samaa saumateippien ongelmaa on myös meidän pojan haalarissa. Vaikka haalari on kahden lapsen jälkeen priimakunnossa niin revenneet sisäsaumat tekevät siitä käyttökelvottoman :/ kerran kokeilin teipata, mutta teipit lähtivät heti pois.

    Miten muuten noiden wetter-kenkien vedenpitävyys? Pojan kengistä menee vesi heti läpi, samoin edellisen kauden kengistä. Onkohan meillä vaan huono tuuri?

    • krista
      31.3.2016 at 13:58

      Mä kans mietin, että voikohan tuota Silvan haalaria yrittää jotenkin itse korjata, jos menee puhkirikki ennen kuin ehtii esim. Seelan käyttöön ollenkaan…? Voisin siihen kans kysellä Reimalta vinkkiä, jos niillä on jotain korjausniksiä :) Mutta toi on kyllä tosi harmi, muuten priimakuntoisessa haalarissa! Onneksi tuohon puutteeseen pitäis siis olla korjausta tulossa, suunnittelijat tekevät sen eteen kuulemma töitä!

      Osaatko yhtään arvioida, että mistä kohdasta menee läpi? Mä oon nimittäin saanut vastausta (tätä on aiemminkin kyselty), että ei pitäisi mennä – ainoa paikka, josta voi mennä vesi läpi, on sieltä nauhojen/läpän välistä; se kohtahan ei tietysti voi olla vedenpitävä, kun siinä on ne etuläpät sun muut. Ja jos muualta menee, niin sitten kuulemma kannattaa ottaa yhteys asiakaspalveluun! Ottavat käsittääkseni reklamaatiokengät ihan vesitestiin siellä tarvittaessa.

      Meillä on tosiaan Silvalla ollut nuo Wetterit viime kevään ja syksyn, ja myös siis märällä kelillä, eikä ole koskaan mennyt mitään läpi. Vastaavalla Patterilla Seela tosiaan hyppi vesilätäkössä eikä mennyt läpi.

      • Ande
        31.3.2016 at 15:30

        Olen ihmetellyt tätä kastumisasiaa aika pitkään, kun monet just kehuvat että kengät pitävät vettä. Pohdiskeln että onkohan kaikki muut käsitelly näitä kenkiä suojasuihkeilla, mutta itse en halua lisätä kemikaaleja lastenvaatteisiin. Etenkin kun nuo suojasuihkeet tuntuvat olevan kemikaaleista pahimpia.

        Kostealla kelillä kengät kastuvat kauttaaltaan, sukkakin on nihkeä muttei märkä. Toki voi olla myös hikiset jalat. Sukat on kunnolla kärjistä märät jos astuu lätäkköön. Ja jo astuminen tuntuu riittävän, mitä olen ehkä eniten ihmetellyt. Voihan tietty olla että se läppä on jäänyt jotenkin ruttuun, kun 2,5 -vuotias pukee itse ja vesi pääsee siksi sisään. Täytyy vähän tutkia asiaa ja kysellä ihan Reimalta jos arvelen että on reklamaatiokenkää.

        Ja haalarin saumoista: pohdiskelin juuri tänään että olisiko se nyt niin kovin huono veto yrityksiltä jos alkaisivat neuvoa asiakkaita mitä revenneille saumoille kuuluu tehdä. Ehkä jopa ottaisi jotain paikkamateriaalia valikoimiinsa? Tavallaanhan siinä yritys jo valmiiksi myöntää että saumat eivät ole täydelliset. Toisaalta asiakaspalvelu olisi silloin kohdillaan! Ja onhan se tietty myös niin että osa lapsista nyt vaan on kovempia rymyämään ja haalarit repeytyy. Mutta hienoa kuulla että ovat ottaneet tämän asiakseen!

        • Ande
          31.3.2016 at 15:34

          Wettereistä vielä sen verran että jäällä ovat ihan älyttömän liukkaat! Eivät toki ole talvikengät, mutta meidän kuumaveriselle pojalle nämä sai laittaa jalkaan jo 0-keleissä. Sitäkin muuten mietin että nämä on kyllä viileiden kelien kengät, alkusyksystä ja loppukeväästä ihan liian kuumat. Eli periaatteessa kenkien kausi on (meidän käytössä) aika lyhyt.

          • krista
            31.3.2016 at 17:09

            Aaa joo hyvä huomio! Meilläkin oli lumikeleillä tytöille otettu jo käyttöön talvikengät, mutta oon omissa toppakenkä-crocesissa huommannut just tuon saman liukkauden. Täältä on jo pitkälti lumet sulaneet kaikkialla, laikkuja enää.

        • krista
          31.3.2016 at 17:07

          Ei ole meilläkään käsitelty millään! Kuulostaa joo siltä, että itse seurailisin ja testailisin (ja kurkkisin, että onko se läppä siellä lapsen kengässä miten) ja tarvittaessa viestiä menemään Reimalle! Meillä ei ole siis kertaakaan ollut mitään kosteutta! Ihan täysvesisateella onkin ollut kumpparit jalassa, muttta kostaella säällä/märässä maassa kyllä, ja on kävelty lätäköidenkin yli! Otan nyt itsekin vähän ekstratarkkailuun nämä omat Wetterit, että miten kestää märät säät ja kerron tarvittaessa kokemuksia :)

          Saumapaikkausvälineet ois kyllä hyvät! Ja tietysti VIELÄ paremmat, jos kehittävät sellaiset systeemit, että niitä ei tarvita :D Mutta kannatus sille, että valikoimissa ois paikkausvälineitä. Usein kysytyistä kysymyksistä mä muuten just äsken bongasin, että lähettävät alle vuoden ikäisiin haalareihin tarrapaikkalapun. Sitä en tiedä (en ole koskaan paikkaillut), että toimisiko tuollainen niissä saumapaikoissa… Ei välttämättä niin hyvin, kun se on kuitenkin hankautuva kohta eikä yksittäinen repeämä…

          Tässä nettisivulta kopsattu:

          Lapseni vedenpitävään haalariin on tullut repeämä tai reikä ja haluaisin paikata sen vielä käyttökuntoon. Mitä teen? Saanko teiltä esim. paikkamateriaalia?

          Lähetämme mielellämme vedenpitävän tarrapaikkalapun rikkoontuneeseen Reima®-vaatteeseen, joka on ollut käytössä alle vuoden. Tarvitsemme tällöin tuotteesta kuvan. Kaikkia värejä ei ole paikkalapuissa tarjolla, joten lähetämme lähimmän mahdollisen värin.

          • Ande
            1.4.2016 at 09:49

            Hyvä tietää että lähettävät tarvittaess paikan! Haalari on kyllä saatu käytettynä ja käyttöönotosta on yli vuosi, mutta edellisellä käyttäjällä taisi ehtiä vain muutamia kertoja päälle.

            Me ostettiin paikkamateriaali urheilukaupasta, valittiin se edullisempi vaihtoehto. Mies paikkasi goretex-housujen polven ja silitti paikan kiinni. Itse paikkasin käytännössä koko haarasauman enkä uskaltanut silittää. Miehen silitetty paikka on paljon siistimmän näköinen, olisi varmaan pitänyt silittää haalariinkin.

        • lilah
          31.3.2016 at 18:55

          Lassien sivuilta saa tilata paikkamateriaalia. Ihan sitä samaa tarrapaikkaa, mitä marketit ja kangaskaupatkin myyvät. Mutta kun ongelma on nimenomaan hankauskohdat, ei niissä teippikään paikoillaan kauaa kestä. Toisalta tuo hankausongelma on pahin juuri kun haalaria aletaan käyttää liian isossa koossa, jolloin lahkeet jäävät enemmän rypylle ja näin leveimmillään hankaavat toisiaaan vasten lapsen liikkuessa.

          • krista
            31.3.2016 at 20:18

            Joo voi hyvin pitää paikkansa tuo hankaus väljällä haalarilla! Meillähän tosiaan haalari oli alkuun tosi väljä – ja on kyllä edelleenkin, kun tirppana on niin hoikka :)

        • Koo
          1.4.2016 at 12:34

          Meillä oli Reiman Nefarit ihan koko ajan märät sisältä, vaikka ne on olevinaan puoli-kumisaappaat. No, siinä se yläosahan ei ole lainkaan vedenpitävää, että pari kertaa se vesi on kyllä tullut siitä läpi (poika rymynnyt syvässä märässä lumessa) mutta mutta – nyt oon aika satavarma että mun pojalla vaan jalat hikoo ihan hirveesti tollasissa kengissä (ja Nefareita meille ei enää tule). Se on muutenkin niin hikoilevaa sorttia että sille ei voi olla kauhean paksuja vaatteita tosi kylmilläkään, ja varsinkin kun menee vähänkään lämpimäksi niin mua oikeen hirvittää kuinka vähän sille voi laittaa päälle. Noh, kaikki sen ulkoaktiviteetit on lähinnä juoksemista, miekkailua, painimista ja sählyn pelaamista niin ei ihme. Mutta siis summa summarum – voi ne jalat pienellä hiotakin :)

  • Tessa
    31.3.2016 at 13:45

    Meille saa antaa sen 80-haalarin :D

    • krista
      31.3.2016 at 13:52

      Joo! Oon ehtinyt kysellä jo yhdestä paikasta (jonne oon ennenkin vienyt), että löytyykö sieltä tarvitsevaa lasta. En ole vielä saanut; jos ei kuulu sieltä/eivät tarvitse, niin palataan! Antakaa sitten vaan tekin tarvitsevalle eteenpäin, niin menee hyvä kiertoon :)

  • A
    31.3.2016 at 13:47

    Onnea Wettereistä, pirteä väri (meillä tytön Wetterit on postin kuljetettavana, akuutti tarve on kun ei ole enää musta talvikenkäkelit kun päiväkodin pihakin on 100% sula…päätin tosiaan uskaltaa kokeilla lapsella noita vaikka omat kokemukset ekan malliston Wettereistä ei olleet mitkään parhaat).

    Joo ja pitkään teillä mahtuu sama haalari, meillä joutuu vaihtamaan about kerran vuoteen (4v. tyttö noin 103cm käyttää 110cm Ticketiä nyt). Askare-rukkaset on ihan parhaat, meillä niitä käytetään talven loskakelitkin (villalapaset alla), eikä ne mene miksikään (ekat oli käytössä 2 vuotta ympäri vuoden pl. kesähelteet ja hyväkuntoisina ja vedenpitävinä myin ne eteenpäin kun jäivät pieniksi). Toinen kestohitti meillä on ollut Suoja-housut (ei sisäsaumaa reisissä, superkestävä kangas), niitä meillä on ollut 92cm, 98cm ja 104cm alkaa olla liian lyhyet lahkeet, kaapissa toki odottaa 110cm ja edelleen fanitan, ihan parhaat (pieneksi jääneet ovat lähteneet kiertoon erittäin hyväkuntoisina, vaikka todellisessa rymykäytössä ovat). Meillä käytetään mieluiten takki-housut yhdistelmää kunhan kelit vähän vielä lämpenevät (ja talvihaalarin jouduin jo kerran kaivamaan jemmoista, joten en todellakaan pese sitä toista kertaa ennen kuin on varmaan että kevät on täällä).

    Niin joo ja pesemisestä. Meillä vk-vaatteet saattavat kurakausina käydä pesukoneessa useamman kerran viikossa (koska meillä ei ole mitään kodinhoitotiloja, niin mieluummin kuivaa kylppärissä oikeasti puhdasta haalaria kun likaa tihkuvaa huuhdeltua haalaria ja sama rukkasen kanssa myös). Ikinä ei ole yksikään vk-haalari/housut menettänyt vedenpitävyyttään tällä kohtelulla (kokemusta useampi Ticket ja Reima), samaten Askare-rukkaset toimii aina vaan…

    • krista
      31.3.2016 at 14:15

      Toivottavasti tulee hyvä Wetter-kokemus teillekin! :) Toi oranssi on kyllä IHANA.

      Noista Suoja-housuista mä oon kuullutkin paljon hyvää! Meillä vielä on menty haalareilla, mutta jos ois housut/takki -yhdistelmä, niin varmaan tuo malli mullekin jostain aivolohkosta tulisi esiin, että TOI :)

      Kiva kuulla, että ovat kestäneet pesua! Mä oon ehkä ollut vähän ylivarovainenkin. Mä annan usein vaan olla likainen – koska likaiseksi se seuraavassa käytössä menee kuitenkin :D Joskus pyyhitään kostealla vähän ja irtohiekat harjaillaan pois :) Ja kurikset on päivähoidossa näköjään aika usein puettu Silvalle haalarin päälle. Ne kurikset vasta järkkylikaiset onkin :D

  • hedni
    31.3.2016 at 14:01

    Minä ostin nyt ekan Reimatecin talvihaalarin kokoa 104 ja se oli kyllä aivan susihuono. Polvet on puhki, joten pikkuveljelle niistää saa vain kakkoshaalarin. Ei enää Reimaa kiitos.

    • krista
      31.3.2016 at 14:09

      Voi ei! Onpa kurjaa :( Meillä tosiaan ainoa välikausipuvun kuluma on tuossa saumassa, ja Silvan tän talven 104-kokoisessa talvihaalarissa ei minkäänlaista kulumaa… Onpa mälsää kuulla, onkohan niillä jotenkin oltu erityisen paljon polvillaan…? Kannattaa varmaan seuraavassa (on se merkki sitten mikä tahansa) kiinnittää erityistä huomiota sen polvialueen paksuuteen, jos teillä on esimerkiksi polvillaan paljon viihtyvä napero – niissä polvien kohdissakin kun on varmaan erilaisia vahvikeratkaisuja olemassa monilla merkeillä!

      • hedni
        31.3.2016 at 15:17

        Poika ei ole polvillaan koskaan. Toki kiipeilee lumikasoissa paljon, joissa saattaa olla hiekoitussoraa. Se varmaan kuluttaa aika paljon. Mutta testaan kyllä seuraavaksi muuta merkkiä. Enkä kyllä edelleen suostu maksamaan haalarista oli 100 euroa. Vaan kupongit ja alekyttäilyt on käytössä. :)

        • krista
          31.3.2016 at 17:10

          Ymmärrän hyvin, jos pettymys jonkun merkin kanssa tulee! Ja alennusaikoja onkin järkevä kyttäillä! Samoin esim. Reima Clubissa (heh vaikka sä et Reimaa haluakaan, mutta varmaan muillakin on samantyyppisiä) on joskus -20% tarjouksia, sellaisella saa jo isoon ostokseen aika hyvän alen! Sata euroa ON munkin mielestä paljon.

  • nellisi
    31.3.2016 at 14:16

    Meillä ei ihan mahottomasti ole vielä ollut Reiman vaatteita, mutta niihin vähiin ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Asioin ekan kerran ihan myymälässä (Ideaparkin Reima Outlet) ja olin aivan supertyytyväinen palveluun. Myyjä oli tosi asiantunteva ja soviteltiin eri kokoja lapselle ja mietittiin sitä kasvunvaraakin. Seuraavaks pitäis noita kenkiä mennä osteleen. Nuo Patterit houkuttaa. Harmittaa vaan, kun niissä on niin vähän värivaihtoehtoja. Wettereissä on paljon enemmän värejä ja useampi houkutteleva vaihtoehto.

    On kyllä hyvässä kunnossa teillä haalarit pysyny, tosi kiva kuulla. Itse kun kattelen lasten haalareita töissä päikyssä nyt (kun osa vielä pitää talvivermettä), nin mietin joidenkin kohdalla, että onpas muuten aika kulunut peppu tms. Ja osa on Reimaa tosiaan. Sitten taas palaan siihen, että enhän voi tietää kuinka monella lapsella ne haalarit ovat jo olleet. Minähän en voi tietää onko vanhemmat ostaneet uutena/käytettynä, saaneet tai periytynyt sisaruksilta/sukulaisilta.

    • nellisi
      31.3.2016 at 14:16

      Ainii, sinne piti laittaa se viiva väliin, että tulee kappalejako! :D

      • krista
        31.3.2016 at 14:22

        Mä voin editoida sen sulle jälkikäteen – lisään :)

        • Ande
          31.3.2016 at 15:37

          Ai tämäkö on se salaisuus! Olen harmitellut omaa pötkötekstiäni ja ihmetellyt muiden viivoja. Luulin sen olevan tyyliseikka :)

          • krista
            31.3.2016 at 17:11

            Hahaa, kyllä! Viivasalaisuus se on! :)

    • krista
      31.3.2016 at 14:27

      Totta, Wettereissä oli paljon enemmän värivaihtoehtoja! Toivottavasti ens kauteen laajentavat Pattereidenkin värejä; ehkä ne nyt alkuun vähän testaa suosiota ennen kuin laittaa 20 eri väriä myyntiin :D Tää siis mun ihan omaa tulkintaa, en oikeasti tiedä :)

      Joo ja kyllä tuohon kulutukseen varmasti vaikutta myös lapsen tavat. Jos vaikka laskee pyllymäkeä nurmikkoa pitkin, niin kuluuhan se varmaan eri tavalla kuin jos että laskeeko vaan lumella :D Mutta elämää vartehnhan nämä tällaiset ulkoiluasut tietysti ovat, kyllä niiden kuuluu tietysti lapsen meiningit kestää! :)

    • VV
      31.3.2016 at 22:33

      Popilla on haalareita, joissa ekstravahvikkeet polvissa ja takapuolessa. Meillä valitettavasti myös huonoja kokemuksia Reiman (tec) kulumisesta aika nopeasti. Toisaalta, Reiman vanhemmat rymyhaalarit (sukulaismuksuilta saatu) ovat ihan huippulaatua, siis ne yli 5 vuotta vanhat, niillä voisi laskea pyllymäkeä kivikasassa. Kehitys kehittyy, ja kierrätys kunniaan, mutta voisiko olla, että valmistajat tekevät nykyisin heikompaa laatua, jotta kamaa saataisiin enemmän kaupaksi? Sama koskee montaa muutakin merkkiä, laatu tuntuu huonontuneen viime vuosina, monet kahden käyttämät paljon paremmassa kunnossa kuin kuopukselle uutena ostetut samojen merkkien vaatteet.

      • krista
        31.3.2016 at 22:45

        Näistä haalarinkäsittelyasioista pitkät pätkät jutelleena Reiman kanssa (se viime talven ”mitä haalari on syönyt” -postaus) mä en itse usko, että kyse on mistään tarkoituksellisesta. Päinvastoin. Esimerkiksi pintakäsittelyaineista on tullut niin tiukkoja määräyksiä ekologisista syistä, että aineita koko ajan (tieysti!) muutetaan kestävämpään suuntaan. Esimerkiksi just nyt muuttuu pintakäsittelyaine sellaiseksi, mikä on ekologisempi mutta mikä ei enää hylji öljylikaa – mä ajattelin ottaa sellaisen testiin seuraavasta mallistosta ja ihan konkreettisesti kokeilla, mitä se vaikuttaa likaantumiselle. Sama monella muulllakin merkillä; oon ymmärtänyt, että ”ennen Marimekon (merkki keksitty tähän) värit kestivät niin hyvin kirkkaina” on pitkälti sitä, että siinä oli ennen sellaiset myrkyt päällä, mitkä nykyään on kiellettyjä :(

        Samaan hengenvetoon kyllä, että en usko, että jossain 5 vuoden takaisissa sentään mitään myrkkyjä on :D Monesti se voi olla ihan haalarimallistakin kiinni, veikkaisin!

        Mä oon ymmärtänyt (ja ympäristöasioista vastaava vaikutti tosi vilpittömältä tässä keskustelussa), että esim. Reimalla oikeasti ollaan ylpeitä siitä, että laatu kestää sen, että niitä myös myydään kirppiksillä. Ja harmitellaan sitä, että joissain maissa kierrätys ei ole niin yleistä kuin Suomessa ja yhdellä lapsella käytetyt täysin käyttökelpoiset haalarit menevät kaatopaikalle :(

      • lilah
        1.4.2016 at 10:06

        Mulla on ihan sama kokemus. kirpputoreilta ostetut kestää paremmin kuin uudet. Perus reimatec on hankauskestävyydeltään aika heikko, vanhat reimatec+-puvut, joissa on corduraa polvet ja peppu kestävät lapselta toiselle. Yksikin käytettynä ostamani vk-haalari on meillä kiertänyt jo viidellä serkuksella, jonka jälkeen lahjoitin sen päiväkotiin varahaalariksi, kun oli yhä ehjä!

        • Tilia
          1.4.2016 at 13:55

          Meillä sama kokemus, että kahden serkkupojan käyttämä Reiman haalari lähti meiltä vielä kahden lapsen käytön jälkeen myytynä eteenpäin! Toki ne maanantaikappaleet on heitetty roskiin jo ekan käyttäjän jälkeen, joten tosi hyvät yksilöt sitten kestää. Mutta jos näillä sankareilla, mitä meidän suvussa on, ei mene ulkovaatteet puhki, niin ovat kyllä laatua. Käyttö on aivan tajutonta ja esim. hanskoja on mennyt kolmasluokkalaiselta ainakin viidet hajalle tänä talvena enkä puhu nyt mistään pienestä sauman aukeamisesta, vaan kyllä ne on aivan riekaleiksi menneet.

          Samoinhan se on kyllä talojen kanssa. 1800-luvun puutaloista on parhaat – ja onnekkaimmat – jäljellä. :)

          Popin tuotteille kyllä meiltä lähtee äänet kestävyydestä. Siinä on mallisto, josta meillä ei ole koskaan mikään ulkovaate mennyt rikki. Sen sijaan viime kevään Reimatecin housut joutuivat tapaturman uhriksi heti ekalla käyttökerralla, kun lapsi tuli niiden kanssa auttamaan halkohommiin ja sahasi vahingossa housuun… Ei toki Reiman vika, mutta Popin housut ja haalarit ovat säästyneet jopa näiltä ”työmaaonnettomuuksilta” ja meillähän rempataan jotain koko ajan.

          Nyt vaan alkaa koot tulla vastaan joka lastenvaatemerkissä, enkä tajua, mitä sitten esikoiselle puetaan, koska aikuisten vaatteita nyt ainakaan ei ole tehty kuramäen laskuun, pihkaisissa puissa kiipeilyyn ynnä muuhun stunttitoimintaan, jota meillä harrastetaan 24/7 kesät talvet.

        • A
          1.4.2016 at 14:57

          Heh, mä ostin lapselle kirpputorilta rymyilyyn Ticketin vk-haalarin, joka oli selkeästi kovalle käytölle joutunut (heijastimet rispaantuneet, neppari irronnut ja vestkarit vähän kuluttaneet taskun läpän kangasta), kun hinta oli kohdillaan (ts. halpa). Tyttöni rymysi sillä vuoden, 100% vedenpitäväksi tuli todettua useaan otteeseen, pestiin valehtelematta monta kymmentä kertaa ja haalari lähti kiertoon seuraavalle käyttäjälle about samassa kunnossa kuin meille tuli (tai ehkä paremmassa, kun tahranpoistoaine poisti muutaman ostettaessa olleen tahran ja jalkalenksut uusin). Tollaisesta haalarista oisin niin valmis maksataan aika paljonkin uutena…mutta kun haalarien kankaan kestävyys on mysteeri ja vaihtelee samalla valmistajalla eri vuosikerroissa (mm. Ticketin uutena käyttöönotetun toppahaalarin polvet lapsi sai pehmentymään ja melkein puhki reiän 2kk käytöllä), niin koitan ostaa isoilla alennusprosenteillä. Reimasta on samat kokemukset, jotkut on superhyviä ja jotkut kuluu heti.

  • Maarit
    31.3.2016 at 14:20

    Miten paksut tai lämpimät nuo Wetterit/Patterit on? Kovasti houkuttaisi tilata meidän lapsille näihin säihin kun talvikengät alkaa olla liian hiostavat. Mutta mietityttää ainoastaan jääkö käyttöaika kovin lyhyeksi.

    • krista
      31.3.2016 at 14:32

      Meillä niiden käyttöaika on alkanut NYT ja selailin vanhaa Instaa, niin juhannuksena ovat ainakin olleet Silvalla jalassa :) Sit taas syyskuulla ilmestyy uudestaan kuviin (kun kävi tosiaan niin hyvin, että samat vielä mahtuivat ja marraskuun lopulla siirryttiin noista talvikenkiin. Ja nyt siis taas uudestaan tää kevät. Eli meillä käyttöaikaa tuli ihan hurjan paljon, mutta riippu tietysti lapsen jalan kasvusta ja keleistä myös…

  • Miitu
    31.3.2016 at 15:01

    Meillä oli tytöllä 98-koon irrotettavalla vuorella olevat housut lähes ympärivuotisessa käytössä 2,5 vuotta. Nyt hankittiin 116-koossa ja toivottavasti menee ainakin kolme kautta (kevät-syksy-kevät). Pelkät housut/takki tuntuu menevän reilunakin kokona, mutta haalarissa liian iso vaan tuntuu liian isolta.

    • krista
      31.3.2016 at 17:13

      UV-vaatteiden kanssa huomattiin kyllä just tää sama, että paita-housut -yhdistelmä menee pidempään kuin haalari, jossa haara-hartiamitta voi tulla kasvaessa vastaan!

      Vau tuolle pitkäikäisyydelle! Tuota mäkin toivon :)

  • Torey
    31.3.2016 at 20:38

    Mä en edes muista minkä kaiken merkkisiä haalareita ja kenkiä meillä on ollu, mut esikoiselta on kaikki tallessa ja ehjiä. Osa ostettu uutena ja osa jo käytettynä ystävältä. Kiva kun voi varastosta kaivaa kuopukselle nyt tarvittavat. :)
    Löytyy myös Reimaa mm. fleece osastolta ja oon kyllä tykänny!

    • krista
      31.3.2016 at 22:24

      Meilläkin kyllä ehjänä säilyneet – ja Reimojen lisäksi kyllä muutkin ovat pysyneet hyvinä. Mutta jonkin verran m eillä on ollut sitä, että koot eivät ihan täsmää, Seela kun on keskikokoinen ja Silva niin mini. Esimerkiksi just vaikka tässä 2-vuotiskeväänä Silvalla oli 74-kokoinen välikausihaalari, kun taas Seelalle koko 80 oli pieni. Ja Seela tarvitsi siis koon 86, vaikka Silva meni 74-koosta suoraan 92-kokoon. Nyt on sit kaikkia mahdollisia kokoja yksi kappale :D Yksi HYVÄKUNTOINEN kappale :D

      • Tilia
        1.4.2016 at 14:08

        Voi vitsit kun nuo teidän koot tuntuu hassulta, kun muistelee mitä omilla lapsilla on ollut. Meillähän oli 74 cm käytössä 10-kiloisella puolivuotiaalla, joka ei osannut vielä edes istua… 86 cm:n välikausihaalari oli eka, joka meille edes hankittiin, silloin reilusti alle 1-vuotiaalle. Isot on erot, kun ei meidänkään lapset missään yläkäyrillä ole edes kasvaneet. :)

        • Torey
          2.4.2016 at 16:27

          Joo, meillä nyt 1-vuotiaalla on 80cm haalari ja muutkin vaatteet 74-80cm. Mut meiän tytöt on ollu syntyessäänkin yli 50 senttisiä. :)

  • Anu
    31.3.2016 at 20:47

    Välivaatteissa kun siirtyy kaksiosaisiin niin vaatteiden käyttöikä tuntuu pitenevän entisestään (tai no kai tämäkin on riippuvainen lapsen ruumiinrakenteesta, meillä on pitkäkoipinen ja lyhytselkäinen). Kaksi vuotta sitten ostettu keltainen Reiman kevättakki meni vielä tänäkin keväänä viisivuotiaalla 125 senttiselle vaikka on 116 cm kokoista. Itseasiassa eiköhän se vielä mene tuon eskarisyksyn ja käyttöön me tuo tosiaan ollaan otettu lapsen ollessa kolme ja puoli ja pituutta oli suunnilleen 110 senttiä.

    • krista
      31.3.2016 at 21:12

      Vau, 3,5-vuotiaasta eskarilaiseen on kyllä ihan mahtava käyttöikä! Tuollaisen kun ostaa (tai vieläpä bongaa alesta) ja sitten laskee hinnan per käyttökausi, niin eipä ole enää paljon!

  • Taija
    31.3.2016 at 21:19

    Reimaa on meidänkin 3-vuotiaalla ollut aina. Aluksi ostin sitä, kun en oikeasti tiennyt mitään muuta merkkiä (heh :) ja laadun takia en ole merkkiä vaihtanut. Välikausi ja toppavaatteiden välillä mekin arvomme joka päivä. Päiväkotiin olemme sitten laittaneet housuiksi toppaa ja takiksi välikautta, tuntuu toimivan hyvin meidän lapsella. Reiman ulkovaatteita olemme mekin pesseet hyvinkin paljon, erityisesti välikausihousuja viikoittain eivätkä ole tosiaankaan menettäneet vedenpitävyyttä. Toki meillä käytössä vain yhdellä lapsella, joten en tiedä, miten vedenpitävät olisivat tällaisella pesutahdilla toisen lapsen kohdalla.

    • krista
      31.3.2016 at 22:36

      Sama :D Tai siis en TODELLAKAAN tuntenut mitään lastenmerkkejä ennen lapsia, pelkästään jonkun Reiman ja Tutan – ja Tuttakin on nykyään osa Reimaa :) Se mulla oli ainoa alkuasenne, että merkin takia en aio maksaa (eli että en aio lähteä mihinkään lastentrendimerkkivaatehifistelyyn), mutta teknisistä ominaisuuksista voi sitten (nimenomaan ulkovaatteissa) maksaakin, jos löytää hyvän. Vaikka noissa Reimoissa tosiaan tuota hintaa on, niin silti oon sitä mieltä, että oon pystynyt pysymään tuossa linjassani :)

  • kukka
    31.3.2016 at 22:13

    Mistä noita kenkiä saa aikuisten kokoa? Tahtoo tuollaiset!

    • krista
      31.3.2016 at 22:16

      Ihan sieltä Reiman nettikaupasta! Kokoon 38 asti löytyy! Joel heti alkoi harmittelemaan, että no eiks vois löytyä nelikakkosta, sekin haluaa :D Niitä on monia kivan värisiäkin! Ton Wetter-linkin pitäis viedä suoraan niihin mun oransseihin kenkiin ja jos ei vie, niin hakusanalla ”Wetter” :)

  • Saima
    1.4.2016 at 09:37

    En tiennytkään, että Reimalta on mahdollisuus saada paikkatarvikkeita. Me ollaan paikattu ulkovaatteita sellaisilla liimautuvilla heijastinpaikoilla, jotka on tietysti siitä käteviä, että saa samalla vähän lisää heijastinta vaatteisiin. Reima on ollut meilläkin se suosikki ulkovaatteissa, mutta tänä vuonna haalari oli mielestäni erilaista materiaalia kuin ennen ja sehän hajosikin aika pian. Tai siis lahkeeseen tuli isohko viillos vuoriin asti lumikasassa kiipeillessä. En tajunnut edes ottaa Reimaan yhteyttä, kun ajattelin haalarin vaan repeytyneen terävään kiveen tai jäälohkareeseen. Saatiin myöhemmin kakkoshaalariksi tutuilta vanha Reiman haalari ja siinä onkin se päällikangas paljon tiiviimpää ja jotenkin paksumpaa.

    Välikausivaatteet on kyllä edelleen tarkoitus hankkia Reimalta, lapsikin löysi sieltä jo mieluisat kuosit. Ainoa mikä harmittaa on se, että Reimat joutuu nykyään aina tilaamaan nettikaupasta, sillä kaupat ottavat todella nihkeästi isompia kokoja valikoimiinsa. Itse tykkäisin ostaa vaatteet suoraan kaupasta, sillä en jaksa sitä nettikaupasta usein syntyvää palautus – ja vaihtorumbaa. Lapsi nimittäin kasvaa sellaista vauhtia, ettei aina osaa arvioida mikä olisikaan se paras koko. Mutta ehkä se on pieni vaiva hyvistä ja toimivista ulkovaatteista :)

  • Koo
    1.4.2016 at 12:51

    Mulla oli nyt 8-vuotiaalla käytössä toista talvea Reiman 140cm toppahousut ja piti melkeen kuva ottaa kun se tuli yks päivä sisään ja oli märällä lumella leikkinyt pari tuntia. Housut oli aivan likomärät, mutta tadaa – sisältä ei ollenkaan. Paitsi oikea polvi, joihin tuli ennen joulua viilto jonka paikkasin ihan vaan ompelemalla. Oikeasta polvesta oli sisähousut märät :D Taidankin laittaa siihen nyt tän keskustelun innoittaman jonkun paikan ja laittaa housut eteenpäin. Ommellulla polvella en kehtaisi :)
    Reimaa on myös isomman lapsen kaikki välikausihousut, koska ne on tarpeeksi kapeita koululaisen hyväksymäksi. Ei pussita :D Ne näyttää aika normeilta suorilta housuilta, ja laatuun oon ollut tooooosi tyytyväinen. katoin kaappia yks päivä pikkuveljeä silmällä pitäen, ja niitä housuja on meillä ruskeana tai harmaana koosta 122 aina 140 asti :D – että pysyy pikkuveli housuissa muutaman vuoden!

    Mulla on ollut muutamat Jonathanin haalarit myös lapsilla aikoinaan enkä ole huomannut juurikaan laatueroa Reimaan verrattuna, mutta Reimalla paljon kivemmat mallit ja värit. Tänä vuonna sitten siirryinkin takas Reimaan (pojalla oli talvihaalarina ihan samannäkönen haalari kun tuo Kiddo Currant, ja vihreenä. Sain monta kehua väristä. Se oli jotenkin niin puhtaan kirkkaan vihreä :)) Ja vaikka pojalla tapana laskea mäkeä lumikasoissa polvillaan (ja niissä aina hiekotushiekkaa joukossa) niin polvet yhä priimat. Hyvä ostos oli.

  • Maj
    1.4.2016 at 18:36

    Pakko kyllä todeta myös että just noi 5 vuotta vanhat reimat kestäneet parhaiten kulutusta. Pienimmat koot kiertäneet kolme omaa lasta läpi ja lähtivät vielä serkuille ehjänä kiertoon. Toki kulutus alta 3v. ihan eri kuin isommilla. Todella tyytyväinen ollen ollut kyllä reiman vaatteisiin noin yleensä, meillä ollu niitä uusina ja käytettynä ostettuina. Noilla vanhoilla laskettu peppumäkeä kalliolla, jää- ja lumimäessä kiipeilty ja kestäneet ehjinä, paitsi koululaisella jolla ei säyly mikään enään ehjänä! Välikausina en kotihoito aikoina käyttänyt ikinä kuriksia vaan hyvin kestivät sateet,lätäköt, kurat ja pesut.
    Ostin nyt talveksi uudet haalarit 2 nuorimmalle ja olin vähän yllättynyt kulumisesta. Haalarit siis olivat käytössä n3kk vain ja ainoastaan lumikeleillä, ja ulkoilukin vähentynyt tänä talvena päivähoidon aloituksenja ja töihin paluun myötä paljon koti vuosista. (luulen että myös rymyävätkin päiväkodissa vähemmän kuin kotihoidossa :D ) Ihan siistit ja ehjät oli haalarit, mutta pientä kulumaa yllätävän paljon.
    Kuivina on kyllä aina lapset säilyneet kuleneemmisakin reimoissa. Vähän olen kanssa pesuissa yrittänyt säästellä tuon vedenpitävyyden takia, ja jo ihan siksi että ihan yhtä likainen olisi seuraavaan ulkoilun jälkeen.
    Sitä mietin että pärjäättekö yhdellä talvihaalarilla tai välikausipuvulla? Meillä ulkoilu tosissaan vähentynyt nyt oman töihin paluun ja päivähoidon alettua, mutta silti tuntuu että pitäisi olla kaksi vaate kertaa ja vielä jotkut kauppa/juhla takit erikseen.

  • Nathalie
    2.4.2016 at 08:52

    Voi että tulispa meillekin kohta se vaihe kun viimevuotiset mahtuu!! En tiedä mitä olen näille pojille syöttänyt, just 3 vuotta täyttänyt mahtuu just viel alkutalvesta ostettuun 104 pukuun, kenkiä sai viime vuonna ostaa uudet 2 kk välein ja pahasti näyttää että uudet lenkkarit pitää hankkia kun viime kesän 28 tuntuu liian tiukalta. Kuopus on vasta 8 kk ja onneksi mennään tiuhaan läpi nyt vanhoja vaatteita, mutta voi hitsi ku kaikki ihanat vauvavaatteetki jää muutamassa viikossa liian pieneks :( Hänkin painaa yli 11 kg että taitaa isoveljen jalanjäljissä mennä :P mun pienet suuret <3

  • Enni
    2.4.2016 at 14:50

    Hei koska nuo välikausikamat tulee alennukseen yleensä? Eikö ne ennen kesää/kesällä just oo? Ei ole akuuttia tarvetta vielä isommalle koolle, mutta loppukesästä tai viimeistään syksyllä kyllä ja toiveikkaana ajattelin hyödyntää aleja :)