Tiedät olevasi liian väsynyt, kun… (osa x)

…tuijotat tätä näkymää ja mietit, miksi et onnistu näkemään…

….että millainen on lämpotila ulkona.

”Aaaa, ai niin se lämpömittari onkin tässä verhon toisella puolella!”

*******

Meidän Seela on pieni vauvabumerangi: se kääntyy öisin sadasosasekunnissa vatsalleen ja yrittää haudata päänsä petauspatjaan. Kääntö, bumerangi, kääntö, painia, bumerangi, imetys, kääntö, bumerangi aaaaa hermoromahdus. Olen nukkunut tällä viikolla varmaan maksimissaan kolmen tunnin yöunet (pätkissä) per yö. Patjalla makuuhuonen lattialla niin, että Joel hoitaa sillä aikaa vauvabumerangiaktiviteetteja.

Aika paljon väsyttää.

 

PS. Muita tuntomerkkejä väsymyksestä (Silvan vauva-ajalta) täällä.

4

You Might Also Like

  • Kahvittelija
    29.8.2014 at 17:08

    Voi ei :/ jaksamista sinne bumerangiarkeen! <3

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 17:17

    Voi ei! :/ Onks patja niin pehmeä, ettei voi sitten jäädä vatsalleen? Tai voisko Seela vaan nukkua vatsallaan? Voiks vauva nukkua niin? :D Tsemppiä paljon!

  • Titiomm (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 17:25

    Kyllä mulle on aina neuvottu että siinä kohtaa kun vauva osaa itse kääntyä ympäri voi antaa vauvan nukkua vatsallaan, jos se niin itse kääntyy. Pientä vauvaa toki pitää nukuttaa ohjaajasta riippuen kyljellään tai selällään. Jos lohduttaa niin 30 vuotta sitten kehoitettiin pienetkin vauvat nukuttamaan vatsallaan.

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 17:52

      Joo, jos viihtyisi vatsallaan, niin varmaan antaisinkin niin nukkua… Mutta ongelma on siinä, että ei asetu vatsalleenkaan vaan tempoilee siinä päätä puolelta toiselle ja sätkii jaloilla, ja äääää tulee tyyliin minuutissa. Lisäksi patja on niin pehmeä (niin kuin kommentoija tuossa yllä arvaakin), että jos jää ihan naamalleen (niin kuin usein pyrkii asettautumaan), tuntuu liian vaaralliselta jättää siihen. Tuosta pehmeästä kun ei ole niin helppo päästä ylös kuin kovasta. Ja vatsalta selälleen ei ole koskaan itse vielä kääntynyt.

      Luultavasti nää on niitä kuuluisia vaiheita. Joiden kyllä haluaisi menevän pian ohi. Onko kenelläkään muulla tällaista ongelmaa?

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        29.8.2014 at 19:27

        Meillä oli alkuun hiukan samaa kun oppi kääntymään vajaa nelikuisena mutta mä tylysti laitoin tutin suuhun ja kyynärvarteni pitkittäin vauvan selälle ja kämmenen päänsä päälle ja kevyesti pidin sitä päätä siinä sivulla taputellen toisella kädellä pyllyä. Niin tuo jotenkin oppi siinä asennossa nukkumaan ja samalla öiset ilmavaivakitinät väheni perän pöristessä vatsallaan maaten tasaiseen tahtiin. Pieni paine vatsan päällä sai varmaan aikaan sen ettei suoliston liikkeet tuntuneet niin kipeästi. Ja jos nukahti syliin esim päivällä niin laitoin siitä mahalleen nukkumaan siitä asti kun osasi itsekin niin kääntyä. Mut ei se vieläkään aina toimi (vauva kohta 6kk), välillä unissaan koittaa kannatella päätä ja sit menee hermo. On kyllä osannut myös kääntyä toiseen suuntaan kuukauden päivät mutta ei tee sitä nukkuessa/sängyssä vaan ainoastaan lattialla.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 17:37

    Masullaan meidän 4 kk vaavi nukkuu, sikeämmin ja levollisemmin kuin selällään..

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 17:56

      Voi nukkuispa meilläkin! Sitä odotellessa :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 17:50

    Eikö Seela ole jo yli 4 kk? Eikös yli 4 kk ikäinen vauva saa valita jo itselleen mieleisen nukkuma-asennon, kun siihen pystyy? En ole kuullut koskaan, että vauvaa pitäisi koko yön käännellä takaisin selälleen. Omat vauvani nukkuivat mielellään vatsallaan.

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 17:53

      Joo, viisi kuukautta tulee ens viikolla. Mutta tuossa yllä just samaan aikaan ehdinkin kirjoitella, miksi tämä on muodostunut meille ongelmaksi. Eli voi kun viihtyisikin – mutta äääää.

  • kat_ (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 18:32

    I feel you! Meillä on aivan täsmälleen samanlainen bumerangi kotona. Teoriassa osaa kyllä kääntyä myös selälleen, mutta ei kuitenkaan puoliunessa neljältä aamuyöstä. Sitten aamulla hymyillään äidille ja isille niin ihanan viattomasti. Että tämmöinen vaihe tämä.

    • kat_ (Ei varmistettu)
      29.8.2014 at 18:37

      Ja siis en myöskään kääntäisi meidän 5kk juuri täyttänyttä aina, mutta sama juttu, eli ei viihdy vatsallaan kuitenkaan. Yritän siis kääntää ennen kuin herää itkemään. Oh dear.

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 18:39

      Hehee, sama meillä tuo aamun hymy – äiti kun on totaaliloppu, niin vauva väläyttää aamulla sellaisen aurinkoisimman leveän virnistyksensä, silleen ”huomenta, äiti rakas!”. No parempi niin kuin että olisi huonotuulinen vauva, alkaa vähän paremmin äidinkin aamu unettoman yön jäljiltä :)

      Minkä ikäinen teidän bumerangi on? Meillä tällainen parin viikon kestänyt vaihe oli kesällä, sitten oli paremmat muutamat viikot, ja nyt tämä viikko taas uudelleen tätä.

      Vähän jotenkin ihmetyttää, että se ”vatsalta selälleen” -kääntyminen ei ole vielä meidän vauvalta tullut kertaakaan. Mä jotekin muistelen, että Silva olisi oppinut yhtä aikaa kääntymään molempiin suuntiin. Seela ei halua kääntyä takaisin ollenkaan vaan yrittää vaan pönkiä liikkeelle :D Varmaan on kiire isosiskon leikkeihin mukaan :)

      • Kristaliina
        29.8.2014 at 18:40

        Just vastasitkin iän :)

        • kat_ (Ei varmistettu)
          31.8.2014 at 17:40

          Joo, meillä vain ihan vähän (viikon tai pari?) Seelaa vanhempi tyttönen. Kääntyilee ja kierii lattialla pirteänä päiväsaikaan, ehkä vähän satunnaisesti tosin menee nuo selälleen kääntymiset… mutta joka tapauksessa yöllä on eri juttu ja kiepsahtaa puoliunessa vaan vasemman kyljen kautta mahalleen. No kohtahan nää etenee tuolla lattialla jo hurjaa vauhtia, varmaan teillä myös isosiskon esimerkki vaikuttaa asiaan. Tsemppiä! :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        29.8.2014 at 19:31

        Useilta vauvoilta jää tuo toiseen suuntaan kääntyminen kokonaan väliin. Meilläkään kaks ekaa eivät kierineet (osasivat kyllä pakon edessä kääntyä, mut eivät sitä huvikseen tehneet), kolmas rullaili pitkin lattioita vajaa viiskuisena. Nuo ekat eivät myöskään ryömineet, konttasivat 8kk ja nousivat samantien pystyyn ja kävelivät 1v.

  • Plussaa ja miinusta (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 19:13

    Meidän pikkuveli, reilu 4 kk, kääntyy kans sekunnissa (tahtomattaan) mahalleen havahtuessaan – sikeessä unessa ei. Kääntyy aina oikealle kyljelle, niin blokkaan vaan nukkumaan laittaessa mytätyllä pussilakanalla (tai vieressä nukkuessa itselläni) sen kyljen, niin pysyy selällään. Meidän vauva on semmoista tuhdimpaa mallia, että vaatii aika paljon tilaa (ja vauhtia) kääntyäkseen mahalleen asti… :)

  • AnniinaM (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 19:33

    Mitä jos kokeilisitte vauvan siirtämistä omaan sänkyyn. Tämä ei siis ole mikään perhepedin vastainen kommentti, mutta oma kokemus on, että kaikille lapsille perhepeti ei sovi. Meillä esikoisen ja kuopuksen kanssa perhepeti on ollut loistoratkaisu, mutta keskimmäisen uni on niin kevyttä, että hän tarvitsee oman rauhan nukkuakseen kunnolla. Keskimmäinen alkoi juuri tuollaisen öisen kähkäämisen kolmen-neljän kuukauden iässä ja siitä tuli nopeasti itseään ruokkiva kierre, äiti herää kun vauva alkaa kääntyillä ja vauva taas ei osaa enää nukahtaa kun hereillä oleva äiti on rauhaton. Kuvaavaa kyllä, me tajuttiin tää vasta, kun jonain yönä koko muu perhe oli siirtynyt sängystä muualle nukkumaan ja yhtäkkiä vauva vetelikin sikeitä läpi yön :-D

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 21:27

      Hihi, mä näin silmissäni ton tilanteen, että muu perhe on lähtenyt pakooon ja vauveli on, että ”jesh, vihdoinkin saa nukkua rauhassa” :D

      Tää meidän tirriäinen on ollut tähän asti varsinainen tissisuussanukkuja. Että näppituntumalla ajattelisin, että tilantarpeesta tuossa kääntyilyssä ei ole kyse (ja kääntyy siis aina muhun päin). Mutta kaikenlaista tässä nyt varmaan kokeillaan – jos ratkaisu löytyisi tuollaisesta, niin totta kai täällä saa yksinkin nukkua :)

      Tulevana yönä kokeillaan sellaisessa lampaankarvapussissa (minimivaatteissa) nukkumista – siinä se nimittäin niin hyvin nukkuu päivisin vaunuissa eikä kääntyile. Pitäkää peukkuja!

  • possu
    29.8.2014 at 20:26

    Meillä oli just tuo sama, mutta onneksi vain päivisin. Anopille valitin, että päivät menee grillivarrasta pyörittäessä. Sitä piti sitten vähän selitellä, että eikun kyse on vauvasta, joka kääntyy vatsalleen, ÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ja käännetään (ja kaulitaan…) jne. Luojan kiitos tämä tapahtui vain päivällä.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 21:09

    Miten Joel jaksaa töissä? Saako se nukuttu tarpeeksi? Tsemppejä sinne ja rauhallisempia öitä! &lt;3

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 21:32

      Se ainakin väittää, että se jaksaa paremmin kuin minä – siksi se on antanut mulle nyt parina yönä patjallanukkumisvuoron. Se rontti on niin onnekas, että se ei sängyn toisella laidalla herää, vaikka me Seelan kaa painitaan :)

      Toisaalta se usein nousee jo kuudelta, että ehtii käydä salilla ennen töitä. Uhhuh.

      …ja kiitos!

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        30.8.2014 at 23:58

        Seela kuitenkin nukkuu vaikka poistut sängystä? Häiriintyykö Silva vauvan hääräilystä? Toivottavasti tää menee pian ohi :) ohi se kuitenkin menee jossain vaiheessa vaikka se kehno lohtu on juuri nyt &lt;3 Mites muuten toi sivuvaunupinnis, onko sitä yritetty?
        Voimia ja kauniita unia :)

        • Kristaliina
          31.8.2014 at 10:24

          Eiku Seela ei just silloin nuku, Joel vaan ottaa silloin valvomavuoron… Ja mä korvatulpat :) Mut onneksi onneksi onneksi Silva ei häiriinny vaan nukkuu hyvin hälinästä huolimatta!

          Sivupinnis on siinä, mutta ihan alkuaikojen jälkeen Seela ei ole siinä suostunut nukkumaan – jossain vaiheessa 3-4 yötä sen kanssa taistelin niin, että vauva heräsi 5 minuutissa heti, kun tutti tipahti. Luovutin ja otin viereen, ja sitten nukuttiinkin tissi suussa seuraavat viikot :) Mut nyt tää kääntymähomma on tosiaan ongelma erikseen.

          Mutta kiitos, toivotaan että pian menee vaihe ohi!

  • Någon Annan (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 21:10

    Meilläkin vauva alkoi nukkua huonosti n. 1 kk iässä (on nyt 2,5 kk). Meillä on lainassa semmoinen Amazonas Koala -riippumatto, johon sain vauvan päiväunille (aluksi ei suostunut kiikkuun millään, vaan aina itki – kun hain kuvahaulla esimerkkiä siitä, miten vauva siihen keinuun asettuu, vastaan tuli vain hymyileviä vauvoja, mistä huomautin vauvalleni kyllä). Parin päivän päästä tajusin, että hei, tossahan se nukkuu hyvin, ja niin riippukeinu asennettiin pinnasänkyyn, joka on meidän sängyn sivuvaununa.

    Ihan mielelläni nukkuisin vauva vieressä, mutta se ei vain tällä kuopuksellamme toimi, joku vaaka-asennossa mättää (ei tykkää vaunuistakaan). Vauva jää aina välillä viereeni imetyksen jälkeen, jos olen liian väsynyt napaloimaan sitä takaisin riippumattoon, ja yleensä se johtaa ähräykseen ja tutinetsintätalkoisiin.

    Joten kannattaa kokeilla riippumattoa, jos jollakulla sattuisi olemaan sellainen lainattavaksi. Sitä en tosin tiedä, miten hyvin se toimii isommalla vauvalla (ja onko se edes vastaus tiedän ongelmaanne).

  • Asha
    29.8.2014 at 21:29

    Kuulostaa tutulta! Varsinkin se ”äääää…” Vauva herää itsekin siihen kääntymiseensä eikä osaa nukahtaa siinä asennossa. Paitsi kerran! Onneksi oli ymmärtänyt kääntää päänsä sivulle! Vähän kyllä jännitän, jos en herääkään siihen ähinään. Siksi varmaan itsekin nukun huonosti, kun oon tiedostamattani jossain heräämis-valmiustilassa koko ajan.

    • Kristaliina
      29.8.2014 at 21:38

      Joo just tää sama! Tuntuu niin kuin se kääntyminen ois joku tiedostamaton refleksi, jota oikeasti vauva ei itsekään halua mutta jolle se ei voi mitään… Toivottavasti tää on joku pian ohimenevä vaihe!

      Jaksamisia sinnekin!

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        29.8.2014 at 22:06

        Meillä tämä vaihe on myöhemmin saanut seuraajakseen vaiheen jossa kontataan unissaan ja sit sen jossa unissaan noustaan seisomaan (meillä ei ole edes pinnistä, mutta kyllä siitä sängyn vieressä olevasta seinästäkin tukea saa). Nämä vaiheet on kaikki menneet ohi muutamassa viikossa kun taidosta on tullut rutiinia – tai tilalle on tullut uusi taito jota unissaankin treenataan.

      • Jenn-
        30.8.2014 at 13:33

        Noi taitaa tosiaan olla just tuollaisia tiedostamattomia refleksejä, kun se vauva treenailee sitä vatsalleen kääntymistä (tai jotain muuta juuri opittua taitoa) kaiket päivät, niin aivot jotenkin jatkaa sitä treenailua nukkuessaankin ja se haittaa unta. Meidän pojalla istumaan oppiminen oli sellainen just, kun ei sitten osannut mennä itse takaisin makuuasentoon.

        Vinkkinä vois kokeilla osteopatiaa, jos haluaa koettaa jotain. Se rentouttaa sitä vauvan hermostoa jotenkin. En ole siis mikään ekspertti, mmutta osteopaatti osais selittää mistä on kyse. 

  • Minttunen
    29.8.2014 at 21:46

    Onko teillä unipussia? Mietin, että voiskohan se estää sen vatsalleen kääntymisen? Meillä ei ollut sitä ihan pikkuvauva-aikana käytössä, mutta sitten kun poika oppi nousemaan seisomaan sängyssä tukea vasten, niin laitettiin se öisin unipussiin, ja seisomaannousu ei onnistunutkaan unipussin kanssa ( aluksi, myöhemmin kyllä oppi senkin..). Aluksi kuitenkin se unipussi rauhoitti liikkumista. Toinen juttu, mitä vois ehkä kokeilla on kapalointi. Osa mun ystävistä on kapaloinut vielä Seelankin ikäisiä vauvoja :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    29.8.2014 at 21:59

    Ou ou aikamoista yöelämää. ”Vaiheista” tekee minusta todella raskaita se, ettei etukäteen voi tietää niiden pituutta. Viikon vaiheesta kärsii henkisesti yhtä paljon kuin kolmen viikon, kun ei se loppu häämötä, ennenkuin muutos vaan yhtäkkiä tulee. Saksalainen ystävä sanoi, että pienenä äiti teippasi sen yöpukuun talouspaperirullan estämään kääntymistä. Rulla oli silloin selkäpuolella, koska lapsen piti ajan ja maan tavan mukaan nukkua vatsallaan. Mutta voisko tuo toimia myös tässä, jotenkin vatsapuolella? Tsemppiä ja parempia unia!

  • Papyli
    29.8.2014 at 22:14

    Voi ei, kovasti tsempiä ♥

    Meillä Väinö kääntyi silloin vauvana unissaan mahalleen ja pelästy sitä niin, että alkoi aina itkemään ja hänet piti kääntää hyssytellen selälleen. Ja tätä jatkui välillä puolen tunnin välein..

  • mim (Ei varmistettu)
    30.8.2014 at 00:27

    Hee, tässä kaksivuotiaan kanssa samassa sängyssä säheltäessä (haluaa viereen kun on kipeä mutta nukkuu levottomasti ähisten ja puhisten, kainaloon haluten mutta kuumuudesta ja tilanpuutteesta siinä hermostuen yms.) tekstistäsi tuli mieleen ajat kun me vielä pääosin nukuttiin aina samassa sängyssä. Meillä oli alkuun ihan liian pehmeä sänky ja vauva pyörähti aina tahtomattaan kun painoerostamme johtuen minä olin patjakuopan pohjalla ja vauva sielä mäen päällä (:D sekavasti selitetty, liian vähän unta täälläkin ja tähän aikaan pitäis nukkua vaan ei uni tule..) Asia korjaantui jämäkämmällä petarilla, jonka piti olla väliaikaishankinta uutta sänkyä odotellessa. Väliaikaisuus jatkuu edelleen.
    Tuli vain mieleen :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    30.8.2014 at 10:43

    Siis minkä takia ette vain ensi yönä laita vauvaa omaan sänkyyn teidän sängyn viereen nukkumaan? Ei kai kaikkea tarvitse tehdä vaikeimman kautta, super hitaasti ja varovasti. Eihän se oma sänky ole mikään turvaton paikka. Saisitte kaikki nukkua. Sen tärkeämpää kun ei maailmassa ole.

    • Kristaliina
      30.8.2014 at 13:48

      Koska ääääää :)

      Tää tyyppi on todellinen ihokontaktivauveli; laitettiin meidän sänkyyn sivuvaunu, jossa vauvan oli tarkoitus nukkua. Ihan vastasyntynytvaiheessa meni, mutta sitten meni äääää:ksi – ja heti, kun otti kylkeen kiinni, niin tuli uni. (silloin kun tuli, ennen tätä yökääntyilyvaihetta) Jossain vaiheessa nukkuminen oli ihan konkreettista tissisuussanukkumista – nyt saa sentään ottaa about kolmen sentin ”hajuraon”. Maidon on kuitenkin parempi tuoksua, tai äääää :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        30.8.2014 at 20:12

        Niin no, jos se kaksi tai kolme yötä olisikin että äääääää, niin kyllä se sitten oppii, ja tulevina öinä voitte nukkua. Eri asia on että haluatko itse päästää irti.

        • Kristaliina
          30.8.2014 at 20:17

          No me ei olla ihan sen yö-ääääää:n kannattajia, me mieluummin etsitään niitä mahdollisimman itkuttomia pehmeitä keinoja. Mutta jokainen tavallaan :)

          • Kristaliina
            30.8.2014 at 21:24

            Piti vielä ihan palata tähän, kun jäi mieleen, että kuulostikohan töksähtävältä, kun näin kännykästä lyhyesti näpyttelen…

            Mutta siis Silvan ”unitaipaleelta” me opittiin isoimpana sellainen, että omia tuntemuksiaan vastaan ei kannata toimia. Ja eri perheillä ne omat ”meidän toimivimmat jutut” voi olla ihan erit tai jopa vastakkaiset. Meille tämä yhdessä nukkuminen toimii ja me nautitaan siitä. Ja tää kääntymisongelma on siis siitä ihan erillinen ja harmi kyllä olisi olemassa, vaikka nukuttaisiin erilläänkin…

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            31.8.2014 at 00:09

            Kaikki perheet tavallaan mutta tietty on myös vauvoissa eroja joille vanhempi ei pysty vaikuttamaan.. tarkoitan että vaikka vanhempi ei haluaisi niin vauva voi haluta vierellänukkumista tai päivvastoin että vanhemmat haluaisi nukkua vauvan kanssa mutta tämä nukkuisi paremmin omassa sängyssä :) ja sitten siitä mahallaan nukkumisesta niin isossa sängyssä voi olla suurempi riski kun on liian pehmeä patja ja peittoja/tyynyjä ym. kun taas vauvasängyssä on tasaisempi/jäykempi patja niin riski että vauva jäisi naamalleen nukkumaan on pienempi?
            Minun mietteitä… :)

          • Kristaliina
            31.8.2014 at 10:20

            Joo ehdottomasti: lapsen kuuntelua on totta kai myös se, että hänelle annetaan nukkumarauha jos hän on sellainen, joka rauhan tarvitsee!

            Mutta siis tosiaan tässä  meidän tapauksessa tuo vauveli on varsinainen ihokontaktivauveli: siinä on paras eikä oikein mikään muu ole koskaan kelvannut :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        31.8.2014 at 00:10

        Mutta nyt Seela on nukkunut sängyssä ilman sinua joa olet patjalla nukkunut? :)

        • Kristaliina
          31.8.2014 at 10:10

          Ei kun se nimenomaan ei ole nukkunut – sehän se ongelma onkin. Jos nukkuisi, niin eihän meillä olisi ongelmaa; äiti lattialle vaan :)

  • piupali (Ei varmistettu)
    30.8.2014 at 15:26

    Miten leveä sänky teillä on? Esikoinen 1v9kk nukkuu meidän vieressä, koska niin haluaa. Siinä nukkuu yönsä heräämättä, mutta jos joutuu yksin omaan sänkyyn, herää parin tunnin päästä itkemään. Ja tykätään itsekin tästä järjestelystä, lapsi on aika rauhallinen nukkuja joten ei edes häiritse vanhempien unta. Mutta tosiaan toinen lapsi tulossa, ja vähän epäilen mahtuuko sänkyyn neljättä. Ideaaliahan olisi saada vauva joka tahtoo oman rauhan nukkumiseen, voitaisiin jatkaa nykyjärjestelyä eikä kenellekään tulisi paha mieli. Esikoinen on kuitenkin niin kainalossa nukkuja ollut aina ja edelleen, etten osaa kuvitellakaan vauvaa joka haluaisi oman nukkumisrauhan.

    • Kristaliina
      30.8.2014 at 20:35

      Sänky on sellainen… hmmm… perusleveä parisänky, täytyypä mitata :) Mulla on tulossa varmaan jonkinlainen ”perhepeti neljän kanssa” -bloggaus lähiaikoina!

      Mutta meillä siis Silva nukkuu keskellä ja Seela reunalla mun vieressä, ja periaatteessa hyvin mahdutaan ja ollaan tyytyväisiä tähän järjestelyyn (paitsi nämä kääntymisongelmat, mutta eivät liity perhepetiin). Kun toinen vauva ilmoitteli tulostaan, me mietittiin tätä nukkumisjärjestelyä jonkin aikaa ja kyselin kokemuksia muilta perhepedissä nukkujilta – ja niin moni sanoi, että kyllä se voi onnistua, että haluttiin mekin kokeilla. Olisi tuntunut siinä vaiheessa niin kurjalta siirtää Silva pois – olisi tuntunut ”syrjäytykseltä”, jos olisi joutunut vauvan tieltä siirtymään pois…

      ”Sivuvaunua” kannattaa miettiä vauvalle, sellainen on siis meilläkin. Heh vaikka Seela ei siis siinä vaunun puolella nukukaaan vaan sängyn laidalla mun kainalossa. Mutta eipä ole putoamisriskiä, kun sivuvaunu jatkaa sänkytilaa :)

      Mutta lisää tästä aiheesta myöhemmin!

      • piupali (Ei varmistettu)
        30.8.2014 at 23:34

        Mekin ollaan oikeastaan luovuttu siitä ajatuksesta, että esikoinen siirrettäisiin omaan sänkyyn ennen vauvan syntymää. Ei taidettu itse sitä harkitakaan vakavasti, muut vain olettivat. Lapselle tuntuu olevan tosi tärkeää ja ihanaa tuo yhdessä nukkuminen, ja kun joka tapauksessa arki vauvan myötä muuttuu, niin halutaan tämä edes säilyttää ennallaan. Jonkinlainen sivuvaunu on pohdinnassa. Harmi että makkari on tosi pieni, muuten hankittaisiin 80cm leveä saman korkuinen sänky jonon jatkoksi. Siinä ainakin mahtuisi. :) Odotan perhepetipostausta innolla, meillä on vielä muutama kuukausi aikaa siihen että uusi tulokas syntyy. Sänkyhommiin (hehe) liittyen: eniten jännittää väsymys. Esikoinen on kesän aikana juuri alkanut nukkua kokonaisia öitä, olinkin unohtanut miltä tuntuu aamulla herätä levänneenä. :D

        • Kristaliina
          31.8.2014 at 17:45

          Joo me kans ehdittiin noin puoli vuotta nauttia kokonaisista öistä ennen kuin palattiin pisteeseen nolla :)

  • hanko (Ei varmistettu)
    30.8.2014 at 15:49

    Mä oon lapseton, mut kommentoin kuitenkin, koska kehitin itelleni aikuisiällä samanlaisen ongelman. Liian pehmeän patjan takia päädyin joka yö monta kertaa mahalleni nukkumaan ja heräsin kädet ja käsivarret puutuneina, kun ne oli aina jotenkin ihmeellisen kiemurassa kropan alla. Vaihdoin futoniin ja ongelma on aika lailla historiaa. Kookosfutoninkin (toiseksi kovin futonpatja) kanssa vielä satunnaisesti saatoin päätyä mahalleni, mut täyspuuvillaisen kanssa en enää lainkaan. Eli joo, mä suosittelen kans kovempaa patjaa. :D

    • Kristaliina
      30.8.2014 at 21:28

      Hmmm joo ehkä vois kokeilla vaikka petarin alle jotain levyä ”koventajaksi”!

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        1.9.2014 at 08:57

        Ottakaa petari kokonaan pois ja nukkukaa pelkällä patjalla toistaiseksi? Eihän tuossa touhussa ole mitään järkeä, että yritetään perhepetiä pitää niin, että vauvalla ei ole siellä turvallista olla. Menee ihan päälaelleen koko homma.

        • Kristaliina
          1.9.2014 at 09:20

          Hmm tässä ei siis ole kysymys ollenkaan perhepedistä. Vaan vauvan kääntyilystä. Se kääntyilee ihan samalla tavalla ihan missä tahansa. Paitsi vaunuissa, missä nukkuu nyt.

          Se mun mielestä menee päälaelleen, että joka ikiseen nukkumiseen liittyvään ongelmaan haetaan syy perhepedistä. Meillä ei ole ongelmaa perhepedin kanssa, me viihdytään/nukutaan siinä oikein hyvin koko porukka. (paitsi tämä kääntyilyongelma nyt) Anteeksi, kun sanon näin tiukasti, mutta vähän väsyttää :)

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            1.9.2014 at 11:24

            Miksi se vauva ei voi nukkua yöllä vaunukopassa, jos se nukkuminen siellä onnistuu kääntyilemättä???