Telaketjutyttö

Tiedättekö ne sellaiset keski-ikää lähenevät naiset, jotka epätoivoisesti yrittävät näyttää teini-ikäisiltä..? No, mähän en tietysti sellainen ole, koska oon luontaisesti niin valtavan hehkeä. Hehe.

Mutta: 

Terveisiä teini-iästä.

2

You Might Also Like

  • MirvaK
    14.5.2014 at 17:32

    Onkos kuinka iso remontti edessä? Itse kävin oikomishoidon silloin teininä. Raudat olivat 2x3v (yläaste ja lukio). Toinen jakso tuli kun eka ei onnistunut kun ”ei me nyt aateltu että hampaita tarvisi poistella” -mentiin.

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 19:51

      Tän pitäis olla aika nopea: noin vuosi rautoja ja sitten leikkaus… Normaalisti rautoja näissä pidetään 2-3 vuotta kuulemma, mutta sain kerrankin kehuja hampaista – ovat sen verran suorat, että tarvitsee vain korjata väärän purennan aiheuttamat tuhot. Ja sitten tosiaan leukaleikkaukseen :)

      Mä oon kuulemma oppikirjaesimerkki siitä, miten käy, jos teininä ei käytä hammasrautojaan. Mulla oli sellaiset yöraudat, mutta en ollut niiden kanssa tarpeeksi ahkera… Eli siis huono esimerkki. Täytyy tarkentaa :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        14.5.2014 at 20:27

        Nonni, nyt sitten todistusaineistoa keräämään lapsille, että katsokaas kuin käy jos ette pidä niitä rautoja teininä :) Vaikka hienothan noi onkin ;)

        S

      • ninieni (Ei varmistettu)
        14.5.2014 at 21:52

        Auts, saat sympatiani! Omat rautani sain 26 vuotiaana, sit 1,5 vuotta niiden kanssa (purettiin nyt jouluna, jei!) ja nyt viitisen vuotta jälkiointaa tuollaisella ainoastaan syömisen ajaksi irroitettavalla systeemillä. Mullakin piti olla leukaluun pidennysleikkaus, mutta vuoden oikomisen jälkeen totesivat, ettei sitä enää tarvitsekaan.
        Tsemppiä, kyllä se siitä! Jopa mulle, hammaslääkäri- ja kipukammoiselle se oli ihan siedettävä kokemus, rautojen purkamista lukuun ottamatta.

        • ninieni (Ei varmistettu)
          14.5.2014 at 21:56

          Ja täytyy vielä jatkaa, että mäkin olen hyvä esimerkki siitä, miten käy kun ei lapsena oiota. Nyt aikuisena hammaslääkärin diagnoosi oli nimittäin, että joko oiotaan nyt tai 10 vuoden päästä laitetaan proteesit, your choice. En tiedä onko vain huonoa tuuria vai onko lapsuuden kotikaupunkini hammashuolto vain rappiolla, sillä 10 vuotta vanhemmalle siskoni purukalustoa oiottiin myös saman ikäisenä kuin omaanikin.

  • annaandandyathome
    14.5.2014 at 17:55

    Hienoa, iso operaatio aluillaan! (Sisäpiiritietoo: Ens kerralla ota jokainen kumilenkki eriväriä, sit sä oot tosi cool!)

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 19:49

      Joo, näin se oikojakin kertoi! :) Ekat se laittoi ihan perusvärillä mutta vinkkasi, että kun oon ”sinut” näiden telaketjujen kanssa, voi alkaa hassutella noilla väreillä :)

  • kaisakaroliina
    14.5.2014 at 18:53

    Itselläni on jo kauan ollut haaveena saada tämä risukko ojennukseen, mutta se on kuulemma hirmu kallista. Viitsitkö yhtään avautua kustannuspuolesta? Paljonko kaikenkaikkiaan toi hoito maksaa ja millaisissa erissä sitä maksua tulee? Entä onko eroja, ootko veraillut?

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 19:45

      Mulla kävi niin onnellisesti (heh), että pääsin kaupungille hoitoon… Mun ongelma on ennen kaikkea alaleuassa, joka on hakannut/hakkaa ylähampaat vinoon. Ensin noilla raudoilla korjataan syntyneet tuhot, ja sitten joudun kirurgin pöydälle tuon alaleuan kanssa – hui! Mutta joo; pidempi tarina :) Bloggailen tästä varmaan lisää lähiaikoina!

      Eli kaupungilla tuon hinnaksi tulee vain poliklinikkamaksu per käynti, ja sitten leikkauksen yhteydessä hoitopäivät sairaalassa. Yksityisellä hinta olisi ilmeisesti tosi kova…

      • ninieni (Ei varmistettu)
        14.5.2014 at 22:14

        Itselläni oionta on nyt kontrollivaiheessa eli kallein osa on takana. Laskeskelin, että julkisella se tuli kustantamaan ehkä jonkun 800-900 euroa, kun oionta kesti 1,5v ja käyntejä oli n. kerran kuussa + alussa ja lopussa enemmän + irronneiden kiinnikeiden / hankauksen korjaulut yms.

        Ai niin, Kristaliinalle vinkiksi et kannattaa valittaa heti, jos raudat hankalaa parin ekan viikon jälkeen vielä. Ensiapuna voi käyttää sellaista vahaa, joka estää hankauksen väliaikaisesti. Itselläni jostain syystä päätettiin oikoa myös viisaudenhampaat ja rautoja säätäessä hammaslääkäri käski aina kokeilemaan kielellä, ettei ole teräviä kohtia. No eihän mun kieli sinne viisaudenhampaiden taakse ylttänyt ja sinne jäi aina oiontakiskon terävä pää. Oli muuten aika julman näköinen limakalvo poskessa useamman kuukauden ajan ennen kuin hajusin pyytää hammaslääkäriä kokeilemaan, jääkö sinne mitään terävää.

  • ironia
    14.5.2014 at 19:11

    Oliko niin, että sulla hoidettiin tää kunnallisella puolella? Itse kävin yksityisellä hinta-arviossa ja jos en ihan väärin muista, niin 6000 euroa olis maksanut mun 1-1,5 vuoden oikomishoito. Jätin väliin, koska haitta on enemmänkin ulkonäöllisissä seikoissa, eikä varsinaista haittaa ole.

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 19:48

      Joo, just näin! Mä vastasinkin just tuohon ylös, eli kunnallisella onneksi menee… Mäkin joskus kyselin yksityiseltä, mutta silloin tilanne ei ollut vielä näin paha ja sieltä sanottiin, että ei kannata alkaa korjata – maksu on niin kova. Silloin se oli vaan ulkonäöllinen juttu. Mutta sitten hups vaan tilanne onkin vuosien varrella pahentunut ja nyt tosiaan pääsin ihan kaupungille, koska vaiva on sellainen, että ilman korjaamista se vaan pahenisi ja pahenisi…

  • Nickye
    14.5.2014 at 19:53

    Mä kysyin ohimennen Helsingissä Megaklinikalta (joka muistaakseni mainostaa itseään sillä että hinnat ovat lähellä kunnallisen puolen hintoja, ainakin paaaaljon halvemmat kuin yksityisellä) oikomishoitoa, heillä on käytössä joku ”uusi ja hieno” metodi mutta sekin maksoi muistaakseni jossain 3000 ja 5000 välillä. Osamaksu olisi onnistunut kyllä, mutta sitten tuli se mikä tappoi minun intoni koko hommaan: koska hoitoa tehtäisiin leukaan joka on jo luutunut malliinsa (olen 34v) tulisi hampaiden taakse PYSYVÄ rauta, eli koko loppuikäni olisi rautaa jossain muodossa suussa koska luu pyrkii aina alkuperäiseen muotoonsa. Ei kiitos. Vaikka alahampaani ovatkin edessä osaksi päällekkäin, en kärsi siitä NIIN paljoa.

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 19:56

      Mulle kans ohimennen mainittiin, että pysyvä saattaisi tulla – sinne just piiloon kuitenkin. Mä sitten lähdin kuitenkin tähän, koska mulle tosiaan kerrottiin, että mun tilanne pahenee, jos sitä ei nyt hoideta… Eli vaihtoehdot oli vähän niin kuin tää homma tässä nyt tai juurten vaurioitumisen takia tipahtavat hampaat 20 vuoden päästä :) (okei ehkä vähän liioittelua mukana :D )

    • paulahelena
      14.5.2014 at 20:00

      tähän täytyy kommentoida, että mulla on 12-vuotiaana tehdyn oikomishoidon jäljiltä edelleen rauta alahampaiden takana, sillon sanottiin et se poistettais 10 vuoden kuluttua mutta silloin olikin uudeks käytännöks muodostunut, että jätetään paikoilleen. no, siitä ei itelleni oo mitään haittaa ollu, pitää vaan muistaa et hammaslankaa ei niissä hammasväleissä voi käyttää, minkä yli toi menee. ja hammaskiveä kertyy pikkusen tavallista herkemmin tolle alueelle. ulospäin ei näy millään tavalla, kielellä toki tuntuu jos kokeilee. mut siis ei oo välttämättä mikään iso juttu!

      • Kristaliina
        14.5.2014 at 20:01

        Kiva kuulla – koska mullekin varmaan jää sellainen :)

        • Pirita V (Ei varmistettu)
          14.5.2014 at 20:15

          Retentiokaari. Mulla on ollut sellainen alahampaiden takana kohta 15 vuotta. En muista sen olemassaoloa ikinä :) Ja miehelläni on vastaava kaari sekä ala- että ylähampaiden takana. Eli ällös huoli näistä! Erittäin tärkeää, että hampaat pysyy varmasti sitten siinä uudessa, terveellisessä ja kauniissa mallissa!

          • manti (Ei varmistettu)
            14.5.2014 at 20:51

            Jep, mulla oli erilaisia oikomisvälineitä suussa koko ala-asteen (mm. Laitettiin etuhampaiden välinen rako umpeen – joskus mietin kuinka söpö se mahtaisi olla nyt aikuisena jos sen olisi annettu olla :D), viimeisimpänä sitten tuo kaari, joka kuitenkin poistettiin pari vuoden jälkeen koska ”valmista tuli”. No nyt sitten alahampaat on vääntyneet takaisin vänkyrään. Onneksi tuo nyt ei ole pahemmin häirinnyt, kun ylähampaat on pysyneet nätisti rivissä, mut ihmeesti ne hampaat tosiaan pyrkii palautumaan samaan tuttuun sikinsokin-asentoon jos kaikki rauta suusta poistetaan.

        • Emma L.
          14.5.2014 at 22:59

          Mullakin on ollu jo kymmenisen vuotta retentiokaari. Varmaan sen sais otatuttaa jo pois, mutta en tiedä uskallanko – en halua etuhampaitteni väliin uutta rakoa. Siihen on kuitenkin tottunut jo niin hyvin. Ainoastaan se ärsyttää, kun siihen tarttuu välillä leivänmuruja, leikkeleenpaloja ynnä muuta – niihin auttaa erikoishammaslanka. :)

      • MirvaK
        14.5.2014 at 21:10

        Mullakin jäi tuo kaari jokuseksi vuodeksi oikomishoidon päätyttyä, mutta se sitten poistettiin kun se koko ajan parin kuukauden välein irtoili toisesta reunasta. Poistosta on nyt 10-12 vuotta ja hampaat ovat pysyneet paikoillaan.

    • wwwindy007 (Ei varmistettu)
      15.5.2014 at 19:02

      Mulla on ”ikuiset” raudat alahampaiden takana eikä ne haittaa yhtään mitään :) Olen ihan sinut rautojen kanssa eikä ne haittaa tai tunnut yhtään miltään. Käyn kaksi kertaa vuodessa poistattamassa hammaskiveä ja samallatarkistetaan, että kisko on pysynyt kiinni.. Mielummin mä otin raudat ikuisesti kuin purentavian ja vinot hampaat :)

  • Gina Lemone
    14.5.2014 at 20:19

    Serkkuni meni viroon oikomaan hampaitaan kun oli kuulemma 7kertaa halvempaa siellä kuin suomen yksityisillä.

    Mulla oli kanssa teininä ensin ihmeellinen niskavetohärpäke, sitten telaketjut ja lopuksi kitalakisysteemi. Hymyilin vuosia suu kiinni kun olin niin nolona niistä. Mietin silloin aluksi että en tod halua mitään rautoja mutta onneksi äiti puhui mulle järkeä :D Aikuisiällä ei tarvitse onneksi niin paljon miettiä että ”yhyhyy mitä jos mun jengi pitää mua nyt nolona”! 

    Mutta nyt saat kokea kaikki hauskat teinijutut kuten millaista on pussailla hammasraudoilla :D 

    • MirvaK
      14.5.2014 at 21:12

      Mä opin mun kuuden vuoden rauta-aikana hymyilemään suu kiinni ja vaikka aikaa on kulunut, niin vieläkään en osaa hymyillä ”normaalisti”.

  • Cpop
    14.5.2014 at 21:12

    Siis minä HALUAN hammasraudat ja kunnon korjauksen hampaisiin, mutta koska ongelmani (muka) on kosmeettinen niin siihen ei julkiselta puolelta kajota ja hinta-arviot tällaiseen korjauspuuhaan yksityisellä olisi 2000-10 000EUR väliltä mitä vaan, että jipii!

    Miulla oli raudat yläleuassa 3-6lk välillä ja olin onnellinen kun ne sai pois, oli myös ihanaa kun oli suorat hampaat eikä tarvinnut kärsiä niitä kiristyksiä enää kertaakaan! Aattelin silloin että jumantsuikka en enää ikuna mene hammaslääkääriin ellei ole ihan pakko! No nyt ois vähän pakko kun alaleuka on liian pieni ja viisaudenhampaat työntää hampaat ihan päin *piip* + pilaa myös yläleuan vaivalla korjatun purentavian. Viimeksi kun kävin hammaslääkärissä, sanoivat vaan etteivät tee mitään ennenkun viisaudenhammas on kunnolla ikenestä ulkona. Just joo, ootellaan vaan kunnes on purenta niin päin hanuria että hyvä kun syömään/puhuman pystyy.

    No okei, olen ehkä vähän kiukkuinen tänään -.-

    • Kristaliina
      14.5.2014 at 21:22

      Tää sun vaiva kuulostaa tosi paljon samalta kuin mun! …paitsi just että mun ylähampaat on tuon takia jo vääntyneet ja nyt ne pitää oikoa… Mun viimeinen viisaudenhammas otetaan tässä oionnan yhteydessä pois.

    • no höh (Ei varmistettu)
      15.5.2014 at 01:44

      Minulla leikattiin alaviisuri vaikka siitä oli vain yksi kulma näkyvissä. Leikkaus tehtiin tulehdusriskin vuoksi ja siksi ettei hammas olisi mahtunut rivistöön. Minulla tosin on perussairaus jonka vuoksi ei saisi olla mitään tulehduksia missään joten hampaanpoistokin tehtiin siksi helpommin. Mutta kyllähän tuon syyn vuoksi pitäisi poistoon päästä, purenta on iso asia ja hampaan poisto pieni asia!

      • Cpop
        17.5.2014 at 21:44

        Miulla toinen nuista oli tulehtumassa ja kävin hammaslääkärissä joka poltti palasen ientä pois(ettei ole semmoista jemmaa siellä), ja sanoi että ei tätä vielä voi poistaa kun on vielä niin ikenessä, jos kipeytyy/tulehtuu niin soita uudestaan ja jatketaan antibiootteja. En tiedä mistä lie kiikastaa, mutta varmasti asiaan vaikuttaa se ettei paikkakunnalla käy hammaskirurgi kuin muutaman kerran vuodessa ja jonot on aikamoiset. Mies kävi visurin takia viime lokakuussa hammaslääkärissä ja aika poistoon tuli viikko sitten, ensi kuussa on aika! Nää on näitä pienen paikkakunnan ongelmia:D

  • Linka
    14.5.2014 at 21:28

    Mun telaketjukokemukset (kylläkin monen vuoden mittaiset sellaiset) rajoittuu aikaan, jolloin ei ollut kivoja värilenkkejä :( toisaalta ehkä puolensa värittömyydessäkin, koska telaketjuiässä vaatehuollosta vastasi äitini, jonka maku oli kauniisti sanottuna, vanhahtava ja kirpparia. Värikkäät hampaat olisivat olleet vain piste friikki-iin päälle :D. Tänä päivänä kaiken kiristyspäivien jälkeisten kiputuskien arvoista toki, mutta muistan kuin eilispäivän kun sain ensin telaketjut pois ja tilalle tuli hampaiden taakse laitettu metallilanka pitämään leegot suorassa ja kun se viimein poistettiin niin ei voinut lakata virnuilemasta viikkoon.

  • Iiduliinu (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 22:07

    Heips,

    Täällä on ruudun takana entinen oikomisleikkauspotilas! Multa leikattiin ylä- ja alaleuka (eri ongelma kuin sulla, mulla oli alaleuka liian pieni ja yläleuka liian alhaalla —> alaleukaa tuotiin eteen ja yläleukaa nostettiin). Paljon hyvää faktaa ja vertaistukea sain tästä blogista: http://vilmanpurenta.blogspot.fi/

    Kyseisestä blogista voin itse hammaslääketiedettä opiskelevana sanoa, että tiedot ovat hyvin päteviä ja blogi antaa rehellisen kuvan hoidosta ja leikkauksesta toipumisesta. Kannattaa lukea! Auttaa varautumaan tulevaan :) Tsemppiä! Ja muuten, liilat kumilenkit näyttävät aika siisteille! Mutta oranssit oli kans ihan hauskat. Värittömät kumilenkit värjääntyvät ruuista nopeasti ja näyttävät likaisilta.

  • tonsku (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 22:07

    Minä kävin juuri viime lokakuussa alaleuan siirrossa. Siirrettiin eteenpäin kun juuri sama vika oli että alahampaat rikko ylähampaita. 3 vuotta jouduin aluksi pitämään vaikka vuodesta minullakin puhuttiin. Sitten vihdoin pääsin leikkaukseen ja hyvin se meni :) hetken oli ihan urpon näköinen kun naama paisuksissa :) nyt on loppusuora menossa ja pian leegot kunnossa :) toivotaan että sinulla menee hyvin leikkaus ja muu :)

  • annap. (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 22:18

    Minulla on sama ruljanssi loppusuoralla. Lapsena/nuorena useiden vuosien oikomishoito ja nyt yli 20 vuotta myöhemmin kaikki uudestaan. Noin 1,5 vuoden kiinteät kojeet, alaleuan siirtoleikkaus ja nyt vielä suussa sellainen kitalakikoje. Leikkaus meni hyvin ja yllättävän kivutonta, toipuminen oli kohdallani suht nopeaa, mutta nälkä oli koko ajan kun velleillä ja soseilla ei saanut vatsaa täyteen. Ruokailemaan joutui opettelemaan kun lihakset ja uusi leuka eivät alkuun meinanneet millään totella. Tunnottomuus, turvotus yms. leikkauksen jälkeiset jutut kuuluu asiaan tietenkin. Aika menee varmasti nopeasti ja kaikkeen suuhun laitettavaan tottuu. Kaiken tämän rassailun ja leikkausen jälkeen ei mikään hammaslääkärin tuolissa tehtävä ikävä toimenpide tunnu miltään ;) Tsemppiä siis!

  • -mimmu- (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 22:24

    Minulta on oiottu sekä ylähampaat, että alahampaat. En tiedä onko tällä paikkakunnalla puutetta oiottavista kun pääsin kunnalliselle. Tilanteeni oli että toinen yläetuhampaista oli vinossa ja alarivissä etummaiset hampaat oli vinossa ja 1 oli ”karannut” taaksepäin. Arvioksi sain että rautoja pidetään 6-9kk ja hinta-arvio oli n.800e. Noh, pidin ylärautoja 2kk ja alarautoja 1kk koska hampaani olivat mielestäni tarpeeksi suorat ja suuni/hampaani/leukani/pääni olivat niiiiin hemmetin kipeät koko hoidon ajan, enkä voinut alkaneen raskauden takia syödä buranaa (panadolista tunnetusti ei ollut apua). Lääkäri tuumasi että otetaan pois, jos olen sitä mieltä ja kyllä olin! Päätin että hampaani saavat olla vinot, tai mitä tahansa kunhan minun ei tarvi kestää sitä kipua ja ahdistusta. Tilanteeni kuulostaa varmaan ihan naurettavalta sinun hoitoosi verrattuna,mutta olen tyytyväinen näin.
    Yläetuhampaisiin sain muuten sellaiset valkoiset nastat, niin rautoja ei juuri huomannut ja retentiokaaret laitettiin sekä ylös että alas ja saavat kuulemma olla lopunikää, jos ei ole haitaksi.

    Tsemppiä koitokseen, toivottavasti hoito ei ole sinulle kovin kivulias! :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 22:26

    Sain muutama päivä sitten hammaslääkärissä kuulla, että oikomishoito ja leikkaus on edessä myös. Tieto tuli täysin yllättäen ja nyt olen jonossa erikoissairaanhoitoon. Kirjoituksesi lukeminen sai mut tuntemaan oloni vähemmän yksinäiseksi asian kanssa. Ajatus raudoista 33-vuotiaana oli aika järkyttävä ensin mutta mielummin pari vuotta piinaa kuin koko loppuelämä erilaisia vaivoja riesana. Kiitos tästä kirjoituksesta!

  • eppunen
    14.5.2014 at 23:00

    Näytät tuossa kuvassa kyllä oikeasti ihan 16-vuotiaalta :D

  • enkeksinimimerkkiätähänaikaanyöstä (Ei varmistettu)
    14.5.2014 at 23:59

    Huhu, en tiedä mihin postaukseen tämän kommentoisin, mutta oon nyt lukenu 64 sivua läpi sun blogias muutaman päivän aikana ja oon jääny ihan koukkuun. En ymmärrä edes miksi tämä kiinnostaa niin paljon, olen vasta teini-iässä eikä perheen perustaminen tosiaan ole ajankohtaista vielä moneen vuoteen. Kait sulla vaan on niin osuva kirjoitustyyli ja ihana asenne kaikkeen 8) Just semmonen minkä itekki haluaisin säilyttää mukana sitten vanhetessakin, ettei kaiken tarvitse olla niin vakavaa, vaikka oiskin perhe huollettavana. Kaikkea hyvää teille!

  • moikkelis (Ei varmistettu)
    15.5.2014 at 02:01

    Olisi kiva jos kirjoittaisit jostain harrastuksista mitä on lasten kanssa tähän mennessä ollut! Mutta ymmärrän jos postausta ei ihan heti tule, varmaan aikamoista kiirettä siellä pitää :D

    Kiitos blogista!