Pysähdy, hyvä ihminen!

Tänä syksynä tuttu äiti sai eräänä aamuna pysäyttävän puhelun – teidän koululaisenne on ollut onnettomuudessa, törmännyt liikennevaloissa rekkaan. Koulumatkalla suojatiellä, vihreillä valoilla. Onneksi lapsi selvisi naarmuilla ja valtavalla säikähdyksellä. Sekunnin sadasosista oli kuitenkin kiinni, etteikö jotain hyvin vakavaa olisi tapahtunut.

Ylen Kioski julkaisi tänään Facebookissaan videon, jossa lapseksi naamioitunut toimittaja ylittää suojatietä helsinkiläisen ala-asteen lähistöllä. Tässä tulos:

Video: Yle Kioski Facebook, täällä.

Itseäni eniten karmaisee tuo, miten viereisen kaistan auto porhaltaa ohi, vaikka toisella kaistalla on suojatien eteen pysähtynyt auto. Tätä näkee liikenteessä ihan jatkuvasti; reilu vuosi sitten avauduin asiasta täällä.

Ja alkukesällä Facebookissa kiersi tällainen video:

Video Facebookissa täällä.

Olisitko pysähtynyt? Mä olisin. Tiesittehän, että tuossa pitää pysähtyä!

Yle Kioskin Facebookissa tätä tilannetta kutsutaan ”giljotiiniksi” – ja sitä se voi ollakin, hui. Olen itse usein miettinyt, että mitä tällaisessa tilanteessa pitää tehdä. Jos siis on itse se pysähtynyt, suojatiellä on joku, ja viereistä kaistaa on tulossa auto, joka ei ole selvästikään aikeissa pysähtyä. Tästä puhuttiin keskustelussa viimeksi; joku ehdotti tööttäämistä. Siinä on kuitenkin sellainen riski, että tööttääminen saattaa säikäyttää jalankulkijan tekemään jotain harkitsematonta.

Tämän olen kertonutkin: itse meinasin jäädä lapsena auton alle niin, että en edes ollut menossa yli, kun minulle huudettiin äkillisesti aikuisen ihmisen hätääntyneellä äänellä ”ÄLÄ MENE!”. Säikähdin huutoa ja aivoni rekisteröivät vain loppuosan ”MENE!” ja jotenkin siinä lapsenajatuksillani tulkitsin, että nyt on joku kamala vaaratilanne, pakko totella. Säntäsin henkeni kaupalla tien yli. Muistan vieläkin sen tunteen, miten kovasti säikähdin – ja miten lähellä se oli.

Riskien takia siis lapsen (tai aikuisenkaan) säikäyttäminen suojatiellä arveluttaa. Mutta nyt siellä samaisessa Kioskin Facebookissa oli poliisin antama ohje tällaisiin tilanteisiin. Itselleni tämä ainakin oli ihan uusi juttu, ja halusin jakaa sen eteenpäin myös teille:

liikenne giljotiini

lähde: Kioskin Facebook

Tämä ei tietystikään poista sitä, että sen toisen autonkin pitää pysähtyä ja SEN kuuluu myös noudattaa liikennesääntöjä – MUTTA jos yhtään voi pienentää onnettomuuden riskiä antamalla toiselle autolle hieman reagointiaikaa, se on varmasti sen arvoista.

Teen siis jatkossa näin. Ja toivon vaan, että se viereinen auto ei tästä tulkitse, että ”no ei tuo ole suojatien edessä”. Sekin riski tuossa tietysti on. Uhhuh. Toivottavasti tämä keskustelu jatkuu, tuo Kioskin video leviää ja autoilijat todellakin heräävät tähän asiaan.

Ja voi kun ihmiset vaan hemmetti vie noudattaisivat niitä liikennesääntöjä. Miksi se on niin vaikeaa, en tajua. Usein autoilussa tuntuu olevan kyse enemmän jostain kummallisesta egojen taistelusta ja ”minä ensin” -tavoittelusta kuin liikenteen turvallisuudesta ja sujuvuudesta.

Aiempi (neljän vuoden takainen, oho) autoiluavautumiseni täällä.

21

You Might Also Like

  • Vannikkila
    18.8.2016 at 12:17

    Kyllä! Kyllä, kyllä ja kyllä! Vielä kiehuttavampia tilanteita ovat ne, jossa on vain kaksikaistainen tie (siis yksi kaista per suunta) ja on pysähtynyt suojatielle, niin takana tuleva lähtee OHITTAMAAN! Siis mitä h**vettiä?! Aikuiset ihmiset.

    Kamalaa ja pysäyttävää on aina se, kun näkee, että on suojatien kohdalla ambulanssi, poliisi – ja lapsen pyörä. Se on aivan kamalaa. Muistan miten autokaulussa kertoivat, että usein saa esim. nopeuksien tiputuksia vasta kun oikeasti on sattunut jotain vakavaa. Yksi lapsuudenalueen nopeusrajoitus putosi noin 2 kk sen jälkeen, kun olin nähnyt siellä juuri tuon edellä mainitun kombon virainomaisia ja polkupyörän. Kylmää vieläkin.

    Meillä on siis kerran vastattu kotona puheluun, jossa sukulainen kertoi heränneensä siihen, että poliisi on ovella. Kyllä. Heidän poikansa ei päässyt pelkällä naarmuilla. Tilanne oli toinen (ei suojatie), mutta sitä puhelua tai koputusta ei halua kukaan vanhempi, ei koskaan.

    Mä olenkin ottanut kotona käyttöön sen, että EN huuda koskaan pojalle, että ”Älä liiku/älä mene!” vaan aina että ”Pysähdy!” Silloin sana on selkeä, eikä tartte miettiä, kuuleeko kaikki sanat. Siitä on myös yritetty tehdä meille leikkiä, että voidaan juosta tai hassutella ja kun joku huutaa et pysähdy tai seis, pitää kaikkien jähmettyä.

    • krista
      18.8.2016 at 12:33

      Itselläni aina Töölössä yhdessä kohdassa humahtaa päälle ahdistus: siinä viime syksynä yhdelle koululaiselle tapahtui se kamalin :( Suojatiellä. Tällaisia EI pitäisi sattua!

      Tuohon viimeiseen muuten: meillä kans on opeteltu ”turvasana”, meillä se on STOP. Eli sen jos äiti tai isi huutaa, niin pitää pysähtyä VÄLITTÖMÄSTI eikä mennä yhtä ainoaa askelta enää. Sitä on meilläkin ihan treenattu rauhallisilla hiekkakävelyteillä – just että ensin saa juoksennella ja kun kuuluu STOP, pitää pysähtyä välittömästi. Eli just niin kuin teillä tuo harjoittelu! Mä luulen, että tällainen on ihan hyvä juttu olla olemassa, ei tule noita väärinkäsityksiä. Kieltosanassa saattaa olla just tuollainen, että se ymmärretään hätätilanteessa väärin.

      • MiiaK
        20.8.2016 at 13:11

        Meillä käytössä myös ”Pysähdy” ja ”Stop”, mutta hitsi, kun tyttö ei aina tottele sitä. On monesti saanut spurtata perään, kun ei ole totellut pysähtymiskäskyä. Onneksi vielä ei ole mitään käynnyt, mutta pitää vaan jatkaa systemaattista harjoittelua.

  • Jp ja kirppu
    18.8.2016 at 12:24

    Pakko sanoa, että tuo tietyömaavideo on mun silmiin epäreilu. Ei pysähtyneet autot, mutta ton rekan tulkitsin videon perusteella tietyömaalla olevaksi. Hiljentäisin kyllä huonon näkyvyyden takia mutta marttyyrinä en voi sanoa että olisin varmasti pysähtynyt.

    Toinen mikä on, niin itse en pysähdy ekana 2 kaistaisella tiellä herkästi vaan ja ainoastaan sen takia, että pelkään ettei se toinen pysähdy. (kauheeta, mutta harva pysähtyy).Toinen auto on myös näköeste ja helposti vaikka ei saisi voi tulla ajatus et miksi toi on pysähtynyt ihan turhaan. Eikä kiireessä tajua et siellä on IHMINEN. En yhtään pidä asiaa hyvänä tai puolusta, mutta kun kaikki ei oo aina huonosta asenteesta kiinni. Yksikaistaisilla kyllä lasken menemään lähes aina (joskus kiire huono tekosyy ja joskus ihmiset tohottaa risteyksessä kuin ei edes itsekään tiedä meneekö yli vai ei joka sekin vaarallista).

    Niin ja pakko kertoa, että just parisen vko sitten ajoin suoraa tietä, näin kaukaa että vasemmalla puolella tietä on suojatiellä pyöräilijä, jonka sääntöjen mukaan kuuluu väistää siinä autoa. Ja se olisi ehtinyt mennä kyllä ennen mua. No vasemmalle kääntymässä oli mua vastaan tulossa autoilija, jonka tulkitsin pysähtyneen risteykseen odottaa et mie meen. No ne huitoi kovasti. Meni kaikki energia tajuta että mitä vittua? Ja risteyksessä tajusin et huitoivat mulle et laskevat pyöräilijän menemään (joka kyllä ei edes yrittänyt autotielle). Pieni vaaratilanne. Itse ajoin kyllä tylysti, mutta vaaran aiheutti mun silmissä huitovat vastaantulijat, joilla oli vilkku vasemmalle. Eikä selkeästi edes osoittaneet pyöräilijää. Onneksi oli aikuinen fiksu pyöräilijä! Että juurikin huutaminen ja epämääräinen huitominen ei aina ole paras ratkaisu. Tulipa pitkä teksti, mutta kun tätä liikennekasvatusta yritän kovasti takoa Kirpun päähän ja uskoa et ihmiset ei voi olla niin kusipäitä ja jotenkin toivoisin että noudattaisi ihmiset tuota suojatietä ah.

    • krista
      18.8.2016 at 12:49

      Joo se on tietyömaalla (siihen lastataan), mutta SILTI liikennesääntöjen mukaan siinä pitää pysähtyä. Näkyvyys suojatielle on estynyt ja voi olla joku suojatiellä, vaikka auto onkin muusta syystä pysähtynyt. ”Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa”, sanotaan tieliikennelaissa.

      Mäkin pelkään, että se toinen ei pysähdy – siksi olen itsekin joskus ajanut pysähtymättä (ollessani ”sen ekan” asemasa) kun olen peileistä arvioinut tilanteen niin ja kokenut, että jalankulkijan on turvallisempi mennä yli ”oman autosumani” jälkeen eli muutaman auton jälkeen näyttää, että on liikenteessä isompi tauko.

      Mutta oon kyllä sitä mieltä, että kyse ei SAA olla kiireessä tajuamattomuudessa – koska se pitäisi olla sisäistettynä, että siinä pitää pysähtyä AINA, jos toinen auto on pysähtynyt. Vaikka olisi ihan varma, että suojatiellä ei ole ketään ja se toinen auto on rekka lastaamassa, siinä PITÄÄ pysähtyä. Se on liikennesääntö. Jos noudattaa sääntöä AINA eikä ota vapauksia sen noudattamiseen, ei se ole enää tajuamisesta kiinni. Kunhan tajuaa sen säännön vaan ja sen, että sitä pitää noudattaa :)

      Joo huitomiset (saatikka huutamiset; eihän sinne auton sisälle kuulekaan etenkin jos on vaikka radio päällä) sun muut ei välttämättä ole liikenteessä se paras, voivat vaan aiheuttaa hämmennystä suunnatessaan huomion toisaalle. Itse jos olen jossain ”epämääräisessä” tilanteessa liikenteessä hidastan vauhdin niin pieneksi (katsoen tietty, että kukaan ei tule perään), että ehdin havaita, että mistä on kyse. Voi kun aina pystyisi olemaan tarkkaavainen ja ennakoiva, että ei koskaan joutuisi mihinkään kamaliin tilanteisiin :( Inhimillisiä erehdyksiäkin toki käy ja sellainen varmasti aiheuttaa kuskillekin elinikäiset traumat, jos sellaiseen joutuisi – kamalaa :( Sen takia Joel ei ole ajanut korttia ollenkaan.

  • Sisi
    18.8.2016 at 12:44

    Ylitin juuri noita Ylen videon suojateitä myöten Tukholmankadun kolmen vuoden ajan joka päivä töihin mennessä ja sieltä tullessa. Lähestulkoon joka päivä kihisin kiukusta siitä kulkiessani, koska siinä kohden on tosiaan hyvin vaikea saada autoja pysähtymään, jotta pääsisi kadun yli. Yritin omaksua jonkinlaista zeniläistä asennetta, koska en olisi jaksanut hermostua siitä joka päivä, mutta tähän asiaan on tosi vaikea suhtautua välinpitämättömästi. Esimerkiksi juuri tuossa kohdassa useimmilla autoilla on ihan järkyttävä tilannenopeus siihen nähden, että siinä on noita suojateitä, sporapysäkki ja noin puolen kilometrin säteellä neljät liikennevalot. Paitsi autoilijoiden asenteissa voisi liikennesuunnittelussakin olla parantamisen varaa erityisesti noilla kantakaupunkiin johtavilla väylillä, jotka ovat leveitä ja esteettömiä kuin moottoritiet mutta kevyen liikenteen osalta sitten vähän eri juttu… Hirvittää kyllä välillä katsella juuri koululaisten kulkemista, vaikka tosi varovaisiksi näyttäisivät pakostakin oppineen.

    • krista
      18.8.2016 at 12:56

      Noille kohdille mäkin tulkitsin tuon videon sijoittuvan, vaikka en ihan tarkasti kyseistä risteystä tiedäkään. Mutta siihen Tullinpuomille? Eiks siinä tapahtunut vuosi tai kaksi sitten se polkupyöräilijän kuolemaan johtanut onnettomuuskin – se jossa autoilija jotenkin aiheutti sen…? :(

      Liikennesuunnittelun tosiaan toivoisi reagoivan vaarallisiin risteyksiin/ylityksiin ENNEN kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu. Esimerkiksi korotetut suojatiet on ihan hyvä, tuossa Oulunkylässä sellaisista ajelen, ne hyvin auttavat huomaamaan, että nyt hei vauhti alas.

      • A
        18.8.2016 at 13:12

        Se Tullinpuomin tappo tapahtui vähän keskustaan päin tuossa samaisella kadulla. Autoilija joutui tieraivon kouriin ja päätti ”kouluttaa” täysin liikennesääntöjen mukaisesti ajoradalla ajanutta pyöräilijää, joka kaatui auton tönäisystä (tms) ja kuoli kaatumisen vammoihin.

        Tukholmankadulle on tulossa myös parannuksia, tulee pyöräkaistat ja käsittääkseni autoille varattu osa kapenee. Autoilijan korvien välissä oleviin ongelmiin se ei valitettavasti auta.

        • krista
          18.8.2016 at 13:25

          Toi oli ihan kamala juttu :( Sellainen ”koulutus” sitten… :(

      • Saarajohanna
        18.8.2016 at 13:39

        Tuo on Tukholmankadulla, Jalavatien nurkalla eli mun työpaikkani, Meilahden ala-asteen vieressä. Töissä ollessani yritän tuosta joka päivä ja se on usein pelottavaa! Huh! :(

        • krista
          18.8.2016 at 21:42

          Teillä varmaan koulussa puhutaankin tuon risteyksen vaarallisuudesta pikkukoululaisten kanssa – puhutaanhan? <3 Voi niitä pieniä, joiden koulutie menee noin vaarallisen risteyksen yli!

  • Katja
    18.8.2016 at 12:57

    Samaa olen itse aikuisena pyöräilijänä huomannut, siis tuon ettei autoilijat välttämättä pysähdy vaikka viereinen auto pysähtyykin suojatien eteen. Saa olla tarkkana :(

    Tiedän tuon Kioskin videon risteyksen, olen lähellä töissä. Onneksi ei tarvitse tuosta kohtaa ylittää tietä, ne muutamat kerrat kun joutuu, saa olla tosi tarkkana!

    • krista
      18.8.2016 at 13:16

      Totta! Tätä varmasti kannattaa muistuttaa lapsillekin – että vaikka auto on pysähtynyt, täytyy siinä ylittäessä varmistaa se seuraavakin kaista. Toinen paha tilanne, jossa autoilijat usein kaahaa, on kääntyminen niin, että jalankulkijoilla vihreä valo. Mä meinasin ystävän kanssa jäädä pyöräillessä auton alle Sörnäisten rantatiellä, kun ajoimme suoraa tietä ja liikennevalo oli vihreä – ja yhtä äkkiä ihan kamalalla vauhdilla meidän päälle (tai no melkein päälle – onneksi ei ihan kirjaimellisesti päälle) kaahasi joku ökyurheiluauto. Sillä oli kans kääntyessä vihreät, mutta ei nuolivalo. Ja se heristi MEILLE nyrkkiä, kun ensin meinasi tyyliin tappaa :( Tää tapahtui vuosia-vuosia sitten.

  • SMaaria
    18.8.2016 at 13:01

    Eihän sillä ole mitään väliä, onko se rekka tietyömaalla vai ei, käynnissä vai ei. Jos alle 5 m suojatietä ennen on näköeste, niin pysähdytään ja katsotaan mitä sen takaa tulee, koska sitä ei muuten näe.

    • krista
      18.8.2016 at 13:10

      Juuri näin! Tää ei ehkä ole niin selkeästi ihmisten tiedossa kuin mitä toivoisi…?

  • A
    18.8.2016 at 13:07

    Tuo video on Tukholmankadulta Meilahden klinikat (tms) ratikkapysäkin kohdalta. Kotikontuja ja tuttu ylitys, vaarallinen paikka. Vaatii aikuiselta kovia hermoja päästä tuosta yli (mulla riittää pokka kyllä ottaa tilani, mutta vähän sama kuin Sisillä, että paha mieli tuossa kohtaa tulee lähes joka päivä kun talvella sitä työmatkalla ylitän), en antaisi lapsen ylittää ilman aikuista (ja siis ainoastaan siksi, että autoilijat käyttäytyvät tuossa todella huonosti). Onneksi ei ole lapsen tulevan koulutien varrella.

    Mulla ei kyllä riitä sympatiat edes sille autolle joka ei ekana pysähdy, nimittäin ei tilanteeseen tule muutosta jos te mahdollistatte tilanteen jatkumisen (ei sen toisella kaistalla olevan edes tartte ajatella pysähtyvänsä kun ekanakin ajava kiitää vaan ohi). Joten toivon että muistakaa nyt autoilijat niitä pieniä, toivottavasti tuosta giljotiinin esto-vinkistä on apua ja toivottavasti joku törttöilijä tuntee piston sydämessään tuon videon nähdessään, se on meille monelle arkipäivää…

    • krista
      18.8.2016 at 13:24

      Voi hitsi mä muuten TOIVON, että joku noista pysähtymättömistä autoilijoista näkee ton. Toivottavasti pysäyttää ajattelemaan! Ja toivottavasti pysäyttää monen muunkin ja herättää ne, jotka eivät mahdollisesti tuollaista pysähtymisliikennesääntöä muista oikein…

      Me ollaan Joelin kanssa jopa niin nipoja, että ollaan hekumoitu ajatukesta, että autojen vakivarusteiksi sijoitettais sellaiset ”käräytä kaverisi” -kamerat. Nappia painamalla sais tallennettua kanssa-autoilijoiden punaisiapäinajot ja ylinopeudet ja suojatiellepysäyttämättäjättämiset, ja suoralla yhteydellä kuvamateriaali virkavallan sakonantopalveluun :) Mutta kun usein tuntuu siltä, että autoilijat pelkävät SAKKOJA sen takia noudattavat sääntöjä edes vähän. Eivätkä sen takia, että liikenne olisi turvallista ja sujuvaa. Huoh. Miten ihmiset saisi noudattamaan liikennesääntöjä? Nopeuskameranäyttöteilläkin hidastetaan vain KAMERALLE ja muuten kaahataan miten sattuu :(

  • piupali
    18.8.2016 at 13:35

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1471487310446?jako=2c0f8dd49f224a9e4035de82f1dcbf44&ref=tw-share

    Että silleen sitten. Päiväkotiryhmä vähän ahdistanut autoilijaa, ajoi sitten lastentarhanohjaajan jalkaan. Hullu. Idiootti. Oon niin raivona että kohta irtoo pää.

    • krista
      18.8.2016 at 13:40

      MITÄ HELVETTIÄ (anteeksi) toihan on ihan SAIRASTA – ajaa päiväkotiryhmää ohjanneen lastenohjaajan päälle TAHALLAAN. Nyt loppuu sanat. Vielä tässä meidän lähellä, apua, ihan kamalaa, sairasta!!!

  • A
    18.8.2016 at 14:40

    Mun mielestä niiltä autoilijoilta jotka haluavat autolla ”antaa opetuksen” kenellekään kevyemmällä välineellä liikkuvalle, pitäisi ottaa kortti ja auto pois, ikuisesti. Yksikin tuollainen rike on minusta syy kieltää auton rattiin pääsy, ikinä.

    • A
      18.8.2016 at 14:41

      Tämä siis kommenttina tuohon hulluun joka päätti ”opettaa” päiväkotiryhmän kanssa liikkuvaa aikuista. Ihan jäätävää :(

  • krista
    18.8.2016 at 14:44

    Samaa mieltä. Toi oli niin pimeää, että tuohon joku väliaikainen ajokieltorangaistus on ihan naurettavaa. Kortti pois ikuisiksi ajoiksi; ”opetuksia päiväkotiryhmälle” ei anna sellainen ihminen, joka on kykenevä tekemään ratin takana tarvittavia päätöksiä.

  • JonnaH.
    18.8.2016 at 14:51

    Itse liikun pääasiassa jalkaisin ja noi suojatiet ovat aikuisenkin silmin pelottavia paikkoja. Saa olla todella tarkkana. Oikeastaan joka kuukausi olen tilanteessa, että auto pysähtynyt ja viereiseltä kaistalta kaahataan täysillä ohi. Olen huomannut myös se, että ikäihmiset saavat vaikka maailman tappiin asti odottaa suojatien vieressä rollaattoreidensa kanssa, että joku pysähtyisi, se on pöyristyttävää. Yleensä jäänkin itse mulkoilemaan autoilijoita ja katsomaan sillä silmällä, että nyt olis reilua pysähtyä, että voin saatella mummon tai papan turvallisesti yli. Teen tätä ihan tuntemattomille, koska vanhukset ovat itselleni sellainen paikka, että verenpaine nousee, kun näen ettei ihmiset välitä. Itse kun liikun jalkaisin, niin ei vaan mahdu päähän, että mihin niillä neljä pyörää alla olevilla on niin hemmetinmoinen kiirus?

    Tilitin kerran tätä autoilijoiden suojatiekäyttäymistä Facebookista ja sain autoilijoilta pöyristyttäviä vastauksia siitä, miksi sille jalankulkijalle on niin vaikea antaa tilaa. Esim. talvella on kulma järkevämpää vain ajaa äkkiä, ettei liikenne pysähdy, kun jarrutusmatka on liukkauden vuoksi niin pitkä. Silloin ei ole järkevää pysäyttää. Yleensä perusteluna oli just tuo, että liikenne tukkiutuu, kun pysähtyy. Ai jaahas…

    • krista
      18.8.2016 at 21:58

      Vaikka mä itsekin autoilen, oon yhtä pöyristynyt useista autoilijoiden yleisistä kommenteista – mieleen tulee esim. tilanteet kun kerron, että mulla on tapana ajaa just tasan liikennerajoitusten mukaan. Heti alkaa tulla sellaista ”mutta mitä jos mittarit näyttää vähemmän bla-bla-blaata”. Ei. En sano, että VÄHEMMÄN. Vaan sanon, että TASAN (ja testaan kyllä nopeuteni esim. nopeusnäytöistä). Ikään kuin olisi joku kirjoittamaton normi, että pientä ylinopeutta pitää ajaa. Käsimerkkiä on tullut peilin kautta myös esim. silloin, kun pysähdyn punaisiin valoihin enkä kaahaa vanhoilla vihreillä. Naapurikaistalla menee hyvinkin kolme autoa vielä ohi, vaikka valot on ajat sitten jo vaihtuneet :( Sen jälkeen, kun aloin itse ajaa autoa täällä Helsingissä (reilut neljä vuotta sitten) oon ihan menettänyt uskoni siihen, että ihmiset käyttäytyisivät järkevästi liikenteessä. Varmasti osa käyttäytyykin, mutta kaahaajat ja muut sekopäät ovat kyllä ihan jokapäiväinen näky :(

  • Anu
    18.8.2016 at 15:37

    Se tunne on jotain aivan järkyttävää kun näkee miten auto vaan kiihdyttää ja sitten törmää edessä kulkevaan lapseen. Meitä oli suojatiellä minä ja kaksi lasta, joskin hämästyvässä illassa, mutta kuskin ja repsikan sanoin meitä ei nähty. Minnehän he olivat sitten katsoneet jos ei eteenpäin?! Onni onnettomuudessa, siinä ei käynyt nyt kummemmin, mutta olisin halunnut päästä vähän käsittelemään sitä miestä joka ”keilasi” tytön mun edestä.

    • krista
      18.8.2016 at 21:59

      Uhhuh, vatsa kääntyi ympäri tästä. Joutuiko kuski jotenkin vastuuseen – liikenneturvallisuuden vaarantaminen? ONNEKSI ei käynyt pahemmin, olisi voinut käydä vaikka mitä :( Toi näky ja tunne ei unohdu varmaan koskaan :(

  • LeenaK
    18.8.2016 at 17:09

    Mä en oikeasti voi käsittää näitä ’kouluttajia’ ja ’kostajia’ – mikä meitä ihmisiä nykyään viiraa päästä? Sekin otti jo tarpeeksi pattiin kun tässä rauhallisella kotikadulla hidastin suojatien edessä (siihen tullaan suoraan suuren rivitaloyhtiön pihasta, jossa asuu hurrrrjan paljon lapsia. Paikalla on portti, mutta viime aikoina se on ollut monesti auki remonttitarvikkeiden kuljetusta varten) ja takanaoleva autoilija sitten päätti näyttää kansainvälistä käsimerkkiä! Ja näytti sitä vielä kun käännyin kotipihaankin. Ihmeellista road ragea jos 10 sekuntia matka viivästyy…

    Mutta ihan aiheeseen: karseeta on tuo ettei tien yli pääse. Pitäisköhän panna stop-merkit kaikkien suojateiden eteen – ehkä ainakin noissa hankalimmissa paikoissa olisi tarpeen? Tosin paatuneimmat tapaukset ei varmaan niitäkään noudattaisi.

    • krista
      18.8.2016 at 22:11

      Mä oon kans saanut road ragea esimerkiksi ajamalla 40 km/h alueella (jossa liikkuu paljon lapsia) tuon rajoituksen mukaan. Just tänään ajoi yksi totaaliperseessä – nuo perseessäajajat kyllä hirvittää, se on yks mun perusärsytyksen kohteista myös. Jos tulisi joku äkkitilanne ja lapset siellä takapenkillä. Miksi joku kuvittelee pääsevänsä yhtään nopeammin ajamalla edellisen perseessä alueella, jossa ei kuitenkaan pääse ohi…

      Ja niinpä – miten saada liikenteenvaarantajat kuriin… Niihin pahimpiin kun ei ne merkitkään tosiaan tehoa :( Automaattisen liikenteenvalvonnan tehostaminen jotenkin? Tehoratsiat jatkuvasti vilkkaisiin paikkoihin? Poliisiresursseja noihin ratsioihin tietysti menee, mutta on ne ihmishenget kyllä tärkeintä mitä kuvitella voi!

  • LauraM
    18.8.2016 at 21:55

    Itse oon tuossa ihan vieressä töissä, mistä tuo kuvattu. Vältän tota ylityspaikkaa viimeiseen asti. Keskustaan pääsisi nopeiten ratikalla, mutta en halua mennä katsomaan, että millä päällä tällä kertaa autoilijat on, mieluummin hyppään bussiin keskustaan tai meen Tullinpuomin ratikkapysäkille, jossa on valot pysäkin luona. Kerran mä jouduin tohon ns. giljotiinitilanteeseen juuri tuon ratikkapysäkin luona, se toinen auto ei hiljentänyt vaan tuli jopa pientä ylinopeutta..

    • krista
      18.8.2016 at 22:25

      Ihan kamala kuulla näitä. Miksiköhän tuolle risteykselle ei ole tehty mitään? Esim. ihan liikennevalot jalankulkijoille…? Kamalaa, että tuollaisia vaaranpaikkoja on – ja vielä ala-asteen lähellä…

      • LauraM
        19.8.2016 at 23:51

        Niinpä, koska se oikeasti on vaarallinen paikka. Liikennevalot oisi se ratkaisu. Tietty sitten se katu oisi täynnä liikennevaloja, mutta.. Ainoa mitä siellä kunnioitettaisiin. Tossa mun tapauksessa siis se auto nyt onneksi suhahti juuri nenän eestä joka ei pysähtynyt, mutta se säikäytti aikasmoisen hyvin kun oli senteistä kiinni asia. Itse oon muutenkin sellainen, että katson yksinsuuntaisen kadunkin kohdalla kumpaankin suuntaan, mutta ei siihen paljon tarvita, että keskittyminen onkin vähän haussa ja ei rekisteröi sitä toista autoa ja jää alle kun autoilija ei osaa liikennesääntöjä. Ja pieni lapsi, jos aikuinen nyt näkyykin vähän toisen auton takaa, niin pieni lapsi ei ollenkaan :/ Ja pieni koululainen on sellainen, että ei voi edes olettaa, että se tien ylittäminen menisi niin kuin aikuisella. Toivon, että vanhemmat on neuvoneet lapsiaan käyttämään liikennevalosuojateitä siellä, siinä on pari sellaista tosi lähellä tota ja paljon turvallisempia kuin toi risteys. Muutenkin koko Meikun alue on autoilijoiden kannalta vähän.. Villi länsi. Joskus oon miettinyt, että onpahan apu lähellä, jos joku ajaa päälle.. Ei mitenkään hauska ajatus, mutta on tullut vaan mieleen.

  • Devika Rani
    18.8.2016 at 22:50

    Mä teen itse niin että jos näen kävelijän joka aikoo ylittää kadun, alan jarruttelemaan jo hyvissä ajoin ja ns. valun etteenpäin ja pysähdyn reilusti ennen suojatietä. Tällä tavoin yritän osoittaa takana oleville että nyt on tulossa kävelijä. Yleensä jarruvalot kiinnittää muiden autoilijoiden huomion.

    Mutta olen minäkin syyllistynyt ajamaan suojatien ohi kun toinen autoilija on siihen pysähtynyt. Tilannenopeus oli liian suuri ja luulin että auto on kääntymässä. Oli todella kauheaa tajuta että kävelijä sieltä oli tulossa. Onni onnettomuudessa mitään pahaa ei ehtinyt tapahtumaan.

  • Sofi1
    19.8.2016 at 13:42

    Tämä on kyllä aina verenpainetta nostattava aihe! Tänä aamuna isäni oli lenkillä ja jäi odottamaan suojatielle pääsyä. Ohi ajoi autokoulun auto!!!!! Onkohan liikennesäännöt muuttuneet sitten 13 vuoden jälkeen?!?? Aika paksua….

  • Suvi
    20.8.2016 at 05:01

    Itse asun tuosta videon paikalta muutaman kilometrin päässä. Käveltiin just kesäisin lapsen kanssa usein tuon tien viertä ja jos haluaa kauppaan niin tiehän on pakko ylittää. Pelkään aina ihan hulluna ja kuikuilen eteenpäin jos auto antaa tietä, ettei vaan jäätäis toisen auton alle. En voisi ikinä kuvitellakaan, että antaisin lapselle lupaa ylittää Tukholmankatua itsenäisesti ehkä niistä valoristeyksistä just just…

    Koko toi alue on kyllä vähän villilänsi liikennesääntöjen suhteen. Länteenpäin Paciuksen kadun varrressa on esim. Todella kapeat jalkakäytävät, joita valitettavan paljon pyöräillään. Ovat vielä mäessä, että saa toiseen suuntaan kunnon vauhdit. Siinäkin joku pienin koululainen tai sitten se pyöräilijä vielä joku kerta varmaan päätyy väistäessään ajoradalle. Vieressä menis pyörätie, mutta jostain syystä sitä ei käytetä.