Raskaana olevan ruokavalio…

…näyttää tällä hetkellä suunnilleen tältä:

Mitä vähemmän maistuu oikealle ruoalle, sen parempi.

 

Ensimmäisellä raskaudella neuvolasta saatiin piii-iiitkä lista vältettävistä ruoka-aineista – sitä sitten tietysti asiankuuluvalla hartaudella opiskeltiin. Aika pian totesin, että omaan ruokavaliooni raskaus ei juurikaan vaikuta; homejuusto pois, ja that’s it. Pari kuukautta jaksoin syynätä feta- ja vuohenjuustopaketteja ja kysellä ravintoloissa, että onko juusto pastöroitua. Oli se. Kun en ollut puoleen vuoteen ollut vielä kertaakaan törmännyt pastöroimattomaan juustoon, päätin lopettaa kyselyt.

Nepalilaisten ravintoloiden Panneer Chiliä kyllä söin silloin ja syön nytkin, viimeksi eilen. Nam.

Mutta yksi asia, jota eka raskaudella en tajunnut ollenkaan: majoneesi, ja siis nimenomaan sellaiset majoneesit, joissa on raakaa kananmunaa. Silloin puutaloa remontoidessamme vetelin Picnicin juustopatonkeja joka päivä – tietämättä, että sen majoneesissa on raakaa kananmunaa. Tajusin sen vasta nyt tällä raskaudella, kun ihan muuten vaan siitä satuin kassalla kysäisemään. Kassalla työskennellyt vastasi: ”eeeeeei siinä varmaan ole”, mutta tarkisti silti. No oli siinä. Raakaa kananmunaa oli jopa vuohenjuustopaninin jossain kastikkeessa, se piti pyytää poistamaan ihan erikseen. Jaahas, enpä vaan viime raskaudessa näitä tajunnut.

Myös Chico’sista lounasta hakiessani odotti kananmunaylläri – mitenkäs tuo hampurilaisten majoneesi, onko siinä raakaa kananmunaa? Tämäkin tarjoilija sanoi ”eeeeeei siinä varmaan ole”, taitaa olla monen ravintolan vakivastaus. Tarkisti silti. No oli siinäkin. Lopulta valitsin hampparin, jossa ei ollut ollenkaan majoneesia vaan aiolia. Myöhemmin Google kertoi, että aioli itse asiassa on majoneesia. Eikä tarjoilijakaan sitä hoksannut/tiennyt kertoa. Majoneesia taisi olla siinä colesaw-salaatissakin, siitäkään tarjoilija ei tiennyt/hoksannut kertoa enkä minä kysynyt. Damn.

Ja mainitaan nyt sitten tässä ihan sivulauseenomaisesti, että myös hampurilaiseni soijapihviksi vaihdettu pihvi oli lihaa eikä soijaa. Huomasin sen vasta kotona. Ei mennyt ihan putkeen, vaikka tavallisesti Chico’sin hampurilaisista tykätäänkin.

Mutta onko tuo raaka kananmuna ylipäänsä välteltävien ruoka-aineiden joukossa? Ainakaan tällä listalla sitä ei ollenkaan mainita.

Muuten ”kiellettyjen lista” ei taida syömisiini juuri vaikuttaa. Inkiväärikieltoa en ota kirjaimellisesti. Makeutusaineita en jaksa tarkkailla.

Hmm, ehkä tuo kieltojen vähäisyys johtuu siitä, että itse suhtaudun niihin leväperäisesti…? Onneksi eivät sentään kiellä mehujäitä.

 

 

PS. Nyt toka raskaudella ”kiellettyjen listasta” ei muuten ollut edes puhetta.
”Haluatko jostain aiheesta jokun brosyyrin?”, terveydenhoitaja kysyi ensikäynnillä
”No, enpä oikeastaan”, minä vastasin.
Neuvolakortin silti sain. Ja ajanvarauskortin – sen unohdin jo toka käynnillä neuvolan pöydälle.

1

You Might Also Like

  • pinklady
    23.10.2013 at 17:21

    Suoranaisesti raaka kananmuna ei oo kai kiellettyä mutta KOSKA siitä VOI saada salmonellan tai sen pelottavan listerian, niitä suositellaan välttämään. Hirvee listahan noita kiellettyjä on, ite vältän vaan kylmäsavustettuja ja graavattuja juttuja sekä ulkomaisia, kypsyttämättömiä juustoja. Kaikki muu kohtuudella ja järjen kanssa :)

    • Kristaliina
      23.10.2013 at 19:39

      Joo, tuota kananmunaa ei tosiaan löytynyt ainakaan tuolta THL:n listalta… Kohtuudella ja järjen kanssa on kyllä hyvä neuvo! :)

      Mä oon niin ruokajuntti, että mä en ihan ymmärrä tuota ”kypsyttämättömiä juustoja” – mitä ne on? Onkohan noi mun lempparit (fetat ja vuohenjuustot) kypsiä vai epäkypsiä? :) Ainakin perus-kaupanfetoista oon ollut katsovinani, että kaikissa lukee ”pastöroitu”, eli niitä oon syönyt kyllä ihan surutta… PALJON :D

      • LTL-Anna
        23.10.2013 at 19:51

        Suomalaiset kananmunat ovat ok ihan missä muodossa vain, ulkomaalaisia kananmunia tulee välttää raakana, tai noh, ruotsissa neuvotaan näin, ja oletan että suomalaiset munat yhtä ok kuin suomalaiset :)

        • LTL-Anna
          23.10.2013 at 19:52

          äh, suomalaiset yhtä ok kuin ruotsalaiset siis :)

      • Katie
        23.10.2013 at 19:55

        Täällä Englannissa tuo jako on kovien ja pehmeiden juustojen välillä, joten oiskohan se sama asia? Vuohenjuusto on pehmeää eli kiellettyjen listalla, cheddar kovaa eli OK. Fetasta mainittiin erikseen, että vaikka on pehmeää, on pastöroitu eli saa syödä.  

        Ja Suomessa kananmuna ei ole THL:n listalla, koska suomalaisista kananmunista ei ole löytynyt salmonellaa about miesmuistiin. Jos syö ulkomailla tehtyä majoneesia tms, sitten kai on häviävän pieni mahdollisuus sairastua. 

      • pinklady
        23.10.2013 at 21:41

        :D kypsyttämättömät juustot on yleensä pehmeitä juustoja eli tuorejuustoja. Vuohenjuustosta on molempia versioita, mut se ja feta on vähän niinku pannassa, koska ne ei oo lehmänmaidosta tehtyjä eikä ulkomaisia pastoröida. Eli niissä on korkeempi se listeriariski. Ite oon syöny ”salaattijuustoja” kans surutta :D aitoa fetaa en ostakaan koskaan, sehän tehdään lampaanmaidosta. Vuohenjuustoa vähän ite karsastan kyllä… :/

        • Kristaliina
          23.10.2013 at 21:55

          Hihi mä syön just tälläkin hetkellä vuohenmaidosta/lampaanmaidosta tehtyä kreikkalaista fetaa (mun lemppari Dodoni) iltapalaleipien päällä… Hyvää on! Hups, mä en taida noudattaa mitään :D

          Mutta tää on tosiaan pastöroitua! Pastöroimattomiin en ole noissa market-valikoimissa koskaan törmännytkään – ehkä niitä on enemmän jossain kauppahallien erikoisjuustotiskeillä jne…?

          • Mirkku (Ei varmistettu)
            23.10.2013 at 22:40

            Jos tarkkoja ollaan, niin pehmeissä juustoissa on listeriariski, vaikka olisivatkin pastöroidusta maidosta tehtyjä. Listeria lisääntyy pehmeän juuston kaltaisessa rakenteessa, ja tehdaskontaminaatiota tapahtuu. Isojen suomalaisten valmistajien, esim. Valion ”feta” on kuitenkin kuulemma ok, koska tehtaiden listeriakontrolli on hyvä. Pienten juustoloiden ja ulkomaisia pehmeitä juustoja ei suositella.

            Näin siis, jos tarkkoja ollaan. Ei aina tarvi olla ;-) Kukin oman mielenrauhan mukaan!

            Viime raskaudessa luin, että suunnilleen kaikki Suomen vuosittaiset listerioositapaukset todetaan vanhuksilla, jotka on syöneet vakuumipakattua kalaa…mene ja tiedä.

  • nooora (Ei varmistettu)
    23.10.2013 at 17:38

    Päärynälipsi oli suosikkini viime raskaudessa! Hän on nyt 1-vuotias poika, muistot heräsivät kun näin ton kuvan….

    • Kristaliina
      23.10.2013 at 19:40

      Se on kyllä nii-iiiin hyvä! Välillä nää kaks (Lipsi ja Pommac) oli ainoita, mitä pystyin syömään yökkimättä!

      • LauraEm.
        23.10.2013 at 21:17

        Ja ne lasten xylitopastillit (herra Hakkarainen) maistuu ihan päärynälipsille :D piti siis tietysti koemaistaa M:lta yks ja ah, muistoissa palasin heti lapsuuden lähikikkarille… (no emmätiä oliko lipsejä jo sillon, mut joku päärynäjuttu kuitenkin enkä tiedä muita kun lipsin)

        • Kristaliina
          23.10.2013 at 21:20

          rakastan niitä herrahakkaraisia :D

          Nyt Joel oli mennyt ostamaan jotain hemmetin kattimatikaisia (tai vastaavia) ja ne oli ihan blaaaaaah.

  • La 16.4. (Ei varmistettu)
    23.10.2013 at 17:52

    Suomalainen raaka kananmuna ei oo kiellettyjen listalla. Mutta: nykyään jopa pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja kehotetaan välttämään! Tää oli mulle hirvee järkytys! Jossain jopa raejuusto oli mustalla listalla…

    • Kristaliina
      23.10.2013 at 19:43

      Oho, aikamoista… Hitsi vie mä en ala kyllä noita välttelemään – näin kasvissyöjänä kuitenkin juusto muodostaa niin olennaisen osan ravinnosta. Riittää, että homejuustosta joutui luopumaan :)

      Ja sit taas maalaisjärki sanoisi, että raaka kananmuna ois riskialttiinpaa kuin joku raejuusto :) Mutta joo, kysehän on ihan riskeistä ja niiden arvioinnista…

      Meillä on muuten melkein sama laskettu aika! Mun laskettua nimittäin vähän siirrettiin eteenpäin, se on nyt 15.4.

      • pinklady
        23.10.2013 at 21:44

        Valio on julkisesti kirjoittanut nettisivuillaan jossain vaiheessa että Auraa voi syödä odotusaikana :) http://www.valio.fi/yritys/valion-kuluttajapalvelun-useimmin-kysytyt-kysymykset/

        • Kristaliina
          23.10.2013 at 21:49

          Vau!!!

      • La 16.4. (Ei varmistettu)
        24.10.2013 at 12:47

        Onpa hauskaa! Mä tuun moikkaamaan jos ollaan yhtä aikaa Kättärillä :) Tosin meiän kaks edellistä on kiirehtiny ulos jo ennen laskettua aikaa joten voi olla että tällä kolmannella on sama agenda… Eikö sulla oo pahoinvointi helpottanu ollenkaan? Mulla on nyt ollu pari ihanaa viikkoa kun en oo enää voinu pahoin jatkuvasti. Olo on ku uudella ihmisellä :) Tsemppiä sinne!

  • Iksu
    23.10.2013 at 17:53

    Majoneesin perusraaka-aineet on kananmunan keltuainen, öljy ja etikka. Luonnollisestikin raaka kananmuna. Mutu-tuntumalla heittäisin ettei se kovin aitoa majoneesia oo jossei siinä oo kananmunaa…:)

    Mä himoitsin raskaana ollessa lohta, vaikka sitä ei saisi syödä paljoa. Hirveetä kärvistelyä, tuli silti syötyä useammin kuin kerran kuussa.  Nuo listathan on erilaisia riippuen neuvolasta, ja erityisesti jos aletaan vertailemaan eri maiden listoja!  Pääperiaatteena kannattaa varmaan pitää, että syö monipuolisesti ja puhdasta ja tuoretta  ruokaa. (puhtaalla ja tuoreella tarkoitan ei-pilaantunutta)

    • Kristaliina
      23.10.2013 at 20:08

      Noissa kaupan majoneeseissa se näköjään on pastöroitua – mutta varmaan ravintolat (ainakin jotkut) tosiaan tekevät sitä itse, ja silloin se ois sitä raakaa… Kai :)

      ”Monipuolisesti ja puhdasta ja tuoretta ruokaa” kuulostaa niii-iiin hyvältä ohjeelta. Maalaisjärkeä, ja kaupunkilaisjärkikin kelpaa! :)

  • Emmi Nuorgam
    23.10.2013 at 17:58

    Mä olen hiukan sitä mieltä, että jos italialaiset lapset on terveitä, vaikka niiden äidit syö juustoja, japanilaiset kunnossa raa’asta kalasta huolimatta ja thaimaalaiset inkivääristä huolimatta, niin kaikkea voi syödä kohtuudella. En ensimmäisessä raskaudessa luopunut oikeastaan mistään, enkä aio luopua nytkään. Viininjuontiin en tässä välissä edes ehtinyt asennoitua, niin senkään lopettaminen ei nyt oo niin kamalaa kun viimeksi.

    Tietenkään en nyt ens viikolla Espanjassa aio syödä raakaa kalaa suoraan marketin lattialta, mutta ah niitä juustoja ja kinkkuja.. Ei niitä ilman vaan voi olla!

    • Piipo79
      23.10.2013 at 19:02

      Joo, ei raaka kala oo pahasta mielestäni vaan se et se ois ollut vakuumissa. Monessa sushipaikassa kala on vakuumipaketista. Silloin tulee se listeriavaara. Korjatkoon joku fiksumpi jos olen väärässä :-) tässä uskossa mä olen elänyt!

      • Emmi Nuorgam
        23.10.2013 at 19:45

        Kyllä sitä voi olla ihan kypsentämättömissä tuotteissakin, mutta mitä pidempi säilyvyysaika, sitä suuremmaksi riski listeriatartunnalle kasvaa.

        http://www.evira.fi/portal/45985

        Listerian suhteen riskielintarvikkeina pidetään erityisesti sellaisenaan, kuumentamatta syötäväksi tarkoitettuja tuotteita, joilla on pitkä, useamman viikon säilyvyysaika. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi tyhjiö- ja suojakaasupakatut, kylmäsavustetut ja graavisuolatut kalatuotteet, joista on säännöllisesti todettu listeriabakteeria sekä tyhjiöpakatut sillituotteet ja mäti.

        • Piipo79
          23.10.2013 at 20:03

          Elikäs ihan tuore kala ei oo niin paha, vaikka ei sitäkään näemmä saa syödä! Mut tuoretta kalaa ei oo mielestäni kovin monissa sushipaikoissa vaan se on sitä tyhjiöpakattua (tuli kyseltyä joissain paikoissa)..hö. Siksi sushi kannattaa tehdä itse, raskaana tai ei :-)

    • :-) (Ei varmistettu)
      23.10.2013 at 20:23

      Kannattaa muistaa, että niiden italialaisten, kiinalaisten ja thaimaalaisten äitien bakteerifloorakin lienee hieman erilainen kuin suomalaisten mammojen.

      • :-) (Ei varmistettu)
        24.10.2013 at 15:30

        Joo, raskaana pitää ehkä lähteä vähän eri mielellä reissaamaan kuin ööööh epäraskaana? Suuhun jotain omituista lappaessa ei riitäkään enää ajatus ”näääh ei se delhi belly nyt niin paha oo” (eipä) :-D Innolla kyllä ootan jo raportteja teidän matkasta ja kyllä kaikki hyvin menee! Kauheinta ois linnottautua kotiin, koska emmänytuskallamitäänkuoonraskaanakinjakaikkeeääh.

        • Kristaliina
          24.10.2013 at 18:23

          Joo, mä en vois elää niin – en olisi onnellinen… Koko elämä on riski, aina, vaikka olisi kotonakin! Täytyy vaan sitten aina tilanteen mukaan pyrkiä toimimaan mahdollisimman järkevästi :)

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            24.10.2013 at 22:27

            Niin paitsi et oot nyt vastuussa pienestä lapsesta ja syntymättömästä vauvasta.. Ei ehkä voi ajatella niin että ”koska MINÄ haluan ja olen onnellinen..” jos se on suurempi riski kuin hyöty pienille..?! Itse en lähtis raskaana ja pienenpienen lapsen kanssa seikkailemaan sellaisiin paikkoihin missä ei saa lääkäriä/sairaalahoitoa nopeasti, en vois IKINÄ antaa itselleni anteeksi jos jotain sattuisi.. :(
            Mutta kaikki tavallaan..

    • Mamita (Ei varmistettu)
      23.10.2013 at 22:27

      Mielenkiintoista olisikin nähdä tilastoja keskenmenoista esim. noista mainitsemistasi maista ja jos vielä pystytään selvittämään johtuiko keskenmeno listeriasta tms.

      • Kristaliina
        24.10.2013 at 18:25

        Niinpä! Joissain tapauksissa (ei tässä keskustelussa kylläkään) näkee joihinkin asioihin perusteluita tyyliin ”kyllä siellä-ja-sielläkin lapsia syntyy ja kasvaa” jne. Nii-iiin, totta – mutta on lapsikuolleisuuskin isompi, luultavasti myös keskenmenojen määrä…

    • Emppuli (Ei varmistettu)
      23.10.2013 at 22:35

      Itse olin raskausaikana suht rennosti juustojen kanssa, varsinkin Suomessa. Mutta ilmakuivattujen kinkkujen kanssa olin aika tarkkana toksoplasmariskin takia. Espanjassa ja Italiassa äidit kuulemma syövät niitäkin surutta, mutta juurikin kinkkujen suosion takia melkein kaikki sikäläiset ovat jo jossain vaiheessa saaneet toksoplasma tartunnan ja sehän on sikiölle vaarallinen vain, jos tartunnan saa ensi kertaa raskauden aikana.

      Suomalaisilla toksoplasma taas on harvinaisempi, varsinkin jos ei ole kissan omistaja. Juuri kissan takia itse perehdyin asiaan. Ja tieto lisää kyllä tuskaa. Aika pelottavaa mitä kaikkea siitäkin voi seurata, jos olisi niin huono-onninen, että sen saisi raskausaikana. Olen kanssa sitä mieltä,
      että saisivat neuvolassa mainita asiasta, vaikka onhan se toki aika pieni mahdollisuus saada ilmakuivatusta kinkusta tai edes kissanhiekkojen säännöllisestä putsaamisesta. Sen verran vainoharhaiseksi lopulta tulin, että pyysin neuvolassa toksoplasma testiä pariinkin otteeseen raskauden erivaiheissa.

      • Saiesha (Ei varmistettu)
        23.10.2013 at 22:54

        Kissan omistamisen ei ole osoitettu olevan tartuntariskiä lisäävä tekijä, vaikka kissalla kiistämättä onkin merkittävä rooli loisen elämänkierrossa.

        Lähteenä mm. Cook AJ, Gilbert RE, Buffolano W, Zufferey J, Petersen E, Jenum PA,
        Foulon W, Semprini AE, Dunn DT: Sources of toxoplasma infection in pregnant women:
        European multicentre case control study. European Research Network on Congenital Toxoplasmosis. BMJ. 2000;321:142

  • Dalmi
    23.10.2013 at 18:03

    Mä en ole kummassakaan raskaudessa saanut neuvolasta mitään listaa, vain leväperäisen ”käytä omaa järkees näitten kala- ja juustojuttujen kanssa” toteamuksen. Ja niin tein, aina kun muistin.

    • Kristaliina
      24.10.2013 at 18:26

      Järjen käyttö onkin kyllä aika hyvä mittari! Koska suurin osahan noista on tyyliä ”syö sellaista, että et tuole kipeäksi” -ohjetta. Kyllä se arkijärkikin aika pitkälle kantaa tässä asiassa.

  • Titiomm (Ei varmistettu)
    23.10.2013 at 18:16

    Raskausajan syömisten ei-lista on jo hyvän tovin ollut mun lempparivaahtoamisaiheita. Miks yhtäkkiä saakin tuorejuustosta, fetasta tai aurajuustosta listerian, jos aiemmin kukaan ei (ainakaan mulle) ole varoittanut moista vaaraa? Siis toki varmasti kaikki tietää että ulkomaalaisista marjoista voi saada listerian, mutta että juustoista, jaaha. Ja ulkomaalaiset marjatkin suositellaan kuumentavan listerian tuhoamiseksi, mutta näiden mun saamien suositusten mukaan kurkut, tomaatit ja muut pitäisi pestä koska niissäkin voi olla listeriaa, mut toisinkuin marjoista niin niistä se lähteekin sitten pesemällä?!
    Onneksi neuvolassa mainostettiin (varmaan koska olen kasvissyöjä) että on mahdollisuus yhteen ravitsemusterapiakäyntiin raskaudenaikana. Pitäisi varmaan ens kerralla muistaa kysyä siitä, mua kiinnostaisi tietää jotain perusteluja joillekin näistä aiheista. Eniten ehkä ärsyttää siksi koska töissä tapaan paljon nuoria jotka tupakoi raskausaikana, ja nää on kaikki toistaiseksi väittänyt että neuvolassa kehoitetaan ettei ota stressiä tupakoinnin lopettamisesta, ja näähän toki sitten röökaa kuin viimeistä päivää, ettei stressaa. Että näin suosittaa neuvola, mutta sitten juusto onkin kamala asia. Ei voi ymmärtää.

    • Iksu
      23.10.2013 at 18:20

      Tohon marja-vihannes-juttuun sanoisin, että jotain vadelmia on aika hankala alkaa pesemään, tai ainakaan mä en lähtis siihen hommaan :)

      • Titiomm (Ei varmistettu)
        23.10.2013 at 20:33

        Mut lähteekö listeriabakteeri siis ihan huuhtasemalla? Samanlailla ne mustikat ja vadelmatkin voi huuhtaista kuin ruttuisen salaatin tai lehtikaalin. Mä oon ymmärtänyt että listeria tuhoutuu elintarvikkeista vain kuumentamalla. Siksi tuo huuhteluohje hämmentää. :)

        • Kristaliina
          23.10.2013 at 21:02

          Niin hei onko tuossa nyt ristiriita… …vai onko kyse eri pöpöstä?

          THL:n sivuilla Listerian kohdalla puhutaan noista kaloista ja juustoista, ja siinä yhteydessä sanotaan näin: ”Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa.”

          Mutta sitten taas pakastevihannesten kohdalla puhutaankin noroviruksesta, eli näin: ”Ulkomaiset pakastevadelmat saattavat sisältää norovirusta, joka voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen.”

          Että oisko se sitten niin, että pakastemarjoissa on nororiski (ei listeria), ja siksi huuhtelu/kuumennusohje on erilainen…? Näin maallikkotulkintana :)

          Tässä vielä muuten Eviran sivulta tietoa pakastemarjoista: http://www.evira.fi/portal/64508

          • Titiomm (Ei varmistettu)
            23.10.2013 at 21:20

            Mun papruissa (kaivoin ihan tätä varten) lukee näiden vihannesten kohdalla ainakin listeria, mutta voihan siinä olla asiavirhe (mikä toki sinällään parantaa näiden suositusten uskottavuutta, heh heh). Sanatarkasti menee näin ”Tuoreet vihannekset tulee pestä huolellisesti (listeriariski).” Ulkomaalaisista vadelmista sanotaan itseasiassa juurikin noin että noron vuoksi on kuumennettava. Muista ulkomaalaisista marjoista ei sanotakaan mitään.

          • Tuikki (Ei varmistettu)
            23.10.2013 at 21:55

            Ulkomaiset marjat (kaikki) pitää kuumentaa noron takia. Puolalaiset vadelmat vaan mainitaan useimmiten. Ja raskaana olevien pitäisi olla tarkkana, koska kuuluvat riskiryhmään. Mahdollisuus listeriaan sairastumiseen suurenee pienemmästä määrästä bakteeria, mutta ei kai se siltikään hirvittävän todennäköistä ole. Se varovaisuus tulee lähinnä siitä listeriasta aiheutuvasta keskenmenon riskistä. Näin meille ainakin muutama viikko sitten hygieniapassituntien aikana opetettiin.

          • Kristaliina
            23.10.2013 at 21:57

            Hyvä, kun kaivoit! Mä ajattelinkin kysellä ihan kiinnostuksen vuoksi, että mitä niissä papruissa sanotaan… Jännä juttu, jos tosiaan on listeriariski, niin noissa ohjeissahan on kyllä ihan selvä ristiriita! Miten se jostain lähtisi ihan vaan huuhtelemalla ja jossain pitää kuumentaa…? Outoa.

      • All_i
        24.10.2013 at 13:00

        Ilmeisesti myös ulkomaisissa pakastemarjoissa on homeriski. Pakastetussa marjassa homehan ei näy mitenkään.

    • Kristaliina
      23.10.2013 at 19:57

      Tää yhdistyy myös mun ärsytysaiheeseen, eli naperon ruokasuosituksiin… Niissä ohjeissa kun on sulassa sovussa oikeasti mahdollisesti vaaralliset ruoka-aineet (kuten hunaja) ja ”moraaliset ohjeet” (rasvaton maito, tai jopa: ruokailu tapahtuu aina lautaselta) eikä missään perustella, että miksi. Mun mielestä suositusten takaa pitäis ehdottomasti kertoa ne perusteet: että johtuuko tämä nyt esimerkiksi siitä, että lapsilla ylipaino on yleistä, vai siitä että hei – sun lapsi saattaa kuolla siihen. Tää ois mun mielestä aika olennainen tieto :)

      Tästä avauduin joskus keskustelussa aikaisemminkin :)

      Joo, mutta ihan älytöntä tuo tupakointi vs. juusto -juttu. Äly hoi!

      • Titiomm (Ei varmistettu)
        23.10.2013 at 20:41

        Perusteet! Nepä ne. Vaikea yrittää suhteuttaa asioita maalaisjärjellä kun tuntuu että osa suosituksista on ihan höpönlöpöä (siis että ne ainakin kuulostaa siltä) ja osa taas kuulostaa ihan järkeviltä. Mua esim hämmensi että jollain teekauppasivustolla oli ”ei suositella raskaanaoleville” -leima mun lemppariteessä, eli chaiteessä. Ilmeisesti niiden mausteiden takia, mut kuitenkaan kukaan ei ole kieltänyt ruuan maustamista kanelilla, kardemummalla ja sensemmoisella. Sit kun ne on samalla listalla mitenkään perustelematta niin menee hämmennyksiin. Muistaakseni esim mun saamissa suosituksissa tosiaan kiellettiin kaikenmaailman erikoisjuustot piste. Kun perehdyin asiaan niin selvisi että hyvin saa just sinihomejuustoa syödä kuumennettuna. Mutta en mä silti ihan oikeasti jaksa uskoa että oikein säilytetyssä hyvässä juustossa on mitään suurta listeriariskiä, vaikka eksoottisimmat haisujuustot epäilyttäisikin.

        • Kristaliina
          23.10.2013 at 20:57

          Mmm saiskohan aurajuustoa syödä pitsan päällä – mmmmm….

          Mä hörpin muuten chaita ihan joka päivä nykyisin, en kyllä todellakaan aio siitä luopua jostain hemmetin inkiväärinripauksesta johtuen!

          • Piipo79
            23.10.2013 at 21:12

            Tottakai saa, sehän on kuumennettua. Nam! Niin ja auraa mä söin kylä raakanakin. Valion tuotteet pastoroituja muistaakseni :-)

          • Kristaliina
            23.10.2013 at 21:17

            Oooooo, aurasynninpäästö! :D

          • Titiomm (Ei varmistettu)
            23.10.2013 at 21:23

            Homejuustoja (eikä kittijuustoja) ei saisi kuumentamatta näiden mun saamien ohjeiden mukaan syödä vaikka olisi pastroidusta maidosta tehtyjä. Mut ”kuplivan kuumaksi kuumennettuna juustot ovat turvallisia”. Mä en kyllä tosiaan usko että kovin moni suomalainen saa vuodessa listerian tuoreen Valion Aurajuuston syömisestä, vaikka kuinka onkin homejuusto :-) Ehkä ennemmin kehoittaisin raskaanaolevia käyttämään heijastimia jos riskeistä puhutaan :D.

          • Kristaliina
            23.10.2013 at 21:58

            Niiii-iiiin hyvä pointti tuo heijastin vrt. aurajuusto!