Lujaa luuta?

Kaupallinen yhteistyö: Novelle

Meillä on suvussa osteoporoosia – se on luustoa haurastuttava yleissairaus, jota sairastaa Suomessa ihan pari muutakin ihmistä. Eli noin 400 000 henkilöä, etenkin naisia. Osteoporoosi on periytyvä tauti, ja muita riskitekijöitä ovat liian vähäinen kalsiumin ja D-vitamiinin saanti sekä liian vähänen liikkuminen.


Erityisesti tämän oman sukurasitteeni takia puen mielelläni nämä hassut ”luuleggarit” ylleni ja nostan tämän pinkin kyltin ilmaan.

Tällä postauksella osallistun siis Suomi 100-juhlavuoden ”Lujaa luuta” -hankkeeseen, jonka tavoitteena on kasvattaa naisten tietoutta luuston terveydestä ja osteoporoosista. Tässä kansanterveydellisessä kampanjassa ovat mukana Novelle sekä Terveystalo ja uudenlainen Suomessa kehitetty ultraääneen perustuva luuntiheyden mittausmenetelmä Bindex.

Luiden kuntoon voi siis myös itse vaikuttaa – ikääntyminen (ja perimä) vaikuttavat tietysti luustoon aina, mutta elämäntavoista silti on kiinni, että kuinka paljon.

Monipuolinen liikunta on olennaista, sillä luu tarvitsee rasitusta. Duodecim Terveyskirjasto suosittelee luustoa kuormittavaa liikuntaa vähintään kaksi kertaa viikossa, mieluiten päivittäin. Luut vahvistuvat parhaiten silloin, kun luustoon kohdistuu iskuja, nopeita kiertoja, vääntöjä ja tärähdyksiä – luu myös tarvitsee uusia ärsykkeitä eli lajeja on hyvä vaihdella. Esimerkiksi pallo- ja mailapelit, jumpat ja tanssit ovat hyviä lajeja.

Haha. Maila- ja pallopelit, mun kauhu. Otettaisko koripallo, lentopallo vai sähly…. ei oteta! No noita vaadittuja kiertoliikkeitä tulisi ainakin siitä, kun yrittäisin maanisesti väistää ilmassa sinkoilevia palloja. Lasketaanko kiertoliikkeeksi se, kun kiertää kaukaa kyseiset harrastukset…? Mutta omalta kannaltani onneksi mukana luustolle hyvissä lajeissa on mainittu nuo jumpat ja tanssit – ne on ihan ehdottomasti se ”mun juttu”. Tanssillista hauskanpitoliikuntaa, kiitos!

Hyvänä vinkkinä Terveyskirjastossa oli myös se, että kuntojumpan päälle voisi tehdä vaikka parikymmentä tehokasta hyppyä tai jotain muuta ”uutta”. Luusto reagoi parhaiten, kun sitä välillä kuormitetaan sellaisilla tavoilla, joihin se ei ole tottunut.

Ja vaikka kävelylenkin päälle voi ottaa pienen juoksupyrähdyksen. Tai öö mitä nyt vaan sattuu keksimään – vaikka vähän tee-se-itse-parkouria?

Ja sitten se tieysti se kalsium.

Riittävä kalsiumin saanti yhdessä D-vitamiinin kanssa auttaa vahvistamaan luustoa. Kalsiumia saa tietysti maitotuotteista – ja jos niitä ei käytä, ovat erityisen tärkeitä mm. tummanvihreät vihannekset (mm. lehti- ja parsakaali), pähkinät ja siemenet, tofu sekä kalsium-täydennetyt tuotteet. Myös proteiinia tarvitaan, se edistää D-vitamiinin muuttumista aktiiviseen muotoon, jolloin kalsium imeytyy paremmin. (lähde: Novelle Lujaa luuta)

Kalsiumin tarve vaihtelee eri ikäkausina. Lapsena ja nuorena sitä tarvitaan luuston rakennusaineeksi, mutta myös aikuisten on saatava sitä ruokavaliosta päivittäin. Kalsiumia kuluu myös raskaana ja imettäessä, eli silloin saantisuositus on isompi.

Kalsiumin suositussaanti aikuiselle on 800mg/päivä, lapsille 600 mg/päivä ja raskaana oleville 900 mg/päivä.

”Oletko muistanut syödä riittävästi kalsiumia?”, kysyy äitini lähes aina meillä käydessään – johtuen siis tästä meidän sukurasitteesta.

”Joo-joo”, minä vastaan sellaisella äänensävyllä niin kuin äideille vastataan.

Mutta olenko oikeasti? En varmasti riittävästi. Maitoa joo jonkin verran (ööö kahvimaito) ja juustoa – ja liikunnan puolesta varmaan olen suht hyvillä vesillä; tuossa rasitusuuntien vaihtelussa voisin kyllä skarpata. Mutta saamani kalsiumin varsinaisesta määrästä en kyllä ole yhtään varma, ja siksi tunnen kyllä joka kerran tästä pienen kirpaisun ja muistutuksen. Pitäisi oikesti kiinnittää siihen enemmän huomiota. Eli arvostan kyllä sitä, että äitini jaksaa kysyä, vaikka ei kysymykseen kunnon vastausta saakaan.

Äidit vaan tietävät nämä jutut, vaikka lapsi jo neljääkymppiä lähestyykin.

”Lujaa luuta” -hankkeessa mukana oleva Novelle on tehnyt nettiin tiiviin ja selkeän tietopaketin kalsiumista – se löytyy täältä.

Tuo Novellen Plus Kalsium on hyvä kalsiumin lähde: puolen litran pullo sisältää 40 % päivän kalsiumin saantisuosituksesta (320 mg). Lasillisessa (2 dl) Novelle Plus Kalsiumia on saman verran kalsiumia (128 mg)  kuin noin 3 dl parsakaalia, reilut 100 g tofua, vajaa 1 dl mantelia tai noin puoli lasillista maitoa. Novelle Plus Kalsium on makeuttamaton ja kaloriton ja se on vegaaninen eli sen sisältämä kalsium on kasvisperäistä. Maku on itselleni ”se lempparein” makuvesien maku, eli karpalo.

Lasten luuston terveyteen tarvitaan ihan sama peruspaketti: reipasta vaihtelevaa liikuntaa, kalsiumia, D-vitamiinia ja sopivasti proteiinia.

Mutta miksi näistä on niin paljon helpompi huolehtia lasten kohdalla kuin omalta kohdalta?

Olenko seuraavan 30 vuoden päästä minä se äiti, jonka oman luuston on todettu jo heikentyneen ja joka huolestuneena muistuttelee omia lapsiaan huolehtimaan luustonsa kunnosta jo ajoissa…?

Perintötekijät viittaisivat siihen suuntaan, mutta onneksi voin itse jonkin verran vaikuttaa asiaan.

Tämän kampanjan myötä aion itsekin tehdä ryhtiliikkeen: nyt lisää kalsiumia (ja D-vitamiinia) ja liikuntaan vaihtelevuutta! Lisää parkouria elämään hei!

Että terveisiä vaan äidilleni – kiitos, kun aina muistutat <3

PS. Novelle, Terveystalo ja Bindex tarjoavat Lujaa luuta -hankkeen myötä ilmaisen luuntiheysmittauksen 10 000 riskiryhmään kuuluvalle suomalaiselle. Riskiryhmään kuulumisen voi testata netissä – ja jos tulokset niin sanovat, voi vaikka saman tien varata itselleen ajan ilmaiseen mittaukseen. Testiin pääsee Novellen sivuilta klikkaamalla ”tee ilmainen luustotesti” -painiketta.

yhteistyössä: Novelle 

14
Like

You Might Also Like

  • Elina
    23.2.2017 at 22:39

    Olenko ihan pölö kun en löydä sitä testiä tuolta sivuilta mistään? Kyllä siellä siitä puhutaan, mutta mistä kummasta siihen testiin oikein pääsee? :D

    • krista
      24.2.2017 at 11:12

      No hei oisko sama kuin mulla – mä meinasin siitä tuossa tekstissäkin jo selittää, mutta sitten totesin, että ehkä kenelläkään muulla ei ole samaa ja kaikki on vaan, että TÄH mitä toi horisee :D Eli siis: mulla adblock poisti sen nappulan. Sen pitäis olla siinä vaaleanpunaisella taustalla, missä on se tanssiva luuranko – siinä on nappula ”tee ilmainen luustotesti”. Jos ei näy ja sulla on adblock, laita se tauolle hetkeksi ja lataa sivu uudestaan – sitten ilmestyy :) Tää siis itselläni ainakin oli! Toimiiko nyt?

  • Puumis
    24.2.2017 at 15:27

    Mä syön joka päivä kalsium-magnesium -ravintolisää tablettimuodossa. Koska mun mutsi jaksaa aina muistuttaa, miten tärkeää naisille on saada riittävästi kalsiumia ”varsinkin vaihdevuosien lähestyessä”. Ääääähhhhhhhh…. No toisaalta, samalla ne menee kuin ne maitohappobakteerit ja vitamiinipillerikin.

    • krista
      24.2.2017 at 15:35

      Äidit <3
      -
      Joo samaa muistuttelumantraa mäkin pääsen aina kuulemaan - paitsi vaihdevuosia ei ole vielä uskaltanut mukaan lisätä, mutta eiköhän sekin kohta ilmesty mukaan niihin sanoihin, kun tuo 40 tulee vuosia täyteen, voi apua :D Silleen kiit-TI, äiti! :D Mutta hyvä, että muistuttelevat. Mä oon vähän sellainen, että mua pitää muistutellakin, helposti muuten "unohtuu". Että onneksi on äidit :)

  • Emmi Nuorgam
    24.2.2017 at 16:33

    En olisi kyllä huomannut sun raskausvatsaa jos et olisi sanonut! :D

    • krista
      24.2.2017 at 16:40

      Ahhahahahahahahahaha KIITTI EMMI :D :D :D

      Nyt joku luulee väärin. Ei, en ole raskaana. Mun pilates-ohjaaja (pilatesta espanjaksi, huh hei) vaan sattui epähuomiossa antamaan mulle vaihtoehtoisia liikkeitä vatsaansa taputellen ja mua osoitellen. Kiit-ti :D

  • peggy thomas
    24.2.2017 at 22:52

    Mä vedin jo omaa vatsaani sisäänpäin kun katselin kuviasi. Timmi mimmi olet :)

    • krista
      24.2.2017 at 23:24

      Haha, kiitos :D