Kun Hyundain omistaja sanoi JESH

JESH kuului mini-Hyundain omistajan suusta.

Vilkaisu laskuun. Kyllä, se on nolla!

(viikko sitten sama jutunalku muutaman sanan erolla täällä)

takalasi uusi

Uusi takalasi takuusta – jeeeee-eeeee-eeee!

Kirjoitin viikko sitten tuosta lasin yllättävästä hajoamisesta kertoessani, että ongelmatapauksissa se asiakkaan tyytyväisyys loppupeleissä punnitaan. Ja tässä pääsin näin henkilökohtaisesti todistamaan tämän niiii-iiiiin todeksi. Nipin napin pystyn pidättelemään itseäni, että en nyt hihkuisi tähän, että ostakaa kaikki Hyundai ens kerralla autokaupoilla, se on maailman paras auto jee jee JEE. Mutta ha ha onneksi mulla on niin satumaisen hyvä itsehillintä, että päädyn vain toteamaan tyynesti, että mä hassulla tavalla oon just nyt tällä hetkellä paljon tyytyväisempi Hyundain-omistaja kuin jos koko välikohtausta ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Hyvä, Hyundai – näin sitä pitää! Jesh! Jesh! JESH!

…ja jos joltain se viimeviikkoinen jäi väliin, niin meidän nelivuotiaan mini-Hyundain takalasi siis sanoi POKS. Ja viime viikolla (täällä) sitten tosiaan spekuloitiin, että kattaako auton viiden vuoden takuu tämän.

Ja kyllä! Takuu korvasi. Kyllä, kyllä! Ah ja toinen, mitä tekisi mieli tehdä, on soittaa sinne ekaan merkkihuoltoliikkeeseen ja huutaa tyyliin ”in your face, suckers!” Nehän olivat sitä mieltä, että ei mikään takuu korvaa neljä vuotta vanhaa takalasia. KORVAAPAS! Neljä vuotta vanhan takalasin korvaa viiden vuoden takuu. Siksi se on nimeltään takuu. Ja siksi siinä on lukuna viisi vuotta, joka on enemmän kuin neljä vuotta. Se puolestaan on nimeltään matematiikka. Ha! HA!

Todennäköiseksi syyksi lasin hajoamiselle kerrottiin huollossa se, että takalasin lämmittimessä olisi joku kohta ylikuumentunut.

Eikä siis tarvinnut ollenkaan vängätä tai vääntää – ihan mahtavaa. Olin kyllä myös ennakoivasti maahantuojalle laittanut meiliä, jossa olin kuvannut tapahtumat mahdollisimman tarkasti ja liittänyt mukaan useita kuvia. Sävy oli totta kai ystävällinen, mutta samalla kyllä viestitin, että nyt mua kuluttajana kiinnostaa, onko viiden vuoden takuu sitä mitä luvataan vai pelkkiä tyhjiä sanoja. Silleen rivinväleihin piillotettuna, että ”en aio jättää asiaa tähän, jos alatte vaikeiksi” :) Sieltä tuli nopeasti ystävällinen vastaus, jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja luvattiin selvittää asia.

Mutta hyvä. Pääsen täten välittämään positiivisen viestin: viiden vuoden takuu oli ihan oikea lupaus eikä pelkkä mainoskikka.

Hitsi että mä oonkin iloinen!!!

Autonhakureissulla tuossa perjantain räntäsateessa ilahdutti myös toinen juttu: ne olivat huollon yhteydessä hemmetti vie siivonneet koko mun auton! Ja se oli siis oikeasti mallia tunkio sinne viedessäni. Mutta nyt auto oli perusteellisesti kuurattu sekä ulkoa että sisältä – pölyttömiä ja hiekattomia sisätiloja tuijottaessani hetken kävi mielessä, että onko tää edes mun auto

sisätilat

Täh, missä kaikki pölyt ja roskat? Ihan kuin uusi auto!

Oli se.

Ilahdutti! Todella! Piti mennä ihan erikseen sisälle uudestaan kiittelemään, että vau.

Kyllä, oi kyllä. Tyytyväinen asiakas täällä, hei!

57

You Might Also Like

  • Heispi
    12.2.2016 at 14:40

    Huippua, että takuu toimii niin kuin sen kuuluukin! Hyvä hyvä :)

    • krista
      12.2.2016 at 14:50

      Joo ihan mahtavaa, että kävi näin! Se on varmasti maahantuojalle pieni summa, mutta auton omistajalle iso ”ele”: ikään kuin vahvistaa koko sitä tunnetta, että kyseiseen merkkiin voi luottaa! JESH! Oon tykännyt siis tuosta autosta jo ennenkin, mutta nyt tuli sellainen ”potenssiin kymmenen”. Hassua, että siinähän oli VIKA. Mutta silti vaan siihen luottaa paremmin nyt :D

  • -Jenni-
    12.2.2016 at 14:43

    Onnittelut! Hyvä että selvisi näinpäin :)
    Ja mäkin haluan sisältä kuuratun auton. Nim. Takapenkki täynnä hiekkaa..
    (Itse käyn tällä hetkellä vääntöä tanssikoulun kanssa kun lapsi ei halua 4/15h jälkeen käydä siellä, niin eivät suostu palauttamaan osaa lukukausirahaa 140€…grrrr)

    • krista
      12.2.2016 at 14:52

      Joo mua ihan nolotti viedä se auto sinne, kun se oli niin karseassa kunnossa… Aiemmin huollon yhteydessä mun autoa ei ole pesty, mutta oon kyllä kuullut huhuja siitä, että jossain paikoissa näin tehdään. Toi oli mahtava ylläri! Eikä näkynyt laskussakaan! Lasku (vuosihuollosta) oli itse asiassa 200 e halvempi kuin viime vuonna toiselta merkkihuoltamolta – ja viime vuonna ei tehty mitään muuta kuin todettiin, että ei vikoja, kun taas tänä vuonna oli sen lisäksi putsattu jarrupalat. Ja auto :D

    • tsinnia
      12.2.2016 at 22:18

      Voi ei noita tanssituntirahoja! Mä mietin tuota ilmoittaessani lasta tanssimaan, että mitä jos se ei tykkäkään. Tavasin sitä silmällä pitäen niitä ehtoja ja jos teillä on sattumalta sama tanssikoulu ku meillä (hinta ja kerrat täsmäis), niin siinä kyllä lukee sopimusehdoissa, että niitä ei saa takaisin, kun peruutusoikeus on menny (ja silloinkin niistä ois vähennetty tuntuva toimistomaksu). Luulen, että on aika tavallinen käytäntö. Meidän tanssikoululla se veloitus on minuuttiperustainen, joten mä yrittäisin kyllä kysyä viimeisenä vaihtoehtona, että saisko joku toinen käyttää ne pois (esim sinä itse) jollain muulla tunneilla. Oon kuullu, että lasten tuntien kanssa on joustettu tuolla tavalla, että kortti on siirretty aikuisen nimiin.

      • -Jenni-
        14.2.2016 at 12:00

        Me asutaan tällaisella pienellä paikkakunnalla ja tanssitunnit pidetään kunnantiloissa. Aikuisille ei ole mitään tarjolla :( myöskään mitään sopimustekstejä ei ole näkynyt… Täytynee ottaa yhteyttä kuluttajasuojaan..
        Onneksi löydettiin toinen harrastus mutta tuntuu niin tylsältä tällainen vääntäminen etenkin kun toinen osapuoli ei tällä hetkellä vastaa!

  • Lilli
    12.2.2016 at 15:40

    Tiesiköhän ne siellä että kirjoitat suosittua blogia, jossa olit maininnut tapahtuneesta.. ;) Tuli vaan tuosta auton pesusta mieleen, että jospa huomasivat hyvän raon saada positiivista julkisuutta :)

    • krista
      12.2.2016 at 15:43

      Hahaa, positiivista julkisuutta autonpesupalkalla :D Nojoo, en välttämättä usko – noin näppituntumalta eivät vaikuttaneet ihan tän blogin ydinlukijaporukkaan kuuluvilta :) …vaikka eihän sitä koskaan tiedä! :) Oli appiukkokin kyllä saanut täyspuhtaan auton huollosta (eri paikasta kylläkin), vaikka ei blogia pidäkään :D

      • SanniKaarina
        12.2.2016 at 18:46

        Minäkään en pidä blogia ja sain autoni pestynä ja puunattuna takaisin huollosta, että kyllä se taitaa osin käytäntö olla :)

  • Jenn-
    12.2.2016 at 16:31

    Mun mies totes kerran, että oli ne sentään ilmaiseksi täyttänyt tuulilasinpesusäiliön, kun se toi auton Biliasta ja eivät olleet löytäneet vikaa, mutta laskuttivat 80 euroa. Heh, tosi ilmaista tuulilasinpesunestettä. Ja oli ne vissiin pessytkin sen ulkoa, mutta vika ei löytynyt.

    Onneks korvasivat tuon sun takalasin, olishan se muuten ollut aika kohtuutonta.

    • krista
      12.2.2016 at 17:02

      Ehkä se veikin vahingossa pesulaan? :D Aika kalliit oli nesteet kyllä! :)

  • Devika Rani
    12.2.2016 at 21:26

    Mahtavaa!! :)

    • krista
      13.2.2016 at 10:59

      Eiks olekin! Tuntuu ihan voitolta, vaikka ei mitään voittanutkaan :D

  • Sari
    13.2.2016 at 03:59

    Ihan huippua! Melkein seurasin tätä jännitysnäytelmää henkeäni pidätellen, kun olin juuri kotona puhunut uuden auton hankinnasta, takuista sun muista – ja sitten onkin tapaus TE ja viiden vuoden takuu eikä neljä vuotta vanhoja asioita, kuten ikkunaa korvata. Mutta ihanaa, että asiat järjestyivät parhain päin. Voin minäkin jatkaa säästämistä ja haaveilua uudesta autosta!

    • krista
      13.2.2016 at 10:59

      Mä kans olisin ollut pettynyt juuri siksi, että sillä viiden vuoden takuulla oli kyllä jonkinlainen osuus auton valinnassa. Olin ensin katsonut ihan lehtimainosten mukaan sellaista vielä pienempää autoa (en edes muista merkkiä), jota myytiin alle 10 000 euron. Menin sitten koeajamaan sitä ja automyyjä suositteli tätä Hyundai i20:tä toiseksi koeajoautoksi. Ajoin ensin sitä yhtä ja ajattelin, että ”joo onpa hyvä”. Ja sitten ajoin tän toisen ja olin välittömästi, että OHHOH. Oli ihan valtavan iso ero; tän eduksi siis :) En kyllä sitä toista enää edes harkinnut, ja sitten kun tässä oli vielä tosiaan se takuu. Ja kun meillä ei ole ketään autoasioista ymmärtävää kotona, se oli siinäkin mielessä hyvä – että JOS jotain tulisi, niin kaikki hoituisi automaattisesti. Ja sitten se, että uusi auto, niin varmemmin ei tule mitään korjattavaa jatkuvasti. Ja oon ollut tosi tyytyväinen; ei ole ollut yhtään mitään muuta vikaa kuin tää lasi nyt. Kerran vuodessa on käytetty huollossa ja ne on tyyliin laittaneet… …no, niitä nesteitä, mitä tarvitaan :D Mä oon itse vaan ajanut ja tankannut välillä :D

  • Tuulia
    13.2.2016 at 12:30

    Se auto varmastikin siivottiin niin huolellisesti koska teillä oli sitä lasinsirua ympäriinsä. Siis ettei tule siruista vielä henkilövahinkojakin.

  • Tare
    16.2.2016 at 13:44

    Mulla on wolkwagen ja siitä hajosi sivupeili samaan tyyliin, peilin lämmitin oli päällä. Ensin vastustelivat, mutta takuuseen meni. Mies sanoi, että monesti katsovat onko autosta ollut takuuaikana kuluja ja jos ei ole ollut niin laittavat takuuseen ja joskus jopa takuun loputtua, jos vika on sellainen että sen ikäisessä autossa ei pitäisi olla. Samasta autosta hajosi ilmastointijärjestelmään kuuluva alumiiniputki. Koko putkijärjestelmä oli vaihdettava, maksoimme varaosan, mutta työn saimme ilmaiseksi koska auto oli niin uusi, takuu oli kuitenkin jo ummessa.