Kukas se siellä ravintolassa mölysikään?

Kävin viime talvena Seelaa odottaessani keskustassa lounaalla entisen työkaverini kanssa – raskaana hänkin. Lounaspaikaksi hän ehdotti Aleksanterinkadun Factorya, siellä Aleksi 13:n yläkerrassa. Kerta oli minulle ensimmäinen; heh ainoa Factory-niminen ravintola, jonka minä tiesin, oli ammoisten aikojen räkäinen punk-baari Hakaniemessä.
”Tämäpä kiva paikka”, totesin.
”Tännehän voitais sit joskus tulla lastenkin kanssa.”

Niin, ehkä olette nähneet jo tämän. Tai tämän.

*******

Itselläni ei ole tietenkään mitään sitä vastaan, jos ravintola haluaa rauhoittaa jonkun tietyn alueen. Itse asiassa se on varmasti aika hyvä idea. Mutta oi se tapa, miten tämä asia on nyt viestitty… Auts.

Ilta-Sanomien jutussa ravintolapäällikkö ”kertoo arvostavansa suuresti niitä jokapäiväisiä lounasasiakkaita, jotka haluavat nousta viidenteen kerrokseen syömään.” Ja jatkaa:
”- Sitten joku käy kerran vuodessa ja ottaa valokuvan kyltistä, joka on ollut siinä jo vuoden.”

En tiedä, mitä te muut olette mieltä – mutta mun mielestä tuo on se osa tätä juttua, joka tuntuu tökeröltä. Okei, alkuperäinen kylttikin oli kyllä asenteellinen; miksi ei olisi voinut sanallisesti kertoa, että tämä on hiljainen osa ravintolaa. Tuo vaunukieltomerkki on vähän… tyylitön. Eihän se möykkääminen pelkkiä lapsiperheasiakkaita koske, miksi siinä piti eritellä lapsikielto…?

Vaikka ihan sama pieni tyylittömyys, itse en olisi tuollaisesta vielä kovin närkästynyt. Mutta tuo ravintolapäällikön kommentti on mun mielestä sellainen, jota palvelualan ammattilaisen suusta ei pitäisi lipsahtaa. Asiakaspalaute pitäisi aina hoitaa tyylillä, vaikka itse olisikin eri mieltä.

*******

Me oltiin muuten Joelin ja Seelan kanssa viime kesänä menossa lounaalle tuonne Factoryyn. Ovella kuitenkin pysähdyimme ja päätimme kääntyä kannoiltamme, jotain toista paikkaa etsimään.

Ai miksi?

Koska pukumiehet pitivät niin kovaa meteliä. Puheensorinan volyymi oli päätähuumaava; päätimme etsiä hieman paremmin lapsiperheelle sopivan paikan. Rauhallisemman.

Oh the irony.

Huonokäytöksinen (hehe) lapsiperheasiakas julki-imettää. Oijoi. Porttikielto pitäis antaa. Vauvan mussutus saattaa häiritä pukumiehiä.

 

You Might Also Like

  • CougarWoman
    4.9.2014 at 16:28

    Mä jotenkin ensin käsitin, että sä olit käynyt ”mölyämässä” siellä kun et päässyt lasten kanssa loungeilemaan, ja että sä olit ottanut ton kuvan :D 

    (Pukumiehet ovat muuten ihmisryhmä, jotka ovat paitsi äänekkäitä, usein myös tolkuttoman arrogantteja. Koska puku ja firman luottokortti. Alfaurosten pitää pitää meteliä, koska se joka mölyää eniten, on lauman johtaja, ja myyntimies on aina moottoriturpailemassa vitosvaihteella.) 

    Mutta joo, ei ollut ihan diplomaattisin tuo ravintolapäällikön kommentti…nyt ainakin tulee kuraa niskaan. 

    Oliko ne pukumiehet muuten siellä lounge-osassa? :) 

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 16:29

      Hihi joo pikainen tähdennys siis muillekin: mä en ollut se, joka oli tuosta närkästynyt ja kuvan ottanut :D

    • Piipo79
      4.9.2014 at 18:09

      Aikamoinen yleistys pukumiehistä. Nimim. on niilläkin lapsia ja lounasravintolassa harvemmin syödään firman kortilla. Sitä paitsi se ravintola on aivan kyllin iso, joten rauhoitettu yksi pikkuosio ei nyt ainakaan saa mun verenpainetta ylös.

      • CougarWoman
        4.9.2014 at 19:14

        No mä olen itsekin ”pukumies” :)

        • Piipo79
          4.9.2014 at 19:30

          Kuin myös :-)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    4.9.2014 at 16:36

    Tuon kuvan voisi ymmärtää myös niin, ettei saisi tuoda vaunuja tilaan, siis tukkimaan kulkuväyliä tms. Mutta tuo teksti on sitten eri asia…

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 19:30

      Itse asiassa noin mäkin oisin tuon pelkän kyltin tulkinnut: että vaunut tähän, ja vauvan/lapsen kanssa saa silti mennä eteenpäin :) …mutta en tiedä, mitä noissa tekstikylteissä sanotaan, onko niissä jotain tarkennusta… En näe noita kuvia niin tarkasti :)

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        4.9.2014 at 20:17

        Siinä toisessa lukee jotain ruokarauhan antamisesta lounastajille (mainitaan uutisessa). Eihän sekään kiellä suoraan lapsien tuloa, mutta vihjaa kyllä.

        • Kristaliina
          4.9.2014 at 20:22

          Ruokarauhan antaminen on mun mielestä ihan hyvä asia. Sitä monesti kaipaa itsekin. Hih ja sen takia tuolta silloin käännyttiinkin pois, kun sitä rauhaa ei siellä puheensorinakakofoniassa näyttänyt olevan :)

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    4.9.2014 at 17:32

    Kääpäsestä on tässä tehty hääkänen, sanon mä. Olen myös sitä mieltä, että vauvaton ravintola on ihan hyvä juttu. Näin itsekin vauvallisena musta olis ihanaa, että kun ilman vauvaa olen liikenteessä, voin mennä vauvattomaan ympäristöön. Siltä ainakin tuntuu nyt, kun vauva on kohta vuorokauden huutanut pää punaisena. Jos nyt pääsisin vapaalle ilman vauvaa, menisin just tuohon vauvattomaan osaan ;-) Pukumiesten möykkä tosin on asia erikseen, ehkä menisin sittenkin hiljaiseen pehmustettuun koppiin.

    Kyltti tosiaan on epäinformatiivinen, itse tulkitsisin sen niin, että voin sinne lapsi kantorepussa hyvinkin mennä. Sanallisessa kyltissä riittäisi hyvin, että olisi mainittu alue hiljaiseksi – jos pukumiehet siihen pystyisivät.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    4.9.2014 at 17:47

    En tiiä häiritseekö tuo vauvan mussutus pukumiehiä, mut tuo hirmuinen tissien vilauttelu kyllä varmastikin ;) tai suoranainen tissien esillä pito…siitähän sitä yleensä näissä julki-imetyksissä meuhkataan.

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 19:31

      Hih eiks ookin tör-kee-tä, ihan pornoa suorastaan! :D

  • Asha
    4.9.2014 at 18:38

    Me oltiin tuolla kerran vauvan kanssa syömässä, ei edes huomattu mitään kylttiä. Vähän kyllä ahdistaa, kun tulee sellainen olo, ettei tiedä, minne on vauvan kanssa tervetullut ja minne ei. Enemmän kuin tuosta jutusta ahdistuin Ilta-Sanomien jutun alla olevista kommenteista. Miksi aina oletetaan, että vauvat huutavat ja lapset käyttäytyvät huonosti? Voivathan he vaikka nukkua tai olla muuten vaan ”ihmisiksi”… Ja imetysasenteet. Voi apua. 

     

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 19:35

      Mun täytyy kans myöntää, että mua vähän painaa, jos en tiedä, että ollaanko me lapsiemme kanssa tervetulleita asiakkaita vai ei – että kyräileekö tarjoilija jossain takahuoneessa, että hemmettiäkö tänne tulevat lapsinensa, menisivät Rossoon ja niin edelleen. Siksi tuskin tuolle Factoryyn ”uskallan” lapsien kanssa enää tän jälkeen mennä :)

      Sitten taas joissain ravintoloissa tuntee heti olevansa tervetullut koko porukalla; tarjoilijat juttelevat lapsille mukavia ja niin edelleen. Niihin on kiva mennä. Se tuntuu näin asiakkaan kannalta tosi-tosi tärkeältä. Vaikka meillä ei ole tainnut edes koskaan mitään ”käytöshäiriöravintolakäyntejä” edes olla, väitän että me ollaan ihan hyviä asiakkaita kaikkine lapsinemme :) Tai no huonoa meissä on tietty ravintolan katteiden kannalta se, että alkoholia ei kulu :D

      • Piipo79
        4.9.2014 at 21:03

        Toisaalta, ei ne tarjoilijat niitä sääntöjä ole laatineet, nehän on vaan töissä siellä. Että tuskin siellä kukaan työntekijä pahalla katsoo. Olen käynyt monesti naperon kanssa kyseisessä paikassa syömässä ja muistan kerran kun livemuusikkokin otti tanssivan lapsemme iloisesti vastaan ilmeillen ja vilkutellen. Ja paino sillä, että meidän neiti ei ole niitä pöydässä istuvia tapauksia. (siksiköhän se kieltolappukin on tullut siihen!). En muuten ollut koskaan noteerannut koko kylttiä ennen tätä juttua :-)

      • Mindeka
        5.9.2014 at 07:03

        Oliko siis vaan vauvat kielletty? Vai kaikki, alle 20-vuotiaat?

  • riik
    4.9.2014 at 18:50

    En tiedä, onko tässä keskustelussa kyse ylipäätään lapsista eikä vaan vauvoista, mutta mua vähän häiritsee  tuo vauva-sanan painotus.

    Sekä meillä, että oikeastaan koko lähipiirissä ravintolakeikat vauvojen kanssa meni tosi iisisti ja hiljaisesti. Nehän nyt vaan lähinnä nukkui niissä kaukaloissaan ja ehkä söi välillä (senkin pystyy tekeen ilman, että kaikki näkee sun tissit). Mutta anna olla nyt, kun nää on kamalassa taaperovaiheessa niin saa oikein miettiä, että kehtaako mennä muualle kuin Rossoon. Tai ehkä tää on vaan meidän ongelma, muitten naperot istuu ihan hiljaa pari tuntia syöttiksessä, eikä edes katso piirrettyjä paheelliselta tabletilta…

  • Mammara
    4.9.2014 at 19:01

    Ei mullakaan verenpaine nouse tuosta kuvasta, vaikka se tökerö onkin, mutta luitteko tuon IS:n ekan kommentin, mikä on saanut jopa yli 3000 peukkua? Se nosti mun verenpaineen.

    ”Aivan asiaa. Ei aikuinen ihminen aina pidä lapsista. Ihanaa kun saa rauhassa ruokailla, ettei tarvitse kuunnella vieressä kiljuvia pentuja. Tai sitten mamma alkaa imettää ravintolan pöydässä. Sekin on tosi yököttävä tapa. Hyvä että tällaisia ravintoloita on. Tulen suosimaan. Sama homma lomaillessani. Aina sellainen aikuisten hotelli, ettei tarvitse kärsiä vieraiden kakaroista. Kun vanhemmatkin ovat nykyisin niin toopeja, ettei heidän kullanmurujaan (tulevia narsisteja) saa kieltää mistään”

    Musta taas on yököttävää, että jotkut pitävät vauvan ruokailua yököttävänä. Puhumattakaan noista muista ärsyttävyyksistä tuossa kommentissa. Ugh.

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 19:37

      Joo tosi yököttävää, että vauvat syö :) Ravintolassa, jonne on tultu syöm…. eiku? :D

      Ja vanhemmat on toopeja ja lapset narsisteja ja niin edelleen :D :D :D

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        4.9.2014 at 20:07

        Kai ymmärrätte, että se vauvan syöminen ei ole siinä se yököttävä asia? Intiimialueiden (joihin naisten rinnatkin kuuluvat) esittely ei kuulu meidän kulttuurissamme julkisiin tiloihin eikä varsinkaan ravintoloihin.

        • Kristaliina
          4.9.2014 at 20:20

          Tuskin kukaan niitä rintojansa varsinaisesti esittelee imettäessään :D Toi on aina vaan se, mitä näissä kauhisteluissa sanotaan – miten se nyt menikään, että ”leväyttää nännit teelautasen kokoisena pöytään”, mutta täytyy sanoa, että en ole i-ki-nä nähnyt kenenkään esim. ravintolassa tarkoituksella esittelevän. Eivätköhän melkein kaikki tee sitä mahdollisimman huomaamatta ja korrektisti. Ja jos yksi sadasta imettää provosoiden, niin ei silti kannata yleistää, että kaikki muut imettäjät toimisivat niin.
          (ei siis tässä sun kommentissa vaan yleensä, kun tätä imetyskauhistelukeskustelua näkee)

          …ja nisäkkäät nyt vaan sattuu (ihan kaikissa kulttuureissa) syömään niistä rinnoista ruokansa ensimmäisten kuukausien ajan :)

          • Uuden elämän arvoitus
            4.9.2014 at 21:20

            Samalla tavalla, kun siekin just tossa kuvan syöttötilanteessa kovasti esittelit intiimialueitas ;)

          • Kristaliina
            4.9.2014 at 21:21

            Joo, tosi provosoivasti :) Tarjoilija itse asiassa keräsi lautaset ja jäi vielä juttelemaan ja kyselemään, että miten ruoka maistui – eikä luultavasti edes huomannut, että mä siinä koko ajan imetin :)

          • Uuden elämän arvoitus
            4.9.2014 at 21:27

            No niinpä. En oo ikinä edes nähnyt kenenkään imettävän paljastavasti. Ei varmaan kukaan muukaan (tai sitten korkeintaan yhden, jolta vahingossa vilahtanut, kun on samanaikaisesti yrittänyt hyssyttää vauvaa, kaivaa harsoa kassista, avata liiviä, hyssyttää vauvaa, raottaa imetyspaitaa, työntää tissiä suuhun ja varoa toisen rinnan syöksyvirtausta – been there muuten), mutta jostain tuollaiset ei-mihinkään-perustuvat käsitykset silti kumpuavat ja niihin ihmiset liian herkästi perustavat näkemyksensä…

          • eppunen
            4.9.2014 at 22:01

            Mä olen nähnyt kerran yhden koko yläkroppa paljaana keskellä kaupan käytävää imettävän äidin. Tuli vähän inhottava olo, että pitäisikö sitä nyt katsoa kuitenkin toisaalle. Ei minua haittaa jos joku imettää, mutta jos imetetään selvästi tahallaan niin että tissit näkyy niin kyllä se vähän enemmänkin meinaa häiritä. Tosin saahan sitä uida omalla pihalla/mökin pihalla alasti ja se on naapurin oma vika jos katsoo ja näkee jotain mitä ei haluaisi nähdä.

          • LotteM (Ei varmistettu)
            4.9.2014 at 22:45

            Joo, joskus sitä on PAKKO imettää ihan just missä vain. Kun mun 3kk vauva huusi naama PUNAISENA ruuhkabussissa lauantaina klo 18 jälkeen helmikuussa, niin joo, en voi jäädä bussista pois pakkaseen keskelle länsiväylää imettämään. Tissi esiin ja bussi-imetys, check. Siinä tilanteessa en edes miettinyt muuta, kuin vauvaa ja sen raivonälkää. Voin sanoa, että kaikki muut keinot oli käytetty ja minä yhtä punaisena untuvatakissani kun vauva vaan huutaa.
            Eli ihan ohi aiheen menin nyt kommentillani :D mutta mä niin luultavasti tunnen tuon kauppaimettäjän tunteet, kun on pakko niin on PAKKO, missä vaan.

          • Kristaliina
            5.9.2014 at 08:58

            Kyllä mäkin oon joutunut joskus imettämään hassuissa paikoissa. Vaikka kuinka kuinka yrittäisi ennakoida, niin välillä niitä arvaamattomia tilanteita tulee eteen :) Ikävimpiä on ehkä olleet ne ”seisaaltaan vessan lattialla” -tapaukset, yyh.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            6.9.2014 at 14:05

            Tässä olikin varmaan pointtina että imettäjä oli koko yläkroppa paljaana, mikä on jo kiusaannuttavaa.

          • eppunen
            6.9.2014 at 17:23

            Nimenomaan! Esimerkiksi tuossa Kristan imetyskuvassa ei ole mitään mikä häiritsisi.

          • eppunen
            6.9.2014 at 17:19

            ”huilipiste” olisi ollut 10m päässä ja huomattavasti syrjemmällä ja vieläpä lastenvaateosaston ja leluosaston välissä. Sinne minä olisin mennyt vaikka huuto olisi ollut jo edellisen penkin kohdalla kova.

            Olen imettänyt ravintolassa, kahvilassa sekä junassa.

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            5.9.2014 at 18:03

            Mun on ihan pakko kertoa yks tapaus. Oltiin Ikeassa miehen ja tytön kanssa ja saavuttiin sitten siihen ravintola-alueelle. Siinä istui sohvalla (joka oli myymälään päin eli just siihen, josta KAIKKI ihmiset kulki) sellainen hyvin rehevä ja pyöreä nainen vauva rinnallaan. Se oli aukassu paidan kokonaan ja ottanu ei niin pienen tissinsä kokonaan esille ja ottanu siitä myös sellaisen ronskin työmiesotteen (vähän kuin otat bensapistoolin koko kouralla käteen ja syötät reikään) ja työntäny tissin vauvan suuhun. Siinä se sitte piti koko kämmenkourallaan paljasta rintaansa ja laps söi. Mua rupes ihan kamalasti vaan naurattamaan ja miestä myös. Piti kääntyä selin ja olla puuhailevinaan jotain aivan muuta.

          • 75K (Ei varmistettu)
            6.9.2014 at 11:54

            Se on vähän pakko pitää siitä rinnasta kiinni (tunnetaan muuten nimellä hampurilaisote), että vauva saa ylipäätään syömiseen soveltuvan otteen eikä iso rinta peitä sieraimia ja tukehduta vauvaa… Imettämiseen on toki järkevää varautua niin, että vaatetus sen mahdollistaa ilman koko paidan avaamista…

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            6.9.2014 at 19:56

            Niin siis tuon episodin ote oli kaukana mistään hampurilaisotteista (tiedän kyllä mistä siinä on kyse) sun muista. Käsi ei ollut siis lähelläkään nännipihaa. Sehän siinä hupaisaa olikin, muun muassa. Siinä vain lykättiin ronskilla otteella tissiä kohti suuta.

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          5.9.2014 at 19:20

          Vähän niin ku tuossa kuvassakin, tissit ihan levällään pitkin ravintolaa???

        • Peace (Ei varmistettu)
          6.9.2014 at 03:29

          Ai ei kuulu vai? Olenpa nähnyt tapauksia, kesällä varsinkin, joissa joko läpikuultava vaate tai olematon bikiniyläosa esittelee naiskroppaa enemmän kuin imettävän äidin varustusta voi kukaan nähdä, mm kaupassa ja kahvilassa. Siinä on itsensä esittelyä… Yököttävää yh!

    • Asha
      4.9.2014 at 19:57

      Joo, tuota juuri tarkoitin…

       

    • Jeba
      4.9.2014 at 22:19

      Jeps, se nosti munkin verenpaineen korkeuksiinsa!

  • eppunen
    4.9.2014 at 20:24

    Osittain ohi aiheen, mutta: Multa tullaan ihan jatkuvasti kysymään, että ”onko tuollaisia lapsia oikeasti olemassa?” Papu 1v 9kk on todella rauhallinen ja siihen päälle vielä melkoisen vieraskorea, eikä ala riehumaan vaikka pitäisi istua terveyskeskuksessa useampi tunti (äitin takia) tai jos jään kangaskauppaan suustani kiinni. Tai jos ollaan siellä ravintolassa, niin saattavat tarjoilijatkin ihmetellä lapseni rauhallisuutta. Miksi ihmeessä se oletus on, että kaikki lapset on möykkääviä ja huonotapaisia?

    • Kristaliina
      4.9.2014 at 20:30

      Jep. Meidän tirppana (2 v 4 kk) oli mm. tänään mukana vauvojen lorutustuokiossa. Kysyin ohjaajalta, että saanko tulla vauvan ja isosiskon kanssa – hän totesi ensin, että tämä on kyllä vauvoille, mutta jos nätisti käyttäytyy, niin voi kokeilla. Totta kai tää käyttäytyy :) Me otettiin sille oma nukke vauvaksi, ja siellä se sitten lorutteli sen nukkevauvansa kanssa ihan niin kuin muutkin äidit <3 Oli aivan hurjan kivaa!

      …että sellaisia möykkääviä huonotapaisia häiriköitä; tää meidänkin ”kuritta ja ei:ttä kasvanut kakara”, ha! :)

      • Oliver (Ei varmistettu)
        4.9.2014 at 20:44

        Hei hei, tästä saa nyt sen kuvan, että jos lapsi ei istu rauhassa paikallaan tuntia, niin se on möykkäävä ja huonotapainen. Lapsetkin ovat erilaisia, eikä se, ettei jaksa istua paikallaan, tee lapsesta huonotapaista. Krista ei varmastikaan oikeasti ajattele niin, mutta jotkut lapsettomat selvästi ajattelevat.

        • Kristaliina
          4.9.2014 at 20:50

          Hups joo tarkennus ehdottomasti paikallaan, juurikin näin! Lasten temperamenteissa on tietysti eroja – ihan synnynnäisiä/pysyviä; sellaisia, joihin ei voi ”kasvatuksella” vaikuttaa. Ja muutenkin; tunnin paikallaanolo on pitkä aika varmasti aika monelle lapselle :)

          • eppunen
            4.9.2014 at 20:54

            Ja minun puolesta lisäyksenä se, että ei meidän Papukaan jaksa tuntia istua tekemättä yhtään mitään, hänelle pitää jutella ja antaa jotain mitä hän voi näpeltää. Pitäisi varmaan kirjoittaa vähän tarkemmin, ettei tule niin väärinymmärretyksi.

          • Kristaliina
            4.9.2014 at 21:20

            Joo, ei tirppakaan :) Hih se vanhempien luovuus mitataan vähän niin kuin päivittäin, että miten erilaisista tilanteista luovitaan. Joskus onnistuu ja toisinaan ei ihan niin hyvin :)

        • eppunen
          4.9.2014 at 20:51

          Kyse oli nimenomaan siitä, kuinka muut lapset tuntuvat näkevän, ei siitä että minä pitäisin energisempiä tapauksia huonotapaisina.

      • eppunen
        4.9.2014 at 20:48

        Vaikea kuvitella ettei Silva käyttäytyisi, kuulostaa kirjoitustesi perusteella yhdeltä sellaiselta maailman fiksuimmalta supernaperolta (jollainen meilläkin tietenkin täällä kotona on :) ). Mutta ”he jotka osaavat käyttäytyä” ovat tuskin sellainen poikkeus kuin luullaan, on vain niin kamalan helppoa yleistää kaikki lapset mölyapinoiksi.

        Vauvoista vielä senverran, kun nehän eivät huuda ilkeyttään, vaan siksi että on jokin hätänä. Tietenkään hätä ei aina ole ihan niin todellinen, voihan se olla ettei vauva nyt vain viihdy siinä missä on, mutta jos vanhemmat vastaavat vauvan itkuun niin saahan sen olemaan hiljaa siellä ravintolassa. Ellei nyt ihan jostain sellaisesta ole kyse, missä ei vauvaa vain voi auttaa kuten koliikki, mutta ehkä semmoisen kanssa ei halua sitten mennäkkään sinne ravintolaan. Että aika törkeää kieltää vauvoja tulemasta, kieltäisi tyhmiä vanhempia vain.

        • Vierailija (Ei varmistettu)
          4.9.2014 at 21:38

          Ajattelisin että yksikään vanhempi ei ravintolaan syömään mennessään voi mennä takuuseen että pieni lapsi käyttäytyy hiljaisesti ja rauhallisesti koko ruokailun ajan. Siksi on helpompi sulkea heidät pois asiakasryhmänä kokonaan kuin ottaa riski joutua kesken ruokailun sanomaan että nyt desibelirajat ylittyi ja teidän on poistuttava.

          Mitä julki-imettämiseen tulee niin kysyin kerran vieraalla seurakuntatalolla hautajaisten muistotilaisuudessa seurakunnan emännältä minne voi mennä imettämään kun tiesin pöytäseurassani olevan ihmisiä jotka paheksuisivat imetystä pöydässä muiden syödessä. Koska eteisessä ei ollut mitään penkkiä tmv, emäntä neuvoi minut INVAVESSAAN! Siinä vaiheessa en enää voinut pitää suutani kiinni vaan totesin että ”varmaan itsekin ruokailet mieluiten saniteettitiloissa pöntöllä istuen”. Sittemmin olen saanut useammalla seurakuntatalolla huomata, että lastenhoitotilat ovat surkeat tai olemattomat ihan hoitopöydästä lähtien. Että sellainen ”sallikaa lasten tulla minun tyköni”.

      • Vierailija (Ei varmistettu)
        5.9.2014 at 10:27

        Tämän kommentin jälkeen me odotetaan kaikki aika innolla Silvan uhmaikää. Toivottavasti saatte edes toisen tytön osalta maistaa sitä oikein kunnolla. Avartuu taas elämänpiiri. :)

        • Kristaliina
          5.9.2014 at 10:30

          Kyllä se Silvan oman tahdon ilmaiseminen on hyvin vahvasti mukana tässä elämässä :) Useimmiten kuitenkin keskustelut ja lohdutus pitävät tilanteet maltillisina :)

        • Kristaliina
          5.9.2014 at 16:52

          Plus että ei ole kovin kivaa toivoa toiselle ikävyyksiä…

          Eihän se ole keneltäkään toiselta pois, jos jollain muulla edes jokin asia sujuu. Mä itse ainakin olen ihan vilpittömän iloinen, jos vaikka kuulen, että jollain on vähäitkuinen vauva. Ei tulis mieleenkään toivoa, että ”oispa sen seuraavalla vauvalla koliikki”… :)

          • Vierailija (Ei varmistettu)
            8.9.2014 at 09:35

            Eihän uhmaikä ole mikään ikävyys, se on elämänvaihe!