Ei minun nimissäni

Leluteekin Emilialla meni kuppi nurin. Eikä hän suinkaan ole ainoa.

Tälle päivälle (la 30.1.2016) Rajat kiinni -ryhmittymä on järjestämässä Helsinkiin naisrauhan päivää ja mielenosoitusta – eli että rajat kiinni, että saadaan naisrauha ja silleen. Emilia päätti, että menee mielenosoituksen lähelle seisomaan kyltin kanssa; kyltissä lukee ”ei minun nimissäni”.

Ja aika moni päätti lähteä mukaan.

FB-tapahtuman kuvauksessa lukee näin:

”Ei rasismia minun nimissäni! Laillinen ja ehdottoman rauhanomainen mielenosoitus meille, jotka emme suostu tekosyyksi rasistiselle puheelle ja toiminnalle. Meidän nimissämme ei vaadita rajoja kiinni eikä partioida kaduilla. Emme kaipaa Suomeen oman käden oikeudella toteutettua ”naisrauhaa”, vaan rauhaa kaikille ihmisille elää elämäänsä.
RAUTATIENTORILLA KANSALLISTEATTERIN PÄÄDYSSÄ LAUANTAINA 30.1. KLO 14.30”

ei minun nimissäni peilikuva

Oho, tätä kuvaa ei voi ottaa peilin kautta.

Minua jonkin verran ihmetyttää ne kirjoitukset, joiden mukaan heitä ei ole ahdisteltu koskaan (ennen) Helsingin keskustassa yöelämässäkään.

Tai siis hieno juttu! Mutta heillä on käynyt kyllä tosi hyvä tsägä. Tai minulla huono.

Minulle on aikoinaan huudeltu ja ehdoteltu kadulla satoja (oikeasti; Kalliossa asuessani se oli päivittäistä) kertoja. Muutamia kertoja on kourittu, kaksi kertaa ahdistettu seinää vasten ja yritetty lääppiä. Kerran asemalla ystävää odottaessani luokseni tuli mies, joka sanoi: ”olet todella kaunis aseman naiseksi”. Se kyllä jopa vähän huvitti – Facebook-statukseen kirjoitin, että en ole varma, oliko se loukkaus vai kohteliaisuus.

Vaikka olihan se sävy selvä – että mitä siinä oletettiin.

Aikoinaan yöelämässä liikkuessani minua on kolme kertaa lähdetty seuraamaan matkalla baarista kotiin. Yhdellä vaarallisimmalla kerralla juoksin loppumatkan kotitalolle, ehdin nipin napin rappuun ja päädyin vetämään hädissäni ovea kiinni niin, että ovenkahvan toisella puolella veti se minua seurannut mies toiseen suuntaan. Jostain sain yli-ihmisen voimat ja sain vedettyä oven kiinni. Juoksin viidennen kerroksen kotiini portaita, jotta hissi ei paljastaisi kerrosta. Takaani kuului särkyvän lasin ääni, kun seuraaja rikkoi sen jollain. Soitin poliisin, mutta mies oli jo lähtenyt eikä häntä tietääkseni koskaan saatu kiinni.

Niin joo ja yks juttu. Nämä kaikki ahdistelijat ovat olleet suomalaisia tai ainakin suomalaisen näköisiä miehiä (yhdellä tosin taisi olla naapurimaahamme viittaava aksentti).

Naisrauhaa tarvitaan. Ketään ei saa lääppiä, ahdistella tai raiskata.

Mutta ei ole ok pitää naisrauhaa tekosyynä rasismille.

ei minun nimissäni sotkussa

Hmm ehkä hymykuva ei tähän sovi. Kuvaajakin näkyy peilistä. Öö tota haluaisko kukaan ostaa vauvanvaatteita? Tuossa oikealla laatikoissa on meidän myyntiinmenevät.

Tämän päivän naisrauhavaatimusten absurdius tulee ehkä parhaiten (näkemistäni) esiin Suvi Auvisen blogikirjoituksessa täällä.

Hän julkaisee kirjoituksessaan saamiaan uhkauksia. Ja yllätys yllätys: joukkoraiskausfantasioijat ja uhkailijat ovat juuri niitä katurauhanturvaajamiehiä. Samoja tyyppejä, joilta useilta löytyy rikostuomioita – yllätys yllätys – naisten pahoinpitelyistä.

Mä sanon tän ihan suoraan: en todellakaan luota näihin ihmisiin mun rauhani turvaajina. He ovat juuri niitä, joita mä pelkään pimeillä kaduilla.

Suvi Auvinen kirjoittaa (täällä):

”Rajat kiinni-liikkeen Facebook-ryhmässä rasistit yrittävät ratsastaa naisilla ja naisten turvaamisella vaatien “naisrauhaa” ja “väkivaltarikollisia pois maasta”. Muttei tietenkään kaikkia väkivaltarikollisia, ainoastaan niitä, joilla ei ole maan kansalaisuutta tai oikeaa ihonväriä. Naisrauha ei sekään kuulu vääränlaisille naisille.”

Suvakkihuorat hirteen siis ja joukkoraiskatuiksi ja silleen. Kato naisrauhaa!

ei minun nimissäni

Paras kuva taisi olla sit kuitenkin tämä.

En itse pääse tähän rauhanomaiseen ”ei minun nimissäni” -mielenilmaisuun (tänään siis klo 14.30 Rautatientorilla), koska olen juuri silloin vetämässä kajalilla suuria linjoja silmiin – tänään Intia Spekataakkeli klo 19 Vuotalolla.

Mutta hengessä mukana! Toivotan positiivisella energialla varustettua, onnistunutta mielenosoitusta kaikille – ja hatunnosto Emilialle mallikkaasti hoidetuista järjestelyistä!

66

You Might Also Like

  • Ilargia
    2.2.2016 at 11:21

    Olen täysin samaa mieltä siitä, ettei turvapaikanhakijoiden tekemiä rikoksia voi selittää kulttuurieroilla. Ja esimerkiksi raiskauksen pitäisi olla niin ilmiselvästi väärin, ettei asiasta edes tarvitse erikseen ottaa selvää, kun muuttaa maasta toiseen.

    Toki on myös totta, että mikäli suomalaisten raiskaukset ovat pysyneet samalla tasolla ja siihen päälle jotkut turvapaikanhakijat ovat raiskanneet, niin todennäköisyys joutua uhriksi on tavallaan kasvanut. Mutta voi aivan hyvin olla, että todellisuudessa todennäköisyyden kasvu ei ylitä normaalia todennäköisyyden vaihtelua (joka tapauksessa joka vuosi ei ole samaa määrää raiskauksia). Mielestäni ei ole rauhanomaista ja toimivaa yhteiseloa tukevaa toimintaa lietsoa paniikkia kasvaneesta todennäköisyydestä pelkän ”musta tuntuu”-argumentin varassa. Tätä turvattomuuden tunteen lietsomista Rajat kiinni -ryhmä mielestäni tekee. Tähän he nähdäkseni myös pyrkivät, eivät naisten puolustamiseen. Toisin sanoen näen heidän toimintansa enemmän turvapaikanhakijoiden aiheuttamaa uhkaa (ainakin uhan tunnetta) lietsovana kuin sitä vastustavana. Siksi on myös tärkeää, että heidän toimintaansa reagoidaan.

    Mitä tulee siihen, että mielestäsi turvapaikanhakijoista ei ole lietsottu uhkaa vakavasti otettavissa uutisissa, niin oletko sitten oikeasti sitä mieltä, että esimerkiksi HS (jota monet kuitenkin pitävät vakavasti otettavana uutiskanavana) on uutisoinut jokaisen suomalaisen tekemän raiskauksen yhtä näyttävästi kuin viime syksynä uutisoitiin jo pelkät _epäilyt_ turvapaikanhakijoiden tekemistä raiskauksista? Nostamalla jokaisen ulkomaalaisen aiheuttaman raiskausepäilyn ja -tuomion näyttäväksi uutiseksi lehdet (joko tahallaan tai vahingossa) luovat sellaista mielikuvaa, että huoleen on syytä erityisesti ulkomaalaisten osalta. Mulla ei valitettavasti ole tästä tutkimusnäyttöä, mutta toivottavasti joku joskus sitä hankkii. Kuvitellaan hetki, että jokainen raiskaus uutisoitaisiin samalla tavalla. Vuodessa olisi noin tuhat jättiotsikkoa siitä, että sen-ja-sen ikäinen raiskattiin siellä-ja-siellä. Enemmistössä tapauksista tekijä olisi suomalainen. Olisiko _tunne_ ongelmasta sama kuin nyt?

    Mitä tulee suomalaisen uhriksi joutuneiden vähättelyyn, linkitän pari aiheeseen liittyvää juttua, lisää löytyy varmasti helposti:
    http://www.savonsanomat.fi/savo/puolet-raiskauksista-voisi-estaa/1070816
    (Tämä uutinen, jossa viitataan viime vuosina rajusti kasvaneisiin raiskaustilastoihin on siis vuodelta 2009, eli ei liity nykyiseen turvapaikanhakijatilanteeseen.)
    http://www.lily.fi/blogit/bluestocking/laappija-tuo-naisten-tuntema-ilmio-jo-ennen-vuotta-2015
    Vähättelystä ovat kertoneet myös monet suomalaisen uhriksi joutuneet, esimerkkinä ahdistelua kokeneen kirjoitus:
    http://www.hs.fi/mielipide/a1448768207304
    Ja sitten ovat nämä suomalaisten raiskaustoive/tappouhkaus/jne. viestit niille, jotka kertovat ahdistelukokemuksistaan. Esimerkin voi lukea vaikka tästä ketjusta.

    Olen myös ihan samaa mieltä siitä, että turvapaikanhakijan pitäisi käyttäytyä kunnolla ja noudattaa lakejamme, jos kerran turvaa haluaa. Mielestäni _ihan sama velvollisuus_ on kuitenkin jokaisella suomalaisella. Lähes jokainen Suomeen syntynyt on saanut aika todella hyvät kortit elämänsä alkuun verrattuna maailman enemmistöön. Ja ihan ilman omaa ansiotaan, sillä kukaanhan ei vanhempiaan tai synnyinpaikkaansa valitse. Siitä sietäisi olla vähintään yhtä kiitollinen kuin siitä, että on saanut tulla tänne odottamaan tietoa mahdollisesta turvapaikasta.

    Tähän voisin vielä jatkaa sen verran, että toisin kuin usein kuulee väitettävän, ei suomalainen yhteikunta ole yksin suomalaisten työstä ja ansioista rakentunut. Totta kai suomalaiset ovat saaneet aikaan paljon ja itsekin arvostan suuresti esimerkiksi sitä, että olemme jo saavuttaneet paljon vaikka naisten aseman kohentamisessa (se on myös ehdottomasti puolustamisen arvoinen asia). Kuitenkin Suomikin on hyötynyt vuorovaikutuksesta maailman kanssa. Tuskin esimerkiksi teknologiateollisuus olisi tuottanut meille niin paljon, jos ei olisi ollut mahdollista saada siihen tarvittavia raaka-aineita, kuten öljyjalosteita tai erilaisia metalleja ulkomailta, usein halvalla tuotettuna. Näiden hyötyjen kääntöpuolena joudumme olemaan tekemisissä myös maailmanlaajuisten ongelmien kanssa. Ne ovat myös meidän ongelmiamme. Yksi niistä on pakolaiskriisi, jonka takana on monia vaikuttavia tekijöitä kuten siirtomaahistoria, ilmastonmuutos, taloudellinen eriarvoisuus, asekauppa, energiapolitiikka ja uskonnolliset konfliktit. Suomen rooli pakolaiskriisin synnyssä ei luultavasti ole suuri, mutta emme me maailman mittakaavassa myöskään kanna suurta taakkaa sen ratkaisemisessa.

    Kun suomalainen tekee rikoksen, on kaikille selvää, että hän on poikkeustapaus eikä hänen tekonsa kuvaa suomalaisia yleensä. Ei jokaisen suomalaisen pääasiassa netissä viihtyvän teinipojan kohdalla kauhistella, että onkohan siinä seuraava kouluampuja tai pommi-iskun tekijä. Eikä jokaisen suomalaisen miehen tekemän raiskauksen jälkeen vaadita kaikkia suomalaisia miehiä koulutukseen, jossa kerrotaan, että raiskaus on väärin. Ymmärretään, että enemmistö on ”normaaleja”. Tätä ymmärrystä toivoisin ulkomaalaistenkin kohdalle. Ja kun kerran voimme elää suomalaisten kanssa kykenemättä tietämään etukäteen, kuka heistä osoittautuu rikolliseksi/kouluampujaksi/raiskaajaksi, niin en näe, miksi emme voisi elää myös ulkomaalaisten kanssa, vaikka emme tietenkään voi etukäteen tietää, tekeekö heistä joku jotain väärää.

    Tältä pohjalta toivoisin myös, että itse kukin keskittyisi sellaiseen toimintaan, jolla aidosti edistetään sitä mainitsemaasi rauhallista rinnakkaiseloa. En todellakaan väitä tietäväni, mitä se kaikissa tilanteissa on, mutta en usko, että leimaaminen, pelon lietsominen ja väkivaltaiset uhkauset missään tilanteessa ovat sitä.

  • ElinaBeE
    2.2.2016 at 13:06

    Kun olin 13 tai 14-vuotias jouduin tyhjällä juna-asemalla ulkomaalaistaustaisen miesporukan piirittämäksi. Yhteistä kieltä meillä oli hyvin vähän, mutta tein kyllä hyvin selväksi, että haluan vain pois tilanteesta. Eräs miehistä repi päällyspaitani ja kaulakoruni. Pääsin perääntymään lähemmäs aseman uloskäyntiä, rappusten yläpäähän kun yksi miehistä kävi toden teolla päälle ja painoi seinää vasten. Hullun raivolla työnsin hoikan miehen rappuset alas. Hirvein äänitehostein varustettuna mies vieri pitkät portaat pohjaan saakka ja itse juoksin perässä alas ja ulos asemalta.

    Seurasin seuraavat päivät paikallisia sanomalehtiä, josko miehen kohtalosta olisi kirjoitettu jotain. Onneksi mitään mainintaa ei ollut, joten oletan ja toivon, että hän on kunnossa ja oppinut tavoille.

    Tämä tapaus ei kyllä ikävä kyllä ole vielä mitään verrattuna siihen kuinka usein ja minkä laatuista ahdistelua olen kokenut suomalaisten miesten taholta. Tai siis toisaalta on myös pakko myöntää, etten näissä tapauksissa juurikaan kiinnitä huomiota ahdistelijan kansalaisuuteen. Eihän se muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Ulkomaalaistaustaisista miehistä pääsee ehkä vähän helpommin eroon heittäytymällä kunnolla agressiiviseksi – he tuntuvat järkyttyvän siitä sen verran, että antavat olla.

    Pointti tässä on, että vaikka olen kokenut kurjaa ahdistelua ulkomaalaistaustaisten miesten taholta, en missään nimessä vastusta maahanmuuttoa! Muutama ikävä tapaus ei pyyhi mielestäni niitä lukemattomia tapauksia kun esimerkiksi arabitaustainen tai afrikkalainen mies on ainoana antanut paikkansa bussissa, auttanut vaunut kyytiin, pitänyt ovea auki, kantanut kauppakassini autoon, nostanut matkatavaroita yms yms. Muistan myös kun jouduin yöbussissa suomalaisen gubben ahdistelemaksi ja turkkilainen opiskelija (olemme nykyään kavereita) tuli tiedustelemaan äijältä ”have you no honor?” ja saattoi vielä kotiinkin.

    Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihania ja hyvää tarkoittavia! Jotkut ovat sitten vähemmän kivoja, mutta en tuomitse koko ihmisrotua kamalaksi vain koska osa on mieleltään epävakaita. Tämä pätee siis kaikkiin ihmisiin ja ihan kaikkialla maailmassa.

  • aivansama
    6.2.2016 at 22:44

    ”Olen täysin samaa mieltä siitä, ettei turvapaikanhakijoiden tekemiä rikoksia voi selittää kulttuurieroilla. Ja esimerkiksi raiskauksen pitäisi olla niin ilmiselvästi väärin, ettei asiasta edes tarvitse erikseen ottaa selvää, kun muuttaa maasta toiseen”

    Ja naisen asema on sinun mielestäsi sama islami maissa kun länsimaissia? Koraani kehottaa raiskaamaan naisia ja vääräuskoisia. Mikä ihmisiä vaivaa kun eivät ymmärrä tätä?!?!?!

    • Ilargia
      8.2.2016 at 09:51

      En ole missään väittänyt, että naisen asema olisi kaikissa maissa sama, mutta sen nyt varmaan huomasit itsekin, jos kommenttini luit. Sanoin, että vaikka naisen asema olisi maahantulijan lähtömaassa millainen, hän ei voi sillä perustella täällä tekemiään rikoksia. Eikä naisen asema ole samanlainen myöskään kaikissa ei-islamilaisissa maissa.

      En ole Koraania kokonaan lukenut, mutta en ole vielä törmännyt kohtaan, jossa kehotettaisiin ”raiskaamaan naisia”. Ja vaikka sellainen kohta löytyisikin, niin ennen suurta kouhotusta kehottaisin tutustumaan myös siihen, mitä Raamatussa sanotaan esim. naisen aseamasta, omien lapsien tappamisesta ja orjien pitämisestä. Emmekä silti pidä kaikkia kristittyjä vaarallisena ääriaineksena. Meille on itsestään selvää, ettei jokainen heistä esim. rankaise kuolemalla lastaan, jos tämä loukkaa vanhempaansa.

  • Ellie
    14.2.2016 at 07:44

    Ulkomaalaisvastaisuutta alkaa olla Suomessa huolestuttavissa määrissä. Kohta tämä ulottuu hallituksen toimesta jo parehin joiden toinen osapuoli on suomen kansalainen ja toinen ei EU-kansalainen. Jos uusi lakiehdotus menee läpi Suomeen ei voi muuttaa enää ulkomaalaisen puolison kanssa asumaan ellei pysty täyttämään vähimmäistoimeentuloa, joka on todella korkea (2600€/kk kahden lapsen ja vanhempien perheeltä). Lakiehdotus on syrjivä ja epäoikeudenmukainen. Suomalaisilta viedään oikeus asua Suomessa yhdessä valitsemansa puolison kanssa, jos puoliso on ”väärän maalainen”.
    Milloinhan laki ulotettaisiin muihin vähemmistöihin? Vammaiset, seksuaalivähemmistöt, saamelaiset pois maasta ellei toimeentulo ole turvattua?
    Ehdotus vaikuttaa myös ratkaisevasti tulevaisuuteen. Jos lapsemme rakastuu ja aviotuu kolmannen valtion kansalaiseen, he saavat asua Suomessa vain jos ovat hyvätuloisia… Toivon todella ettei tämä lakiehdotus mene läpi. Pelottava tulevaisuudenkuva Suomella jos menee.
    http://www.duoduo.fi/blogi/olisiko-sinulla-varaa-rakastua-ulkomaalaiseen

    • krista
      14.2.2016 at 09:02

      Tuo on kyllä ai-van käsittämätöntä – mun ensireaktio oli, että tuollainen ei VOI mennä läpi. Voiko? Ja vielä se, että tuo 2600 e ei ole brutto (menikö oikein?) vaan bruton pitäisi tosiaan olla jotain 4000e/kk. Tuollainen tarkoittaisi ihan meidänkin lähipiirissä, että useampi meidän ystävä tai Silvan kaveri ei voisi asua molempien vanhempiensa kanssa Suomessa.

    1 2