Ei minun nimissäni

Leluteekin Emilialla meni kuppi nurin. Eikä hän suinkaan ole ainoa.

Tälle päivälle (la 30.1.2016) Rajat kiinni -ryhmittymä on järjestämässä Helsinkiin naisrauhan päivää ja mielenosoitusta – eli että rajat kiinni, että saadaan naisrauha ja silleen. Emilia päätti, että menee mielenosoituksen lähelle seisomaan kyltin kanssa; kyltissä lukee ”ei minun nimissäni”.

Ja aika moni päätti lähteä mukaan.

FB-tapahtuman kuvauksessa lukee näin:

”Ei rasismia minun nimissäni! Laillinen ja ehdottoman rauhanomainen mielenosoitus meille, jotka emme suostu tekosyyksi rasistiselle puheelle ja toiminnalle. Meidän nimissämme ei vaadita rajoja kiinni eikä partioida kaduilla. Emme kaipaa Suomeen oman käden oikeudella toteutettua ”naisrauhaa”, vaan rauhaa kaikille ihmisille elää elämäänsä.
RAUTATIENTORILLA KANSALLISTEATTERIN PÄÄDYSSÄ LAUANTAINA 30.1. KLO 14.30”

ei minun nimissäni peilikuva

Oho, tätä kuvaa ei voi ottaa peilin kautta.

Minua jonkin verran ihmetyttää ne kirjoitukset, joiden mukaan heitä ei ole ahdisteltu koskaan (ennen) Helsingin keskustassa yöelämässäkään.

Tai siis hieno juttu! Mutta heillä on käynyt kyllä tosi hyvä tsägä. Tai minulla huono.

Minulle on aikoinaan huudeltu ja ehdoteltu kadulla satoja (oikeasti; Kalliossa asuessani se oli päivittäistä) kertoja. Muutamia kertoja on kourittu, kaksi kertaa ahdistettu seinää vasten ja yritetty lääppiä. Kerran asemalla ystävää odottaessani luokseni tuli mies, joka sanoi: ”olet todella kaunis aseman naiseksi”. Se kyllä jopa vähän huvitti – Facebook-statukseen kirjoitin, että en ole varma, oliko se loukkaus vai kohteliaisuus.

Vaikka olihan se sävy selvä – että mitä siinä oletettiin.

Aikoinaan yöelämässä liikkuessani minua on kolme kertaa lähdetty seuraamaan matkalla baarista kotiin. Yhdellä vaarallisimmalla kerralla juoksin loppumatkan kotitalolle, ehdin nipin napin rappuun ja päädyin vetämään hädissäni ovea kiinni niin, että ovenkahvan toisella puolella veti se minua seurannut mies toiseen suuntaan. Jostain sain yli-ihmisen voimat ja sain vedettyä oven kiinni. Juoksin viidennen kerroksen kotiini portaita, jotta hissi ei paljastaisi kerrosta. Takaani kuului särkyvän lasin ääni, kun seuraaja rikkoi sen jollain. Soitin poliisin, mutta mies oli jo lähtenyt eikä häntä tietääkseni koskaan saatu kiinni.

Niin joo ja yks juttu. Nämä kaikki ahdistelijat ovat olleet suomalaisia tai ainakin suomalaisen näköisiä miehiä (yhdellä tosin taisi olla naapurimaahamme viittaava aksentti).

Naisrauhaa tarvitaan. Ketään ei saa lääppiä, ahdistella tai raiskata.

Mutta ei ole ok pitää naisrauhaa tekosyynä rasismille.

ei minun nimissäni sotkussa

Hmm ehkä hymykuva ei tähän sovi. Kuvaajakin näkyy peilistä. Öö tota haluaisko kukaan ostaa vauvanvaatteita? Tuossa oikealla laatikoissa on meidän myyntiinmenevät.

Tämän päivän naisrauhavaatimusten absurdius tulee ehkä parhaiten (näkemistäni) esiin Suvi Auvisen blogikirjoituksessa täällä.

Hän julkaisee kirjoituksessaan saamiaan uhkauksia. Ja yllätys yllätys: joukkoraiskausfantasioijat ja uhkailijat ovat juuri niitä katurauhanturvaajamiehiä. Samoja tyyppejä, joilta useilta löytyy rikostuomioita – yllätys yllätys – naisten pahoinpitelyistä.

Mä sanon tän ihan suoraan: en todellakaan luota näihin ihmisiin mun rauhani turvaajina. He ovat juuri niitä, joita mä pelkään pimeillä kaduilla.

Suvi Auvinen kirjoittaa (täällä):

”Rajat kiinni-liikkeen Facebook-ryhmässä rasistit yrittävät ratsastaa naisilla ja naisten turvaamisella vaatien “naisrauhaa” ja “väkivaltarikollisia pois maasta”. Muttei tietenkään kaikkia väkivaltarikollisia, ainoastaan niitä, joilla ei ole maan kansalaisuutta tai oikeaa ihonväriä. Naisrauha ei sekään kuulu vääränlaisille naisille.”

Suvakkihuorat hirteen siis ja joukkoraiskatuiksi ja silleen. Kato naisrauhaa!

ei minun nimissäni

Paras kuva taisi olla sit kuitenkin tämä.

En itse pääse tähän rauhanomaiseen ”ei minun nimissäni” -mielenilmaisuun (tänään siis klo 14.30 Rautatientorilla), koska olen juuri silloin vetämässä kajalilla suuria linjoja silmiin – tänään Intia Spekataakkeli klo 19 Vuotalolla.

Mutta hengessä mukana! Toivotan positiivisella energialla varustettua, onnistunutta mielenosoitusta kaikille – ja hatunnosto Emilialle mallikkaasti hoidetuista järjestelyistä!

66

You Might Also Like

  • Ninni_B
    30.1.2016 at 13:19

    Itse aiheiseen siihenkin iso tykkäys, mutta joo vauvan vaatteet kelpais! Etenkin kesäiset – kirppiksillä on nyt just paljon talvivaatteita :)

    • krista
      30.1.2016 at 13:27

      No hei kuule täältä löytyy lyhythihaisia pikkubodyja ja mekkosia, legginsejä jne. Meillä oli kaksi kesävauvaa :) Laita viestiä, jos kiinnostaa!

  • Karoliinan
    30.1.2016 at 13:22

    On kyllä niiiin noloo että noi naisrauhaa vaativat idiootit on ite tuomittuja naisten pahoinpitelystä. Lapsellista…..

    • krista
      30.1.2016 at 13:28

      Kertoo niin hyvin siitä, että eivät he oikeasti ole kiinnostuneet mistään naisrauhasta. Ovat vaan keksineet siitä hyvältä kuulostavan tekosyyn omille rasistisille motiiveilleen. Ihminenhän usein toimii noin: ensin hänellä on joku pohjamielipide ja sitten hän yrittää jälkikäteen keksiä järkeviltä kuulostavat perusteet sille…

      • Tindeka
        30.1.2016 at 14:01

        Niin ja ehkä tää on sitä samaa sarjaa sen ajatuksen kaa, ett ”mun muijaa saan hakata vaan minä itte”. Njoo, aika kauhee ilmiö tää kyl o kaikkinensa, ett iso peukutus sun jutulle :). Ja tsemiä spektaakkeliin :).

  • suomalainen vähävarainen
    30.1.2016 at 13:39

    MYYNTIIN???? Et sinä lahjoitakaan niitä vähävaraisille turvapaikanhakijoille?? Tai vielä parempi jos veisit ne Hope ry:hyn ihan suomalaisille vähävaraisille…

    • krista
      30.1.2016 at 13:54

      Talvivaatteet, villavaatteet ja kengät on jo kaikki viety <3 Nämä vauvojen sisävaatteet ovat kuitenkin sellaisia, että niitä saadaan lahjoituksena niin paljon, että niitä ei olla tarvittu missään. Olen kyllä yrittänyt olla kuulolla tän asian suhteen (ja vienyt aina, kun olen kuullut, että jossain jotain tarvitaan), mielelläni lahjoittaisin nämäkin. Jos on antaa vinkkiä, missä tarvitaan tällaista vastasyntyneiden perusbodya ym., niin vinkkiä otetaan tosi mielellään vastaan!

      • Aino
        31.1.2016 at 01:24

        Vauvojen sisävaatteet maksaa käytettyinä niin vähän, että edes minimiäitiysrahalla (ja mies on opiskelija ja blaablaa), en ole kokenut kynnyskysymykseksi niiden hankkimista. ”Suomalainen vähävarainen” tekee nyt kyllä ihan turhasta numeron. Ite oon ajatellut, että jos saan kavereille myytyä vauvanvaatteita eteenpäin (esim. euron kappale), voin sit ne rahat lahjoittaa vaikka Unicefille.

      • juttatatti
        3.2.2016 at 01:33

        Sairaaloihin :)

    • Jenn-
      30.1.2016 at 14:10

      Nyt joku löys taas tästä tekstistä asian ytimen! :D

      • Zan
        30.1.2016 at 16:55

        Niin ja on varmaan sekin sallittua että lahjoittaa osan ja myy osan.

  • hyväntekijä
    30.1.2016 at 14:12

    Ensi- ja turvakoti, Hope ry, nettikirppareillakin vähävaraiset pyytää vaatteita, jotkut hyväntahtoiset jopa tekevät niistä ”äitiyspakkauksia” ja jakavat tarvitseville jotta nämä voivat ottaa virallisen äitiyspakkauksen vaikka rahana ja käyttää sen esim kunnollisiin rattaisiin… Kesä on tulossa, ja kyllä sisävaatteita tarvitsee talvella ihan sisätiloissakin :)

    • krista
      30.1.2016 at 14:14

      Kiitos vinkistä! Käytäthän (suomalainen vähävarainen/hyväntekijä) jatkossa samaa nimimerkkiä, kun kommentoit useita kertoja – kiitos!

  • Elina U.
    30.1.2016 at 15:45

    ”Suvakkihuorat hirteen ja joukkoraiskatuiksi” niinpä, naisasian nimissä tosiaan hei! Facebook-feedissäni riehuu juuri yksi tällaisista joukkoraiskauksista suvakkiämmille fantasioiva, joka puolustaa samaan aikaan niin kovasti heidän kylän naisia. Kampanjalle on todella tilaa, minäkin olen hengessä mukana täältä rapakon takaa, ei minunkaan nimissäni.

    Niin ja olipas taas kommentteja tuossa ylempänä! :D <3

    • krista
      30.1.2016 at 23:49

      Se kyllä tässä (noin niin kuin kaiken muun lisäksi) tässä ihmetyttää, että joku tosiaan omaan Facebookiinsa ja omalla naamallaan kaikille ystävilleen jakaa tuollaista joukkoraiskausfantasiaa. Että eikö yhtään tule heille itselle mieleen, että hei het-ki-nen, onkohan tää ihan… :)

  • Stea
    30.1.2016 at 18:29

    Kiitos, juuri näin!

    • krista
      30.1.2016 at 23:52

      <3

  • Roosa
    30.1.2016 at 22:14

    Saako sinulta Krista kysyä noiden edellisten kommenttien inspiroimana, että lahjoitatko kotimaisiin avustuskohteisiin ollenkaan (esim. suomalaisiin vähävaraisiin lapsiperheisiin) vai onko auttamisen halu sinulla lähinnä vain pakolaisia kohtaan? Kummin tahansa, on auttaminen tärkeää näinä aikoina.

    • krista
      30.1.2016 at 23:27

      Samaa mieltä, auttaminen on tärkeää! Kansallisuudesta riippumatta. Mitäs mä oonkaan… no ainakin SPR:lle, Amnestylle ja Greenpeacelle oon ollut kuukausilahjoittajana – tällä hetkellä en ole rahallinen vakkarilahjoittajan mihinkään, koska rahatilanne on mitä nyt voi kuvitella kotiäidin ja opiskelijan perheessä. Enemmän se on tällä hetkellä sitä, että antaa tavaraa kiertoon sille, joka tarvitsee ja apukäsiä niissä tilanteissa, jossa ne ovat tarpeen. Ajan vaikka autolla avustuskuormaa jonnekin tms. Vaikka samaan hengenvetoon täytyy sanoa, että kyllä rahallistakin avustusta tietysti riittäisi se joku 5 e kuukaudessa. Hitsi, pitäiskin alkaa taas kuukausilahjoittajaksi. Ystävän vinkistä liityin just viikko sitten suomalaisia vähävaraisia (perheitä) auttavaan Facebook-ryhmään. Siellä en ole vielä aktivoitunut kun en ole ihan vielä päässyt ideaan mukaan, mutta toivottavasti jossain vaiheessa! SPR:n ystävätoimintaa harkitsen hyvin vakavasti; ehkä jo tänä keväänä! Ja niille rahalahjoitin isomman summan viime syksynä. Ensi- ja turvakodeille olen vienyt kans tavaraa, ja… …no oikeastaan aina, kun kuulen että jossain tarvitaan (suomalaisille tai turvapaikanhakijoille) jotain, mitä meillä on kaapissa, niin oon yrittänyt reagoida :) Kierrätystavaran eteenpäinlaitto tuottaa samalla iloa itsellekin, kun saa esim. lastenvaatteet jonkun käyttöön ilman, että pitää alkaa varata kirppispöytää jostakin tms. :)

      Äh, tuli vähän liikaakin lueteltua tässä. Mutta kun kysyit :) Mutta en oo halunnut oikein kovasti tekemisiäni luetella, koska se on jotenkin… …siitä tulee niin helposti sellainen rinnanröyhistelyvaikutelma. Yksityishenkilönä ja perheenäitinä noissa jutuissa autan, en bloggaajana :)

      • Roosa
        31.1.2016 at 15:52

        Kiitos vastauksesta! Ihailen auttamisen haluasi ja tarmokkuuttasi :) Itse olen toistaiseksi löytänyt UFF-laatikot ja Hope ry:lle olen vienyt lastentavaraa. Tietysti ystäville ja tutuille olen paljon kierrättänyt. Myyntiin menee oikeastaan vaan kalleimmat ulkovaatteet. Olisi joskus kiva lukea vaikka oma postaus auttamisesta ja kierrätyksestä, mitä se antajalle merkitsee. Ja saajallekin.

  • kukkis
    30.1.2016 at 22:54

    vauvan aihe vapaalla oot taas aiheena. http://www.vauva.fi/keskustelu/2487571/onko_puutalo_krista_mielestasi_kaunis?changed=1454187151

    • krista
      30.1.2016 at 23:14

      OMG :D Tänne kun meikittä, valvotun yön jälkeen megasilmäpussisena ja likatukkaisena heitän kuviani, niin sana ”kaunis” ei ainakaan itselläni ole siinä ihan päällimmäisenä mielessä :D

      • krista
        30.1.2016 at 23:33

        Lisättäköön vielä, että miesten kalsareissa :D :D :D Jos haluaisin esittää julkisesti itseäni kauniina, pitäisin luultavasti vähän erilaista blogia :D

  • Paprika Ilmaniem
    30.1.2016 at 23:39

    Ei minunkaan nimissäni! Hyvä Krista :)

    • krista
      30.1.2016 at 23:52

      Oi kiitos :) Mutta ennen kaikkea kiitos Emilia, joka oli (just selaan Facebookia ja nettiuutisia) järjestänyt hyvän ja asiallisen mielenilmaisun. Hyvähyvä!

  • Leluteekin Emilia
    31.1.2016 at 12:27

    Mainiot kuvat. :) Meillä oli mahtava tunnelma Rautatientorilla, ja kiitos että osallistuit tätä kautta!

    • krista
      31.1.2016 at 13:37

      Hienosti hoidettu tapahtuma, kiitos omasta & monen samaa mieltä olevan puolesta!

  • Minna
    31.1.2016 at 13:11

    Sitä minä ihmettelen, että miksi sanotte tekosyyksi tätä naisten ahdistelemista ja raiskaamista?! Kyllä se on ihan oikea syy. Mutta toivotaan, että kohteeksi joutuu tästä lähtien sinunlaiset, joilla on ahdistelusta jo paljon kokemusta suomalaisten taholta. Kun olette tottuneet, eikä paljon teitä hetkauta.

    • krista
      31.1.2016 at 13:27

      Mietin noin sekunnin, että poistanko tämän törkeän viestisi. En poista vaan jätän todisteeksi, millaista törkyä tämä tosiaan voi olla: ”toivotaan, että kohteeksi joutuu tästä lähtien sinunlaiset, joilla on ahdistelusta jo paljon kokemusta suomalaisten taholta”. Tämä oli juuri sitä, mitä bloggauksellani tarkoitin. Surullista, että todistit tällaiset näkemykset todeksi.

    • kukkis
      31.1.2016 at 14:13

      Mietipä nyt ihan oikeasti Minna mitä kirjoitit. Mielenkiintoista olla olevinaan huolissaan raiskaamisesta ja samaan aikaan toivoa jonkun kokevan raiskatuksi tulemisen… että ai miten niin muka tekosyy? Miksei koskaan ENNEN ole noussut samanlainen haloo naisten ahdistelusta ja raiskauksesta miesten taholta? Vai eikö sitä voikaan käyttää keppihevosena mitään ihmisryhmää vastaan silloin, kun tekijä on valkonaamainen suomalainen?

  • Janika
    31.1.2016 at 13:24

    Oliko tämä naamioitunut keppihevosporukka smaa jengiä, kuin tässä mielenosoituksessa?

    • krista
      31.1.2016 at 13:27

      No ei :) Tämä mun tässä mainitsema mielenilmaisu (mitä nyt fb-tapahtumasta seurasin) oli tarkoituksella järjestetty eri paikkaan kuin ”Rajat kiinni” -mielenosoitus – kaikenlaisten yhteenottojen välttämiseksi. Keppihevosporukka oli sitten kai ihan oma ryhmänsä, heillä oli kai ollut oma tapahtumasysteemistä; asiasta en tiedä tarkemmin, luin siitä vaan nettiuutisista. Mutta #eiminunnimissäni -tapahtumaan osallistujat olivat tosiaan fyysisestikin ihan toisessa paikassakin kuin nämä Rajat kiinni tai keppihevoset.

  • liiiiisa
    31.1.2016 at 16:18

    Ilmoitathan Krista poliisille yllä olevan Minnan kommentin? :) Vaikka asialle ei juuri mitään voikaan, on tärkeää että kaikki uhkailu saatetaan poliisin tietoon, niin ongelman laajuudesta saadaan kiinni.

    Eiku hemmetti just aloin miettimään että täyttääköhän toi mitään ”kriteerejä? Mut ilmoittaisin ikään kuin varalta.

    Hyvä kirjoitus, ja oon enemmän kuin pahoillani että joudut lukemaan tuollaisia kommentteja. Tuli oikeesti aivan kamalan paha mieli: Eikö voitais yrittää olla kaikki toistemme puolella? Miten joku o i k e e s t i voi toivoa toiselle naiselle ahdistelua ja pahaa?

    • krista
      31.1.2016 at 16:37

      Hmm ehkä? Saatat olla oikeassa – ei tullut mieleenkään, että voisi ilmoittaa. Mutta voisi niin tietysti tehdä ikään kuin eleenä Ja onhan mulla tuo ip-osoitekin suoraan tuossa…

  • joohei
    31.1.2016 at 19:51

    Oletko Krista oikeasti sitä mieltä, että kaikki pakolaiset tänne vaan?

    • krista
      31.1.2016 at 20:37

      Aika laaja kysymys näin kommenttikenttään annetavaksi :) Yritän lyhyesti, oon tällaista varmasti kyllä ennenkin kirjoittanut.

      Mun mielestä lähtökohtaisesti kaikkia hädässä olevia täytyy auttaa, maarajoista riippumatta. Jos tänne Suomeen asti tulee ihmisiä sellaisista maista, joissa ei ole turvallista elää, heidät tulee ottaa vastaa ja tutkia heidän tilanteensa. Ja auttaa.

      Käsittääkseni joissain kriiseissä parasta olisi auttaa esimerkiksi järjestämällä pakolaisleireille/alueille kriisialueen läheisyydessä ihmisarvoiset olosuhteet, jossa ihmiset voisivat elää, tehdä töitä ja käydä koulua/opiskella ihmisarvoisesti. Eurooppa on kuitenkin tässä auttamattomasti myöhässä, ja se on iso tragedia. Ihmiset ovat lähteneet liikkeelle hurjan pitkille ja vaarallisille matkoille (jopa pienten lasten kanssa; ihan karmaisevaa ajatella vaikka meidän perhettä tuollaiselle hengenvaaralliselle matkalle), koska heillä ei ole ollut ihmisarvoiset olosuhteet siellä. Tässä tilanteessa käsittääkseni meidän pitäisi pyrkiä auttamaan kahdella tasolla: sekä näitä liikkuneita, että mahdollisuuksien mukan pyrkiä rakentamaan myös sinne lähemmäs sellaiset olosuhteet, että siellä voi elää ja ettei tarvitsisi lähteä henkensä kaupalla vaeltamaan. Moni ei kuitenkaan mielellään lähde kotimaastaan; se on varmasti kipeä päätös. Jos ajattelee meitä Suomesta lähtemässä, mieluiten sitä moni varmasti Ruotsiin jäisi, jos olisi sellainen mahdollisuus, että siellä voisi väliaikaisesti elää omaa elämäänsä. Mun maalaisjärki myös sanois, että kansainvälisesti pitäisi myös hurjasti tehostaa kiintiöpakolaissysteemiä: jos esimerkiksi eläisi leirillä ajan x ja sen ajan tehokkaasti esim. opiskelisi/tekisi töitä/osallistuisi yhteisen hyvän rakentamiseen, saisi ikään kuin jonottamalla paikan kiintiöpakolaiseksi. Se kenties parantaisi olosuhteita sekä siellä leirillä että antaisi toivon sieltä poispääsemisestä turvallisin keinoin.

      Mulla on muuten kirja nimeltään ”Leiri” tuolla kirjahyllyssä. Vanha jo, mutta ehkä silti ajankohtainen. Voi ottaisinpa lukuun, jos vaan ois aikaa joskus… Kertoo ihmisistä Kenian pakolaisleirille. Jotkut kai eläneet siellä koko elämänsä ;( Niin surullista.

  • Anomuumioriginaali
    31.1.2016 at 20:33

    Ohhoh, täytyypä nyt ihan kommentoida yleisen kannatuksen vuoksi, kun täällä on nyt tänään joku ihme jengi liikkeellä.

    Luin joku päivä sitten kiinnostavan kolumnin siitä, että ei se holokaustikaan suoraan keskitysleireistä alkanut, vaan minimaalisen pienistä kulttuurin muutoksista. Kolumni kysyi, että kun meidän lapset tai lapsenlapset kymmenien vuosien päästä kysyy, että mitä sinä äiti teit silloin kun Euroopan 2010-luvun pakolaiskriisi alkoi, mitä siihen haluaa vastata. ”Olin vaatimassa, että oma hyvinvointimme oli turvattava toisten kärsimyksen, jopa hengen kustannuksella”? ”Tiesin siitä, mutta en tehnyt asian estämiseksi mitään”?

    Tuntuu turhauttavalta. Miksi edes kommentoin… Ehkä siksi, että voin ainakin vastata yrittäneeni vaikuttaa ihmisten näkemyksiin.

    • krista
      31.1.2016 at 20:43

      Hei originaalimuumi, aina ihana kuulla susta! <3
      -
      Tosi... ...meinasin sanoa, että koskettava, mutta sanonkin että KARMIVA ajatus. Niin totta. Näin muuten kerran dokumentin, jossa (suomalainen) dokumentintekijä seurasi muistaakseni isoisänsä sotilashistoriaa löydettyään muistaakseni Mein Kampf -kirjan (jopa omistuskirjoitetun?) mummolastaan. Paljastui, että isoisän sotapolut ja keskitysleirien kartta näyttivät hyvin samanlaisilta :( Hyvän asian eteen varmasti tämäkin isoisä oli alun perin luullut taistelevansa :(

  • Roosa
    31.1.2016 at 21:55

    Koetteko te Ei minun nimissäni -osallistujat, että nämä turvapaikanhakijoiden tekemät eurooppalaisten naisten ja tyttöjen raiskaukset ja ahdistelut ovat myös rasistisia tekoja, ja samalla vastustatte myös niitä tällä mielenosoituksella? Vai kohdistuuko rasismin vastustaminen vaan turvapaikanhakijoiden ja muiden ulkomaalaisten kohtaamaan rasismiin?

  • miima
    31.1.2016 at 22:18

    Roosa tuossa ehti kysyä sen, mitä itsekin mierin…
    Muuten, vaikka itse suhtaudun hallitsemattomaan maahanmuuttoon hyvin kielteisesti (siis silloin, kun kyseessä ovat nämä aikuiset miehet, joita tulijoista on valtaosa, naiset ja lapset toivotan tervetulleiksi) pidän tuon Minnan aivopierua toivomisesta raiskatuksi joutumiseksi erittäin idioottimaisena.
    Kenenkään, ei siis kenenkään tarvitse joutua kokemaan sellaista nöyryytystä, josta toipumiseen menee koko ihmisikä.
    been there, done that 😢

  • Ilargia
    1.2.2016 at 10:33

    Hyvä postaus tärkeästä asiasta! Tosi hienoa, että jaksat pitää näitä asioita esillä, vaikka sitten tulee näitä Minnojen kommentteja…

    Roosalle sanoisin sen verran, että en nyt lähde tässä rasismin määritelmästä vääntämään, mutta itse ainakin vastustan rasismia ja seksuaalista väkivaltaa, oli tekijä kuka hyvänsä. Eli kyllä, vastustan myös kaikkia turvapaikanhakujoiden tekemiä seksuaalirikoksia ja heidän mahdollisesti harjoittamaansa rasismia. Mutta jonkun turvapaikanhakijan mahdolliset rasistiset rikokset eivät oikeuta rasismiin turvapaikanhakijoita kohtaan. Ihan samalla tavalla kuin koulussa kiusatuksi tuleminen ei oikeuta kiusaamaan muita ja ”Mut ku Matti veti Perttiä turpaan viime viikolla” ei käy perusteluksi sille, että Pertti vetää Villeä turpaan tällä viikolla. Uskomatonta, että tätä pitää aina jankata uudelleen ja uudelleen!

    Ja todellakin kiinnostaisi kuulla niiltä, jotka siellä Rajat-kiinni-naisrauhaa-puolella mesoavat, että koska alatte vaatia toimia valkoihoisia suomalaisia raiskaajia/ahdistelijoita vastaan? He kuitenkin tekevät Suomessa suurimman osan raiskauksista. Miksi ahdisteltujen/raiskattujen enemmistö ei teistä (ilmeisesti) ansaitse samanlaista laajan rintaman puolustusta kuin ne, jotka ovat joutuneet ulkomaalaisen uhriksi?

    • Roosa
      1.2.2016 at 11:11

      Ilargia, olen täysin samaa mieltä kanssasi siltä osin, mitä kirjoituksessasi minulle vastasit. Vastustan minäkin kaikkea rasismia ja seksuaalista väkivaltaa. Valitettavasti se fiilis ei välity useinkaan näistä rasismin vastaisista kampanjoista, että vastustettaisiin myös esim. eurooppalaisten tai valkoihoisten kokemaa rasismia, vaan lähinnä turvapaikanhakijoiden tai värillisten. Euroopassa on viime aikoina näkynyt inhottavaa naisten ja tyttöjen ahdistelua ulkomaalaistaustaisten toimesta, jossa voidaan nähdä rasistisia piirteitä. Vaikuttaa siltä, että niiden tekojen vastustaminen jää nyt juuri Rajat kiinni -tyyppisten viiteryhmien tehtäväksi, kun niin sanottu suvaitsevainen ryhmittymä vaikenee asiasta. Vaikka ns. suvaitsevaiset ilmoittavat vastustavansa kaikkea syrjintää ja väkivaltaa, en ikävä kyllä huomaa heidän toimissaan sitä, että jyrkästi ja suorasanaisesti tuomittaisiin nämä ulkomaalaisten teot erikseen, vaikka ne ovatkin suuri uhka naisten ja tyttöjen turvallisuudelle tällä hetkellä. Toki muitakin uhkia on, mutta en voi olla ihmettelemättä vaikenemista tästä asiasta.

    • Anomuumioriginaali
      1.2.2016 at 11:13

      Bravo Ilargia, tuon olisin halunnut kirjoittaa Roosalle vaan en saanut muotoiltua.

    • Anu
      1.2.2016 at 11:29

      Kaikki rasismi on tuomittavaa. Mikä siinä on niin hankalaa?
      Ihan yhtälailla kuin raiskaukset ovat ihan yhtä kuvottavia, oli tekijänä arabi tai suomipoika.

  • Roosa
    1.2.2016 at 12:10

    Jos rasismin vastustajat toisivat selvästi kantansa esiin koskien myös näitä ulkomaalaisten tekemiä rikoksia, ei ehkä syntyisi sitä kokemusta, että asioita tarvitsee jankata ihmettelijöille. Nyt ei ole selkeitä kannanottoja rasismin vastustajien piiristä juurikaan näkynyt, joten agenda saattaa jäädä vähän epäselväksi.

    • krista
      1.2.2016 at 12:21

      Mä tosiaan (tietysti!) ajattelen, että KAIKKI seksuaalinen ahdistelu ja rikollisuus on täysin tuomittavaa. Oli tekijänä sitten kuka tahansa. Sen tosiaan tuolla kirjoituksessakin mainitsen. Itse asiassa mä oon jonkun verran kiinnittänyt tähän huomiota kolumneja lukiessani; niissä, missä mä oon kiinnittänyt siihen huomiota, asia ON kyllä mainittu, mutta silti keskustelussa asia on saattanut mennä tästä jauhamiseksi. Musta tuntuu, että jossain tapauksissa jos se on ikään kuin ”vain” parin lauseen maininta (niin kuin mullakin; koska ajattelen, että se on tavallaan itsestäänselvyys) niin osalla porukasta se menee ikään kuin ”ohi”. En tiedä, halutaanko, että sitä sit jotenkin vielä erikseen korostaen alleviivataan jne., että se var-mas-ti ymmärretään.

      Yhden kolumnin keskustelussa tuli muuten kiinnostava pointti. Tää Roosa sit EI koske millään tavalla sua, huom huom huom! :) Mutta että joissain kommentoinneissa selvästi huomaa rasistisissa kommenteissa keskimääräistä enemmän kirjoitusvirheitä jne. Eli VOI olla, että JOSKUS kyse on siitä, että lukija ei välttämättä pysty (tarkoitan siis jotain lukihäiriötä tms.) hahmottamaan pitkää kokonaisuutta ja sen kaikkia sävyjä vaan tarttuu johonkin kohtaan, minkä olettaa olevan se sisältö.

      Ja EN siis puhu tästä bloggauksesta ja tän keskustelusta. Vaan tuosta Roosan mainitsemasta ”tuomitaanko ulkomaalaisten rikokset” ja sen esiintuomisesta.

      Eli tuomitaan.

      • Roosa
        1.2.2016 at 13:04

        Osaksi ainakin oma hämmennykseni johtuu siitä, että osa porukasta tuntuu pitävän rasismia tämän hetken suurimpana ongelmana ja turvauhkana ja kampanjoi sen puolesta näyttävästi, mutta sitten yhteiskuntaamme ilmestynyt ulkomaalaisten toimesta tapahtuva ahdistelu ym. rikollisuus ei saa näitä samoja tahoja liikkeelle. Huom! Olen tietoinen, että ahdistelua on ollut ennenkin ja että suomalaisetkin raiskaavat.

        Tyttöjen äitinä koen, että viime syksyn jälkeen on minun tarvinnut olla paljon aiempaa enemmän huolissani lasteni turvallisuudesta ja myös muiden naisten noin yleisesti. Koen, että turvallisuusilmapiiri on muuttunut. Ja koen sen johtuvan juurikin näistä tp-hakijoiden tekemistä vääryyksistä.

        Vaikka rasismi on väärin ja sitä tulee vastustaa, jään vaan ihmettelemään, kuinka tätä samaa tarmoa millä rasismia vastustetaan, ei valjasteta naisten ja tyttöjen turvallisuuden puolesta kampanjoinniksi. Koetaanko sellainen kampanjointi sitten rasismina, koska nyt rikosten tekijöinä on ollut ulkomaalaisia?

        • Anomuumioriginaali
          1.2.2016 at 13:20

          Toisaalla kirjoitetaan näin (tämä on katkelma pidemmästä blogitekstistä):

          ”Tämän oppitunnin keskeisin opetus on siinä, että jonkin ryhmän yliedustus ei tarkoita, että tuo ryhmä on absoluuttisessa mitassa sen suurempi ongelma. Jos turvattomuudentunteesi johtuu yksinomaan maahanmuuttajista, sivuutat 94% kaikesta rikollisuudesta. Tämä on myös se syy, minkä takia feministiset järjestöt eivät keskity juurikaan maahanmuuttajiin ja heidän rooliinsa seksuaalirikoksissa. Se ei johdu minkäänlaisesta passiivisesta hyväksynnästä tai silmien ummistamiselta, vaan päinvastoin. Yliedustus on täysin validi ilmiö, josta puhumme lisää, mutta feministit ovat syystäkin huolissaan siitä, että ummistamme silmämme suurimmalta osalta seksuaalirikollisuutta. Maahanmuuttajat ovat vielä sen verran pieni vähemmistö, että edes yliedustettuina he eivät ole vastuussa ainoastakaan yksittäisestä ongelmasta sinänsä.”

          Koko blogiteksti on täällä: https://simosuominen.wordpress.com/2016/01/24/tilastotiedetta-rasisteille/ mutta Roosa, älä ota tätä henkilökohtaisesti provosoivasta otsikosta huolimatta, en tarkoita tätä niin. Olet mielestäni kirjoittanut rakentavaan sävyyn, enkä tarkoita tuupata aggressiivisesti tätä tekstiä naamallesi ”siinä sulle!” -mentaliteetillä. Tässä nyt vaan satuttiin käsittelemään asioita, joista kysyit.

          • krista
            1.2.2016 at 13:45

            Omasta puolestani muuten välihuutona tähän: kiitos hyvästä ja asiallisesta keskustelusta muumi/Roosa ja muut! <3

        • krista
          1.2.2016 at 13:38

          Mä puolestani uskon (tosin mulla on kokemus vain omasta ”viiteryhmästäni” eli omasta live-tuttavapiiristä ym.), että nämä samat rasismia vastustavat tahot ovat niitä samoja, jotka aikaisemminkin ovat olleet valmiita nousemaan barrikadeille naisten/tyttöjen oikeuksien ja turvallisuuden puolesta. Kuuluvat Naisasialiitto Unioniin ja niin edelleen. Tämä ei ole kuitenkaan saanut mediassa/somessa (oman viiteryhmän ulkopuolella) niin isoa huomiota kuin nykytila. Mediassa se on ehkä kuitattu pikku-uutisilla tai yksittäisillä jutuilla, ja kaikki tietoisuudenherätyskampanjat ovat ”osuneet” kuitenkin suhteessa (nykytilaan verrattuna) pieneen porukkaan. Ehkä sitä ”isoa enemmistöä” ei ole kiinnostanut? Mutta keskustelunherätykset, ja kampanjat ovat olleet käynnissä niin pitkään kuin esimerkiksi minä olen ollut ”kuulolla” – ja nyt siis puhutaan alkaen 90-lopusta asti omalta kohdaltani. Ja esim. tasa-arvosta/tyttöjen oikeuksista on tässäkin blogissa puhuttu aika usein :)

          Näitä Rajat kiinni -tyyppejä sen sijaan ei näissä mieleilmaisuissa ole ollut näkyvissä :D Heidän ”naisasiansa” on päälleliimattua; omien ennakkoluulojen verhoamista johonkin muuhun. Sitä(kin) tämä #eiminunnimissäni-mielenilmauskin (käsittääkseni) pyrki tuomaan esiin.

          Sitä samaa tarmoa, millä nyt rasismia vastustetaan, ON. Itselläni aiemmin (ennen lapsia, kun oli aikaakin) jopa enemmän kuin nyt on ajankäytöllisesti mahdollista. Valitettavasti se ei kuitenkaan aiemmin ole saanut tällaista huomiota kuin nykyisin. Vaikka asia (turvallisuus) on ihan äärettömän tärkeä!

          Turvallisuusilmapiiri on paitsi rikostilastoja, myös tietysti sellaista yleistä tuntemusta siitä, onko esimerkiksi kaupungilla turvallista liikkua. Esimerkiksi itselläni (pienikokoisena naisena) oma turvallisuudentunne oli alimmillaan joskus kymmenisen vuotta sitten, kun liikuin (hullu!) öisin kaupungilla korkkareissa kotiin kipitellessäni ja keskustassa asuessani. Tai vielä alempana ehkä Kalliossa asuessani vuosituhanteen vaihteessa. Nyt se on turvallisuudentunne puolestaan on paljon vahvempi; hassusti ehkä jopa tilastojen vastaisesti. Tai hmm ei yhtään hassusti; silloin liikuin öisen aikaan kaupungilla, nykyään en.

          Joka tapauksessa, ahdistelu on AINA väärin. Samat säännöt kaikille. Näitä tilastoja on paljon ja osa selvästi vääristeltyjä eri suuntiin (tilastonantajien tarkoitusperien mukaan), mutta esimerkiksi tosi hyvässä Uuninpankkopoika/Saku Timonen -blogissa (http://blogit.image.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2016/01/29/008-prosenttia/) laskettiin, että 0,08 prosenttia turvapaikanhakijoista epäillään Niin kuin Saku kirjoittaa, ei siis kahdeksan prosenttia eikä 0,8 prosenttia vaan 0,08 prosenttia. Suomessa tapahtui viime vuonna yli tuhat raiskausta, ja tekijäksi epäillään turvapaikanhakijaa 25 tapauksessa. Tässä uutinen poliisin tiedotustilaisuudesta: http://yle.fi/uutiset/poliisi_kymmenia_turvapaikanhakijoita_epaillaan_seksuaalirikoksista/8633584 KAIKKI näistä raiskauksista ja ahdisteluista ovat aivan yhtä väärin.

          • Roosa
            1.2.2016 at 14:35

            Olen aivan samaa mieltä, että vain pieni osa syyllistyy rikokseen ja yleistää ei voida. Tilastojen osalta ajattelen, että vuoden 2016 tilastot tulee kertomaan selkeämmin missä mennään, sikäli kun turvapaikanhakijoiden määrä pysyy edelleen korkeana.

            Itse olen kokenut ahdistelua kahdesti: 12-vuotiaana (suomalainen mies Suomessa) ja 20-vuotiaana (arabimies Ranskassa). Todella kurjia ja pelottavia kokemuksia ja toivon, että omat lapset saavat välttyä moiselta (samaa toivon tietysti yleisesti kaikille).

            Kiitos myös minun puolestani asiallisesta keskustelusta. Aihe on vaikea ja tunteet kuumenee helposti. Täällä nyt koin, ettei mitään hyökkäystä kimppuuni tullut, vaikka olen monen kanssa eri linjoilla. Dialogi on kuitenkin tärkeää.

            Krista sulla on oiva blogi, olen vuosia seurannut tätä ja viihtynyt. Kiitos siitä! :)

        • Anu
          1.2.2016 at 13:48

          Turvapaikanhakijoita tuli viime vuonna tosiaan se 32 000 ja hyvin hyvin hyvin pieni osa heistä on syyllistynyt raiskaukseen/seksuaaliseen ahdisteluun/tms. Viime vuonna Suomessa tapahtui yli 1000 raiskausta ja niistä noin 25ssä epäillään turvapaikanhakijaa. Ja tosiaan heitä tuli se 32 000.
          Ja seksuaalisesta ahdistelusta epäillään 22 turvapaikanhakijaa. Eli heidän rikosprosentti on aika pieni verrattuna siihen, että vastaanottokeskuksiin tehtiin 17 iskua!! Toistan, 17 iskua sillä periaatteella, että ihan sama kehen osuu ku kaikki noi muukalaisia/raiskaajia/pedofiilejä/mitä ikinä.
          Eli tällä hetkellä itse pelkään huomattavasti enemmän suomalaisia rasisteja (katupartiot saa mun ihokarvat pystyyn) kuin turvapaikanhakijan tekemää raiskausta.
          Ja pakko vielä kysyä, että tuntuuko kenestäkään siltä, että ulkomaalaisen tekemä ahdistelu viedään helpommin poliisille kuin jos tekijänä olisi perus Make?

  • Ilargia
    1.2.2016 at 17:39

    Roosa, jos jaksat vielä osallistua keskusteluun, niin minusta olisi kiinnostavaa tietää, miksi sinua huolestuttaa vasta nyt turvapaikanhakijoiden takia? Kun et kuitenkaan itsekään kiistä sitä, etteikö enemmistö raiskaajista olisi suomalaisia.

    Itse en koe oloani nyt sen turvattomammaksi kuin ennenkään. En myöskään ole ikinä viettänyt mitään villiä yöelämää, joten sekin varmaan vaikuttaa siihen, ettei minua ole juurikaan ahdisteltu. Pelottavat tilanteet ovat yleensä liittyneet humalaisiin (lähinnä suomalaisiin) miehiin. Muistan kuitenkin kotoa tulleet varoitukset esimerkiksi Kaisaniemen (ihan kotimaisista) puskaraiskaajista. Samoin muistan monta julkisuudessa käytyä keskustelua siitä, oliko suomalaisen raiskaajan uhri itse syyllinen tilanteeseen siksi, että oli pukeutunut tavalla X tai käyttäytynyt tavalla Y. Montako turvapaikanhakijoihin liittyvää raiskausuutista olet nähnyt, jossa esim. poliisi vakavissaan sanoo, että se on ihan uhrin oma vika, jos ei tajua olla käyttämättä minihametta? Itse en ole nähnyt yhtään. Sen sijaan olen nähnyt uutisia, joissa turvapaikanhakijoista oikein tekemällä tehdään uhkaa.

    Näkisin myös, että koska #eiminunnimissäni -tyyppiset kampanjat syntyvät vastavetona Rajat kiinni-tempauksiin, on ymmärrettävää, että fokus on nimenomaa rasismissa ja siinä, että rasistit hyväksikäyttävät naisten kokemaa seksuaalista ahdistelua oman agendansa ajamiseen samaan aikaan, kun avoimesti vähättelevät suomalaisten harjoittamaa seksuaalista ahdistelua. Koska kampanjan ensisijainen tarkoitus on vastustaa rasismia, kannanottojen pääpaino on myös rasismissa.

    En myöskään ole huomannut, että Rajat kiinni -porukka erikseen korostaisi, että he tuomitsevat myös suomalaisten tekemät raiskaukset. Päin vaistoin, he tuntuvat olevan juuri niitä, jotka suomalaisista ahdistelijoista kertovien naisten kokemuksiin kommentoivat, että ”itse annoit ymmärtää/mitäs olit rasittava ämmä/valehtelet/oma vika, jos olit kännissä/huumorintajuton hiekkap…” jne. Olisi kiinnostavaa kuulla, miksi kuitenkin tunnut pitävän heidän tarjoamaansa ”suojelua” uskottavana.

    Ja kyllä, koen rasistisina kampanjoinnin, jossa vastustetaan nimenomaan ulkomaalaisten tekemiä raiskauksia, koska nimenomaan ulkomaalaisten tekemiin raiskauksiin keskittyminen antaa ymmärtää, että ulkomaalaisen tekemä raiskaus on jotenkin pahempi kuin suomalaisen. Eli kääntäen suomalaisen tekemä raiskaus on ainakin vähän oikeutetumpi kuin ulkomaalaisen. Ihan samalla tavalla musta olisi väärin, jos joku perustaisi kansanliikkeen, jossa vaadittaisiin kovempia rangaistuksia raiskauksista, mutta VAIN suomalaisille raiskaajille, ei ulkomaalaisille. Jostain syystä en tällaiseen kuitenkaan ole törmännyt, päinvastaiseen kyllä. Miksi ne jotka nyt vaativat rajoja kiinni naisrauhan nimissä eivät voi käyttää kaikkea tuota energiaa kaiken seksuaalisen väkivallan vastustamiseen? Eli toimintaan, joka todella edistäisi naisrauhaa kaikille, ei vain sille vähemmistölle, joka joutuu ulkomaalaisen ahdistelun kohteeksi.

    Miksi ulkomaalaisten tekemiä raiskauksia pitäisi vastustaa jotenkin suomalaisten tekemistä erikseen?

    Ja joo, täysin samaa mieltä Anun kanssa, ”naistensuojelijat” tässä enemmän pelottavat kuin turvapaikanhakijat!

    • Roosa
      1.2.2016 at 20:50

      Ilargia, kuten olemme nähneet, jotkut turvapaikanhakijat (ja jo turvapaikan saaneet) ovat syyllistyneet raiskauksiin täällä maassamme. En ole varma, onko raiskausten kokonaismäärä lisääntynyt esim. viime vuonna, mutta jos oletetaan, että suomalaisten raiskaukset ovat pysyneet entisellä tasolla ja lisäksi on tullut turvapaikanhakijoiden tekemät raiskaukset, niin silloinhan todennäköisyys joutua raiskauksen uhriksi on kasvanut. Se on minusta erittäin huolestuttavaa ja jo ihan validi turvallisuusuhka sinänsä. Lisäksi näyttää siltä, että etenkin ns. puskaraiskaukset ja satunnaiset tuntemattomien ahdistelut ovat lisääntyneet ja juuri turvapaikanhakijoiden toimesta. Siis mahdollisuus joutua ns. satunnaiseksi uhriksi on kasvanut.

      Kirjoitin kommentissani, että minua huolestuttaa nyt enemmän kuin aiemmin. Olen siis kyllä aikaisemminkin ollut huolestunut erilaisista turvallisuutta uhkaavista asioista, mutta pelko on nyt valitettavasti kasvanut. En kaipaa lisää minkäänlaista pelättävää normaaliin elämään enkä voi hyväksyä sitä, että maassamme pitäisi naisten ja tyttöjen alkaa rajoittaa liikkumistaan. Olen ylpeä siitä, että naisten asema on maassamme edes tällä tasolla kuin se on, sillä monessa muussa maassa asiat ovat paljon huonommin. En halua, että yhteiskuntamme taantuu tasolle, jossa sukupuolten eriarvoisuus on suurta; en näe siinä mitään tavoittelemisen arvoista. Omasta puolestani minulla ei oikeastaan ole pelättävää, mutta huolestunut olen teini-ikäisten lasteni ja yleisesti etenkin nuorten naisten puolesta.

      Minä taas en ole nähnyt missään suomalaisten tekemien rikosten vähättelyä enkä (vakavasti otettavia) uutisia, joissa turvapaikanhakijoista lietsotaan uhkaa.

      Missään tapauksessa ei uhri ole koskaan syyllinen raiskaukseen tai ahdisteluun. Jopa sellaisesta vihjaaminen lähestyy mielestäni vakavaa henkistä väkivaltaa uhrin näkökulmasta. Todellisuudessa tällaisia asenteita joudutaan varmaankin kohtaamaan yhä edelleen; siinä on yksi korjaamisen paikka.

      En ole kommenteissani kirjoittanut, että pitäisin Rajat kiinni -ryhmän tarjoamaa suojelua uskottavana. Kirjoitin huomion, että tällä hetkellä tätä lisääntynyttä tp-hakijoiden myötä tullutta turvallisuusuhkaa näyttää vastustavan ainoastaan se porukka.

      Kritiikkini Ei minun nimissäni -toimintaa kohtaan on liittynyt siihen, että minusta vaikuttaa oudolta se, että rasisimia vastaan koetaan tarpeelliseksi kampanjoida niin näkyvästi, mutta vaietaan näistä maahanmuuton myötä tulleista/lisääntyneistä ongelmista. Jo aiemmin olen kirjoittanut, että minustakin rasismia tulee vastustaa, joten totta kai nämä kampanjat sinänsä ovat minunkin mielestäni ok ja heillä on toki oikeus pitää rasismin vastustaminen siinä toimintansa fokuksessa. Omasta mielestäni olisi kyllä muitakin hyviä syitä kampanjoida ja näkisin positiivisena, jos nämä energiset ja rauhanomaiset ryhmät vaikka ottaisivat tämän naisrauhan näkyvästi asiakseen.

      Syy, miksi niin moni ja minäkin on suivaantunut turvapaikanhakijoiden tekemistä rikoksista on se, ettei voida käsittää, kuinka omien sanojensa mukaan turvaa hakevat eivät piittaa muiden turvallisuudesta. Minusta ei asiaa voida selittää tietämättömyydellä, kulttuurien erilaisuudella tms. syyllä, vaan jokaisella on velvollisuus ottaa selvää asioista (ja koska olemme sivistysvaltio, on mielestäni tänne tulevilla oikeus tulla tiedotetuksi tavoistamme ja laeistamme). Olen tiukkapipoinen sen suhteen, että edellytän kyllä tänne tulevilta turvapaikanhakijoilta täydellistä lainkuuliaisuutta. Mielestäni tänne ei voi tulla tekemään rikoksia eikä tänne voi tulla piiloutumaan aiemmin muualla tehtyjen rikosten seuraamuksilta. Me annamme heille paljon ja heidän tulee sopeutua elämään siten, että rinnakkaiselomme voi olla hyvää. Minusta turvapaikanhakijoiden (ja turvapaikan saaneiden) raiskauksia ja ahdisteluja on hyvä vastustaa vaikka erikseenkin siksi, ettei ilmiö normaalistu ja pääse kasvamaan. On tehtävä selväksi, että sitä emme hyväksy. Meillä on jo tarpeeksi ongelmia omasta takaa.

      Ja toki lainsäädäntö pitää saada sellaiseksi, että se rankaisee kunnolla raiskaajaa ja ahdistelijaa (taustasta riippumatta).

    1 2