Back to black

Kaupallisessa yhteistyössä: Dylon

Puutalobabylandian sataosainen (näköjään) värjäyssaaga jatkuu!

Aiemmin tapahtunutta:
Sain Dylonilta massiivisen läjän erilaisia värejä testiin, ja värjäsin innoissani puutalon lähes kaiken irtaimiston oranssin-turkoosin-keltaiseksi. Jea! Ja sit vielä vähän lisää.

Alkuinnoissani keväällä käytin tietysti heti kaikki kirkkaat värit, ja myönnettäköön – oranssia jopa pyysin kerran lisää. Noku se loppui heti, perhana vie. Nyt viikonloppuna sitten yläkerran lipastoa raivatessani tajusin, että hei, täällähän on jäljellä vielä jotain! Ja nämä Wash & Dye -värit vielä ihan kokonaan testaamatta:

Eli nämähän nyt sitten poikkeavat niistä perinteisistä väreistä siinä, että pyykin ei tarvitse olla puhdasta ennen värjäystä – eli tämä pesee ja värjää yhtä aikaa; heh no sen voi näppärästi ehkä nimestä päätelläkin. Suolaakaan ei tarvita, vaan pussi kipataan tuosta vaan pesukoneen rumpuun, ja siinä kaikki. Se on sama juttu kuin perusväreissäkin, että värjäyskoneellisen jälkeen pestään heti perään kerran tavallisella pesuaineella, että ylimääräinen väri irtoaa.

Eli ”käyttöohje” kaikessa yksinkertaisuudessaan:
1. Pussi väriä pesukoneen rumpuun.
2. Likapyykki koneeseen ja pesu 40 asteessa.
3. Uusi pesu normaalisti.
4. Valmis!

Värivalikoima näissä Wash & Dye -väreissä on suppea: musta, ruskea ja farkunsininen. Oon ymmärtänyt, että nämä toimisi erityisesti silloin, kun haluaa palauttaa kulahtaneen värin takaisin – siispä testasin just sitä!

*******

Musta väri on pitkään ollut mun ärsytyslistalla syystä, että musta ei juuri koskaan ole mustaa. Koska aa. kissankarvat. Ja bee. pesukone.

Ja joo, pesen kyllä sellaisella mustille väreille tarkoitetulla pesuaineella (olen muutenkin neuroottinen pyykinpesijä – siitä ehkä myöhemmin oma bloggaus…) ja uskon lujasti, että sellainen auttaa värien pysymistä. Mutta silti. Puoli vuotta käytössä, max. vuosi, niin suurin osa vaatteista on muuttunut sellaiseksi ärsyttävän harmaankulahtaneeksi. Todistusaineistoa tässä, saanko esitellä läjän mustia toppejani ja paitojani ennen ja jälkeen värjäyksen:

Ennen – ja tadaa, jälkeen!

Yritin ottaa kuvat suht samanlaisessa valossa, mutta se oli aika vaikeaa. Päivänvalo meinasi polttaa alkutilanteen värit vieläkin lohduttomammiksi kuin mitä ne alunperin olivat. Mutta onneksi hoksasin laittaa tuollaisen oikeastimustan muovivekottimen (ei muuten mitään käsitystä, mikä tuo on – löytyy keittiön kaapista ja on todennäköisesti peräisin jostain mystisestä edesmenneestä kodinkoneesta) vertailukohdaksi.

Mutta joo – nyt on mustaa! Ton mustemmaksi ei taida musta enää päästä :)

*******

Koska eka koneellinen oli noin onnistunut, uskalsin laittaa seuraavaan erään pyörimään mun ykköskäyttötakin. Tuo on niin-niin-niin perusmallinen alkusyksyn takki kuin kuvitella saattaa – ehkä just siksi niin kovassa käytössä. Mutta niin; väri ei kyllä enää ole musta. Sitä ei ole edes pesty kertaakaan, mutta varmaan se vesisateessa liottuminenkin väriä haalistaa. Ja käyttö ylipäänsä.

Kaveriksi sille koneeseen Joel halusi laittaa tuollaisen sinisen vakosametti(?)paidan: lahjaksi saatu, hyvä paita, mutta ei yhtään omanvärinen. Tuollainen laivastonsininen siis. Mustana sitä saattaisi tulla käytettyäkin.

Ja näin:

Perfect!

*******

Kolmaskin värjäys sisälsi ehkä vähän riskinottoa: koneeseen nimittäin lähtivät Joelin kaikkien aikojen lempparihousut kaikkien aikojen lempparimerkiltä. Hmm, tykkääköhän se nyt, kun mä kerron tän… Mutta Joelin on siis tosi vaikea löytää sopivankokoisia housuja. Kaikki (siis paino sanalla kaikki) miesten housut ovat sille ihan väärän mallisia: kiristää reisistä ja pussittaa vyötäröltä. Heh, sitä se salitreenaus teettää. Ja niillä lihasreisillä (jotkut sen treenikaverit kutsuu niitä huumorireisiksi), kun pari kertaa kyykistyy tavallisen mallisissa housuissa, niin… KRÄTS.

No, joka tapauksessa. Eksyinpä aiheesta. Muutama vuosi sitten ihan vahingossa Sokoksen miestenosastolta löytyikin tuollainen merkki kuin Camel Active, ja TADAA: niistä löytyi just sopivia malleja. Silloin Joel osti niitä parit, ja kun ne oli kätetty läpipuhkikuntoon (mun äiti kyllä paikkailee niitä edelleen ahkerasti), Joel kävi ostamassa niitä vielä parit lisää – bongattiin itse asiassa ne jostain alennuksesta viime talvena.

Ja nämä uudemmat kahdet on vieläpä täsmälleen samanlaiset, joten Joel keksi, josko toiset nyt värjäisi tuolla Wash & Dyen ruskealla värillä… Näin:

Tummemmat siis uutta väriä, vaaleat alkuperäisessä värissään.

Joel innostui näistä nyt niin, että haluaisi värjätä parit shortsitkin tuolla. Mutta nyt nämäkin testiin saadut värit sitten vihdoin loppuivat :)

Ja taisihan se shortsikausikin jo loppua.

 

 

PS. Dylonilta vinkattiin, että pesukoneessa kannattaisi silloin tällöin pyöräyttää erä pesukoneen puhdistusainetta (3-6 kk välein). Tavallisesta pyykinpesuaineesta kun kuulemma jää pesukoneeseen zeoliitti- ja kalkkisakkaa – ja googlasin sen verran, että Martat näyttivät olevan samaa mieltä. Ja jos oikein huono tuuri käy, tekstiiliväri saattaa jäädä koneeseen kiinni näihin jäämiin ja liueta sieltä sitten myöhemmin yllärinä juuri vääränvärisen pyykin sekaan.

Kääk!

No, nyt on puhdistusaineet jo hankittu, mutta puhdistusajot vielä hoitamatta. Toistaiseksi minkäänlaisia vahinkoja ei ole vielä sattunut (kop kop puuta), mutta ehkä parempi hoitaa homma eikä sitten itkeskellä jälkikäteen :) Heti huomenna, lupaan!

 

 

 

2

You Might Also Like

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    18.9.2013 at 21:08

    Siis eihän kukaan todellakaan ole enää vuosiin käyttänyt zeoliittipesuaineita!!! Se on savea, Krista. Pesetkö pyykit savella!? :)

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 21:27

      Tsihihi, en pese savella :D Vaan osan pyykistä Erisanin hienopesuaineella, osan Omo Colour Sensitivellä ja mustat (en muista merkkiä) mustienpesuaineella.

      Meinasin jo kirjoittaa, että hih mähän en noista zeoliiteistä ymmärrä, ehkä sitä ei sitten pesuaineessa olekaan. MUTTA sitten kurkkasin tuota Omo Colour Sensitiveä – on siinä zeoliittiä! VAIKKA siinä on esim. allergia- ja astmaliiton leimat ja kaikki… Erisanissa ei ollut, mustien ainetta en tullut katsoneeksi…

  • Dalmi
    18.9.2013 at 21:11

    No mutta tuo huumorireisihousuvinkki, KIITOS! :D Ehkä mun miehellä siis onkin toivoa löytää housut jotka eivät ratkea toisella käyttökerralla. (Ilman että niitä tarvii metsästää jostain punttisikojen kainalofarkku-kataloogista..)

    • Liisa
      18.9.2013 at 21:21

      Pyrskähdin ääneen punttisikojen kainalofarkkukataloogille. :D

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 21:31

      Tsihihi mä niii-iiin ymmärrän tuon sun ”punttisikojen kainalofarkkukatalogi” -termin! :D

      Joel kans ”haaveili” (heko. heko.) sellaisista ns. haarakiilallisista housuista, jotta kerrankin saisi kumartua ilman, että housut ratkeaa. Onneksi ei tarvinnut mennä ihan siihen pisteeseen asti, kun löytyi nuo Camelit :) Nekin kyllä ajan myötä hiertyy reisistä, mutta silleen enemmän normitahtia mun mielestä…

  • Liisa
    18.9.2013 at 21:19

    Eikö kaikissa pesuaineissa nykyään lue, että ”zeoliititon ja fosfaatiton”? En tiedä mitä ne on (ilmeisesti toinen on savea, luotan vierailijaan), mutta kuulostavat vaarallisilta ja myrkyllisiltä.

    Mutta hei, haluaisin hääpäivänne (ONNEA!) kunniaksi muistuttaa, että teidän shortsikausihan jatkuu jo ihan kuukauden-parin päästä thaikuissa. Että vaimo hakee nyt sitten vaan lisää värejä ja pistää hellevaatteet värikylpyyn. ;)

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 21:34

      Juu, en mäkään tiedä, mitä nuo aineet on – mutta ei tosiaan kovin hyvältä kuulosta :D Mutta niin kuin tuohon ekaan kirjoitin, esim. siinä Omo Colour Sensitivessä tosiaan oli sitä zeoliittiä! Aika jännä…

      Ja jee, kiitos onnitteluista! Ehkä tää vaimo (heh se kuulostaa edelleen mun korvaan vähän oudolta) voisikin häälahjaksi värjätä vielä parit shortsit :) Joel kyllä käyttää reissussa aina sellaisia kietaistavia kalastajanhousuja. Eäääääh, josta tuli mieleen, että yhdet sellaiset mustat kalastajanhousut on väriltään täysin kulahtaneet (suolavesi ym.) – eäääh ois pitänyt tajuta laittaa se noihin värjäyksiin, ja nyt nuo kaikki mustat on käytetty… Että kauppaan vaan :)

      • Kristaliina
        18.9.2013 at 21:40

        Googlasin tuon zeoliitin ja se näytti tosiaan olevan jonkinlaista savea – tuskin siis kovin vaarallista, vaikka hih nimi siltä kuulostaakin. Käytetään Wikipedian mukaan pesuaineissa veden pehmentämiseen…

  • kao kao
    18.9.2013 at 21:32

    Uu samoilla asioilla olen kuin Liisa, eli kummitytön synttärit = teidän hääpäivä :) onnea!

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 21:36

      Kiitos! :)

      Tshih jos joku odotti hääpäiväpostausta, niin saikin nyt sitten farkunvärjäys- ja huumorireidenselostuspostauksen :D

      • Mindeka
        19.9.2013 at 08:22

        Ei kukaan mitään tylsää ja tavallista hääpäiväpostausta sinulta odottanut ;) Ihanaa hääpäivää!

  • Deleng (Ei varmistettu)
    18.9.2013 at 21:58

    Näin *köh* tietyn hyvin tunnetun kodinkonevalmistajan tuotetuessa työskentelevänä, voin todella vannoa zeoliitittomien pesuaineiden nimeen. Et uskokaan kuinka moni mamma (:D) soittelee meille tukeen, kun joko

    a) pesukone haisee (pesukone ei voi koskaan itse aiheuttaa hajuja, ne on aina pesuainejäämiä – VARSINKIN zeoliittijäämiä)

    b) pyykeissä outoja raitoja/laikkuja (ne on useimmiten pesuainejäämiä, HYVIN harvoissa tapauksissa esim. öljyläikkiä, sen millä näkee näistä eron on et ottaa mustan vaatteen ja jos viirut/laikut näkyy siinäkin (tummanharmaana), niin ne on pesuainejäämiä, öljy kun ei erottuisi about millään mustasta vaatteesta)

    Pesuainejäämiä syntyy, kun käytetään just noita zeoliitillisia ja vaahtoutuvia pesuaineita ja pestään hyvin pienissä lämpötiloissa usein (30-40c). Yleisesti Suomessa muutenkin käytetään aivan liikaa pesuaineita. Esimerkiksi normaalia pesuainetiivistettä riittää n. 1-2rkl!

    Eli näin tukihenkilöltä; Ihmiset, käyttäkää suurempia lämpötiloja, käyttäkää vähemmän pesuaineita, ja etsikää herranjumala nyt pesuaine, jossa ei ole zeoliittia!

    ps. Jos pesukoneissa on oma puhdistusohjelma, kannattaisi se vetää tyhjällä koneella, ILMAN PESUAINEITA (!!), mielellään kuukauden parin välein. Jos pesuohjelmaa ei ole, riittää mahdollisimman korkea lämpötila (esim. 90c). Puhdistusvoima perustuu vedenpaineeseen ja lämpötilaan. Myös pitäisi puhdistaa kaikki tiivisteet, pesuainelokero, nukkasihti ja poistoletku (viimeset kaks yleensä löytyy pesukoneen edestä alalokerosta) mielellään kerran parissa kuukaudessa. Pidentää huomattavasti pesukoneen elinikää. :)

    Anteeks pitkästä postauksesta. Voin sanoa, että kun töissä törmää näihin hommiin niin usein ja ihmiset eivät vaan usko, että hajut/tahrat johtuvat omasta käytöstä, niin tää aihe on lähellä sydäntä :D

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 22:05

      Kiitos hyvistä vinkeistä! Ja tosiaan myös tuolla Marttojen sivulla (bloggauksessani oleva linkki) puhuttiin näistä hajuista ym. – eli olivat ihan samoilla linjoilla kanssasi!

      Täytyypä tsekata pesuainehyllyä vähän tarkemmin ens kerralla. Mulle kriteereinä ovat olleet maagiset sanat ”colour” (oon tosi tarkka, että värit säilyisi) ja ”sensitive” sillä allergiamerkillä varustettuna (atooppisia kun ollaan). Mutta onhan niitä muitankin merkkejä kuin tuo Omo, täytyy katsoa, mitä kilpailevat merkit tarjoaa :)

      Sen pesuaineen puhdistuksen aion nyt joka tapauksessa tehdä! Siellä Martoissakin tosiaan neuvottiin, että joko tuolleen kuumassa lämpötilassa (meillä peppupyyhkeet muutenkin pestään silloin tällöin sillä) tai pesukoneen pesuaineella. Meillä on nyt tuollaista pesuainetta, täytyypä tosiaan laittaa huomenna erä pyörimään!

      • deleng (Ei varmistettu)
        18.9.2013 at 22:15

        Jep, me käytetään myös tota Marttojen linkkiä välillä referenssinä asiakkaille, jotka eivät vaan meinaa uskoa. Toimii hyvänä neutraalin osapuolen kantana :D
        Tässä toinen hyvä referenssilinkki: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/09/1797783/pesukonetutkija

        Enivei, aina kiva hieman valottaa tätä asiaa. Jos säästyn tämän postauksen takia yhdeltäkin asiakkaalta, joka soittelee tuohtuneena pesuainejäämistä, niin sitä parempi :D

        • Kristaliina
          18.9.2013 at 22:18

          Tshih joo jos Marttoihin ei voi luottaa näissä pyykinpesuasioissa, niin en tiedä, kehen sitten :D

    • sinisuu (Ei varmistettu)
      19.9.2013 at 12:36

      Hih, tulipa mieleen kun kerran soitin tiskikoneen oudosta äänestä jonnekin tukeen ja kuvailin outoa ääntä mitä kone piti tyhjentäessä vettä. Huoltosetä kehotti mua poistamaan leipäpussinsulkijan poistoletkusta. En tainnut olla ensimmäinen jolla oli kyseistä vikaa koneessa kun puhelimessa pystyi sanomaan että leipäpussinsulkija sielä kolistelee ja sehän se oli :D

    • FFFifi
      19.9.2013 at 15:36

      Mä teen just näitten ohjeitten mukaan, ja vielä niiden marttojenkin ohjeiden mukaan. Eritoten musta pyykki haisee silti AINA. Että kyllä se haju jostain muusta johtuu…ei se kone generoi löyhkää tietenkään, mutta en tiedä mitä ihmettä tässä enää keksisi mikä voisi vaikuttaa :D Jotkut väittävät, että se olisi joku väriaine, mutta en ole onnistunut selvittämään asiaa.

  • Emilia M
    18.9.2013 at 22:40

    Mä oon kanssa herännyt tuohon zeoliittiin vasta ihan muutama kuukausi sitten, kun kylppärin lattiakaivo meni aina tukkoon… Ennen ostin aina jotain luomu-ekomerkkejä, ja yllättävän monissa sellaisissa on zeoliittia. Nyt täytyy syynätä pesuaineet tarkkaan, jos haluaa sekä ekoa että zeoliititonta!

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 23:25

      Tästä tuleekin mieleen, että mikäköhän se zeoliitin vaihtoehto sitten on? Kun onhan se varmasti siellä pesuaineessa ihan syystä, eli ilmeisesti vettä pehmentämässä. Jos se zeoliitti kerran on savea, niin onhan se silloin varmaan aika eko (eli selittyis, miksi ekomerkeillä sitä on mukana) – onkohan se sen zeoliitin vaihtoehto sitten toisaalta yhtään sen parempi…. Hmm.

      Itse asiassa nyt kun ajattelen asiaa, niin myös siinä Omon purkissa (missä zeoliittiä on), oli isot ekomerkinnät…

      • Iksu
        19.9.2013 at 09:11

        Suomessahan on suurimmalta osaltaan pehmeä vesi, eli tarvitaanko vedenpehmentäjää pesuaineessa ollenkaan? En tiedä, arvailen vain.

        Just viime viikolla pesin meidän pesukoneen kauttaaltaan sisältä ja ulkoa, nyt voin hyvällä omalla tunnolla lukea tätä ketjua, jes! :D

  • Liisa
    18.9.2013 at 23:03

    Meillä käytetään Erisanin pyykinpesuaineita, jotka on siis sekä fosfaatittomia että zeoliitittomia. Sopivat herkälle iholle ja ovat tuoksuttomia (en pidä hajustetusta pyykistä). Löytyy sekä valko- että kirjopyykille omat aineensa. Ainakin itse olen ollut niihin tyytyväinen.

    • Liisa
      18.9.2013 at 23:06

      Niin ja ne on tehty Suomessa. Haluan mainita tämän niissä merkeissä, että tänään taas 1100 suomalaista sai kuulla menettävänsä työpaikkansa.

      • murina
        20.9.2013 at 15:41

        Äärettömän hyvä pointti. Itse oon ”heränny” tälle kotimaisten tuotteiden suosimiselle vasta viime aikoina, mutta nykyään pidän tiukasti kiinni siitä, että mieluiten kotimaista, vaikka olisi kalliimpaa! 

    • Liisa
      18.9.2013 at 23:41

      Minä taas käytän hajuvettä ja juuri siksi en halua, että vaatteissa on oma hajunsa. Kun kuitenkin hiustuotteet ja kosteusvoiteet ym. tuoksuu myös, se cocktail olisi vähän turhan sinfoninen. (Lisäksi minua usein naurattaa, kun hajustetun Omon/BioLuvilin käyttäjät tunnistaa jo kaukaa voimakkaan tuoksun takia jopa ulkona.)

      P.S. Ei ne valkaisevatkaan pyykinpesuaineet niin hirveästi valkaise. Itse pesen esim. kaikki mustavalkoiset vaatteet valkopyykille tarkoitetulla pyykinpesuaineella, eivätkä ne ole mustilta kohdiltaan sen haalistuneempia kuin muutkaan. Mutta valkoiset kohdat taas ovat valkoisia, eivät harmaita.

  • jannamaria
    18.9.2013 at 23:08

    En nyt halua mainostaa mutta meillä on pyykit pesty Sertolla viimeiset 3 vuotta, juurikin sen zeoliitittomuuden takia. Edellinen pesukone värjäytyi isännän poikamieskäytössä kauttaaltaan sisäpuolelta rusehtavaksi ja lopulta vaan lakkasi toimimasta (zeoliitti + oman kaivon rautapitoinen vesi). Ja Serton paketista löytyy myös se maaginen ”colour” sana ja ainakin nettisivuilla mainostavat olevansa suomalainen tuote :) 

    • Kristaliina
      18.9.2013 at 23:21

      Kiitos vinkistä, täytyypä ensi kerralla katsella pesuainehyllyä tarkemmin! Eikä vaan ottaa sitä samaa, mitä aina…

      • jannamaria
        19.9.2013 at 10:16

        Serto Colour on se oranssi paketti :) Löytyy myös nestemäisenä.

    • hannah79 (Ei varmistettu)
      19.9.2013 at 10:09

      Sertolle myös komppi. Se on zeoliititon ja fosfaatiton ja valmistajan sivua lainatakseni ”Raikasta ja hajusteetonta Serto Ultraa suositellaan kirjopyykille 40 asteen ohjelmassa. 60 asteessa valkaisuaine aktivoituu, joten 60–95 asteen ohjelmissa se sopii valkopyykille.” Meillä siis yksi ja sama aine kaikkien perheenjäsenten kaikelle pyykille. Eikä muuten ole edes pesuainehyllyn kalleimmasta päästä. Kotimainen avainlipputuotekin vielä.

      http://www.serto.fi/serto_tuotteet

  • Raissi
    19.9.2013 at 00:54

    Uuh, minä taas en tiiä mitään niin kamalaa kuin semmoinen hmm.. oisko se nyt liian kauan koneessa seisonut pyykki, joka on pesty hajusteettomalla pesuaineella. Tai liian hitaasti kuivunut pyykki. Se haju on karsea ja niitäkin haistaa usein tuolla kylillä kulkiessaan.
    Meijän perheessä sitä kutsutaan viherpiipertäjähajuksi ( toivottavasti kukaan ei nyt vedä herneen palkoa nokkaansa tästä). Pyrin itekin valitsemaan ekologisen vaihtoehdon aina, mutta tuolle hajulle en halua haista :)

    • Kristaliina
      19.9.2013 at 20:06

      Tsihihi, viherpiipertäjähaju :) Mä en saa hajutietokannastani ulos, että miltä se haisisi – mutta väitän että tunnistaisin hajun, jos olisit sopivalla hetkellä kertomassa, että ”tätä hajua tarkoitan” :)

      • Raissi
        19.9.2013 at 21:05

        Varmasti tunnistaisit. Voin vähän yrittää avata tätä hajua… Jos olet joskus unohtanut pyykit turhan pitkäksi aikaa koneeseen ja ripustanut ne kuitenkin narulle, niissä on sellainen ällö haju. Varsinkin jos on vielä kostea ilma, jolloin ne ovat myös kuivuneet hitaasti. Niin ja siis, ei mitään hajusteita ole käytetty pesuaineissa. Ehkä jopa pesupähkinöillä on pesty pyykki.

        Sitten näitä vaatteita kantaa ihminen, joka ei käytä mitään hajusteita itsekään. Deodoranttinakin hieroo kainaloihinsa sammalta tai jotain kristallikiveä. Suihkusta on pari päivää, tai sitten on käynyt suihkussa, mutta pessyt itsensä ilman saippuaa tai jollain itse keittämällään saippualla.

        Nämä kaikki yhdessä on viherpiipertäjähajua aidoimmillaan ;)

         

        • Kristaliina
          19.9.2013 at 21:10

          Tarkoitsä nyt samaa kuin hiki? :D

          • Raissi
            19.9.2013 at 21:12

            Se ei ole ihan pelkkä hiki. Siihen tarvitaan muitakin noista osista, mutta se hikikin tuo siihen oman vivahteensa ;D

             

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    19.9.2013 at 01:28

    2 € sitruunahappopussi apteekista ajaa saman asian kuin pesuainefirmojen omat kalliimmat puhdistusaineet. Pesen myös valkoiset pyyhkeet säännöllisesti 95 asteessa.

  • Arya80 (Ei varmistettu)
    19.9.2013 at 06:53

    Minä myös liputan apteekin sitruunahapon puolesta!! Halpaa ja luonnollista. Käsittääkseni zeoliitti tuli pesuaineisiin aikanaan korvaamaan fosfaatteja, jotka ovat siis myös vedenpehmittäjiä mutta rehevöittävät pahasti vesistöjä. Yllä mainitussa Sertossa ainakin oli fosfaatteja vielä kaksi vuotta sitten. Uskalsin sitä kuitenkin käyttää kaupunkiasujana, kun tiesin vedenpuhdistamon hoitelevan suurimman osan fosfaateista pois (vedenpuhdistus on kyllä itsessään taas kamala energiasyöppö, että ojasta allikkoon tässä taitaa joutua). Millä vesi sitten pehmennetään mm. erisanissa, olisi kiva tietää!

  • Blue Peony (Ei varmistettu)
    19.9.2013 at 08:33

    Sitruunahapon puolesta liputan minäkin. Meillä on hyvin rautapitoinen vesi, joten sitä tulee käytettyä myös mm. vedenkeittimen puhdistamiseen.

    Minun kokemukseni muuten on, etteivät nuo Dylonin värit kauaa säily haalistuneissa vaatteissa, vaan harmahtavuus tulee aika pian uudestaan esiin esim. mustassa, joten kerrohan, miten ne teillä pysyvät! Varmaan vaatteen materiaali vaikuttaa myös, mutta hämmästelin, miten pian ne esim. puuvillasta haihtuivat. Tosin olen huomannut suuria eroja eri vaatemerkkien välillä siinä, miten pian ne ylipäätään alkavat menettää mustaa väriään. Esim. eri valmistajien topeissa on huimia eroja, ranskalaisen Petit Bateaun topit eivät haalistu ikinä, joten halpismerkit ovat saaneet minulta jäädä pysyvästi kauppaan.

  • Vierailija (Ei varmistettu)
    19.9.2013 at 08:51

    Kyllä siitä Erisanistakin on color versio. Meillä käytetään tuota valkaisevaa valkoisille ja kaikkeen muuhun tuota coloria. Paitsi villalle, silkille ja teknisille tuota nestemäistä.

    Tässä muuten linkki: http://www.erisan.fi/ajankohtaista?s=a&id=645

    Mä kuulun kanssa niihin ihmisiin, jotka saa päänsärkyä hajusteista. Joskus riittää, että joku parfymoitu matami tulee kaupungilla vastaan ja bling, mulla on hedari.

    Toi tunkkainen pyykki ei musta kyllä korjaannu hajusteilla. Mä sitten haistan sen tunkan ja hajusteen. Hajusteettomillakin pesuaineilla saa raikasta pyykkiä, kunhan vain noudattaa nuita marttojen ohejeita.

    • Raissi
      19.9.2013 at 21:10

      Totta, ei korjaannu ei. Jos on tunkkainen pyykki, niin ihan sama onko hajusteita vai ei. Haisee karmealle molemmissa tapauksissa.

  • Insu (Ei varmistettu)
    19.9.2013 at 14:32

    Kommentoin tuoreesta kokemuksesta konevärjäysasiaa. Kokeilin nimittäin taannoin ensimmäista kertaa Dylonia, heittelin rumpuun vauvanvaatetta, harsoliinaa ja muuta pientä ja perään kiva punainen väripanos. Väri olikin oikein kiva, yllätys sen sijaan oli, että tekstiileissä oli värjäyksen jäljiltä myös outoja mustia pilkkuja vähän siellä täällä. :(

    No selvittelin asiaa ja ilmeisesti syy oli pesukoneessa ennen värjäystä olleet pesuainejäämät, joiden kanssa väriaine reagoi. Silmämääräisesti kone, tiivisteet ym. olivat puhtaat ennen värjäystä, mutta suosittelen siis kokemuksesta puhdistamaan koneen myös ENNEN värjäystä jos yhtään epäilyttää koneen puhtaus ja haluaa värjätä vaaleita värejä. Oli nimittäin sen verran harmittava tapaus.
    Kävinpä kuitenkin sitten hakemassa harmaansävyisen konevärin ja värjäsin saman satsin uudestaan, ajatuksella, että tumma väri peittää täplät. Yllätys olikin taas suuri, kun koneesta hyppäsi narulle tumman violetteja tekstiileitä! No mikäpäs siinä, sehän on syksyn trendiväri! :)

    • Kristaliina
      19.9.2013 at 20:03

      No voi mälsyys tuota sun pilkkuylläriä – mutta tällaisesta olen valitetavasti kuullut muualtakin. Eli kannattaa tosiaan myös puhdistaa kone ennen värjäystä, jos on epäilystä kalkkisaostumista ym.! Ilmeisesti ihan kyseisen asuma-alueen vesijohtoveden kalkkipitoisuus voi siis vaikuttaa, zeoliittipesuaineden lisäksi…

      Hih joo ja se noissa värjäyksissä kantsii tosiaan huomata, että pohjaväri vaikuttaa seuraavan värin lopputulokseen. Eli jos keltaisen värjää siniseksi, niin vihreän saa :) Mutta hei – ainakin mun maulla valitsisin muutenkin violetin ennemmin kuin harmaan :)

      Saitko muuten kakkosvärjäyksellä ne pilkut piiloon? Sitäkään ei siis luvata, koska myös ne pilkut värjäytyvät sen pohjavärinsä mukaan… Joelin yks paita oli jäänyt sateeseen ja aurinkoon ja muuttunut sellaiseksi ”batiikkikuvioiseksi” – se yritettiin värjätä tummalla, mutta tulos oli tummaa batiikkikuosia :D Mutta sitten taas esim. tummat ruokaläikät vaaleista ruokalappukäytössä olevista harsoista sain tosi hyvin piiloon violetiksi värjäämällä. Että joskus se saattaa onnistuakin :)

  • Evis
    19.9.2013 at 19:09

    Kannatti lukea viestiketju! Pitää siis katsoa kaupassa tarkkaan Erisanin sekä Serton pesuaineet, nimimerkillä yksi herkkäihoinen, joka omaa jumiuttumistaan jäänyt käyttämään itselleen vääränlaisia pesuaineita. Pitäisiköhän testata molemmat ja katsoa kumpi on parempi.

  • kitina (Ei varmistettu)
    23.9.2013 at 22:37

    Kiitos vinkistä! Oli pakko käydä ostamassa tuo navy blue pese ja värjää setti. Ja nyt mulla on ”uusi” syystakki! :) Enpä olis hoksinu ite tuota tuotetta, toivotaan vaan et tuo värpysyisi hyvänä.